עמוד 22 מתוך 91

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' אוקטובר 06, 2020 11:27 am
על ידי סדנא דארעא
עובדיה חן כתב:בתפילה על נשיא ארה"ב נאמר בסוף-בתוך שאר חולי עמו ישראל האם זה הנוסח הנהוג לאמרו על גוי חולה?
https://www.jdn.co.il/j_world/1401004/

לגבי בתושח"י איני יודע, השאלה היא אם הזכירו זכות אבות 'אברהם יצחק ויעקב'.
כי בשו"ת ערוגת הבושם (ח"א או"ח סי' ל"ג) כ' שאין להזכיר זכות אבות במי שברך על גוי.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' אוקטובר 06, 2020 11:31 am
על ידי לבי במערב
פשוט שאין לדייק כ"כ בנעשה שם. קראו את הנוסח שבסידור, ותול"מ...

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' אוקטובר 06, 2020 11:36 am
על ידי סדנא דארעא
עובדיה חן כתב:בתפילה על נשיא ארה"ב נאמר בסוף-בתוך שאר חולי עמו ישראל האם זה הנוסח הנהוג לאמרו על גוי חולה?
https://www.jdn.co.il/j_world/1401004/

דן בזה בשו"ת השואל
https://tablet.otzar.org/book/book.php? ... agenum=111

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' אוקטובר 06, 2020 3:17 pm
על ידי עובדיה חן
היה לפניו תמר שלם ויין ושניהם חביבים מה קודם לברכה.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' אוקטובר 06, 2020 3:36 pm
על ידי לבי במערב
כמדומני, שבמחלוקת הפוסקים הוא.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' אוקטובר 06, 2020 3:43 pm
על ידי עזריאל ברגר
עובדיה חן כתב:היה לפניו תמר שלם ויין ושניהם חביבים מה קודם לברכה.

למיטב זכרוני כו"ע מודו שהגפן קודם להעץ.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' אוקטובר 06, 2020 3:52 pm
על ידי יבנה
עובדיה חן כתב:היה לפניו תמר שלם ויין ושניהם חביבים מה קודם לברכה.

שולחן ערוך אורח חיים הלכות ברכת הפירות סימן ריא סעיף ד
כל הקודם בפסוק ארץ חטה ושעורה (דברים ח, ח) קודם לברכה, וארץ בתרא הפסיק הענין, וכל הסמוך לו חשוב מהמאוחר ממנו לארץ קמא; הילכך תמרים קודמים לענבים, שזה שני לארץ בתרא וזה ג' לארץ קמא. הגה: ודוקא שאוכל ענבים כמות שהן, אבל אם עשה מהן יין שקובע ברכה לעצמו בפה"ג חשובה והיא קודמת לברך עליו תחלה; אבל מעשה קדירה מחמשת מיני דגן, היא חשובה יותר מברכת היין. כל הנאמר סמוך לארץ קמא, קודם למה שנאמר סמוך לארץ בתרא, לאחר ששוה לו בסמיכה לארץ (טור).

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' אוקטובר 06, 2020 4:00 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
בספר הלכה ברורה דן בזה.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' אוקטובר 06, 2020 4:01 pm
על ידי לבי במערב
בחזו"ע הלכות ט"ו בשבט ע' עדר כ' לפרש דהרמ"א פליג על הב"י, ולשיטת המחבר אין 'הגפן' קודם לתמר.

כוונתי היתה לפוסקים בדורנו; מחילה על אי־הבהירות.

כביש שמסתיים בדרך עפר

פורסם: ד' אוקטובר 07, 2020 5:43 pm
על ידי ישא ברכה
בשכונת מגורי כל הכבישים אינם מפולשים, למעט כביש אחד שמסתיים בדרך עפר לא שימושית (בעתיד אמורים להמשיך את הכביש, אבל לעת עתה יש דרך עפר שוממת), האם נחשב כמפולש או לא לענין רה"ר בשבת.

