עמוד 15 מתוך 91

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' מאי 26, 2020 6:09 pm
על ידי עזריאל ברגר
י. אברהם כתב:זר הלובש בגדי כהונה עובר בלאו?
(אינני שואל מצד שעטנז)

למיטב זכרוני אין ברמב"ם שום מקור לאסור על זר ללבוש בגדי כהונה (מלבד אלו שיש בהם שעטנז, כדבריך).

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' מאי 26, 2020 8:15 pm
על ידי יאיר אתמר
עיין דרך חכמה כלי המקדש ח יא בבה"ל.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' מאי 27, 2020 7:08 am
על ידי י. אברהם
יישר כח
וצ"ע בדברי הכלי יקר "שהידוע שלבישת בגדי כהונה בזר אינן כי אם בלאו ואזהרה אבל הזר הקרב לעבודה יומת".

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' מאי 28, 2020 4:57 pm
על ידי שמואל דוד
בחו״ל יום ב׳ דשבועות הוא ביום השבת קודש. מתי אפשר להתחיל שמו״ת?

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ש' מאי 30, 2020 11:21 pm
על ידי אשרי יושבי ביתך
אשרי יושבי ביתך כתב:יש להסתפק בקטן המופלה הסמוך לאיש, שנשבע לבטל את המצוה, מי חלה שבועתו לבטל את המצוה או לא,
דהרי אינו עומד ומושבע - דאכתי אינו חייב בתורה ומצוות, ומאידך גיסא גבי נדרים ושבועות - דבריו קיימין.
(ואולי תלוי אם יש נשבע לבטל את המצוה במצוה דרבנן ,וצ"ע).


זה כתבתי לפני תקופה.
וכעת נסתפקתי יותר מזה, בקטן המופלה הסמוך לאיש שעתיד להיות גדול עוד זמן מסוים, ונשבע לבטל את המצוה שיצטרך לעשותה בגדלותו (כגון שנהיה גדול בשבועות, ונשבע שלא יעלה אז לרגל), דמצד אחד כעת הוא אינו מושבע ועומד מה"ס, דקטן הוא, מאידך הרי הוא נשבע על מצוה שיהיה חייב לעשותה.
ואי נימא דבאמת יכול להשבע, יש לדון מי נימא כן דה"ה גבי עבד שנשבע לבטל את המצוה שיתחייב בה אחר שישתחרר, או גוי שישבע לבטל את המצוה שיתחייב בה אחר שיתגייר.

דהנה אי נימא דגם עבד וגוי יכולים להשבע, יש לדון בהא דאיתא בנדרים (כה) שמשה רבינו השביע לעם ישראל שיקיימו כל המצוות, ושקלא וטריא בגמ' איך יכלו להפטר משבועה זו וכו'. והנה להנ"ל, הרי יכלו להשבע קודם מתן תורה לבטל את המצוות שיתחייבו בהם אחר מתן תורה, ותחול שבועתם, ומדלא אמרינן הכי, משמע דבאמת לא יוכלו להשבע.

וכנראה יש לחלק בין קטן דאינו בר דעת כלל, לבין עבד וגוי (דהרי ב"נ מצוה בז' מצות ב"נ) ולכן אולי שאני גוי שלא יוכל להשבע לבטל את המצוה, אע"ג שעוד לא חייב במצוה זו.

אשמח לשמוע חוו"ד חברי אתרא הדין.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' מאי 31, 2020 1:21 am
על ידי עזריאל ברגר
שמואל דוד כתב:בחו״ל יום ב׳ דשבועות הוא ביום השבת קודש. מתי אפשר להתחיל שמו״ת?

