עמוד 2 מתוך 10

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

פורסם: ב' נובמבר 09, 2015 12:58 am
על ידי מודיעין
מה שנכון נכון כתב:
מודיעין כתב:וכידוע דעתו של מרן שר התורה הגרח''ק לשמר את שמות היהודיים ולקרוא שם עם מקור מהתנ''ך או שם שמבטא מהות או מעלה חיובית כל שהיא

כמדומני שאין הניסוח מדוייק, ולדעתו לא מספיקה משמעות חיובית, ואפילו לא מקור מהתנ"ך, אלא דוקא אם השם היה במשך הדורות מצוי ומורגל.

אפרת ונעמה לא מצוי ומורגל ולמיטב ידעתי אינו מתנגד לשמות אלו

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

פורסם: ב' נובמבר 09, 2015 1:00 am
על ידי מה שנכון נכון
בספר שמות בארץ מובאת דעתו לענין הרבה שמות.
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?171253&

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

פורסם: ב' נובמבר 09, 2015 1:01 am
על ידי מודיעין
מודיעין כתב:
ביליצר כתב:נעמה בת למך

נועה בת צלפחד

הדס[ה] אסתר

האם הדס נחשבת כהדסה לענין לקרא ע''ש אסתר המלכה?
האם למילה נעה ישנה משמעות כל שהיא?

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

פורסם: ב' נובמבר 09, 2015 1:04 am
על ידי יעקובי
בשמות בארץ עמ' מ"ה נשאל לגבי השם הדס, והשיב: "מובא בבית שמואל בשמות נשים".

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

פורסם: ב' נובמבר 09, 2015 1:06 am
על ידי מחולת המחנים
מודיעין כתב:
מודיעין כתב:
ביליצר כתב:נעמה בת למך

נועה בת צלפחד

הדס[ה] אסתר

האם הדס נחשבת כהדסה לענין לקרא ע''ש אסתר המלכה?
האם למילה נעה ישנה משמעות כל שהיא?

בסליחות לתענית אסתר אנו אומרים: "כבימי מור והדס הושעת בניך".

נ"ל שיש שנמנעו מלקרוא בשם נעמה מפני נעמה אם השדים.

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

פורסם: ב' נובמבר 09, 2015 1:09 am
על ידי מודיעין
בסליחות לתענית אסתר אנו אומרים: "כבימי מור והדס הושעת בניך".
הדס שם הכוונה לאסתר?
א''כ למה לא נאמר הדסה

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

פורסם: ב' נובמבר 09, 2015 1:10 am
על ידי מה שנכון נכון
מה שנכון נכון כתב:
מודיעין כתב:וכידוע דעתו של מרן שר התורה הגרח''ק לשמר את שמות היהודיים ולקרוא שם עם מקור מהתנ''ך או שם שמבטא מהות או מעלה חיובית כל שהיא

כמדומני שאין הניסוח מדוייק, ולדעתו לא מספיקה משמעות חיובית, ואפילו לא מקור מהתנ"ך, אלא דוקא אם השם היה במשך הדורות מצוי ומורגל.

מעיון בספר שמות בארץ נראה שמספיק לדעתו מקור מהתנ"ך, אך דוקא אם הוזכר כצדיק.

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

פורסם: ב' נובמבר 09, 2015 1:14 am
על ידי מחולת המחנים
מודיעין כתב:בסליחות לתענית אסתר אנו אומרים: "כבימי מור והדס הושעת בניך".
הדס שם הכוונה לאסתר?
א''כ למה לא נאמר הדסה

