עמוד 3 מתוך 3

Re: אם כעבדים

פורסם: א' יוני 23, 2019 10:15 pm
על ידי ישא ברכה
דברי הרב מקדש מלך פשוטים, גילוי היחוד הינה רק קומה נוספת בהבנת ההטבה שהקב"ה לברואיו, ואיננה באה על מקום ההבנה הקודמת לה. (זו בסך הכל ההבנה שההטבה היא התגלות וידיעת הבורא ית' באופן המלא שבן אנוש יכול להשיג).

זה ברור שזו ההבנה המקסימלית שבן אנוש יכול להבין בסוגיה זו. והבנה זו נותנת אור לאדם לראות את מקומו בבריאה שברא הבורא. כמובן שהרמח"ל עצמו ועוד חכמים כתבו שזו רק ההשגה שהנבראים מסוגלים להשיג, ויתכן סיבות עמוקות יותר מצד הבורא ית' במה שאין לנו השגה. אבל זאת ידענו, שהבורא אינו מקבל תועלת כל שהיא מהעולם, וכבר אמר איוב אם צדקת מה תתן לו.

אגב, היסוד הזה מופיע גם קודם הרמח"ל כמו למשל בדברי הרמב"ן
וכן אמר בתורה (לעיל י יג) לטוב לך, כאשר פירשתי (שם פסוק יב), וכן ויצונו ה' לעשות את כל החקים האלה ליראה את ה' אלהינו לטוב לנו כל הימים (לעיל ו כד). והכוונה בכלם לטוב לנו, ולא לו יתברך ויתעלה, אבל כל מה שנצטוינו שיהיו בריותיו צרופות ומזוקקות בלא סיגי מחשבות רעות ומדות מגונות:

Re: אם כעבדים

פורסם: ה' יוני 27, 2019 9:54 am
על ידי חרסון
ואמר הגר"ח ז"ל: לא כיוונו בזה אל האמת. העולם לא נברא לא למען טובו ולא למען חסדו; העולם נברא בעבור רצונו

Re: אם כעבדים

פורסם: ה' יוני 27, 2019 11:13 am
על ידי יותם
חרסון כתב:
ואמר הגר"ח ז"ל: לא כיוונו בזה אל האמת. העולם לא נברא לא למען טובו ולא למען חסדו; העולם נברא בעבור רצונו

מיהו הגר"ח המצוטט?
בכל מקרה לא הבנתי את הציטוט. 'טובו' ו'חסדו' הם ניסיונות לתאר ולאפיין את 'רצונו'.

Re: אם כעבדים

פורסם: ה' יוני 27, 2019 2:53 pm
על ידי חרסון
וזאת למודעי, שהספר ממנו ציטטתי לא היה לפני, אבל את דברי הגר"ח הלוי מבריסק הבאתי בלשונם, כפי זכרוני. יש לי השערה מהי כוונתו, אבל כל עוד שהא איננה מבוססת אשמור אותה לעצמי.

Re: אם כעבדים

פורסם: ה' יוני 27, 2019 6:12 pm
על ידי שמואל שלומוביץ
גם האר"י הק' שאמר (בראש הע"ח) :
ספר עץ חיים - שער הכללים פ"א
כשעלה ברצונו יתברך שמו לברוא את העולם כדי להיטיב לברואיו ויכירו גדולתו ויזכו להיות מרכבה למעלה להדבק בו ית' האציל....

פתח ברצונו, שאין לנו השגה במהותו רק במה שגילה מרצונו, ואע"פ כן ידענו שרצונו הוא להיטיב. ושניהם אמת וכמבואר כ"פ בדברי רמח"ל.

Re: אם כעבדים

פורסם: ה' יוני 27, 2019 11:24 pm
על ידי סגי נהור
ולהלן בע"ח שם (שער א ענף א) מבואר טעם אחר כידוע, כדי שיתגלו שלימות כוחותיו ופעולותיו. ויש עוד טעמים.
כוונתי רק להערה בעלמא, ואיני בא להיכנס כאן לנושא זה הרחב מני ים.

