מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לטוס לאומן באמצע 7 ברכות..

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: לטוס לאומן באמצע 7 ברכות..

הודעהעל ידי שליטא » ב' אוגוסט 01, 2011 3:44 pm

עשוי לנחת כתב:קצת נסחפתם רבותי, מדובר כאן על אחד מענקי הדורות.
למרות שאיני ברסלבער, אך כאדם שאכפת לו היה לי מאוד קשה כל הענין הזה שהר"ן דיבר על עצמו שבחים שלפעמים ממש קשה לשמוע כביכול.
שלחתי מישהו לשאול זאת להגאון ר' צבי חשין שליט"א, [שכידוע אפשר לראות בישיבת מיר בסוף סדר א' וסדר ב' שעומדים אליו תור ארוך לשאול אותו שאלות בכל חלקי התורה כולה ממש, ועל כל דבר הוא משיב בלמדנות ובקיאות עצומה, והיה תלמידו חביבו של הגר"נ פרצוביץ זצ"ל, ובד בבד הוא מוסר גם שיעורים מתוקים בליקוטי מוהר"ן ובספר הזהר] ואמר שיש בנושא זה אריכות גדולה מאוד, וקשה לתמצת את הענין, אך ניתן לראות שלאורך כל הדורות אלו שחדשו מהלך בחכמת הקבלה דייקא, נודעו בכך ששבחו את עצמם, החל מרשב"י בזוהר שכתוב שם לפעמים דברים מבהילים שאמר על עצמו, או שאמרו עליו תלמידיו בנוכחותו, ואח"כ האריז"ל שאמר על עצמו שבחים, וכן הרמח"ל [איני זוכר היכן] אומר על עצמו שבחים גדולים, ואח"כ הבעש"ט ור"נ, שכל אחד מהם חידש מהלך בדרך הקבלה, ויש לזה הסבר עפ"י קבלה שהיו חייבים לנהוג כך.
[שלא יבואו החכמים שבינינו ויזעקו על השוואת רשב"י לר"נ, אף אחד כאן לא השווה ביניהם ודו"ק]
אני לא נעול על מה שהוא אמר, אך מהקצת ממה שהוא חשף ואבדתי את הראש [בפרט שחברי ששב אלי לא זכר את כל המ"מ], הבנתי שמדובר בנושא עמוק, ואין לי הקטן אפשרות לבקר ולהעיר על הנהגת גדולי ישראל. ומאז החלטתי שלא כל דבר אני חייב להבין. יש אנשים גדולים ממני.
מי שבאמת בוער לו הענין ומפחד להסתכן בגחלתם, יכול לבוא לברר את הענין עם הנ"ל, ולא לשלוח תגובות מזלזלות באשכול זה.
יצא לי פעם אחת לשמוע שיעור של ר' צבי על ליקוט"מ במשך שעתיים על פיסקה אחת, כמה ים של חומר שהיה שם, החל מגמרות ומדרשים וכלה בקבלת האר"י ללא סוף שטמונה בכל משפט בלקוט"מ. [לצערי לא הלכתי יותר לשמוע אותו, פשוט צריך בשביל זה הרבה ריכוז, אך ישנם הרבה אברכים ממיר שהולכים לשם, גם ליטאים, בעיקר בשביל לשמוע את הגאונות הטמונה בספר.]



זו תורה וזו שכרה!

אורייתא!
הודעות: 567
הצטרף: ו' אפריל 29, 2011 4:31 pm

Re: לטוס לאומן באמצע 7 ברכות..

הודעהעל ידי אורייתא! » ב' אוגוסט 01, 2011 6:28 pm

שליטא כתב:זו טעות

ר' חיים מלוואזין כתב מפורש על הגר"א (בהקדמה לספרא דצניעותא) שהגר"א הגיע לדרגת סבוראיים אני ראיתי את זה מפורש (ועוד הרבה מאמרים על הגרא בשם תלמידיו) אלא ששכחתי את שמו של הספר בע"ה אביא את שמו של הספר
חוץ מזה שר' חיים מלוואיזין (או בנו של הגר"א?) אמרו שהאריזל הגיע לדרגת תנאים ואפילו נביאים וזה דברים מפורשים שכתובים גם בשמו של מהרח"ו אלא שבישיבות מסויימות מעלימים את הנתונים הללו מכל מיני טעמים למיניהם...