מסופקני אם ממנחת שבת פר' במדבר, או ממנחת שבת שחל בה יו"ט (כתבתי מנחת שבת, ואוצ"ל יום ראשון שלמחרת אותה שבת - לפי כל אחד מצדדי הספק).
וה"ה לכל יו"ט וחוה"מ שחלו בשבת, ואיני מוצא מקום לחלק ביניהם.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' מאי 31, 2020 1:30 am
על ידי לארץ ולדרים
לפי הצד שמנחת שבת היא זמן תחילת אמירת שמו"ת נראה ברור שבפעם הראשונה שקוראים מהפרשה כבר אפשר להתחיל שמו"ת. לפי הצדדים שתלוי ביום ראשון או שלישי נראה שיש להסתפק אם תלוי בזה שחלפה הפרשה שעברה או שתלוי בתחילת השבוע של הפרשה הבאה.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' מאי 31, 2020 1:31 am
על ידי עזריאל ברגר
אשרי יושבי ביתך כתב:
אשרי יושבי ביתך כתב:יש להסתפק בקטן המופלה הסמוך לאיש, שנשבע לבטל את המצוה, מי חלה שבועתו לבטל את המצוה או לא,
דהרי אינו עומד ומושבע - דאכתי אינו חייב בתורה ומצוות, ומאידך גיסא גבי נדרים ושבועות - דבריו קיימין.
(ואולי תלוי אם יש נשבע לבטל את המצוה במצוה דרבנן ,וצ"ע).


זה כתבתי לפני תקופה.
וכעת נסתפקתי יותר מזה, בקטן המופלה הסמוך לאיש שעתיד להיות גדול עוד זמן מסוים, ונשבע לבטל את המצוה שיצטרך לעשותה בגדלותו (כגון שנהיה גדול בשבועות, ונשבע שלא יעלה אז לרגל), דמצד אחד כעת הוא אינו מושבע ועומד מה"ס, דקטן הוא, מאידך הרי הוא נשבע על מצוה שיהיה חייב לעשותה.
ואי נימא דבאמת יכול להשבע, יש לדון מי נימא כן דה"ה גבי עבד שנשבע לבטל את המצוה שיתחייב בה אחר שישתחרר, או גוי שישבע לבטל את המצוה שיתחייב בה אחר שיתגייר.

דהנה אי נימא דגם עבד וגוי יכולים להשבע, יש לדון בהא דאיתא בנדרים (כה) שמשה רבינו השביע לעם ישראל שיקיימו כל המצוות, ושקלא וטריא בגמ' איך יכלו להפטר משבועה זו וכו'. והנה להנ"ל, הרי יכלו להשבע קודם מתן תורה לבטל את המצוות שיתחייבו בהם אחר מתן תורה, ותחול שבועתם, ומדלא אמרינן הכי, משמע דבאמת לא יוכלו להשבע.

וכנראה יש לחלק בין קטן דאינו בר דעת כלל, לבין עבד וגוי (דהרי ב"נ מצוה בז' מצות ב"נ) ולכן אולי שאני גוי שלא יוכל להשבע לבטל את המצוה, אע"ג שעוד לא חייב במצוה זו.

אשמח לשמוע חוו"ד חברי אתרא הדין.

http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=8034

אויר או סכך פסול באמצע שמצד אחד מגיע עד הדופן.

פורסם: א' מאי 31, 2020 1:32 pm
על ידי מלבב
בתוספת וראש בסוכה דף יז כתבו שאויר או סכך פסול יותר מד' באמצע הסוכה אינו פוסל הסוכה אם אינו הולך ע"פ כולה, ואפילו אין שיעור סוכה בצד אחד מצטרפים הצדדים לשיעור סוכה כיון שמחוברים בסכך מן הצדדים, השאלה שלי מה יהיה הדין אם מצד אחד מגיע האוויר או הסכך פסול עד הדופן, ומצד השני לא.

הגבלת ברכה לזמן מסוים - היתכן?

פורסם: ג' יוני 02, 2020 5:08 pm
על ידי אשרי יושבי ביתך
נתעוררתי להערה, וכמדומה שמדברים בזה, ולא מצאתי לעת עתה:

מאי טעמא במ"ב (סי' מז סקכ"ח) גבי הניעור כל הלילה, מה יעשה עם ברכות התורה, לא כתב העיצה שהוא עצמו כתב בביאור הלכה (סי' ח' סעי' יד, סוד"ה אם פשט), שיכוין בברכה שלא יצא בה עד שיפשטנו בבית המרחץ, והכ"נ שיכוין בערב שבועות בבוקר שיצא בברכות התורה עד למחר בבוקר, ולמחרת שפיר יוכל לברך שוב.

