עמוד 2 מתוך 2

Re: האם היה מותר לאנשי הספינה לזרוק את יונה לים?

פורסם: ד' אוקטובר 31, 2018 9:04 pm
על ידי עזריאל ברגר
וכבר רמזתי לעיל, שגויים אינם מצווים על קידוש ה', ולא ברירא לי אם אסור להם אפילו להתרפאות בשפיכות דמים, כגון בחולים שהוזכרו כאן.

Re: האם היה מותר לאנשי הספינה לזרוק את יונה לים?

פורסם: ה' נובמבר 01, 2018 4:18 pm
על ידי כדכד
לכאורה האיסור להרוג אדם אחר כדי להציל את עצמו הוא לא מטעם קדוש ה' אלא מטעם מאי חזית דדמך סומק טפי ולמה לומר שגויים אינם מצווים בכך

Re: האם היה מותר לאנשי הספינה לזרוק את יונה לים?

פורסם: ה' נובמבר 01, 2018 10:36 pm
על ידי עזריאל ברגר
כדכד כתב:לכאורה האיסור להרוג אדם אחר כדי להציל את עצמו הוא לא מטעם קדוש ה' אלא מטעם מאי חזית דדמך סומק טפי ולמה לומר שגויים אינם מצווים בכך

כמדומני שנשתברו בזה קולמוסים לרוב...

Re: האם היה מותר לאנשי הספינה לזרוק את יונה לים?

פורסם: א' נובמבר 04, 2018 5:28 pm
על ידי כדכד
אנא תלמודא ידענא דההוא דא"ל לרבא מרי דוראי אמר לי קטול לפלניא ואי לאו קטלינא לך א"ל רבא מאי חזית דדמא דידך סומק טפי דילמא דמא דההוא גברא סומק טפי

Re: האם היה מותר לאנשי הספינה לזרוק את יונה לים?

פורסם: ג' נובמבר 06, 2018 4:36 pm
על ידי עזריאל ברגר
כדכד כתב:אנא תלמודא ידענא דההוא דא"ל לרבא מרי דוראי אמר לי קטול לפלניא ואי לאו קטלינא לך א"ל רבא מאי חזית דדמא דידך סומק טפי דילמא דמא דההוא גברא סומק טפי

זה נאמר על יהודי, שמצווה למסור נפשו על קידוש ה' בג' עבירות.
מי אמר שזה חל גם על גוי? אולי חייו קודמין? ובפרט כשמדובר על חיי רבים מול יחיד!

Re: האם היה מותר לאנשי הספינה לזרוק את יונה לים?

פורסם: ג' נובמבר 06, 2018 5:09 pm
על ידי כדכד
לא הבנתי
הדם של מי אדום יותר אינו ענין לקידוש ה'.
חייך קודמים נאמר גם בישראל שיציל עצמו אע"פ שלא יציל את חברו אבל זה לא מתיר לו להרוג בפועל ואין שום סברה לחלק בין גוי ליהודי בענין זה (אולי הפוך שעדיף להציל ישראל במחיר חייו של גוי כי דם ישראל אדום יותר אבל בודאי שלא להיפך)

Re: האם היה מותר לאנשי הספינה לזרוק את יונה לים?

פורסם: ג' נובמבר 06, 2018 5:39 pm
על ידי עזריאל ברגר
כדכד כתב:לא הבנתי
הדם של מי אדום יותר אינו ענין לקידוש ה'.
חייך קודמים נאמר גם בישראל שיציל עצמו אע"פ שלא יציל את חברו אבל זה לא מתיר לו להרוג בפועל ואין שום סברה לחלק בין גוי ליהודי בענין זה (אולי הפוך שעדיף להציל ישראל במחיר חייו של גוי כי דם ישראל אדום יותר אבל בודאי שלא להיפך)

זו סברתך.
אבל הרמב"ם כלל דין יהרג ואל יעבור דשפיכות דמים בהלכות קידוש ה'.
וחבל לדון מסברות על דבר שהאריכו בו האחרונים לרוב.

Re: האם היה מותר לאנשי הספינה לזרוק את יונה לים?

פורסם: ג' נובמבר 06, 2018 5:49 pm
על ידי כדכד
חבל גם לכתוב שדנו בזה מבלי לכתוב מי כתבו מה והיכן.
היכן יש ברמב"ם הלכות קדוש ה'?

Re: האם היה מותר לאנשי הספינה לזרוק את יונה לים?

פורסם: ג' נובמבר 06, 2018 5:57 pm
על ידי עזריאל ברגר
כדכד כתב:חבל גם לכתוב שדנו בזה מבלי לכתוב מי כתבו מה והיכן.
היכן יש ברמב"ם הלכות קדוש ה'?

יסודי התורה פ"ה או פ"ו.
ועיין במפרשיו שם, ובהלכות מלכים לגבי גויים, ומסתמא תתחיל למצוא דיונים.

ובאשכול אחר ציינו לאנציקלופדיה תלמודית ערך בן נח עמ' שנ ואילך. ומנחת חינוך מצוה רצו.

Re: האם היה מותר לאנשי הספינה לזרוק את יונה לים?

פורסם: ג' נובמבר 06, 2018 6:17 pm
על ידי עזריאל ברגר
כדכד כתב:חבל גם לכתוב שדנו בזה מבלי לכתוב מי כתבו מה והיכן.