מה שכתבתם:
שכתב הגר"ח מוולאזין שהגר"א הגיע לדרגת סבוראים. אה"נ כדבריך...
רק יש לי לשאול, והלא, כיון שהיוצא מן הציטוטים לעיל הוא כדלהלן:
שרבינו נחמן אמר על עצמו שמצד חוכמתו כל חכמי ישראל כקליפת השום לידו, כולם יכול להניחם תחת כפות רגליו, לא מבעיא שבני דורו קטנים לידו, אלא אף תנאים ואמוראים, כי הוא השיג מה שלא השיגו הם, וחידושיו ממקום גבוה שלא השיג ממנו שום אדם מזמן אדם הראשון ועד עתה ומעתה ועד עולם, והיה קץ במה שנתגלו לו חידושים ממקומות הנמוכים מזה שכבר חידשו ממנו אחרים, ורצה רק מאותו מקום גבוה שלא חידש ממנו שום אדם, זכה ליחידה בתכלית מדרגתה הנשגבה. ולא רק בחכמתו והשגתו גדול הוא מכולם אלא אף ביראתו, כי כל שאר הצדיקים גם הם צריכים לחזור בתשובה וצריכים שיורה להם הדרך, כי כל העולם צריך לו גם אלו הצדיקים, כי אחר שנתגלה הוא בעולם אי אפשר להתקרב להשי״ת ולהיות אדם כשר באמת בלא שקרובים אליו. ולא רק ביראתו גדול הוא מכולם אלא אף במידותיו כי הוא ענו יותר מכל צדיקי הדור, וכבר בא למדרגת משה רבינו בענוה. ולא רק במידותיו אלא אף בשבירת התאוות כי נקי הוא לגמרי לגמרי מכל תאווה, ושאר הצדיקים גם אלו שזכו לא באו למדרגה זו שאיש ואשה שוים בעיניהם כי הם אינם נקיים לגמרי ודומים הם לעור המעובד שמ״מ נשאר בו קצת ריח שאינו טוב, אבל הוא כ״כ נקי עד שאינו מבין כלל כיצד תנאים ואמוראים היה קשה אצלם הענין.
גם כל קיום העולמות תלוי בו, עליונים ותחתונים אם היו שומעים תורה אחת עם הניגון והריקוד שלה כבר היו בטלים כולם. ואין בכח שום אחד לתקן עצמו אפילו בתשובה, ואפילו עבירה אחת, אבל הוא עושה תשובה במקומם ומכפר על כל עוונותיהם ובכוחו לכפר גם על העתיד.
כל המתקרב אליו מובטח לו עולם ומלואו, הקטן שבאנשים המקורבים אליו יזכה למה שלא זכה גדול המפורסמים, והקטן שבאנשי שלומם יתקנאו בו גדולי המפורסמים, ובכוחו לעשות כולם לצדיקים גמורים.
ויכול היה לגלות מגדולתו וכל העולם היו רצים אחריו אלא שלא רצה, יכול היה לגלות מיראתו וכבר אי אפשר היה להתקרב לביתו ד׳ אמות אלא שלא רצה, יכול היה להביא משיח אלא שלא רצה, יכול היה לכתוב ביאור על כל הש״ס כי חידושי גפ״ת הם קלים מאוד אלא שלא היה לו חשק, ועוד דברים יכול היה לעשות אלא שלא רצה [לעשות לא רצה אך לספר רצה].
הרי שלא הניח לשום בריאה איזה מעלה להתגדר בה, כי בכל הוא ראש וראשון עד הקצה האחרון.

