עמוד 68 מתוך 91

Re: ממונות

פורסם: ג' יוני 20, 2023 11:24 pm
על ידי איתן נוי
בברכה המשולשת כתב:שאלה 1: למה לא לברר איתו? למה להסתמך על מסתמא ועל סברות כשאפשר לברר?
שאלה 2: למי ניתן הכדור? לילדים או לאב? הרי הפעוטות מקחן מקח במטלטלין


1. אמת. כן חשבתי שמאחר וניתן לברר א"א לסמוך על אומדנא. שאם על חזקה א"א לסמוך, כ"ש בהא.
2. לילד כאמור. אתה צודק. אך לפי"ז שרק כשזכה לו אחר, זה יהיה שלו. השאלה אם כשנתן לו ע"מ שישמח, ג"כ הוא קנה או האבא?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' יוני 21, 2023 7:54 am
על ידי עובדיה חן
התפלל כש"ץ, האם יכול להתפלל שוב חזרת הש"ץ עד סוף התפילה ,באופן שיש מצב שהוא מוציא אדם שאינו יודע להתפלל.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' יוני 21, 2023 5:38 pm
על ידי יעקל
שמעתי אומרים שיש כמה פוסקים שסוברים שיש בעייה לעבור לפני מתפלל מבני דודינו (המציקים לנו) הישמעאלים.

מאידך שמעתי שלא להימנע מלהביא להם שתייה משכרת משום בדיית דת.

שני הפסקים האלה נראים כסותרים זא"ז. אשמח לביאור בזה...

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' יוני 21, 2023 5:55 pm
על ידי כדכד
איני מכיר פוסקים כאלה
אבל סתירה אין כאן
כי המתפלל (לפי דעת הפוסקים הנ"ל) מתפלל לה' ולכן אין מקום לעבור לפניו
לעומת זאת ההמצאות שבדו להם שאסור להם הוא בדייה ואין איסור לחוש להמצאה שגוי בדה שאסור לו

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' יוני 21, 2023 6:35 pm
על ידי בברכה המשולשת
יעקל כתב:שמעתי אומרים שיש כמה פוסקים שסוברים שיש בעייה לעבור לפני מתפלל מבני דודינו (המציקים לנו) הישמעאלים.
מאידך שמעתי שלא להימנע מלהביא להם שתייה משכרת משום בדיית דת.
שני הפסקים האלה נראים כסותרים זא"ז. אשמח לביאור בזה...


viewtopic.php?f=17&t=18659#p180658

Re: שו"ת האלף לך שלמה חלק יורה דעה סימן קסז

פורסם: ד' יוני 21, 2023 9:20 pm
על ידי שעטנז
בעל אחריות כתב:נא לעזור לי בדברי הגאון רבי שלמה קלוגער

