עמוד 61 מתוך 91

הפסק באמצע שמונה עשרה

פורסם: ב' פברואר 20, 2023 10:48 pm
על ידי איתן נוי
1. מי שהיה צריך לנקביו באמצע שמונה עשרה, והתעכב בבית הכסא למשך זמן ארוך, ובודאי שהה כדי לגמור את כולה. האם כשישוב להמשיך התפילה צריך להתחיל מתחילת התפילה?
2. בכה"ג שהיה עם תפילין רש"י, האם ראוי שישוב להניחם שוב, ולענין הברכה ימשמש ויברך שוב לאחר התפילה אף שתכף חולצן כדי להניח תפילין דרבינו תם, וא שמא יניח מיד ר"ת?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' פברואר 20, 2023 10:51 pm
על ידי איתן נוי
עושה חדשות כתב:האם שואל יכול לחזור בו באמצע זמן השאלה
להחזיר את החפץ למשאיל ולהיפטר משמירתו וחיוב אונסים?

מה הוא אמינא שלא יוכל? וכי התחייב לשאול לזמן מסויים, וכי מי שירצה לפרוע הלוואתו קודם זמן הפירעון לא יהיה הדין הכי?

Re: הפסק באמצע שמונה עשרה

פורסם: ב' פברואר 20, 2023 11:31 pm
על ידי כדכד
איתן נוי כתב:1. מי שהיה צריך לנקביו באמצע שמונה עשרה, והתעכב בבית הכסא למשך זמן ארוך, ובודאי שהה כדי לגמור את כולה. האם כשישוב להמשיך התפילה צריך להתחיל מתחילת התפילה?
2. בכה"ג שהיה עם תפילין רש"י, האם ראוי שישוב להניחם שוב, ולענין הברכה ימשמש ויברך שוב לאחר התפילה אף שתכף חולצן כדי להניח תפילין דרבינו תם, וא שמא יניח מיד ר"ת?

לכאורה לפי פסק הרמ"א שבשהה כדי לגמור כול מחמת אונס צריך להתחיל מההתחלה ה"ה הכא
לענין תפלין לכאורה עליו להניח תפלין דרש"י שהרי זה מה שמניחים בשעת התפילה ותפילתו עד עתה לא עלתה לו שהרי צריך לחזור

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' פברואר 21, 2023 8:02 am
על ידי עזריאל ברגר
איתן נוי כתב:
עושה חדשות כתב:האם שואל יכול לחזור בו באמצע זמן השאלה
להחזיר את החפץ למשאיל ולהיפטר משמירתו וחיוב אונסים?

מה הוא אמינא שלא יוכל? וכי התחייב לשאול לזמן מסויים, וכי מי שירצה לפרוע הלוואתו קודם זמן הפירעון לא יהיה הדין הכי?

ההו"א היא מצד שהתחייב לשמור את החפץ למשך הזמן.

והראיה מהלוואה - היא מה שציינתי לעיל.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' פברואר 21, 2023 8:54 am
על ידי עושה חדשות
עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:
עושה חדשות כתב:האם שואל יכול לחזור בו באמצע זמן השאלה
להחזיר את החפץ למשאיל ולהיפטר משמירתו וחיוב אונסים?
מה הוא אמינא שלא יוכל? וכי התחייב לשאול לזמן מסויים, וכי מי שירצה לפרוע הלוואתו קודם זמן הפירעון לא יהיה הדין הכי?
ההו"א היא מצד שהתחייב לשמור את החפץ למשך הזמן.
והראיה מהלוואה - היא מה שציינתי לעיל.
לגבי שאר שומרים כתבו האחרונים (תומים מחנ"א וכו') דשומר חינם אינו יכול לחזור בו ואילו שומר שכר הוי כפועל דיכול לחזור בו בחצי היום. ושאלתי אני על השואל.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' פברואר 21, 2023 6:17 pm
על ידי עזריאל ברגר
עושה חדשות כתב:
עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:
עושה חדשות כתב:האם שואל יכול לחזור בו באמצע זמן השאלה
להחזיר את החפץ למשאיל ולהיפטר משמירתו וחיוב אונסים?
מה הוא אמינא שלא יוכל? וכי התחייב לשאול לזמן מסויים, וכי מי שירצה לפרוע הלוואתו קודם זמן הפירעון לא יהיה הדין הכי?
ההו"א היא מצד שהתחייב לשמור את החפץ למשך הזמן.
והראיה מהלוואה - היא מה שציינתי לעיל.
לגבי שאר שומרים כתבו האחרונים (תומים מחנ"א וכו') דשומר חינם אינו יכול לחזור בו ואילו שומר שכר הוי כפועל דיכול לחזור בו בחצי היום. ושאלתי אני על השואל.