הפייט בסליחות יסד את דבריו "כבימי מור והדס", עפ"י דרשת חז"ל במגילה דף י' ע"א:
רבי שמואל בר נחמני פתח לה פיתחא להאי פרשתא מהכא (ישעיהו נה, יג) תחת הנעצוץ יעלה ברוש ותחת הסרפד יעלה הדס, תחת הנעצוץ תחת המן הרשע שעשה עצמו ע"ז דכתיב (ישעיהו ז, יט) ובכל הנעצוצים ובכל הנהלולים, יעלה ברוש זה מרדכי שנקרא ראש לכל הבשמים שנאמר (שמות ל, כג) ואתה קח לך בשמים ראש מר דרור, ומתרגמינן מרי דכי, תחת הסרפד תחת ושתי הרשעה בת בנו של נבוכדנצר הרשע ששרף רפידת בית ה' דכתיב (שיר השירים ג, י) רפידתו זהב, יעלה הדס זו אסתר הצדקת שנקראת הדסה שנאמר (אסתר ב, ז) ויהי אומן את הדסה.

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

פורסם: ב' נובמבר 09, 2015 1:17 am
על ידי מודיעין
מחולת המחנים כתב:
מודיעין כתב:בסליחות לתענית אסתר אנו אומרים: "כבימי מור והדס הושעת בניך".
הדס שם הכוונה לאסתר?
א''כ למה לא נאמר הדסה

הפייט בסליחות יסד את דבריו "כבימי מור והדס", עפ"י דרשת חז"ל במגילה דף י' ע"א:
רבי שמואל בר נחמני פתח לה פיתחא להאי פרשתא מהכא (ישעיהו נה, יג) תחת הנעצוץ יעלה ברוש ותחת הסרפד יעלה הדס, תחת הנעצוץ תחת המן הרשע שעשה עצמו ע"ז דכתיב (ישעיהו ז, יט) ובכל הנעצוצים ובכל הנהלולים, יעלה ברוש זה מרדכי שנקרא ראש לכל הבשמים שנאמר (שמות ל, כג) ואתה קח לך בשמים ראש מר דרור, ומתרגמינן מרי דכי, תחת הסרפד תחת ושתי הרשעה בת בנו של נבוכדנצר הרשע ששרף רפידת בית ה' דכתיב (שיר השירים ג, י) רפידתו זהב, יעלה הדס זו אסתר הצדקת שנקראת הדסה שנאמר (אסתר ב, ז) ויהי אומן את הדסה.

א''כ מצינו להדיא שהדס זו אסתר ולאו דווקא הדסה
ומענין לענין- למה אסתר נקראה הדסה?

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

פורסם: ב' נובמבר 09, 2015 1:23 am
על ידי מחולת המחנים
מודיעין כתב:ומענין לענין- למה אסתר נקראה הדסה?

מגילה דף י"ג ע"א:
"ויהי אומן את הדסה, קרי לה הדסה וקרי לה אסתר, תניא ר"מ אומר אסתר שמה ולמה נקרא שמה הדסה על שם הצדיקים שנקראו הדסים, וכן הוא אומר (זכריה א, ח) והוא עומד בין ההדסים, רבי יהודה אומר הדסה שמה ולמה נקראת שמה אסתר על שם שהיתה מסתרת דבריה שנאמר אין אסתר מגדת את עמה וגו,' ר' נחמיה אומר הדסה שמה ולמה נקראת אסתר שהיו אומות העולם קורין אותה על שום אסתהר, בן עזאי אומר אסתר לא ארוכה ולא קצרה היתה אלא בינונית כהדסה".

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

פורסם: ב' נובמבר 09, 2015 7:31 am
על ידי דוד4
לגבי השם 'נעמה',
ע"פ הזוה"ק הוא השם של וכו', ועל כן נמנעים המכירים בזוה"ק וכתבי האריז"ל וכו' לקרוא בשם זה.

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

פורסם: ג' דצמבר 22, 2015 12:54 am
על ידי מודיעין
ידוע למאן דהוא מקור לשם 'אפרת' מעבר למדרש שמרים זו אפרת?

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

פורסם: ג' דצמבר 22, 2015 12:59 am
על ידי יאיר
אפרת העיר.

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

פורסם: ג' דצמבר 22, 2015 1:02 am
על ידי מודיעין
יאיר כתב:אפרת העיר.

