מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מלבב
הודעות: 3495
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי מלבב » ב' יוני 04, 2018 11:45 pm

אוצר החכמה כתב:
מלבב כתב:
אוצר החכמה כתב:

האם שייך להודות שלא עשני פומה או שלא פגשתי טיגריס שיטרוף אותי? ואם כן למה אתה לא עושה את זה?

אגב אצלנו נהוג להודות על זה שאנחנו לא עבדים למצרים אע"פ שכבר אלפי שנים עברו מאז. כמעט כמו מימי הדינזאורים.

זה שונה, כי אילו לא הוציא וכו


ואילו לא ביטל הקב"ה את העבדות בעולם היה שכנך עבד כנעני מהודר.

אתה לא מבין את ההבדל? שייך להודות על מה שסבא שלי היה וניצל ולכן זה נקרא שכאילו אני ניצלתי כיון שאילו לא וכו', ושייך להודות על דבר שכיח שהיה יכול לקרוא ולא קרא, אבל להודות על דבר שלא אני ולא סבא שלי היו שם, ולא שכיח כלל בימינו רק אילו לא ביטל הקב"ה את הדבר לפני אלף שנה אולי זה היה קורה לי זה כבר משהו אחר לגמרי.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' יוני 04, 2018 11:50 pm

אתה לא מבין את ההבדל. שההודאה על שלא עשני עבד היא בכלל לא על זה שכמעט היית עבד אבל בסוף לא?
אני אגלה לך סוד כל מי שנולד יהודי לא היה לו שום סיכוי להיות עבד בדיוק באותה מידה שלא היה לו סיכוי להיות דינוזאור. לפני שהוא נולד הוא לא היה כאן וזה לא משנה בכלל מה היה בעולם וברגע שהוא נולד הוא נולד יהודי.
ידוע הטיעון של דייל קרנגי שלהצטער על שגיאה שעשית לפני דקה היא בדיוק כמו להצטער על משהו שקרה בתקופת הדינוזאורים. (אגב לא באמת היו דינוזאורים).

מלבב
הודעות: 3495
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי מלבב » ג' יוני 05, 2018 11:28 pm

אוצר החכמה כתב:אתה לא מבין את ההבדל. שההודאה על שלא עשני עבד היא בכלל לא על זה שכמעט היית עבד אבל בסוף לא?
אני אגלה לך סוד כל מי שנולד יהודי לא היה לו שום סיכוי להיות עבד בדיוק באותה מידה שלא היה לו סיכוי להיות דינוזאור. לפני שהוא נולד הוא לא היה כאן וזה לא משנה בכלל מה היה בעולם וברגע שהוא נולד הוא נולד יהודי.
ידוע הטיעון של דייל קרנגי שלהצטער על שגיאה שעשית לפני דקה היא בדיוק כמו להצטער על משהו שקרה בתקופת הדינוזאורים. (אגב לא באמת היו דינוזאורים).

הקב"ה מביא אנשים לעולם בכל דור, חלקם גויים חלקם עבדים וחלקם יהודים כשרים, אז כל זמן שזה היה המצב היה שייך להודות שבראני כיהודי כשר ולא עבד, אבל כיון שאין כבר בכלל מציאות של עבד לא שייך להודות על דבר כזה, שאם כן אין לדבר סוף,ונצטרך להודות על כל דבר שבתאוריה היה יכול לקרוא.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' יוני 06, 2018 6:45 am

אסביר עוד פעם אחת.
אנחנו לא מודים על כל דבר. הן שהיה יכול לקרות במציאות והן שהיה יכול לקרות בתיאוריה.
ונתתי לך דוגמאות מעין הדוגמאות שאתה נתת.
אנחנו מודים לקב"ה אך ורק על הדברים שרז"ל ברוחב דעתם חשבו שראוי להודות עליהם. לפעמים הברכה היא על נס שנעשה לאדם. לפעמים על סכנה שנכנס אליה וניצול (לא על סכנה שהיתה יכולה לקרות. חולה שנתרפא מברך מי שלא חלה לא יברך אפילו אם השכן שלו חלה) ועוד הרבה דברים אחרים. אחד הדברים הוא על שלמות האדם בחיובי המצוות. ויש בזה שלוש דרגות. שלא עשני גוי שלא עשני עבד ושלא עשני אשה. אלה שלוש הדרגות שיש באיש היהודי בן החורין והגבר. אין לזה קשר בכלל לשאלה האם בית המשפט העליון מרשה לקנות עבדים כנעניים.


אני לא חושב שהגרח"ק העלה אפילו בדעתו את הדרך הזאת שאתה מציג כסיבה לקושייתו. אני מבין שהוא סבר שצריך שיהיה משהו שתחול עליו הברכה ורק אם אדם רואה או יכול לראות עבד יש מה שתחול עליו הברכה. על זה ציינתי שאיני מבין את זה כי מה שחלה עליו הברכה הוא לא מה שאין בי (כלומר עבד) אלא מה שיש בי (כלומר בן חורין).

