עמוד 2 מתוך 2

Re: האם יש דוגמאות שדוקא לפי הקבלה יש קולא יותר מהדין הפשוט

פורסם: ה' יולי 30, 2015 4:40 pm
על ידי גימפעל
בברכה המשולשת כתב:השאלה אם שם זה מוגדר כקולא- שהרי לשיטה זו (שאינה חידוש של רבותינו המקובלים בלבד, אלא היא שנויה במח' ראשונים ע"פ נגלה) מדובר באיסור להניח תפילין כמו בשבת יויו"ט

השאלה היא אם חוה"מ נקרא אות, כמו שבת ויו"ט שנקראים אות.
אגב הזהר הוא קדום לראשונים.

Re: האם יש דוגמאות שדוקא לפי הקבלה יש קולא יותר מהדין הפשוט

פורסם: ה' יולי 30, 2015 4:46 pm
על ידי בברכה המשולשת
גימפעל כתב:
בברכה המשולשת כתב:השאלה אם שם זה מוגדר כקולא- שהרי לשיטה זו (שאינה חידוש של רבותינו המקובלים בלבד, אלא היא שנויה במח' ראשונים ע"פ נגלה) מדובר באיסור להניח תפילין כמו בשבת יויו"ט

השאלה היא אם חוה"מ נקרא אות, כמו שבת ויו"ט שנקראים אות.
אגב הזהר הוא קדום לראשונים.


פשיטא שהזוה"ק נכתב לפני רבותינו הראשונים, אך הוא נתגלה רק אחרי שכבר נחלקו בזה, וכפי שכתב מרן הב"י בנושא זה

Re: האם יש דוגמאות שדוקא לפי הקבלה יש קולא יותר מהדין הפשוט

פורסם: ו' יולי 31, 2015 11:18 am
על ידי שלח
מדברי הרב חיים ויטאל זצ"ל, רואים , שדוקא לפי הנסתר אין להחמיר ללא צורך, ואסור לאסור את המותר
http://www.otzar.org/aspcrops/186735_59_17137531243-3172015.asp

Re: האם יש דוגמאות שדוקא לפי הקבלה יש קולא יותר מהדין הפשוט

פורסם: א' אוגוסט 02, 2015 12:46 pm
על ידי משך חכמה
הליכה אחרי אשה לדעת האר"י רק תוך ד' אמות

Re: האם יש דוגמאות שדוקא לפי הקבלה יש קולא יותר מהדין הפשוט

פורסם: א' אוגוסט 02, 2015 1:04 pm
על ידי שף ויתיב
השאלה היא מה נחשב לקולא ומה נחשב לחומרא, יש דברים שע"פ נגלה צריכים להחמיר לעשותם באופן אחד וע"פ קבלה יש להחמיר לעשות בדיוק הפוך.

ולדוגמא הנחת תפילין של יד בישיבה או בעמידה, וכהנה רבות.

Re: האם יש דוגמאות שדוקא לפי הקבלה יש קולא יותר מהדין הפשוט

פורסם: א' אוגוסט 02, 2015 2:00 pm
על ידי חובב_ספרים
שף ויתיב כתב:ולדוגמא הנחת תפילין של יד בישיבה או בעמידה, וכהנה רבות.

יש בזה מחלקת בין האשכנזים וספרדים. דעת הספרדים שע"פ קבלה צריך להניח השל יד בישיבה דוקא, ודעת האשכנזים שע"פ קבלה אפשר להניחו או בישיבה או בעמידה, לאפוקי השל ראש שצריך בעמידה דוקא.

Re: האם יש דוגמאות שדוקא לפי הקבלה יש קולא יותר מהדין הפשוט

פורסם: ה' ספטמבר 24, 2015 10:54 am
על ידי גימפעל
בקונטרס המצורף בעמ' 23, מבאר הכותב השנון את מנהג חב"ד לגבי שינה בסוכה.

Re: האם יש דוגמאות שדוקא לפי הקבלה יש קולא יותר מהדין הפשוט

פורסם: ה' ספטמבר 24, 2015 1:20 pm
על ידי אמציה בארי
גימפעל כתב:בקונטרס המצורף בעמ' 23, מבאר הכותב השנון את מנהג חב"ד לגבי שינה בסוכה.

ביאור במנהג חב"ד (ועוד) בזה (נוסף על קונטרס זה שחובר ע"י הרב יחזקאל סופר) ראה מ"ש באריכות מופלגת הגה"ח ר"ח רפופורט בשני חלקי מאמריו שהתפרסמו בקובץ היכל הבעש"ט גילי' ד (עמ' עא) וגילי' ה (עמ' סב). ובין היתר במאמר השני דן מחבר "האם תורת הנסתר יכולה להשפיע על תורה הנגלה?". עיי"ש באריכות ותמצא נחת.

