עמוד 72 מתוך 91

נטילת ידים מוצאי ט' באב

פורסם: ו' יולי 28, 2023 11:44 am
על ידי איתן נוי
מלבד דברי הרבא"ח בענין זה: (שנה ראשונה פרשת דברים אות כח): "יש מתחסדים ליטול ידיהם בנטילה גמורה אחר חשיכה במוצאי ט"ב, בשביל שביום לא עשו נטילה גמורה אלא עד קשרי האצבעות, וכך אנחנו נוהגים, אך אין זה חיוב משורת הדין. וצריך להזהר לברך במוצאי ט"ב ברכת הלבנה בשמחה, ויאמר בקול נעים בחדוותא דלבא דוד מלך ישראל חי וקיים".
1. בעצם מה הענין ליטול נטילה שלימה, אחר שהנטילה של ט' באב שתיקנו לנו חז"ל היא השלימה בכפוף ליום זה?
2. אם נטילה כזו היא נטילה שלימה מדוע לא נוטלים רק כך בשאר ימות השנה?
(וממילא) 3. לפי"ז שכהנים נוטלים נטילה רגילה דסו"ס היא "מצוה", מדוע נטילה של בוקר או שלאחר בית הכסא אינה נטילה שלימה, וכי זו אינה של מצוה?!

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' יולי 28, 2023 12:28 pm
על ידי עזריאל ברגר
הרבי מליובאוויטש התייחס לזה באחד ממכתביו, ותורף דבריו הוא:
ביום כיפור ובתשעה באב - יש פחות כוח לקליפות להיאחז ביהודי (ביוה"כ - מפני הקדושה היתרה, ובתשעה באב - מפני החלישות שבקדושה והיעדר היניקה ממנה), ולכן בשני ימים אלו די בנטילה מצומצמת, אבל בצאת שני הימים האלו - עלולות הקליפות לנסות להיאחז שוב, ולכן נוטלים שוב את הידיים נטילה שלמה, ואפילו הכהנים שנטלו ידיהם נטילה שלמה בגלל עלייתם לדוכן - ייטלו שוב במוצאי הצומות האלו.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' יולי 28, 2023 3:45 pm
על ידי איתן נוי
יפה.
אבל זה כבר ע"ד הדרש. מה עם פשט ההלכה?

Re: נטילת ידים מוצאי ט' באב

פורסם: ש' יולי 29, 2023 1:11 am
על ידי ענ'י לעצמי
איתן נוי כתב:מלבד דברי הרבא"ח בענין זה: (שנה ראשונה פרשת דברים אות כח): "יש מתחסדים ליטול ידיהם בנטילה גמורה אחר חשיכה במוצאי ט"ב, בשביל שביום לא עשו נטילה גמורה אלא עד קשרי האצבעות, וכך אנחנו נוהגים, אך אין זה חיוב משורת הדין. וצריך להזהר לברך במוצאי ט"ב ברכת הלבנה בשמחה, ויאמר בקול נעים בחדוותא דלבא דוד מלך ישראל חי וקיים".
1. בעצם מה הענין ליטול נטילה שלימה, אחר שהנטילה של ט' באב שתיקנו לנו חז"ל היא השלימה בכפוף ליום זה?
2. אם נטילה כזו היא נטילה שלימה מדוע לא נוטלים רק כך בשאר ימות השנה?
(וממילא) 3. לפי"ז שכהנים נוטלים נטילה רגילה דסו"ס היא "מצוה", מדוע נטילה של בוקר או שלאחר בית הכסא אינה נטילה שלימה, וכי זו אינה של מצוה?!

ז"ל שו"ת רב פעלים (חלק ב, אורח חיים סימן ד)
וע"ד השאלה השלישית בנט"י דיוה"כ ויום ט"ב, שאין נוטלים הכף ג"כ, הנה מצאתי להרב המקובל האלקי מהר"י צמח ז"ל, בהגהתו בספר עולת תמיד דף י"ז ע"ב שכתב וז"ל: "וביום כיפור אינה שולטת, ובט"ב אינה מקפדת על דבר מועט כזה, כי כל היום שלה בעונותינו" עכ"ל, וכונתו לומר, דביוה"כ וביום ט"ב אין רוח רעה שורה על הכפים כדי שיצטרכו נטילה, ודי ליטול עד קשרי אצבעותיו.

