מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עזריאל ברגר
הודעות: 13674
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוגוסט 06, 2024 5:38 pm

האמת אדרוש כתב:בסימן צב וכן בסוף סימן ד מבואר, שהעוסק בתורה ונגע במקום המכוסה אין צריך ליטול ידיו אפילו אם יש לו מים, ודי במידי דמנקי.

וצל״ע, הלא מבואר בסימן ד סעיף י״ח אלו דברים צריכים נטילה במים וכו׳ ורם ת״ח הוא תלמודו משתכח. ואם כן לפחות לאחר גמר לימודו למה לא יצטרך ליטול ידיו להסיר הרוח רע מעליו?

אין הכי נמי.

האמת אדרוש
הודעות: 327
הצטרף: ב' דצמבר 12, 2022 3:28 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי האמת אדרוש » ג' אוגוסט 06, 2024 7:57 pm

עזריאל ברגר כתב:אין הכי נמי.

אולי, וצ״ע שלא הדגישו כן הפוסקים.
וגם אינו מובן כ״כ למה כתבו שדי לכתחילה במידי דמנקי אף כשיש מים, ולמה לא יטול אז ידיו משום הרוח רע?

איתן נוי
הודעות: 1686
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: כריעה+פסיעות ביציאה מהכותל

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' אוגוסט 06, 2024 11:21 pm

יבנה כתב:
איתן נוי כתב:מה אתה רוצה ללמוד מכאן,שגם ביציאה מהכותל המערבי ההנהגה היא כהנ"ל אף בזמן החורבן?
יש פוסק על כך?

אני לומד מכך שאין דין לצדד פניו ביציאה מהכותל, כיון שהוא דין דוקא בעושים עבודה ביציאתם מהעזרה.


השאלה לא היתה על "צידוד". רק על כריעה ופסיעות.

איתן נוי
הודעות: 1686
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' אוגוסט 06, 2024 11:24 pm

עזריאל ברגר כתב:לשון הרמב"ם פ"ז מהלכות בית הבחירה הלכה ד:
כל שהשלים עבודה ונסתלק לו אינו יוצא ואחוריו להיכל אלא מהלך אחורנית מעט מעט ומהלך בנחת על צדו עד שיצא מן העזרה וכן אנשי משמר ואנשי מעמד ולוים מדוכנן כך הם יוצאין מן המקדש כמי שפוסע אחר תפלה לאחוריו כל זה ליראה מן המקדש:

ועד"ז - עושים בימינו בכותל.
אבל אין זה מעיקר הדין. ולפני החורבן - היה איזור זה שדרת-חנויות כנראה...

חזק וברוך.

עזריאל ברגר
הודעות: 13674
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוגוסט 06, 2024 11:32 pm

האמת אדרוש כתב:
עזריאל ברגר כתב:אין הכי נמי.

אולי, וצ״ע שלא הדגישו כן הפוסקים.
וגם אינו מובן כ״כ למה כתבו שדי לכתחילה במידי דמנקי אף כשיש מים, ולמה לא יטול אז ידיו משום הרוח רע?

למיטב זכרוני יש דיבורים על זה, שעכשיו מפני ביטול תורה לא יקום ליטול ידיו אלא ינקה במשהו שמנקה וימשיך בלימודו, ואחרי שיסיים לימודו - יטהר ידיו במים כדין.
אך איני זוכר היכן ראיתי זאת.
אולי בקשו"ע עם המסגרת? אולי בשו"ע הרב?
אולי בהלכות נט"י שחרית? אולי בהלכות ניקיון הידיים לתפילה?

יש לחפש היטב...

האמת אדרוש
הודעות: 327
הצטרף: ב' דצמבר 12, 2022 3:28 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי האמת אדרוש » ד' אוגוסט 07, 2024 12:07 am

עזריאל ברגר כתב:למיטב זכרוני יש דיבורים על זה, שעכשיו מפני ביטול תורה לא יקום ליטול ידיו אלא ינקה במשהו שמנקה וימשיך בלימודו, ואחרי שיסיים לימודו - יטהר ידיו במים כדין.
אך איני זוכר היכן ראיתי זאת.
אולי בקשו"ע עם המסגרת? אולי בשו"ע הרב?
אולי בהלכות נט"י שחרית? אולי בהלכות ניקיון הידיים לתפילה?

