מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

להרגיש את יראת השמיים של התנאים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שברי לוחות
הודעות: 2094
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: להרגיש את יראת השמיים של התנאים

הודעהעל ידי שברי לוחות » ד' יולי 27, 2016 10:38 pm

קו ירוק כתב:ברור שהמעשיות פה הם באבע מעייס'עס'...
ובאמת הכל בדמיון ובמחשבה, להביע שאין אנו מגיעים לדרגה של ה'לב' של דורות הקודמים, ומהגר"א מובא שאמר זאת בסגנונו שלו; שדורות הראשונים עדיפי מינן בעבודת הלב.
והגרח"ס אמר שנישרף מקדושת דוד המלך.
ואילו סיפורי חסידים מעדיפים להלביש את זה על צדיקים שמעשה שהיה כך היה - לא מעשה ולא היה, הכל במחשבה. צריך לסנן מה אמת ומה דמיון, והעיקר ולקחת מוסר השכל.

הסיפור הדמיוני שפלוני ביקש דרגתו של פלוני, יכול להיתפש רק אצל רפה המוח, והרי גם מי שיבקש לא יוכל לקבל את זה אפילו לשניה - גם אם היה משתטה ומבקש, כי הוא לא שם! נדרש מאדם להיות מה שהוא, ולדעת שדורות הראשונים עדיפי מינן ביראה ועבודת האלוקים.
(דרך משל. בנערותי רציתי ביו"כ להרגיש כהסטייפלער.. כשבגרתי מעט הבנתי שא"א ליו"כ אחד להיות כמוהו, צריך להיות גם לפני כן ואחרי כן כמוהו, אז גם ביו"כ אהיה כמוהו).

מעניין שלא שמעתי סיפור כגון שרבי עקיבא איגר ביקש לרגע להיות למדן כעתניאל בן קנז, ונתנו לו, רק שמוחו התפוצץ מכאב ראש, והוא ביקש שיקחו ממנו.. נקודה למחשבה

תודה על הארת העינים, ונהדברים המחכימים
אשרי הדור שבעלי השקפה בהירה כל כך נמצאים בו!

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: להרגיש את יראת השמיים של התנאים

הודעהעל ידי גימפעל » ד' יולי 27, 2016 10:42 pm

אפרקסתא דעניא כתב:
גימפעל כתב:הסיפור שבשעת שריפת הגרף פוטוצקי בטלה טומאת ידים מן העולם, היא סיפור חסידי לחלוטין, לזה אתה מאמין ?


האומנם?

והנה בכל יום ויום צריך שיתחדש השפעה והארה בנבראים, שיעלה אותם מן המדרגה השפלה השורשית בהם, וייתן בהם קידוש ובהירות כמו שכתבתי. ואולם סידרה החכמה העליונה מציאות ההארה הזאת המתחזקת ומעברת החושך של העולם, ומגברת בו ובברואיו היקר והמעלה והקדושה שזכרנו, ותלה המשכה במעשה התחתונים כשאר כל ההשפעות והתיקונים. ואמנם המעשה אשר תלאה בו, הוא מסור אדם את נפשו על קידוש שמו יתברך.

וגם בזה יש מדרגות, כי המסירה שימסור אדם עצמו על קידוש השם בפועל, ימשיך הארה גדולה וחזקה מאוד, ויתקן בבריאה תיקון עצום, וירבה בה הקידוש והבהירות ריבוי גדול.


מסתמא מזהים מי כתב את זה...

רמח"ל
נערך לאחרונה על ידי גימפעל ב ד' יולי 27, 2016 10:44 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: להרגיש את יראת השמיים של התנאים

הודעהעל ידי צולניק » ד' יולי 27, 2016 10:43 pm

טוב וחסד כתב:הסיום הוא שתיכף הוא נפל על הארץ כולו מכופף ומכווץ, וביקש שיקחו את זה ממנו כי אי אפשר להחזיק מעמד.

ראיתי פעם באיזה כת"ע על אדמו"ר אחד שליט"א שמשך כל זמן אמירת ה'אקדמות' מחזיקים בו כמה גבאים שלא יפול מעוצמת...., יש מי שיכול לאשר?

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: להרגיש את יראת השמיים של התנאים

הודעהעל ידי גימפעל » ד' יולי 27, 2016 10:45 pm

צולניק כתב:
טוב וחסד כתב:הסיום הוא שתיכף הוא נפל על הארץ כולו מכופף ומכווץ, וביקש שיקחו את זה ממנו כי אי אפשר להחזיק מעמד.

ראיתי פעם באיזה כת"ע על אדמו"ר אחד שליט"א שמשך כל זמן אמירת ה'אקדמות' מחזיקים בו כמה גבאים שלא יפול מעוצמת...., יש מי שיכול לאשר?

תולדות אברהם יצחק,
מחזיקים בו מעוצמת ההתלהבות, ולא הבנתי מה רצית לרמז.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2451
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: להרגיש את יראת השמיים של התנאים

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ד' יולי 27, 2016 10:49 pm

גימפעל כתב:
אפרקסתא דעניא כתב:
גימפעל כתב:הסיפור שבשעת שריפת הגרף פוטוצקי בטלה טומאת ידים מן העולם, היא סיפור חסידי לחלוטין, לזה אתה מאמין ?