והנה למעשה המג"א עצמו כן כתב עיצה זו שם בסי' מז, והמשנ"ב השמיט, כך שהענין הוא פלא והפלא, למה לא ראה לנכון המ"ב להביא עיצה זו גם לגבי שבועות.

והנה בשו"ת מנחת שלמה למרן הגרשז"א זצ"ל (קמא סי' יח אות ח) דן בעצם העיצה, וכתב שם דהנה יש פלוג' המג"א (סי' תרלט) עם הב"ח ובט"ז ביושב כל היום בסוכה, אם יברך כל סעודה מחדש, דהב"ח והט"ז ס"ל שיברך כל סעודה מחדש אפי' שלא יצא כלל מהסוכה, משום דדעתו לפטור בברכה עד סעודה הבאה. אבל המג"א פליג על דבריהם, דאטו בציצית בבגדו יועיל שיחשוב שיברך רק עד חצות. (וזה להדיא דלא כהביאור הלכה הנ"ל גבי ציצית). וע"ז הקשה הגרשז"א, סתירה במג"א, דבסי' תצד ובסי' מז כתב המג"א שבניעור כל הלילה צריך לברך מחדש, משום שדעתו בברכה רק עד הבוקר דלמחרת. ומבואר שהמג"א שם ס"ל טעם חדש מ"ט הניעור כל הלילה לא יברך ברכה"ת, לא בגלל שזה כמו ברכות השחר שזה חיוב חדש כל בוקר, אלא שזה אומדנא שהייתה ברכתו רק עד הבוקר שלמחרת.

ועוד הביא שם מח' בין התבואות שור לפר"ח גבי שחיטה, בדיבר בין שחיטה לשחיטה אם יברך שוב, דהפר"ח ס"ל שיחשוב מראש שמכוין רק עד שידבר, ואם דיבר יברך שוב. והתבו"ש פליג, דהיות וכל העופות לפניו, ודעתו לשחוט כולם, לא יכול לכוין שהברכה תחול עד שידבר, דהברכה ממילא חלה על הכל.

ושם כתב הגרשז"א לחלק דברכת הנהנין וברכה"ת אפשר לכוין שיפטור עד זמן מסוים, דזה סוג ברכות של "מתיר" - את האיסור, שאז שייך לומר שהתכוין שיתיר עד זמן מסוים, משא"כ בברכת המצות שזה לא מתיר, שאין שם איסור עצמי, אי אפשר לקבוע את זה עד זמן מסוים, עכתו"ד מרן הגרשז"א זצ"ל.

וא"כ למעשה יוצא כאן פלוגתא מן הקצה לקצה, דמהמשנ"ב יוצא איפכא ממש, שבביה"ל כתב גבי ציצית שאפשר, ואילו בברכה"ת לא עוזר, וצ"ע בכ"ז.

אשמח לשמוע חוו"ד הת"ח בזה.

Re: הגבלת ברכה לזמן מסוים - היתכן?

פורסם: ג' יוני 02, 2020 6:53 pm
על ידי ביליצר

בעניין חיוב בדיקת תולעים

פורסם: ו' יוני 05, 2020 1:33 pm
על ידי מלבב
מן התורה הולכים אחר הרוב שאם הרוב אינם מתולעים מותר בלא בדיקה, השאלה מה שייך פה רוב, הרי התולעת אינה אוסרת את הפרי, הרי התולעת עצמה היא האיסור, א"כ מה יועיל שרוב הפרות אינם מתולעים? אם יהיה פרי ענק כמו עשר אבטיחים, וחותכים ממנו חתיכות ואוכלים, האם נגיד שכיון שרוב חלקי הפרי לא מתולעים מותר לאכול בלי בדיקה?

מליחה: מה ההבדל בין צליית כבד לצליית איברים אחרים?