מדבריו למדנו שזה שאין נוטלים ידים בט"ב, אינו משום שאינה שולטת (כמו ביוה"כ), אלא משום דבאותו יום אינה מקפדת כיון שכל היום הוא של הסט"א, ולכן זה נחשב כ'דבר מועט' יחסית, אמנם באמת ידיו אינם 'טהורים'. ולכן, במוצאי ט"ב שהיום כבר אינה שלה, שוב מקפדת ה'רוח רעה' על ידים כזו, שהרי סוכ"ס אינם 'טהורים'. משא"כ ביוה"כ שאינה שולטת, אין ענין כלל להחמיר במוצאי יוה"כ כיון שלא נטמאו כלל, ואכן הבא"ח לא הביא לעשות כן במוצאי יוה"כ (בפרשת וילך).
יש לציין שהתשובה הזאת לא מופיעה בחלק 'סוד ישרים', כך שזה (לפי הבא"ח, אשר עליו שאלת) נחשב ע"ד הפשט.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ש' יולי 29, 2023 10:13 pm
על ידי עזריאל ברגר
איתן נוי כתב:
עזריאל ברגר כתב:הרבי מליובאוויטש התייחס לזה באחד ממכתביו, ותורף דבריו הוא:
ביום כיפור ובתשעה באב - יש פחות כוח לקליפות להיאחז ביהודי (ביוה"כ - מפני הקדושה היתרה, ובתשעה באב - מפני החלישות שבקדושה והיעדר היניקה ממנה), ולכן בשני ימים אלו די בנטילה מצומצמת, אבל בצאת שני הימים האלו - עלולות הקליפות לנסות להיאחז שוב, ולכן נוטלים שוב את הידיים נטילה שלמה, ואפילו הכהנים שנטלו ידיהם נטילה שלמה בגלל עלייתם לדוכן - ייטלו שוב במוצאי הצומות האלו.

יפה.
אבל זה כבר ע"ד הדרש. מה עם פשט ההלכה?

מסתמא ע"פ פשט אכן אין שום צורך בנטילה במוצאי היום...

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ש' יולי 29, 2023 10:40 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:
עזריאל ברגר כתב:הרבי מליובאוויטש התייחס לזה באחד ממכתביו, ותורף דבריו הוא:
ביום כיפור ובתשעה באב - יש פחות כוח לקליפות להיאחז ביהודי (ביוה"כ - מפני הקדושה היתרה, ובתשעה באב - מפני החלישות שבקדושה והיעדר היניקה ממנה), ולכן בשני ימים אלו די בנטילה מצומצמת, אבל בצאת שני הימים האלו - עלולות הקליפות לנסות להיאחז שוב, ולכן נוטלים שוב את הידיים נטילה שלמה, ואפילו הכהנים שנטלו ידיהם נטילה שלמה בגלל עלייתם לדוכן - ייטלו שוב במוצאי הצומות האלו.

יפה.
אבל זה כבר ע"ד הדרש. מה עם פשט ההלכה?

מסתמא ע"פ פשט אכן אין שום צורך בנטילה במוצאי היום...

החסידים נהגו לטבול במוצאי ת"ב. (אלו הטובלים כל יום).

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' יולי 30, 2023 1:20 am
על ידי להתהלך
מי יכול לתת פשר למה שמבואר בפוסקים,

שולחן ערוך אורח חיים הלכות ברכת הפירות סימן רכח סעיף ג
ולא על כל הרים וגבעות מברך, אלא דווקא על הרים וגבעות המשונים וניכרת גבורת הבורא בהם.
איך מסבירים גבעות משונין מברייתן,
וכמו שמבואר בערוך השולחן וז"ל
הדבר פשוט דבעינן הרים וגבעות משונים בגובהם כמו הררי אלף והרי פיראנ"א והר קאזבע"ק והרי אררט וכדומה ונהרות ג"כ שיהיו גדולות שיש להם שם בעולם ולא נהרות קטנות שאין להם שם בעולם:
ואיך הוא למד על איזה 'גבעות' מברכין?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' יולי 30, 2023 8:48 am
על ידי עזריאל ברגר
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:
עזריאל ברגר כתב:הרבי מליובאוויטש התייחס לזה באחד ממכתביו, ותורף דבריו הוא:
ביום כיפור ובתשעה באב - יש פחות כוח לקליפות להיאחז ביהודי (ביוה"כ - מפני הקדושה היתרה, ובתשעה באב - מפני החלישות שבקדושה והיעדר היניקה ממנה), ולכן בשני ימים אלו די בנטילה מצומצמת, אבל בצאת שני הימים האלו - עלולות הקליפות לנסות להיאחז שוב, ולכן נוטלים שוב את הידיים נטילה שלמה, ואפילו הכהנים שנטלו ידיהם נטילה שלמה בגלל עלייתם לדוכן - ייטלו שוב במוצאי הצומות האלו.