Re: האם יש דוגמאות שדוקא לפי הקבלה יש קולא יותר מהדין הפשוט

פורסם: ה' ספטמבר 24, 2015 1:29 pm
על ידי גימפעל
אמציה בארי כתב:ביאור במנהג חב"ד (ועוד) בזה ראה מ"ש באריכות מופלגת הגה"ח ר"ח רפופורט בשני חלקי מאמריו שהתפרסמו בקובץ היכל הבעש"ט גילי' ד (עמ' עא) וגילי' ה (עמ' סב).
ובין היתר במאמר השני דן מחבר "האם תורת הנסתר יכולה להשפיע על תורה הנגלה?". עיי"ש באריכות ותמצא נחת.

כאן הועלה: http://forum.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=7&t=7217&start=2320#p149316

Re: האם יש דוגמאות שדוקא לפי הקבלה יש קולא יותר מהדין הפשוט

פורסם: ב' מרץ 28, 2016 12:34 pm
על ידי סעדיה
יורד ומתעה כתב:מישהו הראה לי סרטון של האדמו"ר מחב"ד שנשאל לגבי העניין ואמר כי אלמלא שהיה רואה זאת האדמו"ר האמצעי אצל האדמו"ר הזקן לא היה עושה כן והאדמו"ר הזקן אין ספק שהיה תלמיד חכם וכו'

להעיר שמדברי אדמוה"ז בפסקי הסידור בדיני הלולב מבואר שישנים בסוכה (אם כי אולי בפועל ממש לא ישנו מחמת הקור).

Re: האם יש דוגמאות שדוקא לפי הקבלה יש קולא יותר מהדין הפשוט

פורסם: ה' ספטמבר 15, 2016 5:50 pm
על ידי איתן
אינני רוצה להיכנס לסוגייה של חב"ד וסוכה.

רק רציתי להעיר מנסיוני האישי.
ברוסיה (ערים מוסקבה וסנקט-פטרבורג. ולענ"ד הם אמורים להיות יותר קרים מאזור ווילנא או רוסיה לבנה) הטמפרטורה בזמן סוכות בדר"כ מעל האפס. אף שאני זוכר סוכות עם שלג, וזוכר שפעם התעוררתי בסוכה וראיתי קרום דקיק של קרח על השלוליות מבחוץ.
אך בדר"כ בהחלט אפשר לישון בבגדים על מזרון טוב (רחב, ולא של מיטה מתקפלת, כדי שאויר קר לא יכנס מבין הסמיכה למזרון) וסמיכה עבה.
בישיבה ת"ח במוסקבה היו כאלו שישנו והיו כאלו שלא. על כל פנים אלו שלא ישנו בסוכה עשו זאת מדין מצטער ולא מדין פיקוח נפש. אמנם היו בחורים שהצטננו, אך נ"ל שהיו צריכים להישמר יותר או שהיו חלושים.
אני דווקא כן נהניתי לישון בסוכה עם אויר זך של סכך מענפי אורנים. אך זה לא דבר ששווה לכל נפש.
ועוד בעיה שקיימת: באזור ההוא ישנם הרבה גשמים בתקופת סוכות, והרבה פעמים אי אפשר לישון בגלל החשש מגשמים. כמו כן איני יודע עד כמה זה בטיחותי לישון בסוכה בממקום שגויים מצויים. ראיתי גם סוכות ממוקמות ברחובות של הרובע המוסלמי בעיר העתיקה של ירושלים... אך גם זה לא שווה לכל נפש.

Re: האם יש דוגמאות שדוקא לפי הקבלה יש קולא יותר מהדין הפשוט

פורסם: ה' ספטמבר 15, 2016 10:49 pm
על ידי חוקר ודורש
שמעתי שחסדי בעלז אינם ישנים בסוכה האם הדבר נכון הוא?

Re: האם יש דוגמאות שדוקא לפי הקבלה יש קולא יותר מהדין הפשוט

פורסם: ה' ספטמבר 15, 2016 11:20 pm
על ידי איתן
חוקרנוביץ כתב:שמעתי שחסדי בעלז אינם ישנים בסוכה האם הדבר נכון הוא?

