עמוד 2 מתוך 2

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

פורסם: ה' ינואר 23, 2020 10:47 am
על ידי עזריאל ברגר
דורש טוב לעמו כתב:לפני כמה שנים בשכונה שלנו היה ילד שקיבל מכה רציני ביד בשבת, ההורים שלו החמירו בדבר ולא עשו כלום בשבת כי 'היה נראה להם' שאין בזה שום בעיה.
במוצ"ש הם ראו רופא, ואמר להם שהתחיל להתפתח זיהום רציני ביד והם היו מאוד קרובים לאיבוד היד לגמרי.

"קרובים לאיבוד היד" - דהיינו סכנת אבר, שאיננה מצדיקה חילול שבת.
אז אתה מוכיח שהם צדקו!

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

פורסם: ה' ינואר 23, 2020 11:48 am
על ידי דורש טוב לעמו
ראשית הם לא עשו כלום בשבת ע"מ לטפל בזה, ואף לא איסורי דרבנן, אז וודאי שהם לא צדקו.
בנוסף, אינני יודע מה בדיוק הכוונה באיבוד היד בנד"ד, שכן לדעת חלק מפוסקי זמננו כמובא לעיל, יש כיום סכנות איבר שיכולות להגיע לכדי פקו"נ.

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

פורסם: ו' ינואר 24, 2020 1:06 am
על ידי עושה חדשות
אנסה להוסיף עוד צדדים לנידון.

מדובר ברופא העושה את שבתו חול בלא"ה, בכל רגע פנוי הוא מעשן סיגריה או מדפדף בסמארטפון או משקה ת'עציצים וכו' רח"ל. נוסיף ונאמר שמדובר בחילוני שהוא בגדר תינוק שנשבה. (אני לא יודע אם זה משנה). כעת בא לפניו ניתוח של סכנת אבר, ומי בכלל יכול למדוד האם בגלל זה הוא יחלל שבת יותר פעמים, או דוקא פחות. יש לטעון שבמקרה זה אין הניתוח מרבה חילול שבת בעולם כלל וכלל, וכל הנידון הוא רק מצד ההלכה של לפני עיור, וממילא יש מקום לשאלה הנ"ל כיצד להגדיר את החומרא של הכשלה בחילול שבת.

דבר נוסף. בספרי השו"ת דנו האם יש מקום בשעת הדחק שכזאת, להקל ולסמוך על שיטת ר"ת והמאירי ודעימייהו להתיר חילול שבת בעבור הצלת אבר, אף ששיטה זו לא הובאה כלל בשו"ע ובשאר פוס'. כמדומני שהגרד"צ הופמן דן בזה, ועוד. כאשר מונח על כף המאזניים עתידו של ילד, האם ייהפך לצולע/חרש/עיור לכל חייו, לא פשוט להחמיר בזה. ועכ"פ לשלב הבא, כאשר מדובר על הכשלת הרופא, האם אין מקום לחשוב שהרופא יכול 'לסבור' כשי' ר"ת, ואין כאן לא נתינת מכשול באופן 'פורמלי' ולא שאלה של חילול שבת רח"ל.

זה לבינתיים.

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

פורסם: ב' ינואר 27, 2020 11:26 pm
על ידי עושה חדשות

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

פורסם: ה' פברואר 20, 2020 6:34 pm
על ידי עושה חדשות
מעשה שהיה לאחרונה כאשר נקטעה אצבע של ילד בשבת, והרופא המקומי הצהיר שהוא יחבוש היטב את המקום ואין שום סכנה, אלא שהאצבע תישאר קטועה. אביו של הילד סבר לעשות כן, ואילו הרב המקומי (יר"ש טובא) שלח את האב לביתו באמתלא כל שהיא, ותיכף שלח את הילד באמבולנס ע"מ שבבי"ח ישיבו את האצבע שנקטעה. אינני יודע מה נימוקו.

