עמוד 2 מתוך 3

Re: על התקן שבת למקררים

פורסם: ג' פברואר 09, 2016 11:39 pm
על ידי יאיר1
חברא כתב:בספר 'מטבח כהלכה' (עמ' 328) האריך בזה, תחת הכותרת 'מה בין מקרר למזגן?'

ומתוך דבריו:
...בחדר בו פועל מזגן, כאמור מדובר בשטח נרחב בהרבה, והרגילות למקם את התרמוסטט שלא בסמוך לדלת. החשש שפתיחת הדלת תשפיע על פעילות המדחס (=המנוע), רחוק מאוד, מאחר וכניסת האויר החם יוצרת השתוות עם השכבה הסמוכה לה, ועד שיגיע לתרמוסטט מדובר בשינוי של עשירית או מאית המעלה, וזהו שינוי שספק אם תהיה לו לבד איזה משמעות ביחס להפעלת התרמוסטט (פתיחת דלת בית היא קטנה ביחס לבית, בהשוואה לפתיחת דלת מקרר ביחס למקרר וכו')...


מוזר וחצי!
אם אני פותח דלת בחדר ממוזג, ובחוץ יש 35 מעלות, בתוך זמן קצר המדחס יידלק.
מתקין המזגנים מזמן לא בדק היכן הדלת ביחס להתקנת המזגן.... הרבה מזגנים דווקא מותקנים מעל לחלון...
מלבד זאת, כיצד ניתן לומר ש'ספק אם תהיה לו לבד איזה משמעות'? ברור שתהיה, אמנם קטנה יותר אבל תהיה.
פתיחת דלת מקרר ביום קר או בחדר ממוזג היטב, קרובה מאד, לפתיחת דלת או חלון בחדר בינוני ביום של 38 מעלות.

Re: על התקן שבת למקררים

פורסם: ד' פברואר 10, 2016 3:22 pm
על ידי שומע ומשמיע
קבלתי עוד

Re: על התקן שבת למקררים

פורסם: ד' פברואר 10, 2016 3:38 pm
על ידי חברא
עוד על ההבדל בין מקרר למזגן

ראה במאור השבת (ח"ד עמ' תב) באריכות.

ובתוך דבריו (עמ' תי) כתב:
והגרי"ש אלישיב שליט"א אמר דמותר לפתוח דלת הבית בחורף אף כשיש בבית תנור חימום שפועל ע"י טרמוסטאט, דבאמת כל ענין פתיחת הדלת באופן שמשפיע על הפעלה ע"י טרמוסטאט הוא פעולה שלא כדרך הבערה, ואין בזה איסור תורה, אלא דמ"מ נקטו לאיסור במקרר, כיון שעושה פעולה בגוף הדבר שפותח דלתו של גוף המקרר, ולכן נראה ונחשב יותר כמפעיל אותו, ולכן נקטו שם לאיסור, אף שגם שם אינו איסור תורה. משא"כ כשפותח דלת הבית אי אפשר לאסור כיון שאינו עושה שום פעולה בגוף הדבר (והוא ג"כ שלא כדרך כנ"ל) וגם אין הפתיחה הגורם היחיד להפעלה אלא הוא אחד ממשפיעים רבים הגורמים ההפעלה. עכ"ד.


ובמנחת יצחק (ג, כד), אחרי שהאריך בצדדי ההיתר:
(ט"ו) ועוד יש להוסיף בכ"ז, דאף אין כאן ודאי פס"ר, דהרי בשעת פתיחת פתח הבית, א"א לידע אם נפסקה אז פעולת האלקטרי, או היא באמצע עבודתה, (משא"כ במקרר הנשמע ממנה קול המי' בשעת עבודה, ועומד אצל המקרר, שאפשר לידע זאת), ומכ"ש שא"א לידע אם הגיע סמוך להתחלת הפעולה, באופן שע"י פתיחת הדלת, תתחיל תיכף לעבוד, כי זה הוי רק מיעוטא דמיעוטא כי ברוב הזמן, או שהיא בעת פעולתה, או בינו לבינו, ורק ברגע האחרון של הבינו לבינו, יש חשש התחלת הפעולה, ואם הוי רק גרמא על להבא, קיל משאר גרמא כנ"ל, וגם בודאי, חדר יש בזה עדיפות ממקרר, דכיון שהחדר גדול, אין הקור או החום מורגש כל כך בפתיחת הדלת כרגע, ומכ"ש היכא דאין המכונה כנגד הדלת, ומכ"ש אם לא יפתחו הדלת של החדר שבתוכו התנור או המאורר, עד שיסגרו הדלת מהפרוזדור היוצא לחוץ...

