מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סיום מסכת- מידת הצניעות או הידור ברוב עם

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

סיום מסכת- מידת הצניעות או הידור ברוב עם

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » א' יולי 22, 2012 2:16 pm

שאלני בחור, שבעז"ה יסיים מסכת קידושין בסוף זמן קיץ, ומתלבט ב"לשום אורחותיו" האם עדיף לו לעשות את הסיום ברוב עם, במעמד כל הישיבה, או לקחת מספר בחורים לחדר ולסיים בפניהם, מצד מידת הצניעות.
אודה לסברות בענין.

חיס
הודעות: 1417
הצטרף: ב' יולי 18, 2011 2:03 pm

Re: סיום מסכת- מידת הצניעות או הידור ברוב עם

הודעהעל ידי חיס » א' יולי 22, 2012 2:42 pm

בספר ים של שלמה מסכת בבא קמא פרק ז
גרסינן בפ' כל כתבי (שבת קי"ח ע"ב) אמר אביי, תיתי לי, דכי חזינא צורבא
מדרבנן דשלים מסכתא. עבידנא יומא טבא לרבנן.
מכאן נהגו כל ישראל לסיים בשמעתא, וליתן שבח והודיה למקום, ולפרסם אותה שמחה, שזכה לכך, שעושין סעודה בעת שמסיימין.



מהספר שו"ת מהר"ם מינץ סימן קי"ט.
....
רב או ראש ישיבה שהוא לומד מסכתא עם חביריו ותלמידיו וכשבאו לסוף המסכתא, ישייר מעט בסוף עד שעת הכושר,
יומא דראוי לתקן סעודה נאה לכבוד התורה ותלמידיהון, ואז ראוי לקבץ כל הקהל כשבא הרב לסיים,
כל מי שראוי לבא לסיום המסכתא. וסמך יש במסכת אבות ההולך ואינו עושה שכר הליכה בידו וגו',
ולכך נהגו כל בעלי בתים לילך על הישיבה בתחילת התו' זמן בישיבה ראשונה,
ולכך מנהג להודיעם כשבא הרב לסיים המסכתא, כדי שיבואו הבעלי בתים גם כן לסיומא, ואז יהיו שמה תחילה וסוף.

עוד טעם אחר שהוא כבוד התורה כשיש שם אסיפת עם, כדאיתא מעין זה במרדכי בסוף הניזקין וז"ל יכולין לקרות
לחתן תורה או לחתן בראשית כהן או לוי דשאני התם דכבר קראו ה' כמשפט היום כו',
וגם ברוב מקומות ישראל הולכים עמהם חשובים הקהל על המגדל עכ"ל. ש"מ לכבוד סיום התורה הולכים.
ה"נ מקבצים רוב עם לכבוד התורה.

בלי בעיות
הודעות: 49
הצטרף: ו' יוני 15, 2012 4:49 pm

Re: סיום מסכת- מידת הצניעות או הידור ברוב עם

הודעהעל ידי בלי בעיות » א' יולי 22, 2012 3:26 pm

כמדומני ששמעתי פעם שמועה שהגרש"ז אויערבאך זצ"ל לא היה עושה ענין כשהיה מסיים מסכת. עוד שמעתי עליו שפעמים היה נוהג לדייק את הגמרא "כד שלים מסכתא", שהכוונה שהמסכת היתה שלמה בידיו שיודע את כולה על בוריה מרישא ועד גמירא, ולא כהמנהג היום שהלומד דף ג' כבר הספיק לשכוח מה שכתוב בדף ב. ואולי יש קשר בין שתי השמועות הנ"ל.

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: סיום מסכת- מידת הצניעות או הידור ברוב עם

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' יולי 22, 2012 10:33 pm

נראה שראוי שיעשה סיום גדול, כדי לעודד את שאר הבחורים לעשות כן, ונמצא מזכה לאחריני.

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: סיום מסכת- מידת הצניעות או הידור ברוב עם

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ב' יולי 23, 2012 12:20 am

באמת לא פשוט להכריע למעשה.
אם הבחור מרגיש שזה סותר את עולם המידות שלו, את ה"הצנע לכת", ממילא מסתבר שלא ירגיש טוב במעמד ציבורי רחב, ויחסר לו בשמחת המצוה.
ומאידך, אולי אדרבה, יש ענין "לכפות את יצרו" ולהתרגל "לשבור מידות", למען שמו!
וצ"ע עדיין. אודה על עוד דברים בענין.

ארי במסתרים
הודעות: 610
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2011 10:25 am

Re: סיום מסכת- מידת הצניעות או הידור ברוב עם

הודעהעל ידי ארי במסתרים » ב' יולי 23, 2012 1:11 am

יש גם סברא לאידך גיסא, שאם יעשה במניין מצומצם יהיה לו גאוה מזה שעושה בהצנע לכת, אבל מצד שני אם יעשה בפרסום כדי שלא יהיה לו גאוה בגלל ההצנע לכת יהיה לו גאוה בגלל זה גופא, וחוזר חלילה, ואידך זיל גמור...

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: סיום מסכת- מידת הצניעות או הידור ברוב עם

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ב' יולי 23, 2012 1:49 am

מובן מדוע "כל השם אורחותיו בעוה"ז זוכה ורואה בישועתו של הקב"ה", שהרי לעיתים קשה להכריע מה יותר עדיף.

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: סיום מסכת- מידת הצניעות או הידור ברוב עם

הודעהעל ידי אליהוא » ב' יולי 23, 2012 2:09 am

יל"ע אם שייך לעשות סעודת סיום בלא שידעו מי המסיים, היינו שיודיעו שא' מבני החבורה סיים, וזה שמחת כל החבורה כמבואר בגמ', ואמאי בעינן שידעו מי סיים, וצ"ע.

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: סיום מסכת- מידת הצניעות או הידור ברוב עם

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ב' יולי 23, 2012 8:08 am

מצד שמחת הסיום- אה"נ, אלא ש"נהגו ישראל" במעמד שמחת הסיום גם לסיים מספר שורות מהגמרא ולומר את הדרן עלך וכו' וקדיש מיוחד.


גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: סיום מסכת- מידת הצניעות או הידור ברוב עם

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ב' יולי 23, 2012 10:32 am

יישר כח על המאמר, מעניינים דבריו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 456 אורחים