Re: כביש שמסתיים בדרך עפר

פורסם: ה' אוקטובר 08, 2020 2:09 am
על ידי קופא דמחטא
לכאו'
לענין מבוי, מפולש תלוי במחיצה, שכל גדר רה"י תלוי במחיצה.
ולענין רשות הרבים, תלוי בשימוש,
ואם לא משתמשים אינו רה"ר ואף על פי שהוא מפולש, מ"מ אינו מבוא.
וזה מבואר בברייתא שבת ו,א
שלענין רשות היחיד נתנה הברייתא רק מידת שטח ומידת מחיצות
ולענין רשות הרבים נתנו שמות שכל הגדרתם בא מצורת השימוש שלהם
סרטיא, פלטיא, מבואות המפולשים
אם לא משתמשים במקום כפלטיא או סרטיא
או אם אם המבוא המפולש לא משמש כמקום שבאים משם
אז בהגדרה אינו נקרא מבוא
ואינו רשות הרבים

לא מצאנו שמקום שהרבים יכולים להשתמש גם אם לא משתמשים בפועל יש לו דין רשות הרבים

למעט אולי דעת הרמב"ם שבת ד,יא שמדברות והיערים הוי רה"ר.

וביאר בכסף משנה שם וז"ל
"כתב הרב המגיד מ"ש רבינו המדברות והיערים ר"ה הוא דבר מתמיה וכו' ע"כ בזמן שהיו ישראל שרויים במדבר וכו'.
כתב ה"ר אברהם בנו של רבינו
שי"מ בזמן שישראל חונים במדבר והיו מחנותיהם סדורים בו היה לגבן כמו בקעה ושדה ומאי דדמי להו
ובזמן הזה
שאין ישראל דרים בו אלא כל מי שירצה הולך ועובר בתוכו
הוא רה"ר
וטעמא דמסתברא הוא,
ולענין יערים
לא דמי לים ובקעה
שהים אין תשמישו נוח כיער
והבקעה והאצטוונית וקרן זוית
אף על פי שיש רשות לרבים להכנס לתוכן
אין להם צורך בהם כיער
שהכל צריכים לעצים ולהם דרך עליו כמדבר:

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' אוקטובר 08, 2020 11:39 pm
על ידי סגי נהור
האם מוסיפים קרוא נוסף בקריאת שמח"ת שחל בשבת?
יחד עם בראשית יש שבעה קרואים. ראיתי בפסק"ת שעורר שיש להוסיף קרוא נוסף לפ' וזאת הברכה (וצ"ע).
נראה שאין מנהג ברור בזה כיון שבחו"ל שמח"ת לעולם אינו חל בשבת.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' אוקטובר 09, 2020 8:59 am
על ידי עזריאל ברגר
סגי נהור כתב:האם מוסיפים קרוא נוסף בקריאת שמח"ת שחל בשבת?
יחד עם בראשית יש שבעה קרואים. ראיתי בפסק"ת שעורר שיש להוסיף קרוא נוסף לפ' וזאת הברכה (וצ"ע).
נראה שאין מנהג ברור בזה כיון שבחו"ל שמח"ת לעולם אינו חל בשבת.

viewtopic.php?t=29890

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' אוקטובר 15, 2020 7:40 pm
על ידי עושה חדשות
עזריאל ברגר כתב:
עושה חדשות כתב:אדם שנגמר דינו למיתה ואח"כ נשתטה, האם ממיתים אותו כדינו או לא.
(לכאו' בהל' אישתני דינא לא מצינו פטור אחרי גמ"ד, אבל שמא י"ל דהשוטה מופקע מקיום עונשין).

הרמב"ם כותב שכל מי שנגמר דינו למיתה - אין לו דם.
ואינני רואה סיבה ששטותו תפטור אותו.

הוא לא מחויב להרוג את עצמו. אנחנו מחויבים להרוג אותו.


כעת ראיתי שהג"ר יצחק זילבשטיין שליט"א השיב לפטור. (ס' מפנקסו של רופא, ברייר, עמוד 170).

