עמוד 2 מתוך 3

Re: אשכול-רשימת טעויות נפוצות של שומרי תורה ומצוות

פורסם: ב' ספטמבר 02, 2013 9:35 pm
על ידי עשוי לנחת
בראנסוויל כתב:אם כי תאמרו קשוט עצמך וכו' אבל לדעתי הטעות הנפוצה ביותר הוא לחפש טעותיהם של אחרים.

מן הסתם רב קהילה שרוצה לעורר לקראת הימים הנוראים, ולהצדיק את משכורתו, כנראה כאן -
שלח כתב:אם יוכלו רבני הפורום לתת פה רשימה, של טעויות נפוצות של דתיים, בתפילות ובהלכות שונות, שנתקלים בדבר שהרבה טועים בדבר, אם מחוסר ידיעה, או מחוסר תשומת לב, כדי שנוכל לתקן את הדברים ונעורר על כך לקראת הימים הנוראים ובכלל

ובפרט שהוא רוצה בצד הדברים לדון לכף זכות viewtopic.php?f=17&t=14967

Re: אשכול-רשימת טעויות נפוצות של שומרי תורה ומצוות

פורסם: ב' ספטמבר 02, 2013 11:33 pm
על ידי מלמדתורה
זרע הארץ כתב:מי שהגיע לביהכנ"ס אחרי שהציבור התחילו שמונה עשרה ולא יספיק לסיים עד קדושה אסור לו להתחיל. דין פשוט בגמ' ברכות כ"א ב' ובשו"ע סי' ק"ט.

יש להעיר שהביאור הלכה שם מסתפק בזה גם לגבי מי שמתחיל ביחד עם הציבור ומאריך בתפילתו שיתכן ויצטרך להתחיל רק אחרי קדושה.

Re: אשכול-רשימת טעויות נפוצות של שומרי תורה ומצוות

פורסם: ב' ספטמבר 02, 2013 11:40 pm
על ידי מלמדתורה
ארזי ביתר כתב:
אדם יצא לפני שמו"ע ממקומו. כשהוא שב ורוצה להתחיל שמו"ע, הוא נעמד במקום, פוסע שלוש פסיעות לאחור ושלוש פסיעות קדימה. ולא היא. שלוש פסיעות קדימה מספיקות.


להוי ידוע שהמשנה ברורה בסי' צה סק"ג מביא מהמגן גיבורים שמנהג העולם כן לילך לאחוריו כדי לילך שוב לפניו, למרות שהאליהו רבא כותב כדבריך שמן הדין אין צורך בכך.

Re: אשכול-רשימת טעויות נפוצות של שומרי תורה ומצוות

פורסם: ג' ספטמבר 03, 2013 9:17 pm
על ידי אליחא
ישנה טעות נפוצה שהרבה נכשלים בה:
כידוע יש דין לפני תפילת שמו"ע "לילך לפניו ג' פסיעות דרך קרוב והגשה לדבר שצריך לעשות", כלשון הרמ"א סי' צ"ה.
וכתב המשנה ברורה שמנהג העולם לילך לאחוריו ולשוב למקומו, כמנהגנו.
אך רבים טועים ופוסעים לאחור אף אם מאחוריהם כבר נעמד מישהו להתפלל בתוך ד' אמות.
וזה ודאי שלא כדין, כי הפסיעה לאחור קודם התפילה היא רק מנהג ואין בכוחו לדחות איסור לעבור כנגד המתפלל.
וכן ראיתי שפסק בספר אשי ישראל.

Re: אשכול-רשימת טעויות נפוצות של שומרי תורה ומצוות

פורסם: א' ספטמבר 08, 2013 2:46 pm
על ידי שלימות
טעויות נפוצות
שלא מחכים עכ"פ כדי הילוך ד' אמות לאחר שפסעו בסיום שמו"ע וחוזרים למקומם מיד(ולכתחי' צריך עד קדושה)
וכן שפוסעין פחות מעקב בצד גודל
חליצת תפילין בשעת קדיש ועכ"פ בין איש"ר לאמן דדאמירן בעלמא
הנחת של ראש שלא במקומם וכמונחים בכיסם (פמ"ג)נ.ב כוונתי שמניחים שלא במקום צמיחת שיער.
ועוד טעות ואולי הגדולה שבכולן קיום המצוות שלא מתוך שמחה וכמשאוי וכ' האורחות צדיקים וז"ל: וכל העושה המצוות בשמחה, יש לו שכר אלף ידות יותר ממי שהמצוות עליו למשא.(שער השמחה)
ולוואי שתעוררו וישמעו הדברים

Re: אשכול-רשימת טעויות נפוצות של שומרי תורה ומצוות

פורסם: ג' ספטמבר 10, 2013 10:04 pm
על ידי IRU
מי יודע למה העולם שמקפידים בכל חומר הדין שלא לאכול מאכל שהורה בו חכם, ומוציאים ממון רב להשיג הכל רק גלאט, ובכל זאת לא נזהרים בתשובת החת"ס (יו"ד קמט) שהובאה גם בפת"ש (יו"ד קפח, ב), שלא לסמוך על אשה שהורה בה חכם, והיינו שנזקק להכרעת חכם להתיר מראה שלה.

