עמוד 77 מתוך 89

Re: יהי רצון באמצע חזרת הש"ץ

פורסם: ב' אוקטובר 02, 2023 5:18 pm
על ידי בעל התפארת
איתן נוי כתב:
באמונתו כתב:
חיימקה כתב:ומהיכא תיתי לומר "עושה שלום" בחזרת הש"ץ?

ומהיכא תיתי לומר "א-לוהי - נצור" בחזרת הש"ץ?

המשנ"ב הסיק שבימינו אלקי נצור נהיה חלק מהתפילה ולכן כל מה שמותר לענות אף לאחר יהיו לרצון הראשון הוא רק דברים שבקדושה קדיש,קדושה וברכו בלבד.

כמדומה שיש בספר שר התורה על הגאון מטשעבין בזה הוראה מהגאון זצ"ל להגאון ר' יעקב אדלשטיין זצ"ל.

Re: יהי רצון באמצע חזרת הש"ץ

פורסם: ב' אוקטובר 02, 2023 7:00 pm
על ידי יוצא פוניבז'
איתן נוי כתב:
יוצא פוניבז' כתב:
איתן נוי כתב:מי שסיים שמונה עשרה תוך כדי חזרת הש"ץ, האם לאחר שסיים עושה שלום, יכול להוסיף תפילת יה"ר שיבנה...?

לדעת הגרנ"ק לא, אבל כמדומה מקובל לא כך

יש לך מקור על כך?

חוט שני נושאים שונים עמ' רה.

Re: יהי רצון באמצע חזרת הש"ץ

פורסם: ב' אוקטובר 02, 2023 9:11 pm
על ידי איתן נוי
יוצא פוניבז' כתב:חוט שני נושאים שונים עמ' רה.

תודה יישר כח. אבדוק.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' אוקטובר 02, 2023 11:19 pm
על ידי ענ'י לעצמי
מספר 'תל תלפיות', עמוד 599, תשובות הגרח"ק.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' אוקטובר 04, 2023 7:45 pm
על ידי מן הדרום
נוער שעוסק בבנייה בעץ להעברת הזמן, ואם לא יעסקו בזה יעסקו בדברים לא מומלצים ,מה דינם בחוה"מ -מותר או אסור?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' אוקטובר 04, 2023 9:09 pm
על ידי איתן נוי
מן הדרום כתב:נוער שעוסק בבנייה בעץ להעברת הזמן, ואם לא יעסקו בזה יעסקו בדברים לא מומלצים ,מה דינם בחוה"מ -מותר או אסור?

אני לא פוסק אבל אין לך דבר אבד גדול מזה.

ברכת מתיר אסורים

פורסם: ד' אוקטובר 04, 2023 9:50 pm
על ידי איתן נוי
מי שיצא מהכלא (בחו"ל) לחופשי האם מברך מתיר אסורים?

Re: ברכת מתיר אסורים

פורסם: ה' אוקטובר 05, 2023 12:39 am
על ידי עזריאל ברגר
איתן נוי כתב:מי שיצא מהכלא (בחו"ל) לחופשי האם מברך מתיר אסורים?

לכאורה תלוי במחלוקת הפוסקים אם כל מי שקנה בגד מברך מלביש ערומים ומי שקנה חגורה יברך אוזר ישראל בגבורה וכיו"ב.
ועדיף שיכוון בברכות השחר של היום הראשון שהוא בן-חורין.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' אוקטובר 05, 2023 12:41 am
על ידי עזריאל ברגר
איתן נוי כתב:
מן הדרום כתב:נוער שעוסק בבנייה בעץ להעברת הזמן, ואם לא יעסקו בזה יעסקו בדברים לא מומלצים ,מה דינם בחוה"מ -מותר או אסור?

אני לא פוסק אבל אין לך דבר אבד גדול מזה.

ואפשר להגדיר זאת גם כ"צורך המועד", ואולי גם "צרכי רבים", ולכאורה מותר לכתחילה, ובפרט אם זה "נוער בסיכון".

Re: ברכת מתיר אסורים

פורסם: ה' אוקטובר 05, 2023 1:46 pm
על ידי איתן נוי
עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:מי שיצא מהכלא (בחו"ל) לחופשי האם מברך מתיר אסורים?