יש לחפש היטב...

בסוף סימן ד מבואר בפרי מגדים ובמשנ״ב שאף אם אינו עוסק בלימודו, אלא בא להתחיל ללמוד, אין צריך ליטול ידיו, וצ״ע.

והנה מקורם כנראה הוא משו״ת הרשב״א בסימן קנ״ג, ויל״ע אם ס״ל להרשב״א הא דסימן ד סעיף י״ח בכלל.

עובדיה חן
הודעות: 1888
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עובדיה חן » ד' אוגוסט 07, 2024 12:59 pm

תהילים בתשעה באב אחר חצות

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4770
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ד' אוגוסט 07, 2024 2:58 pm

עובדיה חן כתב:תהילים בתשעה באב אחר חצות


ספר מגן אברהם על או"ח סימן תקנד
בפוזנא נוהגין שא"א תהלים ושיר היחוד רק למחרתו אומר של אמש ושל היום (לבוש) ובמדינה זו נוהגין לאמרם במנחה אע"ג דאסור בת"ת כל היום צ"ל דס"ל כיון שאומרה דרך בקשה שרי לאומרו במנחה ומה"ט מקילין בתפילין במנחה.
https://din.org.il/2019/08/11/%D7%AA%D7 ... %95%D7%AA/

איתן נוי
הודעות: 1686
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

יצא מכלל נפל

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' אוגוסט 13, 2024 11:00 pm

מה הטעם שתינוק רק לאחר ל' יום יצא מכלל נפל?

יבנה
הודעות: 3869
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: יצא מכלל נפל

הודעהעל ידי יבנה » ג' אוגוסט 13, 2024 11:15 pm

איתן נוי כתב:מה הטעם שתינוק רק לאחר ל' יום יצא מכלל נפל?

יש להסתפק בו אם הוא נפל או בר קיימא, וכיון שחי ל׳ יום נתברר שהיה בר קיימא, שנפל לא היה חי כ״כ.

איתן נוי
הודעות: 1686
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

תפילה וברכות על פי הקבלה

הודעהעל ידי איתן נוי » ה' אוגוסט 15, 2024 12:07 am

האם יש מקור (אולי ברחיד"א) לכך שספרדים פוסקים בתפילה וברכות עפ"י הקבלה?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4770
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: תפילה וברכות על פי הקבלה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ה' אוגוסט 15, 2024 1:10 am

איתן נוי כתב:האם יש מקור (אולי ברחיד"א) לכך שספרדים פוסקים בתפילה וברכות עפ"י הקבלה?

שו"ת יחוה דעת חלק ד סימן מב
ואין מנהגינו לתפוס להלכה כדברי האר"י ז"ל אלא בעניני תפלה וכדומה, בדברים שיסודתם בהררי קודש על פי הקבלה, אבל בעניני הלכה אין לזוז מדברי הפוסקים. וכמו שכתבו בשו"ת ביכורי יעקב (חלק יורה דעה סימן י"ט), ובשו"ת שואל ונשאל חלק ה' (חלק אורח חיים סימן א'). לפיכך הואיל ועיקר דין איסור בישולי גוים אינו אלא מדרבנן, ורבו האחרונים שפסקו להתיר שתיית הקפה של גוים, והעידו שכן המנהג, הרי זה בכלל מה שאמרו חז"ל (במסכת עבודה זרה ז' ע"א) בשל סופרים הלך אחר המיקל. וכן פסקו בכיוצא בזה מרן והרמ"א /יו"ד/ (בסימן קי"ג סעיף י"א).

איתן נוי
הודעות: 1686
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: יצא מכלל נפל

הודעהעל ידי איתן נוי » ה' אוגוסט 15, 2024 1:56 am

יבנה כתב:
איתן נוי כתב:מה הטעם שתינוק רק לאחר ל' יום יצא מכלל נפל?

יש להסתפק בו אם הוא נפל או בר קיימא, וכיון שחי ל׳ יום נתברר שהיה בר קיימא, שנפל לא היה חי כ״כ.

לא כדי לוודא שלא נולד בשמיני?

ענ'י לעצמי
הודעות: 203
הצטרף: ב' דצמבר 20, 2021 5:48 am
מיקום: ד' כותלי ביה"מ

Re: יצא מכלל נפל

הודעהעל ידי ענ'י לעצמי » ה' אוגוסט 15, 2024 3:59 am

איתן נוי כתב:לא כדי לוודא שלא נולד בשמיני?