Re: אם כעבדים

פורסם: ה' יוני 27, 2019 11:57 pm
על ידי דמשק
יותם כתב:
חרסון כתב:
ואמר הגר"ח ז"ל: לא כיוונו בזה אל האמת. העולם לא נברא לא למען טובו ולא למען חסדו; העולם נברא בעבור רצונו

מיהו הגר"ח המצוטט?
בכל מקרה לא הבנתי את הציטוט. 'טובו' ו'חסדו' הם ניסיונות לתאר ולאפיין את 'רצונו'.

כפי הזכור לי כך כתוב בתורת חיים (ליקוט אימרות הגר"ח), וגם אני לא הבנתי את הדברים וכפי שהקשה ר' יותם.

ואני משער שהוא אמר באידיש, 'ווייל אזוי האט ער געוואלט' ועיקר ההדגשה היתה על ה'ככה', כלומר לא שואלים למה (שיטת בריסק), והמתרגם לא תרגם נכון והדגיש את ה'געוואלט'.

Re: אם כעבדים

פורסם: ו' יוני 28, 2019 12:05 am
על ידי לענין
להפיג את המתח קצת...

בחור ישיבה קטנה ישב ולמד בבית כנסת חסידי, ניגש אליו איזה ליידיגער שהיה מסתובב שם על צירו בחוסר מעש, והזהירו -'תזהר מאד מביטול היש! אני התבטלתי והתבטלתי עד שנהייתי בטלן גמור'...

Re: אם כעבדים

פורסם: ו' יוני 28, 2019 12:52 am
על ידי שומע ומשמיע
דמשק כתב:
יותם כתב:
חרסון כתב:
ואמר הגר"ח ז"ל: לא כיוונו בזה אל האמת. העולם לא נברא לא למען טובו ולא למען חסדו; העולם נברא בעבור רצונו

מיהו הגר"ח המצוטט?
בכל מקרה לא הבנתי את הציטוט. 'טובו' ו'חסדו' הם ניסיונות לתאר ולאפיין את 'רצונו'.

כפי הזכור לי כך כתוב בתורת חיים (ליקוט אימרות הגר"ח), וגם אני לא הבנתי את הדברים וכפי שהקשה ר' יותם.

ואני משער שהוא אמר באידיש, 'ווייל אזוי האט ער געוואלט' ועיקר ההדגשה היתה על ה'ככה', כלומר לא שואלים למה (שיטת בריסק), והמתרגם לא תרגם נכון והדגיש את ה'געוואלט'.

איש ההלכה להגרי"ד מבוסטון, מעיד שסיפר לו ר' שמחה זליג, שאמר לו כן הגר"ח.

Re: אם כעבדים

פורסם: ו' יוני 28, 2019 11:22 am
על ידי מקדש מלך
חשבתי (ולא עיינתי כלל), שאולי מחלוקת בית שמאי ובית הלל אם נח לו לאדם שנברא או שלא נברא קשורה קצת למחלוקת הזו.
שאם הכוונה העיקרית היתה על מנת להיטיב מה שייך לומר שלא נח לו לקבל הטובה.
מה שאין כן אם עיקר כוונת הבריאה היא צורך גבוה.

אמנם אין הדברים נראים כלל. ולכאורה הכוונה דלפי מצבו בעולם הזה, שמספיק לו מעט, הרי הטוב שהיה לנשמתו למעלה היה הרבה יותר. והו 'נח' לו, היינו לפי הרגשתו כעת. אולם אליבא דאמת ודאי שבריאתו היתה הטבה גדולה בשבילו אשר אין טובה למעלה הימנה.

ומי שיוכל לבאר את המחלוקת מפי סופרים ופרים ואיך משתלב עם עניננו יבורך.

Re: אם כעבדים

פורסם: ו' יוני 28, 2019 12:00 pm
על ידי סגי נהור
הקשר של מחלוקת זו של ב"ש וב"ה לשאלה אם הבריאה היא צורך גבוה או לטובת האדם נידון ונתבאר בשיחתו של אדמו"ר מליובאוויטש אודות שיטתם הכללית של ב"ש וב"ה, המופיעה בכמה מקומות, ומהם באוצר לקוטי שיחות "לשיטתייהו" בתחילתו.

