מבקש חכמה כתב:זכור לי שראיתי דרשה נפלאה בעניין מרבי דוד טעביל (כמדומני הנחלת דוד) כדאי לחפש.
אוצר החכמה כתב:לא ברורה כוונתך, מבקש כתב כי זכור לו שיש דרשה מר' דוד טעביל בעל הנחלת דוד, בנושא פני משה כפני חמה וכולי. מה התכוונת בשאלותיך?
ברסלב כתב:אין צורך לתקן, גם אני טעיתי בזה, והוא לגיטימי בהחלט, עובדה היא, שאף אחד מכמי הפורום לא שם לב לכך, התוכן מעניין ולא מיהו המחבר, אדרבא כאן ההזדמנות להאריך מיהו המחבר. וכבר ראיתי כמה שהעתיקו ממנו, וכתבו שזה בעל הנחלת דוד.
בברכה ברסלב
ברסלב כתב:לדעתי גם אילו היה הדור ראוי לא יתכן שמנהיגם יהיה בדרגת הוד של משה רבינו עליו השלום.
גם טרם תירצת מדוע דווקא 'זקנים' ועל איזה זקנים מדובר, על זקנים סתם או על השבעים זקנים כמבואר בספר הנ"ל
ברסלב כתב:ברסלב כתב:אין אדרבא כאן ההזדמנות להאריך מיהו המחבר.
בברכה ברסלב
הרב דוד טבל קצנלנבוגן נולד בטאורגן שבפלך קובנה של האימפריה הרוסית. דרך משפחת אביו היה צאצא של המהר"ל מפראג. בצעירותו למד תורה מפי אביו, הרב נפתלי הירש, דיין בטאורוגן. לאחר מכן למד בבית המדרש שבווילנה. כבר בילדותו התבלט דוד טבל בכישרונותיו הרבים ורבים כינוהו "עילוי". בגיל 19 חיבר פירוש לתלמוד הירושלמי. בגיל עשרים קיבל את תואר הרבנות בעיר וורבליס שבליטא. מ-1894 ועד 1907 שימש כרב בעיר סובאלק שבפולין, שבה הייתה קהילה יהודית רחבה. בשנת 1908 נתמנה לרב של בית הכנסת הגדול בעיר סנקט פטרבורג, בירת רוסיה, ומילא תפקיד זה במשך 22 שנים, עד מותו בשנת 1930. היותו הרב הראשי בסנקט פטרבורג הציב אותו כאחד מהרבנים המשפיעים ברוסיה. בנוסף היה קצנלבוגן לנציג הרשמי של הציבור היהודי ברוסיה בממשלה. בשנת 1909 נבחר ליושב ראש אסיפת הרבנים בווילנה. גם לאחר מהפכת אוקטובר ברוסיה המשיך בתפקידו. לאחר המהפכה סבל מהטרדות השלטון בעקבות סירובו, יחד עם הרב יעקב מזא"ה, לחתום ב-1922 על הצהרה שבברית המועצות לא קיימת רדיפה של הדת. לאחר מכן התרכז בכתיבת ביאורים וספרי דת. בשנת 1923 יצא לאור ספרו העיקרי "מעין מי נפתוח", שכלל ביאורים על מסכת יבמות. לאחר חמש שנים יצא לאור ספרו "דברי דוד", שבו ראו דרשותיו. דוד קצנלנבוגן נפטר ב-30 בדצמבר 1930 בסנקט פטרבורג (שאז נקראה לנינגרד).
[b]יישר כוח לכל העוזרים והמסייעים.
ברסלב כתב:"ונתת מהודך עליו" – מהודך, ולא כל הודך. זקנים שבאותו הדור אמרו: פני משה כפני חמה, פני יהושע כפני לבנה, אוי לה לאותה בושה, אוי לה לאותה כלימה...
והקושיא ידוע מדוע דווקא הזקנים בכו, וגם על מה היה להם לבכות.
ואמרתי לפרש בזה, שהצעירים שמחו וצהלו, באמרם, כך דרכם של המנהיגים, מתחילים כלבנה, ובהמשך הזמן, נעשים כפני חמה, אמנם הזקנים בכו ואמרו, שלא כן הוא, וצריך להתחיל בפני חמה, עודנו זוכרים את משרע"ה שבעת אשר התחיל כבר היו פניו כפני חמה. ומי שמתחיל בפני לבנה, נשאר בפני לבנה.
ולכאו' זהו אמת.
משה מ כתב:ובשם הרה"ק מקוצק אמרו: שהסיומת 'אוי לה לאותה בושה אוי לה לאותה כלימה' זהו מדברי חז"ל, שהם כביכול בכו ואמרו אוי לה לאותה בושה, שהזקנים מחוים דעתם ומדרגים את רבם.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 455 אורחים