עמוד 2 מתוך 2

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: א' אוגוסט 28, 2016 5:18 pm
על ידי לעומקו של דבר
קיין פלפול ניט, כתבתי שיש 2 מיני חסידים שנוהגים בגנרטור, האחד הקרובים לחוגי הקנאים, (יש ע"ז פסק של האדמודר מסאטמאר ואולי גם של הבד"ץ, כעת זכור לי גם מכתב של ר' טוביה וייס) והאחד בתי המדרש של חסידות ויז'ניץ המעטירה (לא ידוע לי אם גם אצל חסידות ויזניץ' המעטירה השניה).
אצל המכונים ליטאים הגנרטור נפוץ, אצל הספרדים ההולכים לפי פסקי הגרע"י פחות נפוץ אבל קיים אצל המדקדקים.

זהו סיכום המצב.

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: א' אוגוסט 28, 2016 5:19 pm
על ידי צולניק
בביהמ"ד ויז'ניץ עשו גנרטור לבקשתו האישית של החזו"א מהאמרי חיים. מפי השמועה אחר שהגנרטור התקלקל שוב לא תיקנוהו.

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: א' אוגוסט 28, 2016 5:31 pm
על ידי גימפעל
התארחתי פעם במקום מסוים בשב"ק ועמי היה אז אחד מגדולי הרבנים בקהילה שנוהגים להחמיר על גנרטור, וגם רב זה במקום מגוריו היה מקפיד ע"כ, ושאלתיו איך הוא מיקל לאכול מתבשילים חמים שהוחמו על חשמל בשב"ק במקום שהותנו, ואמר לי שגם לדעת האוסרים אין זה אסור משום מעשה שבת, דא"כ גם לאחרי שבת עדיין יהיה אסור להשתמש בחשמל עד שיהא ידוע לנו בוודאות שחשמל זה נקי מפעולות שנעשו עבור כך בשבת.

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: א' אוגוסט 28, 2016 5:33 pm
על ידי אב בבינה
גימפעל כתב:התארחתי פעם במקום מסוים בשב"ק ועמי היה אז אחד מגדולי הרבנים בקהילה שנוהגים להחמיר על גנרטור, וגם רב זה במקום מגוריו היה מקפיד ע"כ, ושאלתיו איך הוא מיקל לאכול מתבשילים חמים שהוחמו על חשמל בשב"ק במקום שהותנו, ואמר לי שגם לדעת האוסרים אין זה אסור משום מעשה שבת, דא"כ גם לאחרי שבת עדיין יהיה אסור להשתמש בחשמל עד שיהא ידוע לנו בוודאות שחשמל זה נקי מפעולות שנעשו עבור כך בשבת.

איך זה הוכחה? אולי אה"נ?
וגם בספרו של מרגנשטרן הוא כותב שכדי שיעשו הוא 20 דקות בלבד.

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: א' אוגוסט 28, 2016 5:34 pm
על ידי גימפעל
אב בבינה כתב:
גימפעל כתב:התארחתי פעם במקום מסוים בשב"ק ועמי היה אז אחד מגדולי הרבנים בקהילה שנוהגים להחמיר על גנרטור, וגם רב זה במקום מגוריו היה מקפיד ע"כ, ושאלתיו איך הוא מיקל לאכול מתבשילים חמים שהוחמו על חשמל בשב"ק במקום שהותנו, ואמר לי שגם לדעת האוסרים אין זה אסור משום מעשה שבת, דא"כ גם לאחרי שבת עדיין יהיה אסור להשתמש בחשמל עד שיהא ידוע לנו בוודאות שחשמל זה נקי מפעולות שנעשו עבור כך בשבת.

איך זה הוכחה? אולי אה"נ?
וגם בספרו של מרגנשטרן הוא כותב שכדי שיעשו הוא 20 דקות בלבד.

א. גם 20 דקות אחרי צאת השבת אין אף אחד שמקפיד,
ב. אולי הפחם שהטרקטור הכניס בשבת הוא עבור החשמל שאתה צורך ביום ראשון.