Re: אשכול-רשימת טעויות נפוצות של שומרי תורה ומצוות

פורסם: ג' ספטמבר 10, 2013 10:32 pm
על ידי קלונימוס הזקן
טעות נפוצה מאד, כך היא מובאת בספר החדש 'מנחת תודה' מפי הגר"ח קנייבסקי שליט"א:
סח רבינו, סיפר לי יהודי מחו"ל שאירח פעם ראש ישיבה גדול, וראה בלילה שראש הישיבה לא הניח מים לנטילת ידים על יד המיטה לבוקר,
שאל אותו הבעל-הבית, למה לא הכנת מים?
השיב לו הראש ישיבה: "אני סומך על דעת הרשב"א",
שאל אותו הלה: איזה רשב"א?
השיב לו הראש ישיבה: הרשב"א המובא בשערי תשובה או"ח סי' א' סק"א.
התפלא אותו הבעל הבית כי לא היה זכור לו כזה דין בשם הרשב"א,
עיין בפנים וראה "וי"ל שסמכו את עצמם על זה דהרשב"א ס"ל בברכות דכולה ביתא כד' אמות דמיא" עכ"ל השערי תשובה, והרשב"א הכוונה לר' שמעון בן אלעזר בברכות כ"ה ב'...
ואותו ראש ישיבה חשב שזו שיטת הרשב"א, אחד מהראשונים...

Re: אשכול-רשימת טעויות נפוצות של שומרי תורה ומצוות

פורסם: ג' ספטמבר 10, 2013 10:43 pm
על ידי יעקב כהן
IRU כתב:מי יודע למה העולם שמקפידים בכל חומר הדין שלא לאכול מאכל שהורה בו חכם, ומוציאים ממון רב להשיג הכל רק גלאט, ובכל זאת לא נזהרים בתשובת החת"ס (יו"ד קמט) שהובאה גם בפת"ש (יו"ד קפח, ב), שלא לסמוך על אשה שהורה בה חכם, והיינו שנזקק להכרעת חכם להתיר מראה שלה.

בהמה שהורה בה חכם פירושו שיש באמת צדדים לאסור והחכם הורה מסברא להתיר לכן יש מקום לחסידים ואנשי מעשה להחמיר שמא טעה החכם בשיקול הדעת משא"כ אם השואל שואל שאלת תם מחוסר ידיעה אין מקום להחמיר, מה גם שכיום שמטמאים כל מראה שנוטה לאדמימות שזה חומר שאינו מן הדין (כיום זה מהדין כמובן) אין צורך להוסיף חשש על חשש ומ"מ היכא שיש צד אמיתי לאסור מדין תורה והחכם הורה משיקול הדעת לאסור אין הכי נמי שיש מקום להחמיר לחסידים ואנשי מעשה, ומסתמא הם גם נוהגים כך וכמו ששאל השואל את החתם סופר האם מותר לו להחמיר ע"ש (ומ"מ אל לנו לשכוח שאת זה אמר יחזקאל...)

Re: אשכול-רשימת טעויות נפוצות של שומרי תורה ומצוות

פורסם: ג' ספטמבר 10, 2013 10:48 pm
על ידי דניאל
לדידי צ"ע קצת דברי החת"ס מהא דברכות ד' ע"א ידי מלוכלכות בדם ובשפיר ובשליא וכו' אני נמלך במפיבשת רבי וכו'
הא קמן דאף שלא היה פשיטא ליה לדוד וודאי היה בגדר בהמה שהורה בה חכם מ"מ חשב לו למצוה לטהר אשה לבעלה ומשמע קצת דבזה אין להחמיר. וידענא די"ל ובאתי לעורר לב המעיין.