את זה לא ראיתי כשחיפשתי.
והדעת נותנת ששואל עדיף משומר שכר ובוודאי יכול לחזור בו, וע"פ הכללים שנתבארו בהלכות שכירות-פועלים ובהלכות החזר-הלוואה.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' פברואר 21, 2023 8:15 pm
על ידי איתן נוי
עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:
עושה חדשות כתב:האם שואל יכול לחזור בו באמצע זמן השאלה
להחזיר את החפץ למשאיל ולהיפטר משמירתו וחיוב אונסים?

מה הוא אמינא שלא יוכל? וכי התחייב לשאול לזמן מסויים, וכי מי שירצה לפרוע הלוואתו קודם זמן הפירעון לא יהיה הדין הכי?

ההו"א היא מצד שהתחייב לשמור את החפץ למשך הזמן.

והראיה מהלוואה - היא מה שציינתי לעיל.

ממתי שואל מתחייב לשמור חפץ? כשכבר שואל מתחייב בחמור ביותר, אבל מכאן ועד שלא יוכל לחזור בו מה ההו"א. נשמע קצת המצאה.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' פברואר 21, 2023 9:34 pm
על ידי עזריאל ברגר
איתן נוי כתב:ממתי שואל מתחייב לשמור חפץ?.

ממתי שחכמים הכלילוהו בארבעה שומרים.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' פברואר 21, 2023 10:56 pm
על ידי איתן נוי
עזריאל ברגר כתב:ממתי שחכמים הכלילוהו בארבעה שומרים.

אין כזה חיוב שהוא חייב לקחת חפץ ולהחיל על עצמו דיני שואל. אלא שכשישאל, יחולו עליו חיובי שואל.
ומכאן לנ"ל, כל עוד שהוא בגדר שואל-היינו מחזיק בחפץ, שפיר שייכים בו כל דיני שואל. אך כשיחליט לסיים את השימוש, אין כל חיוב לשאול לזמן מסויים. ולכן יחזיר ויפקע ממנו דיני שאלה.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' פברואר 21, 2023 11:20 pm
על ידי באמונתו
חדושי הר"ן - בבא מציעא צט, א:
ומיהו בשוכר, כי היכי דמהני ליה משיכה שאין משכיר יכול לחזור בו, הכי נמי שאין שוכר יכול לחזור בו, דכיון דשכירות מילתא דמהני לתרויהו הוא, השוו בה חכמים מדתן, שהקנה לשוכר ולמשכיר,
אבל בשואל, מסתברא דנהי דמשמשך אין משאיל יכול לחזור בו, שואל יכול לחזור בו, דעיקר שאלה לצרכו של שואל, וכדאמרינן לעיל דכל הנאה שלו, הילכך אם בא לחזור הרשות בידו,
אבל הרא"ה ז"ל כתב, שאף בשואל השוו מידותיהן, ואינו יכול לחזור בו, דאע"ג דאם רצה לחזור לרשות בעלים מחזיר, דליכא למימר שיהא מחויב לשמור בע"כ, מיהו אם חזר בו ונאנס בשעה שמחזירו חייב, ולא אמרינן דלהוי כמחזירה לאחר ימי שאילתה כיון שחזר בו
.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' פברואר 21, 2023 11:27 pm
על ידי איתן נוי
יש"כ.
שים לב היטב ללשונו הק' של הרא"ה: "מיהו אם חזר בו ונאנס בשעה שמחזירו חייב".
א"כ תיפוק ליה מדין נאנס. ומהו א"כ לפי"ז השוו מידותיהן?
הלוא הגע בעצמך, אילו היה כותב הרא"ה השוו מידותיהן ותל"מ, ודאי היה דרוש לימוד והבנה וכי זו גזירת הכתוב?! אך אף כעת יש להבין לפי הנ"ל מהו השוו מידותיהן?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' פברואר 22, 2023 1:03 am
על ידי עושה חדשות
באמונתו כתב:חדושי הר"ן - בבא מציעא צט, א:
תודה רבה!