האומנם?

והנה בכל יום ויום צריך שיתחדש השפעה והארה בנבראים, שיעלה אותם מן המדרגה השפלה השורשית בהם, וייתן בהם קידוש ובהירות כמו שכתבתי. ואולם סידרה החכמה העליונה מציאות ההארה הזאת המתחזקת ומעברת החושך של העולם, ומגברת בו ובברואיו היקר והמעלה והקדושה שזכרנו, ותלה המשכה במעשה התחתונים כשאר כל ההשפעות והתיקונים. ואמנם המעשה אשר תלאה בו, הוא מסור אדם את נפשו על קידוש שמו יתברך.

וגם בזה יש מדרגות, כי המסירה שימסור אדם עצמו על קידוש השם בפועל, ימשיך הארה גדולה וחזקה מאוד, ויתקן בבריאה תיקון עצום, וירבה בה הקידוש והבהירות ריבוי גדול.


מסתמא מזהים מי כתב את זה...

רמח"ל


אכן. אז מה כאן חסידי?

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: להרגיש את יראת השמיים של התנאים

הודעהעל ידי גימפעל » ד' יולי 27, 2016 10:51 pm

הגרף פוטוצקי היה היחיד במשך הדורות שמסר את נפשו על קידוש ה' ?

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2451
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: להרגיש את יראת השמיים של התנאים

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ד' יולי 27, 2016 11:43 pm

ברור שלא, אבל באותו דור כנראה שזה היה נחשב לקידוש ה' עצום במיוחד.

אם הגר"א אמר מה שאמר על סמך דברי הרמח"ל, או ששניהם שאבו מאותו מקור (מה שיותר מסתבר), הרי אין כאן שום חסידישע מעשה.

ונתנו ידידים
הודעות: 1190
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: להרגיש את יראת השמיים של התנאים

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ה' יולי 28, 2016 12:19 am

להרב בעל קו ירוק:
האם אינו מן הראוי לחכם ונבון כמותך להבין שחלוק הוא למדן שהוא עשיי' ועבודה ובלי לעמול ע"ז לא היי' למדן מעולם וכל החסידים מסכימים לזה אבל יראת שמים הוא מריגה ובודאי שע"י עבודתו יקבלנו אבל יכול לקבלו כמתנה מן השמים.

המעשה הזה הוא אמיתי והוא מקובל אצל החסידים מאז ומתמיד, וכל הקושיות הם עורבא פרח שהרי מדברים על הרה"ק ר' זושא וידע הרבה דברים ברוח קדשו וגם זה הי' יכול לידע, אבל הוא גראדע לא רלונטי מכיון שלא שאל את היראה מן השמים אלא ביקש מרבו המגיד שיזכה לזה והוא ענה לו שאינו ראוי לזה ולא יוכל לסובלו והפציר בו עד שהסכים שיהי' לו כהרמב"ם וגם זה לא הי' יכול לסבול, וההמשך הוא כמו שציינתי לעיל שאמר לו על הרה"ק ר"א מקרלין.
לעיל צוין גירסא אחרת אצל הישמח משה איש מפי איש ויתכן ששניהם אמת ואולי אצל הר' ר' זישע לא הי' בכל הפרטים דלעיל אבל יסוד הדברים הוא אותו דבר וכמו שציינתי.

וכל מי שאינו מאמין בסיפורי החסידים המקובלים עליו נאמר יסכר פי וגו',

דרך אגב מהו הענין למי שאינו מאמין בסיפורי החסידים ליכנס לאשכול ולצעוק דיעותיו. הרי כמובן שהאשכול הזה מיועד הוא למי שהוא רלונטי אצלם ואם כל א' הי' נשאר באשכול שלו ויגיב בענינים שהוא משתייך אליו היו נפסקים בזה רוב הפולמוסים הרעשנים והמיותרות בפורום זה.
נערך לאחרונה על ידי ונתנו ידידים ב ה' יולי 28, 2016 12:27 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: להרגיש את יראת השמיים של התנאים

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' יולי 28, 2016 12:22 am

אורח כתב:יפה אמרת, החריגות יש לה שתי פנים, בסיפורים (הפלגות עצומות) במסופרים (ריבוי האישים). אצל החסידים ורק אצל החסידים זכינו להפלגות בשני המובנים באופן מופלג מאד. (אמר לי פעם חכ"א, צא ולמד מד' ר' יוסף חיים בעל הבן איש חי, שבתשו' רב פעלים מתחבט אם הרש"ש זכה לגילוי אליהו, ואם זכה, לאיזה בחינה זכה, וזה הרש"ש שאצל הספרדים (מסוגו של הבא"ח) הוא שני לאר"י. ואילו אצל חסידים, אין (ל' הפלגה...) ביוגרפיה שאינה כוללת פרק מפורט על קשריו המסועפים עם אליהו.

בהקשר להדגשה שלך, שאלה שמעניינת אותי, האם קראת אי פעם את הקדמתו של הגר"ח מוולוז'ין לביאור הגר"א על ספר יצירה?