שו"ת האלף לך שלמה חלק יורה דעה סימן קסז
ע"ד שאלתו בנדון דגים שממולאים בבצלים שנחתכו בסכין של בשר ולא הי' ס' נגד הסכין ונזחל חלב רותח תחת הקדרה של דגים ולא הי' ס' נגד החלב והותר הדגים מכח דבצלים בשעת בישולם פסק חריפותן והוי רק כמו הסכין ושמא הלכה כהמחבר דקערות של בשר שהודחו ביורה חולבת מותר מכח נטבנ"ט ואף דרמ"א אוסר כיון דיש עוד צד להקל שלא הוי דבר חריף סמך על המחבר ואף דבחו"ד כתב דבעודו מקושר לא שייך נטבנ"ט מ"מ בתשו' ב"א חולק עליו. לדעתי לא טב הורה כי מנהגא דעלמא כהחו"ד ולא להחזיק זה לנטבנ"ט וא"כ נהי דקצת חולקין והוא דעת המחבר (יו"ד בסי' צ"ה) מ"מ למעט בפלוגתא עדיף היינו היכא דהוי נטבנ"ט ממש ולא כשהוא בעין עתה להיות נעשה נטבנ"ט עתה וגם הטעמים פוגעים ביחד וזה כללא בכמה דוכתא דלמעט בפלוגתא עדיף. ועוד נ"ל ראי' מפסחים ע"ו נגע בחרסו של תנור יקלוף מקומו מכח דהוי צלי מחמת דבר אחר והקשיתי בילדותי א"כ כל פסח האיך מותר הרי הצד שבפנים נוגע בהשפוד שבתוך חלל הפסח והוי צלי מחמת ד"א, אך כעת א"ש דדוקא חרסו של תנור שהוחם תחלה ואח"כ נגע בו הפסח הוי צלי מחמת ד"א אבל מה דהוי השפוד בתוך הפסח הרי בשעה שהוחם השפוד תיכף נוגע בו הפסח והוי כאלו האש הולך מיד על הפסח דרך השפוד ולא נחשב מחמת ד"א, והיינו כעין דברי החוו"ד כיון שהוא מקושר לא נחשב נטבנ"ט ודו"ק. אך גם לולי זה הרי עיקר טעם הטו"ז דהיכי דיש עוד צד להקל מחזיקין דלא הוי ד"ח רק קורט וכו' הוי מכח דהוי כעין ס"ס להקל א"כ תינח בעלמא אבל כאן הוי ס"ס להיפוך לאיסור דלמא כדעת החוו"ד ואת"ל דלא כוותי' דלמא כדעת הרמ"א בשם הי"א ולהיפוך ליכא ס"ס דאין לנו קולא רק בצירוף יחד דלא כהחוו"ד ולא כהי"א וגם אף אם הוי ס"ס בצירוף הסברא דלא הוי ד"ח אכתי אוקמא ס"ס כנגד ס"ס והוי שקולין ולחומרא לכך לא טב הורה ואני מורה תמיד לאסור בפשיטות כהחוו"ד. והנה הראי' מפסחים אבאר יותר דהן אמת דבש"ס קאמר דבשפוד של מתכות לא משום דחם מקצתו חם כולו והוי צלי מחמת ד"א, אך קשה אטו בלא"ה דחם מקצתו אטו לא הוחם השפוד בתוך הפסח זה ודאי החוש יכחיש דגם בשל עץ השפוד חם מאד גם מה שבתוך הבשר בפנים, וא"כ למ"ל לומר מכח חם מקצתו, וגם בשל עץ למה לא יותסר הרי הוי טעם דחם מקצתו חם כולו. אך לפי דברנו יומתק מאד דבפנים כיון דבשעה שהוחם נוגע בפסח הוי מקושר ולא הוי כצלי מחמת ד"א רק כהולך מיד אל הפסח, אבל בשל מתכות כיון דחם מקצתו חם כולו א"כ זה שתחוב מחוץ חם תחלה קודם שמגיע להפסח והוי חם הוא תחלה קודם שנוגע בפסח ולא הוי מקושר לכך הוי צלי מחמת ד"א. שוב נזכרתי שהקושיא שלי לא הוי משפוד רק ממה דאמרינן בש"ס דאין נמנין על מוח שבעצמות מכח איסור שבירה ופריך הש"ס דליתי עשה ולדחי ל"ת, ומה פריך הרי המוח שבעצמות הוי צלי מחמת ד"א דאין רואין פני האש רק דרך העצם וא"כ נטוה המוח מכח העצם והוי צלי מחמת ד"א, והגדתי זה להגאון המפורסים מו"ה זלמן מרגליות ז"ל ואמר שאין לו מזור, ולפי הנ"ל יהי' א"ש כיון דמקושר הוא לא הוי כצלי מחמת ד"א וזה ראי' ברורה לפענ"ד ע"כ.

ועמדתי להשתומם הרי בעץ קיי"ל בפסחים ע"ד ע"א דלא אמרינן חם מקצתו חם כולו
נבא לבוא בתשובה שלימה

גם בפמ"ג בהל' פסח מוזכר שיש שיטה דגם בעץ אמרי' חם מקצתו חם כולו וצ"ע דהוא נגד הגמ' פסחים עד.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' יוני 22, 2023 4:27 pm
על ידי יעקל
איך יודעים בבירור ממזרות של ולד ? איך אפשר לדעת בבירור שהולד הוא בנו של הבועל ולא של הבעל ? אני בטוח שזה סוגיות ערוכות אבל לא יודע איפה ...

