עמוד 2 מתוך 3

Re: גדולתה של רחל!

פורסם: ג' דצמבר 06, 2011 12:15 am
על ידי ארי שבחבורה
יאיר כתב:
ארי שבחבורה כתב:בקשר לשאלה זו הראוני מה שכותב ה'גור אריה' בביאור דברי רש"י כאן, ולפי דבריו מתורצת הקושיא מאליה. וז"ל: "הכניסה צרתה לביתה וכו'" - פירוש, שהיתה מתאווה לבנים עד שהכניסה צרתה לביתה, כדי שתלד בנים ותהיה היא מגדלתן, ומתוך זה יהיה הקב"ה גם כן מרחם עליה - כיון שכל כך היתה מצטערת לבנים, ומזה הטעם הכנסת צרתה גורם פקידתה, עכ"ל, ולפי זה ניתן לומר שטענת יעקב לרחל היתה שאף עליה לעשות השתדלות כזו כדי שתפילתו עליה תועיל, ואם כן לק"מ - שהרי ברור שהכנסת לאה לא היתה מטעם זה, ופשוט.
ומעתה שוב אין צורך לכל הנ"ל.

אכן. וכמ"ש ר' אוצה"ח כאן (באשכול המקביל): viewtopic.php?f=17&t=7095#p63224

אכן, ולא שמתי לב.
יישר כח.

Re: גדולתה של רחל!

פורסם: ה' דצמבר 08, 2011 12:04 am
על ידי אורייתא!
עיין עוד יוסף חי להגרי"ח. דרשות. שישב לכ"ז.
ובעניין הסימנים כתב בחסד לאברהם [אזולאי] שקודם תשמיש הייתה אוחזת בבוהן רגלו וידו הימניים ובתנוך אוזנו הימנית.

Re: גדולתה של רחל!

פורסם: ה' דצמבר 08, 2011 12:08 am
על ידי נוטר הכרמים
אורייתא! כתב:עיין עוד יוסף חי להגרי"ח. דרשות. שישב לכ"ז.
ובעניין הסימנים כתב בחסד לאברהם [אזולאי] שקודם תשמיש הייתה אוחזת בבוהן רגלו וידו הימניים ובתנוך אוזנו הימנית.


הדברים נעתקן גם בכף החיים או"ח סי' רמ בשמו.

Re: גדולתה של רחל!

פורסם: ה' דצמבר 08, 2011 12:35 am
על ידי יאיר
אורייתא! כתב:עיין עוד יוסף חי להגרי"ח. דרשות. שישב לכ"ז.

יישר כח!
דברים נפלאים (ד.ה "והנה"):
getimg5X.aspx.gif
ד.ה "והנה"
getimg5X.aspx.gif (162.13 KiB) נצפה 9294 פעמים

ScreenShot001.gif
ScreenShot001.gif (26.26 KiB) נצפה 9294 פעמים

וכן בהקשר לנושא:
ScreenShot002.gif
ScreenShot002.gif (17.22 KiB) נצפה 9294 פעמים

Re: גדולתה של רחל!

פורסם: ה' דצמבר 08, 2011 4:27 pm
על ידי לייטנר
.

Re: גדולתה של רחל!

פורסם: ו' דצמבר 09, 2011 11:30 am
על ידי ארי שבחבורה
הרחיבו בזה רבותינו בעלי התוספות, והובאו דבריהם בספר 'בעלי התוספות על התורה' (הרב גליס) על אתר - יעו"ש.

Re: גדולתה של רחל!

פורסם: ה' דצמבר 15, 2011 11:21 am
על ידי ישיבישקייט
ישיבישקייט כתב:בסוף הקונטרס המפורסם של רבי אייזיק שר בקדושת הבית כתב כרש"ר הירש שכוונתם לדרך שחוק וגעגועים.
ל.pdf

אלא שזה קשה ודחוק דאם כן למה עשתה איתה תנאים בפועל ועוד בדברים שנתבעה עליהם אח"כ.

Re: המעט קחתך את אישי - הרי היא נתנה לה את הסימנים!?

פורסם: ב' נובמבר 19, 2012 3:04 pm
על ידי עשוי לנחת
פרשת שבוע

Re: גדולתה של רחל!

פורסם: ב' נובמבר 19, 2012 3:05 pm
על ידי עשוי לנחת
פרשת שבוע

Re: המעט קחתך את אישי - הרי היא נתנה לה את הסימנים!?

פורסם: ב' נובמבר 16, 2015 1:13 am
על ידי עושה חדשות
עשוי לנחת כתב:פרשת שבוע
נוטר הכרמים כתב:מצאתי ברשימותי מענין זה


אף אני לרגל הפרשה, מצאתי ברשימותי את הענין הבא, לבאר דבר נחוץ בנקודה נוספת בהאי פרשתא.

צע"ג בענין מסירת הסימנים, דאם נתן לה יעקב סימנים כדי שלא יחליפנה לבן, איך גילתה לאחותה והפרה הבטחתו, ואם ע"פ דין מחוייבת כן כדי שלא תיכלם אחותה, הרי יעקב לא היה סבור כן דהרי נתן לה סימנים בדיוק בשביל התרחיש הזה.

אמנם מלש' חז"ל (בגמ' מגילה יג, ב וב"ב קכג, א, ויותר מזה באיכה רבה פתי' כד) נראה דענין הסימנים לא היה מפני שיעקב רצה בכך, אלא רחל היא שדאגה מההחלפה ולשם כך נתן לה יעקב סימנים, וממילא היא גם יכלה לוותר ע"ז כיון דהכל היה לטובתה ולא בדרישת יעקב. ולק"מ.

Re: המעט קחתך את אישי - הרי היא נתנה לה את הסימנים!?