יפה.
אבל זה כבר ע"ד הדרש. מה עם פשט ההלכה?

מסתמא ע"פ פשט אכן אין שום צורך בנטילה במוצאי היום...

החסידים נהגו לטבול במוצאי ת"ב. (אלו הטובלים כל יום).

יש חסידים שנהגו בכך.
לא בחב"ד.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' יולי 30, 2023 9:12 am
על ידי עובדיה חן
ת

Re: נוסח חתימת ברכת על המחיה

פורסם: א' יולי 30, 2023 10:00 am
על ידי ישראל אליהו
איתן נוי כתב:
ישראל אליהו כתב:
איתן נוי כתב:האם ידוע נוסח חתימת ברכת על המחיה, שכדי לצאת מהספק מה חותמים, שי"ל כך: "בא"י על הארץ והמחיה ועל הכלכלה יש חולקים".
זכור לי ששמעתי שזה בשם חבצא"ש זצ"ל.
עכ"פ באורל"צ (פרק מו - הלכות ברכות מה) כתב: "בברכת מעין שלש יש לחתום על הארץ ועל המחיה, ולא להוסיף על הכלכלה".

יעויין ב"על הכל - ברכת ישראל" עמוד קסח שאין חשש כלל בחתימת על הכלכלה. ואים שום ראשון שסובר שאסור לחתום כך.
ונמצא שמי שחותם כפי שהצעת, מסתבך ב"דובר וכו' לא יכון"..


ראשית: זו מחלוקת ידועה האם חותמים גם "על הכלכלה".
שנית: למוסיפים, מה הבעיה שיוסיף את הנ"ל. בכלל מאתיים מנה.

אין אף ראשון שאומר שאסור.
והאחרונים הסוברים שאסור לא ראו את דברי בה"ג במקורם.
ע"ש בברכת ישראל שהפנתי.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' יולי 30, 2023 10:03 am
על ידי בברכה המשולשת
להתהלך כתב:מי יכול לתת פשר למה שמבואר בפוסקים,

שולחן ערוך אורח חיים הלכות ברכת הפירות סימן רכח סעיף ג
ולא על כל הרים וגבעות מברך, אלא דווקא על הרים וגבעות המשונים וניכרת גבורת הבורא בהם.
איך מסבירים גבעות משונין מברייתן,
וכמו שמבואר בערוך השולחן וז"ל
הדבר פשוט דבעינן הרים וגבעות משונים בגובהם כמו הררי אלף והרי פיראנ"א והר קאזבע"ק והרי אררט וכדומה ונהרות ג"כ שיהיו גדולות שיש להם שם בעולם ולא נהרות קטנות שאין להם שם בעולם:
ואיך הוא למד על איזה 'גבעות' מברכין?


אולי משונות גובהן מסביבתן

Re: נטילת ידים מוצאי ט' באב

פורסם: א' יולי 30, 2023 11:07 am
על ידי איתן נוי
ענ'י לעצמי כתב:
איתן נוי כתב:מלבד דברי הרבא"ח בענין זה: (שנה ראשונה פרשת דברים אות כח): "יש מתחסדים ליטול ידיהם בנטילה גמורה אחר חשיכה במוצאי ט"ב, בשביל שביום לא עשו נטילה גמורה אלא עד קשרי האצבעות, וכך אנחנו נוהגים, אך אין זה חיוב משורת הדין. וצריך להזהר לברך במוצאי ט"ב ברכת הלבנה בשמחה, ויאמר בקול נעים בחדוותא דלבא דוד מלך ישראל חי וקיים".
1. בעצם מה הענין ליטול נטילה שלימה, אחר שהנטילה של ט' באב שתיקנו לנו חז"ל היא השלימה בכפוף ליום זה?
2. אם נטילה כזו היא נטילה שלימה מדוע לא נוטלים רק כך בשאר ימות השנה?
(וממילא) 3. לפי"ז שכהנים נוטלים נטילה רגילה דסו"ס היא "מצוה", מדוע נטילה של בוקר או שלאחר בית הכסא אינה נטילה שלימה, וכי זו אינה של מצוה?!