Re: אשכול-רשימת טעויות נפוצות של שומרי תורה ומצוות

פורסם: ג' ספטמבר 10, 2013 10:48 pm
על ידי יעקב כהן
קלונימוס הזקן כתב:טעות נפוצה מאד, כך היא מובאת בספר החדש 'מנחת תודה' מפי הגר"ח קנייבסקי שליט"א:

זה לא טעות...
זה חומרא של הזוהר שאינה מעיקר הדין ורוב ככול העולם לא נוהג בה מכמה טעמים המוזכרים באחרונים (וכן מוכח בגמרא ברכות ס ע"ב וכמו שהעירו בזה האחרונים)

Re: אשכול-רשימת טעויות נפוצות של שומרי תורה ומצוות

פורסם: ג' ספטמבר 10, 2013 10:50 pm
על ידי יעקב כהן
דניאל כתב:לדידי צ"ע קצת דברי החת"ס מהא דברכות ד' ע"א ידי מלוכלכות בדם ובשפיר ובשליא וכו' אני נמלך במפיבשת רבי וכו'
הא קמן דאף שלא היה פשיטא ליה לדוד וודאי היה בגדר בהמה שהורה בה חכם מ"מ חשב לו למצוה לטהר אשה לבעלה ומשמע קצת דבזה אין להחמיר. וידענא די"ל ובאתי לעורר לב המעיין.

מה רציתה שכל העולם ינהגו כיחזקאל...

Re: אשכול-רשימת טעויות נפוצות של שומרי תורה ומצוות

פורסם: ג' ספטמבר 10, 2013 10:51 pm
על ידי דניאל
יעקב כהן כתב:
דניאל כתב:לדידי צ"ע קצת דברי החת"ס מהא דברכות ד' ע"א ידי מלוכלכות בדם ובשפיר ובשליא וכו' אני נמלך במפיבשת רבי וכו'
הא קמן דאף שלא היה פשיטא ליה לדוד וודאי היה בגדר בהמה שהורה בה חכם מ"מ חשב לו למצוה לטהר אשה לבעלה ומשמע קצת דבזה אין להחמיר. וידענא די"ל ובאתי לעורר לב המעיין.

מה רציתה שכל העולם ינהגו כיחזקאל...

ודאי שלא. ראייתי היא מדוד המלך שהחשיב מצוה להתאמץ לטהר.

Re: אשכול-רשימת טעויות נפוצות של שומרי תורה ומצוות

פורסם: ג' ספטמבר 10, 2013 11:18 pm
על ידי IRU
יעקב כהן כתב:
IRU כתב:מי יודע למה העולם שמקפידים בכל חומר הדין שלא לאכול מאכל שהורה בו חכם, ומוציאים ממון רב להשיג הכל רק גלאט, ובכל זאת לא נזהרים בתשובת החת"ס (יו"ד קמט) שהובאה גם בפת"ש (יו"ד קפח, ב), שלא לסמוך על אשה שהורה בה חכם, והיינו שנזקק להכרעת חכם להתיר מראה שלה.

בהמה שהורה בה חכם פירושו שיש באמת צדדים לאסור והחכם הורה מסברא להתיר לכן יש מקום לחסידים ואנשי מעשה להחמיר שמא טעה החכם בשיקול הדעת משא"כ אם השואל שואל שאלת תם מחוסר ידיעה אין מקום להחמיר, מה גם שכיום שמטמאים כל מראה שנוטה לאדמימות שזה חומר שאינו מן הדין (כיום זה מהדין כמובן) אין צורך להוסיף חשש על חשש ומ"מ היכא שיש צד אמיתי לאסור מדין תורה והחכם הורה משיקול הדעת לאסור אין הכי נמי שיש מקום להחמיר לחסידים ואנשי מעשה, ומסתמא הם גם נוהגים כך וכמו ששאל השואל את החתם סופר האם מותר לו להחמיר ע"ש (ומ"מ אל לנו לשכוח שאת זה אמר יחזקאל...)


לא כ"כ הבנתי, בבהמה ובאשה הספק שוה, שאי אפשר להכריע ע"פ לימוד בעלמא, כי אם ע"פ שיקול דעת של חכם שתלוי בעיקר בשימוש חכמים, והמחמיר בזה ראוי לו להחמיר גם בזה.

Re: אשכול-רשימת טעויות נפוצות של שומרי תורה ומצוות

פורסם: ג' ספטמבר 10, 2013 11:20 pm
על ידי IRU
יעקב כהן כתב:
דניאל כתב:לדידי צ"ע קצת דברי החת"ס מהא דברכות ד' ע"א ידי מלוכלכות בדם ובשפיר ובשליא וכו' אני נמלך במפיבשת רבי וכו'
הא קמן דאף שלא היה פשיטא ליה לדוד וודאי היה בגדר בהמה שהורה בה חכם מ"מ חשב לו למצוה לטהר אשה לבעלה ומשמע קצת דבזה אין להחמיר. וידענא די"ל ובאתי לעורר לב המעיין.

