עמוד 71 מתוך 96

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' יולי 19, 2023 4:17 pm
על ידי חרסון
כן.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' יולי 19, 2023 5:02 pm
על ידי יעקל
חרסון כתב:כן.


היא הייתה ביתו של ההורונסטייפלר ?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' יולי 19, 2023 9:04 pm
על ידי אחדאחד
בתפילת שחרית אמר כך

ויברך דויד את ה לעיני כל הקהל ויאמר דויד ברוך אתה ה [מישהו הסיח דעתו]
אל מלך גדול ומהלל בתשבחות אל ההודאות וכו.. עד חי העולמים .

האם צריך לחזור על ישתבח מהתחלה ?
האם ויברך דויד זה ברכה ?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' יולי 19, 2023 9:13 pm
על ידי עזריאל ברגר
אחדאחד כתב:בתפילת שחרית אמר כך

ויברך דויד את ה לעיני כל הקהל ויאמר דויד ברוך אתה ה [מישהו הסיח דעתו]
אל מלך גדול ומהלל בתשבחות אל ההודאות וכו.. עד חי העולמים .

האם צריך לחזור על ישתבח מהתחלה ?
האם ויברך דויד זה ברכה ?

לגבי ישתבח - ברור לי שלא יצא ידי חובה, מדין "מקום שאמרו להאריך אינו רשאי לקצר" וכו'. וברכה שתקנו שלא לפתוח בה בברוך אלא לחתום ופתח ולא חתם - הרי זה בוודאי משנה ממטבע שטבעו חכמים בברכות.

ויברך דויד - זה פסוק ולא ברכה.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' יולי 19, 2023 9:40 pm
על ידי אור עולם
סעודת מרעים, היינו להיפגש יחד כמה בני משפחה לארוחת ערב חגיגית - מותר בתשעת הימים?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' יולי 19, 2023 9:40 pm
על ידי אור עולם
ומה דין שטיפת פנים עם סבון כשקמים בבוקר?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' יולי 19, 2023 9:41 pm
על ידי אור עולם
אני צריך לייבש כלים,
לקחתי מגבת נקייה מהארון ופרשתי - מותר?
עכשיו היא רטובה מהמים, מותר להשתמש בה לניגוב ידיים?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' יולי 20, 2023 1:01 am
על ידי איתן נוי
אור עולם כתב:סעודת מרעים, היינו להיפגש יחד כמה בני משפחה לארוחת ערב חגיגית - מותר בתשעת הימים?

לא מצאנו שאסרו בימים אלו כאבילות ממש. עם זאת, החומרות מתאדקות יותר ככל שמתקרבים לעיצומו של יום החורבן.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' יולי 20, 2023 7:53 am
על ידי אור עולם
איתן נוי כתב:לא מצאנו שאסרו בימים אלו כאבילות ממש. עם זאת, החומרות מתאדקות יותר ככל שמתקרבים לעיצומו של יום החורבן.

בערוה"ש כתב לאסור, והייתי רוצה לדעת האם עוד כתבו כך ומה המנהג.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' יולי 20, 2023 2:42 pm
על ידי איתן נוי
אור עולם כתב:
איתן נוי כתב:לא מצאנו שאסרו בימים אלו כאבילות ממש. עם זאת, החומרות מתאדקות יותר ככל שמתקרבים לעיצומו של יום החורבן.

בערוה"ש כתב לאסור, והייתי רוצה לדעת האם עוד כתבו כך ומה המנהג.

מצאתי המקור, הוא לא כותב שאסור. זו לשונו: "ערוך השולחן אורח חיים סימן תקנא ס"ח: "...ואפילו שמחת מריעות נראה דאסור".

Re: נוסח חתימת ברכת על המחיה

פורסם: ה' יולי 20, 2023 3:07 pm
על ידי איתן נוי
ישראל אליהו כתב:
איתן נוי כתב:האם ידוע נוסח חתימת ברכת על המחיה, שכדי לצאת מהספק מה חותמים, שי"ל כך: "בא"י על הארץ והמחיה ועל הכלכלה יש חולקים".
זכור לי ששמעתי שזה בשם חבצא"ש זצ"ל.
עכ"פ באורל"צ (פרק מו - הלכות ברכות מה) כתב: "בברכת מעין שלש יש לחתום על הארץ ועל המחיה, ולא להוסיף על הכלכלה".