(חי") אבל מ"מ לבעל נפש, אולי יש להשכיל לעשות, כמו שראיתי מביאים מהחזון איש ז"ל, שנתן עצה לענין מקרר, שישימו איזה חציצה קלה בין הדלת להמקרר, שיצא ויכנס האויר לאט לאט, ולא יהא נפסק פעולת המכונה כל היום, וא"כ כמו כן, אולי יכולים להניח פתוח איזה חלון קטן, בהחדר שישנם שם התנור או המאורר, שיצא ויכנס שם האויר קצת, ולא יהי' נפסק פעולתם כל היום, ועכ"פ לא יהי' פסיק רישא, וכדאיתא כה"ג בענין סתימת התיבה שיש בה זבובים (או"ח סי' שט"ז בטור ורמ"א וש"פ), ואף אם אי אפשר להניח חלון פתוח בתדירות, מ"מ יעשה כן כל היכא שאפשר, כדי למעט בגרמא הנ"ל בכל מה שאפשר, ויצא בזה ג"כ מה שראיתי באיזה אחרונים, שחששו למש"כ הטו"ז (ביו"ד סי' ש"א סק"ו), דאין לעשות איסור תמיד, על סמך שבכל פעם יהי' אין מתכוון, וגם למה דאיתא באבן עוזר (או"ח סס"י שכ"ח), דהיכא שהמלאכה תמיד ע"י גרמא חשוב מלאכת מחשבת, שחשש לדבריו בתשו' אחיעזר (ח"ג סי' ס'), שהובא לעיל (סי' כ' אות א') עיין שם, מכל מקום אם יעשה כן לא יהי' תמיד, כנלענ"ד.

Re: על התקן שבת למקררים

פורסם: ג' מרץ 15, 2016 6:51 pm
על ידי מטפס ועולה
האם יש רשימה איזה מקררים צריכים התקן?
(לי יש ווירלפול, לא בדקתי כעת המספר וכו', אך הוא נראה מאוד פשוט).

Re: על התקן שבת למקררים

פורסם: ג' מרץ 15, 2016 8:09 pm
על ידי חברא
א. החזות החיצונית של המקרר אינה אומרת מאומה. השאלה היא איך עובדת המערכת בפנים, האם בצורה מכנית, או בצורה דיגטלית.

ב. בספר 'מטבח כהלכה' (עמ' 315) יש רשימה של מקררים; אם כי הוא מסייג שם שהרשימה מתעדכנת בכל תקופה בהתאם למקררים שנוספים ומשתנים, ולכן רצוי לברר במשמרת השבת
טלפון:
072-216-4422
או במייל:
0722164422@gmail.com

ג. ברשימה הנ"ל מופיעים מחברת וויריפול שני מקררים בלבד, ושניהם דיגיטליים (מה שאומר שהם צריכים התקן):
VSR18 G IX דגם 18
WTS 4135 A+NF דגם 4135

Re: על התקן שבת למקררים

פורסם: ה' אפריל 07, 2016 6:50 pm
על ידי מטפס ועולה
חברא כתב:או במייל:
0722164422@gmail.com

תודה, רק תיקון טעות:
המייל שלהם הוא
a0722164422@gmail.com

Re: על התקן שבת למקררים

פורסם: א' אפריל 17, 2016 9:18 pm
על ידי רוצה לידע
יש לאחד ידיעה על המקררים שמשתמשים בהם באמריקה? יש איזה התקן מצב שבת המושר ע"י הstar k האם זה טוב עכ"פ כפי אחד מהמכונים שבארץ?

Re: על התקן שבת למקררים

פורסם: א' אפריל 17, 2016 9:21 pm
על ידי רוצה לידע
אני גם מחפש תיאור התקן של משמרת השבת כיצד זה עובד?

Re: על התקן שבת למקררים

פורסם: א' אפריל 17, 2016 10:57 pm
על ידי חברא
רוצה לידע כתב:יש לאחד ידיעה על המקררים שמשתמשים בהם באמריקה? יש איזה התקן מצב שבת המושר ע"י הstar k האם זה טוב עכ"פ כפי אחד מהמכונים שבארץ?
רוצה לידע כתב:אני גם מחפש תיאור התקן של משמרת השבת כיצד זה עובד?

ראה על שניהם בקובץ המצ"ב.

Re: על התקן שבת למקררים

פורסם: ב' אפריל 18, 2016 1:25 am
על ידי רוצה לידע
תודה רבה

Re: על התקן שבת למקררים

פורסם: ב' אפריל 18, 2016 1:27 am
על ידי רוצה לידע
יוצא מדבריו שהבעיה העיקרי עם ההתקן של הסטאר-קעי הוא בהטרמוסטט הדיגיטלי, האם זה רק לשיטת המשמרת השבת או גם לשיטת המכון?