פורסם: ב' נובמבר 16, 2015 10:27 pm
על ידי ש. ספראי
מקונט' רינת שמואל מהדו"ב:

וַתֹּאמֶר לָהּ הַמְעַט קַחְתֵּךְ אֶת אִישִׁי (ל, טו).
ידועה השאלה, הכיצד לאה מסוגלת לטעון לרחל שלקחה את אישה, בעוד שרחל היא זאת שמסרה לה את הסימנים, ואילולי שהיתה יודעת את הסימנים לא היתה נישאת ליעקב ע"ה.

ועוד קשה, הכיצד רימתה לאה ואמרה בפה מלא ליעקב שהיא רחל.

ועוד קשה, הכיצד לא חששה לאה לעשות לראובן בן תמורה (ונתעברה מביאה ראשונה שמיעכה באצבעה, כבתוס' יבמות עו,א. ועי' במגן אברהם (או"ח סי' ר"מ סק"ט), באשר לא אמרה לאה ליעקב שהיא לאה.

וי"ל שהסימנים היו בכך שיעקב הבין שאם לאה היא זאת שתבוא, תשקר ותאמר שהיא רחל, ולכן סיכם עם רחל שתגיד לו שהיא לאה. ואמנם לאה בעצמה התכוונה שלא לשקר ולומר שהיא לאה, אלא לומר ליעקב את האמת, שהיא אכן לאה. וכשבאה רחל עם סימניה- לא התווסף ללאה מאומה, כי היא עצמה התכוונה לומר ליעקב שהיא לאה, גם בלי דברי רחל שתעשה זאת.
וא"כ הכל א"ש. לאה לא שיקרה, וסימני רחל לא סייעו לה, וגם לא התכוונה לגרום לבנה להיות בן תמורה, באשר אמרה את האמת שהיא לאה, ואין זה אשמתה שיעקב סבר שזה שאומרת שהיא לאה, כוונתה שהיא רחל... (ואמנם ד' חז"ל הקדושים במד"ר מורים דלא כדברינו. דאיתא שם צורת הסימנים וכן איתא שם (פרשה ע פסקה יט): וכל ההוא ליליא הוה צווח לה רחל והיא עניא ליה בצפרא והנה היא לאה אמר לה מה רמייתא בת רמאה לאו בליליא הוה קרינא רחל ואת ענית לי אמרה ליה אית ספר דלית ליה תלמידים לא כך היה צווח לך אבוך עשו ואת עני ליה)

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

וַתֹּאמֶר לָהּ הַמְעַט קַחְתֵּךְ אֶת אִישִׁי (ל, טו).

רבים ראו כן תמהו בפירוש דברי לאה, באשר לאה היא זו שלקחה את יעקב מרחל.

והנראה פשוט דהנה עה"פ 'עיני לאה רכות' כתבו במדרש שאמרו ללאה שעשו הגדול ללאה הגדולה ורחל הקטנה ליעקב הקטן. והנה כעת, לאחר שיעקב קנה את הגדולה והבכורה מעשו, א"כ מדינא נחשב יעקב לגדול ומידת הדין והרגילות דאז נותנת שישא את לאה ולא את רחל. ונמצא שכשרחל נישאה לו הרי"ז בגדר 'קחתך את אישי'.
ודודי ידידי הרב ברוך גנוט שיחי' הוסיף בזאת שבזה יתבארו ד' מדרש שכ"ט (בראשית פכ"ט) שאמר יעקב ללאה רמאית בת רמאי, למה עשית כך, אמרה לו ולא כך עשית לאביך, שהיה קורא עשו וענית. דלהנתבאר א"ש נפלא, שלאה השיבה לו שהנה גם אתה רימית ונטלת הברכות מאחיך הגדול, אלא מאי? סברת שמכירת הבכורה מחשיבתך שאתה הגדול, א"כ שפיר צריך אתה להנישא לי, שהגדול לגדולה.

Re: גדולתה של רחל!

פורסם: ב' נובמבר 16, 2015 10:32 pm
על ידי עזריאל ברגר
פירוש שלישי ראיתי לסימנים:
שתאמר לו תחת החופה שמע ישראל וגו׳

Re: גדולתה של רחל!

פורסם: ד' נובמבר 18, 2015 10:55 pm
על ידי ש.גGI.
עזריאל ברגר כתב:פירוש שלישי ראיתי לסימנים:
שתאמר לו תחת החופה שמע ישראל וגו׳


ראה מה שמצאתי כתוב בספר שפתי חכמים על מגילה יג ע"ב ד"ה מסר לה סימנים וז"ל "ולא מפרש הש"ס איזה סימנים מסר לה, ובמחנה החסידים יש בזה דעות" ע"כ וכו ..
חיפשתי חיפוש אחרי חיפוש ועדיין לא מצאתי ספר הנ"ל אבקש בידי מי שביכולתו לעזור ויזכה את הרבים.

--ולשאול איך מרומז מה שנכתב בדעת זקנים שמסר נדה חלה הדלקת הנר, רמז אפשר לומר ע"פ מה שנכתב בתרגום יונתן בן עוזיאל, וז"ל והוה לעידוני צפרא ואסתכל בה והא היא לאה דכולה לילא הוה חשיב דרחל היא מן בגלל דמסרת לה רחל כל מליא שמסר לה יעקב, וגו רמז יש שמסר דיבור (והכל בדרך אפשר)

Re: גדולתה של רחל!

פורסם: ד' נובמבר 18, 2015 11:45 pm
על ידי אוצר החכמה
חיפשתי חיפוש אחרי חיפוש ועדיין לא מצאתי ספר הנ"ל אבקש בידי מי שביכולתו לעזור ויזכה את הרבים.


הספר נמצא באוצר http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?8888&

הנה כל הקטע הנוגע
מסר לה סימנים ולא מפרש הש"ס איזה סימנים
מסר לה ובמחנה החסידים יש בזה דיעות
ובדרש י"ל שיעקב סמך אסימנים דהא סימנים
דאורייתא ג"כ לענין אבידה ומציאות עיין ב"מ כ"ח
ע"א ונשיאות אשה מצא אשה מצא טוב משלי
י"ח הוא בבחינת מציאה

Re: גדולתה של רחל!