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' יוני 22, 2023 5:12 pm
על ידי כדכד
אם יש עדות או הוכחה ברורה שהבעל לא היה עם האשה באותה מדינה למשל בזמן הרלוונטי

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' יוני 22, 2023 5:15 pm
על ידי יעקל
אבל יכול להיות ששבוע לפני היתה עם הבעל ונכנסה להריון כך שאפי' תזנה הולד הוא בנו של הבעל...

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' יוני 22, 2023 5:21 pm
על ידי כדכד
התכוונתי שיש ראיה ברורה לכל אורך הזמן הרלוונטי כולל השבועות והחדשים שעלולים להיות רלוונטיים שלא היו באותו מקום אז

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' יוני 22, 2023 8:10 pm
על ידי איתן נוי
יעקל כתב:איך יודעים בבירור ממזרות של ולד ? איך אפשר לדעת בבירור שהולד הוא בנו של הבועל ולא של הבעל ? אני בטוח שזה סוגיות ערוכות אבל לא יודע איפה ...

היום זה הכי פשוט. בדיקת DNA

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' יוני 22, 2023 8:14 pm
על ידי יעקל
איתן נוי כתב:היום זה הכי פשוט. בדיקת DNA

השאלה אם ע"פ הלכה הבדיקה הנ"ל תקיפה.
לדוג' הבדיקה הנ"ל לקבוע מי הרוצח באיזה רצח לא מספיקה . חייבים עדי ראייה שראו את החשוד הורג את ההרוג

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' יוני 22, 2023 8:20 pm
על ידי איתן נוי
יעקל כתב:
איתן נוי כתב:
יעקל כתב:איך יודעים בבירור ממזרות של ולד ? איך אפשר לדעת בבירור שהולד הוא בנו של הבועל ולא של הבעל ? אני בטוח שזה סוגיות ערוכות אבל לא יודע איפה ...

היום זה הכי פשוט. בדיקת DNA

השאלה אם ע"פ הלכה הבדיקה הנ"ל תקיפה.
לדוג' הבדיקה הנ"ל לקבוע מי הרוצח באיזה רצח לא מספיקה . חייבים עדי ראייה שראו את החשוד הורג את ההרוג

אבדוק מול פוסקים ואגיב אי"ה.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' יוני 22, 2023 10:36 pm
על ידי כדכד
איני יודע אם למעשה מסתמכים על בדיקה כזו לענין קביעת יוחסין
אבל ההשוואה של זה לעדות בדיני נפשות אינה במקומה מפני שבדיני נפשות גילתה לנו התורה שחייבים להסתמך דווקא על שני עדים וכל שאין שני עדים כשרים שהתקבלה עדותם בב"ד אין לפסוק הדין אפילו אם ברור לנו בראיות אחרות שאותו אדם עשה את המעשה
מה שאין כן כאן שעלינו לדעת את האמת העובדתית כל מקרה שברור שהראיה נכונה ושהילד אינו בנו של הבעל יש לסמוך עליה

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' יוני 22, 2023 10:56 pm
על ידי שעטנז
כדכד כתב:איני יודע אם למעשה מסתמכים על בדיקה כזו לענין קביעת יוחסין
אבל ההשוואה של זה לעדות בדיני נפשות אינה במקומה מפני שבדיני נפשות גילתה לנו התורה שחייבים להסתמך דווקא על שני עדים וכל שאין שני עדים כשרים שהתקבלה עדותם בב"ד אין לפסוק הדין אפילו אם ברור לנו בראיות אחרות שאותו אדם עשה את המעשה
מה שאין כן כאן שעלינו לדעת את האמת העובדתית כל מקרה שברור שהראיה נכונה ושהילד אינו בנו של הבעל יש לסמוך עליה

שמעתי שכהן שאל לר' יחזקאל רוטה זצ"ל שלפי DNA שלו נמצא שאינו כהן וענה שאין זה כלום
ולעומת זה סמך על זה לסניף לענין עגונה

