מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ייחוד במכונית

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ייחוד במכונית

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' יולי 02, 2019 8:01 pm

לא הבנתי שבזה מדובר.
אני חשבתי שאתה מדבר על אוטובוס שחלונותיו כהים ואין נראה כלום מבחוץ או שנמצא במקום שאינו רה"ר. אבל אם כך פשוט שאתה צודק. שכן מצד ייחוד אם רואים מבחוץ פשוט שמותר. והסברה אין לה קשר לייחוד ולטעם האיסור. היו שהחמירו שלא תהיה אשה עם איש אפילו במקום שאין ייחוד משום צניעות ואתה ענית בצדק שאין בזה חשש צניעות.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: ייחוד במכונית

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ג' יולי 02, 2019 10:01 pm

אני הבנתי שמדובר על נסיעה בכביש בודד בשעת לילה מאוחרת.

תוכן
הודעות: 6274
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: ייחוד במכונית

הודעהעל ידי תוכן » ג' יולי 02, 2019 10:30 pm

ישא ברכה כתב:כחלק מהנידון על איסור יחוד במכונית, כמה פעמים עלו בי הרהורים אולי הגדרים שנתנו חז"ל פחות מתאימים בזמנינו, היות וכל צורת החיים השתנתה.
מרחב החיים גדול יותר, אפשרויות התנועה רבו, מעמד האשה השתנה, הפריצות גדלה, אנו מוקפים מבפנים ובמחוץ אנשים שלבם גס, העולם המערבי שאחרי הכל אנו חיים בתוכו, צורת התקשורת שונה, ועוד. ומאידך, איננו בקיאים בצורת החיים העתיקה להבין בצורה מלאה את סיטואציה של ההיתר, כמה שאנו מנסים לדמיין, וכמה שאנו מנסים לשחזר על סמך העדויות, עדיין קשה לצייר את תמונת החיים העתיקה.

נניח ההיתר של בעלה בעיר. כמעט כל הסברות הנאמרות בזה, קשה להזדהות עמהם באופן מלא, (ראיתי פעם מישהו שכתב שאפילו כל נוי-יורק נחשב עיר אחת).

במיוחד שכל ענין היחוד הוא איסור שבעיקרו הינו החשש מפני מה שעלול להיות (ואולי החשש לא חייב להיות דוקא לבעילה, אלא גם לכל פריצות), ובמקומות מעין אלו קשה מאד לאמוד את אחוז החשש הראוי.


כל ההיתרים נאמרו כשאין לבו גס בה, אבל כשלבו גס בה, לא מועיל בעלה בעיר וכיוצא. ואם כן, כל מה שאתה מזכיר ממעמד האשה ורבוי הפריצות כל זה נכלל בלבו גס בה, ומשום כך, אכן אין לסמוך על היתר של בעלה בעיר באופנים אלו. והיתר של בעלה בעיר מועיל רק באופן שמדובר בגבר ואשה חרדים וצנועים, ששומרים על כללי המרחק הראוי.

זאב ערבות
הודעות: 8870
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: ייחוד במכונית

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' יולי 02, 2019 10:40 pm

תוכן כתב:
ישא ברכה כתב:כחלק מהנידון על איסור יחוד במכונית, כמה פעמים עלו בי הרהורים אולי הגדרים שנתנו חז"ל פחות מתאימים בזמנינו, היות וכל צורת החיים השתנתה.
מרחב החיים גדול יותר, אפשרויות התנועה רבו, מעמד האשה השתנה, הפריצות גדלה, אנו מוקפים מבפנים ובמחוץ אנשים שלבם גס, העולם המערבי שאחרי הכל אנו חיים בתוכו, צורת התקשורת שונה, ועוד. ומאידך, איננו בקיאים בצורת החיים העתיקה להבין בצורה מלאה את סיטואציה של ההיתר, כמה שאנו מנסים לדמיין, וכמה שאנו מנסים לשחזר על סמך העדויות, עדיין קשה לצייר את תמונת החיים העתיקה.

נניח ההיתר של בעלה בעיר. כמעט כל הסברות הנאמרות בזה, קשה להזדהות עמהם באופן מלא, (ראיתי פעם מישהו שכתב שאפילו כל נוי-יורק נחשב עיר אחת).