לכאורה תלוי במחלוקת הפוסקים אם כל מי שקנה בגד מברך מלביש ערומים ומי שקנה חגורה יברך אוזר ישראל בגבורה וכיו"ב.
ועדיף שיכוון בברכות השחר של היום הראשון שהוא בן-חורין.

בהחלט כפי שכתבת.
אך השאלה האם לכתחילה צריך לברך ברכה בפני עצמה או ברכה אחרת כלשהיא?
הטיב להזכיר באתר "דין", שמברך ברכת הגומל ולא ברכת מתיר אסורים. והוא שו"ע מפורש (סימן ריט ס"א): "ארבעה צריכים להודות. יורדי הים כשעלו ממנה, והולכי מדברות כשיגיעו לישוב, ומי שהיה חולה ונתרפא, ומי שהיה חבוש בבית האסורים ויצא, וסימנך: וכל החיי"ם יודוך סלה. "חולה" "יסורים" "ים" "מדבר"."
וכן הוא הלכה למעשה בחזון עובדיה המצורף:
ברכת הגומל ליוצא מבית האסורים.png
ברכת הגומל ליוצא מבית האסורים.png (39.16 KiB) נצפה 4416 פעמים

פסול יתום בעופות לקרבן

פורסם: ה' אוקטובר 05, 2023 7:23 pm
על ידי סייג לחכמה
האם פסול יתום נוהג בעופות ?
מצאתי בתפארת יעקב על חומר בקודש (פ"ב אות צ') שכתב דצ"ע אם יתום פסול בעוף, ובדברי החומר בקודש משמע שפוסל, ויש לעיין אם דנו לפסול היכא דיצאה ביצתו בזמן שמתה או נשחטה האם, או דמיירי שיצא הוא מהביצה בזמן זה, אמנם יש לדון בזה דקרא דתחת אמו נשחטה האם או דמיירי שיצא הוא מהביצה בזמן זה.

ברכה בניגון של שאלה

פורסם: א' אוקטובר 08, 2023 7:00 pm
על ידי איתן נוי
מי שבירך ברכת הנהנין באופן שחתמה בסימן שאלה, לדוגמא: "בא"י אמ"ה בורא פרי העץ"? כשואל "האם הקב"ה בורא פרי העץ.
האם יצא יד"ח בדיעבד?

ברכות המילה מרחוק

פורסם: א' אוקטובר 08, 2023 10:02 pm
על ידי עזריאל ברגר
חייל שגויס למלחמה הנוכחית נאלץ להשתתף בברית המילה של בנו מרחוק באמצעות "זום".
הוא בירך את ברכות אבי-הבן (להכניסו ושהחינו) מרחוק.
והנה בשלמא שהחינו - שהיא ברכת שמחת הלב - יש מקום לכאורה לברכה גם מרחוק. אבל להכניסו? מהיכי תיתי לברך אותה כשאינו "עובר לעשייתן" להכניסו במקום שבו הוא נמצא?!

Re: ברכות המילה מרחוק

פורסם: א' אוקטובר 08, 2023 10:32 pm
על ידי איתן נוי
עזריאל ברגר כתב:חייל שגויס למלחמה הנוכחית נאלץ להשתתף בברית המילה של בנו מרחוק באמצעות "זום".
הוא בירך את ברכות אבי-הבן (להכניסו ושהחינו) מרחוק.
והנה בשלמא שהחינו - שהיא ברכת שמחת הלב - יש מקום לכאורה לברכה גם מרחוק. אבל להכניסו? מהיכי תיתי לברך אותה כשאינו "עובר לעשייתן" להכניסו במקום שבו הוא נמצא?!

אתה צודק בהחלט ולכן אבי הבן לא יכול לברך "להכניסו" כשאינו נוכח בשעת הברית.
כ"כ בספר אות הברית (טהרני). https://tablet.otzar.org/#/b/619799/p/2 ... 6793430096

Re: ברכות המילה מרחוק

פורסם: א' אוקטובר 08, 2023 11:05 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
אמנם הגר"ד קוק שליט"א פסק שניתן לברך.

Re: ברכות המילה מרחוק

פורסם: א' אוקטובר 08, 2023 11:14 pm
על ידי בברכה המשולשת
עזריאל ברגר כתב:חייל שגויס למלחמה הנוכחית נאלץ להשתתף בברית המילה של בנו מרחוק באמצעות "זום".
הוא בירך את ברכות אבי-הבן (להכניסו ושהחינו) מרחוק.
והנה בשלמא שהחינו - שהיא ברכת שמחת הלב - יש מקום לכאורה לברכה גם מרחוק. אבל להכניסו? מהיכי תיתי לברך אותה כשאינו "עובר לעשייתן" להכניסו במקום שבו הוא נמצא?!