מה רציתה שכל העולם ינהגו כיחזקאל...


סליחה על העם ארצות, מה נהג יחזקאל?
ובקשר לראיה מדוד, לכאו' אין בזה ראיה לשואל כי אם לנשאל, שהרב הנשאל ראוי לו להתאמץ בכל כוחו להתיר אשה לבעלה, ובפרט שדוד השתבח רק שהלכלוך והמיאוס שבדבר לא מנעוהו מלעסוק בזה.

Re: אשכול-רשימת טעויות נפוצות של שומרי תורה ומצוות

פורסם: ג' ספטמבר 10, 2013 11:36 pm
על ידי דניאל
א. יחזקאל הנביא הוא המקור שלא לאכול בהמה שהורה בה חכם.
ב. כוונת הרב יעקב כהן הייתה שיש לחלק בין מקום שבו הייתה באמת שאלה למקום שבו השאלה הייתה אם יש בכלל שאלה.
ג. כתבתי בעצמי שיש לדחות מדוד ובאתי רק לעורר. מ"מ אינני יודע אם מצאנו לשון כזה שמצוה היא להתיר ולא רק להורות בין האסור למותר במקומות אחרים. וכווונתי שאם בלא"ה ראוי להחמיר צע"ק אם שייך בזה מצוה לטהר ולא רק להורות.

Re: אשכול-רשימת טעויות נפוצות של שומרי תורה ומצוות

פורסם: ד' ספטמבר 11, 2013 12:11 am
על ידי קלונימוס הזקן
יעקב כהן כתב:
קלונימוס הזקן כתב:טעות נפוצה מאד, כך היא מובאת בספר החדש 'מנחת תודה' מפי הגר"ח קנייבסקי שליט"א:

זה לא טעות...
זה חומרא של הזוהר שאינה מעיקר הדין ורוב ככול העולם לא נוהג בה מכמה טעמים המוזכרים באחרונים (וכן מוכח בגמרא ברכות ס ע"ב וכמו שהעירו בזה האחרונים)




יקירי, הטעות אינה במנהג, אלא בציטוט 'הרשב"א הידוע' השגור בפי כל (עכ"פ בזמן שהייתי בישיבה, היה נפוץ מאד)

Re: אשכול-רשימת טעויות נפוצות של שומרי תורה ומצוות

פורסם: ד' ספטמבר 11, 2013 3:21 am
על ידי היימישער
IRU כתב:מי יודע למה העולם שמקפידים בכל חומר הדין שלא לאכול מאכל שהורה בו חכם, ומוציאים ממון רב להשיג הכל רק גלאט, ובכל זאת לא נזהרים בתשובת החת"ס (יו"ד קמט) שהובאה גם בפת"ש (יו"ד קפח, ב), שלא לסמוך על אשה שהורה בה חכם, והיינו שנזקק להכרעת חכם להתיר מראה שלה.

אולי כי החומרא שלא לאכול מאכל שהורה בו חכם היא על חשבון עצמו, והחומרא השניה היא על חשבון אשתו.

Re: אשכול-רשימת טעויות נפוצות של שומרי תורה ומצוות

פורסם: ד' ספטמבר 11, 2013 9:08 am
על ידי יעקב כהן
היימישער כתב:
IRU כתב:מי יודע למה העולם שמקפידים בכל חומר הדין שלא לאכול מאכל שהורה בו חכם, ומוציאים ממון רב להשיג הכל רק גלאט, ובכל זאת לא נזהרים בתשובת החת"ס (יו"ד קמט) שהובאה גם בפת"ש (יו"ד קפח, ב), שלא לסמוך על אשה שהורה בה חכם, והיינו שנזקק להכרעת חכם להתיר מראה שלה.

אולי כי החומרא שלא לאכול מאכל שהורה בו חכם היא על חשבון עצמו, והחומרא השניה היא על חשבון אשתו.

את זה בדיוק דוחה החתם סופר שם ע"ש

Re: אשכול-רשימת טעויות נפוצות של שומרי תורה ומצוות

פורסם: ד' ספטמבר 11, 2013 9:23 am
על ידי IRU
היימישער כתב:
IRU כתב:מי יודע למה העולם שמקפידים בכל חומר הדין שלא לאכול מאכל שהורה בו חכם, ומוציאים ממון רב להשיג הכל רק גלאט, ובכל זאת לא נזהרים בתשובת החת"ס (יו"ד קמט) שהובאה גם בפת"ש (יו"ד קפח, ב), שלא לסמוך על אשה שהורה בה חכם, והיינו שנזקק להכרעת חכם להתיר מראה שלה.