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' יוני 22, 2023 11:13 pm
על ידי האמת אדרוש
DNA הרי זה ידיעה ברורה. יש מי שחולק על זה? הרב אשר וייס פסק שיכול לסמוך על DNA לענין עגונה כדין סימן מובהק.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' יוני 22, 2023 11:30 pm
על ידי שעטנז
עמק התשובה ח"ו סי' א'

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' יוני 23, 2023 12:28 am
על ידי באמונתו
שעטנז כתב:
כדכד כתב:איני יודע אם למעשה מסתמכים על בדיקה כזו לענין קביעת יוחסין
אבל ההשוואה של זה לעדות בדיני נפשות אינה במקומה מפני שבדיני נפשות גילתה לנו התורה שחייבים להסתמך דווקא על שני עדים וכל שאין שני עדים כשרים שהתקבלה עדותם בב"ד אין לפסוק הדין אפילו אם ברור לנו בראיות אחרות שאותו אדם עשה את המעשה
מה שאין כן כאן שעלינו לדעת את האמת העובדתית כל מקרה שברור שהראיה נכונה ושהילד אינו בנו של הבעל יש לסמוך עליה

שמעתי שכהן שאל לר' יחזקאל רוטה זצ"ל שלפי DNA שלו נמצא שאינו כהן וענה שאין זה כלום
ולעומת זה סמך על זה לסניף לענין עגונה

הבדיקה לגבי כהונה לא שייך כלל לכאן, לפי שמדובר בהשערות ותיאוריות, שטוענים מעט חוקרים בעולם, אשר מצאו DNA רק של כוהנים בלבד, והינם דברים בלתי מוסכמים, בדוקים או מקובלים מדעית.
מאידך, לעניין עגונה, הלא בדיקת DNA של בעלה המת, ראיה ודאית ומוחלטת מבחינה המחקרית.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' יוני 23, 2023 1:18 am
על ידי איתן נוי
איתן נוי כתב:
יעקל כתב:
איתן נוי כתב:
יעקל כתב:איך יודעים בבירור ממזרות של ולד ? איך אפשר לדעת בבירור שהולד הוא בנו של הבועל ולא של הבעל ? אני בטוח שזה סוגיות ערוכות אבל לא יודע איפה ...

היום זה הכי פשוט. בדיקת DNA

השאלה אם ע"פ הלכה הבדיקה הנ"ל תקיפה.
לדוג' הבדיקה הנ"ל לקבוע מי הרוצח באיזה רצח לא מספיקה . חייבים עדי ראייה שראו את החשוד הורג את ההרוג

אבדוק מול פוסקים ואגיב אי"ה.


אכן כה כתב לי הרב דוד טהרני שליט"א (ביתר) "אין לה תוקף, כך הסכמת רבים מחכמי הזמן".

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' יוני 23, 2023 1:27 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
איתן נוי כתב:
יעקל כתב:איך יודעים בבירור ממזרות של ולד ? איך אפשר לדעת בבירור שהולד הוא בנו של הבועל ולא של הבעל ? אני בטוח שזה סוגיות ערוכות אבל לא יודע איפה ...

היום זה הכי פשוט. בדיקת DNA

בשו"ת שמע שלמה ח"י הנדמ"ח, האריך בענין בדיקה זו.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' יוני 23, 2023 1:29 am
על ידי שעטנז
יוסף חיים אוהב ציון כתב:בשו"ת שמע שלמה ח"י הנדמ"ח, האריך בענין בדיקה זו.

אשמח אם אפשר לצרפו כאן

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' יוני 23, 2023 2:38 am
על ידי האמת אדרוש
באמונתו כתב:הבדיקה לגבי כהונה לא שייך כלל לכאן, לפי שמדובר בהשערות ותיאוריות, שטוענים מעט חוקרים בעולם, אשר מצאו DNA רק של כוהנים בלבד, והינם דברים בלתי מוסכמים, בדוקים או מקובלים מדעית.
מאידך, לעניין עגונה, הלא בדיקת DNA של בעלה המת, ראיה ודאית ומוחלטת מבחינה המחקרית.