תלוי בשאלה אם זו ברכת המצוות

Re: ברכות המילה מרחוק

פורסם: א' אוקטובר 08, 2023 11:31 pm
על ידי איתן נוי
יוסף חיים אוהב ציון כתב:אמנם הגר"ד קוק שליט"א פסק שניתן לברך.

מה הנימוק?

שימוש בשירותים של בית עסק

פורסם: א' אוקטובר 08, 2023 11:33 pm
על ידי איתן נוי
האם מותר לעוברי אורח להיכנס לבנק או בית הכנסת וכה"ג להשתמש בשירותים ללא רשות/תשלום כשאינו משתמש בשירותי בית העסק?

Re: ברכות המילה מרחוק

פורסם: א' אוקטובר 08, 2023 11:33 pm
על ידי מה שנכון נכון
איתן נוי כתב:אתה צודק בהחלט ולכן אבי הבן לא יכול לברך "להכניסו" כשאינו נוכח בשעת הברית.
כ"כ בספר אות הברית (טהרני). https://tablet.otzar.org/#/b/619799/p/2 ... 6793430096

לא קשור בכלל. כאן הוא בירך בשעת מעשה.

Re: ברכות המילה מרחוק

פורסם: א' אוקטובר 08, 2023 11:49 pm
על ידי איתן נוי
אם לא נמצא במקום הברית, לא יכול לברך "להכניסו".
וז"ל הרמ"א: שולחן ערוך יורה דעה הלכות מילה סימן רסה סעי' א': "ואם אין אבי הבן אצל המילה, יש מי שאומר שאדם אחר מברך ברכה זו, דהרי הבית דין מצווין למולו".

Re: ברכות המילה מרחוק

פורסם: א' אוקטובר 08, 2023 11:54 pm
על ידי מה שנכון נכון
איתן נוי כתב:
מה שנכון נכון כתב:
איתן נוי כתב:אתה צודק בהחלט ולכן אבי הבן לא יכול לברך "להכניסו" כשאינו נוכח בשעת הברית.
כ"כ בספר אות הברית (טהרני). https://tablet.otzar.org/#/b/619799/p/2 ... 6793430096

לא קשור בכלל. כאן הוא בירך בשעת מעשה.

אם לא נמצא במקום הברית, לא יכול לברך "להכניסו".

כי מי שלא נמצא במעמד הברית 'בדרך כלל' לא יכול לברך בסמוך למעשה המילה עצמו. וק"ל עד מאד.
יתכן שיש מי שיחליט משום מה שאין לו לברך, אך עכ"פ מהאמור בספר הנ"ל אין כל ראיה וקשר.

וכן מובא בשם הריש"א שיברך להכניסו ושהחיינו (אשרי האיש יו"ד ב עמ' עד), ומשמע גם לנוקטים דהויא ברכת המצוות.

אמנם במעין אומר ח"ד ז, מב כ' בשם הרע"י שאין לברך כשרואה הברית בשידור חי. וזה אמנם אינו דומה לטלפון ששם הוא מוסר את בנו למילה ע"י נתינת רשות למוהל בשעת המילה, אך עכ"פ הול"ל שיעשה כן ויוכל לברך. (והטעם שנתן המחבר במהדורה השניה אינו נראה).

Re: ברכות המילה מרחוק

פורסם: ב' אוקטובר 09, 2023 12:14 pm
על ידי איתן נוי
מה שנכון נכון כתב:
איתן נוי כתב:
מה שנכון נכון כתב:
איתן נוי כתב:אתה צודק בהחלט ולכן אבי הבן לא יכול לברך "להכניסו" כשאינו נוכח בשעת הברית.
כ"כ בספר אות הברית (טהרני). https://tablet.otzar.org/#/b/619799/p/2 ... 6793430096

לא קשור בכלל. כאן הוא בירך בשעת מעשה.

אם לא נמצא במקום הברית, לא יכול לברך "להכניסו".

כי מי שלא נמצא במעמד הברית 'בדרך כלל' לא יכול לברך בסמוך למעשה המילה עצמו. וק"ל עד מאד.
יתכן שיש מי שיחליט משום מה שאין לו לברך, אך עכ"פ מהאמור בספר הנ"ל אין כל ראיה וקשר.