במיוחד שכל ענין היחוד הוא איסור שבעיקרו הינו החשש מפני מה שעלול להיות (ואולי החשש לא חייב להיות דוקא לבעילה, אלא גם לכל פריצות), ובמקומות מעין אלו קשה מאד לאמוד את אחוז החשש הראוי.


כל ההיתרים נאמרו כשאין לבו גס בה, אבל כשלבו גס בה, לא מועיל בעלה בעיר וכיוצא. ואם כן, כל מה שאתה מזכיר ממעמד האשה ורבוי הפריצות כל זה נכלל בלבו גס בה, ומשום כך, אכן אין לסמוך על היתר של בעלה בעיר באופנים אלו. והיתר של בעלה בעיר מועיל רק באופן שמדובר בגבר ואשה חרדים וצנועים, ששומרים על כללי המרחק הראוי.

1. מה משמעות "לבו גס בה" לפי הבנתך?
2. האם לא מדובר באנשים חרדים וצנועים אלא שלולי הללכות יחוד היו באים לידי קירוב דעת?
3. מה כוונתך "כלל המרחק כראוי"?

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: ייחוד במכונית

הודעהעל ידי ישא ברכה » ג' יולי 02, 2019 11:01 pm

תוכן כתב:
ישא ברכה כתב:כחלק מהנידון על איסור יחוד במכונית, כמה פעמים עלו בי הרהורים אולי הגדרים שנתנו חז"ל פחות מתאימים בזמנינו, היות וכל צורת החיים השתנתה.
מרחב החיים גדול יותר, אפשרויות התנועה רבו, מעמד האשה השתנה, הפריצות גדלה, אנו מוקפים מבפנים ובמחוץ אנשים שלבם גס, העולם המערבי שאחרי הכל אנו חיים בתוכו, צורת התקשורת שונה, ועוד. ומאידך, איננו בקיאים בצורת החיים העתיקה להבין בצורה מלאה את סיטואציה של ההיתר, כמה שאנו מנסים לדמיין, וכמה שאנו מנסים לשחזר על סמך העדויות, עדיין קשה לצייר את תמונת החיים העתיקה.

נניח ההיתר של בעלה בעיר. כמעט כל הסברות הנאמרות בזה, קשה להזדהות עמהם באופן מלא, (ראיתי פעם מישהו שכתב שאפילו כל נוי-יורק נחשב עיר אחת).

במיוחד שכל ענין היחוד הוא איסור שבעיקרו הינו החשש מפני מה שעלול להיות (ואולי החשש לא חייב להיות דוקא לבעילה, אלא גם לכל פריצות), ובמקומות מעין אלו קשה מאד לאמוד את אחוז החשש הראוי.


כל ההיתרים נאמרו כשאין לבו גס בה, אבל כשלבו גס בה, לא מועיל בעלה בעיר וכיוצא. ואם כן, כל מה שאתה מזכיר ממעמד האשה ורבוי הפריצות כל זה נכלל בלבו גס בה, ומשום כך, אכן אין לסמוך על היתר של בעלה בעיר באופנים אלו. והיתר של בעלה בעיר מועיל רק באופן שמדובר בגבר ואשה חרדים וצנועים, ששומרים על כללי המרחק הראוי.


אני מסכים איתך לחלוטין, וכך גם כתבתי קודם, שמסתבר שהכל יהודי שאינו שומר מצוות, מסתבר שהרי הוא לא פחות מלבו גס בה. האם פוסקי ההלכה כך פוסקים למעשה, שבעלה בעיר לא מועיל על אנשים אלו?

תוכן
הודעות: 6274
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: ייחוד במכונית

הודעהעל ידי תוכן » ג' יולי 02, 2019 11:03 pm

זאב ערבות כתב:1. מה משמעות "לבו גס בה" לפי הבנתך?
2. האם לא מדובר באנשים חרדים וצנועים אלא שלולי הללכות יחוד היו באים לידי קירוב דעת?
3. מה כוונתך "כלל המרחק כראוי"?


1. תיכנס למשרד רגיל חרדי, ותראה איך הגברים והנשים מדברים אחד עם השני. זה נקרא לבו גס בה.

2. צניעות הכוונה איפוק ושמירה מכובדת על מרחק מסוים.

3. אין בזה כללים.