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' אוקטובר 16, 2020 11:01 am
על ידי עזריאל ברגר
עושה חדשות כתב:
עזריאל ברגר כתב:
עושה חדשות כתב:אדם שנגמר דינו למיתה ואח"כ נשתטה, האם ממיתים אותו כדינו או לא.
(לכאו' בהל' אישתני דינא לא מצינו פטור אחרי גמ"ד, אבל שמא י"ל דהשוטה מופקע מקיום עונשין).

הרמב"ם כותב שכל מי שנגמר דינו למיתה - אין לו דם.
ואינני רואה סיבה ששטותו תפטור אותו.

הוא לא מחויב להרוג את עצמו. אנחנו מחויבים להרוג אותו.


כעת ראיתי שהג"ר יצחק זילבשטיין שליט"א השיב לפטור. (ס' מפנקסו של רופא, ברייר, עמוד 170).

אולי מישהו יכול להביא את דבריו?

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' אוקטובר 16, 2020 1:54 pm
על ידי אשרי יושבי ביתך
עזריאל ברגר כתב:
עושה חדשות כתב:
עזריאל ברגר כתב:
עושה חדשות כתב:אדם שנגמר דינו למיתה ואח"כ נשתטה, האם ממיתים אותו כדינו או לא.
(לכאו' בהל' אישתני דינא לא מצינו פטור אחרי גמ"ד, אבל שמא י"ל דהשוטה מופקע מקיום עונשין).

הרמב"ם כותב שכל מי שנגמר דינו למיתה - אין לו דם.
ואינני רואה סיבה ששטותו תפטור אותו.

הוא לא מחויב להרוג את עצמו. אנחנו מחויבים להרוג אותו.


כעת ראיתי שהג"ר יצחק זילבשטיין שליט"א השיב לפטור. (ס' מפנקסו של רופא, ברייר, עמוד 170).

אולי מישהו יכול להביא את דבריו?


לא ראיתי את הס' הנ"ל. אך שמעתי זאת מפי מו"ר מרן הגר"י שליט"א, שבהיותו ר"מ בישיבת לוצרן שבשוויץ, באחד מהאירועים שהישיבה קיימה עם ממשלת שוויץ, פנה אליו שופט גוי ושאלה זו בפיו - שהוא דן פושע גדול למיתה, ואחרי זה הוא נשתטה. ושח לו אותו שופט ששאל זאת חכמים מכל הדתות ולאף אחד לא היה מענה בפיו.

וסיפר הגרי"ז שליט"א את גודל ההשגחה שהייתה עמו, שימים ספורים טרם צאתו לחו"ל לשוויץ, היה בבית חמיו מרן הגרי"ש אליישיב זצ"ל וראה על שולחנו ספר צפנת פענח להגאון מרוגטשוב זצ"ל, ושם דן בחייב מיתת ב"ד ונשתטה מי חייב מיתה או לא, דמצד אחד יש מצות "וביערת הרע מקרבך", ומצד שני העיקר הוא הוידוי שקודם המיתה (כמבואר בסנהדרין דף מג דילפי' ממה שאמר יהושע לעכן), ואם הוא שוטה ל"ש שיתוודה על חטאו וא"כ יחסר לו הכפרה על חטאו. והכריע שם הצ"פ דסו"ס יש ובערת הרע מקרבך וחייב מיתה.

ואמר הגרי"ז, שראה בגליון הצ"פ שכתב ע"ז חמיו מרן הגריש"א בכתי"ק - כי בשו"ת עמק הלכה (ח"א סי' לב) חולק על זה וסובר דאין הורגין אותו, ומהטענה הנ"ל דלא שייך שיתוודה על חטאו, וא"כ העיקר חסר מן הספר.

וסח הגרי"ז שליט"א כי קידוש ה' גדול היה שאותו שופט גוי התפעל ואמר שרק בתורת ישראל מצא תשובה לשאלתו, ו"הפוך בה והפוך בה דכולה בה".

