עמוד 23 מתוך 91

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' אוקטובר 26, 2020 6:02 pm
על ידי דרומי
מענין לענין באותו ענין, תמיד מוקשה לי בפרשת בראשית כשרש"י כותב על 'עלה תאנה' - שתאנה הוא עץ הדעת והתורה לא רצתה לפרסם בפירוש את העץ כדי שלא לביישו.

והנה, רש"י עצמו כן מפרסם את העץ... אז מה הועילו.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' אוקטובר 26, 2020 6:11 pm
על ידי לבי במערב
דרומי כתב:רש"י עצמו כן מפרסם את העץ... אז מה הועילו.
ודאי שפרסומו של הכתוב בתורת משה גדול הרבה יותר, ובפרט שישנם אותם 'אויבער־חכמים' המתעקשים שלא לקבל את המסור לנו מפי חכמינו...
וכעת לגופא דמילתא:
ראה 'התוועדויות' תשמ"ז ח"ד ע' 182, ודון מינה.

בערקע חייט כתב:מה פשר הדברים, וכי מה תפקידם של מדרשי אגדה בכל מקום אם לא לגלות מה שכיסתה התורה?
אי ניזיל בתר פשטות לישנא דגמ' - גער בו על שדרש גז"ש מעצמו, אף שבמילי דאגדתא הוה (ולא אתי לידי חומרא או קולא), כיון שמזלזל עי"ז בכבודו של אותו צדיק (וראה באו"א ב'התוועדויות' שם). דרך דרוש - ראה בחת"ס עה"ת עה"פ.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' אוקטובר 26, 2020 6:21 pm
על ידי בערקע חייט
לא כך משמע בגמרא. הגמרא רק אומרת על *ר' יהודה בן בתירה* שהוא לא גמר גזירה שוה זו מרבותיו, וראה בתוספות מדוע לא קיבלה מר' עקיבא שכן גמרה מרבותיו.

אם היה מחלל שבת לא היה צדיק, ובכן שפיר עשה לזלזל בכבודו.

אגב, ה"אויבער-חכמים" שהזכרת הם ר' מאיר ור' יהודה (ברכות מ, א).

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' אוקטובר 26, 2020 6:23 pm
על ידי לבי במערב
בערקע חייט כתב:אגב, ה"אויבער-חכמים" שהזכרת הם ר' מאיר ור' יהודה (ברכות מ, א).
ח"ו! כוונתי, כמובן, לאלו הממאנים (בכלל) מלקבל דרשות חז"ל בלשונות המקראות (יושַׁת נא לב אף לג' הנקודות).

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' אוקטובר 26, 2020 6:32 pm
על ידי לבי במערב
בערקע חייט כתב:לא כך משמע בגמרא. הגמרא רק אומרת על *ר' יהודה בן בתירה* שהוא לא גמר גזירה שוה זו מרבותיו, וראה בתוספות מדוע לא קיבלה מר' עקיבא שכן גמרה מרבותיו.
התוס' מוכר לי, כמובן. הדגשתי 'אי ניזיל בתר פשטות לישנא דגמ'' (רעיון דומה, אם־כי לא זהה ממש, נמצא כמדומני באיזה ספרים).

עכ"פ - ציינתי מ"מ מספרי רבותינו, שדבריהם חשובים וקדושים באי"ע לגבי פלפולי־הסרק שלי. אמליץ שנית לעיין שם.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' אוקטובר 27, 2020 10:28 am
על ידי צולניק
לגבי עיר הנידחת אמרו במשנה (סנהדרין דף קי"א ע"ב) 'וההקדשות שבה יפדו'. ובגמרא שם אמרו דהיינו בקדשי בדק הבית.

לפו"ר לא ראיתי מי ששואל למה יש לפדות את הנכסים, ומדוע לא ימסרו להקדש.

שמא הכוונה שאם ירצו יפדום, ואם לא יכולים למסרם להקדש? או שמא יש איזו מניעה למסרם כמות שהם להקדש?