Re: אם כעבדים

פורסם: ו' יוני 28, 2019 12:17 pm
על ידי ח. רוזנברג
מקדש מלך כתב:חשבתי (ולא עיינתי כלל), שאולי מחלוקת בית שמאי ובית הלל אם נח לו לאדם שנברא או שלא נברא קשורה קצת למחלוקת הזו.
שאם הכוונה העיקרית היתה על מנת להיטיב מה שייך לומר שלא נח לו לקבל הטובה.
מה שאין כן אם עיקר כוונת הבריאה היא צורך גבוה.

אמנם אין הדברים נראים כלל. ולכאורה הכוונה דלפי מצבו בעולם הזה, שמספיק לו מעט, הרי הטוב שהיה לנשמתו למעלה היה הרבה יותר. והו 'נח' לו, היינו לפי הרגשתו כעת. אולם אליבא דאמת ודאי שבריאתו היתה הטבה גדולה בשבילו אשר אין טובה למעלה הימנה.

ומי שיוכל לבאר את המחלוקת מפי סופרים ופרים ואיך משתלב עם עניננו יבורך.

למו"ר הרב פייבלזון שציטוטיו פתחו את הדיון, יש הסבר אחר במחלוקת אם נוח לו שנברא או לא נוח.
לדעתו אין כאן מחלוקת האם טוב שנברא או לא טוב, אלא ודאי שטוב, וכל המחלו' היא האם זה נוח.

Re: אם כעבדים

פורסם: ו' יוני 28, 2019 12:21 pm
על ידי סגי נהור
ח. רוזנברג כתב:למו"ר הרב פייבלזון שציטוטיו פתחו את הדיון, יש הסבר אחר במחלוקת אם נוח לו שנברא או לא נוח.
לדעתו אין כאן מחלוקת האם טוב שנברא או לא טוב, אלא ודאי שטוב, וכל המחלו' היא האם זה נוח.

אינו חידוש שלו וכבר נידון בעבר - ראה כאן.

Re: אם כעבדים

פורסם: ו' יוני 28, 2019 3:51 pm
על ידי ח. רוזנברג
סגי נהור כתב:
ח. רוזנברג כתב:למו"ר הרב פייבלזון שציטוטיו פתחו את הדיון, יש הסבר אחר במחלוקת אם נוח לו שנברא או לא נוח.
לדעתו אין כאן מחלוקת האם טוב שנברא או לא טוב, אלא ודאי שטוב, וכל המחלו' היא האם זה נוח.

אינו חידוש שלו וכבר נידון בעבר - ראה כאן.

אדרבה. כשהולכים בדרך טובה פוגשים עוד אנשים, ואולי הם אפילו אלו שהורו וחידשו את הדרך הטובה ההיא.

Re: אם כעבדים

פורסם: ו' יוני 28, 2019 6:38 pm
על ידי חרסון
וכידוע שהרב פייבלזון (הי'?) לומד לקו"ת מידי ש"ק....

Re: אם כעבדים

פורסם: ש' יוני 29, 2019 9:34 pm
על ידי עושה חדשות
רמב"ן דברים פרק ו
והנה אנחנו חייבין לעשות רצון הבורא, שהוא אלהינו ואנחנו עמו וצאן ידיו, ואין בכל מצותיו רק טוב. ועוד שתהיה לנו צדקה לפני ה' אלהינו, ויתן לנו שכר טוב בעשיית כל המצות האלו. קרא גמול המצות "צדקה", כי העבד הקנוי לרבו שהוא חייב לעבוד אותו, אם יתן עוד שכר בעבודתו צדקה יעשה עמו.

Re: אם כעבדים

פורסם: א' יוני 30, 2019 12:09 pm
על ידי ישא ברכה
מקדש מלך כתב:חשבתי (ולא עיינתי כלל), שאולי מחלוקת בית שמאי ובית הלל אם נח לו לאדם שנברא או שלא נברא קשורה קצת למחלוקת הזו.
שאם הכוונה העיקרית היתה על מנת להיטיב מה שייך לומר שלא נח לו לקבל הטובה.
מה שאין כן אם עיקר כוונת הבריאה היא צורך גבוה.

אמנם אין הדברים נראים כלל. ולכאורה הכוונה דלפי מצבו בעולם הזה, שמספיק לו מעט, הרי הטוב שהיה לנשמתו למעלה היה הרבה יותר. והו 'נח' לו, היינו לפי הרגשתו כעת. אולם אליבא דאמת ודאי שבריאתו היתה הטבה גדולה בשבילו אשר אין טובה למעלה הימנה.