והנה דברים כעין אלו בכמותם ובאיכותם לא שמענו על שום חכם ששבחוהו כן!!!, ואין צריך לומר שלא שמענו שישבח הוא לעצמו, שנאמר ״יהללך זר ולא פיך״ ובגמ׳ [עירובין נג׳] א״ר יוחנן לבן של ראשונים כפתחו של אולם [זה ר״ע], ושל אחרונים כפתחו של היכל [זה ר״א בן שמוע] ואנו כמלוא מחט סידקית. הרי שר׳ יוחנן שהיה מגדולי האמוראים, ובקפידתו עניש וקטיל, וגם החיה לרב כהנא אחר שהרגו בקפידתו, והיה יושב בשערי טבילה ולא מסתפי, ועשה זה על מנת שיסתכלו בו ויולידו כמותו, ואמרו עליו שאין שיעור ליופיו, ובהסתלקותו בכה על האי שופרא דבלי בעפרא, גדול הדור היה וודאי הכיר מעלתו היטב כדמצינו בכמה מקומות שהקפיד על כבודו מפני תורתו, ואעפ״כ חשב לר׳ עקיבא ור״א בן שמוע [שהיו רק כמה דורות לפניו] לגדולים לאין ערוך ביחס אליו, ליבם כפתחו של אולם ושל היכל ואנו כמלוא מחט סידקית.
ובשבת [קיב:] אמר ר׳ זירא אם ראשונים בני מלאכים אנו בני אנשים ואם ראשונים בני אנשים אנו כחמורים ולא כחמורו של ר׳ חנינא בן דוסא ושל ר׳ פנחס בן יאיר אלא כשאר חמורים הרי שירידת הדורות בין בחכמה בין בקדושה כלל פשוט הוא, ואין זה עולה כלל בקנה אחד עם כל אמירותיו, לא שאינו מסכים לכלל זה רק שהוא יוצא מן הכלל ורק הוא יצא מן הכלל כי אפילו המיוחדים שמנה שחידשו דברים והם הרשב״י והאר״י והבעש״ט מבואר מדבריו שעליהם כן חל הכלל של ירידת הדורות, שהרי אמר אפילו הבעש״ט, ושוב הוסיף אפילו האר״י ז״ל, ושוב הוסיף אפילו הרשב״י, אלמא סבר שהאר״י ז״ל למטה מרשב״י והבעש״ט למטה מהאר״י מפני ירידת הדורות כמובן, אבל הוא למעלה מכולם עם היותו אחרון שבכולם. ובכל כך הפלגה יצא מן הכלל בלא שום שיעור.
אפילו אם האמין שנתקיים בו כל הנז״ל מה הצורך הגדול שראה לפרסם כל הנזכר לחזור ולשנות ולשלש ולא להניח שום מעלה מלדבר בה ולהזכיר תמיד שהוא ראש וראשון לאותה מעלה.
ואם מצינו ברבותינו מישהו שנשתבח בעצמו אינו אלא באיזה פרט ולאיזה צורך, כהא דתניא בברייתא [סוף מס׳ סוטה] ״משמת רבי בטלה ענוה ויראת חטא, אמר ליה ר׳ יוסף לתנא לא תתני ענוה דאיכא אנא, אמר ליה רב נחמן לא תתני יראת חטא דאיכא אנא״.
ומפני הקושיא המתבקשת כיצד רבי כתב זאת כתב הרמב"ם: [בפיהמ"ש שם] שתלמידיו של רבי הם שהוסיפו דבר זה במשנה. [וידועים דברי הרדב"ז והחיד"א בכמה מקומות שתלמידיו של רבי הוסיפו כמה דברים במשנה אחר מותו, עיין עין יצחק ח"א כללי המשנה].
ועל דברי רב נחמן ורב יוסף. פירש המהרש״א וז״ל: ״אין דרך החכמים להתפאר ולהשתבח במעלתם וכמ״ש ׳יהללך זר ולא פיך׳ מ״מ כדי שלא יהיה שונה הברייתא בטעות אמרו כן וכו׳״, אבל רבי נחמן ע"ה אמר בלא שום צורך ״אני ענו מכל המפורסמים״, ״אני עניו בתכלית הענוה״, וכן גבי היראה אמר ״אם הייתי רוצה לגלות מהיראה שלי לא היו יכולים לעמוד בד׳ אמות סמוך לביתי״. [וודאי דנוכל לתרץ זאת באומרינו שרבי נחמן ראה צורך בכל זה אך לא ברור כיצד נוכל לומר כן מכמה סיבות].
וגבי משה רבינו התורה היא שמעידה עליו שהיה ענו מכל אדם וכמ״ש בסיפרי, וראה ב׳אור החיים׳ שכתב שהוצרך הכתוב להודיע זאת כאן שהאיש משה ענו מאוד לומר שמצד ענוותנותו לא השיב לאהרון ומרים שום תשובה והוצרך הקב״ה להודיעם ההפרש שבין נבואת משה רבינו לשאר הנביאים, כי משה רבינו שהיה ענו מכל אדם ובדעתו הוא למטה ח״ו מכל אשר על פני האדמה איך ישוער ח״ו שיאמר תשובה שיצא ממנה שהוא גדול מכל הנביאים, לכן בא המאמר מה׳ והשיבם, עיין שם.
וראה בתנחומא [פנחס ח׳] שכאשר משה רבינו אמר לשופטים ״והדבר אשר יקשה מכם תקריבון אלי ושמעתיו״ נענש על הדבר ואמר לו הקב״ה, הדין שאין אתה יודע נשים יודעות אותו הרי שאע״פ שהיה ענו מכל אדם, או אדרבה מפני שהיה ענו מכל אדם דקדק עמו הקב״ה על אמירה זו.
וראה עוד תמורה (טז.) אמר רב יהודה אמר רב בשעה שנפטר משה רבינו לגן עדן אמר לו ליהושע שאל ממני כל ספיקות שיש לך אמר לו רבי כלום הנחתיך שעה אחת והלכתי למקום אחר, לא כך כתבת בי ומשרתו יהושע בן-נון לא ימוש מתוך האוהל, מיד תשש כוחו של יהושע ונשתכחו ממנו שלוש מאות הלכות ונולדו לו שבע מאות ספיקות, עיי״ש ובמהרש״א שכתב שזה מפני שנתגאה יהושע לומר שיודע הכל.
וראה עוד פסחים (סו:) כל המתייהר אם נביא הוא חכמתו מסתלקת, מנין מדבורה דכתיב ״חדלו פרזון בישראל חדלו עד שקמתי דבורה שקמתי אם בישראל״, ופרש״י משום יוהרא היתה משפלת המנהיגים שלפניה ומתפארת לעצמה.
ועוד מצינו בשמואל הנביא שנענש על שאמר ״אנוכי הרואה״, שכאשר בא שאול לעירו נפגש בשמואל בתחילה ושאלו ״הגידה נא לי אי זה בית הרואה״ והשיבו שמואל ״אנכי הרואה״, ואמרו רבותינו שנענש על כך ונסתלקה ממנו נבואה, אמר לו הקב״ה הנך אומר ״אנכי הרואה״ בא וראה, ושלחו אצל ישי וטעה לחשוב את אליאב למשיח ה׳, הרי ששמואל הנביא אע״פ שהיה רק כמשיב לשאול ע״מ לסייעו למצוא חפצו נענש שנסתלקה נבואתו ואילו רבי נחמן נתפאר בעצמו בלא שואל ובלא צורך, ומה הוא אומר? - ״מי רואה כמוני?״, לא רק על עצמו אמר אלא אף על בנותיו אמר [חיי מוהר"ן תקפג] ״שיש להן רוח הקודש קרוב לנבואה ומבתי שרה איני מדבר כלל״, וזה מלבד כל שאר מעלותיו שהיה מפרסמם בלא שום שואל וחוזר ושונה ומשלש ומאריך הרבה בכל הנז״ל ובדרך התפארות כמש״כ תלמידו בהרבה מקומות בלשון ״התפאר בעצמו ואמר״, וכפי הנראה מכל הנז' בספרים עסק עם תלמידיו בסיפור שבחיו לא פחות מבלימוד תורותיו ואולי יותר...
ועדיין צריך להתיישב בזה

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: לטוס לאומן באמצע 7 ברכות..

הודעהעל ידי שליטא » ג' אוגוסט 02, 2011 2:24 am

ביחס לדברי אורייתא

אשאל אותך שאלה תמימה.. (במקום שאני אגיד לך מה שידוע לי אני מעדיף שסוף סוף יקום החכם ויגיד לי מה שידוע לו.. אבל שיהיה מתוך כתבי הקודש וחזל.. ובמילים אחרות לא מסברות כרס למיניהם, כי כבר שבעתי מזה..)