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' אוקטובר 27, 2020 10:33 am
על ידי עזריאל ברגר
נראה שיש מניעה, שהרי הם אסורים בהנאה לעולם.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' אוקטובר 27, 2020 10:48 am
על ידי צולניק
לכאורה זה גופא נתמעט, שנכסי הקדש אינם חלק מנכסי עיר הנידחת, ואינם בכלל האיסוה"נ.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' אוקטובר 27, 2020 12:59 pm
על ידי לבי במערב
ראה בארוכה ב'עבודת המלך' הל' ע"ז פ"ד הי"ג.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' נובמבר 02, 2020 4:08 pm
על ידי עובדיה חן
ברכת הגומל האם יש עניין להסמיכו לעליה לתורה.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' נובמבר 02, 2020 4:22 pm
על ידי אליהו חיים
עובדיה חן כתב:ברכת הגומל האם יש עניין להסמיכו לעליה לתורה.

ביאור הלכה סי' קל"ז ד"ה בשבת ויו"ט בא"ד וז"ל:
מי שהיה חולה ונתרפא וכיו"ב שצריך לברך ברכת הגומל יש לקרותו קודם לאחרים כיון שנהגו לברך בשעת קה"ת, ומ"מ אינו דוחה שום חיוב כיון שמן הדין יכול לברך בעשרה אף בלאו עליה לס"ת יש לו לעשות כן ולא ידחה החיוב מפניו.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' נובמבר 02, 2020 6:36 pm
על ידי עזריאל ברגר
עובדיה חן כתב:ברכת הגומל האם יש עניין להסמיכו לעליה לתורה.

שו"ע ריט,ג.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' נובמבר 03, 2020 1:32 pm
על ידי עובדיה חן
מנין המקור לעניין שהמקדים את תורו[במכלת וכו] הרי זה גוזל זמן שלאחרים.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' נובמבר 03, 2020 1:34 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
יש ס' התור בהלכה.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' נובמבר 03, 2020 1:37 pm
על ידי עזריאל ברגר
עובדיה חן כתב:מנין המקור לעניין שהמקדים את תורו[במכלת וכו] הרי זה גוזל זמן שלאחרים.

נכב"ב - viewtopic.php?f=17&t=6717
יישר כח לרי"ח דדלא חספא ואשכחית מרגינתא תותיה.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' נובמבר 04, 2020 12:10 am
על ידי עושה חדשות
קרפף יותר מבית סאתיים שלא הוקף לדירה, הוי רה"י מדאו', אבל גזרו בו רבנן דין כרמלית.
וכשאר כרמלית הקילו בו ג"כ דאין כרמלית למעלה מעשרה, (רש"י שבת ד"ז).
א"כ יוצא שבעשרה טפחים הוא כרמלית ומעשרה טפחים ומעלה הוא רה"י.
האם יהיה אסור להוציא מלמעלה למטה או להיפך?

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' נובמבר 04, 2020 7:19 am
על ידי עזריאל ברגר
לפענ"ד י"ל שלגבי למטה מעשרה - החלק שלמעלה מעשרה הוא כמקום פטור ולא כרה"י.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' נובמבר 04, 2020 8:32 am
על ידי עושה חדשות
לענ"ד מסתבר כדבריך.
ועדיין יש לשאול האם מותר לטלטל מהקרפף הנ"ל למעלה מעשרה לכרמלית אחרת,
ע"פ מה דקי"ל בעירובין סז: דמותר לטלטל מקרפף לכרמלית.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' נובמבר 04, 2020 9:16 am
על ידי נוריאל עזרא
עושה חדשות כתב:קרפף יותר מבית סאתיים שלא הוקף לדירה, הוי רה"י מדאו', אבל גזרו בו רבנן דין כרמלית.
וכשאר כרמלית הקילו בו ג"כ דאין כרמלית למעלה מעשרה, (רש"י שבת ד"ז).
א"כ יוצא שבעשרה טפחים הוא כרמלית ומעשרה טפחים ומעלה הוא רה"י.
האם יהיה אסור להוציא מלמעלה למטה או להיפך?

