עמוד 2 מתוך 6

Re: כובע וחליפה בתפילה

פורסם: א' מאי 15, 2011 3:17 am
על ידי יאיר
עניתי על שאלתך בענין צורת התפילה.

Re: כובע וחליפה בתפילה

פורסם: א' מאי 15, 2011 5:07 am
על ידי תולעת ספרים07
רב מורה צדק צר לי שאתה מחפש את המטבע מתחת הפנס.
עזוב אותך מניתוחים פסיכולוגים מדוע הם עושים כך אלו שמתפללים בבית עם כובע וחליפה ללא מנין - השאלה הנידונה כאן היא מהיכן לקחת לומר שחייב להתפלל בציבור ולוותר על כובע וחליפה וכפי שכבר כתבו והעירו לך רבני וחכמי הפורום.

עניין הכובע והחליפה הוא חיוב גמור בניגוד לתפלה בציבור אשר מעלה גדולה עד למאוד וראה מאור ושמש פרשת משפטים [כמדומני] אך כל זה אין בכוחה לדחות הלכה מפורשת שאסור להתפלל לפני המקום שלא בדרך ארץ. - וכל התחכמות של סנדלנים וכדו' - דומני שכל מי שמאמין בלבו להתפלל לפני מלכי המלכים אש אוכלה הוא והוא יצר יחד לבות וכו'. לא יעיז לעמוד לפניו בסנדלים - והייתי מסתכן לומר שכל מי שמתפלל בסנדלים ואינו יודע לפני מי הוא עומד עדיף שלא יתפלל כלל - שהרי לבו לא נכון עמו...
אף אחד לא עושה טובה להקב"ה בתפלה שלו...
עלינו לשמוח שקיבלנו צאנ'ס לפנות אל הקב"ה בתפלת י"ח שתיקנו לנו אנשי כנסת הגדולה וכל התחכמות בזה נראה תמוה מאוד.

ובעניין תפלה בציבור מה עדיף ממה דומני שאין זה צריך לפנים.
אך בכל אופן אפנה אותך למה שכתב בביאור הלכה סימן רל"ב ד"ה ואם וכו' ומבואר מדבריו שגם משום טירחא קטנה אין צריך תפלה בצבור.
כמו כן ראה במחבר צ' י"ח ביהמ"ד קבוע קדוש יותר מביה"כ וכו' ובהג"ה וז"ל וי"א דאפילו בלא עשרה עדיף להתפלל בביהמ"ד הקבוע לו וכו'. - וכבר כתבו הפוסקים שגם ביהמ"ד יחיד עדיף מביה"כ וכו' - ולפי"ז כל תלמיד חכם שיש לו בביתו ביהמ"ד יחיד יתכן בהחלט שמקיים בזה תפלה בצבור.
מה גם שיש בכוחו לכוון לשעה שהצבור מתפללין.
וראה גם מה שכתבו הפוסקים לגבי חלבונה שלא אמרו חלבונה אלא בנוסף לעשרה אך במידה ויש רשע בין העשרה הרי זה מקלקל את כל הציבור והתפלה..
וידוע גם שהגרי"ז זצ"ל הקפיד להתפלל ביחידות...
כמובן שכל זה אינו ראיה לאנשים קטנים כמוני ואבוי לנו אם לא נקפיד על תפלה בצבור.
אך מכל זה תווכח לדעת כמה צודק מרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א כאשר אמר שכבובע וחליפה עדיפה מתפילה בצבור.
חבל שאתה מתעקש על כלום.
הינך גורר את האשכול בכוח לדיני תפלה בצבור אשר עלול לגרום חלילה רפיון בעצם התפלה בצבור.
גם למו"צ מותר לטעות פעם.
המוצי"ם הם בסה"כ בני אדם.

Re: כובע וחליפה בתפילה

פורסם: א' מאי 15, 2011 11:39 pm
על ידי מורה צדק
אתה מנסה לברוח מהאמת? אם לא צריך תפלה בצבור אז לא צריך, ואם זה לא חיוב אז זה לא חיוב, מה הקשר שזה עלול לגרום לאנשים לא להתפלל בציבור.
בכל מקרה מעלת תפלה בציבור גדולה, ואף אחד לא הצליח להוכיח שכובע וחליפה זה חיוב. וכנז' בהודעתי הקודמות, לפחות אני לא שוכנעתי בזה.