ראה גם:
https://daf-yomi.com/DYItemDetails.aspx?itemId=5973

וב"ויקישיבה" כתבו:
גוי שאמרו לו "עבוד עבודה זרה או שתיהרג" - מותר לו לעבור ולא ליהרג, משום שגוי אינו מצווה על קידוש ה' (רמב"ם מלכים י-ב). ובשפיכות דמים, שאמרו לו "הרוג את פלוני או שתיהרג" - נחלקו המפרשים: המהר"ש יפה כתב שגם בזה יעבור ולא יהרג. אך המשנה למלך כתב שכאן גם גוי יהרג ולא יעבור, משום שמקורה אינו מפסוק אלא מסברא, דמאי חזית דדמא דידך סומק טפי, וסברא זו שייכת גם בבני נח (פרשת דרכים דרך האתרים דרוש שני, והביא גם את המהר"ש יפה. במחלוקתם דן בחידושי ר' שמואל פסחים יב-ה).

ואפילו להמחמירים, ייתכן שזה רק באחד מול אחד, אבל באחד מול רבים - לכאורה הדעת נותנת שדמם של רבים הוא כמו "סומק טפי" מדמו של היחיד, ובפרט אם זה במצב של "ייחדוהו", ויש להאריך בזה, ונפק"מ במקרה כמו שהיה ביום נפילת מגדלי התאומים - האם היה מותר ליירט את המטוס כדי שלא יפגע בבנין ויהרוג עוד אנשים, וראיתי שכמה מחכמי דורנו האריכו בזה, אלא שדנו זאת בדיני ישראל, כלומר: האם מותר/מצווה ליהודי ליירט את המטוס, ולא דנו האם זה מותר/מצווה לגוי.

Re: האם היה מותר לאנשי הספינה לזרוק את יונה לים?

פורסם: ג' נובמבר 06, 2018 6:38 pm
על ידי כדכד
תודה רבה
על מצב של יחדוהו גם אני דנתי להתיר באופן זה

למה יונה הנביא לא הפיל את עצמו לים לבד???

פורסם: ש' יוני 27, 2020 10:56 pm
על ידי מענה איש
מדוע בקש מאחרים שאוני והטלוני הרי הוא ידע שבשלו הסער הגדול הזה???

Re: למה יונה הנביא לא הפיל את עצמו לים לבד???

פורסם: ש' יוני 27, 2020 11:14 pm
על ידי נוטר הכרמים
מענה איש כתב:מדוע בקש מאחרים שאוני והטלוני הרי הוא ידע שבשלו הסער הגדול הזה???

עי' אלשיך על אתר, ביאור נפלא, וזה עולה בקנה אחד עם המתואר בפרקי דרבי אליעזר פ"ט ובזוהר פ' חיי שרה.
ובקצרה, ה'שאוני והטילוני' זה הוצאה והחזרה של יונה הנביא אל הים להיווכח כי אכן בשלו הסער הגדול הזה.

Re: למה יונה הנביא לא הפיל את עצמו לים לבד???

פורסם: ש' יוני 27, 2020 11:27 pm
על ידי מענה איש
נכון, זה היה בשביל להוכיח למלחים שבשלו הסער הגדול.
אבל ברור שיונה לא היה צריך ל'מופתים' בשביל לדעת שבשלו הסער.

Re: למה יונה הנביא לא הפיל את עצמו לים לבד???

פורסם: ש' יוני 27, 2020 11:35 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
זכור לי מהחזו"א (אבל אני לא בטוח) שביאר שיש לו איסור מצד עצמו לאבד עצמו לדעת
אבל להם יש היתר של רודף (וג"ז לא ברור דהא משמיא קא רדפו ליה וגם צ"ע דין רודף ב"נ).

Re: למה יונה הנביא לא הפיל את עצמו לים לבד???

פורסם: ש' יוני 27, 2020 11:38 pm
על ידי בקרו טלה
ספר חסידים - סימן תרעט
וכתיב שאוני והטילני אל הים, ולמה לא אמרו לו ליונה תשליך עצמך אל הים, אלא לא רצה להשליך עצמו. ועוד גוים היו בספינה, ומוטב שישליכוהו הם

Re: למה יונה הנביא לא הפיל את עצמו לים לבד???

פורסם: ש' יוני 27, 2020 11:42 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון

Re: למה יונה הנביא לא הפיל את עצמו לים לבד???

פורסם: ש' יוני 27, 2020 11:55 pm
על ידי מענה איש
במכילתא בא מובא שיונה רצה למסור נפשו על עם ישראל ולכן בקש להטילו אל הים (ואולי בגלל זה לא מסר עצמו לבד כי לא היה מחויב בזה)
רבי יונתן אומר, לא הלך יונה אלא לאבד עצמו בים, שנאמר 'שאוני והטילוני אל הים'. וכן תמצא (האבות) והנביאים היו נותנים עצמם על ישראל. במשה מה הוא אומר, 'ועתה אם תשא חטאתם. ואם אין, מחני נא מספרך אשר כתבת' [שמות לב'] [ואומר] 'ואם ככה את עושה לי הרגני נא הרוג ואל אראה ברעתי' [במדבר יא'] בדוד מה הוא אומר, 'הנה אנכי חטאתי ועויתי ואלה הצאן מה עשו תהי נא ידך בי ובבית אבי' [שמואל ב' כד']. הא בכל מקום אתה מוצא (האבות) והנביאים מסרו נפשם על ישראל.