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

פורסם: ה' פברואר 20, 2020 6:54 pm
על ידי סגי נהור
כיון שפציעה כזו היא מסוכנת, אלא שאפשר בחבישה ע"י הרופא המקומי (שאין ספק שרשאי לחלל שבת על כך), א"כ אפשר גם להסיעו למקום שבו יחבשו באופן מעולה יותר, כולל השבת האצבע למקומה.

ולכאורה תיתי לו לרב שיפה עשה, ואף שאפשר להקשות.כך או אחרת, הרי קושיא אפשר לתרץ לאחר זמן, אבל אי אפשר להשיב אצבע אחת מישראל.

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

פורסם: ה' פברואר 20, 2020 7:45 pm
על ידי מקדש מלך
לפום ריהטא, הרופא לא חייב להשתמש במומחיותו. הוא יכול פשוט להיעלם מהשטח ודי, ואז תהיה כמובן חובה ליסוע לבית החולים.

ואם אין לו את השכל המינימלי להיעלם מהזירה, אלא הוא מצהיר ברוב טיפשות "שהוא יחבוש ויעשה ויהיה בסדר, רק בלי אצבע...", לא הייתי סומך גם על מיומנותו הרפואית. והייתי נחלץ להציל אותו מאותו "טוב שברופאים" דדמית עלי כאריא ארבא.

מה שיש לדון הוא אם עצם השבת האצבע אסורה מדאורייתא, ואז גם כשנוסע לבית החולים ייאסר לקחת איתו את האצבע...

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

פורסם: ה' פברואר 20, 2020 8:01 pm
על ידי אוהב תוכחה
סגי נהור כתב:כיון שפציעה כזו היא מסוכנת, אלא שאפשר בחבישה ע"י הרופא המקומי (שאין ספק שרשאי לחלל שבת על כך), א"כ אפשר גם להסיעו למקום שבו יחבשו באופן מעולה יותר, כולל השבת האצבע למקומה.


טענה מעניינת. גם אם בחבישה אין חילול שבת? (לענ"ד לא מופקע)
אגב בדידי הוה עובדה (ביום חול, ב"ה...) והרופאה אמרה (מנהלת מחלקת כירורגית כף יד בהדסה עין כרם, מומחית ידועה) שהחבישה הטובה ביותר זו תפירת האצבע. הגיוני בס"ה.

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

פורסם: ו' פברואר 21, 2020 4:42 pm
על ידי עזריאל ברגר
סגי נהור כתב:ולכאורה תיתי לו לרב שיפה עשה, ואף שאפשר להקשות.כך או אחרת, הרי קושיא אפשר לתרץ לאחר זמן, אבל אי אפשר להשיב אצבע אחת מישראל.

ישתקע הדבר ולא ייאמר!!!
בדאורייתא - מותבינן תיובתא והדר עבדינן מעשה!
וחלילה להורות לעבור על איסורי תורה!
גם את השבת הזאת שחוללה אי אפשר להשיב!

הדגשה: איני דן על המקרה הפרטי אלא על "רוח הדברים".

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

פורסם: ש' פברואר 22, 2020 8:23 pm
על ידי סגי נהור
תהילה לא-ל שאינך רב בישראל.

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

פורסם: ב' פברואר 24, 2020 12:04 am
על ידי עושה חדשות
ענין מקביל קצת
viewtopic.php?t=27988#p287094

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

פורסם: ב' פברואר 24, 2020 2:36 am
על ידי אוהב תוכחה
סגי נהור כתב:כיון שפציעה כזו היא מסוכנת, אלא שאפשר בחבישה ע"י הרופא המקומי (שאין ספק שרשאי לחלל שבת על כך), א"כ אפשר גם להסיעו למקום שבו יחבשו באופן מעולה יותר, כולל השבת האצבע למקומה.