Re: על התקן שבת למקררים

פורסם: ש' מאי 14, 2016 2:24 am
על ידי פייש
נכתב מניו יארק ערב שבת קודש

אם מישהו אינו יודע כלום מכל המלאכות השייכות בפתיחת מקרר, לכאורה הרי הוא מתעסק ופטור מכלום.

Re: על התקן שבת למקררים

פורסם: א' מאי 15, 2016 1:18 am
על ידי חברא
פייש כתב:אם מישהו אינו יודע כלום מכל המלאכות השייכות בפתיחת מקרר, לכאורה הרי הוא מתעסק ופטור מכלום.

מנחת שלמה א, צא
ברם יש לדון אם מותר לפתוח הדלת ע"י אחר שאינו יודע כלל מהנורה, כיון דחשיב בכה"ג כפס"ר שתיעשה מלאכה דחשיב רק כמתעסק בעלמא, ואף שהרעק"א (שו"ת ח"א סימן ח) מחמיר גם במתעסק לחושבו כשוגג, אבל מ"מ בפס"ר דלא ניחא לי' וגם בדרך של מתעסק אפשר דשרי, אך מסופקני דאפשר כיון שבאופן קבוע ומתוכנן נדלקת הנורה ע"י פתיחה ונכבית ע"י סגירה, ורק בדרך זו רגילים תמיד להדליק ולכבות, אפשר דחשיב ממש כעושה בידים והפותח דלת של מקרר אף שעיקר כוונתו לפתוח הדלת, מ"מ לדינא ה"ז חשיב כעושה בבת אחת שתי פעולות פותח דלת וגם לוחץ ממש על כפתור שמדליק נורה, ולכן אף אם הפותח אינו יודע כלל שהוא מדליק נורה מ"מ אפשר דהו"ל כמדליק בידים דרך מתעסק דחשיב כעושה בשוגג כזה שפטור מחטאת ולא כפסיק רישא וצ"ע.

Re: על התקן שבת למקררים

פורסם: ה' מאי 26, 2016 11:53 am
על ידי פייש
תודה
אם אני זוכר היטב, ר' עקיבא איגר דן במעשה שבת במתעסק אם הוי שוגג או לאו, דמכל מקום מעשה שבת הוא, אבל לענין שיהא נחשב כחילול שבת במתעסק בלבד צ"ע אם זה כוונת רעק"א.
בנין פסק"ר דלא ניחא לי', בשו"ת מנחת יצחק כתב כן כיון דמפסיד ממון עי"ז, אבל אח"כ עורר אותו שואל אחד דכיון דנהנה מהקירור לא אמרינן לא ניחא לי' בכה"ג והמנח"י קיבל הערתו וענה שסברתו נכונה אבל צריך הוא לחזור על דוגמאות פסק"ר בש"ס ואין לו פנאי לזה, עכ"פ לא ברירא הא מילתא

Re: על התקן שבת למקררים

פורסם: ד' נובמבר 08, 2017 12:27 am
על ידי מעט מים
בשבועות אחרונות יצא לאור בארה"ב קונטרס הנקרא 'קונטרס השתמשות בפרידזשידער בשבת' בהלכה ובמציאות ושם כתוב לאמר ע"י חכם א' שבירר המציאות עם טכנים דהמקררים שבזמנינו קלים יותר לדינא מדור הקודם, האם יש מי שיוכל לעלות כאן לתועלת הצבור.

Re: על התקן שבת למקררים

פורסם: ד' נובמבר 08, 2017 12:43 am
על ידי זילברשלג
זכור לי שפעם פתחתי את הרדיו במוצ"ש ושמעתי את הרב יצחק יוסף דורש, והוא אמר שחיישנים דיגיטליים וכדומה אינם מהווים בעיה הלכתית בשבת, ואם יש התקן שמונע מהאור להידלק, זה מספיק. אחר כך סיפרתי זאת למישהו והוא לא האמין, ולא מצאתי מקור להנ"ל.

Re: על התקן שבת למקררים

פורסם: ד' נובמבר 08, 2017 9:12 am
על ידי אב בבינה
מעט מים כתב:בשבועות אחרונות יצא לאור בארה"ב קונטרס הנקרא 'קונטרס השתמשות בפרידזשידער בשבת' בהלכה ובמציאות ושם כתוב לאמר ע"י חכם א' שבירר המציאות עם טכנים דהמקררים שבזמנינו קלים יותר לדינא מדור הקודם, האם יש מי שיוכל לעלות כאן לתועלת הצבור.

