עמוד 1 מתוך 1

מעלתו של יהודי פשוט בזמן הבית

פורסם: ג' יולי 31, 2012 1:44 am
על ידי גם זו לטובה
ידוע בשם הגר"א, יהודי פשוט בזמן הבית וכו' מה המקור, ומה בדיוק הגר"א אמר, והאם זה פשוט או מחודש.

Re: מעלתו של יהודי פשוט בזמן הבית

פורסם: א' אוגוסט 12, 2012 3:11 am
על ידי יאיר
אומרים בשם הגר"א שאמר שיכול לדמיין איך נראה תנא אך אינו יכול לדמיין סנדלר מתקופת הנביאים.
http://www.otzar.org/aspcrops/50036_24_ ... 282012.asp
http://www.otzar.org/aspcrops/50705_376 ... 282012.asp

Re: מעלתו של יהודי פשוט בזמן הבית

פורסם: א' אוגוסט 12, 2012 3:46 am
על ידי גם זו לטובה
אני רואה שמביאים מהגר"ש ומעידים שלא מצאו את מקורו , ואילו בקובץ השני מובא כן בסתמא ולא נדע האם יש לזה איזה מקוןר מוסמך

Re: מעלתו של יהודי פשוט בזמן הבית

פורסם: ב' אוגוסט 13, 2012 10:50 am
על ידי רחמים
לדעתי זה פשוט שאין לנו שום מושג בסנדלרים שבזמן הנביאים
שהרי אפי' ר' אשי בגמ' לא היה יכול לתאר לעצמו מה היו ההשגות בזמן מנשה המלך

כדגרסינן בתלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף קב עמוד ב :
רב אשי אוקי אשלשה מלכים. אמר: למחר נפתח בחברין. אתא מנשה איתחזי ליה בחלמיה. אמר: חברך וחבירי דאבוך קרית לן? מהיכא בעית למישרא המוציא? - אמר ליה: לא ידענא. - אמר ליה: מהיכא דבעית למישרא המוציא לא גמירת, וחברך קרית לן? - אמר ליה: אגמריה לי, ולמחר דרישנא ליה משמך בפירקא. - אמר ליה: מהיכא דקרים בישולא. אמר ליה: מאחר דחכימתו כולי האי, מאי טעמא קא פלחיתו לעבודה זרה? אמר ליה: אי הות התם - הות נקיטנא בשיפולי גלימא ורהטת אבתראי. למחר אמר להו לרבנן: נפתח ברבוותא

Re: מעלתו של יהודי פשוט בזמן הבית

פורסם: ד' אוגוסט 15, 2012 4:34 pm
על ידי איילער
ראה הנסמן ב'אלף דור' (י' הורוביץ, ח"א עמ' 274-5) ובהערות שם.

Re: מעלתו של יהודי פשוט בזמן הבית

פורסם: א' אוגוסט 19, 2012 8:23 pm
על ידי יאיר
איילער כתב:ראה הנסמן ב'אלף דור' (י' הורוביץ, ח"א עמ' 274-5) ובהערות שם.

תוכל לכתוב בתימצות מה מובא שם?

השגה באדם פשוט בזמן הבית - הגר"א

פורסם: ג' אוגוסט 01, 2017 9:18 pm
על ידי ברי היזיקא
יש שמועה בשם הגר"א המופיעה בספרים רבים ובגירסאות שונות, שלא ניתן להשיג מהי דרגתו של אדם שהיה הפשוט ביותר בזמן הבית.

מעניין מהו המקור לכך,??

במיוחד שהחטאיהם של אותו דור גלוים לכל. כיצד זה מתיישב?

Re: השגה באדם פשוט בזמן הבית - הגר"א

פורסם: ג' אוגוסט 01, 2017 9:33 pm
על ידי ישא ברכה
בעז"ה

את המקור אינני יודע, אבל יש מקום להבין כך גם בסברא כשם שיהודי שהיה במעמר הר סיני הוא יהודי שמבחינה מסוימת אין לנו השגה בו, כיון שהוא השיג וידע משהו שאין לנו השגה בו. וכך יש מושגים שאין לנו תפיסה בהם כלל, כמו התגלות ה' בנבואה, וכך גם בית המקדש.