יעויין ב"על הכל - ברכת ישראל" עמוד קסח שאין חשש כלל בחתימת על הכלכלה. ואים שום ראשון שסובר שאסור לחתום כך.
ונמצא שמי שחותם כפי שהצעת, מסתבך ב"דובר וכו' לא יכון"..


ראשית: זו מחלוקת ידועה האם חותמים גם "על הכלכלה".
שנית: למוסיפים, מה הבעיה שיוסיף את הנ"ל. בכלל מאתיים מנה.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' יולי 20, 2023 11:44 pm
על ידי עזריאל ברגר
אור עולם כתב:אני צריך לייבש כלים,
לקחתי מגבת נקייה מהארון ופרשתי - מותר?
עכשיו היא רטובה מהמים, מותר להשתמש בה לניגוב ידיים?

א. מהיכי תיתי לאסור?
ב. מדוע לא?
וצ"ע אם ראוי להערים.

הכנת מגבות לשבוע שחל בו

פורסם: ו' יולי 21, 2023 1:11 pm
על ידי איתן נוי
האם יש קולא בהכנת מגבות לשבוע הבא?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' יולי 21, 2023 1:50 pm
על ידי איתן נוי
איתן נוי כתב:
אור עולם כתב:
איתן נוי כתב:לא מצאנו שאסרו בימים אלו כאבילות ממש. עם זאת, החומרות מתאדקות יותר ככל שמתקרבים לעיצומו של יום החורבן.

בערוה"ש כתב לאסור, והייתי רוצה לדעת האם עוד כתבו כך ומה המנהג.

מצאתי המקור, הוא לא כותב שאסור. זו לשונו: "ערוך השולחן אורח חיים סימן תקנא ס"ח: "...ואפילו שמחת מריעות נראה דאסור".

מצאתי משהו דומה למה שהצעת:
ילקוט יוסף ד' תעניות (מהדורת תש"ף עמ' רלה): "אין לעשות בתשעת הימים עד תשעה באב סעודה גדולה של מרעות, גם במיני גבינה ודגים וכדומה בשמחה יתירה. וכל שכן המתאספים בלילות בקלות ראש ושתיית משקאות...".
אך אינו דומה לגמרי לסעודת מרעות, מאחר והגדרת סעודת מרעות היא אפי' עם שני אנשים, וכמו"כ אף אם לא בשמחה גדולה. כך שזה לא מדוייק לגמרי מכאן לאסור סעודת מרעות.
מקור שם הוא ממועד לכל חי (סי' י אות ט):
מועד לכל חי סעודת מרעות בתשעת הימים.jpg
מועד לכל חי סעודת מרעות בתשעת הימים.jpg (299.02 KiB) נצפה 7894 פעמים

דעת הגרע"י זצ"ל בהכנת בגדי זיעה

פורסם: ו' יולי 21, 2023 3:01 pm
על ידי איתן נוי
שאין צורך להכין בגדי זיעה. חזון עובדיה עמ' רכט.
לאחר שראיתי את התשובה למטה, הבנתי שמה שכתב הרב "והנכון להכין", חוזר שוב עבור הבגדים עליהם דיבר קודם לכן. אך בגדי הזיעה לא הביא מי שראה לנכון להכין קודם השבוע שחל בו.
רק ברבא"ח (פרשת דברים,ו) כתב לגבי כתונת (שמסתמא היו לובשים על הגוף ממש) את הפטנט של הכנה בערב שבת ובליל שבת.

Re: הכנת מגבות לשבוע שחל בו

פורסם: ו' יולי 21, 2023 3:12 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
איתן נוי כתב:האם יש קולא בהכנת מגבות לשבוע הבא?

חכם מוצפי השיב להקל ויש עוד מקילין.

Re: הכנת מגבות לשבוע שחל בו

פורסם: ו' יולי 21, 2023 4:45 pm
על ידי איתן נוי
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
איתן נוי כתב:האם יש קולא בהכנת מגבות לשבוע הבא?

חכם מוצפי השיב להקל ויש עוד מקילין.

איך זה מסתדר עם פשט מרן השו"ע (סימן תקנא ס"ג) "שבוע שחל בו תשעה באב, אסורים לספר ולכבס, אפילו אינו רוצה ללובשו עתה אלא להניחו לאחר ט' באב, ואפילו אין לו אלא חלוק אחד, אסור; וכן המכובסים מקודם, בין ללבוש בין להציע בהם המטה; ואפי' מטפחות הידים והשלחן, אסור...".