פורסם: ד' נובמבר 18, 2015 11:49 pm
על ידי ש.גGI.
אוצר החכמה כתב:
חיפשתי חיפוש אחרי חיפוש ועדיין לא מצאתי ספר הנ"ל אבקש בידי מי שביכולתו לעזור ויזכה את הרבים.


הספר נמצא באוצר http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?8888&

הנה כל הקטע הנוגע
מסר לה סימנים ולא מפרש הש"ס איזה סימנים
מסר לה ובמחנה החסידים יש בזה דיעות
ובדרש י"ל שיעקב סמך אסימנים דהא סימנים
דאורייתא ג"כ לענין אבידה ומציאות עיין ב"מ כ"ח
ע"א ונשיאות אשה מצא אשה מצא טוב משלי
י"ח הוא בבחינת מציאה

בקשתי ושאלתי על ספר מחנה החסידים שמצטט בעל שפתי חכמים

Re: גדולתה של רחל!

פורסם: ה' נובמבר 19, 2015 12:12 am
על ידי אוצר החכמה
לדעתי זה לא ספר. זה מחנה החסידים כלומר הציבור החסידי בלשון ימינו.

Re: המעט קחתך את אישי - הרי היא נתנה לה את הסימנים!?

פורסם: ה' נובמבר 19, 2015 8:50 pm
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:צע"ג בענין מסירת הסימנים, דאם נתן לה יעקב סימנים כדי שלא יחליפנה לבן, איך גילתה לאחותה והפרה הבטחתו, ואם ע"פ דין מחוייבת כן כדי שלא תיכלם אחותה, הרי יעקב לא היה סבור כן דהרי נתן לה סימנים בדיוק בשביל התרחיש הזה.

אמנם מלש' חז"ל (בגמ' מגילה יג, ב וב"ב קכג, א, ויותר מזה באיכה רבה פתי' כד) נראה דענין הסימנים לא היה מפני שיעקב רצה בכך, אלא רחל היא שדאגה מההחלפה ולשם כך נתן לה יעקב סימנים, וממילא היא גם יכלה לוותר ע"ז כיון דהכל היה לטובתה ולא בדרישת יעקב. ולק"מ.


בלש' המדרש באיכה משמע דרחל היא זאת שנתנה סימנים ליעקב!
באותה שעה קפצה רחל אמנו לפני הקדוש ברוך הוא ואמרה רבש"ע גלוי לפניך שיעקב עבדך אהבני אהבה יתירה, ועבד בשבילי לאבא שבע שנים, וכשהשלימו אותן שבע שנים, והגיע זמן נשואי לבעלי, יעץ אבי להחליפני לבעלי בשביל אחותי, והוקשה עלי הדבר עד מאד, כי נודעה לי העצה, והודעתי לבעלי ומסרתי לו סימן שיכיר ביני ובין אחותי, כדי שלא יוכל אבי להחליפני, ולאחר כן נחמתי בעצמי וסבלתי את תאותי, ורחמתי על אחותי שלא תצא לחרפה, ולערב חלפו אחותי לבעלי בשבילי, ומסרתי לאחותי כל הסימנין שמסרתי לבעלי, כדי שיהא סבור שהיא רחל, ולא עוד אלא שנכנסתי תחת המטה שהיה שוכב עם אחותי והיה מדבר עמה והיא שותקת, ואני משיבתו על כל דבר ודבר, כדי שלא יכיר לקול אחותי, וגמלתי חסד עמה, ולא קנאתי בה, ולא הוצאתיה לחרפה, ומה אני שאני בשר ודם עפר ואפר לא קנאתי לצרה שלי ולא הוצאתיה לבושה ולחרפה, ואתה מלך חי וקיים רחמן, מפני מה קנאת לע"ז שאין בה ממש והגלית בני, ונהרגו בחרב, ועשו אויבים בם כרצונם, מיד נתגללו רחמיו של הקדוש ברוך הוא ואמר בשבילך רחל אני מחזיר את ישראל למקומן

Re: גדולתה של רחל!

פורסם: ה' נובמבר 19, 2015 9:51 pm
על ידי מ.ל.
ארי שבחבורה כתב:זה עתה נזדמן לידי הספר 'לב שלום' על חומש בראשית... הגרש"ש מעלה שם שאלה עצומה בנושא זה, והיא - כיצד מסרה רחל את הסימנים ללאה והרי היא גרמה בכך עוול גדול ליעקב שלא רצה לשאת את לאה לאשה - שלא לדבר על כך שהיא הפרה את ההסכם שעשה עימה יעקב בנושא זה? ומשיב על כך תשובה יוצאת מן הכלל ובנויה לתלפיות.
מה חבל שאין ביכולתי להעלות לכאן את דבריו הנפלאים.

מלמד דרדקי שאל אותי היום שאלה יפה זו, ולא ידעתי מה להשיב לו.
היש מי שיוכל להעלות לכאן את דבריו, או לכהפ"ח לתמצת את דבריו.
ואם יש עוד מי שמדבר על זה, הנה מה טוב ומה נעים.

Re: גדולתה של רחל!

פורסם: ה' נובמבר 19, 2015 10:06 pm
על ידי עושה חדשות
מ.ל. כתב:
ארי שבחבורה כתב:זה עתה נזדמן לידי הספר 'לב שלום' על חומש בראשית... הגרש"ש מעלה שם שאלה עצומה בנושא זה, והיא - כיצד מסרה רחל את הסימנים ללאה והרי היא גרמה בכך עוול גדול ליעקב שלא רצה לשאת את לאה לאשה - שלא לדבר על כך שהיא הפרה את ההסכם שעשה עימה יעקב בנושא זה? ומשיב על כך תשובה יוצאת מן הכלל ובנויה לתלפיות.
מה חבל שאין ביכולתי להעלות לכאן את דבריו הנפלאים.

