עמוד 2 מתוך 2

Re: עיצה, מנהג, מעלה / חיוב, הלכה, הכרח

פורסם: ג' מאי 09, 2017 12:19 am
על ידי עושה חדשות
ומאותו ענין אשאל, האם "לחם משנה" זה מצוה דרבנן כמו נר חנוכה וכד', או לאו.
(אפשר לשאול כעין זה על עוד דינים דרבנן, שנראים קצת כמו פרטים והנהגות ולא כמצוות דרבנן גמורות בפנ"ע).

Re: עיצה, מנהג, מעלה / חיוב, הלכה, הכרח

פורסם: א' יוני 18, 2017 9:11 pm
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:ומאותו ענין אשאל, האם "לחם משנה" זה מצוה דרבנן כמו נר חנוכה וכד', או לאו.
(אפשר לשאול כעין זה על עוד דינים דרבנן, שנראים קצת כמו פרטים והנהגות ולא כמצוות דרבנן גמורות בפנ"ע).

ראיתי כעת את לשונו של המשנ"ב בסי' תקכז -
והאחרונים הסכימו דאפילו יש שם אחרים אלא שאינו רוצה להקנות להם מאיזה טעם גם כן מותר לו לאפות פת אחת וכו' אכן באמת נכון מאד שיקנה קמחו לאחרים כדי שיוכלו לאפות עבורו ללחם משנה
ואולי משמע דאי"ז חיוב גמור כמו שאר מצוות דרבנן.

Re: עיצה, מנהג, מעלה / חיוב, הלכה, הכרח

פורסם: ג' אוגוסט 08, 2017 3:14 pm
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:שם בברכות אמרי' עוד -
אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחאי אסור לאדם שימלא שחוק פיו בעולם הזה שנאמר אז ימלא שחוק פינו ולשוננו רנה אימתי בזמן שיאמרו בגוים הגדיל ה' לעשות עם אלה אמרו עליו על ריש לקיש שמימיו לא מלא שחוק פיו בעולם הזה מכי שמעה מרבי יוחנן רביה.

והנה הסיפור המובא על ר"ל לכאו' מורה בבירור, דהאיסור המדובר הוא רק בגדר מידת חסידות, וצ"ע בשו"ע או"ח סי' תקס שהעתיק בסתמא דאסור וכו'.
וצ"ע.

(וראיתי מציינים בית האוצר א,קפט. ושם דן עוד על אסור לשמש מיטתו בשני רעבון, ואסור לעשות שותפות עם הגוי, ואסור להלוות בלי עדים וכו'. וציין שם לריטב"א במגילה כט. אבל מאידך ראיתי בס' האשכול אלבק שכתב בהל' תפילה "וכתב גאון ז"ל ואסורי דאמור רבנן דלאו דאוריתא כגון למלאות שחוק פיו בעולם הזה, ולשמש מטתו בשני רעבון, ולישן ביום יותר משינת הסוס, וכל כיוצא בהן אין עליהן לא מלקות ולא נדוי אלא קורין אותו עובר על תקנת חכמים", וכן הובא בבית יוסף מתוך רבינו ירוחם, ולפ"ז צ"ע מאי רבותיה דר"ל).


בערוך השולחן סי' תקס הגביל את האיסור הנ"ל לאופן "שעוסק בהשחוק זמן מרובה עם אחרים אבל שחוק בעלמא לית לן בה". ועדיין צ"ע בענין הנקרא "סדנת צחוק" האם נכלל באיסור הנ"ל.

וע"ע שו"ת שבות יעקב חלק א סימן קפב (מצויין בגי' רעק"א נדרים ד"נ).

***

אני שואל שוב, אם יש לכם מקורות:
עושה חדשות כתב:מה בנוגע לאיסור לעבור לפני המתפלל, האם חייבים לאבד עבור זה כל ממונו כשאר איסורים גמורים דרבנן?