ז"ל שו"ת רב פעלים (חלק ב, אורח חיים סימן ד)
וע"ד השאלה השלישית בנט"י דיוה"כ ויום ט"ב, שאין נוטלים הכף ג"כ, הנה מצאתי להרב המקובל האלקי מהר"י צמח ז"ל, בהגהתו בספר עולת תמיד דף י"ז ע"ב שכתב וז"ל: "וביום כיפור אינה שולטת, ובט"ב אינה מקפדת על דבר מועט כזה, כי כל היום שלה בעונותינו" עכ"ל, וכונתו לומר, דביוה"כ וביום ט"ב אין רוח רעה שורה על הכפים כדי שיצטרכו נטילה, ודי ליטול עד קשרי אצבעותיו.

מדבריו למדנו שזה שאין נוטלים ידים בט"ב, אינו משום שאינה שולטת (כמו ביוה"כ), אלא משום דבאותו יום אינה מקפדת כיון שכל היום הוא של הסט"א, ולכן זה נחשב כ'דבר מועט' יחסית, אמנם באמת ידיו אינם 'טהורים'. ולכן, במוצאי ט"ב שהיום כבר אינה שלה, שוב מקפדת ה'רוח רעה' על ידים כזו, שהרי סוכ"ס אינם 'טהורים'. משא"כ ביוה"כ שאינה שולטת, אין ענין כלל להחמיר במוצאי יוה"כ כיון שלא נטמאו כלל, ואכן הבא"ח לא הביא לעשות כן במוצאי יוה"כ (בפרשת וילך).
יש לציין שהתשובה הזאת לא מופיעה בחלק 'סוד ישרים', כך שזה (לפי הבא"ח, אשר עליו שאלת) נחשב ע"ד הפשט.


יפה מאוד.
אך אני לא מבין. וכי אם הרוח רעה חוזרת ושולטת, היה לשו"ע לכתוב במפורש שמדינא צריך ליטול ידיו במוצאי?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' יולי 30, 2023 7:45 pm
על ידי ענ'י לעצמי
זה נחשב ע"ד הפשט רק להבא"ח, אבל השו"ע רואה את זה כבר ל'סוד', וכדרכו לא מביא דברים כאלו שם, ואפילו הבא"ח עצמו כתב את זה רק כמדת חסידות, ויתכן שזה משום שנסתפק שמא כיון שלא הקפידה הסט"א על ידיו, שוב אינה מקפדת, ולאו דבר ברור הוא.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' יולי 30, 2023 7:55 pm
על ידי באמונתו
ביוה"כ ובט"ב ... משמעות דעת הגר"א, שאין נוטלים כלל ידים בשחרית, וכן לא לתפילות ...

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' יולי 30, 2023 10:20 pm
על ידי איתן נוי
באמונתו כתב:
ביוה"כ ובט"ב ... משמעות דעת הגר"א, שאין נוטלים כלל ידים בשחרית, וכן לא לתפילות ...

מקור?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' יולי 31, 2023 12:03 am
על ידי עזריאל ברגר
איני יודע את דעת הגר"א, אבל הרמב"ם כותב זאת במפורש (הלכות תפלה פרק שביעי הלכה ח):
ביום הכפורים ובתשעה באב שאין שם רחיצה אינו מברך נטילת ידים ולא המעביר חבלי שינה...

נ.ב. הגר"א בדברים רבים נהג/הנהיג כדעת הרמב"ם.

קריעה על כותל מגיל חינוך

פורסם: ב' יולי 31, 2023 10:32 am
על ידי איתן נוי
האם קריעה על כותל צריך כבר מגיל חינוך?
הורה הגר"ד טהרני שליט"א. שקטנים פטורים מקריעה זו ורק מגיל מצוות.
ורק באבל מקרעין מפני עגמת נפש. (לא כתב לי הטעם)

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' יולי 31, 2023 12:41 pm
על ידי בברכה המשולשת
עזריאל ברגר כתב:איני יודע את דעת הגר"א, אבל הרמב"ם כותב זאת במפורש (הלכות תפלה פרק שביעי הלכה ח):
ביום הכפורים ובתשעה באב שאין שם רחיצה אינו מברך נטילת ידים ולא המעביר חבלי שינה...