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: להרגיש את יראת השמיים של התנאים

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ה' יולי 28, 2016 12:46 am

ונתנו ידידים כתב:דרך אגב מהו הענין למי שאינו מאמין בסיפורי החסידים ליכנס לאשכול ולצעוק דיעותיו. הרי כמובן שהאשכול הזה מיועד הוא למי שהוא רלונטי אצלם ואם כל א' הי' נשאר באשכול שלו ויגיב בענינים שהוא משתייך אליו היו נפסקים בזה רוב הפולמוסים הרעשנים והמיותרות בפורום זה.

צודק מליון אחוז

ורפואה שלמה לאלו שלא נמאס להם לעשות זאת פעם אחר פעם, כסיל שונה באיוולתו ומרגיש שמציל את הדור או ההשקפה הטהורה או דעת תורה האמיתית או לא יודע מה בזה שהוא חוזר שוב ושוב על דעתו המחוכמת בנוגע לחוג השונה ממנו.

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2307
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: להרגיש את יראת השמיים של התנאים

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ה' יולי 28, 2016 2:06 am

אורח כתב:ואילו אצל חסידים, אין (ל' הפלגה...) ביוגרפיה שאינה כוללת פרק מפורט על קשריו המסועפים עם אליהו.

הבלים!

שברי לוחות
הודעות: 2094
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: להרגיש את יראת השמיים של התנאים

הודעהעל ידי שברי לוחות » ה' יולי 28, 2016 2:19 am

ארזי ביתר כתב:
אורח כתב:ואילו אצל חסידים, אין (ל' הפלגה...) ביוגרפיה שאינה כוללת פרק מפורט על קשריו המסועפים עם אליהו.

הבלים!

כך נראה מי שאין לו מושג על מה הוא מדבר, וניזון מקטעי שמועות ומבדותות.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: להרגיש את יראת השמיים של התנאים

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' יולי 28, 2016 2:34 am

הרב מטערנעווא היה חסיד מופלג של האהב"י מויז'ניץ, שאלו אותו פעם: האם לרבך יש גילוי אליהו? ענה: אינני יודע וזה גם לא מענין אותי, מספיק לי שהוא יותר עובד ה' ממני, ואני מרגיש שהוא יכול לקדם אותי יותר גבוה!
ובקשר לסיפורים המוזרים (שעליהם דן האשכול בעיקר), שזה לא ממש קשור לגודל מדרגת הצדיקים (קשה לי להאמין שהרר"ז מאניפולי ביקש לקבל במתנה דרגא שהוא לא השיג על ידי עבודה עצמית שלו), אני חושב שהרבה סיפורים חסידיים מסוג זה - סופרו במקור כמליצה להבעת רעיון, כמו למשל הסיפור המדובר - הוא מעין משל להביע את גודל יראת ה' הניכרת מתוך ספרי הרמב"ם, לא אתפלא אם הרר"ז בעצמו יצר את הסיפור, ולא אתפלא אם אמר את זה כשבת שחוק על פניו, כשזה בסך הכל מליצה יפה להביע רעיון גדול.

ונתנו ידידים
הודעות: 1190
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: להרגיש את יראת השמיים של התנאים

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ה' יולי 28, 2016 9:17 am

איש גלילי כתב:הרב מטערנעווא היה חסיד מופלג של האהב"י מויז'ניץ, שאלו אותו פעם: האם לרבך יש גילוי אליהו? ענה: אינני יודע וזה גם לא מענין אותי, מספיק לי שהוא יותר עובד ה' ממני, ואני מרגיש שהוא יכול לקדם אותי יותר גבוה!
ובקשר לסיפורים המוזרים (שעליהם דן האשכול בעיקר), שזה לא ממש קשור לגודל מדרגת הצדיקים (קשה לי להאמין שהרר"ז מאניפולי ביקש לקבל במתנה דרגא שהוא לא השיג על ידי עבודה עצמית שלו), אני חושב שהרבה סיפורים חסידיים מסוג זה - סופרו במקור כמליצה להבעת רעיון, כמו למשל הסיפור המדובר - הוא מעין משל להביע את גודל יראת ה' הניכרת מתוך ספרי הרמב"ם, לא אתפלא אם הרר"ז בעצמו יצר את הסיפור, ולא אתפלא אם אמר את זה כשבת שחוק על פניו, כשזה בסך הכל מליצה יפה להביע רעיון גדול.

וכי זו בלבד עשה לנו בן עמרם
פתחת כמי שמצדיק את החסידים וסיימת ....

איני יודע מהיכן הרעיון המוזר הגיע וכי אין להם לאדמורים דרך אחרת ללמד בני אדם דעת חוץ מלהמציא סיפורים של הבל, עי' במיטב ספריהם ותראה איך למדו דעת את העם ואפי' בסיפוריהם הי' בכל א'' כונות גדולות ובודאי שאין צריך להמציא על עצמו סיפור כזה, וכמעט שאפשר לומר ע"ז עפרא לפומיך
וכבר אמרתי שהסיפור מקובל אצל החסידים הרבה דורות ואין כאן כל קושי בסיפור שהתנפלתם עליו וודאי שכל צדיק שואף למדריגות של יראה עד אין שיעור (ולגבי תמיהתך הרי יתכן שרצה לראות עד היכן אפשר להגיע), וכבר אמרתי שיש להסיפור המשך עם המגיד.

ושוב עם אינך מאמין נא לא להכנס להאשכול ולהביע דעה בענין שאינו שייך אליך.