גם היום יש כמה בריסקער'ס שמקפידים להתפלל בבית, והאם זו מהסיבה שהבריסער רב לא התפלל במנין? או שזה בגלל שהבריסעקר רב התפלל בבית אז גם הם עושים את זה כמו שהם מגדלים פאות ולובשים פרקים. ואותו דבר בכל מיני קהילות שאנשים מחכים את הרב בלי להבין בכלל מה הוא עושה.

לגבי השורות האחרונות של תולעת, למען כבוד חכמי הפורום לא אענה על זה.

Re: כובע וחליפה בתפילה

פורסם: א' מאי 15, 2011 11:59 pm
על ידי תולעת ספרים07
וראה גם מה שכתבו הפוסקים לגבי חלבונה שלא אמרו חלבונה אלא בנוסף לעשרה אך במידה ויש רשע בין העשרה הרי זה מקלקל את כל הציבור והתפלה..
ככלל למה לנו להתגונן - הבא ראיה רב מו"צ שיש חיוב בציבור - שהרי כתב המחבר ישתדל ותו לא...

Re: כובע וחליפה בתפילה

פורסם: ב' מאי 16, 2011 12:35 am
על ידי מורה צדק
מורה צדק כתב: בכל מקרה מעלת תפלה בציבור גדולה, ואף אחד לא הצליח להוכיח שכובע וחליפה זה חיוב. וכנז' בהודעתי הקודמות, לפחות אני לא שוכנעתי בזה.



בגלל שיש חשש שיש רשע בתוך העשרה צריכים להתפלל בבית?

ועוד אתה טוען, למה לנו, ועוד כתבת שאני כותב כנגד דעת כל חכמי הפורום,
ומי עוד בדעתך?

Re: כובע וחליפה בתפילה

פורסם: ב' מאי 16, 2011 2:49 pm
על ידי איסתרא בלגינא
מורה צדק כתב:
איסתרא בלגינא כתב:
מורה צדק כתב:היכון זה לאו דוקא כובע וחליפה.


או"ח צ"א ו' דרך החכמים ותלמידיהם שלא יתפללו אלא כשהם עטופים.
ויל"ע במש"כ שם ברמ"א בשם הטור בעת שלום יש להתקשט בבגדים נאים ולהתפלל ולפ"ז בעת שלום יהיה הדין להתקשט כגון ללבוש עניבה וכדו' ובעידנא דריתחא אדרבא דווקא בלא עניבה וצ"ע מה נקרא עת שלום ומהו עת הזעם.


כשהם עטופים, למה דוקא חליפה? לא די בחולצה, האם זה לא עיטוף?


ודאי שלא, חולצה היא לבוש ולא עיטוף, ועיטוף הוא מלבוש עליון.
ולא נזקק השו"ע להורות שדרך החכמים שלא יתפללו בלי חולצה...

ועוד יל"ע, מנין שבגדים נאים זה דוקא עניבה?


לאו דווקא, וה"ה לחליפה של שבת, קפוטה, או כובע סגול עם פונפונים ירוקים אם נאה הוא בעיניך.
אבל חולצת של יום יום אינה בכלל בגד נאה כמובן, ולענין כובע וחליפה כבר כתבתי דממ"נ קשה על מנהג העולם בזה.

Re: כובע וחליפה בתפילה

פורסם: ו' יוני 24, 2011 5:03 pm
על ידי בן ישיבה
תולעת ספרים07 כתב:
מורה צדק כתב:באמת מעניינת דעת הרח"ק, לוותר על תפילה בציבור בשביל כובע וחליפה.

צר לי שלא למדת לקח - אני ממתין עד בוש.
מנין לך שתפלה בצבור עדיף מכובע וחליפה - כאשר אין כל חיוב להתפלל בצבור וכפי שמבואר במחבר ישתדל וכו' וכבר ציינתי לך לעיין בשו"ת יד אליהו ובעוד שו"תים וכולם פה אחד התנבאו שאין חיוב להתפלל בציבור...
איני רוצה להרחיב בנושא - שלא ליתן פתח לאנשים להתיר לעצמם.
אך בטרם אתה שואל קושיות על שר התורה רבי חיים קנייבסקי שליט"א חשוב פעמיים...