וכן מובא בשם הריש"א שיברך להכניסו ושהחיינו (אשרי האיש יו"ד ב עמ' עד), ומשמע גם לנוקטים דהויא ברכת המצוות.

אמנם במעין אומר ח"ד ז, מב כ' בשם הרע"י שאין לברך כשרואה הברית בשידור חי. וזה אמנם אינו דומה לטלפון ששם הוא מוסר את בנו למילה ע"י נתינת רשות למוהל בשעת המילה, אך עכ"פ הול"ל שיעשה כן ויוכל לברך. (והטעם שנתן המחבר במהדורה השניה אינו נראה).


לדעת הגר"ד טהרני הנ"ל במקרה הזה, לא יברך האבא אלא האמא או הסנדק. כן כתב לי כעת.

Re: ברכות המילה מרחוק

פורסם: ב' אוקטובר 09, 2023 12:28 pm
על ידי מה שנכון נכון
איתן נוי כתב:לדעת הגר"ד טהרני הנ"ל במקרה הזה, לא יברך האבא אלא האמא או הסנדק. כן כתב לי כעת.

בספר הוא כותב שהאמא לא תברך.
בכל אופן חשוב יותר לדעת את נימוקו מאשר את דעתו.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' אוקטובר 09, 2023 1:09 pm
על ידי יבנה
יש חיוב על האב למול את בנו, וחז״ל תיקנו עבורו ברכה, והרי האב קיים ומצווה למוהל למול ורואה את המילה. נראה פשוט שלא פקע ממנו ברכתו והוא יברך. ואינו דומה לאופן שהאב אינו נמצא.
ועי׳ כאן עמ׳ 14 בפדף הערה 32 https://drive.google.com/u/2/uc?id=1H__ ... t=download

Re: ברכות המילה מרחוק

פורסם: ב' אוקטובר 09, 2023 4:09 pm
על ידי איתן נוי
מה שנכון נכון כתב:
איתן נוי כתב:לדעת הגר"ד טהרני הנ"ל במקרה הזה, לא יברך האבא אלא האמא או הסנדק. כן כתב לי כעת.

בספר הוא כותב שהאמא לא תברך.
בכל אופן חשוב יותר לדעת את נימוקו מאשר את דעתו.

צודק!
בודק וגם את טעמו.
אלו דברי הגר"ד: "בוודאי עדיף הסנדק אבל אם הוא לא מברך שתהיה זו האמא, ולא האבא בשלט רחוק. כי צריך להיות נוכח".
צריך לברר את הדברים בסוגיא כדי להבין מדוע צריך להיות דווקא נוכח. ולא כברכת שהחיינו.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' אוקטובר 09, 2023 6:10 pm
על ידי יעקל
שאילתי יכולה להישמע תמימה למדי

האם כדאי לומר תהילים אחרי צה"כ בעת צרה ליעקב בה אנו נמצאים ?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' אוקטובר 09, 2023 8:11 pm
על ידי עזריאל ברגר
במקרים דומים, ואפילו קלים מאלו, שמעתי על רבנים רבים שהורו לומר תהילים בכל עת מצוא, אף בלילה.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' אוקטובר 09, 2023 8:21 pm
על ידי איתן נוי
לדעת הרב עובדיה זצ"ל התיר זאת מימים ימימה בשביל חולים וכדו'. מקוה למצוא המקור בהקדם בס"ד ואעלהו הנה.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' אוקטובר 09, 2023 8:31 pm
על ידי יעקל
כנראה ההימנעות רלוונטית כאשר מדובר באמירת מזמורים שגרתית, דהיינו לשמירה מכל פגע רע אבל לא בעת צרה...

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' אוקטובר 09, 2023 8:50 pm
על ידי עזריאל ברגר
יעקל כתב:כנראה ההימנעות רלוונטית כאשר מדובר באמירת מזמורים שגרתית, דהיינו לשמירה מכל פגע רע אבל לא בעת צרה...

כמדומני שכך נוקטים רוב-ככל הרבנים בדורותינו.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' אוקטובר 09, 2023 9:03 pm
על ידי דרומי
ולע"ע לא מצאתי מקור ברור לזה שאומרים תהלים לרפואה וכיו"ב בלילה (בחציו הראשון).

