מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מתעמק
הודעות: 612
הצטרף: ג' יוני 08, 2010 5:58 am

Re: ◆ הפסק בין תש"י לשל ראש

הודעהעל ידי מתעמק » ה' מאי 30, 2024 9:58 pm

בשלחן הטהור (קאמרנא) סימן כ"ה סעיף ה' פסק שלא לומר בשכמל"ו אחר הנחת תפילין (וחולק בזה על הרמ"א שם.
ובזר זהב ס"ק ג' מונה נימוקיו, ואחד מהם הוא הנ"ל, שמאחר שהתחיל לברך כבר נתחייב בברכה שניה אף להסוברים לברך רק אחת (מסגנון דבריו משמע שבא לאפוקי שלא נימא שאין כאן הפסק משום דנעשה משום דמספקא לן הלכה כדברי מי הוי הפסק לצורך מצוה. ומשום זה דייק שלהרי"ף דמברך רק ברכה אחת וודאי שהוי הפסק, ולכן לדידיה עכ"פ מחוייבים לברך כבר על מצות, ונמצא דאף לדידיה אין ברכה לבטלה.
קבצים מצורפים
שלחן הטהור סימן כה.png
שלחן הטהור סימן כה.png (60.62 KiB) נצפה 544 פעמים
נערך לאחרונה על ידי מתעמק ב ה' מאי 30, 2024 11:20 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דרומי
הודעות: 9138
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי דרומי » ה' מאי 30, 2024 10:02 pm

מנהג עסקנים חשובים ללכת בקביעות עם איזו "אוזנייה" באוזן אחת. תקנו אותי אם אני טועה.

ויום אחד בעת תפלת המנחה כשראיתי אחד מהם, התעוררתי בשאלה האם מותר להתפלל כך? האם ככה עומדים לפני המלך?

במסתרים
הודעות: 1894
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי במסתרים » ה' מאי 30, 2024 10:15 pm

מתעמק כתב:שלחן הטהור

עיין במה שצויין לעיל viewtopic.php?p=835602#p835602 ושם מקומו

מתעמק
הודעות: 612
הצטרף: ג' יוני 08, 2010 5:58 am

Re: ◆ הפסק בין תש"י לשל ראש

הודעהעל ידי מתעמק » ה' מאי 30, 2024 11:24 pm

כמובן, ועל זה באה הערתי. אלא שלא השכלתי לשנות הכותרת. עשיתי את זה עכשיו לאור הערתך.
הערה נוספת להנ"ל, דברי הבן איש חי צריכים תלמוד, לאשר מיירי לפי בני ספרד שאין מברכים ברכה שניה כלל, ונמצא שראשית הברכה לא היתה ראויה, וכפותח בברכה בכוונה מוטעית לברך ברכה אחרת דמי.
אך דברי השלחן הטהור בבני אשכנז קמיירי, שמתכוון לברך ברכה זו, אלא שמאחר שאף להפוטרים מברכה שניה נחשב זה להפסק, לכן שוב אינה ברכה לבטלה. אך כמובן לא מיגרע גרע מכוונתו לברך ברכה זו, ולכן לא דמי לגמרי משום צד לציורו של הבא"ח

איתן נוי
הודעות: 1594
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ו' מאי 31, 2024 4:47 pm

דרומי כתב:מנהג עסקנים חשובים ללכת בקביעות עם איזו "אוזנייה" באוזן אחת. תקנו אותי אם אני טועה.

ויום אחד בעת תפלת המנחה כשראיתי אחד מהם, התעוררתי בשאלה האם מותר להתפלל כך? האם ככה עומדים לפני המלך?

אני חושב שהתשובה פשוטה!

עזריאל ברגר
הודעות: 13175
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יוני 02, 2024 3:57 pm

איתן נוי כתב:אני חושב שהתשובה פשוטה!

גם אני מסכים לכך.
כלומר:
אם הם עומדים כך בפני אנשים חשובים - אז מדין "כעומד בפני המלך" מותר להם גם להתפלל כך.
ואם לא - לא.

אלא שיש לבדוק האם קיומה של האוזניה על האוזן יכול לגרום להיסח דעתם בתפילה (כגון אם הטלפון יצלצל באמצע התפילה), ולהתנהג בהתאם.

איתן נוי
הודעות: 1594
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' יוני 04, 2024 3:05 pm

יפה.
האמת היא אוסיף עוד באותו עניין.
הב"י הביא את הרמב"ם שלדבריו יוצא שתלמידי חכמים צריכים להיזהר בבגדיהםו משמע שהכל לפי העניין.
לפי"ז מקום שרגילים לנעול סנדלים/בלי גרביים, יוכלו להתפלל כך.

איתן נוי
הודעות: 1594
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' יוני 04, 2024 3:05 pm

עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:אני חושב שהתשובה פשוטה!