לא הבנתי, היינו הך. כלומר, נולד בשמיני ג"כ אינו חי כ"כ ונכלל במה שכתב הרב יבנה.
עוד יצויין שתוס' ב"ק (יא: ד"ה בכור) חולקים על רש"י וסוברים ששלשים יום הוא גזה"כ

יבנה
הודעות: 3869
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: יצא מכלל נפל

הודעהעל ידי יבנה » ה' אוגוסט 15, 2024 10:31 am

איתן נוי כתב:
יבנה כתב:
איתן נוי כתב:מה הטעם שתינוק רק לאחר ל' יום יצא מכלל נפל?

יש להסתפק בו אם הוא נפל או בר קיימא, וכיון שחי ל׳ יום נתברר שהיה בר קיימא, שנפל לא היה חי כ״כ.

לא כדי לוודא שלא נולד בשמיני?

זה כוונתי, שאם נולד בחודש השמיני הוא נפל. עי׳ בסוגיא בשבת קלו., ושם ג״כ מבואר דאם ברור שכלו לו חדשיו, מיד כשנולד אינו נפל.

עובדיה חן
הודעות: 1888
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עובדיה חן » ו' אוגוסט 16, 2024 9:48 am

אדם שמתפלל תפילה בלחש ,ושומע ברכת כהנים האם צריך להפסיק, ולהקשיב לברכת כהנים כדי שלא יהיה כמי שמבטל ממנו את הברכה. או שיכול להמשיך להתפלל ולא גרע מהעם היושבים בשדות.

יבנה
הודעות: 3869
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יבנה » ו' אוגוסט 16, 2024 11:12 am

עובדיה חן כתב:אדם שמתפלל תפילה בלחש ,ושומע ברכת כהנים האם צריך להפסיק, ולהקשיב לברכת כהנים כדי שלא יהיה כמי שמבטל ממנו את הברכה. או שיכול להמשיך להתפלל ולא גרע מהעם היושבים בשדות.

https://tora-forum.co.il/threads/%D7%A9 ... %94.40777/
https://www.yeshiva.org.il/ask/2343
https://www.hidabroot.org/question/171283

איתן נוי
הודעות: 1686
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ו' אוגוסט 16, 2024 3:39 pm

עובדיה חן כתב:אדם שמתפלל תפילה בלחש ,ושומע ברכת כהנים האם צריך להפסיק, ולהקשיב לברכת כהנים כדי שלא יהיה כמי שמבטל ממנו את הברכה. או שיכול להמשיך להתפלל ולא גרע מהעם היושבים בשדות.

טרם פתחתי המקורות של הרב יבנה.
בדרשו כתבו שלברכת כהנים ואף הבדלה יש להפסיק ולשמוע.

יהודה בן יעקב
הודעות: 3081
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ש' אוגוסט 17, 2024 10:20 pm

עובדיה חן כתב:אדם שמתפלל תפילה בלחש ,ושומע ברכת כהנים האם צריך להפסיק, ולהקשיב לברכת כהנים כדי שלא יהיה כמי שמבטל ממנו את הברכה. או שיכול להמשיך להתפלל ולא גרע מהעם היושבים בשדות.

תשובות והנהגות כרך ג סימן מד
שאלה: המתפלל תפילת העמידה בלחש או בעת ק"ש וברכותיה ויש ברכת כהנים בביהכנ"ס, אם לשתוק לשמוע
בח"א (סימן ע"ז) דנתי בדין זה, ונטיתי לא להפסיק בתפילה, וע"ש מש"כ בשם רבינו החזו"א זצ"ל, שוב עיינתי בדין זה ונראה לי לפרש טעם הפוסקים שצריך להפסיק ולשמוע וכו'

עובדיה חן
הודעות: 1888
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עובדיה חן » א' אוגוסט 18, 2024 11:58 pm

המפליג בספינה[לשם שעשוע] לתוך הים וחוזר לאחר 10-20 דקות האם מברך הגומל.