ושו"מ כעת תשובה של הגרי"ז שליט"א בענין, והביא הנ"ל בקצרה ממש. ועדיין צריך בירור במקורות הסוגיא והשיטות, ולא באתי אלא לעורר.
https://www.medethics.org.il/wp-content ... 1189a.html

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' אוקטובר 16, 2020 2:30 pm
על ידי עזריאל ברגר
העיקר הוא הוידוי?!
ואם לא יתוודה לא יהרגוהו?!

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' אוקטובר 16, 2020 2:33 pm
על ידי לבי במערב
בפשטות הביאור הוא, דהתורה תורת חסד, ועיקר כוונת העונש כדי שיתכפר לו (ואכן הוא קוטב דברי הגר"י בוימל). ועדיין הדוחק מבואר.

[אגב, מסקנת הגר"י בוימל (בסוף הסימן) לחייבו! ולא כדמטי לעיל בשמו].

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' אוקטובר 18, 2020 1:00 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
בקיצור שולחן ערוך של הרב מרדכי אליהו, סימן ל"ג הערה 2, כתוב שטוב להימנע מבישול בצל ושום. מה טעמו?

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' אוקטובר 18, 2020 2:22 pm
על ידי עזריאל ברגר
יוסף חיים אוהב ציון כתב:בקיצור שולחן ערוך של הרב מרדכי אליהו, סימן ל"ג הערה 2, כתוב שטוב להימנע מבישול בצל ושום. מה טעמו?

בברסלב אומרים להיפך: שלא לאכול בצל חי!
ולזאת דווקא יש מקור בגמרא עירובין.

Re: השיעור הקטן לחצי הלל

פורסם: א' אוקטובר 18, 2020 6:44 pm
על ידי במסתרים
בימים שאין גומרין את ההלל ואין אמירתו אלא מנהג, כמה ואיזה ממזמוריו ופסוקיו צריך לומר כדי לצאת את המנהג?

Re: השיעור הקטן לחצי הלל

פורסם: א' אוקטובר 18, 2020 7:01 pm
על ידי עושה חדשות
במסתרים כתב:בימים שאין גומרין את ההלל ואין אמירתו אלא מנהג, כמה ואיזה ממזמוריו ופסוקיו צריך לומר כדי לצאת את המנהג?
ראה כאן - viewtopic.php?f=50&t=45421&p=540292&hilit#p539916

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' אוקטובר 20, 2020 12:47 am
על ידי יוצר אור
אחד שלא התפלל מנחה דראש חודש [הווה עובדא כעת], מסתמא פשוט דבתפילת תשלומין במעריב אין מזכירין בה יעלה ויבוא, דעבר זמנה, הידוע מקורות בזה?

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' אוקטובר 20, 2020 12:51 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
באחרונים הוזכר שיעשה תנאי לנדבה

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' אוקטובר 20, 2020 12:56 am
על ידי מה שנכון נכון
יוסף חיים אוהב ציון כתב:באחרונים הוזכר שיעשה תנאי לנדבה

רק במתפלל שתים מחמת ששכח יעו"י במנחה, שנחלקו בזה הראשונים היות ולא ישלים בערב את היעו"י, אבל אם לא התפלל כלל מנחה כנד"ד, או אמר מוריד הגשם בקיץ וכיו"ב, פשוט שמתפלל ערבית שתים ואי"צ תנאי.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' אוקטובר 20, 2020 1:08 am
על ידי יוצר אור
מה שנכון נכון כתב: שנחלקו בזה הראשונים היות ולא ישלים בערב את היעו"י,

א"כ יש מקור להנ"ל שלא יאמר יעלה ויבוא..
והוא במשנ"ב קח, סקל"ד. יש"כ.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' אוקטובר 20, 2020 1:50 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
מה שנכון נכון כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:באחרונים הוזכר שיעשה תנאי לנדבה

רק במתפלל שתים מחמת ששכח יעו"י במנחה, שנחלקו בזה הראשונים היות ולא ישלים בערב את היעו"י, אבל אם לא התפלל כלל מנחה כנד"ד, או אמר מוריד הגשם בקיץ וכיו"ב, פשוט שמתפלל ערבית שתים ואי"צ תנאי.