Re: דעת הגרע"י זצ"ל בהכנת בגדי זיעה

פורסם: ו' יולי 21, 2023 4:46 pm
על ידי איתן נוי
איתן נוי כתב:שאין צורך להכין בגדי זיעה. חזון עובדיה עמ' רכט.
לאחר שראיתי את התשובה למטה, הבנתי שמה שכתב הרב "והנכון להכין", חוזר שוב עבור הבגדים עליהם דיבר קודם לכן. אך בגדי הזיעה לא הביא מי שראה לנכון להכין קודם השבוע שחל בו.
רק ברבא"ח (פרשת דברים,ו) כתב לגבי כתונת (שמסתמא היו לובשים על הגוף ממש) את הפטנט של הכנה בערב שבת ובליל שבת.

בכ"א הגר"ד טהרני שליט"א פסק כדלהלן: "והנכון להכין חוזר על הכל, ולכן בסעיף ב (עמ' רלב) היקל לאשה ללבוש בגד תחתון מכובס רק לצורך מצוה".
כמו"כ יש לדקדק בדברי הגרע"י זצ"ל שדקדק מילותיו. ולפי"ז א"ש מ"ש בהערה (סוף הערה ב'. בענין כיבוס ע"י נכרית): " וכיון שאינה אלא חומרא בעלמא, הדבר פשוט שלצורך מצוה יש להתיר לומר לנכרית לכבס לה לבנים, וללובשם בשבעה נקיים".

Re: הכנת מגבות לשבוע שחל בו

פורסם: ש' יולי 22, 2023 11:36 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
איתן נוי כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
איתן נוי כתב:האם יש קולא בהכנת מגבות לשבוע הבא?

חכם מוצפי השיב להקל ויש עוד מקילין.

איך זה מסתדר עם פשט מרן השו"ע (סימן תקנא ס"ג) "שבוע שחל בו תשעה באב, אסורים לספר ולכבס, אפילו אינו רוצה ללובשו עתה אלא להניחו לאחר ט' באב, ואפילו אין לו אלא חלוק אחד, אסור; וכן המכובסים מקודם, בין ללבוש בין להציע בהם המטה; ואפי' מטפחות הידים והשלחן, אסור...".

הרב שבתאי לוי מב"ב הביא ראיות ממרן שא"צ.

Re: הכנת מגבות לשבוע שחל בו

פורסם: א' יולי 23, 2023 6:30 am
על ידי האמת אדרוש
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
איתן נוי כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
איתן נוי כתב:האם יש קולא בהכנת מגבות לשבוע הבא?

חכם מוצפי השיב להקל ויש עוד מקילין.

איך זה מסתדר עם פשט מרן השו"ע (סימן תקנא ס"ג) "שבוע שחל בו תשעה באב, אסורים לספר ולכבס, אפילו אינו רוצה ללובשו עתה אלא להניחו לאחר ט' באב, ואפילו אין לו אלא חלוק אחד, אסור; וכן המכובסים מקודם, בין ללבוש בין להציע בהם המטה; ואפי' מטפחות הידים והשלחן, אסור...".

הרב שבתאי לוי מב"ב הביא ראיות ממרן שא"צ.

נשמח לשמוע

Re: דעת הגרע"י זצ"ל בהכנת בגדי זיעה

פורסם: א' יולי 23, 2023 6:32 am
על ידי האמת אדרוש
איתן נוי כתב:שאין צורך להכין בגדי זיעה. חזון עובדיה עמ' רכט.
לאחר שראיתי את התשובה למטה, הבנתי שמה שכתב הרב "והנכון להכין", חוזר שוב עבור הבגדים עליהם דיבר קודם לכן. אך בגדי הזיעה לא הביא מי שראה לנכון להכין קודם השבוע שחל בו.
רק ברבא"ח (פרשת דברים,ו) כתב לגבי כתונת (שמסתמא היו לובשים על הגוף ממש) את הפטנט של הכנה בערב שבת ובליל שבת.

viewtopic.php?f=43&t=28371&start=160#top

Re: הכנת מגבות לשבוע שחל בו

פורסם: א' יולי 23, 2023 1:01 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
האמת אדרוש כתב:הרב שבתאי לוי מב"ב הביא ראיות ממרן שא"צ.

