עמוד 2 מתוך 2

Re: גויל או קלף-עפצים או סיד

פורסם: ג' יוני 16, 2020 1:57 pm
על ידי הוגה ומעיין
פלוריש כתב:מהו עיבוד "בסיד ומן ידוע" להכנת מנעל לבן, שהזכיר הרמב"ם בפיהמ"ש (ביצה א י)?

צ"ל זמן.
מה בדיוק צריך פירוש?

Re: גויל או קלף-עפצים או סיד

פורסם: ג' יוני 16, 2020 11:56 pm
על ידי פלוריש
הוגה ומעיין כתב:
פלוריש כתב:מהו עיבוד "בסיד ומן ידוע" להכנת מנעל לבן, שהזכיר הרמב"ם בפיהמ"ש (ביצה א י)?

צ"ל זמן.
מה בדיוק צריך פירוש?

יישר כח על תיקון הטעות.
רגילים להסביר שלפי הרמב"ם, מציאותית, עיבוד בסיד כלל אינו עיבוד, ואילו כאן כותב הרמב"ם שמעבדים עור למנעל בסיד.
האם זה בגלל השוני בתוצאה במבוקש, שבקלף רוצים שיהיה גמיש ובמנעל שיהיה קשה יותר?

Re: גויל או קלף-עפצים או סיד

פורסם: ד' יוני 17, 2020 12:18 am
על ידי לענין
גם בתים של תפלין מעבדים בסיד, אאל"ט, ברור שהענין הוא בבקשת התוצאה [אאל"ט כך שמעתי מהעבדן רבי אליהו פרץ].

Re: גויל או קלף-עפצים או סיד

פורסם: ד' יוני 17, 2020 10:47 am
על ידי מקדש מלך
בתים של תפילין לדעת הרמב"ם אינם צריכים עיבוד כלל.
ובאופן כללי, ודאי שסיד הוא עיבוד מבחינה מציאותית, שהרי העור משתמר על ידיו וניתן למלאכה, וזהו עיקר העיבוד מבחינה מציאותית.
העניין הוא שמבחינה כימית הסיד אינו נחשב לעיבוד, שכן הפעולה שלו הפוכה מפעולת העפצים.

Re: גויל או קלף-עפצים או סיד

פורסם: ד' יוני 15, 2022 3:20 pm
על ידי איקטורין
לא מצאתי כאן תשובה לשאלה בסיסית.

כידוע תפילין נכתבים על הקלף, ומזוזה על דוכססטוס, וספרי תורה על הגויל הלכה למשה מסיני, לכתחילה.
מה פשר הדבר לחלק בין שלושתם, הלא דבר הוא?!

Re: גויל או קלף-עפצים או סיד

פורסם: ד' יוני 15, 2022 6:49 pm
על ידי בברכה המשולשת
איקטורין כתב:לא מצאתי כאן תשובה לשאלה בסיסית.

כידוע תפילין נכתבים על הקלף, ומזוזה על דוכססטוס, וספרי תורה על הגויל הלכה למשה מסיני, לכתחילה.
מה פשר הדבר לחלק בין שלושתם, הלא דבר הוא?!


נדון במאמריו של הגאון הצדיק רבי עידוא אלבה בירחון האוצר (ובספרו, רק שהמאמר הוא מאוחר יותר ועדכני יותר) שנזכרו לעיל.

Re: גויל או קלף-עפצים או סיד

פורסם: ה' יוני 16, 2022 12:47 am
על ידי איקטורין
ייש"כ