איקטורין
הודעות: 511
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 12:26 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איקטורין » ב' אוגוסט 19, 2024 1:06 am

עובדיה חן כתב:המפליג בספינה[לשם שעשוע] לתוך הים וחוזר לאחר 10-20 דקות האם מברך הגומל.

https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... hlts=&ocr=

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4770
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' אוגוסט 19, 2024 12:38 pm

הלכה ברורה חלק יא עמ' רז.
"המפליג בספינה בים בין אם נסע לצורך עסקיו ובין אם נסע לטיול, צריך לברך ברכת הגומל כשמגיע למחוז חפצו ועולה ליבשה. ואפילו אם נסע באניה גדולה ביותר והיה הים שקט ולא אירע שום חשש סכנה בדרך, צריך לברך הגומל.

איתן נוי
הודעות: 1686
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' אוגוסט 20, 2024 3:20 pm

עובדיה חן כתב:המפליג בספינה[לשם שעשוע] לתוך הים וחוזר לאחר 10-20 דקות האם מברך הגומל.

הגרע"י זצ"ל כתב שאף אם רק שכשך רגליו במים צריך לברך הגומל.
הר' יצחק יוסף הסביר שאין כוונתו עד כדי כך אלא רק אם הפליג.
נערך לאחרונה על ידי איתן נוי ב א' אוגוסט 25, 2024 8:52 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13674
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוגוסט 20, 2024 3:34 pm

יכול להיות שהפסק הזה הוא דווקא לספרדים - שמברכים על ד סוגי החיובים "לא פחות ולא יותר".
אבל אשכנזים - שקובעים את חיוב הברכה לפי מידת הסיכון - מסתמא לא יברכו על שיט קרוב לחוף וכדומה.

איתן נוי
הודעות: 1686
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

ודבר דבר

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' אוגוסט 20, 2024 11:13 pm

נהג אמבולנס שמסיע חולה/יולדת,האם מותר לומר לו "נסיעה טובה"?

ענ'י לעצמי
הודעות: 203
הצטרף: ב' דצמבר 20, 2021 5:48 am
מיקום: ד' כותלי ביה"מ

Re: ודבר דבר

הודעהעל ידי ענ'י לעצמי » ג' אוגוסט 20, 2024 11:43 pm

איתן נוי כתב:נהג אמבולנס שמסיע חולה/יולדת,האם מותר לומר לו "נסיעה טובה"?

ר"י זילברשטיין שליט"א סובר שכן (וע"ש לגבי אמירת 'בתיאבון' ליולדת ביוה"כ):
חשוקי חמד (שביעית ד, ג עמוד קעא):
קבצים מצורפים
בתיאבון יוכ.png
בתיאבון יוכ.png (257.93 KiB) נצפה 991 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 13674
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ודבר דבר

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוגוסט 21, 2024 12:10 pm

ענ'י לעצמי כתב:
איתן נוי כתב:נהג אמבולנס שמסיע חולה/יולדת,האם מותר לומר לו "נסיעה טובה"?

ר"י זילברשטיין שליט"א סובר שכן (וע"ש לגבי אמירת 'בתיאבון' ליולדת ביוה"כ):
חשוקי חמד (שביעית ד, ג עמוד קעא):

יישר כח.
ולכאורה נראה שיש לסייג את ההיתר שלו לחולה וליולדת עצמם וכיו"ב, שיש תועלת באיחול "נסיעה טובה" לרפואתם ובריאותם.
אבל לחובש או רופא היוצא להציל - אין צורך בכזה איחול, ולכן יש בו משום "ממצוא חפצך ודבר דבר". אלא יש לאחל לו "בהצלחה", "לך לשלום ויהי ה' בעזרך" וכדו', שאין בדבריו איזכור מלאכה.
והכל לפי הענין.

וכפי שמצינו בענין זה של "ממצוא חפצך ודבר דבר", שהותר רק דיבור שיש בו תועלת למצוה כגון "אם לא מצאת במנה קח במאתיים", אבל אסור לומר דיבור של "אל תקח ביותר ממאתים".
וצ"ע.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4770
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ודבר דבר

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ד' אוגוסט 21, 2024 2:55 pm

ענ'י לעצמי כתב:
איתן נוי כתב:נהג אמבולנס שמסיע חולה/יולדת,האם מותר לומר לו "נסיעה טובה"?

ר"י זילברשטיין שליט"א סובר שכן (וע"ש לגבי אמירת 'בתיאבון' ליולדת ביוה"כ):
חשוקי חמד (שביעית ד, ג עמוד קעא):

אומרים לשובע לא בתיאבון.