מה שכן ראיתי - שלאחר חצות הלילה אפשר לומר תהלים בשופי.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' אוקטובר 09, 2023 10:40 pm
על ידי איתן נוי
דרומי כתב:ולע"ע לא מצאתי מקור ברור לזה שאומרים תהלים לרפואה וכיו"ב בלילה (בחציו הראשון).

מה שכן ראיתי - שלאחר חצות הלילה אפשר לומר תהלים בשופי.

כחיזוק לדבריך:
שו"ת אור לציון חלק ב פרק מו סעי' סד: "אין לומר תהילים בלילה קודם חצות, ואפילו בשביל חולה, אלא אם כן אומרם בציבור, ואחר חצות מותר לומר בכל אופן".
ומקורתיו: "בשער המצוות בפרשת ואתחנן כתב שאין ללמוד מקרא בלילה, מלבד בליל שבת ויו"ט, ע"ש. וראה בספר יוסף אומץ סימן נ"ד להגאון חיד"א וכן בספרו חיים שאל ח"ב סימן כ"ה, שהביא שהרש"ש הסתפק שמא אין לימוד תהילים בכלל האיסור, ע"ש. וראה עוד בזה בשו"ת רב פעלים ח"ב חאו"ח סימן ב', ע"ש, ועכ"פ היום המנהג להקל בזה אחר חצות, וראה גם בכה"ח בסימן רל"ז אות ט', שכתב שכן המנהג להקל לומר תהילים אחר חצות, וכתב טעם בזה, ע"ש. וכן יש להקל קודם חצות כשאומרים בציבור, וכמ"ש באשל אברהם בוטשאטש בסימן רל"ח, ע"ש".

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' אוקטובר 09, 2023 11:21 pm
על ידי דרומי
בכתבי חב"ד נרשם שגם בשבת ויו"ט אין אומרים תהלים בלילה, ורק בעשרת ימי תשובה (כולל כמובן ר"ה ויוהכ"פ עצמם).

Re: ברכה בניגון של שאלה

פורסם: ב' אוקטובר 09, 2023 11:23 pm
על ידי ענ'י לעצמי
איתן נוי כתב:מי שבירך ברכת הנהנין באופן שחתמה בסימן שאלה, לדוגמא: "בא"י אמ"ה בורא פרי העץ"? כשואל "האם הקב"ה בורא פרי העץ.
האם יצא יד"ח בדיעבד?

ראה כף החיים (תפט, סא) שדן בזה לגבי ספירת העומר, וכתב בשם ה'זכור לאברהם (אות ע)' דלא יצא. וטעמו משום שאין זו ספירה, וכלשונו 'דאין דרך למנות בלשון שאלה', וגם כאן לכאורה אין זו דרך ברכה. אמנם, שמא ספיה"ע שאני, יבואו הלומדים ויגידו.

מסייע בידי עובר עבירה

פורסם: ג' אוקטובר 10, 2023 2:35 pm
על ידי איתן נוי
בעקבות המצב במדינתינו, בעלי חסד רבים ויקרים קונים מוצרי בגדים ותורמים לחיילינו היקרים.
נשאלתי היום: הגיעה גב' לחנות בגדים וקנתה ביגוד (מגבות וכדו') ב 1000 ש"ח ואמרה לבעה"ב שאין לה איך להגיע לחיילים ושידאג להעביר להם בין כל אלו שקונים ומחלקים. בעה"ב שיצה"ר גבר עליו אמר לאחד העובדים: מילא יש לחיילים הרבה ציוד, לא זה מה שיוסיף להם, בוא נתחלק ב 1000 ש"ח. העובד שרוח ה' היתה בו השכיל שזה גזל אך נפשו בשאלתו האם מותר לו לקחת את הכסף (500 ש"ח) ולהעביר לחיילים כרצון התורמת. הבעיה היא שבכך מסייע לבעה"ב בכך שמבין שזה מעשה תקין. הנה ראיה שהלה שיתף פעולה.
יש לציין: שאם יעדכן את בעה"ב שמתכווין לעשות כך, יקח ממנו את הכסף. האם יכול לפעול כך או שמא לא יקח ממנו כלל את הכסף?

