עמוד 2 מתוך 2

Re: לימוד קבלה

פורסם: ב' פברואר 24, 2014 5:28 am
על ידי אמסטרדם
מן השורה כתב:הרב אלישיב היה "ענק" בקבלה, שמעתי מאדם נאמן ששמע מהרב יעקב הלל שלפני שלשים וחמש שנה הוא נכנס אל הרב אלישיב עם כמה שאלות שנותרו אצלו ללא תשובה, ויצא משם המום, הוא התבטא עליו "כל רז לא אניס ליה".

כעת ראיתי שהאריך בזה בגדולה שמושה.
אמסטרדם כתב:
תוכן כתב:הש"ך יו"ד סימן רמ"ו סק"ו כותב שלימוד הקבלה אינו נחשב לימוד התורה.

הבני יששכר בהוספות מהרצ"א על סור מרע ועשה טוב מביא מהלובלינער ז"ל שכל הש"ס יש בו סודות [וכידוע מהרמ"ע מפאנו ז"ל ועוד ועוד] אך יש גם פשט, ומשא"כ סוגיא דרבה בר בר חנה בריש הספינה אין בו אלא סוד - ולכאו' ברור דמקיימים מצות ת"ת כשלומדים את זה, ובר מן דין וכי נאמר שזוהר הקדוש גרע משאר אגדות חז"ל ומדרשים? וצ"ע. [ואלי יש לחלק בין דברי חז"ל לדברי המקובלים המאוחרים ואכתי צ"ע].

ובספר גדולה שמושה מביא שבאחד המחזורים בתפארת בחורים השמיט הגריש"א ז"ל סוגיה בבכורות באמרו שאין לנו עסק בנסתרות...

ובענין פירוש גמרא על דרך חכמת האמת יצוין לבית האוצר ח"א ערך "אלא אימא".

Re: לימוד קבלה

פורסם: ב' פברואר 24, 2014 7:30 am
על ידי ניים ושכיב
אמסטרדם כתב:השמיט הגריש"א ז"ל סוגיה בבכורות

כמדומני שקרא בלי להסביר.

Re: לימוד קבלה

פורסם: ב' פברואר 24, 2014 5:11 pm
על ידי סגי נהור
בהל' ת"ת להרב בעל התניא ז"ל (פ"א ס"ד) כתב להדיא שחובת מצות ת"ת היא "הן בפשטי ההלכות הן ברמזים ודרשות וסודות".

Re: לימוד קבלה

פורסם: ב' פברואר 24, 2014 6:01 pm
על ידי אמסטרדם
יכול בעל דין לחלק בין סודות הצפונים במצוות התורה לבין מעשה מרכבה בכללות שאין למדים ממנה הלכה או טעם להלכה.

Re: לימוד קבלה

פורסם: ו' פברואר 28, 2014 4:23 am
על ידי אמסטרדם
בחזו''א טהרות סי' ט' אות ז': עיקר דברי ר"ע למחשב אהל בפ"ע, שהוא ענין מחודש ואינו בדין טומאת הכלים שטומאתו במחובר, וחכמים השיבו לו שאין מחשבין רק המטמאין זא"ז [ופלוגתתן אפשר דהיה להם בסוד הטומאה וההלכה, נפקותא במנינה, אף כי בעולם המעשה אין נפקותא במנינה].
ואולי כוונתו לתורת הנסתר, וראיתי שפירש כן בכוונתו במשניות סייעתא דשמיא.
אך כעת (שנת תשע''ח) שמעתי מחכ''א שיותר נראה שכוונת החזו''א היא לעומק ענין הטומאה [בנגלה] וכללי ההלכה.