מלמד דרדקי שאל אותי היום שאלה יפה זו, ולא ידעתי מה להשיב לו.
היש מי שיוכל להעלות לכאן את דבריו, או לכהפ"ח לתמצת את דבריו.
ואם יש עוד מי שמדבר על זה, הנה מה טוב ומה נעים.


עין כאן, ותמצא את התשובה האמיתית, לענ"ד.
viewtopic.php?f=17&t=7095&p=249649#p249649

Re: גדולתה של רחל!

פורסם: ה' נובמבר 19, 2015 10:53 pm
על ידי ברוך ברגר
שמוע שמעתי פעם תירוץ נפלא לקושיא הנ"ל...

סגולת הדודאים האלו הם לב' דברים... א'. לריח טוב ב'. לזרע של קיימא.

לאה קיבלה את הסימנים מרחל כמו שנכתב לעיל בתירוצים הקודמים, וחשבה שכן דרך העולם וכנ"ל, לאחר שבוע היא רואה שיעקב הולך לרחל ומשים מיטתו באוהל רחל, ופוקד אותה רק מזמן לזמן.
לכן רצתה את הדודאים שנתן לה בנה לצורך ריח הטוב היוצא מהן כדי למשוך את לב יעקב בזה, ועל כן כשביקשה רחל את הדודאים האלו ממנה חשבה לאה שהיא רוצה גם להשתמש בהן כדי למשוך את לב יעקב ע"י ריחם ועל כן כעסה עליה באמרה המעט קחתך את אישי ולקחת גם את דודאי בני... הלא כל מה שאני צריכה את הדודאים האלו הוא בגלל קחתך את אישי....
אכן ענתה אותה רחל... לא כאשר הנך מחשבת שהננני רוצה את הדודאים האלו בשביל ריחן הטוב, אלא הנני רוצה אותן בשביל סגולתן האחרת שמסוגלים לזרע של קיימא והא לך ראיה ש"לכן ישכב עמך בלילה הזה" דהיינו איני צריכה אותן לריחן וכנ"ל.
ןלכן מובן מדוע אכן הסכימה לאה להנ"ל. וק"ל.

Re: גדולתה של רחל!

פורסם: ה' נובמבר 19, 2015 11:13 pm
על ידי ש.גGI.
נפלאה יישר כוח

ועל דרך זה הכל מיושב

מי שביכולתו להביא צילום מהספר יותר טוב (אולי האוצר החכמה התנדב)

Re: המעט קחתך את אישי - הרי היא נתנה לה את הסימנים!?

פורסם: ו' נובמבר 20, 2015 9:43 am
על ידי ע. התשבי
ודאי שגם רחל רצתה את יעקב (ואולי יותר ממנו, אבל אין נפק"מ), והיא נתנה לו את הסימנים איך לזהות אותה (אולי לבקשתו).
אבל אין זה בסתירה לפשוטו של מקרא, שיעקב עמד על כך שדווקא רחל תינתן לו, והוא זעם על לבן שרימה אותו. וקשה מאד לומר בפשש"מ שליעקב לא הי' איכפת מההחלפה הזו (ובמילא - מכך שרחל מוסרת את הסימנים ומסייעת לכך).

Re: המעט קחתך את אישי - הרי היא נתנה לה את הסימנים!?

פורסם: ו' נובמבר 20, 2015 11:29 am
על ידי עזריאל ברגר
ע. התשבי כתב:ודאי שגם רחל רצתה את יעקב (ואולי יותר ממנו, אבל אין נפק"מ), והיא נתנה לו את הסימנים איך לזהות אותה (אולי לבקשתו).
אבל אין זה בסתירה לפשוטו של מקרא, שיעקב עמד על כך שדווקא רחל תינתן לו, והוא זעם על לבן שרימה אותו. וקשה מאד לומר בפשש"מ שליעקב לא הי' איכפת מההחלפה הזו (ובמילא - מכך שרחל מוסרת את הסימנים ומסייעת לכך).

כמדומני שקראתי פעם ב"מעם לועז" שיעקב כעס על רחל ו/או לאה על ההחלפה הזאת.

Re: המעט קחתך את אישי - הרי היא נתנה לה את הסימנים!?

פורסם: ו' נובמבר 20, 2015 12:44 pm
על ידי פלתי
ש. ספראי כתב:(ואמנם ד' חז"ל הקדושים במד"ר מורים דלא כדברינו. דאיתא שם צורת הסימנים וכן איתא שם (פרשה ע פסקה יט): וכל ההוא ליליא הוה צווח לה רחל והיא עניא ליה בצפרא והנה היא לאה אמר לה מה רמייתא בת רמאה לאו בליליא הוה קרינא רחל ואת ענית לי אמרה ליה אית ספר דלית ליה תלמידים לא כך היה צווח לך אבוך עשו ואת עני ליה)

כל האריכות אך למותר.
וכל הענין מאד מוזר.
בתחילה אומר אתה המצאה,
קצת דמיונית בלשון המעטה.
ובסוף הענין בסוגריים מוסיף אתה
כי דעת חז"ל מורים שלא כדעתך.
נשאלת א"כ השאלה,
אם דעת חז"ל שלא כדעתך,
א"כ מדוע אתה ברבים כותבה?
ועוד, את שלך אתה כותב בגלוי עינים
ואת דעת חז"ל הקדושים בסוגריים?

Re: המעט קחתך את אישי - הרי היא נתנה לה את הסימנים!?

פורסם: ש' נובמבר 21, 2015 7:35 pm
על ידי פלתי
שוב חשבתי דבאמת אינו קשה כל כך. אמת שרחל מסרה לה הסימנים, אבל אחר שמסרה לה הסימנים ונישאה ליעקב, הרי הוא בעלה לכל דבר. והו"ל כמו הנותן מתנה לחבירו שאינו יכול שוב לחזור ולקחתה ממנו לאחר זמן.

Re: המעט קחתך את אישי - הרי היא נתנה לה את הסימנים!?