בערך ב"חב"דופדיה" המוקדש לאי-שינת בסוכה כתוב:
וכן הוא גם מנהג בעלזא.[31]
[הערה 31] ראה נטעי גבריאל הלכות ראש השנה פרק טז הערה טז בשם הרה"ק מבולגרייא. (אמנם בשל דעתם של כמה מזקני חסידי בעלז כי הסיבה העיקרית היתה בשל הקור, נהוג כיום בחסידות בעלז לישון בסוכה. אך יש הסוברים כי היו טעמים נוספים. יש מעידים כי כשהרה"ק מבעלזא שכן בירושלים הזהיר את הבחורים שלא ישנו בסוכה.

אז כנראה שפעם לא ישנו בגלל הקור, וכרגע כשהם בא"י, הם מקיימים את מצוות ישיבת הסוכה כהלכתה, וישנים בתוכה כמו כל עם ישראל. לכן מה שהם עשו פעם כלל לא קשור לנידון.

Re: האם יש דוגמאות שדוקא לפי הקבלה יש קולא יותר מהדין הפשוט

פורסם: ה' ספטמבר 15, 2016 11:26 pm
על ידי פרי יהושע
גימפעל כתב:כמו"כ שחסידים מקילים בכמה דברים ע"פ פנימיות התורה וביניהם הליכה למקווה בתשעת הימים, אי השינה בסוכה ואי אכילת סעודה שלישית בקבוצה מסוימת.

"קבלה", ופנמיות התורה אינן דבר אחד, ובפרט לא חסידות, ולמרות זאת באופן כלל ברור שאין כאן רק חומרא וקולא אלא הדגשים מסויימים, ויכול להיות ע"י קולא במקומות אחרים, הכיוון הוא ברור שעניני הקדושה וכדו' קודמים לעניני נגלה, וכמו אמירת תהלים בבית קברות, או אמירת ברכת התורה בבוקר גם למי שלא יישן, שזה כבר מהאר"י, וצריך בדיקה גם בזוהר, כנראה שיש, הלא אפי' המנהג לקרוא עם הבעל קורא מקורו משם כבב"י, והוא קולא גדולה.

Re: האם יש דוגמאות שדוקא לפי הקבלה יש קולא יותר מהדין הפשוט

פורסם: ו' ספטמבר 16, 2016 2:06 am
על ידי שנדע אשר לא נדע
לא יודע אם זה נחשב קולא אך כמדומני שע"פ קבלה אין נוטלים למעלה מרביעית למים אחרונים
ועוד "קולא" במרכאות, כמדו' ע"פ קבלה אין לומדים תנ"ך בלילה.

Re: האם יש דוגמאות שדוקא לפי הקבלה יש קולא יותר מהדין הפשוט

פורסם: ד' נובמבר 23, 2016 1:57 pm
על ידי דוד העיתונאי
לא צריך שום מקור קדום כדי לדעת, את כל מה שיודע כל תושב צפון רוסיה, גדול כקטון, שלא יעז שם אף אדם, בין יהודי ובין גוי, לישון בחודשי החורף (דהיינו בתקופת קור מקפיא של מינוס עשרות מעלות מתחת לאפס) - בתוך מבנה עראי ובלתי מקורה, כי אילו יעז לעשות כן - לא יתעורר חי רח"ל. אם כבר צריך מקור, אז זה המקור ההפוך: שמישהו הגר בערבות סיביר הקפואה - כן יעז לישון בתוך מבנה בלתי מקורה בחודשי החורף - ויישאר בחיים.

לידיעתך, העיר זוועהיל היא גם ברוסיה ויש לי עדות שישנו בה בסוכה, לפחות חלק מהיהודים. אבי שמע סיפור מהרבנית של רג"מ מזוהיל, שירד גשם חזק בסוכה בעודם ברוסיה, ור' שלומקה אמר לכל הילדים להיכנס ולישון בבית ורק הוא נשאר לישון בסוכה. בבוקר היא ביקשה לתלות את כלי המיטה של חמיה, כי חשבה שהם ספוגים במים וגילתה שהם יבשים לגמרי...

אחד מיסודות המקובלים בחקר היסטוריה הוא שמאורע האמור להיות לפני זמן רב ואין לו שום איזכור במקורות הסמוכים לו מסתמא בדוי הוא.

לא מה שנקרא הוכחה אצל היסטוריונים קביל הלכתית, וכן להיפך.
כשאני רוצה לדעת איך נהגו בלובאוויטש לפני 150 שנה, ומאיזה טעם נהגו. האם זה מחמת צינה, או שהיה טעם אחר. המקום שאני יכול לברר הכי טוב זה אצל חסידי חב"ד, ומכולם הרבי או הרבי הקודם, הם הכי מוסמכים. כיון שלהם חשובה המסורת הזאת, וזוהי מסורת התורה, שמדייקים בה היטב היטב, ומסורת שעברה מאב לבן איך לקיים את הלכות סוכה.