צודק.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' אוקטובר 20, 2020 2:21 am
על ידי ישראליק
עזריאל ברגר כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:בקיצור שולחן ערוך של הרב מרדכי אליהו, סימן ל"ג הערה 2, כתוב שטוב להימנע מבישול בצל ושום. מה טעמו?

בברסלב אומרים להיפך: שלא לאכול בצל חי!
ולזאת דווקא יש מקור בגמרא עירובין.

הרב יוסף חיים אוהב ציון, כנראה ששכחת לציין שהמדובר פה הוא לבשלם ביחד!
וראה מש"כ בספר נתיבות המערב - מנהגי מרוקו, ביטון, עמ' רפד

וכיון שר' עזריאל הזכיר מענין ברסלב, אביא את המקור:
שיחות הר"ן, סימן רסה:
הזהיר מאד לבלי לאכל בצלים חיים כלל, אפילו עם שמן או שומן ואפלו על ידי תערובות כגון על ידי ביצים וכיוצא, ואפלו בשבת. והלעיג על האומרים שבשבת מצוה לאכל דבר המזיק שהם בצלים חיים ואמר שהם מזיקים מאד לכמה דברים, וחשב אז כמה עניני חולאת ומכאובים וחלישות שגורמים, אך שכחתים בפרטיות. אך הכלל שהחמיר מאד והזהיר מאד לבלי לאכלם חיים כלל אפלו על ידי תערובות ואפלו בשבת. רק מבושלים מותר לאכל. ובתחלה שאלנו אותו על זה מחמת ששמענו בשם הבעל שם טוב זה שהזהיר מאד לבלי לאכל בצלים חיים, ואמר שבודאי כן הוא והתחיל לחשב לכמה דברים הם מזיקים וכו' כנזכר לעיל ואז שמענו כל הנזכר לעיל:‏

ודבר זה נזכר בקידושין סב ע"א, ובעירובין כט ע"ב

וכן הוא בספר המידות (אות הריון, סימן ד):
"עֻבָּרוֹת וּמֵינִיקוֹת לֹא יֹאכְלוּ שׁוּמִין וּבְצָלִים"

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' אוקטובר 20, 2020 7:21 am
על ידי עזריאל ברגר
יוצר אור כתב:אחד שלא התפלל מנחה דראש חודש [הווה עובדא כעת], מסתמא פשוט דבתפילת תשלומין במעריב אין מזכירין בה יעלה ויבוא, דעבר זמנה, הידוע מקורות בזה?

מפורש בגמרא ובפוסקים שמי שלא התפלל מנחה בשבת - מתפלל שתי תפילות ערבית של חול. וה"ה לכאן.

Re: אכילת בצל חי

פורסם: ד' אוקטובר 21, 2020 6:13 am
על ידי במסתרים
נמחקה הערה שבטלה.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' אוקטובר 21, 2020 8:03 am
על ידי לבי במערב
כמדומה דצ"ל קדושין סב, רע"א.
וראה נדרים כו, ב (ושם סו, א). ע"ז כט, רע"א.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' אוקטובר 21, 2020 11:17 am
על ידי ישראליק
לבי במערב כתב:כמדומה דצ"ל קדושין סב, רע"א.
וראה נדרים כו, ב (ושם סו, א). ע"ז כט, רע"א.

אכן, תיקנתי. תודה

הגדרה של עניבה

פורסם: ש' אוקטובר 24, 2020 7:56 pm
על ידי סליחות
בספרי שבת הנפוצים מובאת הגדרה אחת פשוטה של עניבה, כמו קשר של נעליים שאפשר לפתוח ביד אחת.
אמנם לאחר חשש שיש יותר מהגדרה אחת, אכן מצאתי בב"י או"ח סי' שי"ז בשם המרדכי בהלכות ציצית סימן תתק"מ שתי הגדרות שונות לעניבה, וכעת אני חושש שאולי יש יותר הגדרות לעניבה.