כדכד
הודעות: 8716
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ד' אוגוסט 21, 2024 4:16 pm

שאלה
האם מותר לאדם להסתכל על מכשיר חשמלי בחנות למוצרי חשמל כאשר הוא יודע שאין בכוונתו לקנות מהחנות אלא להזמין באתר של מוכר אחר אלא שאינו רוצה להזמין בלי לראות את המוצר?

הוה אמינא
הודעות: 1625
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי הוה אמינא » ד' אוגוסט 21, 2024 4:33 pm

הסתכלות אינה השתמשות במוצר ולא מפחיתה מערכו. אין סיבה שיהיה אסור. [מסתמא גם לא משום עין הרע דאסור להסתכל בשדה חברו בשעה שהיא עומדת בקמותיה. כי לא צמח פה משהו מיוחד. בס"ה דבר שנוצר בביח"ר זהה לכל הכלים או המכשירים, ועומד למכירה].
האיסור היחיד שקיים זה להונות את המוכר שבאים לקנות אצלו, מדין אונאת דברים [גרימת צער], או גניבת דעת.
לכן אם המוכר לא שם לב שמסתכל, או שמדובר בחנות מרכזית שההמון המסתובב נכנס ויוצא להסתכל כמקובל בתרבות של היום, שרוב הנכנסים לא קונים רק "מתרשמים" עד שעינם תחמוד משהו, אין חשש.
אבל בחנויות הקטנות או שלא במרכז, שכל מי שנכנס זה על מנת לקנות, והמוכר שם לב לזה, הרי שיש איסור הנ"ל של לא תונו.

דרומי
הודעות: 9323
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי דרומי » ד' אוגוסט 21, 2024 5:36 pm

לכאורה מותר תמיד, כי יתכן - אף שהסבירות היא נמוכה - שלבסוף יחליט מאיזה טעם לקנות מאותה חנות. ונוח לבעל החנות שיסתכלו, בגלל אפשרות זו.

הוה אמינא
הודעות: 1625
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי הוה אמינא » ד' אוגוסט 21, 2024 5:45 pm

דרומי כתב:לכאורה מותר תמיד, כי יתכן - אף שהסבירות היא נמוכה - שלבסוף יחליט מאיזה טעם לקנות מאותה חנות. ונוח לבעל החנות שיסתכלו, בגלל אפשרות זו.

עולה מדברי כ"ת שצריך ניחותא של בעל החנות, ובלי זה אסור להתסכל. ואמאי?

עזריאל ברגר
הודעות: 13674
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוגוסט 21, 2024 6:09 pm

הוה אמינא כתב:
דרומי כתב:לכאורה מותר תמיד, כי יתכן - אף שהסבירות היא נמוכה - שלבסוף יחליט מאיזה טעם לקנות מאותה חנות. ונוח לבעל החנות שיסתכלו, בגלל אפשרות זו.

עולה מדברי כ"ת שצריך ניחותא של בעל החנות, ובלי זה אסור להתסכל. ואמאי?

א. לא תונו, כדלעיל.
ב. אם אתה נכנס לתוך החנות בשביל זה - אולי יש כאן גזל בעצם הכניסה לקרקע של זולתו נגד רצונו.

איתן נוי
הודעות: 1686
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ודבר דבר

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' אוגוסט 21, 2024 6:38 pm

ענ'י לעצמי כתב:
איתן נוי כתב:נהג אמבולנס שמסיע חולה/יולדת,האם מותר לומר לו "נסיעה טובה"?

ר"י זילברשטיין שליט"א סובר שכן (וע"ש לגבי אמירת 'בתיאבון' ליולדת ביוה"כ):
חשוקי חמד (שביעית ד, ג עמוד קעא):

אני חושב שאין זה דומה.
מאחר וכשנמצא ע"י החולה,הוי כאילו נוסע איתו או מלוה אותו וכאמור,מאחר ויש תועלת בכך לחולה.
אך כאן שנשאר בביתו מה סיבת ההיתר? ולכן נראה לי לומר שדווקא להנוסעים יחד איתו שממילא נוסעים בהיתר,להם יהיה שרי.