Re: על התקן שבת למקררים

פורסם: ד' נובמבר 08, 2017 9:49 am
על ידי אוהב אוצר
זילברשלג כתב:זכור לי שפעם פתחתי את הרדיו במוצ"ש ושמעתי את הרב יצחק יוסף דורש, והוא אמר שחיישנים דיגיטליים וכדומה אינם מהווים בעיה הלכתית בשבת, ואם יש התקן שמונע מהאור להידלק, זה מספיק. אחר כך סיפרתי זאת למישהו והוא לא האמין, ולא מצאתי מקור להנ"ל.


איזה מקור אתה מחפש - רשב"א???

Re: על התקן שבת למקררים

פורסם: ד' נובמבר 08, 2017 11:17 am
על ידי זילברשלג
לא, מקור שבו הוא כותב זאת, כי יתכן שלא שמעתי טוב.

Re: על התקן שבת למקררים

פורסם: ד' נובמבר 08, 2017 11:41 am
על ידי יוסף משה

Re: על התקן שבת למקררים

פורסם: ד' נובמבר 08, 2017 11:42 am
על ידי אוהב אוצר
זילברשלג כתב:לא, מקור שבו הוא כותב זאת, כי יתכן שלא שמעתי טוב.

משפחת יוסף סוברת שאין ברישומים הללו בעיה.

Re: על התקן שבת למקררים

פורסם: ד' נובמבר 08, 2017 5:10 pm
על ידי זילברשלג
מצאתי המקור, ומצ"ב

Re: על התקן שבת למקררים

פורסם: ד' נובמבר 08, 2017 5:36 pm
על ידי זילברשלג
וזה לגבי מדי מים דיגיטליים

viewtopic.php?f=7&t=11472&p=414251#p414251

Re: על התקן שבת למקררים

פורסם: ד' נובמבר 08, 2017 7:25 pm
על ידי חיימשה
כמה ידיעות מכלי ראשון:
א. משמרת השבת פועלים עבור רווחים, כך שמעתי במפורש ממשווק שלהם במסל''ת. ובזה הנאמנות שלו גדולה מזו של הרבנים החשובים, אותם יש ענין ברור להונות.
ב. כאשר יצאו הפרסומים הרעשניים של משמרת השבת, המכון הטכנולוגי [איזה שם דפוק... כשהוקם עוד לא ידעו כלום על יחסי ציבור] ביקש להוציא חוברת תשובות, ואז הגיעו אליהם איומים מפורשים בנוסח ''יש לנו את ר' חיים, אנחנו נוריד אתכם מהמסילה, וכיו''ב. שמעתי זאת באותו יום, מת''ח שקשור עםם המכון.
ג. שמעתי מאברך בני ברקי שהזמין טכנאי ממשמרת השבת, אך התעקש לעמוד על גביו ולחזות במלאכתו. הטכנאי התוודה בפניו כי בדגם הספציפי א''צ שום שינוי. הוא שם התקן כי זה מה שהוזמן.
ד. שמעתי שיעורים של 2 הצדדים. משמרת השבת יודעים לשכנע הרבה יותר טוב.

כל הנ''ל אינו משנה במאומה לגבי המחלוקת ההלכתית, אבל צריך לדעת עם מי מתעסקים.

Re: על התקן שבת למקררים

פורסם: ד' נובמבר 08, 2017 8:10 pm
על ידי שומע כעונה
בדידי הוה עובדא
אני ביררתי אצל משמרת השבת לגבי דגם המקרר שברשותי ואמרו לי שאין צורך בהתקן, (אולי זה חלק מהרווחים?).

Re: על התקן שבת למקררים

פורסם: ד' נובמבר 08, 2017 8:33 pm
על ידי זילברשלג
נו נו, נפלת במקרה על אדם יר"ש. אתה בא לשבח אותם על כך שאינם גזלנים גדולים?

זה ברור שהעסק הזה הוא רווחי, הם גם מפרסמים את עצמם ולצורך כך דרוש תקציב כמובן. על התקן קטן הם גובים מאות שקלים ומכל זה יש רווח מכובד. ולא גרע מאנ"ש הצדיקים במשמרת הקודש והחינוך, או משמר התורה, או כל המשמרות האחרות. כולם צריכים להתפרנס.