אני מחפש מקור לשם של אשה הנקראת בשם זה

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

פורסם: ג' דצמבר 22, 2015 1:08 am
על ידי יבנה
מודיעין כתב:
יאיר כתב:אפרת העיר.

אני מחפש מקור לשם של אשה הנקראת בשם זה

דברי הימים א פרק ב פסוק יט
וַתָּ֖מָת עֲזוּבָ֑ה וַיִּֽקַּֽח־ל֤וֹ כָלֵב֙ אֶת־אֶפְרָ֔ת וַתֵּ֥לֶד ל֖וֹ אֶת־חֽוּר:

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

פורסם: ג' דצמבר 22, 2015 1:09 am
על ידי יאיר
מודיעין כתב:ידוע למאן דהוא מקור לשם 'אפרת' מעבר למדרש שמרים זו אפרת?

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

פורסם: ג' דצמבר 22, 2015 1:10 am
על ידי יאיר
בוודאות אין עוד אשה בכל התנ"ך בשם 'אפרת'.

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

פורסם: ג' דצמבר 22, 2015 1:12 am
על ידי יאיר
על רקע זה הסבירו המדרשים את השם "אפרת" במובן של פרייה ורבייה, שמיוחסים במדרש לפועלה של מרים בארץ מצרים כאחת מהמיילדות העבריות שהמשיכו ליילד למרות גזרת פרעה וכן כמי שנלחמה באופן ציבורי על המשך הילודה למרות הגזרות.(שמות רבה, שם). הסבר אחר: "אפרתי" הוא תואר כבוד, ו"אפרת" מבטא את היותה בת למשפחה מיוחסת (פרקי דרבי אליעזר, שם).

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7 ... 7%99%D7%AA)

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

פורסם: ג' דצמבר 22, 2015 1:30 am
על ידי חכם באשי
מודיעין כתב:בדורנו אנו ישנה התקדמות כל שהיא בנושא קריאת שם לתינוק/ת שנולד/ה

זו התקדמות? אני לתומי חשבתי שמדובר בנסיגה קשה ביותר.

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

פורסם: ג' דצמבר 22, 2015 7:07 am
על ידי אום אני חומה
דוד4 כתב:לגבי השם 'נעמה',
ע"פ הזוה"ק הוא השם של וכו', ועל כן נמנעים המכירים בזוה"ק וכתבי האריז"ל וכו' לקרוא בשם זה.

יש לך מקור מוסמך?

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

פורסם: ג' דצמבר 22, 2015 12:40 pm
על ידי תוכן
מודיעין כתב:
יאיר כתב:אפרת העיר.

אני מחפש מקור לשם של אשה הנקראת בשם זה


לרמ"ע מפאנו היה בת בשם אפרת.

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

פורסם: ג' דצמבר 22, 2015 8:42 pm
על ידי ש. ספראי
נעמה היא שמה של אשת נח וגם שמה של אם השדים. זה מוזכר בהרבה מקומות.

למשל: ריקאנטי בבראשית: ואחות תובל קין נעמה. היא אשת שמדון אם אשמדאי שמשם נולדו השדים, כאשר יזכירוהו תמיד בהשבעת השדים.

ושם במק"א: אדם מאה ותלתין שנין אשתמש ברוחין נקבין, עד דאתת נעמה ומגו שפירו דילה טעו בני האלהים אבתרה עזא ועזאל ואולידה מינייהו, ומינה אתפשטו שדין ורוחין בישין בעלמא

רבנו בחיי בראשית: ואחות תובל קין נעמה. דרשו רבותינו ז"ל: (ב"ר כג, ד) אשתו של נח היתה, ונקראת כן על שם שהיו מעשיה נאים ונעימים. ויש אומרים, שהיא היתה אשת אשמדון אם אשמדאי והשדים נולדו ממנה. וד' נשים היו אמות השדים: לילית, ונעמה, ואגרת, ומחלת

מו"ר הגרח"ק אמר לי שעדיף שלא לקרוא נעמה, בגלל שהיא אם השדים. אך מי שמתעקש ורוצה לקרוא בשם זה, יכול, כיון שגם אשת נח נקראה בשם זה.
ובל נשכח את נעמה העמונית.
לגבי משנת וטעם הגרח"ק בענין השמות, כדאי לקרוא את פ"א בספר שמות בארץ של הרב צבי יברוב, מו"מ נרחב עם הגרח"ק בענין.
לגבי השם נועם, ככל הזכור לי אמר לי שאינו שם.

