אוצר החכמה כתב:לעומקו של דבר כתב:לעניין מש"כ שהוספת תיבה אחת הוא מכלל אל תרבה, וחיליה ממש"כ באיזו ללוד,
יש לציין שכמדומני בשיש"ק פולין מביא מאחד מגדולי פשיסחא קאצק, שהבעיה שם הייתה בגלל הנוסח "באיזו דרך נלך ללוד" (כן הנוסח בגמ' שלנו אמנם בדרך פיקודיך כאן השמיט "נלך"), וכלל עצמו עמה בדיבור שזה צורת קירבה. (ואולי אין מדוייק בגמ' כך כ"כ).
===
דווקא פשט יפה מאד. ולמה אין מדוייק בגמרא?
כי בגמ' כתוב מצד אל תרבה. ומשמע ריבוי בעלמא ולא צורת דיבור.
ובעיקר שא"כ הייתה צריך לתקן אותו "באיזו דרך אלך ללוד" ולא "באיזו ללוד" שזו לשון קצת משונה (ואף שלמעשה כאשר אומרים באיזו ללוד מבינים את הכוונה, עדיין זה קרוב למעשה בהרשל'ע שכתב מברק ומחק את כל המילים שאין מוכרח לכתוב).