א. האם לפי היהדות אחרון יכול להגיע לדרגת ראשון או אפילו לעקוף את הדרגה הזו?? אם כן תביא לכך מקור ואם לא תביא לכך מקור..

ב. האם יצא לך לקרוא את הספר 70 תיקונים לרמח"ל?? האם קראת שם מה אדם הראשון וכן משה רבינו ועוד ועוד ועוד (אלא שלא צריך לומר זאת) אמרו על הרמח"ל?? (ישנו הבדל בין מה שכתבו על הרמחל לבין מה שרבינו אמר על עצמו אלא שיש בזה ענין גדול מאד מדוע הדברים נכתבו כך ולא אחרת ובהזדמנות אם יהיו אוזנים קשובות נכתוב על זה משהו)

ג. קראת פעם את שבחי האריז"ל?? ומה שמהרח"ו כתב ורמז על האריז"ל?? שמימי רשבי ועד האריזל כו' כו' כו' קראת??

ד. קראת בתיקוני הזוהר מה שיוסף הצדיק אמר לאחים שלו ?? ומדוע הוא קימם אותם?? [אם אני לא טועה מדובר בתיקון יג' שם יוסף הצדיק אומר (ולפי יוסף הצדיק זה נקרא לגלות - חחחח) לאחים שלו שכל השפע שלהם עובר דרכו וכל השפע של כל העולמות עובר דרכו כו' קראת??]

חכם בן ציון אבא שאול זיע"א היה נוהג לומר שעל ידי לימוד יסודי ממלא מתורצות כל הקושיות...

לכן לפני שאענה לך על כל הקושיות שלך בא נעזוב כרגע את הסוגיא הזו שנקראת ברסלב ונתמקדם בסוגיא הזו שנקראת צדיק יסוד עולם (או יחידי הדורות)
הסוגיא הזו של צי"ע היתה מאז ומעולם עוד לפני ר' נחמן מברסלב (אלא שר' נחמן מברסלב פרץ/פתח את כל השערים.. ולא לחינם הבן של יהודה נקרא פרץ כו' )

לכן תענה לי על השאלות הנ"ל בלי קשר לר' נחמן מברסלב ולאט לאט נגיע לסוגיא הזו שנקראת ברסלב, מקובל עליך??

אוהב אוצר
הודעות: 2997
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: לטוס לאומן באמצע 7 ברכות..

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ג' אוגוסט 02, 2011 2:35 am

ההנהלה יכולה בבקשה לנעול את האשכול הזה???

מספיק יש מי שמוריד את הרמה של הפורום מידי פעם.

אורייתא!
הודעות: 567
הצטרף: ו' אפריל 29, 2011 4:31 pm

Re: לטוס לאומן באמצע 7 ברכות..

הודעהעל ידי אורייתא! » ג' אוגוסט 02, 2011 3:22 pm

שליטא כתב:אשאל אותך שאלה תמימה.. (במקום שאני אגיד לך מה שידוע לי אני מעדיף שסוף סוף יקום החכם ויגיד לי מה שידוע לו.. אבל שיהיה מתוך כתבי הקודש וחזל.. ובמילים אחרות לא מסברות כרס למיניהם, כי כבר שבעתי מזה..)

מקובל עלי, אע"פ שכל מה שכתבתי הינו ע"פ כתבי הקודש וחז"ל... ולא מסברות כרס!!!
שליטא כתב:א. האם לפי היהדות אחרון יכול להגיע לדרגת ראשון או אפילו לעקוף את הדרגה הזו?? אם כן תביא לכך מקור ואם לא תביא לכך מקור..

הנה אמרו חז"ל [שבת קיב ב] אם הראשונים כמלאכים אנו כבני אדם אם ראשונים וכו', לפי שהדורות הולכין ומתמעטין.
ועי' פנים יפות ויקרא פרק כג לרבי פינחס ב"ר צבי הירש הלוי הורוויץ שכתב בזה"ל: "במיתת צדיקים נאמר [סנהדרין קיא א] חבל על דאבדין מפני שאחז"ל שבכל דור ודור מתמעטין דכתיב [שם כט, יד] ואבדה חכמת חכמיו וגו' ואמרו אם ראשונים כמלאכים אנו כבני אדם [שבת קיב ב].
וכתב הרמב"ם בהקדמתו למשנה: בעניין הייחס לדברי הראשונים. לפי שהם עליהם השלום על אף שהיו שוקדים על הלמודים וטובי שכל ומוכשרים וכו' היו מיחסים חסרון לעצמם בהשואה לקודמיהם, והוא אמרם לבן של ראשונים כפתחו של אולם ושל אחרונים אפילו כמחט סדקית אינו. כ"ש אנחנו שעם אבדן המדע והחכמה מאתנו כמו שיעד לנו יתעלה לכן הנני יוסיף להפליא את העם הזה הפלא ופלא ואבדה חכמת חכמיו ובינת נבוניו תסתתר, וכו'. ע"ש.
ועי' מהרש"ל בים של שלמה מסכת חולין בהקדמה: "..אנו יתמי דיתמי, שלב דורותינו אינם אלא כפתחו של מחט סדקית, ואם הראשונים כמלאכים אנו כחמורים ממש, איזה ספר ואיזה חיבור שיספיק לנו, ק"ו בן בנו של ק"ו לעשות ספרים לספקות, ולקוצר השגתינו אין קץ ותכלית..".
ואולי יקשה עליך דברי הרמב"ם הלכות תשובה פרק ה ה"ב: "אל יעבור במחשבתך דבר זה שאומרים טפשי אומה"ע ורוב גולמי בני ישראל שהקב"ה גוזר על האדם מתחלת ברייתו להיות צדיק או רשע, אין הדבר כן אלא כל אדם ראוי לו להיות צדיק כמשה רבינו או רשע כירבעם...". עי' לרבי אלחנן ווסרמן בקובץ מאמרים ואגרות [עמ' נו] שבאמת הדבר פשוט מאוד שאי אפשר לשום אדם להגיע למדרגת משרע"ה לא בצדקותו ולא בנבואתו [ע"ש ביאור הרמב"ם] ועוד כתב [שם] ואף שבודאי אפילו אם יעבוד אדם בכל כוחותיו אלפי אלפים שנה לא יגיע לקרסוליו של משה רבינו עליו השלום וכו' עכ"ל. ע"ש.
ודבר ברור הוא ללא צל של ספק שלא יוכל האדם להגיע לדרגת ולמעלת ראשונים כמלאכים, ואף ראשוני האחרונים או אחרוני האחרונים אי אפשר שנגיע למעלתם, מצד ירידת הדורות כמובן. [והיינו טעמא שלעולם אי אפשר ע"י סברא של אחד מהאחרונים לחלוק על הרמב"ם או הרשב"א נ"ע].
שליטא כתב:ב. האם יצא לך לקרוא את הספר 70 תיקונים לרמח"ל?? האם קראת שם מה אדם הראשון וכן משה רבינו ועוד ועוד ועוד (אלא שלא צריך לומר זאת) אמרו על הרמח"ל?? (ישנו הבדל בין מה שכתבו על הרמח"ל לבין מה שרבינו אמר על עצמו אלא שיש בזה ענין גדול מאד מדוע הדברים נכתבו כך ולא אחרת ובהזדמנות אם יהיו אוזנים קשובות נכתוב על זה משהו)