Re: על התקן שבת למקררים

פורסם: ד' נובמבר 08, 2017 8:52 pm
על ידי שש ושמח
חיימשה כתב:כמה ידיעות מכלי ראשון:
א. משמרת השבת פועלים עבור רווחים, כך שמעתי במפורש ממשווק שלהם במסל''ת. ובזה הנאמנות שלו גדולה מזו של הרבנים החשובים, אותם יש ענין ברור להונות.
ב. כאשר יצאו הפרסומים הרעשניים של משמרת השבת, המכון הטכנולוגי [איזה שם דפוק... כשהוקם עוד לא ידעו כלום על יחסי ציבור] ביקש להוציא חוברת תשובות, ואז הגיעו אליהם איומים מפורשים בנוסח ''יש לנו את ר' חיים, אנחנו נוריד אתכם מהמסילה, וכיו''ב. שמעתי זאת באותו יום, מת''ח שקשור עםם המכון.
ג. שמעתי מאברך בני ברקי שהזמין טכנאי ממשמרת השבת, אך התעקש לעמוד על גביו ולחזות במלאכתו. הטכנאי התוודה בפניו כי בדגם הספציפי א''צ שום שינוי. הוא שם התקן כי זה מה שהוזמן.
ד. שמעתי שיעורים של 2 הצדדים. משמרת השבת יודעים לשכנע הרבה יותר טוב.

שקר וכזב, מנהלי ארגון משמרת השבת אים מרוויחים כלום, החברה שמייצרת את ההתקנים היא חברה נפרדת ובודאי שהיא מרוויחה, מה רצית שיתנו לך התקן במתנה?
הא למה הדבר דומה, למי שיתגולל על הבד"ץ משום שמפעלי המזון שבהשגחתם מרוויחים כסף.
שאר דבריך אינם זוקקים תגובה [ודרך אגב, החוברת של המכון יצאה לאור].

Re: על התקן שבת למקררים

פורסם: ד' נובמבר 08, 2017 10:12 pm
על ידי עתניאל בן קנז
לא יודע אם עושים כסף או לא.

אבל כיום - לאחר שיצאו עם כל הפרסומים הבומבסטים - יש להם 'נגיעה' גדולה עד למאוד להחמיר, ולא למצא שום צד להקל.

בדידי הוה עובדא שדיברתי עם א' מרבניהם, באחד הכנסים, ונדברנו על פרט מסוים שהוזכר בשיעורים שהוא איסור חמור. ולאחר ניתוח הניתונים הודה לי שאין זה 'כצעקתה'. אלא ציטט לי בשם הגריש"א, ששבת אינה 'עגונה' שצריך למצא לה פתרונות וקולות.

נו. כבר עברנו להשקפה - וחסל ויכוח הלכתי. וכבר הבנתי את הנושא...

Re: על התקן שבת למקררים

פורסם: ה' נובמבר 09, 2017 12:58 am
על ידי אוהב אוצר
שש ושמח כתב:הא למה הדבר דומה, למי שיתגולל על הבד"ץ משום שמפעלי המזון שבהשגחתם מרוויחים כסף.
שאר דבריך אינם זוקקים תגובה [ודרך אגב, החוברת של המכון יצאה לאור].


אנו לא נתגולל על הבד"ץ כי אנו צריכים לאכול כשר, זה לא סותר שהם שוחטים בהמות ועופות ושוחטים את בני האדם במחיר.
עוף מהדרין לא אמור לעלות פי 3 מרבנות.
אבל כאמור, הטענה - טענה אולם אין מה לעשות.

Re: על התקן שבת למקררים

פורסם: ה' נובמבר 09, 2017 9:02 am
על ידי מעט דבש

Re: על התקן שבת למקררים

פורסם: ה' נובמבר 09, 2017 5:21 pm
על ידי די לחכימא
חיימשה כתב:כמה ידיעות מכלי ראשון:
א. משמרת השבת פועלים עבור רווחים, כך שמעתי במפורש ממשווק שלהם במסל''ת. ובזה הנאמנות שלו גדולה מזו של הרבנים החשובים, אותם יש ענין ברור להונות.
ב. כאשר יצאו הפרסומים הרעשניים של משמרת השבת, המכון הטכנולוגי [איזה שם דפוק... כשהוקם עוד לא ידעו כלום על יחסי ציבור] ביקש להוציא חוברת תשובות, ואז הגיעו אליהם איומים מפורשים בנוסח ''יש לנו את ר' חיים, אנחנו נוריד אתכם מהמסילה, וכיו''ב. שמעתי זאת באותו יום, מת''ח שקשור עםם המכון.
ג. שמעתי מאברך בני ברקי שהזמין טכנאי ממשמרת השבת, אך התעקש לעמוד על גביו ולחזות במלאכתו. הטכנאי התוודה בפניו כי בדגם הספציפי א''צ שום שינוי. הוא שם התקן כי זה מה שהוזמן.
ד. שמעתי שיעורים של 2 הצדדים. משמרת השבת יודעים לשכנע הרבה יותר טוב.