פורסם: ש' נובמבר 21, 2015 7:39 pm
על ידי עזריאל ברגר
פלתי כתב:שוב חשבתי דבאמת אינו קשה כל כך. אמת שרחל מסרה לה הסימנים, אבל אחר שמסרה לה הסימנים ונישאה ליעקב, הרי הוא בעלה לכל דבר. והו"ל כמו הנותן מתנה לחבירו שאינו יכול שוב לחזור ולקחתה ממנו לאחר זמן.

במילים אחרות:
מאוד סביר שלאה חשבה שיעקב הולך לשאת רק אותה, ורחל תינשא לעשיו (כפי שעלה חשש כזה בהמשך - רש"י על "אסף ה' את חרפתי"), ובזה שרחל נישאה ג"כ ליעקב הרי היא "לוקחת" את אישה של לאה!

Re: המעט קחתך את אישי - הרי היא נתנה לה את הסימנים!?

פורסם: ש' נובמבר 21, 2015 8:48 pm
על ידי פלתי
עזריאל ברגר כתב:
פלתי כתב:שוב חשבתי דבאמת אינו קשה כל כך. אמת שרחל מסרה לה הסימנים, אבל אחר שמסרה לה הסימנים ונישאה ליעקב, הרי הוא בעלה לכל דבר. והו"ל כמו הנותן מתנה לחבירו שאינו יכול שוב לחזור ולקחתה ממנו לאחר זמן.

במילים אחרות:
מאוד סביר שלאה חשבה שיעקב הולך לשאת רק אותה, ורחל תינשא לעשיו (כפי שעלה חשש כזה בהמשך - רש"י על "אסף ה' את חרפתי"), ובזה שרחל נישאה ג"כ ליעקב הרי היא "לוקחת" את אישה של לאה!

ואפילו אם נאמר שהיה מקובל עליה שגם רחל תינשא ליעקב, אבל במשך הזמן יעקב היה פוקד את רחל הרבה יותר ממנה, ועל זה היה תרעומתה. כמדומני שכך מבואר באלשיך הק'.

Re: המעט קחתך את אישי - הרי היא נתנה לה את הסימנים!?

פורסם: ש' נובמבר 21, 2015 10:41 pm
על ידי מה שנכון נכון
וי"ל שהסימנים היו בכך שיעקב הבין שאם לאה היא זאת שתבוא, תשקר ותאמר שהיא רחל, ולכן סיכם עם רחל שתגיד לו שהיא לאה. ואמנם לאה בעצמה התכוונה שלא לשקר ולומר שהיא לאה, אלא לומר ליעקב את האמת, שהיא אכן לאה. וכשבאה רחל עם סימניה- לא התווסף ללאה מאומה, כי היא עצמה התכוונה לומר ליעקב שהיא לאה, גם בלי דברי רחל שתעשה זאת.

מסתמא בנוי על הביה"ל בהקול קול יעקב.

Re: המעט קחתך את אישי - הרי היא נתנה לה את הסימנים!?

פורסם: א' נובמבר 22, 2015 9:42 am
על ידי פלתי
ש. ספראי כתב: (ואמנם ד' חז"ל הקדושים במד"ר מורים דלא כדברינו. דאיתא שם צורת הסימנים וכן איתא שם (פרשה ע פסקה יט): וכל ההוא ליליא הוה צווח לה רחל והיא עניא ליה בצפרא והנה היא לאה אמר לה מה רמייתא בת רמאה לאו בליליא הוה קרינא רחל ואת ענית לי אמרה ליה אית ספר דלית ליה תלמידים לא כך היה צווח לך אבוך עשו ואת עני ליה)

ומלבד מה שדעת חז"ל אינם מורים כן, הדברים כשלעצמם מאד לא מתקבלים על הדעת. דמהיכי תיתי לעשות סימן כה קלוש? ומה אם באמת לאה תחליט לומר את האמת שהיא לאה? וכמו שבאמת היה לדבריך? ולמה להם לקחת סיכון כזה, בשעה שיכולים לתת סימן פשוט למשל שרחל תאמר: "מיקי מאוס". שזהו סימן ממש מובהק בלי שום סיכון.

Re: המעט קחתך את אישי - הרי היא נתנה לה את הסימנים!?

פורסם: א' נובמבר 22, 2015 11:14 am
על ידי פלתי
פלתי כתב:
ש. ספראי כתב: (ואמנם ד' חז"ל הקדושים במד"ר מורים דלא כדברינו. דאיתא שם צורת הסימנים וכן איתא שם (פרשה ע פסקה יט): וכל ההוא ליליא הוה צווח לה רחל והיא עניא ליה בצפרא והנה היא לאה אמר לה מה רמייתא בת רמאה לאו בליליא הוה קרינא רחל ואת ענית לי אמרה ליה אית ספר דלית ליה תלמידים לא כך היה צווח לך אבוך עשו ואת עני ליה)

ומלבד מה שדעת חז"ל אינם מורים כן, הדברים כשלעצמם מאד לא מתקבלים על הדעת. דמהיכי תיתי לעשות סימן כה קלוש? ומה אם באמת לאה תחליט לומר את האמת שהיא לאה? וכמו שבאמת היה לדבריך? ולמה להם לקחת סיכון כזה, בשעה שיכולים לתת סימן פשוט למשל שרחל תאמר "מילה מסויימת". שזהו סימן ממש מובהק בלי שום סיכון.

ויש ליישב, שאם היו בוחרים זה הסימן, אז היה קשה קושיותיך, ולכן נתנו את הסימן שכתבת, אשר בזה אתי הכל שפיר הפלא ופלא.

Re: המעט קחתך את אישי - הרי היא נתנה לה את הסימנים!?