שליטא כתב:ג. קראת פעם את שבחי האריז"ל?? ומה שמהרח"ו כתב ורמז על האריז"ל?? שמימי רשב"י ועד האריז"ל כו' כו' כו' קראת??

שליטא כתב:ד. קראת בתיקוני הזוהר מה שיוסף הצדיק אמר לאחים שלו ?? ומדוע הוא קימם אותם?? [אם אני לא טועה מדובר בתיקון יג' שם יוסף הצדיק אומר (ולפי יוסף הצדיק זה נקרא לגלות - חחחח) לאחים שלו שכל השפע שלהם עובר דרכו וכל השפע של כל העולמות עובר דרכו כו' קראת??]

וודאי הוא שמצאנו בכל הדורות אצל הרבה מגדולי ישראל איזה שבח שיצא מדבריהם על גודל מעלתם, ויש שהפריזו יתר על המידה מפני הצורך שראו בדבר... אך עכ"פ שים לב:
לא נמצא!!! מאז היותינו לעם לא נביא ולא חכם לא תנא ולא אמורא לא ראשון ולא אחרון שיתפאר בעצמו כדרך שרבי נחמן התפאר בעצמו, כי לא פסיק פומיה מלשבח לנפשיה בכל מילי, הוא ראש וראשון לנבואה לחכמה לענוה, לא רק ביחס לבני דורו, אלא אף השיג מה שלא השיגו בדורות ראשונים.
וגם אם בזה נמצא איזה יישוב עכ"פ דבר נוסף צריך עדיין להבין: מ"ט ראה צורך בשביל לספר רום מעלתו, להשפיל לאחרים?ובזה צריך עדיין להתיישב.
שליטא כתב:חכם בן ציון אבא שאול זיע"א היה נוהג לומר שעל ידי לימוד יסודי ממלא מתורצות כל הקושיות...

אם כבר הזכרת את חכם בן ציון אז יש לי קובץ שמע שהייתי שולח למי שחפץ באישי. בו אפשר לשמוע מה דעתו הצרופה של החכם הזה בעניין זה...

אורח לרגע.
הודעות: 137
הצטרף: ו' דצמבר 24, 2010 1:56 pm

Re: לטוס לאומן באמצע 7 ברכות..

הודעהעל ידי אורח לרגע. » ג' אוגוסט 02, 2011 4:27 pm

אורייתא,
אני לא חסיד ברסלב, אבל כשאני מעיין בספר ליקוטי מוהר"ן, אני חש עפר תחת כפות רגליו. ולהזכירך, רבי נחמן נסתלק מן העולם בגיל 38.
אני בטוח במאת האחוזים שאתה מתייחס אל רבי נחמן כאל חבר מן הכיתה בעל רמה זהה פחות או יותר.
העובדה הזו מוכחת ומוכרחת מסגנון התקפותיך הפרועות [המועתקות מהקובץ הידוע].
אחרת אי אפשר להבין כיצד אתה מתיימר לעפר את דמותו בעפר רק מפני הנהגה מסויימת שאינך מצליח להבין אותה.

כיון שכך, פונה אני ל'שליטא' ואומר: אין טעם לענות על קושיות של סתם מקשן שיצק מראש את הנחותיו לתבניות מבעבעות של זילזול, לעג וקלון.
חבל על הזמן! וחבל על הכח!

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: לטוס לאומן באמצע 7 ברכות..

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' אוגוסט 02, 2011 4:51 pm

ר' חיים מלוואזין כתב מפורש על הגר"א (בהקדמה לספרא דצניעותא) שהגר"א הגיע לדרגת סבוראיים אני ראיתי את זה מפורש


לא מצאתי לפי שעה אולי תביא לנו מקום.

