נמרוד ברח מעצת דור הפלגה?
פורסם: ש' אוקטובר 20, 2012 6:58 pm
יש להעיר לדבר פלא בתרגום יונתן בפרשתן, עה"פ 'מִן הָאָרֶץ הַהִוא יָצָא אַשּׁוּר וַיִּבֶן אֶת נִינְוֵה וְאֶת רְחֹבֹת עִיר וְאֶת כָּלַח'.
דהנה נחלקו המפרשים בכוונת הכתוב, רש"י פירש שמהארץ ההיא האמורה לעיל - ותְּהִי רֵאשִׁית מַמְלַכְתּוֹ בָּבֶל וְאֶרֶךְ וְאַכַּד וְכַלְנֶה בְּאֶרֶץ שִׁנְעָר - יצא אשור, והביא דברי חז"ל במדרש: כיון שראה אשור את בניו שומעין לנמרוד ומורדין במקום לבנות המגדל יצא מתוכם.
אמנם הרמב"ן פירש שהפסוק קאי אנמרוד, ו'יצא אשור' היינו שנמרוד יצא מארץ שנער לאשור.
והנה ביונתן מצאנו עירוב תמוה של ב' הפירושים, שפירש את הפסוק על נמרוד, אך הוסיף שנמרוד יצא לאשור כדי שלא להיות בעצת דור הפלגה. והוא פלא.
ז"ל יוב"ע:
מן ארעא ההוא נפק נמרוד ומלך באתור דלא בעא למהוי בעטת דרא דפלוגתא ושבק ארבע קורין אילן ויהב ליה ה' בגין כן אתרא ובנא ארבע קורין אחרנין ית נינוה וית פלטאת קרתא וית פריות.
דהנה נחלקו המפרשים בכוונת הכתוב, רש"י פירש שמהארץ ההיא האמורה לעיל - ותְּהִי רֵאשִׁית מַמְלַכְתּוֹ בָּבֶל וְאֶרֶךְ וְאַכַּד וְכַלְנֶה בְּאֶרֶץ שִׁנְעָר - יצא אשור, והביא דברי חז"ל במדרש: כיון שראה אשור את בניו שומעין לנמרוד ומורדין במקום לבנות המגדל יצא מתוכם.
אמנם הרמב"ן פירש שהפסוק קאי אנמרוד, ו'יצא אשור' היינו שנמרוד יצא מארץ שנער לאשור.
והנה ביונתן מצאנו עירוב תמוה של ב' הפירושים, שפירש את הפסוק על נמרוד, אך הוסיף שנמרוד יצא לאשור כדי שלא להיות בעצת דור הפלגה. והוא פלא.
ז"ל יוב"ע:
מן ארעא ההוא נפק נמרוד ומלך באתור דלא בעא למהוי בעטת דרא דפלוגתא ושבק ארבע קורין אילן ויהב ליה ה' בגין כן אתרא ובנא ארבע קורין אחרנין ית נינוה וית פלטאת קרתא וית פריות.