בב"י:
וכן כתב המרדכי בפרק אלו קשרים (סי' שפו) דעניבה שריא אלא שכתב ובלבד שלא יעשה קשר למטה מן העניבה כלל אלא יעשה שתי עניבות זו על זו כדאמרינן לעיל לא יהא קושרו אלא עונבו. ובהלכות ציצית (סי' תתקמ) כתב המרדכי שרבינו תם פירש הא דאמר רבי יהודה עונבו היינו שמכניס שני הראשים החתיכות בנקב באמצעיתו ואם היה רוצה להתירו מושך שני ראשי החבל ואם היה מעביר הראשים דרך הנקב היה קשר גמור אף על גב דליכא אלא חד קשר ושהקשה ר"צ מנא ליה דמיקריא עניבה כי האי גוונא.
ויש לפרש בענין אחר שקשר ראשי הרצועות יחד קשר גמור שהעבירו דרך הנקב מכאן ומכאן ואחר כך קשר שני העביר קצת ממנו דרך הנקב ואם היה מעבירו לגמרי היה קשר גמור שני פעמים כמו שאר קשרים עכ"ל


דברים אלה בתוספת ביאור נמצאים במאיר עוז ח"א עמ' 278:
בית המדרש.png
בית המדרש.png (271.41 KiB) נצפה 7080 פעמים



האם ידועות הגדרות נוספות לעניבה בראשונים או שני אלה בלבד?

שלא לקסום: שיטת הרמב"ם

פורסם: ש' אוקטובר 24, 2020 11:51 pm
על ידי פולסברג
הנה ידוע שיטת הרמב''ם - והחינוך שהלך בעקבותיו, על כישוף, שכולה הבל ורעות רוח.

אך על הל''ת שלא לקסום כתב החינוך:

שנמנענו שלא לקסום, וכתב הרמב"ם זכרונו לברכה (בספר המצוות ל"ת לא) שענין הקסימה הוא, המניע כחו ומחשבתו לחשב במין ממיני התנועה, כאשר יעשו בעלי הכוחות כולם, שיגידו מה שיתחדש קדם היותו, ואמנם יתאמת להם זה, בהיות כח המחשבה והשעור מהם חזק מאד. (פרוש לפרושו) כלומר שמתבודדים במחשבתם וקובעים כל הכונה וכל ההרגש שלהם על אותו הענין שיחפצו לדעת, ומתוך ההתבודדות והקביעות החזקה והתפשטות כל המחשבה מכל עניני העולם הגופני תתערב נפשם עם הרוחניים הקולטים העתידות הקרובות, כידוע בין החכמים, אבל מכל מקום, אין כח בהם לעולם, ולא אפילו בשדים, לדעת העתידות הרחוקות, ולא יעלה אל המעלה הגדולה הזאת, זולתי נביאי אמת, וגם בעתידות הקרובות לא ישיגו בהן הקוסמין כל האמת, אבל יתקיימו דבריהם ברב. ובענין הזה בעצמו אין כל האנשים שוים בו, אבל יש מהם שיש להם יתרון גדול בענינים אלו, כיתרון בני אדם בגבורה וענינים אחרים קצתן על קצתן. ואלה בעלי הכחות אין פעלתם בענין הזה שוה, כי יש מהם שיתבודדו במדברות לחשב בזה, ומהם שיכה במטה אשר בידו בארץ מכות ממהרות זו את זו, ויצעק צעקות משנות, ויניח מחשבתו ויביט לארץ זמן ארוך, עד שיבין במה שיהיה. והעיד הרמב"ם זכרונו לברכה שהוא ראה זה במערב פעם אחת, ומהם מי שיישר החול ויעשה בו צורות, וזה יעשו הרבה בני אדם במערב, ומהם מי שישליך אבנים דקות בחתיכת עור ויאריך להביט בם, ואחר כן יספר דברים, ומהם מי שיעשה מלאכה זו בשעלי שעורים, וגרגיר מלח, ופחם מערב בו, וזה מפרסם בינינו, יעשו אותו תמיד לעינינו הישמעאלים והישמעאליות, ומהם מי שישליך חגורת עור בארץ ויביט בה ויגיד והכונה בזה כלו להעיר כח נפש המביט, ומכל ענינים אלו תרחיקנו תורתנו השלמה, ועל כל זה נאמר (דברים יח י) לא ימצא בך קוסם קסמים מעונן ומנחש וגו'.