אני מבקש לא ציטוט מילקוט יוסף ולא מאבני ישפה - אני מדבר מהפוסקים הקדמונים כמו יד אליהו חת"ס ועוד.

רבי חיים הוא לא חבר שלך...

לא פתחתי את האשכול בשביל ההתכתשות הזאת, עקצו בבקשה במקום אחר (רצוי מחוץ לבית המדרש ובכלל מחוץ לפורום).
עיינו נא בפרשת השבוע בגנות המחלוקת, אפילו שלכאורה נראו כמבקשים להרבות כבוד שמים והתכונו אך ורק לשם שמים.

Re: כובע וחליפה בתפילה

פורסם: ש' יוני 25, 2011 11:03 pm
על ידי מורה צדק
כת"ר שמר את דבריו בלבו עד פרשת השבוע? חבל מאוד.

בהיות והעלת את זה שוב, אף שאני סיימתי עם העניין כבר מזמן, והדברים ברורים, אענה על מה שתמהו עלי בן ישיבה ועמיתו התולעת,
קישרו כאן החכמים שני דברים שאין להם קשר כלל אחד לשני, תפלה בציבור ועיטוף בתפלה, כל צורבא מרבנן יודע מעלת תפלה בציבור, ולעומת זאת יודע גם את חשיבות כיבוד התפלה בבגדים ראויים, אך לא כל אחד יכול להחליט מה ראוי ומה לא, חולצה לבנה או עניבה וכל כיו"ב, המודד הוא מה עומדים עימו לפני מלך, והמציאות כיום היא שעומדים לפני מלך גם בבגדים שאינה כובע של בורסלינו ועניבה של מילאנו, יש עוד סוגי לבוש מכובדים, ובכללם חולצה לבנה ומכנסיים שחורות, וזה שאנו הולכים עם זה כל היום זה לא אומר שזה לא לבוש מיוחד לתפלה, ואין צורך להכנס על זה שוב לויכוח כי כבר את דעתכם כתבתם ואין צורך לחזור ע"ז. ואף שאני דרכי להקפיד להתפלל עם כובע וחליפה, אין דרכי להסתכל בעין עקומה על מי שלא, ובפרט שזה באמצע התפלה.

כאשר ציינתי לילקוט יוסף שליט"א ולהבדיל בין החיים לחיים האבני ישפה זצ"ל, אין כוונתי לומר שהם המציאו דברים אלו, אלא גם הם מסתמכים על קדמונים ואף על שלפני יד אליהו וחת"ס.

מישהו פה חשב שאני חבר של ר' חיים, ולהבהיר העניין אכתוב שראיתי את ר' חיים פעמים בחיי, פעם אחת בסנדקאות ופעם אחרת נכנסתי לקבל את ברכתו. זכותי וזכותו של כל א' לתמוה ולהקשות, ועי' גם בספריו של ר' חיים שמלאים תמיהות על הרבה חכמים ובכללם גם על ראשונים ואחרונים.

Re: כובע וחליפה בתפילה

פורסם: ש' יוני 25, 2011 11:22 pm
על ידי תולעת ספרים07
ר' מורה צדק שבוע טוב:
צר לי מאוד שבן הישיבה ראה בזה התכתשות וכדו' כנראה שהוא אינו רגיל לסגנון הויכוחים והצעקות אשר בישיבות הליטאיות בחושבו שאנו רבים כאן ולא ידע שכך מדברים בלימוד - כן כן בצעקות - ויקיים בנו ואת והב בסופה בעז"ה.
ולעצם העניין:
השאלה מחולקת לשתיים:
א. מאי עדיף תפלה בצבור או כובע וחליפה.
ב. מהו כובע וחליפה ומהו היכון.
מתשובתך לא יצאנו ברור אם כוונת הילקוט יוסף וכו' לומר שתפילה בציבור עדיף למרות שו"ת יד אליהו ועוד - או שמא כוונתו שנסנדלים וכדו' זהו נחשב להיכון לקראת והרי זה מספיק - אשמח מאוד אם תבהיר את העניין לתועלת הבן ישיבה.
בברכה.