ניים ושכיב
הודעות: 586
הצטרף: ה' ינואר 16, 2014 2:21 pm

Re: להרגיש את יראת השמיים של התנאים

הודעהעל ידי ניים ושכיב » ו' יולי 29, 2016 1:14 am

ונתנו ידידים כתב:הסיום הוא שג' ימים לא יכול להגבי' ראשו מרוב יראה וביקש מהמגיד שיטלוהו ממנו ואמר לו שיסתכל על הרה"ק ר' אהרן הגדול מקרלין שמכים למלאכים ושרפים על שאין להם את היראה שלו

מה הכוונה שהרה''ק ראה''ג מקרלין גדול ביראה מהמלאכים, שהיה גדול ביראה אפי' מהאבות הק' (כי המלאכים יותר יראים מהם) (ואז מאי קמ''ל בכל הסיפור, שאחד מתלמידי המגיד היה גדול מהמלאכים ואחר היה קטן מהרמב''ם?), או שהיו מכים את המלאכים גם על שאין להם את היראה של הרמב''ם (כי לרבי אהרן ג''כ לא היתה את היראה של הרמב''ם), או כוונה אחרת?
ומה כוונת המגיד, שאם יסתכל תנטל ממנו יראת הרמב''ם (ואז מאי קמ''ל בזה שהוא יותר ירא מן המלאכים), או שזו תוכחה שהנה חברו גדול ביראה אפי' מן המלאכים ואיך הוא לא מתבייש לבקש שיטלו ממנו את יראת הרמב''ם (וזה תלוי בספק הראשון), או כוונה אחרת?

לידע להודיע ולהוודע שאין לשאלתי שום קשר למחלוקת החסידים ומתנגדיהם, אני רק רוצה להבין את הסיפור.

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: להרגיש את יראת השמיים של התנאים

הודעהעל ידי גימפעל » ו' יולי 29, 2016 8:00 am

ניים ושכיב כתב:
ונתנו ידידים כתב:הסיום הוא שג' ימים לא יכול להגבי' ראשו מרוב יראה וביקש מהמגיד שיטלוהו ממנו ואמר לו שיסתכל על הרה"ק ר' אהרן הגדול מקרלין שמכים למלאכים ושרפים על שאין להם את היראה שלו

מה הכוונה שהרה''ק ראה''ג מקרלין גדול ביראה מהמלאכים, שהיה גדול ביראה אפי' מהאבות הק' (כי המלאכים יותר יראים מהם) (ואז מאי קמ''ל בכל הסיפור, שאחד מתלמידי המגיד היה גדול מהמלאכים ואחר היה קטן מהרמב''ם?), או שהיו מכים את המלאכים גם על שאין להם את היראה של הרמב''ם (כי לרבי אהרן ג''כ לא היתה את היראה של הרמב''ם), או כוונה אחרת?
ומה כוונת המגיד, שאם יסתכל תנטל ממנו יראת הרמב''ם (ואז מאי קמ''ל בזה שהוא יותר ירא מן המלאכים), או שזו תוכחה שהנה חברו גדול ביראה אפי' מן המלאכים ואיך הוא לא מתבייש לבקש שיטלו ממנו את יראת הרמב''ם (וזה תלוי בספק הראשון), או כוונה אחרת?

לידע להודיע ולהוודע שאין לשאלתי שום קשר למחלוקת החסידים ומתנגדיהם, אני רק רוצה להבין את הסיפור.

הכותב הנ"ל העתיק רק את תוכן הסיפור בקצרה, האם נכון להקשות ולדייק במילותיו, או שחוננת במידה דגושה של ליצנות ?

ניים ושכיב
הודעות: 586
הצטרף: ה' ינואר 16, 2014 2:21 pm

Re: להרגיש את יראת השמיים של התנאים

הודעהעל ידי ניים ושכיב » ו' יולי 29, 2016 10:47 am

רק שאלתי הסבר למה שכתבו כאן. אני מבטיח ששאלתי בתום לב.
נערך לאחרונה על ידי ניים ושכיב ב ש' ספטמבר 10, 2016 10:36 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: להרגיש את יראת השמיים של התנאים

הודעהעל ידי גימפעל » א' יולי 31, 2016 7:51 am

סיפורי מופתים על גדולי התורה מליטא, קראתי השבוע בעלון 'שלמים מציון'.
קבצים מצורפים
שלמים מציון.pdf
(503.52 KiB) הורד 387 פעמים

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: להרגיש את יראת השמיים של התנאים

הודעהעל ידי זקן ששכח » א' יולי 31, 2016 5:58 pm

גימפעל כתב:סיפורי מופתים על גדולי התורה מליטא, קראתי השבוע בעלון 'שלמים מציון'.

לא בכדי אמרו כי תמו"ז מרמז לזמני תשובה ממשמשים ובאים, שהבאת גימפעל סיפור ממש מעניין, ולגודל שמחתי ופליאתי, אין מי שיטען כבסיפורים אחרים בטענת 'באבע מייסעס' וטענות או תואנות דומות, ואין מהרהר ומערער.
אבל אפשר דשאני החזו"א דנפיש זכותיה. ועדיין עדיפא למימר כנ"ל.

