מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לפני עיוור במידות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אבןטובה

Re: לפני עיוור במידות

הודעהעל ידי אבןטובה » ב' ינואר 23, 2017 11:19 pm

קדושין ח: איבדקא להאי גברא אי רתחנא הוא וכ"ה קדושין לב.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: לפני עיוור במידות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' ינואר 23, 2017 11:27 pm

מהגמרא באשה אין ראייה הדיון הוא לגבי חלות הקידושין ולא אם היא עשתה כדין או שעברה על לפ"ע. מהגמרא ב לב יש ראייה וזה ידוע בישיבות כמקור הרעיון שאין במידות לפני עוור וכמדומני שהוא בשם בעלי המוסר או אחד מראשי הישיבות. לעיל הובא הדבר בשם הבא"ח.
(ג. בשו"ת תורה לשמה (סי' ש"ע) כתב שאין איסור לפנ"ע במכעיס את חברו (אף שאומר דברים שבוודאי חברו יכעס) וראיתו מקידושין לב. שרב הונא קרע שיראי באנפי רבה בנו לבדוק אם יכעס. והגמ' מסבירה שאין כאן לפ"ע של כבוד אב כיון שרב הונא מחל על כבודו, ומשמע שעל מה שגרם לו לכעוס אין כאן בעיה.)

אבןטובה

Re: לפני עיוור במידות

הודעהעל ידי אבןטובה » ג' ינואר 24, 2017 4:22 am

יש לי ראי' מתענית כ: רד"ה נזדמן וכ"ה בתוס' שם

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: לפני עיוור במידות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' ינואר 24, 2017 7:45 am

לא הבנתי לאיזה צד רצית להביא ראייה ממעשה דראב"ש (או רשב"א) ששם הרי עבר איסור ממש של הונאת דברים ואינו רק במידות ולא יעזור התירוץ דלעיל.

וצריך באמת לבאר שם את עניין לפנ"ע.

ואפשר לפרש בדרך אחת שכיוון שהיה אליהו זל"ט כדברי התוספות שם אינו מחוייב באיסורים, ודבר זה נידון באחרונים מתי יש על אליהו חיוב במצוות ומתי לא מהא דעירובין. ובדרך כזאת לא יהיה מכאן ראיה כלל לעניין.

דרך אחרת ואולי לזה כיוונת היא שהוא מצדו מחל מראש על האונאת דברים ומצד זה לא היה זה רק בגדר נתכוון לאכול בשר חזיר ועלה בידו בשר טלה ואולי בזה אין איסור לפנ"ע. ורק נותרת השאלה היא שהכשילו במידותיו וזה מה שהבאת ראייה. אבל איני יודע אם נקרא כשלון במידות באופן זה.


אבל אפשר לומר באופן אחר ונראה לי שהוא יותר מסתבר, שכיוון שידע שיבא בסוף לידי תיקון על החטא וגדול התיקון מן הקלקול אין בזה איסור לפני עיוור, אבל זה דווקא במקום שאין איסור גמור, כי לא יעלה על הדעת שמותר לגרום למישהו שיחלל שבת אם יודעים שיחזור בתשובה אח"כ, אבל בנתכוון לאכול בשר חזיר אולי יותר הדבר, ואם כן הוא אולי גם במעשה דרב הונא אין ראייה שאין לפנ"ע במידות אלא במקום שיוכיחנו אח"כ ויתקנו אבל להכשיל את חבירו סתם במידות רעות עדיין יהיה איסור.

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: לפני עיוור במידות

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' מרץ 01, 2020 11:47 pm

ראיתי כעת נוסח אחר קצת בשם הגרי"ס

לפני עיור במידות - בשם רב''ז פראג.png
לפני עיור במידות - בשם רב''ז פראג.png (29.83 KiB) נצפה 800 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: לפני עיוור במידות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יוני 07, 2021 7:47 pm

להסוברים שאין איסור לפני עיור במידות, מה לגבי חיוב תוכחה ואפרושי מאיסורא על מידות רעות.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 508 אורחים