________________


בסעודת שבע ברכות, האם אפשר שאחד מהמשתתפים יזמן, ויענו לו כולם, ויברך הוא לבדו ברכהמ"ז ושבע ברכות, אבל שאר המסובין ימשיכו את הסעודה ולא יברכו עמו כעת ברכהמ"ז אלא רק בגמר הסעודה. או שמא א"א בכה"ג לברך שבע ברכות.

והדבר נוגע למעשה באופן שרוצים להמשיך את הסעודה אחרי השקיעה של היום השביעי, אבל לא רוצים להפסיד את הז' ברכות, ולכן יש להציע שא' יברך וכל השאר ימשיכו את סעודתם. אם אריך למיעבד הכי.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' פברואר 22, 2023 1:15 am
על ידי חלא בר חמרא
מנחת חינוך מצוה ס' אות ו'- 'ונראה פשוט דהשואל יכול לחזור בתוך הזמן ואינו דומה לשאר שומרים המבואר בסי' רצ"ג דא"י להכריח לקבל תוך הזמן דאמר ליה קבלת השמירה עד הזמן, דשם הוא לטובת המפקיד אבל כאן הזמן הוא לטובת השואל ע"כ יכול לחזור תוה"ז ודינו כמו בע"ח ע' סי' ע"ד. וכן שוכר דינו ג"כ כשואל וה"ל כלוה, עי' סי' ע"ד דהזמן לטובת הלוה, והכא נמי.'
ובהערות מכון ירושלים ציינו לדברי הנמו"י בב"מ שם שהם כעין ד' הר"ן.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' פברואר 22, 2023 7:55 am
על ידי עזריאל ברגר
איתן נוי כתב:יש"כ.
שים לב היטב ללשונו הק' של הרא"ה: "מיהו אם חזר בו ונאנס בשעה שמחזירו חייב".
א"כ תיפוק ליה מדין נאנס. ומהו א"כ לפי"ז השוו מידותיהן?
הלוא הגע בעצמך, אילו היה כותב הרא"ה השוו מידותיהן ותל"מ, ודאי היה דרוש לימוד והבנה וכי זו גזירת הכתוב?! אך אף כעת יש להבין לפי הנ"ל מהו השוו מידותיהן?

הלשון קצת דחוקה, ודעתי נוטה שלא אמר "אבל" לחלוק אלא לפרש.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' פברואר 22, 2023 11:18 am
על ידי איתן נוי
הן אמת שצריך הבנה בלשון הרא"ה. ועכ"פ לא מסתברא מילתא לחייב להשאיר חפץ ברשותו ולא להשיבו עד תום.... והמחדש כן יצטרך לנמק הדברים.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' פברואר 22, 2023 5:13 pm
על ידי כדכד
איתן נוי כתב:יש"כ.
שים לב היטב ללשונו הק' של הרא"ה: "מיהו אם חזר בו ונאנס בשעה שמחזירו חייב".
א"כ תיפוק ליה מדין נאנס. ומהו א"כ לפי"ז השוו מידותיהן?
הלוא הגע בעצמך, אילו היה כותב הרא"ה השוו מידותיהן ותל"מ, ודאי היה דרוש לימוד והבנה וכי זו גזירת הכתוב?! אך אף כעת יש להבין לפי הנ"ל מהו השוו מידותיהן?

לא הבנתי מהו "תיפוק לי' מדין נאנס"
אין דין "נאנס" מצד עצמו
הדין הוא ששואל חייב באונסים
אם לא היה נאנס לא היה על מה לחייב
עתה שנאנס הנידון הוא אם הוא עדיין שואל וחייב באונסים או שכלתה שאלתו ונחשב שהחזיר כבר

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' פברואר 22, 2023 7:56 pm
על ידי איתן נוי
נכון מאוד. ודין זה ידענו גם בלי להשוות מידותיהן. אז מה בא לחדש הרא"ה. תתבונן היטב במילים ותבין הערתי.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' פברואר 22, 2023 8:03 pm
על ידי כדכד
לא נכון
השוואת המידות היא השוואת המידות בין השומרים בין שואל לשוכר שהר"ן כתב לפני כן שיש הבדל בזה בין שואל לשוכר ששוכר משועבד להסכם השכירות ואינו יכול להחליט להקדים את החזרה ושואל כן יכול להקדים את החזרה כיוון שההשאלה היא רק' לטובתו
וע"ז כתב הר"ן בשם הרא"ה שהשוו מידותיהם של השומרים וגם שואל משועבד למה שסיכמו מראש
מה שהזכיר נאנס הוא כדי להגדיר באיזה מצב יש השלכה הלכתית מענין זה