פלתי
הודעות: 2325
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: להרגיש את יראת השמיים של התנאים

הודעהעל ידי פלתי » א' יולי 31, 2016 6:27 pm

זקן ששכח כתב:
גימפעל כתב:סיפורי מופתים על גדולי התורה מליטא, קראתי השבוע בעלון 'שלמים מציון'.

לא בכדי אמרו כי תמו"ז מרמז לזמני תשובה ממשמשים ובאים, שהבאת גימפעל סיפור ממש מעניין, ולגודל שמחתי ופליאתי, אין מי שיטען כבסיפורים אחרים בטענת 'באבע מייסעס' וטענות או תואנות דומות, ואין מהרהר ומערער.
אבל אפשר דשאני החזו"א דנפיש זכותיה. ועדיין עדיפא למימר כנ"ל.

עכשיו פתחתי וראיתי שם סיפור אחד, על המים. ואכן אין הבדל בין זה לבין שאר באבע מייסעס מאיזה חוג שיהיו. אנסה לקרוא שוב בחודש אלו"ל..
ועכשיו אגלה את אזניכם, שבדידי הוה עובדא של מעשה מארץ המעייסעס, מעשה ששום ליטאי לא יאמין, וגם אני לא הייתי מאמין אילולא ראיתי בעיני. וכשסיפרתי את זה למורי ורבי, הוא לא האמין. לאחר שהבאתי לו אותות ומופתים לאמיתות המעשה הזה. הוא אמר לי, זה מעשה נורא, מצווה גדולה לפרסם.
אמרתי בליבי, כל כך קשה הייתי צריך לעבוד, לשכנע ולהוכיח באותות ומופתים, עד שמו"ר יאמין לי למעיישה הזה. השתא אלך ואפרסמנו ברבים. מי יאמין לי?
ועל כן אני נוצר את המופת הזה בליבי ולא מגלהו, אלא למי שרוצה באמת לשמוע מתוך אמונה כנה בדברי.
אז כן, בהחלט כשמספרים מעשי מופתים, צריך לדעת למי לספר, איך לספר. והחשוב ביותר, מי הוא המספר.

אנא עבדא
הודעות: 376
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:02 pm

Re: להרגיש את יראת השמיים של התנאים

הודעהעל ידי אנא עבדא » א' יולי 31, 2016 7:07 pm

לכל החסידים כאן, כנראה שלא קראתם את הסיפורים על הגאון מווילנא זי"ע ועל הגאון ר"ח מוואלוזין זי"ע...
אילו הייתם קוראים את הגילויים הנוראים וההפלגות המופלאות [שבלשון מקצת חברים כאן = דמיונות ותעתועים] לא הייתם נפגעים.
יש לכם עדיין מרחב גדול לתמרן עם הפלגות וגילויים...
(ההבדל הוא, שאצלהם - עד לדור האחרון (!) - לא עשו עסק גדול מלספר סיפורי צדיקים (היום זה כבר שונה כמובן ואכמה"ל וד"ל)

צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: להרגיש את יראת השמיים של התנאים

הודעהעל ידי צולניק » א' יולי 31, 2016 7:23 pm

אנא עבדא כתב:לכל החסידים כאן, כנראה שלא קראתם את הסיפורים על הגאון מווילנא זי"ע ועל הגאון ר"ח מוואלוזין זי"ע...
אילו הייתם קוראים את הגילויים הנוראים וההפלגות המופלאות [שבלשון מקצת חברים כאן = דמיונות ותעתועים] לא הייתם נפגעים.
יש לכם עדיין מרחב גדול לתמרן עם הפלגות וגילויים...
(ההבדל הוא, שאצלהם - עד לדור האחרון (!) - לא עשו עסק גדול מלספר סיפורי צדיקים (היום זה כבר שונה כמובן ואכמה"ל וד"ל)

כבר הסבירו שיש הבדל בין הסיפורים על הגר"א לשאר סיפורי חסידים, הגר"א היה יחיד בכל מאות השנים האחרונות שמספרים עליו כך, ואילו אצל החסידים כל בנש"ק מועמד לסיפורים מעין אלו. זאת ועוד, שאצל הגר"א הסיפורים על ההשגות הגדולות מגיעות לאחר הידיעה על עמל התורה הנורא שלו, אך אצל החסידים די מהר מגיעים לסיפורי ההפלגות.

הסיפורים על החזו"א מהעלון הנ"ל אין מצוה להאמין.

ונתנו ידידים
הודעות: 1190
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: להרגיש את יראת השמיים של התנאים

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ד' אוגוסט 03, 2016 12:14 am

צולניק כתב:
אנא עבדא כתב:לכל החסידים כאן, כנראה שלא קראתם את הסיפורים על הגאון מווילנא זי"ע ועל הגאון ר"ח מוואלוזין זי"ע...
אילו הייתם קוראים את הגילויים הנוראים וההפלגות המופלאות [שבלשון מקצת חברים כאן = דמיונות ותעתועים] לא הייתם נפגעים.
יש לכם עדיין מרחב גדול לתמרן עם הפלגות וגילויים...
(ההבדל הוא, שאצלהם - עד לדור האחרון (!) - לא עשו עסק גדול מלספר סיפורי צדיקים (היום זה כבר שונה כמובן ואכמה"ל וד"ל)

כבר הסבירו שיש הבדל בין הסיפורים על הגר"א לשאר סיפורי חסידים, הגר"א היה יחיד בכל מאות השנים האחרונות שמספרים עליו כך, ואילו אצל החסידים כל בנש"ק מועמד לסיפורים מעין אלו. זאת ועוד, שאצל הגר"א הסיפורים על ההשגות הגדולות מגיעות לאחר הידיעה על עמל התורה הנורא שלו, אך אצל החסידים די מהר מגיעים לסיפורי ההפלגות.