אולי כי החומרא שלא לאכול מאכל שהורה בו חכם היא על חשבון עצמו, והחומרא השניה היא על חשבון אשתו.


וכי לאשתך אתה קונה 'כשר' ורק לעצמך אתה קונה 'גלאט'?

Re: אשכול-רשימת טעויות נפוצות של שומרי תורה ומצוות

פורסם: ד' ספטמבר 11, 2013 9:39 am
על ידי היימישער
יעקב כהן כתב:את זה בדיוק דוחה החתם סופר שם ע"ש
החת"ס דוחה שלא נאמר שאינו יכול מדינה להחמיר על חשבון שעבודה, אבל כוונתי לא היתה מדינא כ"א על דרך המוסר, דשמא על אף שמותר להחמיר כיון שחומרה זו על חשבונה צריך כל אחד לבדוק ולראות שהוא באמת בדרגת פרישות זו מצד מדרגתו ברוחניות לפני שהוא מחמיר בחומרה שאשתו משלמת את המחיר, ובפרט שיש מצבים וחלקים שרק היא משלמת את המחיר.
IRU כתב:וכי לאשתך אתה קונה 'כשר' ורק לעצמך אתה קונה 'גלאט'?
כשאני קונה לאשתי גלאט זה שוב על חשבוני, משא"כ כאן.



ושוב כל דברי היו רק על דרך האפשר להסביר למה לא נפוצה החומרה הזו בין יראי השם כפי שנפוצה החומרה השניה, וע"ז כתבתי שמאחר ובחומרות לא כל אחד נמצא באמת בדרגת הפרישות של החומרה, אלא שכל זמן שהחומרה על חשבונו האישי אין זה נורא אם יחמיר למעלה ממדרגתו לכן עודדו יראי השם את קבלת החומרה על הכלל, משא"כ כשמדובר על חשבון זולתו, אבל כשהוא במדרגה המתאימה ודאי שיש בין יראי השם המקפידים ע"כ, ובזה לכאו' צודק הרב יעקב כהן בדבריו שאיירי רק בשאלה הצריכה שיקול הדעת ולא בשאלה אם יש שאלה..

Re: אשכול-רשימת טעויות נפוצות של שומרי תורה ומצוות

פורסם: ד' ספטמבר 11, 2013 10:30 am
על ידי IRU
היימישער כתב:
יעקב כהן כתב:את זה בדיוק דוחה החתם סופר שם ע"ש
החת"ס דוחה שלא נאמר שאינו יכול מדינה להחמיר על חשבון שעבודה, אבל כוונתי לא היתה מדינא כ"א על דרך המוסר, דשמא על אף שמותר להחמיר כיון שחומרה זו על חשבונה צריך כל אחד לבדוק ולראות שהוא באמת בדרגת פרישות זו מצד מדרגתו ברוחניות לפני שהוא מחמיר בחומרה שאשתו משלמת את המחיר, ובפרט שיש מצבים וחלקים שרק היא משלמת את המחיר.
IRU כתב:וכי לאשתך אתה קונה 'כשר' ורק לעצמך אתה קונה 'גלאט'?
כשאני קונה לאשתי גלאט זה שוב על חשבוני, משא"כ כאן.



ושוב כל דברי היו רק על דרך האפשר להסביר למה לא נפוצה החומרה הזו בין יראי השם כפי שנפוצה החומרה השניה, וע"ז כתבתי שמאחר ובחומרות לא כל אחד נמצא באמת בדרגת הפרישות של החומרה, אלא שכל זמן שהחומרה על חשבונו האישי אין זה נורא אם יחמיר למעלה ממדרגתו לכן עודדו יראי השם את קבלת החומרה על הכלל, משא"כ כשמדובר על חשבון זולתו, אבל כשהוא במדרגה המתאימה ודאי שיש בין יראי השם המקפידים ע"כ, ובזה לכאו' צודק הרב יעקב כהן בדבריו שאיירי רק בשאלה הצריכה שיקול הדעת ולא בשאלה אם יש שאלה..



ומדוע שאשתך מצד עצמה לא תחמיד לאכול גלאט? ולהתיר עצמה בגלאט?
ובקשר למהות השאלה, מסתבר שצדקו דברי הכהן, שרק כשצריך שיקול דעת, אמנם זה מצוי מאד במראות, יש שהנשאל מתיר מיד, ובזה מתברר שלדעתו אין בזה כל שאלה מלבד אי ידיעת השואל, אמנם לעתים חוכן הנשאל בדעתו, וזה מורה שהיה המראה צריך שאלת חכם, שלדברי החת"ס ראוי להחמיר בזה.