כיוונת לדברי הגרש"ז (מנח"ש ח"ב סי' ס)

יז. לחבר בשבת אבר שנקטע
נלענ"ד דיתכן שמותר לחבר את היד או אפילו אצבע שנקטעה גם בשבת, כיון שבלא"ה צריכים לחלל שבת למנוע סכנה של זיהום וכדומה, לכן דינו כחולה שיש בו סכנה שחייבים להציל אותו מסכנה באותו טיפול טוב כדרך שרגילים לעשות בימות החול הואיל וגם מה שמטפלים בו עכשיו הוא גם כן למנוע סכנה. ואף שע"י זה מרבים יותר במלאכות, מ"מ כל מה שהרופא עושה הוא בגדר של פיקוח נפש.

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

פורסם: ב' פברואר 24, 2020 8:21 pm
על ידי פרנקל תאומים
בברכה המשולשת כתב:
עושה חדשות כתב: אבל מה נעשה כאשר המדובר הוא על בנו הקטן,
והמחיר של הימנעות מטיפול בשבת הוא (לדוג') צליעה חלקית לכל החיים.
בלי איסור 'פורמלי', מי יסרב לטיפול אינטואטיבית?.


פעמיים היה לנו מקרה מעין זה, אבל לא בדיוק:
א. לפני הרבה שנים, בתי שתחי' (בהיותה כבת שלוש) דרכה על מסמר חלוד שבצבץ מקרש (לא בחצר שלנו, כמובן, אלא בשטח ציבורי). זה היה בצהרי יום שב"ק. אשתי שתחי' חילצה אותה (וזה היה מסובך), ואז לקחתי אותה על הידיים הביתה. היו שאמרו לנו לקחת אותה למרפאה (שזה כולל נסיעה). אבל זה היה נראה לי סתם היסטריה. היא נחה בבית יומיים והבריאה לגמרי ב"ה.
ב. פעם אחרת, אחד מבניי נ"י, בשמחה משחתית בשבת (כך שלא היינו בבית) השתולל קצת עם בני הדודים (הוא היה כבן שמונה) ונחתכה לו הלחי חתך עמוק. זה היה כשעה לפני צאת שבת. כל מיני אנשים אמרו שנסע מיד לתפור את זה, אבל אשתי שתחי' פשוט הספיגה את הדם בנייר, והרגיעה אותו. בצאת שבת נסענו למרפאה ושם תפרו לו.

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 58#p574553

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

פורסם: ב' פברואר 24, 2020 10:27 pm
על ידי בן ראובן
אוהב תוכחה כתב:
סגי נהור כתב:כיון שפציעה כזו היא מסוכנת, אלא שאפשר בחבישה ע"י הרופא המקומי (שאין ספק שרשאי לחלל שבת על כך), א"כ אפשר גם להסיעו למקום שבו יחבשו באופן מעולה יותר, כולל השבת האצבע למקומה.


כיוונת לדברי הגרש"ז (מנח"ש ח"ב סי' ס)

יז. לחבר בשבת אבר שנקטע
נלענ"ד דיתכן שמותר לחבר את היד או אפילו אצבע שנקטעה גם בשבת, כיון שבלא"ה צריכים לחלל שבת למנוע סכנה של זיהום וכדומה, לכן דינו כחולה שיש בו סכנה שחייבים להציל אותו מסכנה באותו טיפול טוב כדרך שרגילים לעשות בימות החול הואיל וגם מה שמטפלים בו עכשיו הוא גם כן למנוע סכנה. ואף שע"י זה מרבים יותר במלאכות, מ"מ כל מה שהרופא עושה הוא בגדר של פיקוח נפש.


אדרבה, מסיום דבריו לא משמע כן.

והגע עצמך - האם היית אומר כך במקרה שאין הבדל באיכות הטיפול, אלא שהרופא המקומי דורש תשלום, ואילו הטיפול בבית הרפואה הוא בחינם?

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

פורסם: ב' פברואר 24, 2020 10:37 pm
על ידי אוהב תוכחה
לא הבנתי מה לא משמע.
ובדוגמא שלך זה לא מופקע, אבל לא הבנתי איך זה קשור.