פורסם: ו' יוני 05, 2020 1:59 pm
על ידי סליחות
לדעת הסוברים שאפילו בשר המיועד לצלייה צריך מליחה (הרמב"ם ודעימיה), מדוע אין צורך להמליח את הכבד אלא צלייה בלבד מספיקה לכתחילה?

Re: מליחה: מה ההבדל בין צליית כבד לצליית איברים אחרים?

פורסם: ו' יוני 05, 2020 3:21 pm
על ידי לארץ ולדרים
הרמ"א סי' עג ס"ה כתב למלוח קצת קודם הצלייה ואולי טעמו מפני הרמב"ם.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ש' יוני 06, 2020 9:56 pm
על ידי עושה חדשות
האם מצינו שומע כעונה על עניית אמן -
דהיינו ראובן מברך, שמעון עונה אמן, ולוי רוצה לצאת ידי חובת עניית אמן ע"י שמיעת שמעון.

מדוע החשש משבירת מפרקת קודם השחיטה לא נכנס לספק נבילה?

פורסם: ש' יוני 06, 2020 11:38 pm
על ידי סליחות
הר"ן בחולין (ה: מדפי הרי"ף) כותב על הא דתנן השוחט מן הצדדין שחיטתו כשרה:
השוחט מן הצדדין שחיטתו כשרה. [צדי הצואר שחיטתו כשרה] ואף על פי שלא החזיר הסימנין דודאי שחיט להו מקמי דשבר העצם דאי שבר אותו מקמי הכי טרפה וכתב רש"י ז"ל דבדין הוא דלכתחלה נמי אלא איידי דבעי למיתנא המולק מן הצדדין מליקתו פסולה תנא נמי בשוחט דיעבד ולא ידעתי מי הזקיקו לכך דודאי משמע דמצות שחיטה לכתחלה באמצע צואר הוא דמן הצדדין איכא למיחש שמא תשבר מפרקת קודם שחיטת הסימנין ותו כיון דשחיטה בסימנין היא כי שחיט מן הצדדין וחותך מן המפרקת איכא צער בע"ח לפיכך נראין הדברים דדיעבד הוא דשחיטתו כשרה אבל לכתחלה מצוה לשחוט מן אמצע הצואר וכן כתב הרמב"ם ז"ל בפ"א מהלכות שחיטה וצריך השוחט שישחוט באמצע הצואר ואם מן הצדדין שחיטתו כשרה:


ע"פ דברי הר"ן ש"מן הצדדין איכא למיחש שמא תשבר מפרקת קודם שחיטת הסימנין", יוצא מזה שבכל מקרה של שחיטה מהצדדים יש ספק נבילה, והשאלה היא (אליבא הטעם של הר"ן) למה לא אומרים סד"ל?

הרהרתי אם אפשר לומר כל דפריש מרובא פריש (סביר להניח שברוב הפעמים זה לא קורה), אבל ידוע שאין אומרים כל דפריש מרובא פריש בקבוע, וכל קבוע כמחצה על מחצה דמי.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' יוני 08, 2020 8:58 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
נשאלתי בעידן הקורונה. שישנו משחק מחשב עם ג'וקר וצריך להשתחוות לו תוך כדי משחק האם זה אסור?

שינוי מקום לספינה

פורסם: ה' יוני 11, 2020 12:15 am
על ידי איש גבעות
שאלני יהודי יקר העובד לפרנסתו בחיל הים.
הבסיס בו הוא משרת מגודר מג' רוחות כשהצד הרביעי פתוח לים.
הנ"ל מברך בבוקר פעם אחת ברכת הנהנין ולאחר מכן עובר ממבנה למבנה אך אינו מברך שוב, כדין מקום מגודר השייך לרשות אחת.
שאלתו היא מה הדין ביחס לספינות?
תוך כדי עבודתו הוא עולה ויורד מהספינות העוגנות על הרציף.
האם העלייה לספינה נחשבת לשינוי מקום המצריכה ברכה חדשה?

השתחוואה לפסל בוידיאו

פורסם: ה' יוני 11, 2020 1:19 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
קיבלתי ממורה הוראה אשמח לדעת חו"ד חו"ר הפורום.
שאלה גדולה בעניין התשחוות לפסל במשחק וידאו.