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: א' אוגוסט 28, 2016 6:12 pm
על ידי פרי יהושע
כל העניין הזה עם הפחם בשבתות בעיני הוא הזוי לחלוטין, לא יתכן שמהרגע להרגע מתקבלת הודעה שאין מספיק תצרוכת חשמל ונאלצים להכניס פחם ע"י הטרקטור, כך שכיום בעדן האוטמצזציה כנראה לא נעשית שום מלאכה בשבת רק פיקוח ובמצב של חירום [דהוה בודאי כפקו"נ] נעשה ויסות, וכך אומרים בתחנות הכוח הממונים בעצמם. [עכ"פ זה שאלה של מציאות ולא של דעת הפוסקים].

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: א' אוגוסט 28, 2016 6:33 pm
על ידי אב בבינה
גימפעל כתב:
אב בבינה כתב:
גימפעל כתב:התארחתי פעם במקום מסוים בשב"ק ועמי היה אז אחד מגדולי הרבנים בקהילה שנוהגים להחמיר על גנרטור, וגם רב זה במקום מגוריו היה מקפיד ע"כ, ושאלתיו איך הוא מיקל לאכול מתבשילים חמים שהוחמו על חשמל בשב"ק במקום שהותנו, ואמר לי שגם לדעת האוסרים אין זה אסור משום מעשה שבת, דא"כ גם לאחרי שבת עדיין יהיה אסור להשתמש בחשמל עד שיהא ידוע לנו בוודאות שחשמל זה נקי מפעולות שנעשו עבור כך בשבת.

איך זה הוכחה? אולי אה"נ?
וגם בספרו של מרגנשטרן הוא כותב שכדי שיעשו הוא 20 דקות בלבד.

א. גם 20 דקות אחרי צאת השבת אין אף אחד שמקפיד,
ב. אולי הפחם שהטרקטור הכניס בשבת הוא עבור החשמל שאתה צורך ביום ראשון.

מעשה שבת הוא רק על חילול שבת שהעושה אין לו על מה לסמוך. לעשות מלאכה 22 דקות לאחר השקיעה אף שאני לעצמי מחמיר בזה, מ"מ העושה כן לכאו' אין בזה משום מעשה שבת, א"כ אם עדיין מחובר לגנרטור עד 42 דקות הרי יש 20 דקות של כדי שיעשו.
וגן השאלה אינו במציאות אם מלאכה נעשה, אלא הוא כדי שיעשו

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: א' אוגוסט 28, 2016 6:37 pm
על ידי אב בבינה
פרי יהושע כתב:כל העניין הזה עם הפחם בשבתות בעיני הוא הזוי לחלוטין, לא יתכן שמהרגע להרגע מתקבלת הודעה שאין מספיק תצרוכת חשמל ונאלצים להכניס פחם ע"י הטרקטור, כך שכיום בעדן האוטמצזציה כנראה לא נעשית שום מלאכה בשבת רק פיקוח ובמצב של חירום [דהוה בודאי כפקו"נ] נעשה ויסות, וכך אומרים בתחנות הכוח הממונים בעצמם. [עכ"פ זה שאלה של מציאות ולא של דעת הפוסקים].

ייש"כ לדבריך הנאמרים בסברא, שמסתמא יותר מדוקדוק מאלו שבדקו את הנושא. גם הרב יצחק יוסף שביקר לתחנת הכח בר"ח ניסן תשע"ו כתב שיש מלאכות שאסורים מה"ת שנעשה כל השבת, עי' שו"ת ראשון לציון
ראה כאן
viewtopic.php?f=7&t=16080&start=360#p288194

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: א' אוגוסט 28, 2016 7:02 pm
על ידי בתבונה
השיעור של בכדי שיעשו, ע"פ רוב הפוסקים הוא רק במלאכת גוי ולא במלאכת ישראל. ובגמרא ושו"ע נפסק שמותר מיד, אולם חילקו אחרוני הפוסקים שיש מקרים שנאסר לעולם.