תוכן
הודעות: 6274
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: ייחוד במכונית

הודעהעל ידי תוכן » ג' יולי 02, 2019 11:04 pm

ישא ברכה כתב:
תוכן כתב:
ישא ברכה כתב:כחלק מהנידון על איסור יחוד במכונית, כמה פעמים עלו בי הרהורים אולי הגדרים שנתנו חז"ל פחות מתאימים בזמנינו, היות וכל צורת החיים השתנתה.
מרחב החיים גדול יותר, אפשרויות התנועה רבו, מעמד האשה השתנה, הפריצות גדלה, אנו מוקפים מבפנים ובמחוץ אנשים שלבם גס, העולם המערבי שאחרי הכל אנו חיים בתוכו, צורת התקשורת שונה, ועוד. ומאידך, איננו בקיאים בצורת החיים העתיקה להבין בצורה מלאה את סיטואציה של ההיתר, כמה שאנו מנסים לדמיין, וכמה שאנו מנסים לשחזר על סמך העדויות, עדיין קשה לצייר את תמונת החיים העתיקה.

נניח ההיתר של בעלה בעיר. כמעט כל הסברות הנאמרות בזה, קשה להזדהות עמהם באופן מלא, (ראיתי פעם מישהו שכתב שאפילו כל נוי-יורק נחשב עיר אחת).

במיוחד שכל ענין היחוד הוא איסור שבעיקרו הינו החשש מפני מה שעלול להיות (ואולי החשש לא חייב להיות דוקא לבעילה, אלא גם לכל פריצות), ובמקומות מעין אלו קשה מאד לאמוד את אחוז החשש הראוי.


כל ההיתרים נאמרו כשאין לבו גס בה, אבל כשלבו גס בה, לא מועיל בעלה בעיר וכיוצא. ואם כן, כל מה שאתה מזכיר ממעמד האשה ורבוי הפריצות כל זה נכלל בלבו גס בה, ומשום כך, אכן אין לסמוך על היתר של בעלה בעיר באופנים אלו. והיתר של בעלה בעיר מועיל רק באופן שמדובר בגבר ואשה חרדים וצנועים, ששומרים על כללי המרחק הראוי.


אני מסכים איתך לחלוטין, וכך גם כתבתי קודם, שמסתבר שהכל יהודי שאינו שומר מצוות, מסתבר שהרי הוא לא פחות מלבו גס בה. האם פוסקי ההלכה כך פוסקים למעשה, שבעלה בעיר לא מועיל על אנשים אלו?


דומה שר' אלישיב פסק, שגבר שקורא לאשה בשמה נחשב לבו גס בה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13252
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ייחוד במכונית

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' יולי 02, 2019 11:26 pm

תוכן כתב:
זאב ערבות כתב:1. מה משמעות "לבו גס בה" לפי הבנתך?
2. האם לא מדובר באנשים חרדים וצנועים אלא שלולי הללכות יחוד היו באים לידי קירוב דעת?
3. מה כוונתך "כלל המרחק כראוי"?


1. תיכנס למשרד רגיל חרדי, ותראה איך הגברים והנשים מדברים אחד עם השני. זה נקרא לבו גס בה.

2. צניעות הכוונה איפוק ושמירה מכובדת על מרחק מסוים.

3. אין בזה כללים.

1. זוהי הוצאת שם רע.

לענין
הודעות: 3472
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: ייחוד במכונית

הודעהעל ידי לענין » ד' יולי 03, 2019 1:01 am

ישא ברכה כתב: אבל המציאות היתה שונה, וקשה להקיש מזמן חז"ל למציאות הנוכחית, ויתכן שהיו דברים שבעבר היו אפקטיביים והיום פחות. (ולכן צריך להחמיר ולא להקל. דהיינו לא להסתמך על פתרונות שקשה להזדהות עמהם היום כמו בעלה בעיר).


תדיר אני מתעורר בכגון דא, לענין היתרא דבעבידתיה טריד (שהכל משתמשים בו, בצלם חתונות, בנהג טיולים, ובמציל בחוף).

נחלי אפרסמון

Re: ייחוד במכונית

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ד' יולי 03, 2019 1:04 am

עזריאל ברגר כתב:
תוכן כתב:
זאב ערבות כתב:1. מה משמעות "לבו גס בה" לפי הבנתך?
2. האם לא מדובר באנשים חרדים וצנועים אלא שלולי הללכות יחוד היו באים לידי קירוב דעת?
3. מה כוונתך "כלל המרחק כראוי"?