ולגבי החטאים, הרי אנחנו אין לנו זכות דיבור, שהרי אין לנו יצרא דע"ז, וגם יצרא דעריות קליש. וכבר אמר מנשה לר"א בחלום שאילו היה שם היה רץ אחר ע"ז. וברור שזה כנגד זה עשה אלוקים, וכמה שהקב"ה גלוי יותר בבריאה כך כדי שיהא בחירה הקב"ה עושה תאוות חקות יותר לצד השני. [כמדומני שהגר"א אומר גם את זה, שהנבואה פסקה, יחד עם ביטול יצרא דע"ז]

Re: השגה באדם פשוט בזמן הבית - הגר"א

פורסם: ד' אוגוסט 02, 2017 8:03 am
על ידי ארופאי
ישא ברכה כתב:בעז"ה

[כמדומני שהגר"א אומר גם את זה, שהנבואה פסקה, יחד עם ביטול יצרא דע"ז]

סד"ע פ"ל והג' הגר"א שם

Re: השגה באדם פשוט בזמן הבית - הגר"א

פורסם: ד' אוגוסט 02, 2017 8:13 am
על ידי אוצר החכמה
ברי היזיקא כתב:יש שמועה בשם הגר"א המופיעה בספרים רבים ובגירסאות שונות, שלא ניתן להשיג מהי דרגתו של אדם שהיה הפשוט ביותר בזמן הבית.

מעניין מהו המקור לכך,??

במיוחד שהחטאיהם של אותו דור גלוים לכל. כיצד זה מתיישב?



לא מובנת השאלה.
צדקות ורשעות עניין אחד ודרגה עניין אחר.

Re: השגה באדם פשוט בזמן הבית - הגר"א

פורסם: ד' אוגוסט 02, 2017 10:31 am
על ידי הגרח
המצב מלכתחילה לא היה מזהיר לחשוב שלינאי המלך היתה לגיטמציה להרוג את חכמי ישראל בלי לחשוש ממרידה .
משניות שלמות בזרעים ןטהרות על הזהירות מאלפי הע"ה שהיו כאן כולל עלבונות שמוטחים בהם .
רוצים עוד
חבורות הצדוקים שהצליחו להתבסס בהנהגה כולל כה"ג
מה שמתסכל בסוף קמצא שהיה ארלכיער יד (זו היתה סעודה עם החכמיםלא נראה שהיה טמבל)דווקא בגללו הכל נחרב
ויש עוד אחד תנא קדוש זכריה בן אבקולס...
שחזל לא סלחו לו והונצח לדורות ...

Re: השגה באדם פשוט בזמן הבית - הגר"א

פורסם: ד' אוגוסט 02, 2017 11:14 am
על ידי קראקובער
אם אין לנו מושג על בעל עגלה מתקופת הגר"א אז ברור שאין לנו מושג בעם הארץ בזמן חז"ל...

ואגב, להחזון איש יש הבנה אחרת על ענוותנותו של רבי זכריה אבל לא זוכר במדויק.

Re: השגה באדם פשוט בזמן הבית - הגר"א

פורסם: ד' אוגוסט 02, 2017 11:36 am
על ידי ונתנו ידידים
הגרח כתב:המצב מלכתחילה לא היה מזהיר לחשוב שלינאי המלך היתה לגיטמציה להרוג את חכמי ישראל בלי לחשוש ממרידה .
משניות שלמות בזרעים ןטהרות על הזהירות מאלפי הע"ה שהיו כאן כולל עלבונות שמוטחים בהם .
רוצים עוד
חבורות הצדוקים שהצליחו להתבסס בהנהגה כולל כה"ג
מה שמתסכל בסוף קמצא שהיה ארלכיער יד (זו היתה סעודה עם החכמיםלא נראה שהיה טמבל)דווקא בגללו הכל נחרב
ויש עוד אחד תנא קדוש זכריה בן אבקולס...
שחזל לא סלחו לו והונצח לדורות ...