נשמח לשמוע[/quote]
הנה דבריו המלאים של הג"ר שבתי לוי שליט"א [בהתייחסות לפסק מרן השו"ע]
והכל יבוא על מקומו בשלום

פסק השו'''ע

השו"ע (בסימן תקנ"א ס"ג) אומר, שבוע שחל בו ט' באב אסורין לספר ולכבס, ואפי' אינו רוצה ללבוש עתה אלא להניח לאחר ט' באב אסור. ואפי' אין לו אלא חלוק אחד אסור, וכן המכובסים מקודם, בין ללבוש בין להציע בהן המיטה. ואפי' מטפחות הידיים והשולחן אסור.

ספק בדברי השו''ע

ויש לעיין טובא בדברי השו''ע שסיים ואפילו מטפחות הידיים והשולחן אסור, האם איסור זה חוזר על הכיבוס דאסור לכבסם למרות שבחוה''מ מותר, או שחוזר גם על השתמשות במטפחות הידיים והשולחן המכובסין קודם, כלומר גם אותם צריך להכין.

הרמב''ן לא הביא ראיה

באמת הרמב"ן שפסק לאסור להחליף אף מטפחות הידיים פסק דבריו מכך שבטלי קצרי דבי רב. אלא שהראיה מהכובסין שהיו בטלין היא רק לגבי לכבס ממש, שגם מגבות אסורין בכיבוס אבל לנגב במגבות שעברו כבר כביסה, מנין לנו לאסור.

שונה דין מגבות משאר בגדים

ובקצרה נבאר שמגבות הדיים אינם צריכים הכנה. ואע"פ שכל שאר בגדים בעו הכנה, המגבות לא חייבים בהכנה, ומותר לנגב הידיים במגבות מכובסות ללא הכנה. ונבאר, שהרי כל האיסור בלבישת בגד מכובס מכיוון שגורם לאדם עונג ושמחה וע"כ אסרנו בימים אלו. ולכן מצעות המיטה אסרו בזמנם מכיוון שהיו ישנים ערומים, וא"כ הגוף מרגיש את העונג של הכיבוס. וכן היום, אדם שישן על כרית מרגיש בפניו את העונג של כרית מכובסת, וע"כ אסור. אבל מטפחות הידיים, שאין האדם מתעטף או לובש המגבת, אלא מנגב ידיו והולך לו, בזה אסור רק הכיבוס כמ''ש הרמב''ם מקצרי דבי רב, אבל המכובסין מקודם אין מקור לאסור.

דיוק הדברים בבן איש חי

ודין זה מוכח מדברי הבן איש חי שכותב על כל הבגדים שצריך להכין כל בגד שנהנה בו אבל מטפחות הידיים אסור לכבס. ולכאורה אם גם מטפחות הידיים חייב בהכנה מדוע שינה בהם וכתב אסור לכבס. מוכח דשונה מטפחות הידיים שאינם מלבוש. וע"כ מגבות הידיים ושאר דברים שאין הגוף נהנה בדרך מלבוש אינו חייב בהכנה. וכן מנהג העולם. וכן ה"ה באבל.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' יולי 23, 2023 2:30 pm
על ידי האמת אדרוש
ייש״כ!

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' יולי 23, 2023 2:44 pm
על ידי איתן נוי
האמת אדרוש כתב:ייש״כ!

גם אני מצטרף, תודה ויש"כ.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' יולי 23, 2023 3:07 pm
על ידי האמת אדרוש
האם כוונת הדברים לומר שאף הרמב״ן לא כיוון לאסור, או שהשו״ע לא הסכים לפרט זה של הרמב״ן - אף שהעתיק לשונו ממש?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' יולי 23, 2023 7:58 pm
על ידי האמת אדרוש
במחלוקת הרב לוי והריטב״א (תענית כו:), נראה דקיי״ל כהריטב״א.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' יולי 23, 2023 8:12 pm
על ידי איתן נוי
האמת אדרוש כתב:במחלוקת הרב לוי והריטב״א (תענית כו:), נראה דקיי״ל כהריטב״א.

נראה מדבריך שהרב לוי היה בדורו של הריטב"א?! :)

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' יולי 23, 2023 11:38 pm
על ידי עזריאל ברגר
לא כי, אלא ודאי קדם לו, והלכתא כבתראי...