הסיפורים על החזו"א מהעלון הנ"ל אין מצוה להאמין.

אולי יש אמת בדבריך (הגם שאינו אמת והיו עוד גדולי עולם אצל הליטאים גם עם סיפורי מופת) שהגר"א הי' יחיד אצל הליטאים כזה ומה נעשה שאצל החסידים היו הרבה גדולים וצדיקים אשר עין לא ראתה גודל קדושתם והשגתם.
אמנם טענת הכותבים כאן שכל בנש"ק מגיע לסיפורים אלו הוא בורות ועם הארצות רוב סיפורים המקובלים והמפורסמים הם על הצדיקים המפורסמים כל א' בסוג שלו ובמדריגות שלו, ואצל האדמורים של זמן האחרון הם רובם עובדות והנהגות ולא מופתים גדולים חוץ מכמה אדמורים שבאמת גודל מדריגתם הי' יוצא מן הכלל.
גם המשפט האחרון אין ענין להתוכח על זה והוא כולו בורות כידוע.
דרך אגב חוץ מהסיפורי מופת שיש על צדיקים קדושים אלו יש הרבה סיפורים של עבודת המידות וביטול הישות והתבטלות להזולת לעזרם ולסייעם, כידוע למסתופפים אצל החסידים.

ונתנו ידידים
הודעות: 1190
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: להרגיש את יראת השמיים של התנאים

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ד' אוגוסט 03, 2016 12:25 am

ניים ושכיב כתב:
ונתנו ידידים כתב:הסיום הוא שג' ימים לא יכול להגבי' ראשו מרוב יראה וביקש מהמגיד שיטלוהו ממנו ואמר לו שיסתכל על הרה"ק ר' אהרן הגדול מקרלין שמכים למלאכים ושרפים על שאין להם את היראה שלו

מה הכוונה שהרה''ק ראה''ג מקרלין גדול ביראה מהמלאכים, שהיה גדול ביראה אפי' מהאבות הק' (כי המלאכים יותר יראים מהם) (ואז מאי קמ''ל בכל הסיפור, שאחד מתלמידי המגיד היה גדול מהמלאכים ואחר היה קטן מהרמב''ם?), או שהיו מכים את המלאכים גם על שאין להם את היראה של הרמב''ם (כי לרבי אהרן ג''כ לא היתה את היראה של הרמב''ם), או כוונה אחרת?
ומה כוונת המגיד, שאם יסתכל תנטל ממנו יראת הרמב''ם (ואז מאי קמ''ל בזה שהוא יותר ירא מן המלאכים), או שזו תוכחה שהנה חברו גדול ביראה אפי' מן המלאכים ואיך הוא לא מתבייש לבקש שיטלו ממנו את יראת הרמב''ם (וזה תלוי בספק הראשון), או כוונה אחרת?

לידע להודיע ולהוודע שאין לשאלתי שום קשר למחלוקת החסידים ומתנגדיהם, אני רק רוצה להבין את הסיפור.

אין לי מענה על שאלותיך , מעולם לא חשבתי על כל השאלות האלו ואיני עתיד לחשוב עליהם.
אין לי מושג לא בהיראה של הרמבם וודאי לא בהיראה של המלאכים.
איני יודע מהיכן אתה יודע שיראת המלאכים גדולה משל האבות הקדושים, ואיני יודע על איזה מלאכים מדברים פה, אולי יש חילוק ביניהם.
עיקר הנקודה הוא שיראתו הי' כל כך גדולה אפי' כשעסק בדברים פשוטים אז מען שמייסט מלאכים על שאין להם את זה, והוא להפלגת מדריגת היראה שאפשר לבו"ד להגיע אליו
ומסתמא כונת המגיד הק' הי' לעוררו שיעמול יותר כדרך רב לתלמיד , אולם בודאי מי אני לבוא בסוד כונתו.
וכידוע שעל הה"ק ר' אהרן הגדול אמרו שהיראה תתאה שלו הי' כמי שעומד קשור לאילן וירו עליו להמיתה והוא רואהיך שזה מגיע אליו, והיראה עילאה א"א להשיגו כלל.
והלואי שנגיע למקצת דמקצת של מדריגתם.