1. תיכנס למשרד רגיל חרדי, ותראה איך הגברים והנשים מדברים אחד עם השני. זה נקרא לבו גס בה.

2. צניעות הכוונה איפוק ושמירה מכובדת על מרחק מסוים.

3. אין בזה כללים.

1. זוהי הוצאת שם רע.

המציאות כואבת נא לך ותראה אין פה שום הוצאת ש"ר.

כדכד
הודעות: 8529
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ייחוד במכונית

הודעהעל ידי כדכד » א' יולי 07, 2019 1:11 pm

המציאות המוכרת לי אינה כזו וזו כן הוצאת שם רע

בברכה המשולשת
הודעות: 14277
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ייחוד במכונית

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' יולי 07, 2019 1:19 pm

לענין כתב:
ישא ברכה כתב: אבל המציאות היתה שונה, וקשה להקיש מזמן חז"ל למציאות הנוכחית, ויתכן שהיו דברים שבעבר היו אפקטיביים והיום פחות. (ולכן צריך להחמיר ולא להקל. דהיינו לא להסתמך על פתרונות שקשה להזדהות עמהם היום כמו בעלה בעיר).


תדיר אני מתעורר בכגון דא, לענין היתרא דבעבידתיה טריד (שהכל משתמשים בו, בצלם חתונות, בנהג טיולים, ובמציל בחוף).


ואה"נ. מאן יימר שיש ברכה"ג היתר בעבידתיה טריד? (אלא הכל לפי העניין)

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: ייחוד במכונית

הודעהעל ידי יואל שילה » א' יולי 07, 2019 5:40 pm

מישהו כתב את הגיגיו לגבי צלם חתונות, ומישהו אחר הגיב
קבצים מצורפים
צלם חתונות.pdf
(295.7 KiB) הורד 376 פעמים

נחלי אפרסמון

Re: ייחוד במכונית

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » א' יולי 07, 2019 5:42 pm

לפי הפונט זה אתה המיקל.

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: ייחוד במכונית

הודעהעל ידי יואל שילה » א' יולי 07, 2019 6:16 pm

הפונט לא ראיה לכלום, כי בד"כ כל קובץ וורד שמגיע אלי אני ממיר לתבנית החביבה עלי של מרווחים ופונטים וכותרות וגדלים, כדי להקל עלי את הקריאה [כולל הקובץ ששלחת לי בשבוע שעבר...].
כך שמי שיש לו ראיות נגדי או בעדי מהפונטים - זה על אחריותו.
וכבר קיבלתי דשי"ם על ספרים שלי - שכביכול העתקתי את העיצוב מספרים אחרים, בעוד הם לא ידעו שעימדתי גם את הספרים הללו...
את הפונטים הללו רכשתי במאות שקלים, בהיותם מקצועיים ומקילים ביותר על הקריאה.
אשמח להתייחסות עניינית לתוכן, למאי נפ"מ מי המתכתבים?

עזריאל ברגר
הודעות: 13252
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ייחוד במכונית

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יולי 07, 2019 8:48 pm

יואל שילה כתב:מישהו כתב את הגיגיו לגבי צלם חתונות, ומישהו אחר הגיב

א. די ברור שהכותב (הראשי - בשחור) ירה את החץ לפני סימון המטרה.
ב. לגבי מה שהוא כתב:
עוד צריך לציין שהרהור אסור אין הכוונה שחושב על הזיווג של איש ואשה שבזה יכול להרהר יומם ולילה ואין בזה איסור ולא נתנה תורה למלאכי השרת! אלא הכוונה שמעיין במחשבתו בענין זה עד שבא לידי תענוג והנאה גופנית.
הנה בעל התניא כותב במפורש שלא כדבריו, וזו לשונו (בפרק יא, כשמתאר רשע שעובר עברות קלות בלבד):
הרהורי עבירה הקשים מעבירה וגם אם אינו מהרהר בעבירה לעשותה אלא בענין זיווג זכר ונקיבה בעולם שעובר על אזהרת התורה ונשמרת מכל דבר רע שלא יהרהר ביום כו'


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 616 אורחים