עמוד 1 מתוך 1

אדמו"ר מבעלזא: ועשו לי מקדש -מצוה לישראל, אח"כ מקדש אש משמים

פורסם: ה' אוגוסט 09, 2012 9:57 pm
על ידי בית שביעי
דברות קודש - כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א מבעלזא

בשולחן לחיים מוצאי צום תשעה באב ה'תשע"ב

"...נבוכדנצר בית ראשון טיטוס בית שני - באש הצתה - לא! עד שרבונו של עולם לא הדליק את האש, לא היה להם שליטה! כי אתה ה' באש הצתה אתה הדלקת, בגלל שאתה הדלקת לכן היה להם שליטה.

ו"באש אתה עתיד לבנותה" אתה רבונו של עולם - עם האש שלך - אתה תבנה את בית המקדש, אתה תבנה את ארץ ישראל, אתה תבנה את ירושלים! זה יהיה תיקון אמתי.

זה שאנחנו נבנה - זה עוד לא כלום - אמנם מצות עשה "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" אבל אם אתה לא תכניס את הקדושה, אז כל מה שאנחנו נבנה, זה כלום 'ובאש אתה עתיד לבנותה'!

"ולירושלים עירך ברחמים תשוב ותשכון בתוכה כאשר דברת ובנה אותה בקרוב בימינו בנין עולם". זה מה שאנחנו בונים בעשר אצבעותינו, זה כלום! כשרבונו של עולם ממשיך את הקדושה זה העיקר, קדושת בית המקדש קדושת ירושלים קדושת ארץ ישראל כל הקדושות. 'בנה ביתך כבתחילה וכונן מקדשך על מכונו' 'בנה ביתך כבתחילה', מה זה בנה ביתך כבתחילה? דוד המלך ושלמה המלך, בנו לנו את בית המקדש? לא! רבונו של עולם - הבנין שלו - זה העיקר!

האבנים הזהב והכסף שדוד המלך ושלמה המלך עשו, זה מילתא זוטרתא! אפילו שזה היה בקדושות הכי גדולות.

אבל זה היה 'בנה ביתך כבתחילה', אם רבונו של עולם לא בונה, זה כלום. חבל חבל שזה נחרב 'כי באש אתה הצתה', אבל אותו דבר יהיה: 'באש אתה עתיד לבנותה'. מובא אמנם שיירד בית מקדש מאש משמים 'מכון לשבתך פעלת ה' מקדש ה' כוננו ידיך' הפשט - אבל - הוא כמו שאומרים המפרשים: שהקב"ה ימשיך - בבית המקדש שבני ישראל יבנו - הקב"ה ימשיך לשם ויכניס את האור והקדושה 'והראינו בבנינו ושמחנו בתיקונו' שיתרומם קרן ישראל במהרה אמן."
ע"כ

ולא נשאר אלא לסיים בברכה שיכירו היהודים בעוצמת חכמת הארכיאולוגיה שהשאיר לנו הקב"ה דרך להסתכל אחורה לזמן שביהמ"ק היה קיים ולשלבם בדברי חז"ל כהגאון רבי עזריאל הילדסהיימר זצ"ל ועוד ששלבו דברי יוסיפון, ארכיאולוגיה וחז"ל שיתאימו באופן הכי מושלם, ויתחילו לדון למעשה בכל עניני המקדש כעובי הכתלים , קומתו וגובהו, וידאגו שיהא לכל יהודי בהמות מוכן להקרבה כדברי הר"ן, ויבררו דברי יחזקאל בכל פרטיה ודקדוקיה

ולא יגידו עוד איש לרעהו כבשעת חורבן בית המקדש שאותו הדור אמרו 'צור תעודה חתום תורה בלמודי' (ישעיה ח טז) שאין התורה אלא לישעיה וחבריו, ועל עצמם אמרו עוונותינו אתנו ובהם נתמוגג [כישעיה סד ו](החתם סופר מביא בדרשותיו), ויכוונו בתפילה בהשיבה שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה' נתבאר בגמ' דמה שאין יודעין לדון דיני נפשות זה שייך לגלות ויבקשו מהקב"ה שיחזיר לנו מחוקקי חוקים מתלמידי חכמים העוסקים בתורה (ולא כרוב העם החרדי שמסכימים עם מחוקקי חוקי הכנסת העכשווי אלא מבקשים מהקב"ה שהכל יתחוקק לטובה...)

Re: אדמו"ר מבעלזא: ועשו לי מקדש -מצוה לישראל, אח"כ מקדש אש מ

פורסם: ה' אוגוסט 09, 2012 10:06 pm
על ידי לייטנר
הרה"גג נבנצל שליט"א נוהג להגיד שאם נזכה, אנו נבנה את בית המקדש; ואם לא נזכה, אז הקב"ה יבנה.

Re: אדמו"ר מבעלזא: ועשו לי מקדש -מצוה לישראל, אח"כ מקדש אש מ

פורסם: ו' אוגוסט 10, 2012 6:00 pm
על ידי בית שביעי
לייטנר כתב:הרה"גג נבנצל שליט"א נוהג להגיד שאם נזכה, אנו נבנה את בית המקדש; ואן לא נזכה, אז הקב"ה יבנה.


