מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

גויל או קלף-עפצים או סיד

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
הוגה ומעיין
הודעות: 1979
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: גויל או קלף-עפצים או סיד

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ג' יוני 16, 2020 1:57 pm

פלוריש כתב:מהו עיבוד "בסיד ומן ידוע" להכנת מנעל לבן, שהזכיר הרמב"ם בפיהמ"ש (ביצה א י)?

צ"ל זמן.
מה בדיוק צריך פירוש?

פלוריש
הודעות: 2475
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: גויל או קלף-עפצים או סיד

הודעהעל ידי פלוריש » ג' יוני 16, 2020 11:56 pm

הוגה ומעיין כתב:
פלוריש כתב:מהו עיבוד "בסיד ומן ידוע" להכנת מנעל לבן, שהזכיר הרמב"ם בפיהמ"ש (ביצה א י)?

צ"ל זמן.
מה בדיוק צריך פירוש?

יישר כח על תיקון הטעות.
רגילים להסביר שלפי הרמב"ם, מציאותית, עיבוד בסיד כלל אינו עיבוד, ואילו כאן כותב הרמב"ם שמעבדים עור למנעל בסיד.
האם זה בגלל השוני בתוצאה במבוקש, שבקלף רוצים שיהיה גמיש ובמנעל שיהיה קשה יותר?

לענין
הודעות: 3472
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: גויל או קלף-עפצים או סיד

הודעהעל ידי לענין » ד' יוני 17, 2020 12:18 am

גם בתים של תפלין מעבדים בסיד, אאל"ט, ברור שהענין הוא בבקשת התוצאה [אאל"ט כך שמעתי מהעבדן רבי אליהו פרץ].

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: גויל או קלף-עפצים או סיד

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' יוני 17, 2020 10:47 am

בתים של תפילין לדעת הרמב"ם אינם צריכים עיבוד כלל.
ובאופן כללי, ודאי שסיד הוא עיבוד מבחינה מציאותית, שהרי העור משתמר על ידיו וניתן למלאכה, וזהו עיקר העיבוד מבחינה מציאותית.
העניין הוא שמבחינה כימית הסיד אינו נחשב לעיבוד, שכן הפעולה שלו הפוכה מפעולת העפצים.

איקטורין
הודעות: 488
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 12:26 am

Re: גויל או קלף-עפצים או סיד

הודעהעל ידי איקטורין » ד' יוני 15, 2022 3:20 pm

לא מצאתי כאן תשובה לשאלה בסיסית.

כידוע תפילין נכתבים על הקלף, ומזוזה על דוכססטוס, וספרי תורה על הגויל הלכה למשה מסיני, לכתחילה.
מה פשר הדבר לחלק בין שלושתם, הלא דבר הוא?!

בברכה המשולשת
הודעות: 14236
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: גויל או קלף-עפצים או סיד

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' יוני 15, 2022 6:49 pm

איקטורין כתב:לא מצאתי כאן תשובה לשאלה בסיסית.

כידוע תפילין נכתבים על הקלף, ומזוזה על דוכססטוס, וספרי תורה על הגויל הלכה למשה מסיני, לכתחילה.
מה פשר הדבר לחלק בין שלושתם, הלא דבר הוא?!


נדון במאמריו של הגאון הצדיק רבי עידוא אלבה בירחון האוצר (ובספרו, רק שהמאמר הוא מאוחר יותר ועדכני יותר) שנזכרו לעיל.

איקטורין
הודעות: 488
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 12:26 am

Re: גויל או קלף-עפצים או סיד

הודעהעל ידי איקטורין » ה' יוני 16, 2022 12:47 am

ייש"כ


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 175 אורחים