דרך אגב כלפי הערי הקודמת זוהי דוגמא של סיפור עבודה שהיו אצל קדושים אלו ולא סיפור מופת.
עוד דוגמא שהבעש"ט הק' הראה עצמו בחלום לבנו ושאלו איך עובדים את השי"ת והראה לו איך שהוא עומד על ההר ונפל כלפי מטה ונשבר לרסיסים ואח"כ אמר כך עובדים את השי"ת (ובדאי יבואו כמה חברים לשאלינו כל מיני דקדוקים איך הי' מותר לקפוץ וכדו' שאלות טפשאות אלו, שידעו שאין בכונתי לענות ע"ז)

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: להרגיש את יראת השמיים של התנאים

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' אוגוסט 11, 2016 9:31 pm

ונתנו ידידים כתב:
איש גלילי כתב:הרב מטערנעווא היה חסיד מופלג של האהב"י מויז'ניץ, שאלו אותו פעם: האם לרבך יש גילוי אליהו? ענה: אינני יודע וזה גם לא מענין אותי, מספיק לי שהוא יותר עובד ה' ממני, ואני מרגיש שהוא יכול לקדם אותי יותר גבוה!
ובקשר לסיפורים המוזרים (שעליהם דן האשכול בעיקר), שזה לא ממש קשור לגודל מדרגת הצדיקים (קשה לי להאמין שהרר"ז מאניפולי ביקש לקבל במתנה דרגא שהוא לא השיג על ידי עבודה עצמית שלו), אני חושב שהרבה סיפורים חסידיים מסוג זה - סופרו במקור כמליצה להבעת רעיון, כמו למשל הסיפור המדובר - הוא מעין משל להביע את גודל יראת ה' הניכרת מתוך ספרי הרמב"ם, לא אתפלא אם הרר"ז בעצמו יצר את הסיפור, ולא אתפלא אם אמר את זה כשבת שחוק על פניו, כשזה בסך הכל מליצה יפה להביע רעיון גדול.

וכי זו בלבד עשה לנו בן עמרם
פתחת כמי שמצדיק את החסידים וסיימת ....

איני יודע מהיכן הרעיון המוזר הגיע וכי אין להם לאדמורים דרך אחרת ללמד בני אדם דעת חוץ מלהמציא סיפורים של הבל, עי' במיטב ספריהם ותראה איך למדו דעת את העם ואפי' בסיפוריהם הי' בכל א'' כונות גדולות ובודאי שאין צריך להמציא על עצמו סיפור כזה, וכמעט שאפשר לומר ע"ז עפרא לפומיך
וכבר אמרתי שהסיפור מקובל אצל החסידים הרבה דורות ואין כאן כל קושי בסיפור שהתנפלתם עליו וודאי שכל צדיק שואף למדריגות של יראה עד אין שיעור (ולגבי תמיהתך הרי יתכן שרצה לראות עד היכן אפשר להגיע), וכבר אמרתי שיש להסיפור המשך עם המגיד.

ושוב עם אינך מאמין נא לא להכנס להאשכול ולהביע דעה בענין שאינו שייך אליך.

א. אין כאן ענין להצדיק את החסידים או להרשיעם (על אף שאכן אני נמנה על עדת החסידים), יש כאן ענין להסתכל על דברים בעינים ישרות (כל אחד לפי מה שהוא קורא לו ישר, בשביל זה יש פורום כזה שנוכל לשמוע אחד את השני ולא להשתמש בתקיפות זולות).
ב. לא כ"כ איכפת לי שיהיה עפר בפי, אם אשב בענין זה יחד עם הרמב"ם, רש"י, הראב"ע ועוד רבים מן הראשונים שכתבו דברים כאלו על אגדות חז"ל כגון מעשי רבה בר בר חנה (שבפירוש אמר "לדידי חזי לי"), והלא דברים ק"ו.
ג. ההסבר שלך בסיפור אכן יפה מאד, לא חשבתי על זה.
ד. ולסיום, מעשה קטן ששמעתי בשם אחד מגדולי החסידות (כמדומני הרה"ק בעל הד"ח מצאנז זצללה"ה), שבא לפניו גנרל גוי אחד ושאלו על מאמר חז"ל על ביעתא דבר יוכני (היום כבר נמצאו כאלה שהחליטו לפרש את זה בכיוון החיזרים...). השיב לו הרה"ק הנ"ל: אביא לך דוגמא, אם יכתוב היום סופר אחד שבארץ רוסיא יש מלך גדול ששמו ניקולאי, ולו נוצה גדולה כ"כ שמטיפה אחת ממנה יטביע שלש מאות ערים, ודאי תהנה ממליצתו ותבין שכונתו לומר שע"י חתימתו יאבד שלש מאות ערים. אך אם יבוא איש אחד שלא שמע על ארץ רוסיא ומלכה, ודאי יתמה על דבריך ויאמר: היתכן נוצה גדולה כזאת??? ואיה האוז שממנו תלשו את הנוצה?!
וכן הדבר אצל אגדות חז"ל הקדושים, כי הם בחכמתם נתכונו לדברים רמים ונשגבים, ומי שאינו מבין בעומק דבריהם מקשה קושיות מטופשות כגון אלו.
ה. אשמח לראות תגובתך, ואם יש לך הנאה מיוחדת מתקיפה אישית - עשה זאת בהנאה, רק אל תשכח גם לענות על הטיעונים עצמם.

ונתנו ידידים
הודעות: 1190
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: להרגיש את יראת השמיים של התנאים

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ה' אוגוסט 11, 2016 10:20 pm

איש גלילי כתב:
ונתנו ידידים כתב:וכי זו בלבד עשה לנו בן עמרם
פתחת כמי שמצדיק את החסידים וסיימת ....