לצערי בני שיחי' משחק במשחק וידאו דרך הפלאפון. משחק מאוד פופולרי בעולם עם מאות אלפי משתתפים און־ליין. המשחק הוא משחק מלחמה עם גרפיקה ברמה גבוהה מאוד. המשחק נקרא פאבג'י - PUBG.
פרטים לגבי המשחק אפשרות לראות בויקיפדיה - כאן.https://he.wikipedia.org/wiki/PlayerUnk ... tlegrounds
לאחרונה נוספה במשחק אפשרות מיוחדת לצבור כח/נקודות/כלים על ידי השתחוות לפסל.
השאלה הגדולה האם יש איסור בדבר.
מן הסתם באופן כללי במשחק וידאו שכזה יכולים להיות כמה וכמה איסורים שיש לדון בהם - הרגל להריגה, דמויות מצוירות לא צנועות ועוד. אבל לצערי מדובר כבר במצב שלא ניתן למנוע את הבחור מלשחק בזה.
הוא מצד עצמו התעורר לדבר כיון שסוף סוף הינו שומר מצוות - האם במשחק וירטואלי כזה, שהכל גרפיקה ממוחשבת וכמובן שאין בזה שום כוונה לע"ז וכו' - האם יש בזה איסור גמור ומה ההגדרה בזה.
הכנתי סרטון עזר להבנת הנושא, שבלעדיו יהיה קשה להבין במה בדיוק מדובר.
העליתי אותו בקישור להורדה כאן:
https://send.magicode.me/send-file/file ... 9c049/view

וכן ביוטיוב [אם יש לכם איזה שהיא אפשרות גישה]:

https://youtu.be/nt7ipkjGgLw

פרשת העומר בפר' אמור, פרשה לעצמה או לא?

פורסם: א' יוני 14, 2020 1:43 am
על ידי דרך ישרה
לכ' מה שנזכר קרבן העומר במועדות לא שיהיה היום הזה מועד, אלא הכוונה לתכלית של ענין העומר היינו חג השבועות, שמונים מן העומר מ"ט ימים ואחר זה עושין חג. אך לפי"ז לא הי' צריך להיות העומר פרשה לעצמו. ובאמת ברמב"ן אי' שמהאי טעמא העומר אינו פרשה לעצמו. וצ"ב דלפי מה דיש לפנינו הרי הוא פרשה לעצמו?

Re: פרשת העומר בפר' אמור, פרשה לעצמה או לא?

פורסם: א' יוני 14, 2020 12:25 pm
על ידי עזריאל ברגר
ספירת העומר אינה פרשה לעצמה.

סוכה שרובו חמתה מרובה מצלתה ומיעוטה צלתה מרובה מחמתה

פורסם: א' יוני 14, 2020 8:45 pm
על ידי מלבב
בסוכה שרובה צלתה מרובה מחמתה ומיעוטה חמתה מרובה, כתב הראש שטעם ההכשר הוא משום פסל היוצא, ולולא הדין של פסל היוצא לא היינו מכשירים, א"כ יוצא לפי זה שרק באופן שבחלק שצלתו מרובה יש הכשר דפנות בפני עצמו כשר.

ולפי זה למה כשרובו חמתה מרובה פסול, למה לא נימא פסול היוצא, שהרי חלק הצלתה מרובה וודאי כשר, שהרי לא צריך לחלק החמתה מרובה ויש לו דפנות בהכשר סוכה בפני עצמו, א"כ מה איכפית לן שרוב הסוכה חמתה מרובה, הרי פסל היוצא מכשיר גם פסול של חמתה מרובה, ובע"כ שהחמתה מרובה פוסל גם את חלק הצלתה מרובה, ולמה לא נימא יתר כנטול דמי?

ולא מסתבר לומר שבעצם אפשר לומר יתר כנטול דמי, רק אם באנו להכשיר גם את החלק שחמתה מרובה בע"כ אין אנו אומרים יתר כנטול, שהרי לגבי חלק הצלתה מרובה שפיר יש לומר יתר כנטול, וכיון שבכל אופן אותו חלק כשר שוב למה לא נימא פסל היוצא מן הסוכה וכשיר גם את חלק שחמתה מרובה?