גם אני מסכים לכך.
כלומר:
אם הם עומדים כך בפני אנשים חשובים - אז מדין "כעומד בפני המלך" מותר להם גם להתפלל כך.
ואם לא - לא.

אלא שיש לבדוק האם קיומה של האוזניה על האוזן יכול לגרום להיסח דעתם בתפילה (כגון אם הטלפון יצלצל באמצע התפילה), ולהתנהג בהתאם.

הערתך חשובה בעניין הסח הדעת לא פחות מאשר עומד לפני מלך.

איתן נוי
הודעות: 1594
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

רצף בין יהי כבוד לאשרי

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' יוני 04, 2024 3:06 pm

מה הסיבה שאין להפסיק בשתיקה בין ביום קראינו-יהי כבוד לבין אשרי?

מה שנכון נכון
הודעות: 11782
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: רצף בין יהי כבוד לאשרי

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' יוני 04, 2024 3:16 pm

איתן נוי כתב:מה הסיבה שאין להפסיק בשתיקה בין ביום קראינו-יהי כבוד לבין אשרי?
בבא"ח וכה"ח כתבו שלא להפסיק ביניהם באמירת פסוק אחר (וע"ש לענין דברים שבקדושה), והטעם ע"פ הסוד. כנראה מישהו לקח את זה צעד א' נוסף, כמצוי.

עזריאל ברגר
הודעות: 13175
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' יוני 04, 2024 6:19 pm

איתן נוי כתב:
עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:אני חושב שהתשובה פשוטה!

גם אני מסכים לכך.
כלומר:
אם הם עומדים כך בפני אנשים חשובים - אז מדין "כעומד בפני המלך" מותר להם גם להתפלל כך.
ואם לא - לא.

אלא שיש לבדוק האם קיומה של האוזניה על האוזן יכול לגרום להיסח דעתם בתפילה (כגון אם הטלפון יצלצל באמצע התפילה), ולהתנהג בהתאם.

יפה.
האמת היא אוסיף עוד באותו עניין.
הב"י הביא את הרמב"ם שלדבריו יוצא שתלמידי חכמים צריכים להיזהר בבגדיהםו משמע שהכל לפי העניין.
לפי"ז מקום שרגילים לנעול סנדלים/בלי גרביים, יוכלו להתפלל כך.

ודאי!
כך נפסק בשו"ע (סימן צא סעיף ה), שאסור להתפלל בכמה אופנים וביניהם "ולא ברגלים מגולים אם דרך אנשי המקום שלא יעמדו לפני הגדולים אלא בבתי רגלים".
והרחיב מרן את דבריו בכסף משנה (על דברי הרמב"ם פ"ה מהלכות תפילה ה"ה), וכתב במפורש:
וכתב רבינו אם אין דרך אנשי המקום וכו' כלומר לאפוקי כל בני הערב שעומדים לפני הגדולים ברגלים מגולות שאותם יכולים להתפלל בין ברגלים מגולות בין במכוסות וה''ה למקומות שרוב העולם מכסים רגליהם ואין מקפידים בשעומדין לפני הגדולים אם עומדין ברגלים מגולות או מכוסות דלענין תפלה נמי אין קפידא. ולשון רבינו מוכיח שאין קפידא לתפלה אלא במקום שמקפידים שלא לעמוד לפני גדולים ברגלים מגולות

וכמדומני שכך המנהג נפוץ אצל כל אלו שרגילים ללכת בלי גרביים (כגון צעירי הצאן, או אנשים מהציבור הדתי-לאומי) - שאף בתפילתם אינם לובשים גרביים.

וזהו המקור למה שכתבתי בתחילה - שהכל תלוי בשאלה אם כך יעמוד האדם בפני אנשים חשובים.

איתן נוי
הודעות: 1594
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' יוני 04, 2024 7:50 pm

אמס'.

איתן נוי
הודעות: 1594
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: רצף בין יהי כבוד לאשרי

הודעהעל ידי איתן נוי » ש' יוני 08, 2024 10:00 pm

מה שנכון נכון כתב:
איתן נוי כתב:מה הסיבה שאין להפסיק בשתיקה בין ביום קראינו-יהי כבוד לבין אשרי?
בבא"ח וכה"ח כתבו שלא להפסיק ביניהם באמירת פסוק אחר (וע"ש לענין דברים שבקדושה), והטעם ע"פ הסוד. כנראה מישהו לקח את זה צעד א' נוסף, כמצוי.

תודה.