איני יודע מהיכן הרעיון המוזר הגיע וכי אין להם לאדמורים דרך אחרת ללמד בני אדם דעת חוץ מלהמציא סיפורים של הבל, עי' במיטב ספריהם ותראה איך למדו דעת את העם ואפי' בסיפוריהם הי' בכל א'' כונות גדולות ובודאי שאין צריך להמציא על עצמו סיפור כזה, וכמעט שאפשר לומר ע"ז עפרא לפומיך
וכבר אמרתי שהסיפור מקובל אצל החסידים הרבה דורות ואין כאן כל קושי בסיפור שהתנפלתם עליו וודאי שכל צדיק שואף למדריגות של יראה עד אין שיעור (ולגבי תמיהתך הרי יתכן שרצה לראות עד היכן אפשר להגיע), וכבר אמרתי שיש להסיפור המשך עם המגיד.

ושוב עם אינך מאמין נא לא להכנס להאשכול ולהביע דעה בענין שאינו שייך אליך.

א. אין כאן ענין להצדיק את החסידים או להרשיעם (על אף שאכן אני נמנה על עדת החסידים), יש כאן ענין להסתכל על דברים בעינים ישרות (כל אחד לפי מה שהוא קורא לו ישר, בשביל זה יש פורום כזה שנוכל לשמוע אחד את השני ולא להשתמש בתקיפות זולות).
ב. לא כ"כ איכפת לי שיהיה עפר בפי, אם אשב בענין זה יחד עם הרמב"ם, רש"י, הראב"ע ועוד רבים מן הראשונים שכתבו דברים כאלו על אגדות חז"ל כגון מעשי רבה בר בר חנה (שבפירוש אמר "לדידי חזי לי"), והלא דברים ק"ו.
ג. ההסבר שלך בסיפור אכן יפה מאד, לא חשבתי על זה.
ד. ולסיום, מעשה קטן ששמעתי בשם אחד מגדולי החסידות (כמדומני הרה"ק בעל הד"ח מצאנז זצללה"ה), שבא לפניו גנרל גוי אחד ושאלו על מאמר חז"ל על ביעתא דבר יוכני (היום כבר נמצאו כאלה שהחליטו לפרש את זה בכיוון החיזרים...). השיב לו הרה"ק הנ"ל: אביא לך דוגמא, אם יכתוב היום סופר אחד שבארץ רוסיא יש מלך גדול ששמו ניקולאי, ולו נוצה גדולה כ"כ שמטיפה אחת ממנה יטביע שלש מאות ערים, ודאי תהנה ממליצתו ותבין שכונתו לומר שע"י חתימתו יאבד שלש מאות ערים. אך אם יבוא איש אחד שלא שמע על ארץ רוסיא ומלכה, ודאי יתמה על דבריך ויאמר: היתכן נוצה גדולה כזאת??? ואיה האוז שממנו תלשו את הנוצה?!
וכן הדבר אצל אגדות חז"ל הקדושים, כי הם בחכמתם נתכונו לדברים רמים ונשגבים, ומי שאינו מבין בעומק דבריהם מקשה קושיות מטופשות כגון אלו.
ה. אשמח לראות תגובתך, ואם יש לך הנאה מיוחדת מתקיפה אישית - עשה זאת בהנאה, רק אל תשכח גם לענות על הטיעונים עצמם.

ראשית מאיחור תגובתך נראה שאתה לא מסתובב פה כל הזמן אשריך על זה
ב. אני לא אדם מתקיף, תקרא את כל ההודעות שלי ותראה שאיני מתקיף אלא לפעמים נותן קצת מוסר, ואפי' כשהמו מעי מרוב רוגז אני מעדן את כל המילים והרבה פעמים מוחק שלא יצא הודעה תקיפה.
ג. אני חשבתי שדבריך נובעים מזלזול בסיפורי צדיקים, אבל אם כונתך הי' בכזה רצינות תיתי לך , אצלי זה עדיין רעיון מוזר מאד.
ד. לכאורה אין דמיון בין דברי הראשונים על רבה בב"ח לדבריך אלה, דברי הגמ' לא נמסרו מדור דור כסיפור אלא נכתבו ע"י מסדרי הגמ' ללימוד וי"ל שנאמרו כמשל משא"כ סיפורי החסידים שנמסרו כמו סיפור לדעתי אין זה אלא מוזר לומר שנאמרו כמשל, ובפרט סיפור זה שיש בו המשך כמו שכבר אמרתי (ואל תשאל אותי מי הי' המספר הראשון של הסיפור כי איני יודע).
ועוד אפי' בדברי הגמ' למיטב ידיעתי לא נאמרו דברים כאלו רק על הדברים שאין בהם אפשרות מציאותית כמו הסיפורים של רבב"ח אבל בשאר דברים אמרינן שגם אינו יוצא מידי פשוטו וכמדומני שהי' על זה אשכול כאן בעבר
[במאמר המוסגר , אתה אומר שאתה נמנה על עדת החסידים, הייתי מנחש שאתה לא שייך לעדה מסויימת ולא ממש סופג את רעיונותיהם ודיעותיהם, כי אז שונה היתה השקפתך בזה , אבל אין דברי מוכרחים, ואני ממבקש מחילה על כל פגיעה שגרמתי לך]


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 639 אורחים