איתן נוי
הודעות: 1686
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ודבר דבר

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' אוגוסט 21, 2024 6:39 pm

עזריאל ברגר כתב:
ענ'י לעצמי כתב:
איתן נוי כתב:נהג אמבולנס שמסיע חולה/יולדת,האם מותר לומר לו "נסיעה טובה"?

ר"י זילברשטיין שליט"א סובר שכן (וע"ש לגבי אמירת 'בתיאבון' ליולדת ביוה"כ):
חשוקי חמד (שביעית ד, ג עמוד קעא):

יישר כח.
ולכאורה נראה שיש לסייג את ההיתר שלו לחולה וליולדת עצמם וכיו"ב, שיש תועלת באיחול "נסיעה טובה" לרפואתם ובריאותם.
אבל לחובש או רופא היוצא להציל - אין צורך בכזה איחול, ולכן יש בו משום "ממצוא חפצך ודבר דבר". אלא יש לאחל לו "בהצלחה", "לך לשלום ויהי ה' בעזרך" וכדו', שאין בדבריו איזכור מלאכה.
והכל לפי הענין.

וכפי שמצינו בענין זה של "ממצוא חפצך ודבר דבר", שהותר רק דיבור שיש בו תועלת למצוה כגון "אם לא מצאת במנה קח במאתיים", אבל אסור לומר דיבור של "אל תקח ביותר ממאתים".
וצ"ע.

לא ברור.
איזו תועלת יש ברפואה ובבריאות בכך שמאחל נסיעה טובה.
אם איתא,אה"נ שיאחל באותה העת (ומסתמא אומר) רפו"ש וכה"ג.

ענ'י לעצמי
הודעות: 203
הצטרף: ב' דצמבר 20, 2021 5:48 am
מיקום: ד' כותלי ביה"מ

Re: ודבר דבר

הודעהעל ידי ענ'י לעצמי » ד' אוגוסט 21, 2024 7:59 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:
ענ'י לעצמי כתב:
איתן נוי כתב:נהג אמבולנס שמסיע חולה/יולדת,האם מותר לומר לו "נסיעה טובה"?

ר"י זילברשטיין שליט"א סובר שכן (וע"ש לגבי אמירת 'בתיאבון' ליולדת ביוה"כ):
חשוקי חמד (שביעית ד, ג עמוד קעא):

אומרים לשובע לא בתיאבון.

כנראה ר"י זילברשטיין חולק עליך

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4770
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ודבר דבר

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ד' אוגוסט 21, 2024 9:50 pm

ענ'י לעצמי כתב:כנראה ר"י זילברשטיין חולק עליך

כך שמעתי מהגאון רי"ח סופר שליט"א שליהודי לא אומרים בתיאבון.

עזריאל ברגר
הודעות: 13674
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ודבר דבר

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוגוסט 21, 2024 11:41 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:
ענ'י לעצמי כתב:כנראה ר"י זילברשטיין חולק עליך

כך שמעתי מהגאון רי"ח סופר שליט"א שליהודי לא אומרים בתיאבון.

אז כנראה הרי"ז חולק עליך ועל רבך...

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4770
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ה' אוגוסט 22, 2024 1:39 am

דברי שלום עפג'ין ח"ד עמ' קיז.
"אגב אורחא מענין לענין נזכיר כי ממדת דרך ארץ כשרואה אדם את חברו אוכל מאחל לו ואומר לו לשובע על שם שצדיק אוכל לשובע נפשו ולא כאותם המנוערים מתורה בדורינו שדרכם לגמר בתיאבון שהוא מלשון תאוה כי באמת יש לאדם לאכול לשובע נפשו ולא לתאוות גופו אולם בשבת יכולים לומר בתיאבון כי באמת איכא מצוה לאכול לתאבון לכן לא צריך למנוע עצמו בשבת ולהסתפק לומר לשובע אלא יש לומר בתיאבון אבל בימי החול שאין מצוה לאכול לתאבון צריך לומר דווקא לשובע".

ענ'י לעצמי
הודעות: 203
הצטרף: ב' דצמבר 20, 2021 5:48 am
מיקום: ד' כותלי ביה"מ

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי ענ'י לעצמי » ה' אוגוסט 22, 2024 1:53 am

פסקו של ר"י זילברשטיין הוא על שבת, ולכן לכו"ע אפשר לומר כן.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 307 אורחים