נראה לי שדברי הגרא קאי על זמן בית ראשון כשהי' שכינה שרוי' ביניהם, קשה לומר על עם הארץ שהי' לו השגות כשלא ידע נגלה האם ידע נסתר (חוץ אם יש איזשהו הבנה אחרת להשגה), אכן בזמן בית ראשון לא מצינו עמי הארץ כל המציאות הזו נתחדש בזמן בית שני.
ר' זכרי' בן אבקילוס אין לי מושג מה אתה רוצה ממנו ומה זה קשור להנידון שלפנינו.
עצם הדברים נאמרו גם בשם צדיקי החסידות כמו הקוזניצר מגיד, איני זוכר בדיוק הנוסח.

Re: השגה באדם פשוט בזמן הבית - הגר"א

פורסם: ד' אוגוסט 02, 2017 12:10 pm
על ידי מעט דבש
הגרח כתב:משניות שלמות בזרעים וטהרות על הזהירות מאלפי הע"ה שהיו כאן כולל עלבונות שמוטחים בהם.

כיון דאתא לידן, הנה קטע מעניין מרבי מנשה מאיליא, על עמי הארץ שבזמן חז"ל:

אלפי מנשה, חלק ב' דף כה, ב - עמי הארץ בזמן חז''ל.GIF
אלפי מנשה, חלק ב' דף כה, ב - עמי הארץ בזמן חז''ל.GIF (47.78 KiB) נצפה 5476 פעמים

Re: השגה באדם פשוט בזמן הבית - הגר"א

פורסם: ד' אוגוסט 02, 2017 1:09 pm
על ידי פלוריש
איני יודע המקור,
ומכל מקום, כפי שכתב אוצה"ח, אין קשר מחוייב בין דרגה כללית לבין צדקות ורשעות.

אם, לדוגמא, אני וחברי מהלכים בשבת קודש ורואים דף גניזה מונח ברשות הרבים.
אני כמובן יודע שהדף קדוש, אך גם מודע לאיסור טלטול, ולכן ממשיך לדרכי.
ואילו חברי מודע כמוני לאיסור טלטול, אבל חרדת הקודש שלו לקדושת ד"ת גדולה יותר משלי - ולכן הוא אינו מתאפק ומרים את הדף.

אני יותר צדיק, כי אני עשיתי כהלכה וחברי עבר עבירה.
אבל חברי בדרגה רוחנית יותר גבוהה, כי הסיבה שחטאו אינה מעלתו הפחותה, אלא מצבו הגבוה בכבוד התורה גרם לו להכנס לניסיון (שלשכמותי הוא כלל אינו ניסיון) ולאבד את האיזון.
וכמובן, הטוב ביותר הוא לחוש כבוד ויראה מדברי תורה וגם להרגיש את הזכור והשמור של השבת, ולדעת את ציווי ה' (שרק בגללו יש לשבת ולדף הגניזה ערך) מה נדחה מפני מה.

וכמו שלא אחשוב שאני במעלה יותר גבוהה מאלישע בן אבויה רק בגלל שאני לא כרתי בעיקר והוא כן, כי אני לא נכנסתי לפרדס ובכלל לא הגעתי למקום ממנו ניתן לטעות בטעות כזאת.
וכמובן, לא כל רשע הוא רשע כמנשה. יש רשעים מנמיכות יצרם בלבד, שאף רב לא היה מפשיל גלימתו ורץ אחרי הבליהם.

[ישנה אריכות באשכול "אור וחושך משמשים בערבוביה", אך לא לזה התכוונתי]

Re: השגה באדם פשוט בזמן הבית - הגר"א

פורסם: ו' דצמבר 18, 2020 7:42 am
על ידי פולסברג
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=10650

בקיצור, לא מצינו שום מקור מוסמך לזה.