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

פורסם: ב' פברואר 24, 2020 10:48 pm
על ידי בן ראובן
1) כי הוא מדייק "מ"מ כל מה שהרופא עושה הוא בגדר של פיקוח נפש", ולא נכלל בזה מעשה אחר שעושה מישהו אחר.

2) כי לענין חילול שבת דאורייתא, לכאו' אין הבדל בין החזרת האצבע ובין רווח כספי.

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

פורסם: ב' פברואר 24, 2020 10:54 pm
על ידי אוהב תוכחה
1) לא הבנתי, למה במקרה שלנו זה מישהו אחר?
2) נכון. כוונתי היא לטענה אחרת, שאם הטיפול הוא אותו טיפול אז הנסיעה היא מיותרת. אבל אם אני רוצה בטיפול מסוים, הטענה שיכולתי לקבל טיפול אחר לא הופכת את הנסיעה למיותרת וחסרת משמעות.

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

פורסם: ב' פברואר 24, 2020 10:56 pm
על ידי סגי נהור
בן ראובן כתב:
אוהב תוכחה כתב:
בן ראובן כתב:
אוהב תוכחה כתב:
סגי נהור כתב:כיון שפציעה כזו היא מסוכנת, אלא שאפשר בחבישה ע"י הרופא המקומי (שאין ספק שרשאי לחלל שבת על כך), א"כ אפשר גם להסיעו למקום שבו יחבשו באופן מעולה יותר, כולל השבת האצבע למקומה.


כיוונת לדברי הגרש"ז (מנח"ש ח"ב סי' ס)

יז. לחבר בשבת אבר שנקטע
נלענ"ד דיתכן שמותר לחבר את היד או אפילו אצבע שנקטעה גם בשבת, כיון שבלא"ה צריכים לחלל שבת למנוע סכנה של זיהום וכדומה, לכן דינו כחולה שיש בו סכנה שחייבים להציל אותו מסכנה באותו טיפול טוב כדרך שרגילים לעשות בימות החול הואיל וגם מה שמטפלים בו עכשיו הוא גם כן למנוע סכנה. ואף שע"י זה מרבים יותר במלאכות, מ"מ כל מה שהרופא עושה הוא בגדר של פיקוח נפש.


אדרבה, מסיום דבריו לא משמע כן.

והגע עצמך - האם היית אומר כך במקרה שאין הבדל באיכות הטיפול, אלא שהרופא המקומי דורש תשלום, ואילו הטיפול בבית הרפואה הוא בחינם?

לא הבנתי מה לא משמע.
ובדוגמא שלך זה לא מופקע, אבל לא הבנתי איך זה קשור.


1) כי הוא מדייק "מ"מ כל מה שהרופא עושה הוא בגדר של פיקוח נפש", ולא נכלל בזה מעשה אחר שעושה מישהו אחר.

2) כי לענין חילול שבת דאורייתא, לכאו' אין הבדל בין החזרת האצבע ובין רווח כספי.

אני לא מבין בכלל מה אתה אומר. הוא מבאר שהשבת האצבע למקומה נכללת בטיפול בפצע שהוא טיפול של פיקוח נפש. למאי נפק"מ אם עושה זאת אדם זה או אדם אחר.
ודאי שבמקרה של פקו"נ מותר לנסוע למקום שבו יינתן הטיפול הטוב ביותר, ומעשים שבכל יום (שבכל שבת, ליתר דיוק).

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

פורסם: ב' פברואר 24, 2020 11:03 pm
על ידי בן ראובן
סגי נהור כתב:אני לא מבין בכלל מה אתה אומר. הוא מבאר שהשבת האצבע למקומה נכללת בטיפול בפצע שהוא טיפול של פיקוח נפש. למאי נפק"מ אם עושה זאת אדם זה או אדם אחר..