לעומת זאת מצאתי שכתב שם כך על הגר"א אחרי שהפליג בשבחיו: מי ראה כאלה בדורות אלו, ומי שמע כזאת בכמה דורות שלפניו הנמצא כזה. שזה כמובן הפוך בדיוק.

אורייתא!
הודעות: 567
הצטרף: ו' אפריל 29, 2011 4:31 pm

Re: לטוס לאומן באמצע 7 ברכות..

הודעהעל ידי אורייתא! » ג' אוגוסט 02, 2011 7:49 pm

אורח לרגע. כתב:אורייתא,
אני לא חסיד ברסלב, אבל כשאני מעיין בספר ליקוטי מוהר"ן, אני חש עפר תחת כפות רגליו. ולהזכירך, רבי נחמן נסתלק מן העולם בגיל 38.

אורח לרגע. כתב: אני בטוח במאת האחוזים שאתה מתייחס אל רבי נחמן כאל חבר מן הכיתה בעל רמה זהה פחות או יותרהעובדה הזו מוכחת ומוכרחת מסגנון התקפותיך הפרועות [המועתקות מהקובץ הידוע].
אחרת אי אפשר להבין כיצד אתה מתיימר לעפר את דמותו בעפר רק מפני הנהגה מסויימת שאינך מצליח להבין אותה..

יודע תעלומות הוא יודע.
שרבי נחמן ע"ה עטרה לראשי.

אני עצמי לומד רבות בספר ליקוטי מוהר"ן, ובשאר ספרים!
מה שכן, אוהב האמת אני, וקושיא שיש לי על מאן דהו, יהיה אשר יהיה, לא אמנע עצמי מלאומרה.
וידועים דברי הגינת ורדים חלק חו"מ כלל ה ס"ט: "והנה באתי במגלת ספר להודיע כי מחלוקת הרבנים ה"י בריב זה היא מחלוקת לש"ש ואלו ואלו דברי אלקים חיים ואל יאמר האומר אם נכריע לאחד מן הצדדין אנו סבורים שדברי הצד האחר הם דברים שלא כהוגן ואין להם על מי שיסמוכו ח"ו כי ידוע למי שעמד על דבריהם שהם דברים עמוקים והדברים עתיקים ותורתינו הקדושה היא ארוכה מארץ מדה ורחבה מני ים ויש פנים לכאן ולכאן וידוע מ"ש הנשר הגדול הרמב"ן בהקדמת ספר מלחמות ה' על מה שהשיב למה שהשיג הרז"ה על הרי"ף זל שאין בחכמה הזאת מופת ברור כגון חשבוני התשבורת ונסיוני התכונה אבל נשים כל מאודנו להרחיק א' מן הדעות בסברו' מכריעות עם הסכמת השכל הנכון וזאת תכלית יכלתנו וכונת כל חכם ירא אלקים בחכמת הגמ' עכ"ל.
ובשו"ת יביע אומר חלק א - אורח חיים בפתיחה הביא דברי הגר"ח מוולוזי'ן בספר רוח חיים (פרק קמא דאבות משנה ד'), שכתב וז"ל: ואסור לו לתלמיד לקבל דברי רבו כשיש לו קושיות עליהם ולפעמים יהיה האמת עם התלמיד, וכמו שעץ קטן מדליק את הגדול. וזהו ששנינו, יהי ביתך בית ועד לחכמים והוי מתאבק בעפר רגליהם, מלשון ויאבק איש עמו, שהוא ענין התאבקות מלחמה, כי מלחמת מצוה היא, וכן אנו נגד רבותינו הקדושים אשר בארץ, ונשמתם בשמי מרומים, המחברים המפורסמים וספריהם אתנו, הנה על ידי הספרים אשר בביתינו ביתינו הוא בית ועד לחכמים, והוזהרנו וגם ניתן לנו הרשות להאבק וללחום בדברים, ולא לישא פני איש, רק לאהוב האמת. עש"ב.
ועיין עוד שם ח"ד - בפתיחה שכתב דבהקדמת ספר מזמור לדוד פארדו ממהר"ד פינטו ז"ל, הובאו דברי הגאון מהר"ר כליפא בן מלכא, שהעיר על הגאון מהר"ח בן עטר בפרי תואר (סי' פד), שהקפיד מאד על מי שיבא להשיג על דבריו, וכתב, וימחול לנו כבודו, דלאו כל כמיניה לומר קבלו דעתי, כי תורה היא וכו', וכתר תורה מונח לכל ישראל ומי לנו גדול מהרי"ף שהשיגו בעל המאור וכו', והאמת יקובל ממי שאמרו, ואפילו תלמיד בפני רבו כתיב ביה לא תגורו מפני איש, והכל כשיהיה לשם שמים אדרבה מצוה קא עביד. (והביא ההיא דב"ב קל: שאין לדיין אלא מה שעיניו רואות) ע"ש. וע"ע להגאון מהר"ד פארדו במזמור לדוד (דנ"ז סע"א). שגם הוא כ' להעיר בזה על הפרי תואר הנ"ל, וכתב, דאטו מי שיראה קושיא לפי שכלו ועיונו על דברי אחד מן הראשונים, יעלים עיניו כאילו אינו רואה, כדי שלא להשיג על גדולי עולם, ותהי האמת נעדרת? חלילה, דרחמנא אמר לא תגורו מפני איש.ויודע תעלומות הוא יודע...

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: לטוס לאומן באמצע 7 ברכות..