פורסם: א' נובמבר 22, 2015 1:44 pm
על ידי אוצר החכמה
יש ליישב בדרך אחר. שסימן ספראי היה הסימן שחשבו עליו מעיקרא, אבל אח"כ חשבו שוודאי את זה לאה תבין ולכן הפכו את הסימן שבאמת תגיד שהיא רחל כי את זה לאה לא תעלה בדעתה שהסימן הוא שאין שום סימן. ולאה חשבה שהסימן הראשון הוא הנכון ולא רצתה להטעות את יעקב ואמרה שהיא רחל כדי שיידע שזה טעות אבל כיוון שהפכו נעשה הסימן הנכון, ובדרך הנפלאה הזו מיושבים גם דברי ספראי וגם דברי חז"ל במדרש.

ובדרך הזו מיושב עוד עניין שהרי קשה מה ענתה לו, הרי כולי עלמא ידעי שיעקב לא היה רמאי ויש הרבה הסברים מדוע היה בדין לומר כן. אבל לפי"ז מיושב שהיינו אע"פ שיעקב צדק ולא רימה את יצחק באמת אבל סו"ס המילים שאמר היו שקר, וזה בדיוק מה שהיא עשתה שלא רצתה לרמות אלא דווקא לגלות האמת אבל אמרה שהיא רחל.

Re: המעט קחתך את אישי - הרי היא נתנה לה את הסימנים!?

פורסם: א' נובמבר 22, 2015 3:05 pm
על ידי פלתי
אוצר החכמה כתב:יש ליישב בדרך אחר. שסימן ספראי היה הסימן שחשבו עליו מעיקרא, אבל אח"כ חשבו שוודאי את זה לאה תבין ולכן הפכו את הסימן שבאמת תגיד שהיא רחל כי את זה לאה לא תעלה בדעתה שהסימן הוא שאין שום סימן. ולאה חשבה שהסימן הראשון הוא הנכון ולא רצתה להטעות את יעקב ואמרה שהיא רחל כדי שיידע שזה טעות אבל כיוון שהפכו נעשה הסימן הנכון, ובדרך הנפלאה הזו מיושבים גם דברי ספראי וגם דברי חז"ל במדרש.

ובדרך הזו מיושב עוד עניין שהרי קשה מה ענתה לו, הרי כולי עלמא ידעי שיעקב לא היה רמאי ויש הרבה הסברים מדוע היה בדין לומר כן. אבל לפי"ז מיושב שהיינו אע"פ שיעקב צדק ולא רימה את יצחק באמת אבל סו"ס המילים שאמר היו שקר, וזה בדיוק מה שהיא עשתה שלא רצתה לרמות אלא דווקא לגלות האמת אבל אמרה שהיא רחל.

האם יש כאן אפשרות אוטמטית להקפיץ את האשכול הזה בפורים? אני פשוט מפחד לשכוח עד אז.

Re: המעט קחתך את אישי - הרי היא נתנה לה את הסימנים!?

פורסם: א' נובמבר 22, 2015 3:47 pm
על ידי צופר הנעמתי
אוצר החכמה כתב:יש ליישב בדרך אחר. שסימן ספראי היה הסימן שחשבו עליו מעיקרא, אבל אח"כ חשבו שוודאי את זה לאה תבין ולכן הפכו את הסימן שבאמת תגיד שהיא רחל כי את זה לאה לא תעלה בדעתה שהסימן הוא שאין שום סימן. ולאה חשבה שהסימן הראשון הוא הנכון ולא רצתה להטעות את יעקב ואמרה שהיא רחל כדי שיידע שזה טעות אבל כיוון שהפכו נעשה הסימן הנכון, ובדרך הנפלאה הזו מיושבים גם דברי ספראי וגם דברי חז"ל במדרש.

ובדרך הזו מיושב עוד עניין שהרי קשה מה ענתה לו, הרי כולי עלמא ידעי שיעקב לא היה רמאי ויש הרבה הסברים מדוע היה בדין לומר כן. אבל לפי"ז מיושב שהיינו אע"פ שיעקב צדק ולא רימה את יצחק באמת אבל סו"ס המילים שאמר היו שקר, וזה בדיוק מה שהיא עשתה שלא רצתה לרמות אלא דווקא לגלות האמת אבל אמרה שהיא רחל.


עד"ז מיושב ג"כ קושית פלתי למה לא עשו סימן פשוט שתאמר "מיקימאוס" כי סימן כ"כ פשוט בודאי לאה ג"כ תבין מייד ולכן הוזקקו לסימן המסובך הנ"ל שלא תאמר לאה אלא תאמר רחל בהיפך להיפך כנ"ל.

Re: המעט קחתך את אישי - הרי היא נתנה לה את הסימנים!?

פורסם: א' נובמבר 22, 2015 3:53 pm
על ידי צופר הנעמתי
שו"ר שקושיית פלתי אינה אלא שיעשו סימןן פשוט שתאמר "מילה מסוימת" וא"כ עדיין קשה למה לא עשו סימן שתאמר "מיקימאוס".

Re: המעט קחתך את אישי - הרי היא נתנה לה את הסימנים!?

פורסם: א' נובמבר 22, 2015 5:06 pm
על ידי פלתי
צופר הנעמתי כתב:שו"ר שקושיית פלתי אינה אלא שיעשו סימןן פשוט שתאמר "מילה מסוימת" וא"כ עדיין קשה למה לא עשו סימן שתאמר "מיקימאוס".

יש לומר שבזמנם טרם הומצא היצור מיקימאוס ולא קשיא מידי

Re: המעט קחתך את אישי - הרי היא נתנה לה את הסימנים!?

פורסם: ב' נובמבר 23, 2015 10:27 pm
על ידי ש. ספראי
פלתי כתב:
ש. ספראי כתב:(ואמנם ד' חז"ל הקדושים במד"ר מורים דלא כדברינו. דאיתא שם צורת הסימנים וכן איתא שם (פרשה ע פסקה יט): וכל ההוא ליליא הוה צווח לה רחל והיא עניא ליה בצפרא והנה היא לאה אמר לה מה רמייתא בת רמאה לאו בליליא הוה קרינא רחל ואת ענית לי אמרה ליה אית ספר דלית ליה תלמידים לא כך היה צווח לך אבוך עשו ואת עני ליה)

כל האריכות אך למותר.
וכל הענין מאד מוזר.
בתחילה אומר אתה המצאה,
קצת דמיונית בלשון המעטה.
ובסוף הענין בסוגריים מוסיף אתה
כי דעת חז"ל מורים שלא כדעתך.
נשאלת א"כ השאלה,
אם דעת חז"ל שלא כדעתך,
א"כ מדוע אתה ברבים כותבה?
ועוד, את שלך אתה כותב בגלוי עינים
ואת דעת חז"ל הקדושים בסוגריים?