טענה שהתפרסמה בחוברות בעניין (איני ערב לנכונותה), שבמהלך השבת ישנם זמנים של ירידה בצריכת חשמל (למשל במהלך הלילה),ואז מסיבות של חיסכון בעלויות האנרגיה, מחליפים את הטורבינות לטורבינות קטנות, הצורה שבה זה נעשה הוא קודם מפעילים את הטורבינה הקטנה ואחר כך מכבים את הטורבינה הגדולה,
את הטורבינה הקטנה מדליקים לפני שמכבים את הטורבינה הגדולה, כך שפעולה זו אין בה צד לומר שנצרכת לשם פיקו"נ.

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: א' אוגוסט 28, 2016 7:28 pm
על ידי שלמה בן חיים
בתבונה כתב:השיעור של בכדי שיעשו, ע"פ רוב הפוסקים הוא רק במלאכת גוי ולא במלאכת ישראל. ובגמרא ושו"ע נפסק שמותר מיד, אולם חילקו אחרוני הפוסקים שיש מקרים שנאסר לעולם.

טענה שהתפרסמה בחוברות בעניין (איני ערב לנכונותה), שבמהלך השבת ישנם זמנים של ירידה בצריכת חשמל (למשל במהלך הלילה),ואז מסיבות של חיסכון בעלויות האנרגיה, מחליפים את הטורבינות לטורבינות קטנות, הצורה שבה זה נעשה הוא קודם מפעילים את הטורבינה הקטנה ואחר כך מכבים את הטורבינה הגדולה,
את הטורבינה הקטנה מדליקים לפני שמכבים את הטורבינה הגדולה, כך שפעולה זו אין בה צד לומר שנצרכת לשם פיקו"נ.

ידוע מה שכתב הפרי מגדים סימן שכה א"א ס"ק כב דבמומר אסור למי שנעשה בשבילו אסור לעולם כמו למבשל עצמו. וראה שו"ת כתב סופר או"ח סימן נ, קהלות יעקב ליקוטים ח"ב סימן ז, ואין לפני ספר התשובות של מרן הגריש"א זצ"ל אבל זכור לי שגם שם פסק כהפרי מגדים דמעשה שבת של מומר אסור לאחרים שנעשה בשבילם לעולם, וכאן הרי זה נעשה בשבילו, נמצא שהמלאכה שנעשית בשבת בחברת החשמל אסורה לעולם למי שנעשה בשבילו שזה כל אחד ואחד ממנו.

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: א' אוגוסט 28, 2016 8:26 pm
על ידי פרנקל תאומים
אב בבינה כתב:מה זה קשור לחשמל בשבת, הלא טענת האוסרים היא א- שכמעט אין אחד שהתיר את הדבר לכתחילה [כמו שידוע שהגרש"ז כ' שהוא אש זרה כו' על אף שהתיר] ב - שהמציאות שעליה סמכו המתירים [שהוא אוטמטי, או שיש גוים] אינו אמת.
האם ידוע על פוסק אחד היום שמודה שהמציאות הוא שיש מלאכות שנעשה בשבת ע"י ישראלים, ואעפ"כ סובר שאין ענין להקפיד?


אמר לי הגר"ש אויערבאך שליט"א, שמיד כשחברת החשמל עברה לידים יהודיות, עוד לפני שהתעוררו לכך אנשי העדה החרדית(כלשונו), כבר כאב אביו את הדבר, ובביתו לא השתמש בחשמל מחברת החשמל בשבת.

הרב גימפעל,
שאלתי את שאלתי, היות שאני גר באיזור חסידי, ולצערי אין שם אפשרות להתחבר לגנרטור, כמו שזוכים לכך חבריי הדרים באיזורים ליטאיים.
אני מבין שמרבית החסידים לא מקפידים על גנרטור, מעניין אותי מה דעתם של כל גדולי בעלי ההוראה החסידיים בדורינו, האם הם מורים באופן גורף שיש להשתמש בגנרטור?
ואגב זאת, מה עושים במקרה כמו שלי? (שאין אפשרות להתחבר לגנרטור), האם לפחות בכה"ג יש לי על מה לסמוך להקל?

נ"ב: אל תפרש את דבריי כהתקפה על החסידים, אדרבה אני רוצה לדעת אם יש לי על מה לסמוך, ובוודאי אם אדע על גדולי הוראה חסידיים המקילים בזה, ירווח לי(שוב, לפחות בסיטואציה שלי כנ"ל).