ודוחק לומר שאי אפשר לומר גם יתר כנטול וגם לצרף את החמתה מרובה להכשיר שזה תרתי דסתרי, שהרי החלק הצלתה מרובה כשר בהחלט, ואיך בגלל שרוצים להכשיר ע"י גם את החלק החמתה מרובה נאמר שיש ריעותא בהכשרו?

Re: פרשת העומר בפר' אמור, פרשה לעצמה או לא?

פורסם: א' יוני 14, 2020 11:18 pm
על ידי דרך ישרה
אבל נראה שם ברמב"ן להדיא דכונתו גם לקרבן העומר, לא רק לספירת העומר

Re: סוכה שרובו חמתה מרובה מצלתה ומיעוטה צלתה מרובה מחמתה

פורסם: ב' יוני 15, 2020 1:06 am
על ידי כח עליון
אתה נוקט לשיטתך, שאם הרא"ש צירף דין ההכשר ולמד זה מזה, אזי אפשר ללמוד לכל הלכה.
וזה ודאי שלא. הלא חמתה מרובה לכל הלכות סוכה הוא כמאן דליתא (למשל לענין סוכה תחת סוכה).
ועל כרחך שהם חלוקים ביסודם. 'פסל' דחמתה מרובה - הוא עירוב כל גג הסוכה תחת הגדרה אחת ('צלתה מרובה') ופסל סוכה שדופן רביעית נמשכת - הוא הטפלת מרחב הסוכה שאין לה ג' דפנות לסוכה הכשרה שיש לה ג' דפנות.
(בעצם חזרתי על מה שכתבתי מכבר)

בית דין עונשין שלא מן הדין

פורסם: ב' יוני 15, 2020 7:01 am
על ידי נהר שלום
סנהדרין מו.
תניא ר"א בן יעקב אומר שמעתי שבית דין מכין ועונשין שלא מן התורה ולא לעבור על דברי תורה אלא כדי לעשות סייג לתורה ומעשה באחד שרכב על סוס בשבת בימי יונים והביאוהו לבית דין וסקלוהו לא מפני שראוי לכך אלא שהשעה צריכה לכך שוב מעשה באדם אחד שהטיח את אשתו תחת התאנה והביאוהו לבית דין והלקוהו לא מפני שראוי לכך אלא שהשעה צריכה לכך:

נשאלתי אם יש לזה מקור בתורה שבכתב או ששמעתי היינו הלכה למשה מסיני?

Re: בית דין עונשין שלא מן הדין

פורסם: ב' יוני 15, 2020 7:29 am
על ידי שמואל דוד
רש״י: שמעתי - מרבותי
ועיין התורה והתלמוד:
A64ADE41-8844-45D2-B987-621E58BD0AD3.jpeg
A64ADE41-8844-45D2-B987-621E58BD0AD3.jpeg (194.24 KiB) נצפה 9215 פעמים

Re: סוכה שרובו חמתה מרובה מצלתה ומיעוטה צלתה מרובה מחמתה

פורסם: ב' יוני 15, 2020 12:27 pm
על ידי מלבב
אז א"כ איך אפשר ללמוד פסל דאיצטבא מדין מיעוטה חמתה מרובה?

ולגבי שאלתך מסוכה תחת הסוכה שהעליונה חמתה מרובה, אולי שם מיירי דוקא כשבכללות הסוכה חמתה מרובה דאז אין עליו שם סכך כלל, משא"כ כשרק חלק מהסוכה חמתה מרובה עדיין שם סכך עליו רק שאסור לישב באותו חלק כיון שבפני עצמו אותו מקום אין לו צל מרובה, לולא הדין של פסל היוצא.