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' פברואר 22, 2023 9:40 pm
על ידי באמונתו
לא, אלא "השוו מידותיהם" ר"ל שחכמים השוו מידת שואל למשאיל, כמו בשוכר ומשכיר, שהקניין הינו "דו סטרי", היינו מחייב שני הצדדים בשווה.
כשם שאין המשכיר יכול לחזור בו, כן השוכר.
כשם שאין המשאיל יכול לחזור בו - כן השואל.

שאלה בעקבות רעידת האדמה בטורקיה

פורסם: ד' פברואר 22, 2023 9:47 pm
על ידי הפשוט בפשטותו
שאלה בקובץ מצורף

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' פברואר 22, 2023 10:42 pm
על ידי כדכד
באמונתו כתב:לא, אלא "השוו מידותיהם" ר"ל שחכמים השוו מידת שואל למשאיל, כמו בשוכר ומשכיר, שהקניין הינו "דו סטרי", היינו מחייב שני הצדדים בשווה.
כשם שאין המשכיר יכול לחזור בו, כן השוכר.
כשם שאין המשאיל יכול לחזור בו - כן השואל.

עיינתי שוב בחי' הר"ן שהביא מר ואכן מר צודק בפירושו ואני טעיתי
אולם עדיין מה שהביא "נאנס" הוא רק כדי להסביר מה הנפקותא מכך שלא כלתה שאלתו

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' פברואר 23, 2023 7:50 am
על ידי יעקל
שמעתי אומרים שזוג שנישא ללא סידור חו"ק כדת וכדין באיזו עירייה - האישה צריכה גט באם ירצו להתגרש. האם זה נכון ?

ומה עם כתובתה ?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' פברואר 23, 2023 11:45 am
על ידי איתן נוי
יעקל כתב:שמעתי אומרים שזוג שנישא ללא סידור חו"ק כדת וכדין באיזו עירייה - האישה צריכה גט באם ירצו להתגרש. האם זה נכון ?

ומה עם כתובתה ?

אם לא היה חופה וקידושין הוי אומר שזה היה רק טקס/מסיבה אך הם לא נשואים.
ולכבוד מה כתובה?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' פברואר 23, 2023 11:47 am
על ידי איתן נוי
כדכד כתב:לא נכון
השוואת המידות היא השוואת המידות בין השומרים בין שואל לשוכר שהר"ן כתב לפני כן שיש הבדל בזה בין שואל לשוכר ששוכר משועבד להסכם השכירות ואינו יכול להחליט להקדים את החזרה ושואל כן יכול להקדים את החזרה כיוון שההשאלה היא רק' לטובתו
וע"ז כתב הר"ן בשם הרא"ה שהשוו מידותיהם של השומרים וגם שואל משועבד למה שסיכמו מראש
מה שהזכיר נאנס הוא כדי להגדיר באיזה מצב יש השלכה הלכתית מענין זה

מה הסיבה ששוכר לא יכול לקצר את זמן השכירות?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' פברואר 23, 2023 12:03 pm
על ידי יעקל
איתן נוי כתב:
יעקל כתב:שמעתי אומרים שזוג שנישא ללא סידור חו"ק כדת וכדין באיזו עירייה - האישה צריכה גט באם ירצו להתגרש. האם זה נכון ?

ומה עם כתובתה ?

אם לא היה חופה וקידושין הוי אומר שזה היה רק טקס/מסיבה אך הם לא נשואים.
ולכבוד מה כתובה?


שמעתי אומרים שאם יש חיי אישות לכל דבר לעין כל ובעילה לשם נישואין - תצטרך הגט

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' פברואר 23, 2023 1:49 pm
על ידי כדכד
איתן נוי כתב:
כדכד כתב:לא נכון
השוואת המידות היא השוואת המידות בין השומרים בין שואל לשוכר שהר"ן כתב לפני כן שיש הבדל בזה בין שואל לשוכר ששוכר משועבד להסכם השכירות ואינו יכול להחליט להקדים את החזרה ושואל כן יכול להקדים את החזרה כיוון שההשאלה היא רק' לטובתו
וע"ז כתב הר"ן בשם הרא"ה שהשוו מידותיהם של השומרים וגם שואל משועבד למה שסיכמו מראש
מה שהזכיר נאנס הוא כדי להגדיר באיזה מצב יש השלכה הלכתית מענין זה

מה הסיבה ששוכר לא יכול לקצר את זמן השכירות?