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: א' אוגוסט 28, 2016 8:30 pm
על ידי שלמה בן חיים
פרנקל תאומים כתב:
אב בבינה כתב:מה זה קשור לחשמל בשבת, הלא טענת האוסרים היא א- שכמעט אין אחד שהתיר את הדבר לכתחילה [כמו שידוע שהגרש"ז כ' שהוא אש זרה כו' על אף שהתיר] ב - שהמציאות שעליה סמכו המתירים [שהוא אוטמטי, או שיש גוים] אינו אמת.
האם ידוע על פוסק אחד היום שמודה שהמציאות הוא שיש מלאכות שנעשה בשבת ע"י ישראלים, ואעפ"כ סובר שאין ענין להקפיד?


אמר לי הגר"ש אויערבאך שליט"א, שמיד כשחברת החשמל עברה לידים יהודיות, עוד לפני שהתעוררו לכך אנשי העדה החרדית(כלשונו), כבר כאב אביו את הדבר, ובביתו לא השתמש בחשמל מחברת החשמל בשבת.

הרב גימפעל,
שאלתי את שאלתי, היות שאני גר באיזור חסידי, ולצערי אין שם אפשרות להתחבר לגנרטור, כמו שזוכים לכך חבריי הדרים באיזורים ליטאיים.
אני מבין שמרבית החסידים לא מקפידים על גנרטור, מעניין אותי מה דעתם של כל גדולי בעלי ההוראה החסידיים בדורינו, האם הם מורים באופן גורף שיש להשתמש בגנרטור?
ואגב זאת, מה עושים במקרה כמו שלי? (שאין אפשרות להתחבר לגנרטור), האם לפחות בכה"ג יש לי על מה לסמוך להקל?

נ"ב: אל תפרש את דבריי כהתקפה על החסידים, אדרבה אני רוצה לדעת אם יש לי על מה לסמוך, ובוודאי אם אדע על גדולי הוראה חסידיים המקילים בזה, ירווח לי(שוב, לפחות בסיטואציה שלי כנ"ל).

אפשר להשתמש במצבר זה לא פחות טוב מגנרטור ואפילו יותר טוב.

Re: דעות הרבנים בענין גנרטור בשב"ק

פורסם: א' אוגוסט 28, 2016 10:37 pm
על ידי פרי יהושע
אב בבינה כתב:
פרי יהושע כתב:כל העניין הזה עם הפחם בשבתות בעיני הוא הזוי לחלוטין, לא יתכן שמהרגע להרגע מתקבלת הודעה שאין מספיק תצרוכת חשמל ונאלצים להכניס פחם ע"י הטרקטור, כך שכיום בעדן האוטמצזציה כנראה לא נעשית שום מלאכה בשבת רק פיקוח ובמצב של חירום [דהוה בודאי כפקו"נ] נעשה ויסות, וכך אומרים בתחנות הכוח הממונים בעצמם. [עכ"פ זה שאלה של מציאות ולא של דעת הפוסקים].

ייש"כ לדבריך הנאמרים בסברא, שמסתמא יותר מדוקדוק מאלו שבדקו את הנושא. גם הרב יצחק יוסף שביקר לתחנת הכח בר"ח ניסן תשע"ו כתב שיש מלאכות שאסורים מה"ת שנעשה כל השבת, עי' שו"ת ראשון לציון
ראה כאן
viewtopic.php?f=7&t=16080&start=360#p288194


יש"כ על המבואה שבאמת משכילה ומעמידה פחות או יותר על מצב העניינים, אמנם כפי שנראה משם המצב הוא מעט עמום ולא חד משמעי כמו שנכתב באיזה חוברת ידועה על הטרקטורים המופעלים בשבת ע"י אנשים והעמסה של הפחמים וכדו', איני בטוח שיש במה שהם עושים -גם אם נניח שהם עושים ממש בכל שבת ולא רק במצב של חירום- ממש מלאכות מה"ת, אם כי למען האמת המצב לא נראה טוב כל כך לאור הממצאים המובאים בכתבה הזו.