https://tablet.otzar.org/pages/?&restor ... book=53680

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' נובמבר 05, 2020 12:17 am
על ידי עושה חדשות
אסור לקרות קרי"ש כנגד הערווה או באופן של שמיעת קול באשה ערווה וכל דבר המביא להרהור, ובאופנים מסויימים זה לעיכובא.
האם מצאנו הלכה במי שקרא קרי"ש תוך כדי שהרהר בפועל (אבל לא קרא כנגד הערווה) שזה מעכב?

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' נובמבר 05, 2020 5:51 am
על ידי לבי במערב
לכאו' פשוט הוא בתכלית, דאם המביא להרהור נאסר (ואף לעיכובא, כאמור, באופנים מסוימים) - כ"ש וק"ו הרהור גופי'. ושמא משו"ה לא הוצרכו לאמרו בפירוש.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' נובמבר 06, 2020 4:08 am
על ידי במסתרים
לבי במערב כתב:אם המביא להרהור נאסר (ואף לעיכובא, כאמור, באופנים מסוימים) - כ"ש וק"ו הרהור גופי'.

יל"ע בש"ע הרב סימן עג קו"א סק"ב

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' נובמבר 06, 2020 4:15 am
על ידי לבי במערב
ייש"כ! אכן, נשמט ממני בחפזי.

נראה לומר בדא"פ דס"ל שגזה"כ היא, 'וְלֹֽא־יִרְאֶ֤ה בְךָ֙ עֶרְוַ֣ת דָּבָ֔ר' אמר רחמנא. ועצ"ע בזה.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' נובמבר 06, 2020 8:45 pm
על ידי רציני
לבי במערב כתב:ייש"כ! אכן, נשמט ממני בחפזי.

נראה לומר בדא"פ דס"ל שגזה"כ היא, 'וְלֹֽא־יִרְאֶ֤ה בְךָ֙ עֶרְוַ֣ת דָּבָ֔ר' אמר רחמנא. ועצ"ע בזה.

אולם יש דינים של דרבנן שמא יבוא לידי הרהור כמו סימן עג [עיין במור וקציעא סימן עד] עיין בהקדמה של הביאור הלכה לסימן עג. ובזה אי אפשר גזה"כ.
ובעצם החקירה עיין בשו"ת אגרות משה (אורח חיים חלק ד, סימן טו, אות א, עמוד כד) וז"ל: ואם יזדמן שאחד יש לו הרהור ע"י ראייתו גם מקום המגולה יהיה אסור לקרות ק"ש כמו ביש לו הרהור בלא ראיית שום דבר דנמי אסור מלקרא עד שיסלק הרהוריו ואם א"א לו לסלק מלהרהר כשרואה האשה אסור לו לקרא כנגדה אף שהיא מכוסה ביותר. עכ"ל.
ועיין לבושה של תורה חלק א עמוד תלב מה שדן בדברי האגרות משה. [וכן עיין במשמרת חיים טוויל עמוד כג שציין לערוך השולחן סימן ע"ה ס"ג שאוסר].

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ש' נובמבר 07, 2020 8:05 pm
על ידי לבי במערב
ציינתי דעדיין צריך לי הזעיר ודל עיון בדברי־קדשו [מלבד דיני דרבנן הנז' (בהם שייך לומר ד'כעין דאורייתא תקון' או עזה"ד), גם מצד הסברא קשה ביותר לומר כן, וכנ"ל].

ייש"כ על המ"מ לד' האג"מ.

לפו"ר ל"מ שדן הערוה"ש שם בזה.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' נובמבר 08, 2020 4:22 am
על ידי רציני
לבי במערב כתב:
לפו"ר ל"מ שדן הערוה"ש שם בזה.