מחיקת השם, כשהאותיות מרוחקים זה מזה במקף

פורסם: ב' יוני 15, 2020 4:34 pm
על ידי אראל
כאן: viewtopic.php?f=7&t=45793&p=633498#p633461
העלה הרב ש' ספראי ספר תהלים והשמות הק' מרוחקים האותיות זה מזה במקף

אני רוצה להעלות התהלים הזה על כלי קריאה אלקטרוני, והיות שאני חושש למחיקת השם, ואיני מעלה שם שום ספר שכתוב בו שם השם במילואו, שאלתי היא אם יש לחשוש למחיקת השם, כאשר השמות כתובים באופן הנ"ל שמופסקים אותיות השם זה מזה במקף?

Re: מחיקת השם, כשהאותיות מרוחקים זה מזה במקף

פורסם: ב' יוני 15, 2020 6:17 pm
על ידי מעט דבש
בגנזי הקודש (פרק ז סעיף יד) הביא בזה מחלוקת הפוסקים.

האיך יוצאים בציצית של אמה על שתי אמות

פורסם: ג' יוני 16, 2020 8:43 pm
על ידי מלבב
וכי מישהוא שפוי יצא בזה לרשות הרבים אפילו לדקה?

העברת ס"ת ממקום למקום

פורסם: ד' יוני 17, 2020 11:40 am
על ידי אשרי יושבי ביתך
הנצרך להעביר ס"ת ממקום למקום דרך רשות הרבים, מקובל שמכסים הס"ת בטלית. האם יש מקור להנהגה זו?

כמו"כ הנצרך לנסוע עם ס"ת באוטובוס או במטוס, מה מוטב שיעשה - שיקחנו בידו כל בנסיעה (כשהוא מכוסה בטלית), אף שהדבר יכביד עליו מאד, או שיכול להניחו בתא המטען בתוך ארגז ארוז ומכובד?

אשמח למקורות בענין.
ייש"כ!

Re: העברת ס"ת ממקום למקום

פורסם: ד' יוני 17, 2020 11:52 am
על ידי אשרי יושבי ביתך
כעת ממש נתעוררתי אולי טעם הדבר שנוהגין לכסות הס"ת בטלית - משום ההלכה שמצינו גבי מזוזה (יו"ד רפו, ס"ה): "במקום שיש טינוף, כגון שתינוקות מצויים שם, טוב לכסות המזוזה; ובמקום טהרה, טוב להיות נראית". ואולי כך גם בס"ת משום צואה וכיו"ב.

הנכון הוא?

[שו"ר כעת מציינים ללקט הקמח החדש, סימן קמט. ואינו לפני].

חקירה בענין זקן ואינו לפי כבודו

פורסם: ה' יוני 18, 2020 1:04 am
על ידי תוכן
קיי"ל דזקן ואינו לפי כבודו פטור מהשבת אבידה. והנה יש לחקור בטעם הפטור. האם הוא משום שמותר לו להיות בעל גאוה ולהקפיד על כבודו, וכגון הא דאמרינן בחכם שצריך שיהיה לו שמיני בשמינית, וה"נ בזקן. או דילמא, דכך הוא מנהגו של עולם, שאדם שזקן מתנהג באופן נעלה יותר, ואינו מחויב לרדת מדרגתו. ונפק"מ למי שרוצה לעבוד על מדותיו, שאם ההיתר הוא משום מידת הגאוה, א"כ ראוי להחזיר את האבידה מכל מקום, אבל אם ההיתר הוא משום שכך הוא מנהג העולם, אז לכאורה עדיף שלא יתנהג באופן אחר ממה שגילו מחייב.

Re: חקירה בענין זקן ואינו לפי כבודו

פורסם: ה' יוני 18, 2020 1:28 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
מח' הרמב"ם והרא"ש.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' יוני 19, 2020 9:04 am
על ידי שמואל דוד
שלחן ערוך אורח חיים רסז - ב

מקדימין להתפלל ערבית יותר בימות החול ובפלג המנחה יכול להדליק ולקבל שבת בתפל' ערבי' ולאכול מיד: (וע"ל סי' רנ"ג כיצד משערין שיעור פלג המנחה):