נ.ב. הגר"א בדברים רבים נהג/הנהיג כדעת הרמב"ם.


יעויין אזור אליהו על ברכת ענט"י- ביוה"כ ובט"ב אין מברכים על נטילת ידים (הנהגות הגר"א מכת"י ר' סעדיה), ומשמעות דעת הגר"א שאין נוטלים כלל ידים בשחרית וכן לא לתפילות, רק אם היו ידיו מלוכלכות בטיט או צואה רוחצן כדרכו (בהגר"א סי' תרי"ג ס"ק ו').

Re: קריעה על כותל מגיל חינוך

פורסם: ב' יולי 31, 2023 1:01 pm
על ידי עזריאל ברגר
איתן נוי כתב:האם קריעה על כותל צריך כבר מגיל חינוך?

ארחיב שאלתך: באבלות יחיד קיי"ל "מקרעין לקטן מפני עגמת נפש", והשאלה היא האם קריעה על הכותל שווה לאבלות יחיד.

דעתי נוטה שכן, ואין לי ראיה.

Re: קריעה על כותל מגיל חינוך

פורסם: ב' יולי 31, 2023 1:09 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
איתן נוי כתב:האם קריעה על כותל צריך כבר מגיל חינוך?

זכרוני שהרבה פוסקים כתבו שילדים אסור להם לקרוע כיון שהבגד אינו שלהם.
ולגבי חינוך לכאורה זה כמו ת"ב שאין חינוך לאבילות וצ"ע.

Re: קריעה על כותל מגיל חינוך

פורסם: ב' יולי 31, 2023 10:44 pm
על ידי עזריאל ברגר
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
איתן נוי כתב:האם קריעה על כותל צריך כבר מגיל חינוך?

זכרוני שהרבה פוסקים כתבו שילדים אסור להם לקרוע כיון שהבגד אינו שלהם.

אם חיוב הקריעה לקטן מוטל על ההורים שלו "מפני עגמת נפש" - הרי הבגד הוא רכושו של מי שמחויב בקריעה, ואיננו שאול...

ב' שאלות.

פורסם: ג' אוגוסט 01, 2023 12:02 am
על ידי איתן נוי
א. האם זה תקין שבתפילת ערבית מישהו יאמר החצי קדיש הראשון+ברכו. וחזן אחר ימשיך משם ועד סוף התפילה?
ב. הפטרה-האם מותר מעיקר הדין שמישהו יברך ואחר יקרא ההפטרה. מצוי כשיש חזן מיוחד שקולו ערב. (זכור לי שהגרע"י כתב שרק בדיעבד/צורך גדול מותר. הלא"ה לא אריך למעבד הכי)?

Re: ב' שאלות.

פורסם: ג' אוגוסט 01, 2023 8:31 am
על ידי עזריאל ברגר
איתן נוי כתב:א. האם זה תקין שבתפילת ערבית מישהו יאמר החצי קדיש הראשון+ברכו. וחזן אחר ימשיך משם ועד סוף התפילה?
ב. הפטרה-האם מותר מעיקר הדין שמישהו יברך ואחר יקרא ההפטרה. מצוי כשיש חזן מיוחד שקולו ערב. (זכור לי שהגרע"י כתב שרק בדיעבד/צורך גדול מותר. הלא"ה לא אריך למעבד הכי)?

א. למיטב זכרוני כן. אפשר שכל קדיש יאמר אדם אחר.
ב. אם המברך אינו קורא בלחש עם זה שקורא בקול - בוודאי לא נכון לעשות כן, כמפורש בפוסקים. אך אם הוא קורא בלחש - כפי שנוהגים כולם בקריאת התורה שהעולה קורא בלחש - נראה שרבים מקילים לעשות זאת בשעת הצורך, ובפרט במקומות שקוראים הפטרה מתוך ספר נביאים הנכתב ככתיבת הספרים בלא ניקוד וטעמים - קשה למצוא מי שיוכל לקרוא את ההפטרה בעצמו, ולכן רבים נוהגים שיש "בעל קורא" גם להפטרה.

וצ"ע אם מי שאינו יודע לקרוא יפה את ההפטרה ויש לו יארצייט וכדו' - עדיף שיעלה מפטיר ומישהו אחר יקרא עבורו את ההפטרה בקול והוא יקרא בלחש, או שעדיף שיעלה לעליה רגילה...