ומי שיוכל לבאר את המחלוקת מפי סופרים ופרים ואיך משתלב עם עניננו יבורך.


אם אינני טועה, אכן מחמת קושייתך ברור שדברי הגמרא צריכים ביאור. (ובכלל הלוא לא יעלה על הדעת שבורא עולם שכל דרכיו צדק ומשפט, יברא אדם שלא נוח לו בכך). אם זכרוני אינו מטעה אותי, ראיתי בדברי הגר"א שתי פירושים על מה בדיוק נחלקו.

(ובכלל הדיבורים על עבודה צורך גבוה, נכנסים באין כניסה בעיקרי האמונה. המקסימום שניתן לומר שאין לנבראים הבנה למה הקב"ה ברא את העולם. למרות שיש כל מיני ציטוטים שונים שיתכן להוציא מהם מסקנה זו. עם זאת דברי חז"ל כמו נתאווה הקב"ה לעשות לו דירה בתחתונים אינו סותר כלל. הקב"ה חפץ להטיב והטוב הוא השראת השכינה, וכמו שה' אומר למשה אני אעביר כל טובי על פניך וקראתי בשם ה' לפניך. ידיעת הבורא זהו טוב ה').

Re: אם כעבדים

פורסם: ד' יולי 15, 2020 10:42 pm
על ידי עושה חדשות
תולדות יצחק להר"י קארו כתב:ולא אתכם לבדכם אנכי כרת את הברית הזאת ואת האלה הזאת. כי את אשר ישנו פה עמנו עמד היום לפני ה' אלהינו ואת אשר איננו פה עמנו היום. כי אתם ידעתם את אשר ישבנו בארץ מצרים ואת אשר עברנו בקרב הגוים אשר עברתם... ובזה יש שתי ספיקות גדולות. הספק הראשון, מאיזה צד היה רשות לדור ההוא, להכניס בברית ואלה לדורות העתידים להיות שעדין לא נולדו ולא היו בעולם, והיו יכולין לומר אח"כ אין עלינו ברית ואלה, ואנו מסלקין עצמנו מזה ונהיה כגוים אשר סביבותינו, ואם תאמר שלא הכניסו בברית לדורות העתידים אלא לדור ההוא לבד, אי אפשר שהנה אמר ואת אשר איננו פה... אבל דרך הפשט נפרש שאם לראובן עבד, ידוע שכל בניו שיוליד בעודו עבד הם עבדים לראובן, ואם מכרו לשמעון, כל הבנים שיוליד בעודו עבד לשמעון הם עבדיו, וכן שפחה שילדה בנים בעודה שפחה האשה וילדיה תהיה לאדוניה, וישראל היו עבדים לפרעה, ואילו לא הוציא הקדוש ברוך הוא את אבותינו ממצרים עדיין אנו ובנינו עבדים היינו לפרעה, והקב"ה קנה לישראל מפרעה להיותם עבדים לו, שנאמר [ויקרא כה נה] עבדי הם אשר הוצאתי אותם מארץ מצרים, ואם כן כל הבנים שיולידו ישראל הם עבדים להשי"ת, וחייבין לעשות כל מה שיגזור עליהם, ולזה אמר ולא אתכם לבדכם אנכי כורת את הברית הזאת ואת האלה הזאת, כי אשר איננו פה, וכי תאמרו איך אפשר לכרות ברית עם הדורות העתידים, לזה אמר כי אתם ידעתם את אשר ישבנו בארץ מצרים, כלומר ישבנו עבדים הנה שמשה רבינו ע"ה עצמו התיר הקושיה.


אם מבססים את החיוב על כריתת הברית, ובהעלם ענין המחויבות כעבדים, לכאו' צריך למצוא ישוב אחר בדרך הפשט כיצד זה חל על אשר איננו פה.

ואף להר"י קארו צ"ע בגר שנתגייר ובנו מחוייב במצוות וכל זרעו אחריו, לא מחמת שאבותיו נפדו מבית עבדים במצרים, אלא מחמת עצם הקבלה שקיבל אביו להיכנס בברית.