עמוד 2 מתוך 2

Re: האם יש איסור בגידול בלורית

פורסם: ו' מאי 31, 2024 2:43 am
על ידי פרנקל תאומים
לבי במערב כתב:הטעם בתגובות הקנטרניות הללו אינו ברור.
מר לא ס"ל הכי, כמובן (וכצפוי), אך מהי הסיבה שעליו לזלזל בסוברים כן ובמבקשים לברר את משנתם?
מי דן כאן על הבלורית הנפוצה בין מר וחבריו, שהוצרך לקפוץ ככרוכיא ולצוות את המבקש לחפש "מה נקרא בלורית", וכקינוח להכשל גם ב-Whataboutism?

התבאר לעיל בדבריי, בתוך השורות, ובין השורות. ולפלא על כב' שאינו מבין לרוחי.

[ולגופה של הערת־קנטור: מלבד שכנראה טעה מר ב"דבר משנה" (ברכות פ"ט מ"ה), הרי בנדו"ד בודאי שיש לו לברך להשי"ת על שמצא אבדתו. ומאי קס"ד?!]

לא זכיתי להבין מה כת''ר רוצה, ומה הוא שח. שמא יש כאן עומק פלפולי כעין הפלפולים בעניין הבלורית והמסתעף?

Re: האם יש איסור בגידול בלורית

פורסם: ו' מאי 31, 2024 3:07 am
על ידי לבי במערב
פרנקל תאומים כתב:לא זכיתי להבין מה כת''ר רוצה, ומה הוא שח.
פרנקל תאומים כתב:ברוך השם, ברוך השם!! איזו הקלה שהצלחת למצוא איזה מקור. ברוך הגומל לחייבים טובות שגמלך כל טוב!
לבי במערב כתב:[ולגופה של הערת־קנטור: מלבד שכנראה טעה מר ב"דבר משנה" (ברכות פ"ט מ"ה), הרי בנדו"ד בודאי שיש לו לברך להשי"ת על שמצא אבדתו. ומאי קס"ד?!]

Re: האם יש איסור בגידול בלורית

פורסם: ו' מאי 31, 2024 1:48 pm
על ידי פרנקל תאומים
שותא דמר לא ידענא.

Re: האם יש איסור בגידול בלורית

פורסם: א' יוני 02, 2024 10:58 am
על ידי לבי במערב
פרנקל תאומים כתב:שותא דמר לא ידענא.
אין לי אלא להשיב בלשונו: שותא דמר לא ידענא.
אמנם 'גבר' משמש ככינוי הן לאדם והן לתרנגול, אך לא הושוו לענין 'חיוב' הכרבֹּלת בראשו.

Re: האם יש איסור בגידול בלורית

פורסם: ב' יוני 03, 2024 1:03 am
על ידי פרנקל תאומים
לבי במערב כתב:
פרנקל תאומים כתב:שותא דמר לא ידענא.
אין לי אלא להשיב בלשונו: שותא דמר לא ידענא.
אמנם 'גבר' משמש ככינוי הן לאדם והן לתרנגול, אך לא הושוו לענין 'חיוב' הכרבֹּלת בראשו.

וה"ה שלא הושוו לעניין קריאות קוקוריקו (וד"ל..).

Re: האם יש איסור בגידול בלורית

פורסם: ו' יולי 12, 2024 1:27 am
על ידי פרנקל תאומים
מחולת המחנים כתב:
לענין כתב:מפני מה פאות עבותות בצידי הראש אינן חוצצות לתפלין, ומאי גרעא הבלורית מינייהו?

שו"ע או"ח סי' כ"ז ס' ד'
לא יהא דבר חוצץ בין תפילין לבשרו לא שנא של יד לא שנא של ראש.
הגה: ודוקא בתפילין אבל ברצועות אין להקפיד.



הלו, הלו, ומה עם ה''משנה ברורה''?

משנ"ב ס"ק ט"ז כתב:אין להקפיד — והאחרונים כתבו דאין להקל רק במקום הכריכות אבל מה ששייך להקשירה יש להחמיר אף ברצועות בין בשל יד ובין בשל ראש וכתבו תוכחת מגולה על המניחים התפילין ע"ג פאה נכרית הנקרא פארוק"ה ואפילו אם רק הרצועה מונח על הפאה נכרית. ומ"מ משמע מדברי המ"א והח"א דאם יש לו מכה בראשו ורק במקום שהרצועות מונחים ולא במקום הקציצה מותר לו להניח הרצועות ע"ג סמרטוטין שעל המכה או ע"ג כובע דק ולברך אע"ג שיש חציצה בין הרצועות כיון דבמקום הקציצה אין חציצה וכן בשל יד אם יש לו מכה אפילו במקום הקף הקשר שסביב ידו מותר לו להניח הקף הקשר ע"ג סמרטוטין ולברך אך בזה יזהר לכסות מלמעלה כדי שיתקיים לך לאות ולא לאחרים לאות:


א''כ איפוא, אותו רבינו המשנ"ב שהביא את ה"מחצית השקל" שחשש בבלורית (רק בבלורית שהיא גדולה הרבה עד כדי שא"א שתהיה הקציצה מונחת ומהודקת על מקומה כדין!) הביא נמי שאין להקל בחציצה תחת הרצועות אלא רק במקום הכריכות על הזרוע, אבל בחלק הרצועה ששייך לקשירה עצמה, יש להחמיר בין בשל יד ובין בשל ראש, ורק בדיעבד אפשר להקל בזה אם יש לו שם מכה וכיו''ב.