Re: קריעה על כותל מגיל חינוך

פורסם: ג' אוגוסט 01, 2023 8:39 am
על ידי בברכה המשולשת
איתן נוי כתב:האם קריעה על כותל צריך כבר מגיל חינוך?
הורה הגר"ד טהרני שליט"א. שקטנים פטורים מקריעה זו ורק מגיל מצוות.
ורק באבל מקרעין מפני עגמת נפש. (לא כתב לי הטעם)


לא כ"כ הבנתי את לשון השאלה.
אין קריעה על הכותל, יש קריעה על ראיית מקום המקדש החרב.

Re: קריעה על כותל מגיל חינוך

פורסם: ג' אוגוסט 01, 2023 10:04 am
על ידי עזריאל ברגר
אתה הבנת.
והא ראיה - שהגבת לענין...

מסכים איתך שהשואל קיצר בלשונו, אך הענין מובן לכל מי שקורא.

Re: קריעה על כותל מגיל חינוך

פורסם: ג' אוגוסט 01, 2023 10:26 am
על ידי בברכה המשולשת
נכון, אלא שגם אני קיצרתי בלשוני.
התכוונתי לומר שלא הבנתי למה לקרוא לזה קריעה על הכותל כשההלכה היא קריעה על מקום המקדש
(בייחוד שלפעמים יש בזה נפק"מ להלכה)

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' אוגוסט 02, 2023 3:33 pm
על ידי יעקל
מחפש מ"מ בעניין ברכת שהחיינו על לבישת מדי עבודה חדשים השייכים למוסד המעסיק (כמו בגדי אחים ואחיות וכדו'), ושעליהם חייבים להשאיר פיקדון של 100-200 ש"ח

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' אוגוסט 02, 2023 3:46 pm
על ידי במסתרים
יעקל כתב:מחפש מ"מ בעניין ברכת שהחיינו על לבישת בגדי עבודה חדשים השייכים למוסד המעסיק (כמו בגדי אחים ואחיות וכדו'), ושעליהם חייבים להשאיר פיקדון של 100-200 ש"ח.

לשון הש"ע "קנה כלים חדשים", ואין אלו שלו.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' אוגוסט 02, 2023 6:15 pm
על ידי איתן נוי
במסתרים כתב:
יעקל כתב:מחפש מ"מ בעניין ברכת שהחיינו על לבישת בגדי עבודה חדשים השייכים למוסד המעסיק (כמו בגדי אחים ואחיות וכדו'), ושעליהם חייבים להשאיר פיקדון של 100-200 ש"ח.

לשון הש"ע "קנה כלים חדשים", ואין אלו שלו.

בהחלט פשוט!

אמירת נוסח קדושה בקול/לחש

פורסם: ה' אוגוסט 03, 2023 4:08 pm
על ידי איתן נוי
בדין אמירת נקדישך/נקדש עם הש"ץ אך בלחש.
בשו"ע כתב (סימן קכה ס"א): "אין הצבור אומרים עם ש"ץ נקדישך, אלא שותקין ומכוונין למה שש"צ אומר עד שמגיע לקדושה, ואז עונים הציבור קדוש".
ובמשנה ברורה שם ס"ק א: "הטעם דניתקן שש"ץ יאמרנו בשביל הקהל ויהיה שלוחם וכשגם הצבור אומרים אותו איך יקרא הש"ץ שלוחם ...".
דהיינו לפי המשנ"ב אין לומר כלל, אף לא בלחש.
אמנם בכף החיים (סופר. אות ב): ועל כן אנו אין לנו אלא דברי האר"י ז"ל שכתב בשער הכוונות דרוש ג' דחזרת העמידה וז"ל צריך שתאמר עם הש"ץ כל סדר הקדושה מלה במלה מן נקדישך ונעריצך עד סיום כל הקדושה כולה ואמנם שתי תיבות של נקדישך ונעריצך צריך שתאמר אותם בקול רם ושאר התיבות עד עניית קדוש קדוש קדוש תאמר אותם בלחש עם הש"ץ ואחר כך כשתענה קדוש קדוש קדוש וכו'...".
א"כ לפי הנ"ל מהיכן יצא שכל הציבור אומרים בקול יחד עם הש"ץ, נוסח נקדישך. ובפרט עדות המזרח במנגינות מסויימות כולם כאחד פוצחים ומשוררים בקול רם?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' אוגוסט 08, 2023 5:39 pm
על ידי עושה חדשות
שאלה בהל' שומת נזיקין
הזיק מכונית ויש אפשרות לתקן בזול במוסך פשוט, או לתקן דוקא במוסך מורשה תיקון טוב יותר, וגם המחיר יותר.
וכן בתשלום ריפוי, הרי אפשר להתרפאות ע"י רופא פשוט, ואפשר ע"י רופא מומחה גדול, והמחיר בהתאם.
האם יש בזה כללים מפורשים כיצד שמים את התיקון וכמה המזיק חייב לשלם?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' אוגוסט 08, 2023 8:29 pm
על ידי עזריאל ברגר
עושה חדשות כתב:בתשלום ריפוי, הרי אפשר להתרפאות ע"י רופא פשוט, ואפשר ע"י רופא מומחה גדול, והמחיר בהתאם.
האם יש בזה כללים מפורשים כיצד שמים את התיקון וכמה המזיק חייב לשלם?