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

פורסם: ג' דצמבר 22, 2015 8:45 pm
על ידי מודיעין
ש. ספראי כתב:נעמה היא שמה של אשת נח וגם שמה של אם השדים. זה מוזכר בהרבה מקומות.

למשל: ריקאנטי בבראשית: ואחות תובל קין נעמה. היא אשת שמדון אם אשמדאי שמשם נולדו השדים, כאשר יזכירוהו תמיד בהשבעת השדים.

ושם במק"א: אדם מאה ותלתין שנין אשתמש ברוחין נקבין, עד דאתת נעמה ומגו שפירו דילה טעו בני האלהים אבתרה עזא ועזאל ואולידה מינייהו, ומינה אתפשטו שדין ורוחין בישין בעלמא

רבנו בחיי בראשית: ואחות תובל קין נעמה. דרשו רבותינו ז"ל: (ב"ר כג, ד) אשתו של נח היתה, ונקראת כן על שם שהיו מעשיה נאים ונעימים. ויש אומרים, שהיא היתה אשת אשמדון אם אשמדאי והשדים נולדו ממנה. וד' נשים היו אמות השדים: לילית, ונעמה, ואגרת, ומחלת

מו"ר הגרח"ק אמר לי שעדיף שלא לקרוא נעמה, בגלל שהיא אם השדים. אך מי שמתעקש ורוצה לקרוא בשם זה, יכול, כיון שגם אשת נח נקראה בשם זה.
ובל נשכח את נעמה העמונית.
לגבי משנת וטעם הגרח"ק בענין השמות, כדאי לקרוא את פ"א בספר שמות בארץ של הרב צבי יברוב, מו"מ נרחב עם הגרח"ק בענין.
לגבי השם נועם, ככל הזכור לי אמר לי שאינו שם.

ומה דעתו של הגרח''ק על השם אפרת?

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

פורסם: ג' דצמבר 22, 2015 8:46 pm
על ידי ש. ספראי
ומה דעתו של הגרח''ק על השם אפרת?[/quote]

הוא אמר לי שהוא שם טוב.

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

פורסם: ג' דצמבר 22, 2015 8:49 pm
על ידי חכם באשי
מודיעין כתב:בדורנו אנו ישנה התקדמות כל שהיא בנושא קריאת שם לתינוק/ת שנולד/ה
וכידוע דעתו של מרן שר התורה הגרח''ק לשמר את שמות היהודיים ולקרוא שם עם מקור מהתנ''ך או שם שמבטא מהות או מעלה חיובית כל שהיא

השם "חיים" עצמו מופיע בתנ"ך כשם אדם?
ומה עם שאר שמות החיות שאמצו האשכנזים, כמו: צבי, דוב, אריה. במיוחד שמדובר בשמות של בעלי חיים טמאים! איך שותקים על כך?
האם באמת כולם צריכים להחליף את שמותיהם. היכן בדיוק הגבול?

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

פורסם: ג' דצמבר 22, 2015 8:55 pm
על ידי מודיעין
חכם באשי כתב:
מודיעין כתב:בדורנו אנו ישנה התקדמות כל שהיא בנושא קריאת שם לתינוק/ת שנולד/ה
וכידוע דעתו של מרן שר התורה הגרח''ק לשמר את שמות היהודיים ולקרוא שם עם מקור מהתנ''ך או שם שמבטא מהות או מעלה חיובית כל שהיא

השם "חיים" עצמו מופיע בתנ"ך כשם אדם?
ומה עם שאר שמות החיות שאמצו האשכנזים, כמו: צבי, דוב, אריה. במיוחד שמדובר בשמות של בעלי חיים טמאים! איך שותקים על כך?
האם באמת כולם צריכים להחליף את שמותיהם. היכן בדיוק הגבול?

