גאולה בקרוב כתב:יש בכך מידת האכזריות/ קושי נפשי לעלות שוב עם הרכב על הכלב, וממילא צעב"ח נדחה,
כדחזינן להדיא שאוהב לפרוק ושונא לטעון, מצוה בשונא כדי לכוף יצרו, למרות צעב"ח שיש בפריקה.
גאולה בקרוב כתב:לא מצד גדרי אונס,
אלא שזהו חיוב "צעב"ח דאוריתא", כל זמן שאינו לתועלת האדם, אבל לתועלת האדם מותר לצערם או להמנע מלעוזרם, וממילא מה גדול מתועלת רוחנית לאדם? וכמוכח מאוהב לפרוק וכו'.
וידוע תרוה"ד (פו"כ סי' קה).
אוהב אוצר כתב:אשרי הכלב הזה, 'עילוי נשמה' בטוח עשו לו....
גאולה בקרוב כתב:לענ"ד אינו קשור לסוגיית "כל המרחם וכו'.
שם מדובר שיש גדרים ברורים, וצריך להרוג שונאי ישראל, ולהתגבר גם על קושי במידות.
אבל כאן הדיון על גדרי צעב"ח, שנאמר בו במפורש הגדר שטובת האדם קודמת [פשיטא שמותר ניסויים על בע"ח, לטובת גילוי תרופות וכו'], כולל טובתו הרוחנית [אוהב לפרוק וכו'], וממילא מהיכי תיתי לחייב אותו להרוג בע"ח נגד מידותיו.
ובאמת מסתבר שבאופן שצריך לעשות פעולה למעט צער בע"ח, כגון מצות פריקה [שהיא כוללת באל"ח וגם מצד הבהמה], או כגון שטובעת וצריך להביא כסתות להצילה [בשבת, או בחול למושכה], ויש לו קושי נפשי לגעת בבהמה, או איזה פחד וכו', מסתבר שצריך להתגבר על זה למען מצות צעב"ח, אבל דבר שקשה מאד לרוב ככל הבריות לעשות, לדרוס שוב בכוונה על הכלב, לענ"ד פטורים.
ואודה אם מישהו יוכל להחכימנו מעיון בספרי המאספים על מצות צעב"ח.
אוהב אוצר כתב:יש ספר באוצר שמדבר על צעב"ח ושם זכור לי שכתב שאכן יש להרוג את הבעל חי אם הוא מפרפר בין חיים למוות בכדי למעט את יסוריו.
צביב כתב:דרך אגב
בספר חסידים אמר שכתוב אל תהי צדיק הרבה [ואיני זוכר כעת את המקום]
למאי_נמ? כתב:הרב 'גאולה בקרוב', אע"פ שאינני ראוי להשיב ע"ד מר, מ"מ חווה דעי בפני חכמי התורה ואתאבק בעפר רגליכם (כהרוח חיים).
אפתח בשאלה: נניח שיש אדם שנדרש לו טיפול רפואי כואב (אינני מדבר במצב של פיקוח נפש), וימנע החובש מלבצע זאת כי "חייך קודמים לחיי חברך", וק"ו חיי נפשו קודמים לחיי גופו, והוא לא רוצה להטביע בנפשו את מידת האכזריות ח"ו, האם עושה כראוי?
ברור שלא, כי זו לא מידה טובה, זו מידה רעה. שכך טוב לו, להכאיב לו. (וה"ה לילד קטן שאיננו מעוניין בטיפול רפואי כואב או בתרופה מרה, והוריו האוהבים אותו באמת, "עושים עצמם כאכזריים" ומכריחים אותו מרוב אהבתם). ולענ"ד תשובה זו כוחה יפה אף כאן, כמש"כ הרב 'אוצר החכמה', שרחמנות היא להמיתו ואכזריות היא להימנע מלגאול אותו מייסוריו.
רחמים כתב:לדעתי אסור להרוג את הכלב כדי למעט את יסוריו מפני שמאוד יכול להיות שיש בו נשמה מגולגלת
ובפרט בכלב יותר מבעל חי אחר שהחז''ל אומרים שהאוכל טרפה לכלב תשליכון אותו { וז''ל ספר חרדים - פרק לג: ולפעמים יתגלגל בעל לשון הרע בכלב, וכן הרגיל לאכול בשר טרפה או המאכילה לישראל, וזה רמוז בתורה דכתיב (שמות כב, ל) ואנשי קודש תהיון לי ובשר בשדה טרפה לא תאכלו לכלב תשליכון אותו, וכתיב בתריה לא תשא שמע שוא, נמצא קרא דלכלב תשליכון אותו כתוב בין שני העונות הללו, בין אוכל טרפה ובין מספר לשון הרע, לומר לך שעל שני עוונות אלו יתגלגל האדם בכלב, כן כתבו המקובלים, והוא רמוז בדברי רבותינו שאמרו כל המספר לשון הרע ראוי להשליכו לכלבים}
וממילא אסור להורגו קודם זמנו שלא לצורך האדם כדי שהכלב יסיים את תיקונו!!!
איש-אחד כתב:רחמים כתב:לדעתי אסור להרוג את הכלב כדי למעט את יסוריו מפני שמאוד יכול להיות שיש בו נשמה מגולגלת
ובפרט בכלב יותר מבעל חי אחר שהחז''ל אומרים שהאוכל טרפה לכלב תשליכון אותו { וז''ל ספר חרדים - פרק לג: ולפעמים יתגלגל בעל לשון הרע בכלב, וכן הרגיל לאכול בשר טרפה או המאכילה לישראל, וזה רמוז בתורה דכתיב (שמות כב, ל) ואנשי קודש תהיון לי ובשר בשדה טרפה לא תאכלו לכלב תשליכון אותו, וכתיב בתריה לא תשא שמע שוא, נמצא קרא דלכלב תשליכון אותו כתוב בין שני העונות הללו, בין אוכל טרפה ובין מספר לשון הרע, לומר לך שעל שני עוונות אלו יתגלגל האדם בכלב, כן כתבו המקובלים, והוא רמוז בדברי רבותינו שאמרו כל המספר לשון הרע ראוי להשליכו לכלבים}
וממילא אסור להורגו קודם זמנו שלא לצורך האדם כדי שהכלב יסיים את תיקונו!!!
אין לנו אלא ההלכה, וכפסקו של החזו"א, אין לנו עסק בנסתרות.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 261 אורחים