כרגיל עוד פעם אתה צודק. הערוך השולחן כתב שאם מסתכל אסור אפילו במקומות הגלויים. ועל זה בא פירוש המחבר הנ"ל שכוונת הערוך השולחן משום שהוא מהרהר ואסור לקרוא כשהוא מהרהר.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' נובמבר 08, 2020 2:43 pm
על ידי לכשיבקע
א. האם ישנו היתר ברור לטחון תותים לצורך ריבה וכיו''ב כשכוונתו מלכתחילה לא הייתה לטחנם, אלא שעתה רוצה לטחנם כיון שאחר שקנה נתברר שהם מוחזקים בתולעים. הפנו אותי לתשובת רעק''א שדן מה הכוונה בשו''ע יו''ד פד , יד 'שאין כוונתו לבטל איסור אלא לתקן הדבש' ולא מצאתי

ב. האם מותר לכתחילה לערב בכף בשרית או חלבית שאינה בת יומא בסיר פרוה.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' נובמבר 08, 2020 3:05 pm
על ידי לבי במערב
רציני כתב:שכוונת הערוך השולחן משום שהוא מהרהר ואסור לקרוא כשהוא מהרהר.
אך אי נימא דגזה"כ היא, 'ולא יראה' דוקא אסר רחמנא, אין מכאן ראי'.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' נובמבר 08, 2020 3:16 pm
על ידי קופא דמחטא
קטן שנפטר ל"ע, מברכים ברוך שפטרני?
(ב"ה לא למעשה)

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' נובמבר 08, 2020 4:04 pm
על ידי גימפעל
לכשיבקע כתב:א. האם ישנו היתר ברור לטחון תותים לצורך ריבה וכיו''ב כשכוונתו מלכתחילה לא הייתה לטחנם, אלא שעתה רוצה לטחנם כיון שאחר שקנה נתברר שהם מוחזקים בתולעים. הפנו אותי לתשובת רעק''א שדן מה הכוונה בשו''ע יו''ד פד , יד 'שאין כוונתו לבטל איסור אלא לתקן הדבש' ולא מצאתי


כמדומני שבאחד מעלוני 'עומק הפשט' דן בזה

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' נובמבר 08, 2020 4:50 pm
על ידי קופא דמחטא
לכשיבקע כתב:א. האם ישנו היתר ברור לטחון תותים לצורך ריבה וכיו''ב כשכוונתו מלכתחילה לא הייתה לטחנם, אלא שעתה רוצה לטחנם כיון שאחר שקנה נתברר שהם מוחזקים בתולעים. הפנו אותי לתשובת רעק''א שדן מה הכוונה בשו''ע יו''ד פד , יד 'שאין כוונתו לבטל איסור אלא לתקן הדבש' ולא מצאתי


בספר בדיקת המזון כהלכה ח"א להרב משה ויא עמ' 137 - 140
דן בזה בארוכה ממקורות הדברים ומסיק לאיסור במאכל שמוחזק בתולעים
וציין שם בהערה 8 לשו"ת רע"א ח"א סימן עז לגבי מתיך דבש שיש בו נמלים

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' נובמבר 08, 2020 4:51 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
הרב אופיר מלכה מתיר זאת.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' נובמבר 08, 2020 5:26 pm
על ידי אשרי יושבי ביתך
יש משחות נגד יבלות שלאחר מריחתם על היבלת - המשחה מתקשית ונהיית למעין פלסטיק שחופה ומקיף את כל היבלת.
האם זה חוצץ בנטילת ידים או לא?

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' נובמבר 08, 2020 7:53 pm
על ידי עזריאל ברגר
אשרי יושבי ביתך כתב:יש משחות נגד יבלות שלאחר מריחתם על היבלת - המשחה מתקשית ונהיית למעין פלסטיק שחופה ומקיף את כל היבלת.
האם זה חוצץ בנטילת ידים או לא?

viewtopic.php?t=42940

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' נובמבר 08, 2020 7:54 pm
על ידי עזריאל ברגר
קופא דמחטא כתב:קטן שנפטר ל"ע, מברכים ברוך שפטרני?
(ב"ה לא למעשה)

וכי נפטר האב מעונשו?!
כל ימיו עליו לתקן את חטאיו שבעטיים נפטר בנו!!!