Re: כובע וחליפה בתפילה

פורסם: ש' יוני 25, 2011 11:41 pm
על ידי מורה צדק
אם אתה הבנת אז בשביל מה להסביר לבן ישיבה,
הרי הוא ממילא לא הייתה כוונתו לעורר את הענין אלא רק להזכיר את ענין קורח ועדתו ולא על זה נסוב האשכול.

Re: כובע וחליפה בתפילה

פורסם: א' יוני 26, 2011 3:03 pm
על ידי הבל הבלים
כמדומני!! שא"א לדון מושגי כבוד לפי המצב דהיום, דור של חוצפה ישגא, שאין שום דרגות של כבוד וכמ"ש לעיל שאפילו לפני רבו עומד בלי שום דרך ארץ וכבוד, וא"כ כשהגדירו חז"ל שצריכים לעמוד בכבוד ודימו זאת לעומד לפני המלך היינו משום שזהו הדרגא הגבוה ביותר של כבוד, וא"א להשוות מאנשים שאין להם שום ידיעה במושגי כבוד, (ובפרט במדינת העזים שבאומות...). והאם מאן דהוא יתיר לעמוד לפני מלך מלכי המלכים באופן שהולכים היום ברחוב ה"י, ובטענה שזה הנוהג היום???
אלא שצריכים לחפש לפי המקומות שיש להם מנהגי כבוד כדי להבין כבוד מהו. וד"ל...

Re: כובע וחליפה בתפילה

פורסם: א' יוני 26, 2011 5:31 pm
על ידי אליהוא

Re: כובע וחליפה בתפילה

פורסם: א' יוני 26, 2011 7:58 pm
על ידי דראל
תולעת ספרים07 כתב: דומני שכל מי שמאמין בלבו להתפלל לפני מלכי המלכים אש אוכלה הוא והוא יצר יחד לבות וכו'. לא יעיז לעמוד לפניו בסנדלים - והייתי מסתכן לומר שכל מי שמתפלל בסנדלים ואינו יודע לפני מי הוא עומד עדיף שלא יתפלל כלל - שהרי לבו לא נכון עמו...


אין כל קשר לסנדלים.
אכן מי שאינו יודע לפני מי הוא עומד, תפילתו בעייתית מאוד.

לגבי מש"כ אודות מושגי הכבוד בזמן עבר. בתקופות מסוימות התפללו יחפים (וכך היו גם כשבאו לפני המלך), כלום מתקופה זו נלמד?!
תקופה תקופה והכבוד שבה. אכן, כובע כבר מזמן אינו פריט הכרחי בלבוש לקראת מלך, כך שכל המתעקשים על כובע בתפילה, חייבים לומר שהכבוד שייך לתקופות שבהן כיבדו מלכים.

Re: כובע וחליפה בתפילה

פורסם: ב' יוני 27, 2011 2:42 am
על ידי הבל הבלים
א. שו"ע או"ח סי' א' סעי' א': כי אין ישיבת האדם כו' כישיבתו ותנועותיו ועסקיו והוא לפני מלך גדול, ולא דבורו כו' כדבורו במושב המלך וכו'.
האם יעלה חלילה על הדעת שגם בזה נמדוד לפי המצב שעומדים היום לפני מלך בלא יראה ובלא מורא....
אה"נ שהב"י כתב שבכל ארצות המערב התפללו יחפים כיון שעמדו כן בפני המלך, היינו שכך היה דרכם אף שהיה להם מורא, אבל אין להביא ראיה מזמנינו שלא שייך בכלל מורא ואין לנו מושגי מורא.

ב. כמדומני שאין אפילו גדול אחד מגדולי דורינו מכל העדות והחוגים שעומד בתפילתו בלא כובע לראשו וחליפה על גביו ונעליים ברגליו, וא"כ אין לך מעשה רב גדול מזה, והוא הלכה למעשה לכל בית ישראל.