וכל האריכות, ומה שהיה צריך להוכיח כן ממנהג חמיו, זה רק למי שלא יודע שזה מנהג מיוחד של חב"ד, וירצה לתלות זאת בהיתרים המובאים בפוסקים של צינה, בשבילו צריך להביא את ההוכחות. אבל לרבי עצמו הדבר הוא פשוט.

Re: האם יש דוגמאות שדוקא לפי הקבלה יש קולא יותר מהדין הפשוט

פורסם: ד' נובמבר 23, 2016 7:47 pm
על ידי שומר מצווה
ע"פ הזוהר אין לומדים ואין מתפללים כלל בלילה, לא ק"ש של ערבית ולא תפילת ערבית ולא תורה שבכתב ולא תורה שבע"פ (נדמה לי שהמקובלים לא פסקו כך, מלבד לעניין תורה שבכתב.) ואולי אין זה קולא אלא חומרא...

Re: האם יש דוגמאות שדוקא לפי הקבלה יש קולא יותר מהדין הפשוט

פורסם: ד' נובמבר 23, 2016 8:13 pm
על ידי אוצר החכמה
האם תוכל לציין איפה הזהר אומר שאין קוראים ק"ש של ערבית ?

Re: האם יש דוגמאות שדוקא לפי הקבלה יש קולא יותר מהדין הפשוט

פורסם: ד' נובמבר 23, 2016 8:14 pm
על ידי בברכה המשולשת
שומר מצווה כתב:ע"פ הזוהר אין לומדים ואין מתפללים כלל בלילה, לא ק"ש של ערבית ולא תפילת ערבית ולא תורה שבכתב ולא תורה שבע"פ (נדמה לי שהמקובלים לא פסקו כך, מלבד לעניין תורה שבכתב.) ואולי אין זה קולא אלא חומרא...


רק בחצי הראשון של הלילה, כמובן, ואז קמים לחצות ואחרי התיקון לומדים עד ההכנות לתפילה בהנץ.

Re: האם יש דוגמאות שדוקא לפי הקבלה יש קולא יותר מהדין הפשוט

פורסם: ד' נובמבר 23, 2016 8:21 pm
על ידי אוצר החכמה
לא קוראים ק"ש בחצי הראשון של הלילה?

Re: האם יש דוגמאות שדוקא לפי הקבלה יש קולא יותר מהדין הפשוט

פורסם: ד' נובמבר 23, 2016 8:44 pm
על ידי בברכה המשולשת
אוצר החכמה כתב:לא קוראים ק"ש בחצי הראשון של הלילה?


למיטב ידיעתי יש מן המקובלים הנוהגים להתפלל ערבית מיד בשקיעה ואח"כ מגיעים לבית, קוראים ק"ש על המיטה (כל שלושת הפרשיות) ואז יוצאים ידי חובה והולכים לישון עד לחצות

Re: האם יש דוגמאות שדוקא לפי הקבלה יש קולא יותר מהדין הפשוט

פורסם: ד' נובמבר 23, 2016 9:05 pm
על ידי אוצר החכמה
לא הבנתי. אם הם קוראים ק"ש אחר צאת הכוכבים אם כן קוראים בלילה. אלא מה קוראים קודם וסומכים על תירוץ רבנו תם כר' יהודה??

Re: האם יש דוגמאות שדוקא לפי הקבלה יש קולא יותר מהדין הפשוט

פורסם: ד' נובמבר 23, 2016 9:17 pm
על ידי שומע ומשמיע
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי. אם הם קוראים ק"ש אחר צאת הכוכבים אם כן קוראים בלילה. אלא מה קוראים קודם וסומכים על תירוץ רבנו תם כר' יהודה??

הוא הדגיש שיוצאים יד"ח בק"ש על המטה, כרש"י ולא כר"ת.

Re: האם יש דוגמאות שדוקא לפי הקבלה יש קולא יותר מהדין הפשוט

פורסם: ד' נובמבר 23, 2016 9:31 pm
על ידי משולש
אם לשבת זה קולא מאשר לעמוד, יש כמה וכמה מקומות בתפילה וכדומה שעל פי הקבלה יש לשבת דווקא.