***

הרא"ש בהל' תפילין נותן דירוג בין איסורים דרבנן, על מה חוזרים מעורכי המלחמה, ז"ל -

תניא סח בין תפלה לתפלה עבירה היא (בידו) וחוזר עליה מעורכי המלחמה שעל שם קיום מצות תפילין שתקנו יתקיים באנשי המלחמה וטרף זרוע אף קדקוד ואף ליהא שמיה רבה ולקדושה ולענות אמן אין להפסיק. ובהל' תפילין עתיקתא כתב סח בין תפילין של יד לתפילין של ראש אם סח שיחת חולין חוזר עליה מעורכי המלחמה. ואם בקדושה ויהא שמיה רבה סח אין חוזר עליה מעורכי המלחמה אלא חוזר ומברך על של ראש שתים מפני שכל תפילין טעונות שתי ברכות. ואם ברכן כאחת עולות זו לזו. ואם הפסיקן בקדושה בטלה הראשונה וצריך לברך ב' על של ראש. הא דקאמר מפני שכל תפילין טעונין ב' ברכות תפילין של ראש קאמר [כלומר] לעולם טעונין שתי ברכות ואם לא הפסיק גם עלייהו קאי ברכת להניח. לכך כשהפסיק צריך לחזור ולברך ברכת להניח ואפילו דאין חוזר מעורכי המלחמה אם הפסיק לענות קדושה ואמן נהי דאין העבירה גדולה כ"כ לחזור עליה מעורכי המלחמה מ"מ איכא איסורא שגורם לברך ברכה שאינה צריכה. כדמוכח ביומא פרק בא לו (דף ע א) ופרק אלו נאמרין (דף מ ב) דתנן נוטל ס"ת וקורא בו באחרי מות ובאך בעשור וכו' ובעשור שבחומש הפקודים קורא על פה ופריך בגמרא וניתי ס"ת ונקרי ביה ומשני ר"ל משום ברכה שאינה צריכה. אלמא כל היכא שיכול לפטור עצמו בברכה אחת אם גורם שצריך ברכה אחרת מיקרי ברכה שאינה צריכה.

האם מצינו בזה עוד חילוקי דרגות בין איסורים דרבנן? (ולא בדברים כאלו שהם רק על גבול מידת חסידות).

Re: עיצה, מנהג, מעלה / חיוב, הלכה, הכרח

פורסם: ג' אוגוסט 08, 2017 4:06 pm
על ידי ספרים וועלט
ראיתי באור זרוע (אולי זה מופיע גם בראשונים אחרים) שמצוות רחיצת הראש בחמים בערב שבת היא מצוה שאם עושים אותה מקבלים שכר ואם מבטלים אותה לא מקבלים עונש.

Re: עיצה, מנהג, מעלה / חיוב, הלכה, הכרח

פורסם: ד' ספטמבר 27, 2017 9:20 pm
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:מה דרגת האיסור של חושד בכשרים?
ראיתי כעת בשו"ת מהר"ם מרוטנבורג ד"פ סי' תתקכ שכתב ואלו פסולי' להעיד מחמת מעשיהם ... החושד בכשרים אבל האידנא לא, מה השתנה "האידנא"?



מה בכלל האיסור של חושד בכשרים, באדל"מ או באדל"ח? ואזהרתו מהיכא?

Re: עיצה, מנהג, מעלה / חיוב, הלכה, הכרח

פורסם: ש' אוקטובר 21, 2017 8:42 pm
על ידי עושה חדשות
רמב"ם בפיה"מ פ"ד דברכות כתב:בכניסתו מה הוא אומר ... ושתי תפלות אלו חובה על כל מי שנכנס לבית המדרש ללמוד, הלא תראה שלא אמר בכניסתו מה היה אומר שמשמע שזה רק ספור מה שהיה אומר ר' נחוניה בן הקנה ותהיה הרשות בידינו, אלא אמר בכניסתו מה הוא אומר, ר"ל אם נכנס הנכנס לבית המדרש מה הוא צריך לומר. ויש לו להתפלל שתי תפלות אלו בין עומד בין יושב או איך שיהיה, ואינו מכוין פניו לרוח שמתפללין אליה, ואינו מברך, ואין בה השתחויה, וקראה תפלה כפי עיקר מובן המלה שכל בקשה נקראת תפלה.