יעקל
הודעות: 1200
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יעקל » ש' יוני 15, 2024 9:54 pm

בעניין שאילה בשלום אישה, ראיתי מכתבי גדולי עולם שקצת הפתיעוני והנני מביאם :

א. במכתב לדוד אשתו ר' שמחה בונים איגר אב"ד מטרסדורף, כותב הרב ח"ס וז"ל שלום וכו' למחו' הרב הגאון... מוהר"ר בונם נ"י אב"ד ור"מ דק"ק מ"ד יע"א ולנוות ביתו (!) וכו' עיי' החתם סופר ותלמידיו ערך ר' שמואל גינז
ב. ר' ישראל קערט-פריעדמאן דיין בווערבא שבסלובקיה, מתלמידי הח"ס ואבי ר' דוד פריעדמאנן אב"ד צעהלים ז"ל כותב בסוף מכתבו לר' עזריאל הילדעסהיימער וז"ל דברי עבדו הק' ישראל פריעדמאן, ד"ש להרבנית הצדקת ולכב"ב ולכל בני הישיבה. עי' החתם סופר ותלמידיו ערך ר' ישראל קערט עיי' מכתב בפקסימיליה...

אולי מסירת ד"ש לאישה לא הויא כשאילת "מה שלום האישה ? " ... לא יודע...

איתן נוי
הודעות: 1594
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » א' יוני 16, 2024 1:03 am

למה אתה מתפלא?
למדנו שאין שום איסור לשאול אדם על שלום אשתו.
אם תרצה אביא מקורות לכאן.

יעקל
הודעות: 1200
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יעקל » א' יוני 16, 2024 6:54 am

איתן נוי כתב:אם תרצה אביא מקורות לכאן.

אשמח שתביא.
עכ"פ פחות מקובל בציבור... ממה שראיתי...

במסתרים
הודעות: 1894
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי במסתרים » א' יוני 16, 2024 7:40 am

יעקל כתב:תביא
עיין ש"ע אה"ע סימן כא ס"ו בנו"כ שמותר להזכירה בתחלת אגרת אבל לא בסופה.

יעקל
הודעות: 1200
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יעקל » א' יוני 16, 2024 8:02 am

מעניין, נראה אחרת בדוגמא השנייה שהבאתי...

איתן נוי
הודעות: 1594
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

מה הביאור

הודעהעל ידי איתן נוי » א' יוני 16, 2024 3:08 pm

שולחן ערוך יורה דעה הלכות רבית סימן קעז סעיף יב: "המקבל מעות לחצי ריוח וטוען שמלוה ברבית היא, אינו נאמן".
אני צריך ביאור מילולי לסעיף זה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13175
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יוני 17, 2024 5:37 pm

האם כל מקום שנאמר בתורה "בני ישראל" וכיו"ב - למעוטי נשים?
מסוגיית הגמרא בקידושין דף ל"ו (במעבר בין שני צדי הדף) משמע שכן הוא הדבר.
אך מצאנו כו"כ ענינים שנאמר בהם "בני ישראל" ולא מצאנו שדרשו למעט נשים, כגון "דבר אל בני ישראל ... קדש לי כל בכור", ולא פטרו נשים מבכור בהמה! או "דבר אל בני ישראל ... בחמשה עשר יום לחודש הזה חג הסוכות" ולא מצאנו שדרשו מפסוק זה למעט נשים ממצוות יו"ט של סוכות וכדו', אלא רק מ"האזרח" למדו לפוטרן מסוכה.

ועל הכל, דנו כו"כ מרבותינו האחרונים בענין מצות הגדה של פסח האם נשים מחויבות בה מן התורה (ואכמ"ל), ולא ראיתי מי שהתמודד עם הענין שכל ארבעת הבנים מוזכרים בלשון "בנך" (חכם - כי ישאלך בנך, רשע - כי יאמרו אליכם בניכם, תם - כי ישאלך בנך, שאינו יודע לשאול - והגדת לבנך. וכן במקום אחר נאמר "ולמען תספר באזני בנך ובן בנך").

האם כבר הילכו בזה נמושות? או שכדאי לעשות חיפוש בתורה ולראות אם יש עקביות כלשהי בענין זה?

עזריאל ברגר
הודעות: 13175
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מה הביאור

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יוני 17, 2024 5:42 pm

איתן נוי כתב:שולחן ערוך יורה דעה הלכות רבית סימן קעז סעיף יב: "המקבל מעות לחצי ריוח וטוען שמלוה ברבית היא, אינו נאמן".
אני צריך ביאור מילולי לסעיף זה.

אדם שקיבל מחברו מעות להיות סוחר בהם ולתת לו חצי רווח, והנותן אומר שהנתינה היתה עיסקא כשרה (וצריך להחזיר לו את כל הקרן בנוסף לחלקו ברווח), והמקבל טוען שזה היה בלי היתר עיסקא כדין אלא ריבית (ולכן אינו חייב להחזיר כלום מלבד הקרן) - הנותן נאמן ולא המקבל.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 165 אורחים