יש כאן שאלה עקרונית, הראויה לדיון, האם בבואנו לחדש רעיונות על התורה, לא ניתן לומר וורטים ורעיונות שאינם תואמים עם כל מדרשי חז"ל. כמדומני שכבר במפרשים קדומים (אולי במדרש אחר? לא זוכר כעת) צויינו סימנים אחרים (הלכות נדה) וכן יש במפרשי התורה סימנים אחרים, שאינם כסימנים שנתנו חז"ל בענין.
א"צ להיות כרוכלא ולמנות אין ספור וורטים על התורה שאינם מסתדרים עם מדרשי חז"ל. זכורני שהערתי למו"ר בעל משאת המלך על התורה והש"ס, שרעיון שלו בפרשת וארא נוגד את ד' המדרש רבה, אך הדבר לא הפריע לו.
בעוד שבוורטים ושטיקלאך על הש"ס, מקובל שלא חולקים על ראשונים, הרי שברעיונות עה"ת, הדבר מקובל מאד. לבד מהגישה המעניינת לתלות את מחלוקת עשו ויעקב, ואפילו נח והעורב, במחלוקת אמוראים, או במחלוקת קצות ונתיבות... וכדומה.
בנוגע לחרוזיו של הכותב היקר והנכבד: ישנם כללים לחרוזים. שום משפט כאן אינו מתחרז עם המשפט הקודם, וכתיבתם בטור יורד אינו מחשיב זאת לחרוזים...
בנוגע להערת פלתי בענין פורים: חושבני שכדאי לשמור על שיח ת"ח מכובד בפורום. אחרת סתם נתנגח במרירות, ע"מ לקנטר.

בנוגע להערה/הארה שהסימן לומר 'אני לאה' הוא סימן פשוט וקל מידי: הנה כבר ציינו לעיל שהרעיון כבר כתוב בבית הלוי, לגבי הסימן שיצחק צייוה את עשו שידבר בקולו של יעקב, ובזה ביאר הביה"ל כיצד יצחק ראה שהקול קול יעקב והידים ידי עשו, ובכל זאת, למרות קול יעקב, העניק לו את הברכות.

Re: המעט קחתך את אישי - הרי היא נתנה לה את הסימנים!?

פורסם: ב' נובמבר 23, 2015 10:32 pm
על ידי צונאמי
ארי שבחבורה כתב:מאחר ונושא זה נפתח מחדש ארשה לעצמי להעלות כאן שוב שאלה נוספת ששאלתי בהקשר זה באשכול הסמוך מאחר ועדיין לא זכיתי לקבל עליה כל תשובה.
כתיב: "ותרא רחל כי לא ילדה ליעקב ותקנא רחל באחותה ותאמר אל יעקב הבה לי בנים ואם אין מתה אנוכי. ויחר אף יעקב ברחל ויאמר התחת אלוהים אנוכי אשר מנע ממך פרי בטן. ותאמר הנה אמתי בלהה בא אליה ותלד על ברכי ואבנה גם אנוכי ממנה" (בראשית ל,א-ג).
וז"ל המדרש (בר"ר עא,ז): "ויאמר: התחת אלוהים אנוכי אשר מנע ממך פרי בטן" - ממך מנע ממני לא מנע. אמרה לו: כך עשה אביך לאמך? לא חגר מתניו כנגדה? אמר לה: אבי לא היה לו בנים אבל אני יש לי בנים. אמרה לו: וזקינך לא היה לו בנים? וחגר מתניו כנגד שרה? אמר לה... זקנתי... הכניסה צרתה לתוך ביתה. אמרה לו: אם הדבר הזה מעכב - "הנה אמתי בלהה בא אליה ואבנה גם אנוכי ממנה"... עכ"ל, והובאו דברי המדרש ברש"י על אתר.
וגם כאן השאלה זועקת - הרי רחל היא זו שגרמה לכך שלאה אחותה תהיה אף היא אשה ליעקב על ידי כך שמסרה לה את הסימנים ואם כן היא כבר 'הכניסה צרתה לתוך ביתה' ומה רוצה ממנה יעקב? וכאן אפילו התשובה שכתב 'חכם הרזים' לא תועיל - שהרי יעקב ודאי היה מודע למעשה ההקרבה הגדול של רחל? וצע"ג.

תשובה פשוטה.
נניח ששינוי השם הוא סגולה לחולה.
ואדם בשם יוסף חלה, והוסיפו לו את השם חיים.
לאחר מכן חלה שוב, ואז הוצרכו להוסיף לו שם שלישי, והרי הוא רפאל יוסף חיים...

הבאת הצרה הוצרכה בשלב הזה שהוכר שהיא עקרה,
ומצוה ישנה של הבאת לאה לא תעזור כאן
(ושמא בלא זה לא היתה מתעברת כלל)...

Re: המעט קחתך את אישי - הרי היא נתנה לה את הסימנים!?

פורסם: ב' נובמבר 23, 2015 10:41 pm
על ידי אוצר החכמה
ההערה של פלתי על פורים היתה על מה שאני תירצתי את דבריך ליישבם עם המדרש ולא עליך, אע"פ שוודאי אתה צודק שאפשר להגיד גם דרכים אחרות מן המדרש מה דעתך על תירוצי?
הטענה שהיה להם לבחור מילה כגון מיקימאוס וכדומה, נסתרת מן המציאות. כידוע לכל שיש בעייה עם סיסמאות שאנשים אינם זוכרים את הסיסמאות, וזה הסיבה שבוחרים דווקא בפטנט פשוט שקל לזכרו.