Re: ברכה בניגון של שאלה

פורסם: ג' אוקטובר 10, 2023 2:46 pm
על ידי איתן נוי
ענ'י לעצמי כתב:
איתן נוי כתב:מי שבירך ברכת הנהנין באופן שחתמה בסימן שאלה, לדוגמא: "בא"י אמ"ה בורא פרי העץ"? כשואל "האם הקב"ה בורא פרי העץ.
האם יצא יד"ח בדיעבד?

ראה כף החיים (תפט, סא) שדן בזה לגבי ספירת העומר, וכתב בשם ה'זכור לאברהם (אות ע)' דלא יצא. וטעמו משום שאין זו ספירה, וכלשונו 'דאין דרך למנות בלשון שאלה', וגם כאן לכאורה אין זו דרך ברכה. אמנם, שמא ספיה"ע שאני, יבואו הלומדים ויגידו.

ראיה יפה מאוד.
מה שונה ספיה"ע משאר ברכות, כשאינו סופר בניגון הראוי.
מזכיר את שכתב הגאון הר' זילברשטיין לגבי ספיה"ע באמצע שמע קולינו. (הובא כאן מזמן רב וכעת אצרף שוב).
פריו מתוק-ספירת העומר באמצע שמונה עשרה.JPG
פריו מתוק-ספירת העומר באמצע שמונה עשרה.JPG (4.42 MiB) נצפה 4198 פעמים

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' אוקטובר 10, 2023 4:18 pm
על ידי איתן נוי
איתן נוי כתב:לדעת הרב עובדיה זצ"ל התיר זאת מימים ימימה בשביל חולים וכדו'. מקוה למצוא המקור בהקדם בס"ד ואעלהו הנה.

ראו נא כאן בהלכה ברורה:
https://tablet.otzar.org/#/b/162143/p/- ... 0/end/33/c

Re: מסייע בידי עובר עבירה

פורסם: ג' אוקטובר 10, 2023 6:16 pm
על ידי עזריאל ברגר
איתן נוי כתב:בעקבות המצב במדינתינו, בעלי חסד רבים ויקרים קונים מוצרי בגדים ותורמים לחיילינו היקרים.
נשאלתי היום: הגיעה גב' לחנות בגדים וקנתה ביגוד (מגבות וכדו') ב 1000 ש"ח ואמרה לבעה"ב שאין לה איך להגיע לחיילים ושידאג להעביר להם בין כל אלו שקונים ומחלקים. בעה"ב שיצה"ר גבר עליו אמר לאחד העובדים: מילא יש לחיילים הרבה ציוד, לא זה מה שיוסיף להם, בוא נתחלק ב 1000 ש"ח. העובד שרוח ה' היתה בו השכיל שזה גזל אך נפשו בשאלתו האם מותר לו לקחת את הכסף (500 ש"ח) ולהעביר לחיילים כרצון התורמת. הבעיה היא שבכך מסייע לבעה"ב בכך שמבין שזה מעשה תקין. הנה ראיה שהלה שיתף פעולה.
יש לציין: שאם יעדכן את בעה"ב שמתכווין לעשות כך, יקח ממנו את הכסף. האם יכול לפעול כך או שמא לא יקח ממנו כלל את הכסף?

ומה עם "הוכח תוכיח"? בדבר המפורש בתורה ("לא תגנובו ולא תשקרו") אין אומרים "מוטב יהיו שוגגים" וכו'.
הדעת נותנת שחייב לומר לבעל הבית שזה אסור ושהוא לא מוכן לשתף פעולה עם זה.

Re: מסייע בידי עובר עבירה

פורסם: ג' אוקטובר 10, 2023 7:54 pm
על ידי איתן נוי
א. מי אמר שלא יוכיח?
ב. ברור שלא ישמע בקולו-ביודעו ומכירו קאמינא. כשם שמצוה לומר, כך מצוה שלא לומר. הלעיטהו... מסכן גדול האיש ההוא.
למעשה, פסקו לי שלא יקח את הכסף ממנו. בפרט שמתנה איתו שנותן לו שלא על דעת לתת לחיילים. א"כ יהיה גזל אם יקח ממנו.

Re: מסייע בידי עובר עבירה

פורסם: ג' אוקטובר 10, 2023 8:36 pm
על ידי עזריאל ברגר
ב. כבר כתבתי שבדבר המפורש בתורה יש חובת תוכחה אף אם יודע שלא ישמע בקולו. ואמנם נהגו להקל בזה בשב ואל תעשה, אבל בקום ועשה - לא שמענו שאפשר להקל.