דפח״ח

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' יוני 23, 2023 8:42 am
על ידי בברכה המשולשת
אין צריך לזה.
הרי הגן הנ"ל שגילו חוזר אחורה כ-2,000 שנה, כך שלכל היותר מה שהוכח זה שהם צאצאים לכהן שחי בשלהי ימי בית שני.
לפיכך, היעדר הגן איננו מוכיח שהאדם איננו כהן.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' יוני 23, 2023 12:02 pm
על ידי באמונתו
הגרי"ש אלישיב זצ"ל אמר להר"א אברהם הובא בנשמת אברהם אהעז"ר ח"ג סי' ד עמ' עה שניתן לסמוך על בדיקת DNA כסימן מובהק.

בספר נשמת אברהם אהע"ז ח"ג סי' ד עמ' סט כתב שהגרש"ז אויערבאך כתב לו שאחרי שבדיקות מעין אלו התנסו בעולם והתקבלו כדבר אמת וברור, ניתן לסמוך על כך...

בתחומין כג כתב הגרז"ן גולדברג להתיר אשה מכבל העגינות על סמך בדיקת DNA, וקיבל את מהימנות הבדיקה המדעית: 'בדיקת DNA נראה שנחשבת כסימן מובהק, שהרי כאמור לעיל הסיכוי למציאת אדם בעל סימני זיהוי דומים הוא אחד מתןך עשרה בליון... לענ"ד אעפ"כ סומכין על זה. תדע שהרי סומכין על טביעת עין מכח ההנחה שאין פרצופיהן של אנשים דומים זה לזה. ומנין לנו זאת? וכי נסעו בכל העולם ובדקו את כל האנשים וראו שאין שני אנשים דומים?! אלא על כרחך שסמכו על כך שרואים הרבה אנשים, ומתוכם לא נמצאו שנים דומים. אין זה אלא שכך ברא הקב"ה את בריותיו, שיהיו פרצופיהם שונים זה מזה'...

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' יוני 23, 2023 12:38 pm
על ידי באמונתו
בברכה המשולשת כתב:
האמת אדרוש כתב:דפח״ח

אין צריך לזה.
הרי הגן הנ"ל שגילו חוזר אחורה כ-2,000 שנה, כך שלכל היותר מה שהוכח זה שהם צאצאים לכהן שחי בשלהי ימי בית שני.
לפיכך, היעדר הגן איננו מוכיח שהאדם איננו כהן.

לטענתם, מצאו הגן המקורי של אהרן הכהן.
ממילא, לדעתם, מי שחסר בו הגן הזה, הוא לא מזרע אהרן.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' יוני 23, 2023 2:42 pm
על ידי יעקל
רז"ל אמרו אין בודקין מן המזבח ולמעלה, כנראה שלדעתם הגנים הם לא נתון רלוונטי...

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' יוני 23, 2023 3:08 pm
על ידי בברכה המשולשת
באמונתו כתב:לטענתם, מצאו הגן המקורי של אהרן הכהן.
ממילא, לדעתם, מי שחסר בו הגן הזה, הוא לא מזרע אהרן.


יעויין בהערות שוליים 26-27 שם
https://www.hamichlol.org.il/%D7%9B%D7%94%D7%9F

Re: בדין "שהה לגמור את כולה".

פורסם: ו' יוני 23, 2023 5:02 pm
על ידי איתן נוי
איתן נוי כתב:הב"י הביא ירושלמי בית יוסף אורח חיים סימן קד: "וכתב הרשב"א בריש פרק היה קורא (יג. ד"ה מתני') דאהא דאמרינן שהה כדי לגמור את כולה חוזר לראש איתמר בירושלמי (ברכות פ"ב ה"א) בקורא משערין או בכל אדם משערין ואסיקו דבקורא משערין עכ"ל. ".
מאחר ובקורא משערין, האם ב"כדי לגמור את כולה" נכלל רק נוסח הברכות של המתפלל או אף אם רגיל להתפלל תפילות פרטיות בתוך הברכות (בסיום כל ברכה) או בשומע תפילה, נכלל אף זמן זה?