הוא אינו אומר שהשבת האצבע כשלעצמה היא פיקו"נ, אלא שכל פעולת החבישה היא פיקו"נ, גם אם תוך כדי כך מרבה במלאכות.

השאלה שלפנינו היא אם מותר לחלל שבת ע"י אדם אחר כדי שפעולת החבישה תכלול גם את השבת האצבע (בהנחה שמבחינת פיקו"נ גרידא אין הבדל בין שתי החבישות), ולזה אין ראיה מדברי הגרש"ז.

סגי נהור כתב:ודאי שבמקרה של פקו"נ מותר לנסוע למקום שבו יינתן הטיפול הטוב ביותר, ומעשים שבכל יום (שבכל שבת, ליתר דיוק).


אם זה ודאי, למה כתבת כעולה ומסתפק?

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

פורסם: ב' פברואר 24, 2020 11:22 pm
על ידי סגי נהור
כאן עצם ההגדרה כפקו"נ היא החידוש (כיון שללא החבישה יש כאן פקו"נ). במקרים רגילים של פקו"נ, כגון יולדת בשבת, אלו באמת מעשים שבכל יום.

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

פורסם: ב' פברואר 24, 2020 11:27 pm
על ידי בן ראובן
סגי נהור כתב:
בן ראובן כתב:
סגי נהור כתב:אני לא מבין בכלל מה אתה אומר. הוא מבאר שהשבת האצבע למקומה נכללת בטיפול בפצע שהוא טיפול של פיקוח נפש. למאי נפק"מ אם עושה זאת אדם זה או אדם אחר.


הוא אינו אומר שהשבת האצבע כשלעצמה היא פיקו"נ, אלא שכל פעולת החבישה היא פיקו"נ, גם אם תוך כדי כך מרבה במלאכות.

השאלה שלפנינו היא אם מותר לחלל שבת ע"י אדם אחר כדי שפעולת החבישה תכלול גם את השבת האצבע (בהנחה שמבחינת פיקו"נ גרידא אין הבדל בין שתי החבישות), ולזה אין ראיה מדברי הגרש"ז.

אוקיי, כעת אני מבין שכוונתך לחילול השבת של הנהג.


זה היה הנושא מלכתחילה, לא?

סגי נהור כתב:
בן ראובן כתב:
סגי נהור כתב:ודאי שבמקרה של פקו"נ מותר לנסוע למקום שבו יינתן הטיפול הטוב ביותר, ומעשים שבכל יום (שבכל שבת, ליתר דיוק).


אם זה ודאי, למה כתבת כעולה ומסתפק?

כאן עצם ההגדרה כפקו"נ היא החידוש (כיון שללא החבישה יש כאן פקו"נ). במקרים רגילים של פקו"נ, כגון יולדת בשבת, אלו באמת מעשים שבכל יום.


וכי יש חידוש בהגדרת המצב (טרם החבישה, כמו היולדת טרם הלידה) כפיקו"נ? השאלה היא העדפת טיפול אחד על פני חבירו, במקרה שהראשון מרבה בחילול שבת, ואין בו יתרון הנוגע לפיקו"נ, והרי זה ממש כמו בלידה (אא"כ נאמר שבלידה היתרון בטיפול הטוב נוגע לפיקו"נ, משא"כ בנדו"ד. ולזה אין פתרון מדברי הגרש"ז כנ"ל).

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

פורסם: ב' פברואר 24, 2020 11:50 pm
על ידי סגי נהור
לדעתי יש חידוש, כי המחשבה הראשונית היא שכאשר בעיית הפקו"נ נפתרת בקלות ע"י פתרון שבהישג יד אי אפשר להתייחס למקרה בכללותו כאל מקרה של פקו"נ שמאפשר חילול שבת בדרכים אחרות. אולם משעה שאנו מתייחסים לכך כאל מקרה של פקו"נ, וממילא מותר לחלל שבת כדי לטפל, אזי יש לטפל בדרך המעולה ביותר גם אם יש טיפול גרוע שפותר לגמרי את בעיית הפקו"נ, ולהבנתי זאת גם כוונת הגרש"ז.