הודעהעל ידי שליטא » ד' אוגוסט 03, 2011 2:36 am

אורייתא! כתב:
שליטא כתב:אשאל אותך שאלה תמימה.. (במקום שאני אגיד לך מה שידוע לי אני מעדיף שסוף סוף יקום החכם ויגיד לי מה שידוע לו.. אבל שיהיה מתוך כתבי הקודש וחזל.. ובמילים אחרות לא מסברות כרס למיניהם, כי כבר שבעתי מזה..)

מקובל עלי, אע"פ שכל מה שכתבתי הינו ע"פ כתבי הקודש וחז"ל... ולא מסברות כרס!!!
שליטא כתב:א. האם לפי היהדות אחרון יכול להגיע לדרגת ראשון או אפילו לעקוף את הדרגה הזו?? אם כן תביא לכך מקור ואם לא תביא לכך מקור..

הנה אמרו חז"ל [שבת קיב ב] אם הראשונים כמלאכים אנו כבני אדם אם ראשונים וכו', לפי שהדורות הולכין ומתמעטין.
ועי' פנים יפות ויקרא פרק כג לרבי פינחס ב"ר צבי הירש הלוי הורוויץ שכתב בזה"ל: "במיתת צדיקים נאמר [סנהדרין קיא א] חבל על דאבדין מפני שאחז"ל שבכל דור ודור מתמעטין דכתיב [שם כט, יד] ואבדה חכמת חכמיו וגו' ואמרו אם ראשונים כמלאכים אנו כבני אדם [שבת קיב ב].
וכתב הרמב"ם בהקדמתו למשנה: בעניין הייחס לדברי הראשונים. לפי שהם עליהם השלום על אף שהיו שוקדים על הלמודים וטובי שכל ומוכשרים וכו' היו מיחסים חסרון לעצמם בהשואה לקודמיהם, והוא אמרם לבן של ראשונים כפתחו של אולם ושל אחרונים אפילו כמחט סדקית אינו. כ"ש אנחנו שעם אבדן המדע והחכמה מאתנו כמו שיעד לנו יתעלה לכן הנני יוסיף להפליא את העם הזה הפלא ופלא ואבדה חכמת חכמיו ובינת נבוניו תסתתר, וכו'. ע"ש.
ועי' מהרש"ל בים של שלמה מסכת חולין בהקדמה: "..אנו יתמי דיתמי, שלב דורותינו אינם אלא כפתחו של מחט סדקית, ואם הראשונים כמלאכים אנו כחמורים ממש, איזה ספר ואיזה חיבור שיספיק לנו, ק"ו בן בנו של ק"ו לעשות ספרים לספקות, ולקוצר השגתינו אין קץ ותכלית..".
ואולי יקשה עליך דברי הרמב"ם הלכות תשובה פרק ה ה"ב: "אל יעבור במחשבתך דבר זה שאומרים טפשי אומה"ע ורוב גולמי בני ישראל שהקב"ה גוזר על האדם מתחלת ברייתו להיות צדיק או רשע, אין הדבר כן אלא כל אדם ראוי לו להיות צדיק כמשה רבינו או רשע כירבעם...". עי' לרבי אלחנן ווסרמן בקובץ מאמרים ואגרות [עמ' נו] שבאמת הדבר פשוט מאוד שאי אפשר לשום אדם להגיע למדרגת משרע"ה לא בצדקותו ולא בנבואתו [ע"ש ביאור הרמב"ם] ועוד כתב [שם] ואף שבודאי אפילו אם יעבוד אדם בכל כוחותיו אלפי אלפים שנה לא יגיע לקרסוליו של משה רבינו עליו השלום וכו' עכ"ל. ע"ש.
ודבר ברור הוא ללא צל של ספק שלא יוכל האדם להגיע לדרגת ולמעלת ראשונים כמלאכים, ואף ראשוני האחרונים או אחרוני האחרונים אי אפשר שנגיע למעלתם, מצד ירידת הדורות כמובן. [והיינו טעמא שלעולם אי אפשר ע"י סברא של אחד מהאחרונים לחלוק על הרמב"ם או הרשב"א נ"ע].
שליטא כתב:ב. האם יצא לך לקרוא את הספר 70 תיקונים לרמח"ל?? האם קראת שם מה אדם הראשון וכן משה רבינו ועוד ועוד ועוד (אלא שלא צריך לומר זאת) אמרו על הרמח"ל?? (ישנו הבדל בין מה שכתבו על הרמח"ל לבין מה שרבינו אמר על עצמו אלא שיש בזה ענין גדול מאד מדוע הדברים נכתבו כך ולא אחרת ובהזדמנות אם יהיו אוזנים קשובות נכתוב על זה משהו)

שליטא כתב:ג. קראת פעם את שבחי האריז"ל?? ומה שמהרח"ו כתב ורמז על האריז"ל?? שמימי רשב"י ועד האריז"ל כו' כו' כו' קראת??

שליטא כתב:ד. קראת בתיקוני הזוהר מה שיוסף הצדיק אמר לאחים שלו ?? ומדוע הוא קימם אותם?? [אם אני לא טועה מדובר בתיקון יג' שם יוסף הצדיק אומר (ולפי יוסף הצדיק זה נקרא לגלות - חחחח) לאחים שלו שכל השפע שלהם עובר דרכו וכל השפע של כל העולמות עובר דרכו כו' קראת??]

