עמוד 1 מתוך 1

סיום מסכת- מידת הצניעות או הידור ברוב עם

פורסם: א' יולי 22, 2012 2:16 pm
על ידי גאולה בקרוב
שאלני בחור, שבעז"ה יסיים מסכת קידושין בסוף זמן קיץ, ומתלבט ב"לשום אורחותיו" האם עדיף לו לעשות את הסיום ברוב עם, במעמד כל הישיבה, או לקחת מספר בחורים לחדר ולסיים בפניהם, מצד מידת הצניעות.
אודה לסברות בענין.

Re: סיום מסכת- מידת הצניעות או הידור ברוב עם

פורסם: א' יולי 22, 2012 2:42 pm
על ידי חיס
בספר ים של שלמה מסכת בבא קמא פרק ז
גרסינן בפ' כל כתבי (שבת קי"ח ע"ב) אמר אביי, תיתי לי, דכי חזינא צורבא
מדרבנן דשלים מסכתא. עבידנא יומא טבא לרבנן.
מכאן נהגו כל ישראל לסיים בשמעתא, וליתן שבח והודיה למקום, ולפרסם אותה שמחה, שזכה לכך, שעושין סעודה בעת שמסיימין.



מהספר שו"ת מהר"ם מינץ סימן קי"ט.
....
רב או ראש ישיבה שהוא לומד מסכתא עם חביריו ותלמידיו וכשבאו לסוף המסכתא, ישייר מעט בסוף עד שעת הכושר,
יומא דראוי לתקן סעודה נאה לכבוד התורה ותלמידיהון, ואז ראוי לקבץ כל הקהל כשבא הרב לסיים,
כל מי שראוי לבא לסיום המסכתא. וסמך יש במסכת אבות ההולך ואינו עושה שכר הליכה בידו וגו',
ולכך נהגו כל בעלי בתים לילך על הישיבה בתחילת התו' זמן בישיבה ראשונה,
ולכך מנהג להודיעם כשבא הרב לסיים המסכתא, כדי שיבואו הבעלי בתים גם כן לסיומא, ואז יהיו שמה תחילה וסוף.

עוד טעם אחר שהוא כבוד התורה כשיש שם אסיפת עם, כדאיתא מעין זה במרדכי בסוף הניזקין וז"ל יכולין לקרות
לחתן תורה או לחתן בראשית כהן או לוי דשאני התם דכבר קראו ה' כמשפט היום כו',
וגם ברוב מקומות ישראל הולכים עמהם חשובים הקהל על המגדל עכ"ל. ש"מ לכבוד סיום התורה הולכים.
ה"נ מקבצים רוב עם לכבוד התורה.

Re: סיום מסכת- מידת הצניעות או הידור ברוב עם

פורסם: א' יולי 22, 2012 3:26 pm
על ידי בלי בעיות
כמדומני ששמעתי פעם שמועה שהגרש"ז אויערבאך זצ"ל לא היה עושה ענין כשהיה מסיים מסכת. עוד שמעתי עליו שפעמים היה נוהג לדייק את הגמרא "כד שלים מסכתא", שהכוונה שהמסכת היתה שלמה בידיו שיודע את כולה על בוריה מרישא ועד גמירא, ולא כהמנהג היום שהלומד דף ג' כבר הספיק לשכוח מה שכתוב בדף ב. ואולי יש קשר בין שתי השמועות הנ"ל.

Re: סיום מסכת- מידת הצניעות או הידור ברוב עם

פורסם: א' יולי 22, 2012 10:33 pm
על ידי בברכה המשולשת
נראה שראוי שיעשה סיום גדול, כדי לעודד את שאר הבחורים לעשות כן, ונמצא מזכה לאחריני.

Re: סיום מסכת- מידת הצניעות או הידור ברוב עם

פורסם: ב' יולי 23, 2012 12:20 am
על ידי גאולה בקרוב
באמת לא פשוט להכריע למעשה.
אם הבחור מרגיש שזה סותר את עולם המידות שלו, את ה"הצנע לכת", ממילא מסתבר שלא ירגיש טוב במעמד ציבורי רחב, ויחסר לו בשמחת המצוה.
ומאידך, אולי אדרבה, יש ענין "לכפות את יצרו" ולהתרגל "לשבור מידות", למען שמו!
וצ"ע עדיין. אודה על עוד דברים בענין.

Re: סיום מסכת- מידת הצניעות או הידור ברוב עם

פורסם: ב' יולי 23, 2012 1:11 am
על ידי ארי במסתרים
יש גם סברא לאידך גיסא, שאם יעשה במניין מצומצם יהיה לו גאוה מזה שעושה בהצנע לכת, אבל מצד שני אם יעשה בפרסום כדי שלא יהיה לו גאוה בגלל ההצנע לכת יהיה לו גאוה בגלל זה גופא, וחוזר חלילה, ואידך זיל גמור...

Re: סיום מסכת- מידת הצניעות או הידור ברוב עם

פורסם: ב' יולי 23, 2012 1:49 am
על ידי גאולה בקרוב
מובן מדוע "כל השם אורחותיו בעוה"ז זוכה ורואה בישועתו של הקב"ה", שהרי לעיתים קשה להכריע מה יותר עדיף.

Re: סיום מסכת- מידת הצניעות או הידור ברוב עם

פורסם: ב' יולי 23, 2012 2:09 am
על ידי אליהוא
יל"ע אם שייך לעשות סעודת סיום בלא שידעו מי המסיים, היינו שיודיעו שא' מבני החבורה סיים, וזה שמחת כל החבורה כמבואר בגמ', ואמאי בעינן שידעו מי סיים, וצ"ע.

Re: סיום מסכת- מידת הצניעות או הידור ברוב עם

פורסם: ב' יולי 23, 2012 8:08 am
על ידי גאולה בקרוב
מצד שמחת הסיום- אה"נ, אלא ש"נהגו ישראל" במעמד שמחת הסיום גם לסיים מספר שורות מהגמרא ולומר את הדרן עלך וכו' וקדיש מיוחד.

Re: סיום מסכת- מידת הצניעות או הידור ברוב עם

פורסם: ב' יולי 23, 2012 9:19 am
על ידי תוך כדי דיבור

Re: סיום מסכת- מידת הצניעות או הידור ברוב עם

פורסם: ב' יולי 23, 2012 10:32 am
על ידי גאולה בקרוב
יישר כח על המאמר, מעניינים דבריו.