עקביה
הודעות: 5513
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי עקביה » ד' מאי 27, 2020 1:16 pm

מגן אברהם על שולחן ערוך אורח חיים הלכות ברכות השחר ושאר ברכות סימן מו סעיף ד (ס"ק י)
ולפי מ"ש המקובלים שהברכות הללו מברכין על יציאת נשמתו בלילה שלא נדבק בה נשמת עכו"ם או עבד א"כ גם גר יכול לברך כן:


לפי דברים אלה מיושבת קושית הגרח"ק.

אבל לא הבנתי, מהיכן יודע האדם הקם בבוקר שאכן לא נדבקה בנשמתו נשמת גוי או עבד?

אליעזר ג
הודעות: 734
הצטרף: ד' ינואר 01, 2020 10:28 pm

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי אליעזר ג » ד' מאי 27, 2020 6:21 pm

מבקש תורה כתב:בספר רץ כצבי עניני אבן העזר החדש, מהר"ר צבי רייזמן שליט"א- מביא: ידידי רבי דוד מנדלבוים, שוחח עם הגר"ח קנייבסקי, על דברי המג"א והמשנ"ב (לגבי שביתת עבדו בזה"ז) שאין עבדים ושפחות בזמן הזה, והגר"ח הקשה על דבריהם ממה שמברכים בברכות השחר "שלא עשני עבד", וביאר המג"א עצמו שהכוונה לעבד כנעני. ואם לא שייך בזמנינו עבד כנעני "מחמת דינא דמלכותא", לכאורה לא נוכל לברך ברכה זו, כשם שאין מברכים "שעשה לי כל צרכי" בתשעה באב, מכיון שלא לובשים אז נעליים. ואם כן ממה שמברכים בזמנינו "שלא עשני עבד" מוכח איפוא, שגם בזמנינו יש מציאות של עבדים ושפחות, ודברי המג"א והמשנ"ב צ"ע.



אבל בשורה התחתונה עדיין יש עבדות בפועל באפריקה ואולי בעוד מקומות , לא כעבד כנעני ליהודי אבל יותר גרוע ומסתמא זה גזל ולא כדין. אבל עדיין המציאות בפועל קיימת ולכאורה יש מקום לברך.

עושה חדשות
הודעות: 12743
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' יוני 11, 2020 8:30 pm

אוצר החכמה כתב:זה מזכיר את הדיון התמוה בעיני אם אשה צריכה לומר שלא עשני שפחה. בגלל שהיא אשה לא היתה יכולה להיות עבד? על זה היא מברכת שעשה אותה הבורא אשה יהודיה ולא גבר עבד כנעני.
היכן הדיון? האם יש שפסקו לאשה לומר "שלא עשני שפחה" במקום "עבד"?

עזריאל ברגר
הודעות: 13277
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יוני 11, 2020 8:54 pm

עושה חדשות כתב:
אוצר החכמה כתב:זה מזכיר את הדיון התמוה בעיני אם אשה צריכה לומר שלא עשני שפחה. בגלל שהיא אשה לא היתה יכולה להיות עבד? על זה היא מברכת שעשה אותה הבורא אשה יהודיה ולא גבר עבד כנעני.
היכן הדיון? האם יש שפסקו לאשה לומר "שלא עשני שפחה" במקום "עבד"?

איני יודע בפוסקים, אבל בסידורים - ראיתי את הנוסח הזה בסידורים שונים.

לבי במערב
הודעות: 9349
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' יוני 11, 2020 9:10 pm

עושה חדשות כתב:היכן הדיון? האם יש שפסקו לאשה לומר "שלא עשני שפחה" במקום "עבד"?
חיפוש־פשוט באוצה"ח ('שלא_עש[א]ני_שפחה') מעלה כ-200 תוצאות, דוק ותשכח. כדוגמא בעלמא, יעויין הנסמן בכה"ח סי' מו ס"ק מב.

פולסברג
הודעות: 1770
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: שלא עשאני עבד בזמן הזה-קושיית הגר"ח קניבסקי

הודעהעל ידי פולסברג » א' מרץ 20, 2022 10:28 pm

לבי במערב כתב:
עושה חדשות כתב:היכן הדיון? האם יש שפסקו לאשה לומר "שלא עשני שפחה" במקום "עבד"?
חיפוש־פשוט באוצה"ח ('שלא_עש[א]ני_שפחה') מעלה כ-200 תוצאות, דוק ותשכח. כדוגמא בעלמא, יעויין הנסמן בכה"ח סי' מו ס"ק מב.

כך נהגה הרבנית קנייבסקי בפני בעלה רבינו זצללה''ה, בוידאו המתוק הזה:
https://www.theyeshivaworld.com/news/he ... achar.html


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 294 אורחים