לגבי שמות בעלי חיים ידוע בשם החיד''א נראה לי בשם הגדולים להחיד''א, שבדורות האחרונים החלו להשתמש בשמות בע'ח מכיוון שנחלשו בני האדם ורצו לברכם שיהיו בריאים וחזקים ולכך נפוצו שמות אלו בעם ישראל.
לגבי השם חיים אמנם לא מצאנו בתנ''ך אך הוא שם יהודי בעל משמעות רבה, בשונה מהשמות המודרניים שאין בהם לא יהדות ולא משמעות.

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

פורסם: ג' דצמבר 22, 2015 8:57 pm
על ידי מודיעין
ש. ספראי כתב:ומה דעתו של הגרח''ק על השם אפרת?


הוא אמר לי שהוא שם טוב.[/quote]
האם הוא לדעתו שם עם משמעות או מקור כל שהוא?

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

פורסם: ג' דצמבר 22, 2015 9:00 pm
על ידי ש. ספראי
חכם באשי כתב:
מודיעין כתב:בדורנו אנו ישנה התקדמות כל שהיא בנושא קריאת שם לתינוק/ת שנולד/ה
וכידוע דעתו של מרן שר התורה הגרח''ק לשמר את שמות היהודיים ולקרוא שם עם מקור מהתנ''ך או שם שמבטא מהות או מעלה חיובית כל שהיא

השם "חיים" עצמו מופיע בתנ"ך כשם אדם?
ומה עם שאר שמות החיות שאמצו האשכנזים, כמו: צבי, דוב, אריה. במיוחד שמדובר בשמות של בעלי חיים טמאים! איך שותקים על כך?
האם באמת כולם צריכים להחליף את שמותיהם. היכן בדיוק הגבול?


המלצתי הנ"ל לקרוא את הספר הנלבב שמות בארץ, תקפה גם לשאלותיך.
על השם חיים מביא הגר"ח מקורות מחכמי תימן, ושלחתי לו שפלא שלא הזכיר שהוא שמו של ר"ח כהן מבעלי התוספות.
עי"ש שהנושא אינו תנ"ך, אלא שמות שעברו מדור דורות. הוא מוכיח את דבריו ממדרש.

גם לגבי שמות החיות, עי"ש בשם החיד"א בשם הגדולים, שכך נהגו בקהילות ישראל (כמדומני באיטליא, אני כותב מהזכרון. לא מעיון בספר), כסגולה לחלאים רעים. החיד"א מזכיר את כל השמות שהזכרת, כשמות מקובלים בישראל.

שאלתי את הגרח"ק פעם במכתב שאם כבר קוראים בשמות חיות, א"כ מדוע לא קוראים בשם סוס, שהרי הש"ך (יו"ד קצח) כתב: אבל ברוקח וכל בו איתא שאם פגע בה סוס תעלה ותשמש שבניה עומדין נאה בדבורן שומעים ומבינים לומדי' תורה ואינם משכחין וממעטי' בשינה ולא עוד אלא שאימתן מוטלת על הבריות כו'.

כל השאלות במכתב זה זכו למענה. חוץ משאלה זו...

זאת שאלה מצחיקה. אך מה היא באמת התשובה עליה? מה טוב בדוב שאין בסוס?...
אינני יודע. נסו את זה בבן הבא שלכם. אולי נכניס כאן טרנד חדש...

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

פורסם: ג' דצמבר 22, 2015 9:08 pm
על ידי מודיעין
מודיעין כתב:
ש. ספראי כתב:ומה דעתו של הגרח''ק על השם אפרת?


הוא אמר לי שהוא שם טוב.