Re: אשכול-רשימת טעויות נפוצות של שומרי תורה ומצוות

פורסם: ד' ספטמבר 11, 2013 11:22 am
על ידי גלאגוזים
איני יודע אם אפשר להגדיר זאת כטעות, אבל זו הנהגה רווחת שלכאורה אין לה טעם ומקור.
כוונתי לנוהג לצעוד לבית הכנסת וממנו בשבת מעוטפים בטלית, גם אלו שלא מקפידים על טלטול,
או במקומות שהעירוב מהודר.
מן הסתם, הנוהג התחיל בשל האיסור לטלטל, וגם במקום שבטל הטעם לא בטל המנהג.

Re: אשכול-רשימת טעויות נפוצות של שומרי תורה ומצוות

פורסם: ד' ספטמבר 11, 2013 11:31 am
על ידי היימישער
מבית הכנסת לביתו ישנו טעם, והוא כדי לקדש על הכוס עם טלית שהרי כוס של ברכה טעון עיטוף, כדאיתא בזוהר רעיא מהימנא פרשת עקב דף רע"ג עמוד ב'.

Re: אשכול-רשימת טעויות נפוצות של שומרי תורה ומצוות

פורסם: ד' ספטמבר 11, 2013 12:25 pm
על ידי הכהן
גלאגוזים כתב:איני יודע אם אפשר להגדיר זאת כטעות, אבל זו הנהגה רווחת שלכאורה אין לה טעם ומקור.
כוונתי לנוהג לצעוד לבית הכנסת וממנו בשבת מעוטפים בטלית, גם אלו שלא מקפידים על טלטול,
או במקומות שהעירוב מהודר.
מן הסתם, הנוהג התחיל בשל האיסור לטלטל, וגם במקום שבטל הטעם לא בטל המנהג.

זה כבר נושא לאשכול חדש: "בטל הטעם ולא בטל המנהג". יש הרבה כאלה.

Re: אשכול-רשימת טעויות נפוצות של שומרי תורה ומצוות

פורסם: ד' ספטמבר 11, 2013 2:28 pm
על ידי הוא היה אומר
יעקב כהן כתב:
קלונימוס הזקן כתב:טעות נפוצה מאד, כך היא מובאת בספר החדש 'מנחת תודה' מפי הגר"ח קנייבסקי שליט"א:

זה לא טעות...
זה חומרא של הזוהר שאינה מעיקר הדין ורוב ככול העולם לא נוהג בה מכמה טעמים המוזכרים באחרונים (וכן מוכח בגמרא ברכות ס ע"ב וכמו שהעירו בזה האחרונים)



הנה ציטוט מספר שיעורי מרן הגרי"ש אלישיב על מסכת ברכות [ מהרב ב"צ קוק] :

ש: יש מקילים בנטילת ידיים שחרית להחשיב כולה ביתא ד' אמות האם זהו אפילו כשצריכים לצאת לחדר אחר?
ת: אותו החדר דוקא!
ש: א"כ כמעט שלא שייך הקולא הזו בזמנינו כי צריכים לצאת מהחדר לפרוזדור ליטול ידיים וזה בית אחר.
ת: (חזר רבינו ואמר) אם זה חדר אחר ( חוץ לחדר) זה כמו בית אחר.


2. מה זה הזלזול הזה, הרי הוא הלכה בשולחן ערוך, וידוע מה שמבואר בזוהר הקדוש על מי שאינו נזהר בזה???

Re: אשכול-רשימת טעויות נפוצות של שומרי תורה ומצוות

פורסם: ד' ספטמבר 11, 2013 3:06 pm
על ידי יעקב כהן
הוא היה אומר כתב:
יעקב כהן כתב:
קלונימוס הזקן כתב:טעות נפוצה מאד, כך היא מובאת בספר החדש 'מנחת תודה' מפי הגר"ח קנייבסקי שליט"א:

זה לא טעות...
זה חומרא של הזוהר שאינה מעיקר הדין ורוב ככול העולם לא נוהג בה מכמה טעמים המוזכרים באחרונים (וכן מוכח בגמרא ברכות ס ע"ב וכמו שהעירו בזה האחרונים)

מה זה הזלזול הזה, הרי הוא הלכה בשולחן ערוך, וידוע מה שמבואר בזוהר הקדוש על מי שאינו נזהר בזה???