כל הנ''ל אינו משנה במאומה לגבי המחלוקת ההלכתית, אבל צריך לדעת עם מי מתעסקים.

אף אני אתרום את חלקי מכלי ראשון,
א. משמרת השבת הוא גוף ששקוע בחובות, מלבד זאת מייסד המשמרת הג"ר אליהו בייפוס השקיע מכספו האישי כחצי מיליון ש' מכיון שהנושא בוער לו, ברור שהמשמרת מקבלים איזה תשלום מהחברה המייצרת את ההתקנים, מישהו כאן מסכים לתרום להם את כל ההחזקה? [טכנאים משרד אנשי צוות ועוד],
ב. מכיון שאני מכיר באופן אישי את הרב בייפוס אין לי כל ספק שאין זה הסגנון שלו ואף לא בדומה לזה, מלבד זאת כולם יודעים מה דעת הגר"ח על המכון הטכנולוגי קשה להאמין שזה מה שירתיע אותם,
ג. אם זה היה.. הטכנאי אינו עובד של המשמרת אלא של החברה המייצרת,
ד. אולי זה לא מצוי, קורה לפעמים שהאמת משכנעת.

Re: על התקן שבת למקררים

פורסם: ו' נובמבר 10, 2017 1:42 am
על ידי אנושי
ישא ברכה כתב:
יאיר1 כתב:הגרש"ז התיר בשופי טרמוסטטים. יתכן שנעשה שינוי בטכנולוגיה ויש לברר על פי סברתו בשינוי המציאות.
אולם, כפי שאתה כותב, הרי במזגנים לא חששו לזה כלל, ואם כן נראה שכולם סוברים לעיקר שאין בזה איסור, ומשום איזה סברא החמירו יותר במקררים.
גם הגרמא מאד רחוקה, קשה להעלות על הדעת שיש בזה איסור.
אם אני מבין הכוונה לבן של מו"ץ רמת שלמה הרב מורגנשטרן.
ואם אליו הכוונה עם כל הכבוד ההערכה והחיבה שאני רוחש לאיש, עדיין אין בפלפול סברותיו די כדי להחמיר הלכה למעשה. לענ"ד וצריך בזה הוראה ממורה הוראה מובהק.


ר' יאיר1 (אגב, מעולם תמהתי האם יש שייכות בינך לבין הניק יאיר סתמא?), אמנם הגרש"ז התיר אבל כמדומה הגרי"ש אסר ולכאו' הנידון הוא לדעתו.
הבן של הרב מורגשטרן הוא בקי גדול בתחום [לא עברתי על ספרו, אבל שמעתי מאחד המוצים בירושלים (לא אבא שלו!), שהוא בר סמכא ועשה עבודה יסודית ביותר, ובעיקר אחר ד' הגרש"ז מעמיד את גישת הגרי"ש ועוד חכמים בענינים אלו [שלא היתה ברורה עד כה בבהירות].

והשאלה ממזגנים היא בדעת הגרי"ש ולכאו' צע"ט.

אבא שלך?

Re: על התקן שבת למקררים

פורסם: ו' נובמבר 10, 2017 1:48 am
על ידי חיימשה
די לחכימא כתב:
חיימשה כתב:כמה ידיעות מכלי ראשון:
א. משמרת השבת פועלים עבור רווחים, כך שמעתי במפורש ממשווק שלהם במסל''ת. ובזה הנאמנות שלו גדולה מזו של הרבנים החשובים, אותם יש ענין ברור להונות.
ב. כאשר יצאו הפרסומים הרעשניים של משמרת השבת, המכון הטכנולוגי [איזה שם דפוק... כשהוקם עוד לא ידעו כלום על יחסי ציבור] ביקש להוציא חוברת תשובות, ואז הגיעו אליהם איומים מפורשים בנוסח ''יש לנו את ר' חיים, אנחנו נוריד אתכם מהמסילה, וכיו''ב. שמעתי זאת באותו יום, מת''ח שקשור עםם המכון.
ג. שמעתי מאברך בני ברקי שהזמין טכנאי ממשמרת השבת, אך התעקש לעמוד על גביו ולחזות במלאכתו. הטכנאי התוודה בפניו כי בדגם הספציפי א''צ שום שינוי. הוא שם התקן כי זה מה שהוזמן.
ד. שמעתי שיעורים של 2 הצדדים. משמרת השבת יודעים לשכנע הרבה יותר טוב.

כל הנ''ל אינו משנה במאומה לגבי המחלוקת ההלכתית, אבל צריך לדעת עם מי מתעסקים.