האם הוא לדעתו שם עם משמעות או מקור כל שהוא?[/quote]
מה כתוב בשמות בארץ לגבי אפרת?
אין לי אוצה''ח

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

פורסם: ג' דצמבר 22, 2015 11:27 pm
על ידי ש. ספראי
מודיעין כתב:
מודיעין כתב:
ש. ספראי כתב:ומה דעתו של הגרח''ק על השם אפרת?


הוא אמר לי שהוא שם טוב.

האם הוא לדעתו שם עם משמעות או מקור כל שהוא?

מה כתוב בשמות בארץ לגבי אפרת?
אין לי אוצה''ח[/quote]

הגרחק לא מחפש משמעות לשם, אלא שאם נהגו בו בעבר, כמו בתנ"ך וחז"ל ובדורות קודמים, ויש מקורות שכך קראו, והם אנשים טובים ולא רשעים, זה מספיק לו.

משמעויות לשמות מצוייות בבתי מדרש אחרים. יש הרבה ספרים על שמות ומשמעויות. חלקם רציניים וחלקם מטורללים.

נסה את הספר שמא גרים של הגר"מ גרוס, או את הספר 'ויקרא שמו בישראל' של הר"א לוי. אם כי לא זכור לי ששניהם הביאו משמעות לשם אפרת.

פעם התקשרה אלי אשה ושיגעה את השכל במשך שעה על שמות. השמות כולם שהציעה היו נורמליים ומקובלים, אך היא התעקשה שאבחר שם מהרשימה הארוכה שהקריאה.
אמרתי לה. "כל השמות הללו טובים. את צריכה לבחור את השם שיצטלטל לך הכי טוב כשתקראי לבת שלך מהמרפסת, שתעלה כבר הביתה"...

בקיצור, אין צורך להשתגע. צריך לבחור שם החביב על שני בני הזוג. שם שגם הילד/ה יהנו ממנו ולא יתביישו ממנו. ואם אפשר, שגם סבא וסבתא לא יתביישו ממנו...
כתוב בספרים שישנה כעין רוה"ק להורים בבואם לבחור שם. ולא צריך להפוך עולמות. (זה כנראה הסיבה שלא קוראים לילד בשם סוס...).
זה הנלענ"ד וכתבתי ע"ז בשעתו בכמה מקומות ברבים, בהרחבה.

והעיקר, שיהיה במזל טוב...

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

פורסם: ד' דצמבר 23, 2015 3:14 am
על ידי גבול ים
גדי בן סוסי...

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

פורסם: ד' דצמבר 23, 2015 9:17 am
על ידי סגי נהור
גם השמות המקובלים בעם ישראל מדורי דורות - ובמיוחד שמות נשים, שבכל העדות רובם מן שפה המדוברת: יידיש, ערבית, פרסית וכו' - התחילו ממישהו שהחליט לקרוא בשם זה מבלי שזה היה מקובל...

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

פורסם: ד' דצמבר 23, 2015 6:13 pm
על ידי בן_אליעזר
סגי נהור כתב:גם השמות המקובלים בעם ישראל מדורי דורות - ובמיוחד שמות נשים, שבכל העדות רובם מן שפה המדוברת: יידיש, ערבית, פרסית וכו' - התחילו ממישהו שהחליט לקרוא בשם זה מבלי שזה היה מקובל...


אמנם אין הספר "שמות בארץ" (מתשובות הגרח"ק שהוזכר כאן) תח"י כעת, אבל כמדומני שעולה משם [עד שהעורך כותב כך מפורשות] שהגרח"ק אכן אינו "מעדיף" ו/או מחשיב הדבר ל"מקובל" כהוגן, שקוראים שמות לצאצאים בשמות אידיש, ושיש להסתפק עם קריאת שמות לה"ק לחוד. ואולי א' יוכל להעלות המובא משם (אין לי גישה לגירסא בה נמצאת הספר).