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' נובמבר 08, 2020 9:09 pm
על ידי לכשיבקע
יוסף חיים אוהב ציון כתב:הרב אופיר מלכה מתיר זאת.


אשמח למקור והבהרה. ייש''כ!.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' נובמבר 08, 2020 9:13 pm
על ידי לכשיבקע
קופא דמחטא כתב:
לכשיבקע כתב:א. האם ישנו היתר ברור לטחון תותים לצורך ריבה וכיו''ב כשכוונתו מלכתחילה לא הייתה לטחנם, אלא שעתה רוצה לטחנם כיון שאחר שקנה נתברר שהם מוחזקים בתולעים. הפנו אותי לתשובת רעק''א שדן מה הכוונה בשו''ע יו''ד פד , יד 'שאין כוונתו לבטל איסור אלא לתקן הדבש' ולא מצאתי


בספר בדיקת המזון כהלכה ח"א להרב משה ויא עמ' 137 - 140
דן בזה בארוכה ממקורות הדברים ומסיק לאיסור במאכל שמוחזק בתולעים
וציין שם בהערה 8 לשו"ת רע"א ח"א סימן עז לגבי מתיך דבש שיש בו נמלים


ייש''כ על המציאה הגדולה שמצא.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' נובמבר 08, 2020 9:28 pm
על ידי קופא דמחטא
עזריאל ברגר כתב:
קופא דמחטא כתב:קטן שנפטר ל"ע, מברכים ברוך שפטרני?
(ב"ה לא למעשה)

וכי נפטר האב מעונשו?!
כל ימיו עליו לתקן את חטאיו שבעטיים נפטר בנו!!!


אתם צודקים
רק שיש לדון לגבי רבי יוחנן וכיו"ב
כמבו' בברכות ה,ב שהיו לו בנים ומתו ושהוא אופן של יסורים של אהבה.

אא"כ נאמר שבני ריו"ח מתו לאחר שהגדילו אבל במתו קטנים לעולם אינם יסורים של אהבה
אך ע"ז ק"ק שא"כ הגמרא יכלה לתרץ את הסתירה כאן במתו קטנים כאן לאחר שהגדילו
ועוד שאין מסתבר החילוק (במיוחד אם ננקוט שיש אופן שע"פ גלגול נגזר על הקטן שימות בקטנותו)
לכן יותר נראה שגם במתו קטנים יתכן שהוא יסורים של אהבה

ובאופן כללי יש לעיין מה נחמה ניחם ריו"ח את האבלים על בנים כשאמר דין גרמא דעשיראה ביר
שהרי אצלו היו יסורים של אהבה ואצל שאר אדם יש להם אחריות שמתו בניהם בחטאם אם היו קטנים, ואם היה לאחר שהגדילו ומתו הבנים בחטאי עצמם, בכ"א הצער הגיע לאב מחטאי עצמו, ומה נחמה יש כאן?

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' נובמבר 08, 2020 9:29 pm
על ידי אשרי יושבי ביתך
עזריאל ברגר כתב:
אשרי יושבי ביתך כתב:יש משחות נגד יבלות שלאחר מריחתם על היבלת - המשחה מתקשית ונהיית למעין פלסטיק שחופה ומקיף את כל היבלת.
האם זה חוצץ בנטילת ידים או לא?

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=42940

השאלה אם הנידון של וזלין דומה לנידון של משחה שנהיית כמו חתיכת פלסטיק שצמודה ליד?

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' נובמבר 10, 2020 10:44 pm
על ידי עושה חדשות
עמוד תשעה ברה"ר ורבים מכתפין עליו וזרק ונח על גביו חייב (תשעה ודאי מכתפין עילויה)
האם רוחב העמוד מצטרף להשלים שיעור ט"ז אמה הנצרך לרה"ר?