זילזול ח"ו, אבל דבר ברור הוא שכל חומרות הזוהר אינם מעיקר הדין וכמו שכתבו האחרונים ואכמ"ל.
אגב זה לא מוזכר בשלחן ערוך רק בתולעת יעקב בב"ח וכו'

Re: אשכול-רשימת טעויות נפוצות של שומרי תורה ומצוות

פורסם: ד' ספטמבר 11, 2013 3:08 pm
על ידי אוצר החכמה
גלאגוזים כתב:איני יודע אם אפשר להגדיר זאת כטעות, אבל זו הנהגה רווחת שלכאורה אין לה טעם ומקור.
כוונתי לנוהג לצעוד לבית הכנסת וממנו בשבת מעוטפים בטלית, גם אלו שלא מקפידים על טלטול,
או במקומות שהעירוב מהודר.
מן הסתם, הנוהג התחיל בשל האיסור לטלטל, וגם במקום שבטל הטעם לא בטל המנהג.

למה לא כל יום יש עניין ללכת מביתו לביהכ"נ מעוטף בטלית ותפילין, כך שבשבת שאין האדם רץ וממהר לענייניו, למה שלא ילך מעוטף בטלית.

Re: אשכול-רשימת טעויות נפוצות של שומרי תורה ומצוות

פורסם: ד' ספטמבר 11, 2013 3:09 pm
על ידי דניאל
עדיין בעניין בהמה שהורה בה חכם במראות,
IRU כתב:ובקשר למהות השאלה, מסתבר שצדקו דברי הכהן, שרק כשצריך שיקול דעת, אמנם זה מצוי מאד במראות, יש שהנשאל מתיר מיד, ובזה מתברר שלדעתו אין בזה כל שאלה מלבד אי ידיעת השואל, אמנם לעתים חוכן הנשאל בדעתו, וזה מורה שהיה המראה צריך שאלת חכם, שלדברי החת"ס ראוי להחמיר בזה.
הרב הנ"ל כתב עוד סברא שמצאה חן בעיני ומשום מה התעלם ממנה מר. דכיוון שאוסרים כל נוטה לאדמומית הרי שאנו אוסרים כבר מדינא כל מה שיש להסתפק בו וכשמתיר הרב הרי הוא פוסק שאין כלל מה להסתפק.

Re: אשכול-רשימת טעויות נפוצות של שומרי תורה ומצוות

פורסם: ד' ספטמבר 11, 2013 3:17 pm
על ידי אוצר החכמה
מלבד זאת שיש בזה לפעמים עניין של ביטול פו"ר, ובכלל כל מבין מבחין שיש הרבה לחלק בצד המעשי בין מאכלות אסורות לעניין זה, ולא בכדי דווקא כאן חששו חז"ל שלא יהיה ליבו נוקפו ופורש.

Re: אשכול-רשימת טעויות נפוצות של שומרי תורה ומצוות

פורסם: ד' ספטמבר 11, 2013 3:19 pm
על ידי יאיר
הוא היה אומר כתב:מה זה הזלזול הזה, הרי הוא הלכה בשולחן ערוך, וידוע מה שמבואר בזוהר הקדוש על מי שאינו נזהר בזה?

viewtopic.php?f=17&t=3630

Re: אשכול-רשימת טעויות נפוצות של שומרי תורה ומצוות

פורסם: ד' ספטמבר 11, 2013 10:07 pm
על ידי IRU
אוצר החכמה כתב:מלבד זאת שיש בזה לפעמים עניין של ביטול פו"ר, ובכלל כל מבין מבחין שיש הרבה לחלק בצד המעשי בין מאכלות אסורות לעניין זה, ולא בכדי דווקא כאן חששו חז"ל שלא יהיה ליבו נוקפו ופורש.


גם החת"ס כנראה ידע מהסברא הזו של ביטול פו"ר, ומ"מ כתב מה שכתב,
ומה שכתב כבודו שיש להבדיל בחלק המעשי בין מראה אשה לבהמה, לא אדע כוונתו.

Re: אשכול-רשימת טעויות נפוצות של שומרי תורה ומצוות

פורסם: ד' ספטמבר 11, 2013 11:03 pm
על ידי אוצר החכמה
השאלה היתה למה לא נהגו כן. אם על כל תשובה שנענה תגיד גם החת"ס ידע את זה, מה הטעם בשאלה.

לא התכוונתי בחלק המעשי של ההבדל במראות, אלא בחלק המעשי של ההבדל בין להחמיר באכילה ללהחמיר בהרחקות ופרישות וכבר רמזו על זה לעיל.

Re: אשכול-רשימת טעויות נפוצות של שומרי תורה ומצוות

פורסם: ה' ספטמבר 12, 2013 12:09 am
על ידי אוהב אוצר
הוא היה אומר כתב:וידוע מה שמבואר בזוהר הקדוש על מי שאינו נזהר בזה???