ראה שו"ע חו"מ סימן תכ סעיף כא וכו'.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' אוגוסט 11, 2023 4:58 pm
על ידי עושה חדשות
ראיתי להקשות למ"ד אין איסור חע"א אפילו כולל ומוסיף וכו', ולהרמב"ם דלוקין על הפנויה, מתי חל איסור מיתה דאשת איש?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' אוגוסט 11, 2023 5:09 pm
על ידי עושה חדשות
בתוספתא סנהדרין, ברמב"ם וטושו"ע הל' ת"ת, בתוך סדרי קדימה למי משיבים ראשון "קל וחומר וגזירה שוה נזקקין לקל וחומר", ולא ראיתי שיתנו טעם בדבר.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' אוגוסט 11, 2023 5:51 pm
על ידי איתן נוי
שאלה בהל' שומת נזיקין
הזיק מכונית ויש אפשרות לתקן בזול במוסך פשוט, או לתקן דוקא במוסך מורשה תיקון טוב יותר, וגם המחיר יותר.
וכן בתשלום ריפוי, הרי אפשר להתרפאות ע"י רופא פשוט, ואפשר ע"י רופא מומחה גדול, והמחיר בהתאם.
האם יש בזה כללים מפורשים כיצד שמים את התיקון וכמה המזיק חייב לשלם?

עזריאל ברגר כתב:
עושה חדשות כתב:בתשלום ריפוי, הרי אפשר להתרפאות ע"י רופא פשוט, ואפשר ע"י רופא מומחה גדול, והמחיר בהתאם.
האם יש בזה כללים מפורשים כיצד שמים את התיקון וכמה המזיק חייב לשלם?

ראה שו"ע חו"מ סימן תכ סעיף כא וכו'.


לסעי' כא' זה לא שייך מאחר וכאן לא מתכוין לתקן בעצמו.
סכ"א: "אמר לו המזיק: אני ארפא אותך, או: יש לי רופא שמרפא בחנם, אין שומעין לו, אלא מביא רופא אומן ומרפאו בשכר".
ומטעמא דהסמ"ע (סקכ"ד): "...בגמרא [ב"ק פ"ה ע"א] מפרש טעמא, דאם אמר אני ארפאך יאמר לו דמית עלי כאריא ארבא, ועל רופא אחר חנם יאמר רופא שאינו מקבל תשלומין אין מדקדק ברפואתו. ובטור [סעיף י"ז] כתב האי טעמא בתרא גם אאם א"ל ואני ארפאך, ע"ש". עכ"ל.
ממילא בהנ"ל אילו מציע לו מוסך אחר ובתשלום, רק שהוא יותר זול. אה"נ יכול לתקן ואינו יכול לעכב בעדו. ואולי יוכל לבקש לשלם את הפער. אא"כ משמעות מוסך "פשוט" היינו שעושים עבודה כאפר, אה"נ ברור שיכול לעכב בעדו.
והראיה מסעי' כ"ב: "אם יאמר המזיק: אביא לך רופא ממקום רחוק שיקח שכר מועט, יכול הנחבל לומר לו: הרופא שהוא במקומו מדקדק יותר, שלא יפסיד המחאתו".
וכ"ז ממילא אף לרפואה ונידון ברפואה.
יש"כ לר' עזריאל.