אף אני אתרום את חלקי מכלי ראשון,
א. משמרת השבת הוא גוף ששקוע בחובות, מלבד זאת מייסד המשמרת הג"ר אליהו בייפוס השקיע מכספו האישי כחצי מיליון ש' מכיון שהנושא בוער לו, ברור שהמשמרת מקבלים איזה תשלום מהחברה המייצרת את ההתקנים, מישהו כאן מסכים לתרום להם את כל ההחזקה? [טכנאים משרד אנשי צוות ועוד],
ב. מכיון שאני מכיר באופן אישי את הרב בייפוס אין לי כל ספק שאין זה הסגנון שלו ואף לא בדומה לזה, מלבד זאת כולם יודעים מה דעת הגר"ח על המכון הטכנולוגי קשה להאמין שזה מה שירתיע אותם,
ג. אם זה היה.. הטכנאי אינו עובד של המשמרת אלא של החברה המייצרת,
ד. אולי זה לא מצוי, קורה לפעמים שהאמת משכנעת.

ייתכן שהתנהגות החברה המייצרת / המשווקת היא זו שמוציאה שם רע למשמרת. אני בעצמי לא ידעתי שפועלים כאן ב' רשויות.

Re: על התקן שבת למקררים

פורסם: א' דצמבר 03, 2017 2:30 pm
על ידי מעט דבש

Re: על התקן שבת למקררים

פורסם: ה' ספטמבר 27, 2018 5:47 pm
על ידי יואל שילה
משהו לא מובן לי בעניין הרישום הדיגיטאלי
הרי אם היתה תבנית תלת מימדית בצורת אות - היה מותר למלא אותה מים, כמובן.
ואם יש תבנית העשויה מעשר קופסאות על עשר קופסאות, גם מסתבר שמותר למלא את חלקן במים, אף באופן שניתן כעת לקרוא צורת אות מהקופסאות המלאות מים.
ואם כך, מדוע אסור למלא 'ביטים' בינארים בנתוני אפס ואחד באופן שהמחשב יהא מסוגל לצרף אותם למשמעות של טמפרטורה מסויימת?

Re: על התקן שבת למקררים

פורסם: ה' ספטמבר 27, 2018 9:21 pm
על ידי חברא
חברא כתב:כותב הקובץ 'והאמת נעדרת', מעמיד את הרבנים בצורה מגוחכת למדי.

יש להזכיר, אם כי כותב הקובץ מסתיר זאת, שהרבנים שאישרו את התקן 'משמרת השבת' הם רבנים הידועים במומחיותם, הן בחלק הטכני, והן בחלק ההלכתי. לדוגמא: הגרמ"ש קליין, הגרי"מ רובין, והגרד"א מורגנשטרן ועוד.

בנושא של 'רישומים דיגטליים', שעליו יצא עיקר קצפו של מחבר הקובץ האנונימי, הרי שלפי תיאורו של כותב הקובץ, באו לרבנים, אמרו להם שיש מושג של 'רישומים דיגטליים', ולאור מידע זה פסקו שיש כאן בעיה של כתיבה... ועתה, לאחר שזכינו ויצאה לאור החוברת של המכון הטכנולוגי, סוף סוף הבנו מה הם רישומים דיגטליים, והתברר שאין כאן כלל כתיבה, וממילא הכל מותר...

אטו בשופטני עסקינן?

הרבנים ביררו היטב מה הם 'רישומים דיגטליים' לפני שחתמו על האיסור, והנידון כלל לא היה משום כתיבה - הנידון היה משום איסור חשמל בשבת, אם משום בונה, אם משום נולד, לכל חד כדאית ליה.

ומעניין, שדוקא בנושא זה, שהוא המרכזי בענין, המעיין בחוברת של המכון הטכנולוגי, יראה שלאחר שהרחיבו באריכות בהסברים טכנולוגיים, פסקו בקצרה מדעתם שאין בכך שום בעיה, וזאת ללא ציון של הסכמה משום רב מוסמך, בזמן שעומד מולם כרוז של רבנים מוכרים, המתמצאים בתחום, שטוענים שהוא איסור גמור...

יש לציין, שגם ב'ועד הפיקוח ההלכתי' של העדה החרדית, כתבו "יש מקררים שהתקן השבת גורם להם רק 'להרדים' את הכרטיס הממוחשב, כך שלא יוכל לקבל ולשלוח הוראות הפעלה [=קרי: התקן המכון הטכנולוגי]. הוראת הבד"ץ למקררים באישור, שלא רק הכרטיס ינותק, אלא כל מערכת התרמוסטט תנותק. גם הגברת הזרם, וגם סגירת המעגל [=קרי, הרישומים הדיגיטליים], מנותקים לגמרי מהפעלה" [לאישור העדה"ח אין שום קשר ל'משמרת השבת', והם עובדים באופן עצמאי; ומעניין מאד, שלמרות שלפי כותב הקובץ כל מטרת 'משמרת השבת' היא לשווק את ההתקן 'שלהם', הם מפרסמים בכל פרסומיהם גם את התקני העדה"ח...].