ויש לי עוד להוסיף שאולי את הסימן הראשון שמעה לאה משום שעשוהו בבית ולכן היו צריכים לעשות את הסימן השני בשדה ומזה למד יעקב אבינו לקרא ללאה ורחל לשדה כשרצה לדבר איתם. רק חוששני ממה שיגיד עלי הרב הקי"ק על הדמיון שלי וממה שאומר אני בעצמי עיין כאן http://forum.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=7&t=10290&p=250198#p250156

Re: המעט קחתך את אישי - הרי היא נתנה לה את הסימנים!?

פורסם: ב' נובמבר 23, 2015 10:45 pm
על ידי פלתי
ש. ספראי כתב:
פלתי כתב:
ש. ספראי כתב:(ואמנם ד' חז"ל הקדושים במד"ר מורים דלא כדברינו. דאיתא שם צורת הסימנים וכן איתא שם (פרשה ע פסקה יט): וכל ההוא ליליא הוה צווח לה רחל והיא עניא ליה בצפרא והנה היא לאה אמר לה מה רמייתא בת רמאה לאו בליליא הוה קרינא רחל ואת ענית לי אמרה ליה אית ספר דלית ליה תלמידים לא כך היה צווח לך אבוך עשו ואת עני ליה)

כל האריכות אך למותר.
וכל הענין מאד מוזר.
בתחילה אומר אתה המצאה,
קצת דמיונית בלשון המעטה.
ובסוף הענין בסוגריים מוסיף אתה
כי דעת חז"ל מורים שלא כדעתך.
נשאלת א"כ השאלה,
אם דעת חז"ל שלא כדעתך,
א"כ מדוע אתה ברבים כותבה?
ועוד, את שלך אתה כותב בגלוי עינים
ואת דעת חז"ל הקדושים בסוגריים?


יש כאן שאלה עקרונית, הראויה לדיון, האם בבואנו לחדש רעיונות על התורה, לא ניתן לומר וורטים ורעיונות שאינם תואמים עם כל מדרשי חז"ל. כמדומני שכבר במפרשים קדומים (אולי במדרש אחר? לא זוכר כעת) צויינו סימנים אחרים (הלכות נדה) וכן יש במפרשי התורה סימנים אחרים, שאינם כסימנים שנתנו חז"ל בענין.
א"צ להיות כרוכלא ולמנות אין ספור וורטים על התורה שאינם מסתדרים עם מדרשי חז"ל. זכורני שהערתי למו"ר בעל משאת המלך על התורה והש"ס, שרעיון שלו בפרשת וארא נוגד את ד' המדרש רבה, אך הדבר לא הפריע לו.
בעוד שבוורטים ושטיקלאך על הש"ס, מקובל שלא חולקים על ראשונים, הרי שברעיונות עה"ת, הדבר מקובל מאד. לבד מהגישה המעניינת לתלות את מחלוקת עשו ויעקב, ואפילו נח והעורב, במחלוקת אמוראים, או במחלוקת קצות ונתיבות... וכדומה.
בנוגע לחרוזיו של הכותב היקר והנכבד: ישנם כללים לחרוזים. שום משפט כאן אינו מתחרז עם המשפט הקודם, וכתיב תם בטור יורד אינו מחשיב זאת לחרוזים...
בנוגע להערת פלתי בענין פורים: חושבני שכדאי לשמור על שיח ת"ח מכובד בפורום. אחרת סתם נתנגח במרירות, ע"מ לקנטר.
שחרזתי אינם
בנוגע להערה/הארה שהסימן לומר 'אני לאה' הוא סימן פשוט וקל מידי: הנה כבר ציינו לעיל שהרעיון כבר כתוב בבית הלוי, לגבי הסימן שיצחק צייוה את עשו שידבר בקולו של יעקב, ובזה ביאר הביה"ל כיצד יצחק ראה שהקול קול יעקב והידים ידי עשו, ובכל זאת, למרות קול יעקב, העניק לו את הברכות.

כשהאור החיים הקדוש תחילת פרשת האזינו מפרש דלא כחז"ל הוא מרגיש צורך להתנצל כדבעי. זה שיש כמה אחרונים שמפרשים דלא כחז"ל בדליכא נפ"מ לדינא, אין זה אומר שמעתה כל אחד יתחיל לפרש את התורה דלא כמסורת חז"ל. זה נראה חסר טעם לגמרי. גם כשפירש האורח חיים דלא כחז"ל הוא עשה זו מתוך קושיות עצומות בפשט, ופירושו מאד מאד מבוסס על אדני ההגיון ועל כללי התורה ולא סתם רעיון והמצאה דחוקה בעלמא.
לגבי הטעיות שלי בחריזה, הנני מודה ומתוודה שלא מצחי הלשון אני, וחרוזים שחרזתי נפלו בבירא. וראה חרוזי כאילו נכתבו בשורה אחת בעלמא.

Re: המעט קחתך את אישי - הרי היא נתנה לה את הסימנים!?

פורסם: ב' נובמבר 23, 2015 10:55 pm
על ידי צונאמי
פלתי כתב:כשהאור החיים הקדוש תחילת פרשת האזינו מפרש דלא כחז"ל הוא מרגיש צורך להתנצל כדבעי. זה שיש כמה אחרונים שמפרשים דלא כחז"ל בדליכא נפ"מ לדינא, אין זה אומר שמעתה כל אחד יתחיל לפרש את התורה דלא כמסורת חז"ל. זה נראה חסר טעם לגמרי. גם כשפירש האורח חיים דלא כחז"ל הוא עשה זו מתוך קושיות עצומות בפשט, ופירושו מאד מאד מבוסס על אדני ההגיון ועל כללי התורה ולא סתם רעיון והמצאה דחוקה בעלמא.

מפרשי הפשט לא התנצלו בפרשם דלא כחז"ל,
להיפך, יש רובדי פשט רמז ודרש.