זה לא קשור, לדוגמא הזהר אוסר לשלב אצבעות ידיו זו בזו [דבר בעתו: בכף החיים-פאלאג'י, (כן, אותו אחד שכל העולם עושה את הסגולה שלו בערב שבועות) כותב שבימים אלו של
עשי"ת יש להזהר בזה ביותר] וכבר ראינו תמונות למורנו הגדול הגריש"א זצ"ל שלא חש לזה.
וידוע שיש עוד הרבה דברים והנהגות ואזהות שהזהר החמיר בהם אולם הרבה מן הציבור האשכנזי לא חש להם, אז מדוע כאן לבוא ולנפנף בדגל הזהר?
דווקא הרב בן ציון מוצפי שליט"א שידיו רב לו בחכמה זו והנהגותיה, כתב שלא צריך להחמיר בחומרא זו של נט"י ליד המטה.

Re: אשכול-רשימת טעויות נפוצות של שומרי תורה ומצוות

פורסם: ה' ספטמבר 12, 2013 12:12 am
על ידי אוהב אוצר
טעות נפוצה בפורום שלנו:
נהגו לסטות מנושא פותח האשכול ולא חשו לזה עד כי הרחיקו מאד מגופו של ענין.

Re: אשכול-רשימת טעויות נפוצות של שומרי תורה ומצוות

פורסם: ה' ספטמבר 12, 2013 12:24 am
על ידי ברקים רב
יעקב כהן כתב:זילזול ח"ו, אבל דבר ברור הוא שכל חומרות הזוהר אינם מעיקר הדין וכמו שכתבו האחרונים ואכמ"ל.
אגב זה לא מוזכר בשלחן ערוך רק בתולעת יעקב בב"ח וכו'

ועדיין, דעת הבית יוסף שיש לנהוג כהזוהר אף כנגד הפוסקים ["מי יערב לבו לגשת לעבור בקום עשה על דברי רשב"י המפליג כל כך באיסור וכו'"], וכ"ש בסתם.

Re: אשכול-רשימת טעויות נפוצות של שומרי תורה ומצוות

פורסם: ה' ספטמבר 12, 2013 12:42 am
על ידי שי אבי דוד
רבב על בגדו של ת"ח - טעות (נפוצה)?

Re: אשכול-רשימת טעויות נפוצות של שומרי תורה ומצוות

פורסם: ה' ספטמבר 12, 2013 1:07 am
על ידי עשוי לנחת
שי אבי דוד כתב:רבב על בגדו של ת"ח - טעות (נפוצה)?

כמדומני שרש"י מסביר שרבב הכוונה 'שומן וחלב'. וזה כבר ודאי לא נפוץ.

Re: אשכול-רשימת טעויות נפוצות של שומרי תורה ומצוות

פורסם: ה' ספטמבר 12, 2013 1:07 am
על ידי יעקב כהן
הוא היה אומר כתב:וידוע מה שמבואר בזוהר הקדוש על מי שאינו נזהר בזה.

אלו דברי הרב מאזוז בהסכמה לספר עדות משה ח"ב.
0.PNG
0.PNG (21.28 KiB) נצפה 8248 פעמים

Re: אשכול-רשימת טעויות נפוצות של שומרי תורה ומצוות

פורסם: ה' ספטמבר 12, 2013 1:23 am
על ידי הוא היה אומר
יעקב כהן כתב:
הוא היה אומר כתב:וידוע מה שמבואר בזוהר הקדוש על מי שאינו נזהר בזה.

אלו דברי הרב מאזוז בהסכמה לספר עדות משה ח"ב.
0.PNG


מה שהביא כבודו מהרב מאזוז, אינו ראיה שהדבר אינו חמור, שהרי אפילו לפי דבריו שלשון הזהר הוא גוזמא, מכל מקום הרי הזהר השתמש בלשון גוזמא כדי להדגיש חומר הדבר!!
2. ועוד, שהלימוד זכות שהוא מביא, הוא משום שקשה ליזהר בזה, אבל בזמנינו שהוא כל כך קל, מה הסברא לא להיות נזהר בדבר שר' שמעון בר יוחאי ראה כדבר חמור?!

Re: אשכול-רשימת טעויות נפוצות של שומרי תורה ומצוות

פורסם: ה' ספטמבר 12, 2013 1:27 am
על ידי ארי במסתרים
עשוי לנחת כתב:
שי אבי דוד כתב:רבב על בגדו של ת"ח - טעות (נפוצה)?

כמדומני שרש"י מסביר שרבב הכוונה 'שומן וחלב'. וזה כבר ודאי לא נפוץ.
אין כוונת רש"י בדוקא שומן וחלב אלא ה"ה גם בפס הלבן שנהיה בכובע מזיעה וכל כהאי גוונא, דזיל בתר טעמא.