משמעות דבריו שזה מועיל קצת והוא דבר טבעי. איך? מה נשתנה מכישוף? אם יחשוב אדם הרבה זמן על דבר אחד של העתיד הוא ישיגו?

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' אוקטובר 25, 2020 11:27 pm
על ידי שומע ומשמיע
מרק עוף בימינו שמצויים המקררים יש שאוהבים אות יותר דוקא לאחר שעבר יום והטעמים התערבבו.
האם הוא יחשב אפשר לעשותו מעי"ט?

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' אוקטובר 25, 2020 11:29 pm
על ידי שומע ומשמיע
מה הדין בנשיאת כפיים כשאחד מהכהנים ברכתו פסולה מטעם כל שהו. האם שייך בנ"כ 'תרי קלי לא משתמעי'.
לכאורה יש להביא ראה שאין דין זה שהרי תמיד כמה כהנים אומרים ביחד, אבל יש לדחות שאין דין לשמוע כהן מסוים אלא את הברכה מפי 'עם קדושך', אבל על שנתערב בקולם פסול שמא יש בזה חסרון.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' אוקטובר 25, 2020 11:55 pm
על ידי עזריאל ברגר
שומע ומשמיע כתב:מרק עוף בימינו שמצויים המקררים יש שאוהבים אות יותר דוקא לאחר שעבר יום והטעמים התערבבו.
האם הוא יחשב אפשר לעשותו מעי"ט?

בחתונות וכיו"ב - מגישים מרק טרי, ולא מרק מאתמול.
שמע מינה שמרק טרי יותר עדיף, עכ"פ אצל רובא דאינשי.
ובפרט לאשכנזים שפוסקים שחימום מרק כבישול - אולי אפשר לומר שמתוך שהותרו לחמם הותרו לבשל.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' אוקטובר 25, 2020 11:58 pm
על ידי שומע ומשמיע
עזריאל ברגר כתב:
שומע ומשמיע כתב:מרק עוף בימינו שמצויים המקררים יש שאוהבים אות יותר דוקא לאחר שעבר יום והטעמים התערבבו.
האם הוא יחשב אפשר לעשותו מעי"ט?

בחתונות וכיו"ב - מגישים מרק טרי, ולא מרק מאתמול.
שמע מינה שמרק טרי יותר עדיף, עכ"פ אצל רובא דאינשי.
ובפרט לאשכנזים שפוסקים שחימום מרק כבישול - אולי אפשר לומר שמתוך שהותרו לחמם הותרו לבשל.

א. ככה נאמר לי במטבח של הבית שלי.
ב. מה כוונתך האשכנזים, אדרבה לאשכנזים זה רק חומרא, ומחבר מדינא.
ג. אני שואל על העקרון.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' אוקטובר 26, 2020 12:01 am
על ידי עזריאל ברגר
ב. איני זוכר את כל הדעות. התכוונתי בעיקר לאפוקי תימנים. ואולי טעיתי.

פורסם: ב' אוקטובר 26, 2020 5:46 pm
על ידי בערקע חייט
מסכת שבת צו, ב:
ת''ר מקושש זה צלפחד ... דברי ר' עקיבא. אמר לו ר' יהודה בן בתירא, עקיבא, בין כך ובין כך אתה עתיד ליתן את הדין; אם כדבריך, התורה כיסתו ואתה מגלה אותו, ואם לאו, אתה מוציא לעז על אותו צדיק.

מה פשר הדברים, וכי מה תפקידם של מדרשי אגדה בכל מקום אם לא לגלות מה שכיסתה התורה?