וודאי הוא שמצאנו בכל הדורות אצל הרבה מגדולי ישראל איזה שבח שיצא מדבריהם על גודל מעלתם, ויש שהפריזו יתר על המידה מפני הצורך שראו בדבר... אך עכ"פ שים לב:
לא נמצא!!! מאז היותינו לעם לא נביא ולא חכם לא תנא ולא אמורא לא ראשון ולא אחרון שיתפאר בעצמו כדרך שרבי נחמן התפאר בעצמו, כי לא פסיק פומיה מלשבח לנפשיה בכל מילי, הוא ראש וראשון לנבואה לחכמה לענוה, לא רק ביחס לבני דורו, אלא אף השיג מה שלא השיגו בדורות ראשונים.
וגם אם בזה נמצא איזה יישוב עכ"פ דבר נוסף צריך עדיין להבין: מ"ט ראה צורך בשביל לספר רום מעלתו, להשפיל לאחרים?ובזה צריך עדיין להתיישב.
שליטא כתב:חכם בן ציון אבא שאול זיע"א היה נוהג לומר שעל ידי לימוד יסודי ממלא מתורצות כל הקושיות...

אם כבר הזכרת את חכם בן ציון אז יש לי קובץ שמע שהייתי שולח למי שחפץ באישי. בו אפשר לשמוע מה דעתו הצרופה של החכם הזה בעניין זה...




א. תרשה לי לחדש לך שכל מה שנאמר ירידת הדורות זה נאמר לגבי כלל הדור אבל ליחידים שבדור לא תמיד זה נאמר כי ישנם כמה בודדים בדור שלגביהם לא נאמר בכלל ירידת הדורות!!

מנין?? יש ראיות מפורשות גם מחכמי הפשט למיניהם אבל אני לא רוצה להאריך בזה (כי אפשר להתפלפל בזה די הרבה זמן ואין בזה צורך כרגע)

ישנה ראיה מפורשת ממהרח"ו לגבי האריז"ל שהגיע לדרגת תנאים!! ראה בשבחי האריז"ל וכמו כן בע"ה בלי נדר אני אביא את המקור שבו ר' חיים מלוואזין או תלמיד אחר של הגרא (ומה לי המלאך מיכאל ומה לי המלאך גבריאל) העיד שהגרא הגיע לדרגת סבוראיים! (בגלל הטרדות לחתונה אין לי זמן לנסוע למקום שבו הספר נמצא שבו מובא גם דברי מהרח"ו שכתב כך מפורשות על האריזל וכן גם תלמידי הגרא כתבו כך מפורשות על האריזל אם זה מה שיעזור לך לקבל אני אשתדל להשיג את הספר כמה שיותר מהר ב"נ)

ב. לא ענית לי ישירות לא לשאלה ב לא לשאלה ג וגם לא לשאלה ד... זה שקראת לזה בסיכום כללי "איזה שבח שיצא מדבריהם" זה גרע יותר והיה עדיף שתאמר שאינך יודע..
(ואין לי בעיה עם זה)

מה שכתבת "לא נמצא" כו' זה רק משום שלא ענית ישירות לשאלה ב,ג,וד'.. (ודרך אגב רבינו לא שיבח את עצמו בדברי נבואה..)

זה שלא מצינו אף צדיק שיתפאר בעצמו כדרך שרבינו התפאר בעצמו זה אומר אחד משני דברים..

או שאסור לעשות את זה משום גאוה וכד'
או שיש בזה ענין תורני ונצחי שצריך פשוט להבין מהיכן הענין הזה נולד.. (מהתורה הקדושה כמובן)

מה דעתך בענין?? והאם יש לך מקור תורני בענין?? (מבלי שום סברות כרס למיניהם אפילו ממי שאתה מחשיב אותו לתלמיד חכם..)
ואם אינך יודע ובמילים אחרות אין לך שום מקור בענין (חוץ מכל מיני סברות ששמעת בכל ימי חייך..) אשמח להביא לך את מקורותי בענין..


לגבי חכם בן ציון זיע"א..
לא הבאתי את דעתו בענין ברסלב אלא את דעתו בענין לימוד העיון..

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: לטוס לאומן באמצע 7 ברכות..

הודעהעל ידי שליטא » ד' אוגוסט 03, 2011 2:38 am

אורח לרגע. כתב:אורייתא,
אני לא חסיד ברסלב, אבל כשאני מעיין בספר ליקוטי מוהר"ן, אני חש עפר תחת כפות רגליו. ולהזכירך, רבי נחמן נסתלק מן העולם בגיל 38.
אני בטוח במאת האחוזים שאתה מתייחס אל רבי נחמן כאל חבר מן הכיתה בעל רמה זהה פחות או יותר.
העובדה הזו מוכחת ומוכרחת מסגנון התקפותיך הפרועות [המועתקות מהקובץ הידוע].
אחרת אי אפשר להבין כיצד אתה מתיימר לעפר את דמותו בעפר רק מפני הנהגה מסויימת שאינך מצליח להבין אותה.

כיון שכך, פונה אני ל'שליטא' ואומר: אין טעם לענות על קושיות של סתם מקשן שיצק מראש את הנחותיו לתבניות מבעבעות של זילזול, לעג וקלון.
חבל על הזמן! וחבל על הכח!


אורח לרגע..
ברגע שאני ארגיש שהוא לא דובר אמת אני לא אמשיך לדון איתו בענין, אבל אני כן מרגיש שהוא דובר אמת ולכן אני ממשיך לדון איתו בענין

אם אתה לא מרגיש כמוני אין מה לעשות כשם שפרצופיהם שונים כו'

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15754
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: לטוס לאומן באמצע 7 ברכות..

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' אוגוסט 03, 2011 3:15 am

האשכול ננעל.
מכיון שאני קץ באריכותו ומתעצל לקוראו, אשמח לקבל באישי מן החברים, האם ראוי להשאירו על תלו או שמא למחותו מעל פני המקום (בשל ביזוי ת"ח שבו).


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 446 אורחים