משנה ברורה: (ה) ולאכול - הטעם דכיון דקבל עליו שבת והוסיף מחול על הקודש נחשב כשבת לענין זה דיכול לקדש ולאכול מיד ויוכל לגמור סעודתו מבע"י ויש חולקין וסוברין שיזהר למשוך סעודתו עד הלילה ויאכל כזית בלילה וטעמם דכיון דהג' סעודות ילפינן ממה דכתיב אכלוהו היום כי שבת היום לה' וגו' בעינן שיקיים אותם ביום שבת עצמו ולכתחלה נכון לחוש לדבריהם:

יש להסתפק אם גם כזית של פת הבא בכיסנין מועיל לזה. אשמח בגמרא או סברא.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' יוני 19, 2020 11:15 am
על ידי עזריאל ברגר
מסברא: פת הבאה בכיסנין (וכל אלו הראויים לברך עליהם המוציא באם קבע עליהם סעודתו) - נקראת פת, אלא שחכמים הקילו לברך עליה מזונות ומעין ג' כאשר אוכלם בלא קביעות סעודה (ובסידורו של אדמו"ר הזקן מכנה אותם בשם "לחם שאינו גמור").
אבל כאשר אוכל אותה בתוך הסעודה - ודאי קיים אכילת "פת" בשבת עצמה.

גמרא: איכא למ"ד שאפשר לקיים סעודת שבת בפת הבאה בכיסנין אף בלא קביעות סעודה (בעל התניא בזקנותו - הובאו דבריו בהערה לשו"ע שלו בהלכות ברכת המזון קפח,י (בדפוס החדש - עמוד תקכט הערה פב)).

ועוד: אם מדובר בדבר שנחלקו בו הפוסקים אם לחם גמור הוא או לחם שאינו גמור (דהיינו הרבה מסוגי הפת הבאה בכיסנין) - הרי יש לנו כאן ג ספקות לקולא: שמא לחם גמור הוא, ושמא יוצאים ידי חובת סעודת שבת במה שאכל מבעוד יום, ושמא יוצאים ידי חובת סעודת שבת בפת הבאה בכיסנין.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' יוני 19, 2020 4:22 pm
על ידי שמואל דוד
יישר כח גדול הרב עזריאל!

ימין קודם

פורסם: ש' יוני 20, 2020 10:43 pm
על ידי יענקלה הכונס
מצינו בגמ' שבת להקדים ימין לשמאל ברחיצת גופו [ונחלקו בגמ' האם גם בקשירת מנעלים יש להקדים ימן לשמאל]. אשמח לשמוע האם יש בכל דבר ענין להקדים ימין לשמאל או רק בגוף האדם עצמו, ואכתוב דוגמא, באם רוצה להלביש בובת משחק וכדו', האם יש ענין להקדים להלבישה ימין קודם לשמאל או אין בזה שום ענין?

שיטת רב האי גאון בזמן בין השמשות

פורסם: א' יוני 21, 2020 12:21 am
על ידי מלבב
יש מחלוקת מה דעת הגאונים לגבי בין השמשות, שיטת המהרם אלשקר היא שחולק על ר"ת ומיד בשקיעה מתחיל בין השמשות, דעת המהרי"ף שאין הגאונים חולקים על ר"ת, ולכאורה מפורש הדבר באורחות חיים הלכות יום כיפור שאחר שמביא מהרמבן שזמן תוספת שבת הוא מהשקיעה הראשונה עד שקיעה שנייה, רצה לעשות כולו קודש רצה יכול לעשות קצתו קודש ובלבד שיוסיף קצת, וכתב על זה שכן כתב רבינו האי בתשובה, א"כ מפורש שדעת רב האי הוא דלא כמו שהבין המהרם אלשקר, אם כן על מה יש לנוהגים כהמהרם אלשקר לסמוך?

שלום למורה לפני התפילה

פורסם: א' יוני 21, 2020 10:13 am
על ידי ברוך00
בבית ספר לבנות נהגו כל בוקר, כשהמורה נכנסת לכיתה, לקום לפניה ולומר "שלום למורה".
ויל"ע האם יש איזהו היתר לומר זאת לפני התפילה?