באותו עניין: מה הדין מי שמחמת כוונות בתפילה, תפילתו מאוד ארוכה, האם מחשיבים את אורך הכוונות לחלק מלגמור את "כולה"?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' יוני 25, 2023 1:23 am
על ידי באמונתו
דרומי כתב:בהבדלה במוצ"ש, בירכו כבר בני הבית על מאורי האש, והנה לפתע נכבתה האש לפני שהתחיל המבדיל בברכת המבדיל.
האם יש איזה טעם להדליק את הנר שוב?

שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן רצו סעיף א:
גם שופכין מן הכוס לאחר הבדלה ומכבין בו הנר ורוחצים בו עיניו, משום חיבוב המצוה.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' יוני 25, 2023 10:37 am
על ידי כדכד
זה כשהנר דלק כרגיל
אבל האם יש ענין להדליק אותו רק כדי לכבות אותו ביין ההבדלה או שידלוק בברכת המבדיל?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' יוני 25, 2023 2:11 pm
על ידי איתן נוי
באמונתו כתב:
דרומי כתב:בהבדלה במוצ"ש, בירכו כבר בני הבית על מאורי האש, והנה לפתע נכבתה האש לפני שהתחיל המבדיל בברכת המבדיל.
האם יש איזה טעם להדליק את הנר שוב?

שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן רצו סעיף א:
גם שופכין מן הכוס לאחר הבדלה ומכבין בו הנר ורוחצים בו עיניו, משום חיבוב המצוה.


- נכון. בהחלט לא ראיה מ"עניין". מסברא נראה שאילו נהנה כבר, לא ידליק שוב אף אם עדיין לא בירך.
- ראה לשון המשנ"ב: "משנה ברורה סימן רצח ס"ק ג: "וא"צ לחזור אחריו - שאין מברכין אלא לזכר שנברא האור במו"ש וכנ"ל וע"כ יוכל לברך על הכוס אפילו בלא נר ומתי שיזדמן לו אח"כ שיראה אש ויהנה לאור יברך בורא מאורי האש ואך דוקא בליל מו"ש ולא יותר דעבר זמנו וכדלקמן בסי' רצ"ט ס"ו:".
משמע ב' דברים: א. יש עניין דווקא לברך. ב. יש עניין דווקא להנות.
כשמברך ממילא נהנה, אל"ה (לפי הנ"ל) הוי ברכה לבטלה. כי אין עניין רק להדליק לזכר כך שנברא במו"ש, אלא "להנות".
ממילא לפי"ז בכה"ג שכבה הנר, ודאי שידליקו ע"מ לברך ולהנות.
- אח"כ מצאתי פסקי תשובות (שם אות א) שכתב: "ואם שכח מלברכו בשעת ההבדלה, ישלים ברכה זו מיד כשנזכר, עד עלות השחר, ואפילו הוא לאחר שינה קבועה". (מקורותיו: פסקי תשובות הערות סימן רצח הערה 12 דזמנה רק במוצ"ש שאז נברא האור ע"י אדם הראשון, כמבואר במשנ"ב סק"ג וסי' רצ"ט מ"ב סקי"ח. והא דזמנה עד 'עלות השחר' ואפילו לאחר שינה קבועה, הוזכר באשל אברהם סי' רצ"ט, ועיי"ש שדן להתיר גם לאחר עלות השחר עד זמן 'משיכיר', כיון שיש עדיין הנאה מהאור).

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' יוני 25, 2023 10:44 pm
על ידי כדכד
בכה"ג שכבה הנר ידליקו ע"מ ליהנות?
אם בירכו כבר בורא מאורי האש הרי שכבר נהנו שהרי דין המשנה הוא "אין מברכים על הנר עד שיאותו לאורו" ואיזה טעם יש להדליק את הנר שוב לברכת המבדיל?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' יוני 25, 2023 11:33 pm
על ידי האמת אדרוש
יש שאלה מפורסמת מקוה שמצאו על מגבת א׳ כתם לאחר טבילת כמה נשים. מישהו יודע ספר שדן בזה בארוכה בל צדדי השאלה?