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' יולי 23, 2023 11:58 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
עזריאל ברגר כתב:לא כי, אלא ודאי קדם לו, והלכתא כבתראי...

איפה הריטב"א מחילה?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' יולי 24, 2023 12:27 am
על ידי עזריאל ברגר
הובא לעיל:
האמת אדרוש כתב:במחלוקת הרב לוי והריטב״א (תענית כו:), נראה דקיי״ל כהריטב״א.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' יולי 24, 2023 12:47 am
על ידי איתן נוי
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
עזריאל ברגר כתב:לא כי, אלא ודאי קדם לו, והלכתא כבתראי...

איפה הריטב"א מחילה?

הביאה הרב האמת אדרוש בתמונה הנ"ל, נראה כי הוא מהוצאת מוסד הרב קוק.

מוקצה-דבר האבד

פורסם: ב' יולי 24, 2023 12:49 am
על ידי איתן נוי
מי שנעלמה לו כוס כסף בשבת קודש וחושש שנמצאת בפח האשפה הבייתי, האם יש לו היתר להפך באשפה כדי למוצאה ובכך תנוח דעתו אם כן ואם לא?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' יולי 24, 2023 12:51 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
איתן נוי כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
עזריאל ברגר כתב:לא כי, אלא ודאי קדם לו, והלכתא כבתראי...

איפה הריטב"א מחילה?

הביאה הרב האמת אדרוש בתמונה הנ"ל, נראה כי הוא מהוצאת מוסד הרב קוק.

בגלל הריטב"א נבטל דברי השו"ע?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' יולי 24, 2023 1:06 am
על ידי האמת אדרוש
יוסף חיים אוהב ציון כתב:בגלל הריטב"א נבטל דברי השו"ע?

איפה?
הטושו״ע העתיקו דברי הרמב״ן בתורת האדם, אין שום רמז שפירשו הדברים באופן אחרת.

ברכה על בושם סינטטי-הגרע"י זצ"ל

פורסם: ג' יולי 25, 2023 3:38 pm
על ידי איתן נוי
למעשה הגרע"י חזר בו בט"ו ברכות שניתן לברך. בהלכה ברורה כתב שהגרע"י אמר לו שחזר משם שוב ולא לברך.
האם יש מקור לגרע"י בתרא?

שעטנז בעד בדיקה

פורסם: ג' יולי 25, 2023 3:50 pm
על ידי איתן נוי
האם שייך שעטנז בעד בדיקה?
ובעצם, איזה סוג הנאה נאסר, הלוא מצינו שאף על כמה מצעות אסור לו?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' יולי 25, 2023 6:34 pm
על ידי כדכד
מצוות לאו להנות ניתנו

Re: ברכה על בושם סינטטי-הגרע"י זצ"ל

פורסם: ג' יולי 25, 2023 8:01 pm
על ידי ענ'י לעצמי
איתן נוי כתב:למעשה הגרע"י חזר בו בט"ו ברכות שניתן לברך. בהלכה ברורה כתב שהגרע"י אמר לו שחזר משם שוב ולא לברך.
האם יש מקור לגרע"י בתרא?

דברי ר' דוד יוסף שליט"א בדעת ר' עובדיה אינן מוסכמים, ראה במצו"ב.
648508_56.png
648508_56.png (65.95 KiB) נצפה 6459 פעמים

648508_57 (1).png
648508_57 (1).png (65.89 KiB) נצפה 6459 פעמים

Re: ברכה על בושם סינטטי-הגרע"י זצ"ל

פורסם: ג' יולי 25, 2023 8:07 pm
על ידי איתן נוי
ענ'י לעצמי כתב:
איתן נוי כתב:למעשה הגרע"י חזר בו בט"ו ברכות שניתן לברך. בהלכה ברורה כתב שהגרע"י אמר לו שחזר משם שוב ולא לברך.
האם יש מקור לגרע"י בתרא?

דברי ר' דוד יוסף שליט"א בדעת ר' עובדיה אינן מוסכמים, ראה במצו"ב.
648508_56.png

648508_57 (1).png

אין כאן סב"ל?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' יולי 25, 2023 8:11 pm
על ידי ענ'י לעצמי
ראה פה בדעת הרב יצחק יוסף בנוגע לזו.