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

פורסם: ג' פברואר 25, 2020 1:03 am
על ידי פרנקל תאומים
הלא לדעת השו''ע חשיב''ס ''עושין לו כל שרגילים לעשות לו בחול", ובוודאי שבחול כאו''א מאיתנו יסיע את הילד למיון בבי''ח ולאיחוי האצבע, ולא לחבישה מקומית אצל רופא במוקד השכונתי.
חושבני שלכך התכווין מרן הגרש''ז זי''ע.

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

פורסם: ג' פברואר 25, 2020 10:49 am
על ידי בברכה המשולשת
פרנקל תאומים כתב:הלא לדעת השו''ע חשיב''ס ''עושין לו כל שרגילים לעשות לו בחול", ובוודאי שבחול כאו''א מאיתנו יסיע את הילד למיון בבי''ח ולאיחוי האצבע, ולא לחבישה מקומית אצל רופא במוקד השכונתי.
חושבני שלכך התכווין מרן הגרש''ז זי''ע.


ואז זה גם לגמרי לשיטתו בהגדרת מה זה פקו"נ.

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

פורסם: ו' אפריל 24, 2020 2:18 pm
על ידי אליעזר ג
עושה חדשות כתב:להנך דס"ל דמותר לעבור על לאו כדי להינצל מ"סכנת אבר", אבל מ"מ שבת אינה נדחית על זה.
מה הדין לגבי איסורא ד"לפני עיור" ע"ז,
דהיינו ללכת לבית-חולים ולהכשיל שם את הרופא שאינו שותו"מ בחילול שבת עבור הצלת אבר.
בשבילו זה חילול שבת, אבל בשבילי זה לאו דלפני עיור.

כיו"ב, הכשלת אחר באחד מג' עבירות החמורות,
האם יש ע"ז את החומרא של יהרג ואל יעבור?

ודאי כבר דנו בזה.
אשמח להפניות ומ"מ, וגם לשמוע מסברא,
והאם יש חילוק בין ב' הנידונים.



הנידון הוא האם הלאו שלפני עיוור הוא לאו עצמאי או חלק מהלאו של העבירה בה הוא מכשיל . ולכאורה כלול בלפני עיוור גם הכשלה בעצה רעה ששם בוודאי מדובר בלאו עצמאי ומהיכי תיתי לחדש שני גדרים בלפני עיוור ? זכור לי דומני רשב"א או ריטב"א אומרים שאין יהרג ולא יעבור בהכשלה בשלוש עבירות אך מאידך זכור לי שיש מיעוט פוסקים שכן סוברים שישנם שני גדרים ודומני שהשדי חמד יש לו מערכה ארוכה בנושאי לפני עיוור.
ונראה לי שיש עוד נידון שיהיה קשור בזה, האם שאדם שם מכשול אבל מי ששם בפניו לא נכשל בעבירה נאמר שעבר המכשיל ולכאורה זו עבירה עצמאית?

Re: להכשיל בחילול שבת עבור סכנת אבר

פורסם: ד' מאי 27, 2020 8:19 am
על ידי עושה חדשות
זוית נוספת;
גם בהנחה שאם מכשיל את השני בחילול שבת אז ודאי יש לזה חומר של שבת לענין סכנת אבר אף שההכשלה אינה אלא לאו דלפני עיור, אמנם אכתי יל"ד באופן שהנכשל אינו עובר שום איסור אלא מצוה קעביד, וכגון כאשר גורם לו אונס ופקו"נ וכד', דבזה המחלל עצמו לאו מידי קעביד (אלא מצוה קעביד), אבל המכשיל עובר על 'לפני עיור', (כך מקובל לומר). וא"כ בזה יל"ד האם זה חומר של לאו או של חילול שבת, ונפק"מ לענין סכנת אבר וכנ"ל.