אז למה לא בונים?

Re: אדמו"ר מבעלזא: ועשו לי מקדש -מצוה לישראל, אח"כ מקדש אש מ

פורסם: ו' אוגוסט 10, 2012 6:24 pm
על ידי לייטנר
בית שביעי כתב:
לייטנר כתב:הרה"גג נבנצל שליט"א נוהג להגיד שאם נזכה, אנו נבנה את בית המקדש; ואן לא נזכה, אז הקב"ה יבנה.


אז למה לא בונים?


אתה שואל על הרב נבנצל?

Re: אדמו"ר מבעלזא: ועשו לי מקדש -מצוה לישראל, אח"כ מקדש אש מ

פורסם: ד' אוגוסט 15, 2012 12:05 am
על ידי בית שביעי
יש לך תשובה? ממנו?

אם יש דרך בדרך הטבע אז למה לא נוהגין על פיה?

Re: אדמו"ר מבעלזא: ועשו לי מקדש -מצוה לישראל, אח"כ מקדש אש מ

פורסם: ד' אוגוסט 15, 2012 12:33 am
על ידי לייטנר
בית שביעי כתב:יש לך תשובה? ממנו?

אם יש דרך בדרך הטבע אז למה לא נוהגין על פיה?


אאל"ט, הרב נבנצל כלל לא מתכוון לתפיסה אקטיבית של בניין המקדש, אלא שאחר שהמשיח יגיע (או בסמוך לכך) עם ישראל יזכה ויבנה את בית המקדש.
אציין שזו לא דעתי, אבל כיון שאינני האדמו"ר מבעלזא או הרב נבנצל, היא כלל אינה חשובה.

Re: אדמו"ר מבעלזא: ועשו לי מקדש -מצוה לישראל, אח"כ מקדש אש מ

פורסם: ד' אוגוסט 15, 2012 12:42 am
על ידי איילער

Re: אדמו"ר מבעלזא: ועשו לי מקדש -מצוה לישראל, אח"כ מקדש אש מ

פורסם: ה' אוגוסט 16, 2012 1:03 pm
על ידי למאי_נמ?
איילער כתב:http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?CategoryID=1186&ArticleID=5130

התירוץ השני שמביא שם ידוע בשם המהרי"ל דיסקין. וראה בפורטל הדף היומי מאמר רציני בעניין (גם היה על זה דיון בפורום הדף היומי).

לגבי השאלה למה לא לבנות בזה"ז, אז הנה לנו דברי רבנו החתם סופר לגבי השאלה של הקרבת פסח בזמן הזה: "יקרת קדשו הגיעני ומ"ש מו"ח הגנ"י [- רע"א] לבקש משרי ירושלים ליתן רשות להקריב, הוא קפדן גדול כי ההוא אמר לבל יקרב שם מי שאינו מאמונת ישמעאל, כי שם נבנה בית עבודה שלהם, ואומרים שאבן שתייה באמצע הכיפה ההיא ולא יקרב שם איש זר שאינו מאומנתם" (שו"ת חת"ס יו"ד ריש סי' רלו; וע"ע קובץ תשובות סי' נט). ועכ"פ צריכים הסכמת כלל ישראל (ויש להאריך בזה ואכמ"ל).

Re: אדמו"ר מבעלזא: ועשו לי מקדש -מצוה לישראל, אח"כ מקדש אש מ

פורסם: ו' אוגוסט 17, 2012 2:08 am
על ידי איילער
נקודת התירוץ של 'זכו לא זכו' מופיע בשו"ת 'דברי טעם' (כמודמה) ומזכיר אותו הרב זווין ב'לאור ההלכה'.

Re: אדמו"ר מבעלזא: ועשו לי מקדש -מצוה לישראל, אח"כ מקדש אש מ

פורסם: ו' אוגוסט 17, 2012 7:37 am
על ידי אדג
עיקרי הדברים נדפסו בחידושים וביאורים על בית הבחירה לרמב"ם בפתיחה אות ו' (כמדומני) וסעיף יט (שוב, מהזכרון, ואין הזמן גרמא לבדוק).

הגה"ק ר' עקיבא יוסף שלעזינגר זצ"ל

פורסם: א' נובמבר 04, 2012 8:39 pm
על ידי בית שביעי
הגה"ק ר' עקיבא יוסף שלעזינגר זצ"ל בספרו ברית עולם גם כתב כדברים האלה "אלו ואלו דא"ח והוא: דכ' "ועשו לי מקדש".. זה מעשה בו"ד "ושכנתי בתוכם" זה מעשה שמים

ואנחנו מצדינו חייבים לעשות כאשר בידנו למען אשר לא יהיה מניעה מאחנו במעשה בו״ד וכאשר אב ואם הם עושים מצודם ככ׳ פרו ורבו גו׳ וחלק ה׳ נפשם ביד ה׳ אם ירצה לברכם בבנים ולברך את מעשה ידיהם ועד״ז אין המדרשים חלוקים עוד כי זה מדבר בחלק ״הרוחניי וזה בחלק הגשמיי״