Re: כובע וחליפה בתפילה

פורסם: ב' יוני 27, 2011 10:21 am
על ידי תולעת ספרים07
לדעתי כולם צודקים בזה:
והוא לכאו' תלוי בחקירה לשם מה צריך כובע וחליפה והיכון וכו' האם משום כדי לכבדו או כדי שלא לזלזל בכבוד המקום - לדעת הרבה ישראלים סנדלים וכדו' אינו זלזול והם כלל לא מרגישים בזה זלזלול והם יופיע כך גם אצל מלכים ושרים - משא"כ אם נפרש שיש עניין לכבדו כביכול בעמדו לפניו הרי כיבוד אין כאן - ולא יתכן כדבר הזה שחולצה וסנדלים נחשב לכיבוד. וצ"ב בזה.

Re: כובע וחליפה בתפילה

פורסם: ב' יוני 27, 2011 10:35 am
על ידי יאיר.
הבל הבלים כתב:ב. כמדומני שאין אפילו גדול אחד מגדולי דורינו מכל העדות והחוגים שעומד בתפילתו בלא כובע לראשו וחליפה על גביו ונעליים ברגליו, וא"כ אין לך מעשה רב גדול מזה, והוא הלכה למעשה לכל בית ישראל.


לא נראה שדראל יסכים עמך בזה.

Re: כובע וחליפה בתפילה

פורסם: א' מרץ 18, 2012 2:58 am
על ידי יאיר
נראה דשיטת הגר"ח בזה הוא משום שתפילה בציבור הוא לא חיוב גמור וכמ"ש שם ואילו כובע וחליפה נתקבל כחיוב (באשכנז
("חיי אדם") ונראה דלספרדים הדין יהיה שונה) וכמו שכותב שם דעדיף להתפלל בביתו ביחיד ולא בשדה במנין ועוד מקרים שמעדיף מתפילה בציבור.

Re: כובע וחליפה בתפילה

פורסם: א' מרץ 18, 2012 9:12 am
על ידי בברכה המשולשת
סליחה על הבורות, אבל מדוע שלא נאמר שהעיטוף שנצרך מתקיים ע"י הטלית?

Re: כובע וחליפה בתפילה

פורסם: א' מרץ 18, 2012 10:33 am
על ידי אוצר החכמה
אכן ראיתי שנוהגים שהעולה לתורה (במנחה בשבת לדוגמה) אם אינו לבוש בחליפה, מתעטף בטלית.

Re: כובע וחליפה בתפילה

פורסם: א' מרץ 18, 2012 10:35 am
על ידי הוגה
בברכה המשולשת כתב:סליחה על הבורות, אבל מדוע שלא נאמר שהעיטוף שנצרך מתקיים ע"י הטלית?

כי אם סברת העיטוף הוא מצד שעומד לפני מלך, א"כ מה תועיל הטלית?

אוצר החכמה כתב:אכן ראיתי שנוהגים שהעולה לתורה (במנחה בשבת לדוגמה) אם אינו לבוש בחליפה, מתעטף בטלית.

הטלית אז היא לא מפני כבוד הציבור? (כמו הרב הדורש בשבתות מיוחדות לפני כל הקהל)

אגב, ראיתי שלמעלה הזכירו, שהיום יהיו כאלה שיעמדו לפני מלך בסנדלים וכו' א"כ אולי יהיה מותר להם ג"כ להתפלל כך - - אציין, שלפני זמן מה מלכת אנגליה באה לבקרני.. זאת אומרת טיילתי בארמונותיה וראיתי גינוני הכבוד המרובים ששם, מסופקני מאוד אם מאן דהו יעז לעמוד לפניה עם סנדלים מחוררות... והיא עוד מלכה עדינה..
א"כ לכאו' אין לנו לדון ע"פ ראש הממשלה וכו' היום, שאורח החיים שלהם עצמם ולפניהם פשוט מאוד כפשוטי עם, אלא לפני מלכים אמיתיים שעוד שרדו לנו כנ"ל וכיוצ"ב.

