עמוד 1 מתוך 1

מתנות כהונה ולויה

פורסם: ב' אוקטובר 22, 2012 7:25 pm
על ידי בברכה המשולשת
שאלני בני הקט נ"י בשם המלמד שלו שליט"א מדוע הלויים נותנים לכהנים תרומת מעשר ואילו הכהנים אינם נותנים ללויים מתנות, והרי לכהנים יש כ"ד מתנו"כ ואילו ללויים יש רק מתנה אחת. (ולא כ"כ הבנתי מה קשה, אך נתבקשתי לשאול כאן)

Re: מתנות כהונה ולויה

פורסם: ב' אוקטובר 22, 2012 7:33 pm
על ידי אב-י
וכי מעשר ראשון הכהן אינו נותן ללוי?

Re: מתנות כהונה ולויה

פורסם: ב' אוקטובר 22, 2012 8:57 pm
על ידי בברכה המשולשת
אב-י כתב:וכי מעשר ראשון הכהן אינו נותן ללוי?

מדין תורה- כן, מקנס עזרא- מחלוקת.

Re: מתנות כהונה ולויה

פורסם: ב' אוקטובר 22, 2012 10:28 pm
על ידי כרם
בברכה המשולשת כתב:שאלני בני הקט נ"י בשם המלמד שלו שליט"א מדוע הלויים נותנים לכהנים תרומת מעשר ואילו הכהנים אינם נותנים ללויים מתנות, והרי לכהנים יש כ"ד מתנו"כ ואילו ללויים יש רק מתנה אחת. (ולא כ"כ הבנתי מה קשה, אך נתבקשתי לשאול כאן)


מי שנתן לו ה' הרבה, נתחייב לתת חלק מזה למי שיש לו פחות ממנו.
הישראל - בעל האדמה והיבול - יש לו את כל היבול, הרי הוא נותן מזה עשירית, מעשר ראשון, ללוי.
הלוי - שקיבל עשירית מהיבול - נותן מזה עשירית לכהן.
אבל הכהן, שיש לו הכי פחות, למה שיתן ללוי?

או כך:
כל אחד צריך לתת למי שהדרגה שלו גבוהה יותר.
הישראל נותן ללוי, שהוא דרגה אחת מעליו,
הלוי נותן לכהן, שהוא דרגה אחת מעליו.
אבל הכהן, למה יתן למי שתחתיו?

Re: מתנות כהונה ולויה

פורסם: ב' אוקטובר 22, 2012 11:22 pm
על ידי יגדיל תורה
נראה פשוט, שהרי לכהנים אין חלק ונחלה בארץ, ואין להם אלא מה שקיבלו בתרומה ובשאר מתנות הכהונה, האסורות על הלויים, ולא שייך שיפרישו עבורם

Re: מתנות כהונה ולויה

פורסם: ב' אוקטובר 22, 2012 11:33 pm
על ידי כרם
יגדיל תורה כתב:נראה פשוט, שהרי לכהנים אין חלק ונחלה בארץ, ואין להם אלא מה שקיבלו בתרומה ובשאר מתנות הכהונה, האסורות על הלויים, ולא שייך שיפרישו עבורם


"הקושיא" התחילה מזה, שגם ללוויים אין חלק בארץ, ואין להם אלא מה שקבלו במעשר ראשון, ואף על פי כן הם נותנים מתנה לכהנים. אז מדוע לא יתנו גם הכהנים ללויים?

Re: מתנות כהונה ולויה

פורסם: ב' אוקטובר 22, 2012 11:45 pm
על ידי יאיר
כנראה התירוץ של המלמד הוא שהכהנים בדרגת קדושה יותר מהלווים...
(נשמח לשמוע ר' בברכה)

Re: מתנות כהונה ולויה

פורסם: ב' אוקטובר 22, 2012 11:47 pm
על ידי יגדיל תורה
כרם כתב:
יגדיל תורה כתב:נראה פשוט, שהרי לכהנים אין חלק ונחלה בארץ, ואין להם אלא מה שקיבלו בתרומה ובשאר מתנות הכהונה, האסורות על הלויים, ולא שייך שיפרישו עבורם


"הקושיא" התחילה מזה, שגם ללוויים אין חלק בארץ, ואין להם אלא מה שקבלו במעשר ראשון, ואף על פי כן הם נותנים מתנה לכהנים. אז מדוע לא יתנו גם הכהנים ללויים?

כי מעשר ראשון שקבלו הלויים מותר לכהנים ואפשר להפריש ממנו, משא"כ תרומה שאסורה ללוויים וכיצד יפרישו הכהנים ללוויים

Re: מתנות כהונה ולויה

פורסם: ג' אוקטובר 23, 2012 1:21 am
על ידי כרם
יגדיל תורה כתב:
כרם כתב:
יגדיל תורה כתב:נראה פשוט, שהרי לכהנים אין חלק ונחלה בארץ, ואין להם אלא מה שקיבלו בתרומה ובשאר מתנות הכהונה, האסורות על הלויים, ולא שייך שיפרישו עבורם


"הקושיא" התחילה מזה, שגם ללוויים אין חלק בארץ, ואין להם אלא מה שקבלו במעשר ראשון, ואף על פי כן הם נותנים מתנה לכהנים. אז מדוע לא יתנו גם הכהנים ללויים?

כי מעשר ראשון שקבלו הלויים מותר לכהנים ואפשר להפריש ממנו, משא"כ תרומה שאסורה ללוויים וכיצד יפרישו הכהנים ללוויים


בין כ"ד מתנות כהונה, יש מספיק מתנות שמותרים גם לזרים והם ממון כהן (כמו פדיון פ"ח ופה"ב) וע"ז "הקושיא", שיש לו כ"כ הרבה מתנות, יתן גם הכהן משהו ללוי.

Re: מתנות כהונה ולויה

פורסם: ג' אוקטובר 23, 2012 7:33 am
על ידי בברכה המשולשת
אני דברתי אתו היום על כך והוא הסביר לי שכוונת השאלה היתה בהקשר החנוכי- למה לא לחנך את הכהנים לנתינה, ואני הקטן תרצתי שהברכת כהנים ועבודת המקדש עבור כלל ישראל היא הנתינה, והוא הסכים לכך.
ותודה לכל המשיבים עד כה.