עמוד 2 מתוך 2

Re: כוונה לעיכובא בברכה ראשונה

פורסם: ב' יוני 26, 2017 11:52 pm
על ידי מה שנכון נכון
עושה חדשות כתב:ועכ"פ נסתפקתי, באופן שהיתה סיבה מסויימת שלא כיון בראשונה, וכעת נסתלקה,
דלכאו' בזה ל"ש לומר דקרוב שלא יכוין בחזרה, כי המצב השתנה ונסתלקו המפריעים.
האם בכה"ג חוזר?

ראה מ"ב צו ס"ק ב ושעה"צ.

Re: כוונה לעיכובא בברכה ראשונה

פורסם: ג' יוני 27, 2017 8:37 pm
על ידי מיכאל1
באורחות רבנו ח"א עמ' נט הוכיח מהירושלמי שיש לכוון בכל התיבות של ברכה ראשונה. אך בנו הגר"ח בנקיות וכבוד בתפילה תשובה רח שרק באותן תיבות שהן עיקר הברכה ותוכנה.

ולי הקטן נראה שיש להוכיח מדברי האבודרהם שטעם הכוונה באבות הוא משום שיש בה גדולת ה' ומעשה ראשונים וזכות אחרונים, יש לומר שרק בהם כוונה מעכבת ולא בכל התיבות אבל לפי הכל בו שהטעם הוא שיש מ"ב אותיות כנגד שם מ"ב א"כ הכוונה בכל תיבה ובכל אות מעכבת.

Re: כוונה לעיכובא בברכה ראשונה

פורסם: ב' ספטמבר 18, 2017 7:36 pm
על ידי אליהו בן עמרם
עושה חדשות כתב:להלכה נפסק:

והאידנא אין חוזרין בשביל חסרון כוונה, שאף בחזרה קרוב הוא שלא יכוין, אם כן למה יחזור.
ואמנם את התפילה הבאה הוא מתפלל כרגיל, ולא אמרי' ליה אם לא כיונת שחרית לא תכוין מנחה.

וצ"ל דשינוי הזמנים מוליד תקוה שיזכה לכוין בתפילה הבאה.


ומה יאמר מר שליט"א לש"ץ החוזר תפילתו מיד לאחר ש"לא כיוון" בתפילתו הראשונה? הרי אין בזה שינוי זמנים.

ולכן, אולי הבאור לזה הוא, שכאשר מתפלל תפילה המחוייבת בחיוב חדש (כ"חזרת הש"ץ, או תפילת מנחה) - אז הרגשת ה"חיוב החדש" היא זו שנותנת תקווה שיאזור כוחותיו לכוון מחדש מה שלא כיוון בתפילתו הראשונה.
ולכן, גם הש"ץ שחוזר מייד, וגם המתפלל מנחה לאחר שלא כיוון בשחרית, יש תקווה חדשה שכן יכוון.
אבל ה"חוזר" על תפילתו, שרק בא להשלים את החסר של תפילתו הקודמת, ואינה "חיוב חדש", בזה חיישינן.

Re: כוונה לעיכובא בברכה ראשונה

פורסם: א' אוקטובר 22, 2017 11:26 pm
על ידי עושה חדשות
מעין ענין שלמעלה -

רבי יהודה שפירא.png
רבי יהודה שפירא.png (133.97 KiB) נצפה 2639 פעמים

Re: כוונה לעיכובא בברכה ראשונה

פורסם: ג' מרץ 20, 2018 10:27 pm
על ידי עושה חדשות
סעדיה כתב:נפק"מ לברכת מגן אבות.
שערי זבולון - מגן אבות.PDF
(335.11 KiB) הורד 198 פעמים


ואם עדיין לא הוזכר לעיל, אשכול נוסף -
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=184848#p184848

Re: כוונה לעיכובא בברכה ראשונה

פורסם: ג' נובמבר 26, 2019 6:52 pm
על ידי עושה חדשות
כעת ראיתי באבודרהם (המצויין לעיל) שאף הוא כותב טעם שני, מעין מש"כ למעלה.

ז"ל - אמר רב ספרא משום חד דבי רבי ינאי באבות. פי' לפי שהיא חשובה יותר משאר ברכות מפני שיש בה גדולת השם וזכות ראשונים וגאולת אחרונים. ועוד מפני שאם ניתן דעתו עליה יתלמד להוסיף בכוונתו.

Re: כוונה לעיכובא בברכה ראשונה

פורסם: ד' נובמבר 27, 2019 11:58 pm
על ידי איש קריות
נמחק

Re: כוונה לעיכובא בברכה ראשונה

פורסם: ג' דצמבר 17, 2019 6:58 pm
על ידי עושה חדשות
בס' דרך ישרה (הליכות הגרש"ד) עמוד מב בהערה
מביא ענין דומה מסידור רבי הירץ ש"ץ. עי"ש.

Re: כוונה לעיכובא בברכה ראשונה

פורסם: א' ינואר 05, 2020 2:23 pm
על ידי עושה חדשות
סעדיה כתב:
עושה חדשות כתב:נסתפקתי,
בהא דקי"ל בתפילת שמו"ע דהכוונה בברכה ראשונה לעיכובא משא"כ בשאר ברכות,
האם החילוק בין הברכות הוא בתוכנם, והיינו דמחמת חשיבות התוכן של ברכה ראשונה, הכוונה בה היא לעיכובא,
או דאין חילוק של חשיבות בברכה ראשונה מחמת הנאמר בה, אלא מחמת היותה הראשונה, כי בתחילת התפילה הכוונה מעכבת.


נפק"מ לברכת מגן אבות.


משברי ים תפילה.PNG
משברי ים תפילה.PNG (44.89 KiB) נצפה 1880 פעמים

Re: כוונה לעיכובא בברכה ראשונה

פורסם: ג' פברואר 18, 2020 7:18 am
על ידי עושה חדשות
אהל יעקב להמגיד מדובנא פרשת אמור.png
אהל יעקב להמגיד מדובנא פרשת אמור.png (203.43 KiB) נצפה 1798 פעמים

Re: כוונה לעיכובא בברכה ראשונה

פורסם: א' דצמבר 19, 2021 5:57 pm
על ידי עושה חדשות
צפנת פענח הל' תפילה פ"י - בברכה ראשונה כו'. כמו דאמרינן בזבחים ד' ב' ע"ב כל העושה על דעת ראשונה הוא עושה וע' תוס' גיטין ד' ה' ע"ב ד"ה אפילו וחולין דל"ט ע"ב ע"ש.

Re: כוונה לעיכובא בברכה ראשונה

פורסם: ה' מאי 12, 2022 4:18 pm
על ידי עושה חדשות
מה שהעירו על הכוונה בברכת 'מודים',
אם נקבל את האמור כאן על היותה בעצם הברכה האחרונה של התפילה א"ש קצת.