Re: כובע וחליפה בתפילה

פורסם: א' מרץ 18, 2012 10:39 am
על ידי חקר
הוגה כתב:שעוד שרדו לנו כנ"ל

...לולי ה' צ' הותיר לנו שריד כמעט כסדום היינו וגו'. יש לך איזו זיקה משפחתית או עדתית למלכת אנגליה?

Re: כובע וחליפה בתפילה

פורסם: א' מרץ 18, 2012 10:53 am
על ידי הוגה
קשר משפחתי ממשי בין הוד מלכותה המלכה אליזבת השנייה לביני, יש לה בעבר הרחוק דרך אלפרד הגדול... בהמשך, שלשלת המלכות המפוארת שלנו - שאני מצאצאיה - התגברה והתעצמה הרבה יותר...
לבנתיים הוד מלכותה אליזבת, זוכה לקשר עימי, רק דרך הלאום המשותף לפעמים

Re: כובע וחליפה בתפילה

פורסם: א' מרץ 18, 2012 2:11 pm
על ידי יאיר
ר' הוגה...ימיך ספורים...חודש ניסן מתקרב...

Re: כובע וחליפה בתפילה

פורסם: א' מרץ 18, 2012 3:35 pm
על ידי בברכה המשולשת
הוגה כתב:
בברכה המשולשת כתב:סליחה על הבורות, אבל מדוע שלא נאמר שהעיטוף שנצרך מתקיים ע"י הטלית?

כי אם סברת העיטוף הוא מצד שעומד לפני מלך, א"כ מה תועיל הטלית?

אוצר החכמה כתב:אכן ראיתי שנוהגים שהעולה לתורה (במנחה בשבת לדוגמה) אם אינו לבוש בחליפה, מתעטף בטלית.

הטלית אז היא לא מפני כבוד הציבור? (כמו הרב הדורש בשבתות מיוחדות לפני כל הקהל)


לא הבנתי. הטלית היא מצד כבוד הציבור וכבוד התפילה גם יחד, שכן הכבוד לממ"ה הוא להיות מעוטף לפניו.

Re: כובע וחליפה בתפילה

פורסם: א' מרץ 18, 2012 5:00 pm
על ידי הוגה
הנקודה היא צורה מכובדת לתפלה. שיערוהו חז"ל/פוסקים כעין מה שאתה עומד לפני מלך מכובד ב"ו.
אם לפני מלך ב"ו עומדים ומגישים מנחה לפניו, בחליפה, כך גם צריך לפני ממ"ה.
א"כ איך תועיל הטלית תמורת החליפה?

Re: כובע וחליפה בתפילה

פורסם: א' מרץ 18, 2012 8:18 pm
על ידי בברכה המשולשת
הוגה כתב:הנקודה היא צורה מכובדת לתפלה. שיערוהו חז"ל/פוסקים כעין מה שאתה עומד לפני מלך מכובד ב"ו.
אם לפני מלך ב"ו עומדים ומגישים מנחה לפניו, בחליפה, כך גם צריך לפני ממ"ה.
א"כ איך תועיל הטלית תמורת החליפה?


ממ"נ. אם מדובר בדרך מכובדת כפי שהיתה בימי חז"ל- אז זה ע"י עיטוף, ולא ע"י חליפה.
אם מדובר בדרך מכובדת כיום- זה לאו דווקא ע"י חליפה.

Re: כובע וחליפה בתפילה

פורסם: א' מרץ 18, 2012 8:30 pm
על ידי הוגה
כמובן שא"צ כפי שהיה בימי חז"ל ממש. גם בימי חז"ל עצמם אפשר שזה השתנה מדור לדור.
אלא צריך בדרך מכובדת היום.
מה מוגדר היום דרך מכובדת? זה כבר תלוי במקומו ובהשתייכותו. אם הוא אחד שיעמוד תחת חופתו ללא חליפה, ויפגש עם מלכת אנגליה ללא חליפה, אין ההלכה (כמובן לענ"ד) דורשת ממנו אלא כפי המכובד שאצלו.
וכנ"ל להיפך.