Re: האם יש דוגמאות שדוקא לפי הקבלה יש קולא יותר מהדין הפשוט

פורסם: ד' נובמבר 23, 2016 9:40 pm
על ידי משולש
האריז"ל לא היה מקפיד על ציציות מקדימה ומאחורה.
ומתיר לישן בר"ה אחר חצות היום.
וכתב שלומדי תורה לא יתענו בסיגופים אלא התורה מכפרת כתענית.
ואין מברכים על הכוס ביחיד.

Re: האם יש דוגמאות שדוקא לפי הקבלה יש קולא יותר מהדין הפשוט

פורסם: ד' נובמבר 23, 2016 10:01 pm
על ידי קו ירוק
האר"י לא חשש לנוטל ציפרניו שיטול לפי סדר דבהג"א בדאג"ה, אלא איך שירצה ולא כההלכה.

Re: האם יש דוגמאות שדוקא לפי הקבלה יש קולא יותר מהדין הפשוט

פורסם: ד' נובמבר 23, 2016 11:48 pm
על ידי מה שנכון נכון
קו ירוק כתב:האר"י לא חשש לנוטל ציפרניו שיטול לפי סדר דבהג"א בדאג"ה, אלא איך שירצה ולא כההלכה.

זה לא בגדר 'הלכה', אלא סוד שהובא בקדמונים, והאר"י היה עדיף עליהם.
וכ"ה לענין שינה אחר חצות בר"ה שנכתב לעיל.

Re: האם יש דוגמאות שדוקא לפי הקבלה יש קולא יותר מהדין הפשוט

פורסם: ו' נובמבר 25, 2016 4:56 am
על ידי נהר שלום
לא יודע אם כבר הובאו לעיל

וידוי בפה בין התקיעות של ר"ה.

לא לברך ברכת המפיל בזמנים מסוימים.

Re: האם יש דוגמאות שדוקא לפי הקבלה יש קולא יותר מהדין הפשוט

פורסם: ו' נובמבר 25, 2016 3:01 pm
על ידי ישראל אליהו
נהר שלום כתב:וידוי בפה בין התקיעות של ר"ה.

ישנם הרבה צדדים שגם לפי הפשט מותר. ראה לדוגמא כאן

Re: האם יש דוגמאות שדוקא לפי הקבלה יש קולא יותר מהדין הפשוט

פורסם: ב' נובמבר 28, 2016 5:09 am
על ידי נהר שלום
ישראל אליהו כתב:
נהר שלום כתב:וידוי בפה בין התקיעות של ר"ה.

ישנם הרבה צדדים שגם לפי הפשט מותר. ראה לדוגמא כאן

אכן. אבל את הוידוי האר"י ז"ל תיקן, ובלעדיו לא היה סיבה למצוא היתר לומר הוידוי.

Re: האם יש דוגמאות שדוקא לפי הקבלה יש קולא יותר מהדין הפשוט

פורסם: ב' נובמבר 28, 2016 2:00 pm
על ידי ישראל אליהו
אבל הנושא הוא
האם יש דוגמאות שדוקא לפי הקבלה יש קולא יותר מהדין הפשוט
ועצם הוידוי הוא לחומרא, לעומת מי שלא יאמר וידוי.

Re: האם יש דוגמאות שדוקא לפי הקבלה יש קולא יותר מהדין הפשוט

פורסם: ב' נובמבר 28, 2016 2:16 pm
על ידי לייטנר
קריאה בפה עם בעל הקורא.

Re: האם יש דוגמאות שדוקא לפי הקבלה יש קולא יותר מהדין הפשוט

פורסם: ב' נובמבר 28, 2016 2:32 pm
על ידי מה שנכון נכון
לייטנר כתב:קריאה בפה עם בעל הקורא.

האחרונים כתבו שהקפידא רק לא לקרוא בקו"ר, אך גם לפי הקבלה אין קפידא לקרוא בנחת ובלחש עם הבעל קורא. ראה בב"י ובד"מ סימן קמא, ובכה"ח ס"ק טז.

Re: האם יש דוגמאות שדוקא לפי הקבלה יש קולא יותר מהדין הפשוט

פורסם: ב' אפריל 12, 2021 8:34 am
על ידי פולסברג
שומר מצווה כתב:ע"פ הזוהר אין לומדים ואין מתפללים כלל בלילה, לא ק"ש של ערבית ולא תפילת ערבית ולא תורה שבכתב ולא תורה שבע"פ (נדמה לי שהמקובלים לא פסקו כך, מלבד לעניין תורה שבכתב.) ואולי אין זה קולא אלא חומרא...


באמת כתוב כך? ניטל הוא כל לילה? נא לציין מקור בבקשה.