Re: עיצה, מנהג, מעלה / חיוב, הלכה, הכרח

פורסם: ה' יוני 07, 2018 5:46 pm
על ידי עושה חדשות
על הריטב"א ועל שבלי הלקט המובאים לעיל, ועל המסתעף
ראה במאמרו של הרב ענבל הנדפס כעת, והועלה כאן.

Re: עיצה, מנהג, מעלה / חיוב, הלכה, הכרח

פורסם: א' יוני 10, 2018 8:55 pm
על ידי נוטר הכרמים
עושה חדשות כתב:
עושה חדשות כתב:מה דרגת האיסור של חושד בכשרים?
ראיתי כעת בשו"ת מהר"ם מרוטנבורג ד"פ סי' תתקכ שכתב ואלו פסולי' להעיד מחמת מעשיהם ... החושד בכשרים אבל האידנא לא, מה השתנה "האידנא"?



מה בכלל האיסור של חושד בכשרים, באדל"מ או באדל"ח? ואזהרתו מהיכא?
הדברים ברורים שזהו בכלל החיוב לדון לכף זכות, וחיוב זה עצמו נלמד ממקרא מפורש דכתיב בצדק תשפוט עמיתך, אלא שבזה נחלקו הראשונים אם דבר זה נכלל בפשטיה דקרא והוי בכלל המ"ע (מלבד האזהרה לדיין), או שזה רק בכלל המשמעות כאסמכתא בעלמא. שיטת רבינו יונה בשערי תשובה (ש"ג פיסקא ריח) נראה שהדין לדון לכף זכות הוא מ"ע, ואילו בדברי המאירי בחיבור התשובה ובחי' לשבועות ריש פ"ב נראה שהוא רק אסמכתא, ואינו מגופי תורה, יעו"ש. וראה א"ת ערך חשד.

אולי י"ל ד'האידנא' היינו שאין רבים המוחזקים לצדיקים, שאז אינו חיוב גמור לדונם לכף זכות, ול"ע.

Re: עיצה, מנהג, מעלה / חיוב, הלכה, הכרח

פורסם: ה' אוקטובר 18, 2018 12:33 am
על ידי עושה חדשות

Re: עיצה, מנהג, מעלה / חיוב, הלכה, הכרח

פורסם: ג' יוני 18, 2019 12:25 am
על ידי עושה חדשות
על מילוי הפה בשחוק, (הובא לעיל), ראיתי כעת עוד מקורות.

דרך פקודיך הקדמות הקדמה ו -
אסור למלאות שחוק פיו בעוה"ז, שנאמר [תהלים קכו ב] אז ימלא שחוק פינו [ברכות לא א]. הנה לפי מה שכתבתי לעיל דכל מקום שאמרו אסור העובר לדבריהם עבריין נקרא, ואפשר פסול לעדות מדבריהם, ובפרט דאפשר הוא לאו מדברי קבלה דאסמכוהו אקרא.

פרי מגדים אורח חיים פתיחה כוללת חלק ה -
כו. שו"ת ריח השדה סימן י"ב מכות מרדות ונידוי, יו"ד בדק הבית [סוף] סימן קנ"ז דברים אסורים מדרבנן למלא פיו שחוק [ברכות לא, א] מנדין ולא מלקין רק קורין עובר על דברי חכמים (היינו עבריין) ואי"ה יבואר.
כז. הא דאות כ"ו לעיל נפקא מינה ריש פסחים [ד, ב] הכל חברים בבדיקת חמץ בדרבנן עכ"פ, אי דווקא עבר כל הלילה הא "עבריין" שעבר מצוה ממבוחר תחלת זמן, יש לומר ליכא חזקת חבר. עיין או"ח [סימן] נ"ה [סעיף יא] עבריין שעבר כו', ואי"ה יבואר.