Re: כובע וחליפה בתפילה

פורסם: א' מרץ 18, 2012 8:32 pm
על ידי בברכה המשולשת
הוגה כתב:כמובן שא"צ כפי שהיה בימי חז"ל ממש. גם בימי חז"ל עצמם אפשר שזה השתנה מדור לדור.
אלא צריך בדרך מכובדת היום.
מה מוגדר היום דרך מכובדת? זה כבר תלוי במקומו ובהשתייכותו. אם הוא אחד שיעמוד תחת חופתו ללא חליפה, ויפגש עם מלכת אנגליה ללא חליפה, אין ההלכה (כמובן לענ"ד) דורשת ממנו אלא כפי המכובד שאצלו.
וכנ"ל להיפך.


כך גם נראה לענ"ד, ולכך בדיוק התכוונתי.

Re: כובע וחליפה בתפילה

פורסם: א' מרץ 18, 2012 8:35 pm
על ידי הוגה
אני מאושר שלפחות בדבר אחד הגענו סו"ס לעמק השוה..

Re: כובע וחליפה בתפילה

פורסם: א' מרץ 18, 2012 8:40 pm
על ידי הוגה
אעפ"כ איני סבור שדברינו סותרים לדברי הגרח"ק דלעיל.

ברור שרב אשי לא התפלל עם קנייטש ובאגיר שלנו... אלא כל מקום ודור לפי המכובד שאצלו.

לכן חרדי, שהמכובד אצלו כובע חליפה, צריך בדוקא להתפלל כך, כי גם כך הוא יגש לפני מלכים ושרים.

לעומת זאת סרוג שאף כשהוא דומה למלך - בחתונתו, ספק אם לובש חליפה, ואצ"ל מגבעת.. כמובן שלא שייך בו שילבש כובע חליפה. אבל עכ"פ בצורה המכובדת לדידו.

וז"פ מאוד.

Re: כובע וחליפה בתפילה

פורסם: ב' מרץ 19, 2012 12:09 am
על ידי אבי קלמן
לעניין חיוב לבישת מגבעת וחליפה לאותם שאינם רגילים בזה אפי' בפני אח"מים - עי' תשובות והנהגות (להגר"מ שטרנבוך שליט"א) ח"ד סי' כו (http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =&pgnum=27).

לגבי תפילה במניין לענ"ד היא חיוב גמור (כמש"כ להוכיח באג"מ או"ח ח"ב רס"י כז - http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... pgnum=200; וכ"כ בפסקי תשובות סי' צ ובאִשי ישראל, והביאו כמה וכמה מקורות לדבריהם מגדולי האח'; וספק בעיני אם יש חולק בזה. וע"ע אג"מ או"ח ח"א סי' כח ולא), אעפ"כ סובר הג"ר יצחק זילברשטיין (ואולי גם הגרח"ק) שחיוב להתפלל כעומד בפני המלך דוחה אפי' תפילה בזמנה (עי' שו"ע או"ח סי' לח סעיף ב ומ"ב ס"ק ז, וכן סי' פ ומ"ב ס"ק ג), וחובה לשים כובע מטעם זה (מ"ב סי' צא ס"ק יב וכנ"ל, וע"ש בפסקי תשובות).

Re: כובע וחליפה בתפילה

פורסם: ב' מרץ 19, 2012 2:00 am
על ידי שבטיישראל
הוגה כתב:ויפגש עם מלכת אנגליה ללא חליפה


לידיעתך
בפגישה עם מלכת אנגליה יש כללים ברורים של נימוס בהם מחייבים את הנפגש עם המלכה ע"פ כללים שמרניים המובנים לכל בר דעת ללא התחשבות במנהגם של קלי הדעת

Re: כובע וחליפה בתפילה

פורסם: ב' מרץ 19, 2012 9:34 am
על ידי הוגה
שבטיישראל כתב:לידיעתך
בפגישה עם מלכת אנגליה יש כללים ברורים של נימוס בהם מחייבים את הנפגש עם המלכה ע"פ כללים שמרניים המובנים לכל בר דעת ללא התחשבות במנהגם של קלי הדעת.

ואכן כזכור, תקרית דיפלומטית ארעה בין ארה"ב לממלכה המאוחדת, בעקבות חוסר זהירות בכבוד כללי הטקס, על-ידי לא פחות מאשר נשיא ארה"ב ורעייתו...
על אחת כמה וכמה מעלת השמירה על 'כללי הטקס' - בעומדינו לפני ממ"ה !