וכאן הבן שואל כדלעיל, מפני מה פאות עבותות בצידי הראש אינן חוצצות לתפילין, ומאי גרעא הבלורית מינייהו?

ועוד שואל הבן, מפני מה אוהבים לדבר בחלחלה על חשש החציצה שבבלורית שהוזכר במשנ''ב שם ס''ק ט''ו (וכאמור שייך רק בבלורית שהיא גדולה הרבה, כמפורש ב''מחצית השקל'' ובמשנ''ב להדיא, והיינו דלא כפי המצוי בזמננו), אך אף אחד לא מזדעק על עניין גידול הפאות בצדעי הראש (הרבה מעבר למחוייב עפ"י דין, ולצד גילוח שאר הראש) שהוא נמי חשש חציצה, כפי שעולה מדברי המשנ''ב בס''ק ט''ז.

Re: האם יש איסור בגידול בלורית

פורסם: ו' יולי 12, 2024 1:52 am
על ידי הוה אמינא
נלע"ד החילוק: בבלורית כל אורך השיער תחת הקציצה/הבית, ואילו בפיאות עבותות רק הצמיחה תחת הרצועות, ולא מעובה יותר ממקום הצימוח בכפלים של שיער שאין שם מקומו, ואה"נ אם יכניס את אורך השערות הפיאות העבותות לתחת הרצועה ע"י עיצוב או סלסול שיחזרו ויעמדו שם ולא ירדו מטה, זה אותו דבר כמו בלורית ממש. אבל פוק חזי מאי עמא דבר שזה לא קורה ולכן לא הרעישו על מה שלא שכיח בלא"ה.

Re: האם יש איסור בגידול בלורית

פורסם: ו' יולי 12, 2024 2:05 am
על ידי פרנקל תאומים
הוה אמינא כתב:נלע"ד החילוק: בבלורית כל אורך השיער תחת הקציצה/הבית, ואילו בפיאות עבותות רק הצמיחה תחת הרצועות, ולא מעובה יותר ממקום הצימוח בכפלים של שיער שאין שם מקומו, ואה"נ אם יכניס את אורך השערות הפיאות העבותות לתחת הרצועה ע"י עיצוב או סלסול שיחזרו ויעמדו שם ולא ירדו מטה, זה אותו דבר כמו בלורית ממש. אבל פוק חזי מאי עמא דבר שזה לא קורה ולכן לא הרעישו על מה שלא שכיח בלא"ה.


מדוע תאמר כן? נניח שאתה צודק (ואני לא משוכנע בזה..) אחרי שכלל השערות כבר גדלו ועוביים שווה פחות או יותר לעובי תחילת הצמיחה של הפאות שתחת הרצועות, אבל אחרי התגלחת ובתקופה הקרובה אליה, גם תחילת מקום צמיחת הפאות עבה מאד וניכר בייחס לשאר הראש, ומדוע שלא תהיה בזה חציצה?

(ואדרבה, בלורית תחת הקציצה שהיא גדולה כ''כ עד שקשה להדק את הקציצה כדין, פוק חזי מאי עמא דבר שזה לא קורה בזמננו [מה שא"כ לפני מלחה"ע השנייה שזה כן היה שכיח], ומה יש להרעיש על מה שלא שכיח?).

Re: האם יש איסור בגידול בלורית

פורסם: ו' יולי 12, 2024 2:16 am
על ידי הוה אמינא
פרנקל תאומים כתב:
הוה אמינא כתב:נלע"ד החילוק: בבלורית כל אורך השיער תחת הקציצה/הבית, ואילו בפיאות עבותות רק הצמיחה תחת הרצועות, ולא מעובה יותר ממקום הצימוח בכפלים של שיער שאין שם מקומו, ואה"נ אם יכניס את אורך השערות הפיאות העבותות לתחת הרצועה ע"י עיצוב או סלסול שיחזרו ויעמדו שם ולא ירדו מטה, זה אותו דבר כמו בלורית ממש. אבל פוק חזי מאי עמא דבר שזה לא קורה ולכן לא הרעישו על מה שלא שכיח בלא"ה.


מדוע תאמר כן? נניח שאתה צודק (ואני לא משוכנע בזה..) אחרי שכלל השערות כבר גדלו ועוביים שווה פחות או יותר לעובי תחילת הצמיחה של הפאות שתחת הרצועות, אבל אחרי התגלחת ובתקופה הקרובה אליה, גם תחילת מקום צמיחת הפאות עבה מאד וניכר בייחס לשאר הראש, ומדוע שלא תהיה בזה חציצה?

(ואדרבה, בלורית תחת הקציצה שהיא גדולה כ''כ עד שקשה להדק את הקציצה כדין, פוק חזי מאי עמא דבר שזה לא קורה בזמננו [מה שא"כ לפני מלחה"ע השנייה שזה כן היה שכיח], ומה יש להרעיש על מה שלא שכיח?).

בעני תפיסתי איני חושב שהחציצה תלויה בכמה ההיכר לעומת מקו"א בראש, אלא מה שהוא "דרך גידולו" זה נחשב כטפל לגוף, ומה שיתפתל ויסתלסל שכבה על שכבה, אינה דרך גידול השערה, והכפל הוא חוצץ ולא טפל ובטל לגוף כי לא אמור להיות פה.
ובאמת ראיתי הרבה פעמים בחורים יר"ש מודרנים שיש להם בלורית "עומדת" אבל בתפילה מושכים את השיער כלפי מטה, שתחת התפילין יש רק את צמיחת השיער ולא כל השכבות המיותרות. וכנראה כך הורו להם.