עמוד 1 מתוך 1

האיש מצווה יותר מן האשה

פורסם: ד' אוקטובר 17, 2012 8:56 pm
על ידי ר_חיים_הקטן
תנחומא נח ס' יב:
ילמדנו רבינו מי הוא המצווה על פריה ורביה האיש או האשה, כך שנו רבותינו האיש מצווה ולא האשה, ר"י אמר על שניהם נאמר ויברך אותם אלהים ויאמר להם פרו ורבו ומלאו את הארץ וכבשוה (בראשית ב) וכבשה כתיב האיש כובש את הארץ ואין האשה כובשת והאיש מצווה על פריה ורביה יותר מן האשה

מהו פירוש הדברים שהאיש מצווה יותר מן האשה?

Re: האיש מצווה יותר מן האשה

פורסם: ד' אוקטובר 17, 2012 11:12 pm
על ידי ברזילי
בערוה"ש אבהע"ז סי' א הוכיח מן התנחומא הנ"ל שאף אשה מקיימת מצות פ"ו כמצוה קיומית, אלא שאין עליה חיוב

Re: האיש מצווה יותר מן האשה

פורסם: ה' אוקטובר 18, 2012 12:07 am
על ידי אוצר החכמה
לא הבנתי כי הרי לכאורה התנחומא כותב את זה לר"י בן ברוקא ואין אנו פוסקים כמוהו, וחיפשתי בערוה"ש ולא מצאתי, אולי תציין את הסעיף?

Re: האיש מצווה יותר מן האשה

פורסם: ה' אוקטובר 18, 2012 12:22 am
על ידי ברזילי
סק"ו וז"ל ודע דכלל גדול יש בזה דאפילו אותם שאין עליהם חובה לקיים מצוה זו מ"מ כשמקיימים פו"ר מצוה קעבדי ומצוה לגבי חובה רשות קרי לה וראיה לזה ממדרש תנחומא פ' נח שכתב דהאיש מצווה על פריה ורביה יותר מן האשה אלמא דבה נמי יש מצוה אלא שאין עליה חוב לקיים

זכרתי שזו כוונתו, שגם לאשה יש מצוה קיומית, אבל מכח קושייתך אולי אכן זה לא נכון, ורק התכוון לומר זאת גבי עבדים, ורק הוכיח מדברי המדרש בשיטת ריב"ב ששייך לחלק בדרגות החיוב, וצע"ע בדבריו

Re: האיש מצווה יותר מן האשה

פורסם: ג' אוקטובר 23, 2012 11:26 pm
על ידי יגדיל תורה
וכן מקיימת בזה מצות 'לשבת יצרה' (פני יהושע גיטין מא: על פי התוס' בב"ב).