ולפי הדיבורים הללו, האם נאמר דגם גוי בזמן התנאים אין לנו מושג בו?

Re: השגה באדם פשוט בזמן הבית - הגר"א

פורסם: ו' דצמבר 18, 2020 10:04 am
על ידי קו ירוק
הגרח כתב:ויש עוד אחד תנא קדוש זכריה בן אבקולס...
שחזל לא סלחו לו והונצח לדורות ...

חלילה לכתוב נוסח כזה חז"ל לא סלחו לו. מאיפה נשאב היסוד הזה?
זה בגדר משיב חכמים אחור ודעתם יסכל שאצל ריב"ז.

Re: השגה באדם פשוט בזמן הבית - הגר"א

פורסם: ו' דצמבר 18, 2020 10:17 am
על ידי תא חזי
הגרח כתב:המצב מלכתחילה לא היה מזהיר לחשוב שלינאי המלך היתה לגיטמציה להרוג את חכמי ישראל בלי לחשוש ממרידה .

לכאורה אז יד הצדוקים היתה על העליונה (והיתה תקיפה) כדמוכח מדברי חז"ל בכמה מקומות, וכן להבדיל בכתבי יוסף בן מתתיהו. אז למה לו לחשוש ממרידה?
ולגבי צדוקים - כבר הכו חז"ל על קודקודם לאורך ולרוחב התושבע"פ, והרי זה אינו מעניין המימרה מהגר"א (שאין לה מקור).

הגרח כתב:משניות שלמות בזרעים ןטהרות על הזהירות מאלפי הע"ה שהיו כאן כולל עלבונות שמוטחים בהם .

בפשיטות יש לחלק טובא בין 'יהודי פשוט' לעם הארץ.

הגרח כתב:מה שמתסכל בסוף קמצא שהיה ארלכיער יד (זו היתה סעודה עם החכמיםלא נראה שהיה טמבל)דווקא בגללו הכל נחרב

אינו שונה מהמעשה דאבויה אביו דאחר שערך סעודת מילה במסיבת גדולי הדור.

הגרח כתב:ויש עוד אחד תנא קדוש זכריה בן אבקולס...
שחזל לא סלחו לו והונצח לדורות ...

(לו יצוייר שחז"ל "לא סלחו לו" -) זה מוכיח בדיוק ההפך, שהוא היה צדיק וקדוש ודקדקו עמו מן השמים כחוט השערה.


ונתנו ידידים כתב: אכן בזמן בית ראשון לא מצינו עמי הארץ כל המציאות הזו נתחדש בזמן בית שני.

מניין?

Re: מעלתו של יהודי פשוט בזמן הבית

פורסם: ד' דצמבר 01, 2021 5:58 pm
על ידי באמונתו
גם זו לטובה כתב:ידוע בשם הגר"א, יהודי פשוט בזמן הבית וכו' מה המקור, ומה בדיוק הגר"א אמר, והאם זה פשוט או מחודש.

לענ"ד, לא רחוקה היא, מקור שמועה הזאת;
נקדים, אשר מצאנו בה נוסחאות שונות, אחד מהם מתייחס אל הרשעים בימי הבית ראשון, לצד ת"ח בימי הבית שני, ראה המצורף פה.
הגר"א ז"ל באמת כותב בפירוש, שרשעי הבית ראשון, עלו על אנשי הבית שני, שהצטיינו בתורה וגמ"ח, עיין המצורף פה.
המסתבר, שכל עיקר שמועה ההיא, על ניסוחיה השונים, מוצאם ומקורם, באותם דבריו המפורשים.

Re: מעלתו של יהודי פשוט בזמן הבית

פורסם: ב' דצמבר 06, 2021 12:23 am
על ידי תרשישי
בענין המדריגות שהיו ליהודים בזמן בית המקדש - יש ללמוד ממ"ש בתפארת שלמה (שער התפלה בד"ה וירא ישראל את היד הגדולה) עיי"ש.