תפילת הביננו בשבת

פורסם: ד' יוני 28, 2023 1:33 pm
על ידי איתן נוי
האם יש מ"ד ששייכת תפילת הביננו גם בשבת, א"כ מה יהיה הנוסח? הלוא סו"ס יש נוסח ארוך עם זאת שאין ברכות נוספות.
מדובר במי שזמנו דחוק באופני ההיתר שכתב הטור וב"י והמשנ"ב סימן ק"י.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' יוני 28, 2023 5:06 pm
על ידי כדכד
תפפלת הביננו ודאי לא שייכת בשבת
מסברא נראה שאפשר לקצר את הברכה האמצעית אבל צריך לדקדק בפוסקים ולראות מה החלק המעכב בתפלה שעליו לא לוותר

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' יוני 28, 2023 6:23 pm
על ידי באמונתו
ברכת "מעין שבע" זוהי מעין הביננו.

Re: תפילת הביננו בשבת

פורסם: ד' יוני 28, 2023 8:23 pm
על ידי האמת אדרוש
איתן נוי כתב:האם יש מ"ד ששייכת תפילת הביננו גם בשבת, א"כ מה יהיה הנוסח? הלוא סו"ס יש נוסח ארוך עם זאת שאין ברכות נוספות.
מדובר במי שזמנו דחוק באופני ההיתר שכתב הטור וב"י והמשנ"ב סימן ק"י.

ודאי לא שייך. תפילת שבת אינו יותר ארוך מהביננו, לשניהם יש ז ברכות.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' יוני 28, 2023 8:26 pm
על ידי האמת אדרוש
באמונתו כתב:ברכת "מעין שבע" זוהי מעין הביננו.

חלוקים ביסודם. מעין שבע הוא קיצר כל התפילה גם מג׳ ברכות ראשונות ואחרונות, מה שאין כן הביננו.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' יוני 28, 2023 10:17 pm
על ידי באמונתו
האמת אדרוש כתב:חלוקים ביסודם. מעין שבע הוא קיצר כל התפילה גם מג׳ ברכות ראשונות ואחרונות, מה שאין כן הביננו.

בגאונים מצאנו דעה האומרת שיוצאים במעין ז', ע"ד הביננו, ובספר המנהיג בהלכות שבת:
ורב משה גאון ז"ל כת' יחיד שטעה בלילי שבת ולא התפלל ומאהבתך י"א כיון ששמע משליח צבור מגן אבות בדברו שהיא ברכה אחת מעין שבע מתחילתה ועד סוף יצא ידי חובתן, וכן כתב רב נטרונאי ז"ל. ולא יתכן דהא אין בה מלכות, ודמיא להביננו, ורב לייט אמאן דמצלי בעיר, אבל בדרך מצי לצלויי יתה...

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' יוני 28, 2023 10:27 pm
על ידי האמת אדרוש
באמונתו כתב:
האמת אדרוש כתב:חלוקים ביסודם. מעין שבע הוא קיצר כל התפילה גם מג׳ ברכות ראשונות ואחרונות, מה שאין כן הביננו.

בגאונים מצאנו דעה האומרת שיוצאים במעין ז', ע"ד הביננו.
ובספר המנהיג בהלכות שבת:
ורב משה גאון ז"ל כת' יחיד שטעה בלילי שבת ולא התפלל ומאהבתך י"א כיון ששמע משליח צבור מגן אבות בדברו שהיא ברכה אחת מעין שבע מתחילתה ועד סוף יצא ידי חובתן, וכן כתב רב נטרונאי ז"ל. ולא יתכן דהא אין בה מלכות, ודמיא להביננו, ורב לייט אמאן דמצלי בעיר אבל בדרך מצי לצלויי יתה. ויראה לי שצריך לחזור ולהתפלל...

טוב, לענין זה דומה. אבל לא שיכול להשתמש בו בשעת הדחק.

(כמדומה שיש ראשונים החולקים על דין הנ״ל, שחילקו על דרך שכתבתי)