התבאר לעיל בחי' הר"ן שהובא לעיל באשכול שכיוון שהשוכר והמשכיר סיכמו על השכירות שיש בה תועלת לשניהם אין אחד מהם יכול לשנות בלא הסכמת חברו
אלא שבשואל סבר הר"ן שכיון שהמשאיל אינו נהנה מההשאלה הרי שתנאי משך ההשאלה יהיו באחריות השוכר בלבד.
הערה: עיין בהודעות קודמות שהרב באמונתו הסביר את השוואת המידות שברא"ה אחרת מאיך שכתבתי בהודעה שציטט מר כאן והוא צודק

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' פברואר 23, 2023 4:04 pm
על ידי איתן נוי
יעקל כתב:שמעתי אומרים שאם יש חיי אישות לכל דבר לעין כל ובעילה לשם נישואין - תצטרך הגט

לא ידוע לי כזה דבר צריך בקי בתחום שיענה ע"כ.
בכ"א מה שזכור לי שתקנת חכמים היא שלא נקראת נשואה בלי חופה וקידושין. אולי מה שאתה מציע זה לפני תקנת חז"ל.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' פברואר 23, 2023 4:19 pm
על ידי הבאר ההיא
זו היא שאלת נישואין אזרחיים שדנו הפוסקים בדורות שלפנינו.

חפשו באוצר נישואין אזרחיים ותמצאו אלפי תוצאות.

כמובן כל השאלה היא בשחיו חיי אישות.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' פברואר 23, 2023 6:11 pm
על ידי עזריאל ברגר
בואו נוציא את שאלת הנישואין האזרחיים מהסיפור, ונדון לגוף הדברים:
אם אינני טועה, קיי"ל שהמגרש את אשתו וחזר וכנסה לתוך ביתו (לא "בפונדקי" אלא לביתו בקביעות) - הרי היא בחזקת שבא עליה לשם קידושין וחייבת גט.
האם בכגון דא (וכגון שכבר שילם לה את כתובתה הראשונה) חייב לשלם לה עיקר-כתובה, או שלגבי כתובה אין אומרים שהיא נחשבת נשואה לו, או שמא הוא יכול לטעון המוציא מחבירו עליו הראיה וכדו'?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' פברואר 23, 2023 10:24 pm
על ידי יעקל
ר' עזריאל, איפה נמצאת שמעתין דמגרש וחזר וכנס ?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' פברואר 24, 2023 3:41 am
על ידי עזריאל ברגר
שו"ע אבן העזר סימן קמט, ושם נתבאר שחייבת גט שני בוודאי, ולא עיינתי בנו"כ לברר אם חייב בכתובתה ובשאר התחייבויות שמחויב בעל לאשתו, או שהיא רק בחזקת ארוסה ולא נשואה.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' פברואר 24, 2023 3:44 am
על ידי עזריאל ברגר
יעקל כתב:שאלה שעלה על הפרק הערב בביתי : גבי מצות שכתוב ע"ג האריזה "חמץ" שניתן למצאם בשווקים ובחוצות ובחנויות ושטעמם כטעם מצות המצווה דליל שימורים, איך צריך לנהוג בכה"ג ממוצאי חג הפורים עד ליל י"ד בניסן ?

בפשטות - אם מותר מדינא לאכלן בערב פסח אז אין צורך להימנע מהן מצד המנהג, ואם אסור - אז ראוי להימנע.
אגב, כמדומני שרוב קהילות ישראל נמנעות מאכילת מצות מר"ח ניסן ולא מפורים.

מתקן מנא

פורסם: ו' פברואר 24, 2023 2:29 pm
על ידי איתן נוי
יהודי בא לצאת מביתו בשבת, ונשבר המפתח בתוך הצילינדר באופן שא"א לשלוף ביד בדרך רגילה רק ע"י דחיפת סכין פנימה ולאט לאט לגרור החוצה. האם אין בזה משום תיקון בשבת, הלוא סו"ס לא היתה רגילות מבעוד יום?
אמר לי שהשיבו לו (הרב אברהם בן חיים, כמו"כ הרכב יהודה נקי-מעין אומר) שמותר להוציא כי הדלת לא מקולקלת וזה רק "הסרת מונע" כי זה מקומו של המפתח. ולענין מוקצה טענו שזה כלאחר יד.
מה הביאור בזה?

