עמוד 2 מתוך 2

Re: גילוח פאות כעין תער

פורסם: ו' ספטמבר 16, 2016 8:46 pm
על ידי נהר שלום
.

Re: גילוח פאות כעין תער

פורסם: ו' ספטמבר 16, 2016 8:50 pm
על ידי נהר שלום
מעט דבש כתב:האם בכל מקום שהשו"ע כותב 'ויש לחוש' הכונה לחומרא בעלמא?

שו"ת יביע אומר חלק ב - יורה דעה סימן כא

(ז) איברא דחזי הוית להט"ז (יו"ד רפט סק"ג) שכ', דמ"ש בש"ע (שם ס"ב) שצריך להרחיקה טפח מן המשקוף, זהו לכתחלה, אבל בדיעבד כשר בלא הרחקה מלמעלה. כ"כ הב"י. עכ"ל. וכן הובא בבאר היטב וכ"כ בערוך השלחן.

ובאמת שדבריהם תמוהים. שהרי הב"י אחר שהסביר ד' הרמב"ם (פ"ו מה' מזוזה הי"ב), כמ"ש בכסף משנה המובא לעיל (אות א), כ' בזה"ל: אבל הרי"ף (ה:) והרא"ש (הלכות מזוזה סי' י) סתמו וכתבו דברי ר"ז אמר שמואל בלבד. ולענין הלכה יש לחוש לדברי הרמב"ם. עכ"ל.

והנה אין לפרש שכוונת מרן שיש לחוש לכתחלה דוקא, ואינו פוסק כד' הרמב"ם לגמרי שהוא פוסל בזה אף בדיעבד. שא"כ נמצא שמרן סותר את עצמו במה שהביא בש"ע לשון הרמב"ם בדיוק, שהוא סובר לפסול בדיעבד ג"כ כשהניחה סמוך למשקוף ממש. אלא ודאי שהוא פוסק לחוש אליו להצריך להסיר את המזוזה ולקבעה שנית במקומה הראוי.

אכן אם בבית יוסף היה כותב שיש לחוש לדעת הרא"ש, ובשו"ע היה מביא את דברי הרא"ש בסתם, ודאי שהוא פוסק שאסור אף מעיקר הדין. אולם הדיון כאן הוא בדיוק להיפך, בבית יוסף פסק כהרא"ש משום ספק דאורייתא לחמורא, ובשו"ע לא הביא את דעת הרא"ש בסתם, אלא רק בי"א ויש לחוש.

Re: גילוח פאות כעין תער

פורסם: ב' אוקטובר 23, 2017 1:26 am
על ידי נהר שלום
התפרסם מאמר בעניין בירחון האוצר האחרון.

Re: גילוח פאות כעין תער

פורסם: א' פברואר 21, 2021 9:27 am
על ידי יואל שילה
תרמתי גם את חלקי בעניין, בס"ד