Re: עיצה, מנהג, מעלה / חיוב, הלכה, הכרח

פורסם: ש' ספטמבר 07, 2019 10:10 pm
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:הרא"ש בהל' תפילין נותן דירוג בין איסורים דרבנן, על מה חוזרים מעורכי המלחמה, ז"ל -

תניא סח בין תפלה לתפלה עבירה היא (בידו) וחוזר עליה מעורכי המלחמה שעל שם קיום מצות תפילין שתקנו יתקיים באנשי המלחמה וטרף זרוע אף קדקוד ואף ליהא שמיה רבה ולקדושה ולענות אמן אין להפסיק. ובהל' תפילין עתיקתא כתב סח בין תפילין של יד לתפילין של ראש אם סח שיחת חולין חוזר עליה מעורכי המלחמה. ואם בקדושה ויהא שמיה רבה סח אין חוזר עליה מעורכי המלחמה אלא חוזר ומברך על של ראש שתים מפני שכל תפילין טעונות שתי ברכות. ואם ברכן כאחת עולות זו לזו. ואם הפסיקן בקדושה בטלה הראשונה וצריך לברך ב' על של ראש. הא דקאמר מפני שכל תפילין טעונין ב' ברכות תפילין של ראש קאמר [כלומר] לעולם טעונין שתי ברכות ואם לא הפסיק גם עלייהו קאי ברכת להניח. לכך כשהפסיק צריך לחזור ולברך ברכת להניח ואפילו דאין חוזר מעורכי המלחמה אם הפסיק לענות קדושה ואמן נהי דאין העבירה גדולה כ"כ לחזור עליה מעורכי המלחמה מ"מ איכא איסורא שגורם לברך ברכה שאינה צריכה. כדמוכח ביומא פרק בא לו (דף ע א) ופרק אלו נאמרין (דף מ ב) דתנן נוטל ס"ת וקורא בו באחרי מות ובאך בעשור וכו' ובעשור שבחומש הפקודים קורא על פה ופריך בגמרא וניתי ס"ת ונקרי ביה ומשני ר"ל משום ברכה שאינה צריכה. אלמא כל היכא שיכול לפטור עצמו בברכה אחת אם גורם שצריך ברכה אחרת מיקרי ברכה שאינה צריכה.

האם מצינו בזה עוד חילוקי דרגות בין איסורים דרבנן? (ולא בדברים כאלו שהם רק על גבול מידת חסידות).

ז"ל הגר"ז בשו"ע שלו, קו"א סי' רמט -
ולפי זה הוא הדין בנידון דידן אם אוהב יותר לאוכלו קודם הסעודה מלאוכלו בתוך הסעודה אין בזה איסור משום ברכה שאינה צריכה. ואפשר דגם משום קדימה אין כאן, דאיסור ברכה שאינה צריכה חמורה שחוזר עליה מעורכי המלחמה, כדאיתא בהקומץ לפי מ"ש התוס' והרא"ש בהלכות קטנות, ולא אשכחן הכי בקדימת ברכה לחבירתה.

Re: עיצה, מנהג, מעלה / חיוב, הלכה, הכרח

פורסם: ב' מרץ 29, 2021 10:54 am
על ידי עושה חדשות
האם כרפס של ליל הסדר הוא 'מצוה מדרבנן', או שמא הוא רק בגדר מנהג,
הראני חכ"א שליט"א דברי השו"ע בסי' תפד דשייך דינא ד'ערבות' בכרפס, ומה"ט יצא מוציא, וכמש"כ המשנ"ב שם "ואע"ג דבשאר ברכות הנהנין קיימ"ל שאין יכול לברך לאחרים אא"כ יהנה עמהן שאני ברכת הלחם של מצה וקידוש היום שהם חובה הלכך יכול לברך להוציא אחרים אף שאינו נהנה וכן ברכת הירקות חשיב ג"כ מצוה ויכול להוציא אחרים".
ולכאו' לא שמענו לגבי דברים שהם רק בתורת מנהג שיהיה בהם דין יצא מוציא.