Re: מתקן מנא

פורסם: ה' מרץ 02, 2023 2:21 pm
על ידי איתן נוי
איתן נוי כתב:יהודי בא לצאת מביתו בשבת, ונשבר המפתח בתוך הצילינדר באופן שא"א לשלוף ביד בדרך רגילה רק ע"י דחיפת סכין פנימה ולאט לאט לגרור החוצה. האם אין בזה משום תיקון בשבת, הלוא סו"ס לא היתה רגילות מבעוד יום?
אמר לי שהשיבו לו (הרב אברהם בן חיים, כמו"כ הרכב יהודה נקי-מעין אומר) שמותר להוציא כי הדלת לא מקולקלת וזה רק "הסרת מונע" כי זה מקומו של המפתח. ולענין מוקצה טענו שזה כלאחר יד.
מה הביאור בזה?

דעת הגר"ד טהרני שליט"א וכמו"כ ר' אברהם בן חיים וכן ר' יהודה נקי (מעין אומר) שמותר דהוי רק הסרת מונע.
וצ"ע מדוע הסרת מונע זו בכיסויי קרקעות לא חשיב למתקן מנא דהא הדלת לא ראויה כשיש שבר בצילינדר וכל בר בי רב מבין שלא סגי בנשיפה קלה כדי להוציא חתיכת ברזל זו. ומדוע מותר? אשמח לדעת החכמים כאן.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' מרץ 02, 2023 5:02 pm
על ידי באמונתו
לדוגמא, אם אבן גדולה וכבדה נמצאת ליד הדלת, שא"א לפתוח הדלת ללא הסרת האבן (עם הרגל), מתקן מנא?!

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' מרץ 02, 2023 10:00 pm
על ידי איתן נוי
באמונתו כתב:לדוגמא, אם אבן גדולה וכבדה נמצאת ליד הדלת, שא"א לפתוח הדלת ללא הסרת האבן (עם הרגל), מתקן מנא?!

אנחנו הלוא מבינים שאבן או כסא אינם קלקול. ולכן אני חושב שכשיש קלקול בדלת כאן כבר יכנס מתקן מנא.
אך אני נבוך בבירור עניין זה.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' מרץ 02, 2023 11:14 pm
על ידי באמונתו
אין כאן "קלקול בדלת", רק גוף זר תקוע בה, המעכב ומונע נעילתה.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' מרץ 03, 2023 9:34 am
על ידי עזריאל ברגר
אך מצאנו שהסרת גוף-זר יכולה להיחשב כמתקן כלי:
בהסרת אבק/טל מעל בגד שחור!

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' מרץ 03, 2023 2:07 pm
על ידי באמונתו
עזריאל ברגר כתב:אך מצאנו שהסרת גוף-זר יכולה להיחשב כמתקן כלי:
בהסרת אבק/טל מעל בגד שחור!

בגד מאובק, אינו מוגדר כ"גוף זר", רק כבגד מלוכלך.
כלל זה נקוט בידך, דברים אלו וכיוצא בהם, תלויה הגדרתם בהתאם לתפיסתם בעיני הבריות תמיד דווקא, מה נחשב חפץ מקולקל, מה נחשב גוף זר ומניעה חיצונית, ומה נחשב בגד מטונף.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' מרץ 03, 2023 4:24 pm
על ידי איתן נוי
באמונתו כתב:בגד מאובק, אינו מוגדר כ"גוף זר", רק כבגד מלוכלך.
כלל זה נקוט בידך, דברים אלו וכיוצא בהם, תלויה הגדרתם בהתאם לתפיסתם בעיני הבריות תמיד דווקא, מה נחשב חפץ מקולקל, מה נחשב גוף זר ומניעה חיצונית, ומה נחשב בגד מטונף.

וכי לא ברור לך שיש הבדל בין חתיכת טישו התקועה בצילינדר שניתן להוציאה ע"י נשיפה קלה לבין חתיכת ברזל התקועה וכדי להוציאה צריך בעל מקצוע?