אגב, לעניין רופא פשוט או מומחה יש חזון איש שכתב שבדברים מסובכים כגון חולה לב וכה"ג, רופא פשוט הוא לא רופא, הוא סנדלר. וההשתדלות נדרשת לרופא מומחה.
אא"כ ריפא מי שריפא ועשה מלאכתו נאמנה, שאע"פ שאיגלאי מילתא למפרע שלא היה מומחה, אינו יכול לתבוע את כספו חזרה, משום שהגמ' אומרת (עבודה זרה דף נה עמוד א): "...אף כך יסורין, בשעה שמשגרין אותן על האדם, משביעין אותן: שלא תלכו אלא ביום פלוני, ולא תצאו אלא ביום פלוני ובשעה פלונית, ועל ידי פלוני ועל ידי סם פלוני".

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ש' אוגוסט 12, 2023 9:15 pm
על ידי עושה חדשות
מסתמא דברים מפורשים
לגבי איסור לפני עיור, כ' הפוס' דמותר להושיט דבר למי שסבור שזה היתר אם יש לו על מי לסמוך, אף דלשיטת רבותיו של המושיט הרי זה איסור. איך הדין לגבי איסור ספייה, האם גם בזה יש להתיר לספרדי להאכיל קטן אשכנזי דבר שהמחבר אוסר והרמ"א מתיר?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ש' אוגוסט 12, 2023 11:45 pm
על ידי עזריאל ברגר
עושה חדשות כתב:ראיתי להקשות למ"ד אין איסור חע"א אפילו כולל ומוסיף וכו', ולהרמב"ם דלוקין על הפנויה, מתי חל איסור מיתה דאשת איש?

א. איכא למימר דגזירת הכתוב הוא שיחול איסור זה על איסור זה, וכדמצינו בכמה איסורים (כגון איסור פיגול שחל על איסור מעילה בחטאת העוף ובלחם הפנים וכיו"ב, למרות שאין בו לא כולל ולא מוסיף ולא בת אחת).
ב. יותר נראה לומר: איסור אשת איש חל באותו רגע שפוקע איסור פנויה, דהיינו בעת הקידושין.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ש' אוגוסט 12, 2023 11:47 pm
על ידי עזריאל ברגר
עושה חדשות כתב:בתוספתא סנהדרין, ברמב"ם וטושו"ע הל' ת"ת, בתוך סדרי קדימה למי משיבים ראשון "קל וחומר וגזירה שוה נזקקין לקל וחומר", ולא ראיתי שיתנו טעם בדבר.

כמדומני שברמב"ם לעם ראיתי שביארו את טעמי הלכה זו, שנזקקין ראשונה לדבר שעלול השואל לשכחו.

עז-זכר או נקבה?!

פורסם: א' אוגוסט 13, 2023 12:05 am
על ידי איתן נוי
ברור הדבר שעז היא נקבה כפי שמוזכר בתורה. מה הביאור בדברי מרן כאן:
שולחן ערוך יורה דעה הלכות שחיטה סימן טז סעיף ח:
"צבי שבא על העז וילדה ושחט העז ובנה, לוקה; אבל העז שבא על הצביה, אסור לשחוט אותה ואת בנה, ואם שחט אינו לוקה; היתה בת הצביה הזאת נקבה, וילדה בן ושחט את הנקבה בת הצביה ואת בנה, לוקה".

Re: עז-זכר או נקבה?!

פורסם: א' אוגוסט 13, 2023 8:08 am
על ידי עזריאל ברגר
איתן נוי כתב:ברור הדבר שעז היא נקבה כפי שמוזכר בתורה. מה הביאור בדברי מרן כאן:
שולחן ערוך יורה דעה הלכות שחיטה סימן טז סעיף ח:
"צבי שבא על העז וילדה ושחט העז ובנה, לוקה; אבל העז שבא על הצביה, אסור לשחוט אותה ואת בנה, ואם שחט אינו לוקה; היתה בת הצביה הזאת נקבה, וילדה בן ושחט את הנקבה בת הצביה ואת בנה, לוקה".

קיצר בלשונו, וכוונתו "שעיר-עיזים שבא על הצביה".

אגב, ההלכה הזאת מופלאת ביותר, ע"פ המפורסם שיצורי כלאיים אינם יכולים להתרבות.
ושמא "דרוש וקבל שכר"?