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

פורסם: ד' דצמבר 23, 2015 9:49 pm
על ידי שמש
אגב, שמות רבים מהשמות ה'מודרנים' שהגרח"ק נוהג לשלול הם בעצם גרסאות חדשות לשמות עתיקים בערבית (שיתכן שהוא פשוט לא שמע עליהם).
כמו למשל השם 'שירה' שידועה התנגדותו של הגרח"ק אליו הוא תרגום פשוט לשם 'זמירה' שמקובל מאוד אצל יוצאי צפון אפריקה (וכן השם 'אושרת' ועוד רבים), ורבות בנות הנושאות שם זה בעצם קרויות ע"ש זקנותיהן שנשאו שם בערבית וכדומה.

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

פורסם: ד' דצמבר 23, 2015 11:02 pm
על ידי ש. ספראי
דבריך מעניינים מאד ואשמח אם תעלה בפנינו מקורות רציניים לדבריך בנושא השם שירה, שהוא עיברות של השם זמירה, וכן מקורות שהשם זמירה עצמו היה נפוץ אצל הספרדים. ובל"נ אציג את הדברים קמיה הגר"ח.
וכך תסייע להרבה שירות שנאלצות לשנות את שמן דבר יום ביומו...

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

פורסם: ד' דצמבר 23, 2015 11:26 pm
על ידי ש. ספראי
השם זמירה מופיע בדבה"י כשם של בן.
וּבְנֵי בֶכֶר זְמִירָה

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

פורסם: ה' דצמבר 24, 2015 12:43 am
על ידי ארזי ביתר
שמש כתב:כמו למשל השם 'שירה' שידועה התנגדותו של הגרח"ק אליו.

ולמי שלא יודע...

נכנס אברך אל מרן הגרח"ק, בשבוע פרשת בשלח, ושאלתו בפיו. היות שנולדה לו בת בשבוע זה, חשקה נפשו ונפש ביתו, לקרוא לה בשם 'שירה', על שם שבת שירה. ענה לו הגר"ח, 'שירה' זה לא שם. וכי אם היא היתה נולדת בשבת פרה, גם היית קורא לה על שם השבת?...

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

פורסם: ה' דצמבר 24, 2015 9:04 am
על ידי תוכן
גבול ים כתב:גדי בן סוסי...


חבר של חבר שלי הוא בוקי בן יגלי. אמיתי לחלוטין!

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

פורסם: ה' דצמבר 24, 2015 2:29 pm
על ידי שמש
.........................................................

Re: אשכול בירור מקור לשם או מהות השם

פורסם: ה' דצמבר 24, 2015 2:31 pm
על ידי שמש
ש. ספראי כתב:
שמש כתב:אגב, שמות רבים מהשמות ה'מודרנים' שהגרח"ק נוהג לשלול הם בעצם גרסאות חדשות לשמות עתיקים בערבית (שיתכן שהוא פשוט לא שמע עליהם).
כמו למשל השם 'שירה' שידועה התנגדותו של הגרח"ק אליו הוא תרגום פשוט לשם 'זמירה' שמקובל מאוד אצל יוצאי צפון אפריקה (וכן השם 'אושרת' ועוד רבים), ורבות בנות הנושאות שם זה בעצם קרויות ע"ש זקנותיהן שנשאו שם בערבית וכדומה.


דבריך מעניינים מאד ואשמח אם תעלה בפנינו מקורות רציניים לדבריך בנושא השם שירה, שהוא עיברות של השם זמירה, וכן מקורות שהשם זמירה עצמו היה נפוץ אצל הספרדים. ובל"נ אציג את הדברים קמיה הגר"ח.
וכך תסייע להרבה שירות שנאלצות לשנות את שמן דבר יום ביומו...


סע לאשדוד אשקלון באר שבע נתיבות שדרות ושאר יישובי הדרום ותמצא 'מקורות רציניים (או שמא י"ל רציניות)' מהלכות על שתיים הנושאות את השם זמירה ושאל אותן מה פירושו (שהוא כמובן כמשמעו בעברית זמירה=שירה כך שאפילו 'עברות' כמעט שאין כאן אלא מילה נרדפת).