אך כותב הקובץ האנונימי, בא ומחזק את ידיהם של המכון הטכנולוגי, עלי ידי קבוצת אברכים עלומה, שנתמכת ברבנים נסתרים, שלאחר 'בירור מקיף' טוענים שאין ברישומים הדיגטליים כל איסור...

ועל כגון דא ניקום ונסמוך?

אילו היה מדובר בהתנצחות הלכתית כדרכה של תורה, החרשתי. אך כל מעיין רואה, שהנידון כאן אינו כלל הלכתי, וד"ל.

Re: על התקן שבת למקררים

פורסם: ג' אוגוסט 13, 2019 12:28 am
על ידי מן הדרום
האם ידוע למישהו, האם מקררים שנמכרים כיום אבל הם מכנים ולא דיגטליים זקוקים להכשר, או שמא דינם כמו פעם שיש את ענין האור ואת ענין פתיחת הדלת והטרמוסטט ותו לא [למשל BAYERE 437]

Re: על התקן שבת למקררים

פורסם: ג' אוגוסט 13, 2019 12:37 am
על ידי לענין
נכון.

Re: על התקן שבת למקררים

פורסם: ו' אוגוסט 16, 2019 2:48 pm
על ידי כדכד
לא ברור מה נכון. הכותב הקודם שאל בין שתי אפשרויות

Re: על התקן שבת למקררים

פורסם: ב' יולי 06, 2020 9:15 pm
על ידי עובר ושב
חברא כתב:בנושא של 'רישומים דיגטליים', שעליו יצא עיקר קצפו של מחבר הקובץ האנונימי, הרי שלפי תיאורו של כותב הקובץ, באו לרבנים, אמרו להם שיש מושג של 'רישומים דיגטליים', ולאור מידע זה פסקו שיש כאן בעיה של כתיבה... ועתה, לאחר שזכינו ויצאה לאור החוברת של המכון הטכנולוגי, סוף סוף הבנו מה הם רישומים דיגטליים, והתברר שאין כאן כלל כתיבה, וממילא הכל מותר...

אטו בשופטני עסקינן?

הרבנים ביררו היטב מה הם 'רישומים דיגטליים' לפני שחתמו על האיסור, והנידון כלל לא היה משום כתיבה - הנידון היה משום איסור חשמל בשבת, אם משום בונה, אם משום נולד, לכל חד כדאית ליה.

ומעניין, שדוקא בנושא זה, שהוא המרכזי בענין, המעיין בחוברת של המכון הטכנולוגי, יראה שלאחר שהרחיבו באריכות בהסברים טכנולוגיים, פסקו בקצרה מדעתם שאין בכך שום בעיה, וזאת ללא ציון של הסכמה משום רב מוסמך, בזמן שעומד מולם כרוז של רבנים מוכרים, המתמצאים בתחום, שטוענים שהוא איסור גמור


סביר מאוד להניח שהאמת היא באמצע: לא בשופטני עסקינן (חלילה) והרבנים לא חתמו סתם כי אמרו להם שיש מושג של רישומים, אלא פשוט הטעו אותם ע"י נתונים שאינם נכונים.

איך אפשר לטעון שעדיף "כרוז של רבנים מוכרים" ללא שום נימוק הלכתי שאפשר לדון בו, על החוברת של המכון הטכנולוגי ש"האריך בהסברים טכנולוגיים"? עדיף לך חתימות על הסברים ונימוקים עניניים?

בניגוד לתשובה הלכתית מנומקת, שבה אפשר לראות את הנתונים עליהם הסתמך הרב הכותב, ולבדוק אם נכונים המה או שהטעו אותו - מהכרוזים אי אפשר ללמוד מאומה. בנוסף למה שנפוץ מאוד שמזייפים חתימות, או שמחתימים את הרב על נוסח אחד, ומפרסמים בשמו נוסח אחר לגמרי.

אתן דוגמא מתחום אחר לגמרי: לאחרונה הלכו אינשי דלא מעלי והחתימו רבנים נגד ארגון "הידברות". מדהים לראות איך הציגו בפני הרבנים כאילו יש להם "מאות עדויות" וכו' וכשבאו לפרטם, התבררו כלא כלום. אפשר לראות בוידאו זה שיצא ע"י ארגון הידברות, בפרט בדקה 10:24 בוידאו.