אמנם המיקלים להתפלל בלי חליפה מן הסתם יסברו - שא"צ להתחשב בכללי טקס שמרניים, אלא לפי התרבות היום הנמדדת ע"פ פגישתם עם אובמה וכיוצ"ב שיכול להיות בלי חליפה.

Re: כובע וחליפה בתפילה

פורסם: ב' מרץ 19, 2012 1:05 pm
על ידי שבטיישראל
הוגה כתב:
שבטיישראל כתב:לידיעתך
בפגישה עם מלכת אנגליה יש כללים ברורים של נימוס בהם מחייבים את הנפגש עם המלכה ע"פ כללים שמרניים המובנים לכל בר דעת ללא התחשבות במנהגם של קלי הדעת.

ואכן כזכור, תקרית דיפלומטית ארעה בין ארה"ב לממלכה המאוחדת, בעקבות חוסר זהירות בכבוד כללי הטקס, על-ידי לא פחות מאשר נשיא ארה"ב ורעייתו...


אכן, לך תסביר לכושי מהג'ונגל איך להתנהג כמו בנאדם ....

הוגה כתב:על אחת כמה וכמה מעלת השמירה על 'כללי הטקס' - בעומדינו לפני ממ"ה !

אמנם המיקלים להתפלל בלי חליפה מן הסתם יסברו - שא"צ להתחשב בכללי טקס שמרניים, אלא לפי התרבות היום הנמדדת ע"פ פגישתם עם אובמה וכיוצ"ב שיכול להיות בלי חליפה.


אוי וויי !!
חוששני שעוד מעט יתחילו להתפלל כשהרגליים על השולחן .. כדוגמת הכושי אובמה היושב בחדר הסגלגל בבית הלבן ...

עבד כי ימלוך ...

Re: כובע וחליפה בתפילה

פורסם: ב' מרץ 19, 2012 1:28 pm
על ידי הוגה
טוב, אבל הם לא יישבו עם אובמה ורגליהם על השלחן, לא כן?

Re: כובע וחליפה בתפילה

פורסם: ד' מרץ 21, 2012 9:40 pm
על ידי רבינו הגודל
מורה צדק כתב:באמת מעניינת דעת הרח"ק, לוותר על תפילה בציבור בשביל כובע וחליפה.
אפשר דהוא לשיטתו בעניין האינטרנט דהוי יהרג ועל יעבור דזה ודאי לעורר לב הציבור

Re: כובע וחליפה בתפילה

פורסם: ה' מרץ 22, 2012 12:01 am
על ידי יאיר
רבינו הגודל כתב:
מורה צדק כתב:באמת מעניינת דעת הרח"ק, לוותר על תפילה בציבור בשביל כובע וחליפה.
אפשר דהוא לשיטתו בעניין האינטרנט דהוי יהרג ועל יעבור דזה ודאי לעורר לב הציבור

שם באין סינון ודאי התכוון ברצינות.

Re: כובע וחליפה בתפילה

פורסם: ג' מרץ 27, 2012 1:45 am
על ידי יעקובזון
ראו במשנה ברורה שמפורש לכאורה שיש היתר להתפלל ביחיד http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?143566&&page=7

Re: כובע וחליפה בתפילה

פורסם: ג' מרץ 27, 2012 6:25 am
על ידי אוצר החכמה
האם התכוונת להוכיח מהא שהמ"ב מדבר על מי שרגיל להתפלל ערבית ביחידות שס"ל שאין חיוב להתפלל בציבור? אם לזה כוונתך אין כאן ראיה כי כמה אנשים אין במקומם מניין או שגרים רחוק מביהכ"נ, או שמנעמהם מאיזה סיבה אחרת, המשנה ברורה לא נכתב רק לגר בירושלים או בבני ברק.

Re: כובע וחליפה בתפילה

פורסם: ה' מרץ 29, 2012 9:30 pm
על ידי יין המשמח
1. יש ענין בשרוולים ארוכים (יש השלמות לשרוול בב"כ ספרדים)
2. כיפה מב' שכבות איננה כיסוי שני.
3.