עמוד 1 מתוך 3

שילוב אצבעות הידיים

פורסם: ב' אוקטובר 29, 2012 7:18 pm
על ידי יאיר
ברצוני לדעת מהו המקור לשילוב אצבעות הידיים. רוב ככל האנשים מקפידים בזה אך אינם יודעים הסיבה האמיתית לכך.
(אני בעצמי שמעתי על לפחות 3 סיבות שונות).

אשמח למ"מ בנושא.

Re: שילוב אצבעות הידיים

פורסם: ב' אוקטובר 29, 2012 7:44 pm
על ידי היימישער
תעשה חיפוש באוצר החכמה "+לשלב +אצבעות" ותמצא נחת, המקור הראשון הוא במהרח"ו, וטעמו משום שהם כוחות עליונים ימניים ושמאליים ואין לערבבם.

Re: שילוב אצבעות הידיים

פורסם: ב' אוקטובר 29, 2012 7:53 pm
על ידי יאיר

Re: שילוב אצבעות הידיים

פורסם: ב' אוקטובר 29, 2012 7:55 pm
על ידי אוצר החכמה
כמדומני שהרב אלישיב לא הקפיד בזה.

Re: שילוב אצבעות הידיים

פורסם: ב' אוקטובר 29, 2012 8:28 pm
על ידי היא שיחתי
אוצר החכמה כתב:כמדומני שהרב אלישיב לא הקפיד בזה.

כך שמעתי אף אני ונראה לי שידוע הוא ובתמונות

שמעתי ואיני זוכר בדיוק, שהבעיה היא רק בשעת התפילה (ואולי להיפך שאז אין בעיה). ואולי יש ט"ז בעניין?

Re: שילוב אצבעות הידיים

פורסם: ב' אוקטובר 29, 2012 8:43 pm
על ידי היימישער
אאל"ט ראיתי פעם תמונה של הר"י לנדא רבה של בני ברק עם אצבעות משולבות, ותמהתי ע"כ מאוד מכיון שאצל חסידים הקפידו ע"כ, ועתה שנקראת לידי הזדמנות אשאל בזאת מאת היודעים: האם בחב"ד לא הקפידו על כך?

Re: שילוב אצבעות הידיים

פורסם: ב' אוקטובר 29, 2012 8:45 pm
על ידי פלגינן
הבן איש חי כותב מפורש לא לשלב אצבעותיו זו בזו, וכן לא לפשוט ידיו לאחוריו,
ומעודי תמהתי מדוע בענין שילוב האצבעות הקפידו יותר, ואילו על פישוט ידים לאחוריו, כמעט ולא ידוע דבר זה, שלא לדבר על אי ההקפדה בענין זה, אף אצל אלו המקפידים בנושאים כגון אלו.

Re: שילוב אצבעות הידיים

פורסם: ב' אוקטובר 29, 2012 8:47 pm
על ידי חכם באשי
לזכרוני, אין מדובר בפשיטת ידיו לאחוריו, אלא בנתינת כף על כף כשהם מאחוריו, וזה משום גאווה. וכדומני, שאף באחרונים על השו"ע (משנ"ב?) נזכר שאין לעשות כן בשעת התפילה.

Re: שילוב אצבעות הידיים

פורסם: ב' אוקטובר 29, 2012 9:20 pm
על ידי לייטנר
כמדומני שאי פעם היה אשכול שלם בבח"ח על נושא זה.
היימישער כתב:אאל"ט ראיתי פעם תמונה של הר"י לנדא רבה של בני ברק עם אצבעות משולבות, ותמהתי ע"כ מאוד מכיון שאצל חסידים הקפידו ע"כ, ועתה שנקראת לידי הזדמנות אשאל בזאת מאת היודעים: האם בחב"ד לא הקפידו על כך?


האדמו"ר האחרון אמר פעם שמעולם לא שילב את ידיו בצורה הזו.
חכם באשי כתב:לזכרוני, אין מדובר בפשיטת ידיו לאחוריו, אלא בנתינת כף על כף כשהם מאחוריו, וזה משום גאווה.

ראיתי את אחד מגדולי הדור שכלל אינו מקפיד בזה.

Re: שילוב אצבעות הידיים

פורסם: ב' אוקטובר 29, 2012 9:56 pm
על ידי יתר10
פלגינן כתב:הבן איש חי כותב מפורש לא לשלב אצבעותיו זו בזו, וכן לא לפשוט ידיו לאחוריו,
ומעודי תמהתי מדוע בענין שילוב האצבעות הקפידו יותר, ואילו על פישוט ידים לאחוריו, כמעט ולא ידוע דבר זה, שלא לדבר על אי ההקפדה בענין זה, אף אצל אלו המקפידים בנושאים כגון אלו.

יש הרבה שמקפידים על זה, אף נתנו רמז על זה "כל המשנה ידו על התחתונה"

Re: שילוב אצבעות הידיים

פורסם: ב' אוקטובר 29, 2012 10:58 pm
על ידי אוהב אוצר
בהרבה דברים בני אשכנז אינם חוששים לפסקי הקבלה או הנהגות הזהר ולכן ישנם שלא מקפידים על כך.

Re: שילוב אצבעות הידיים

פורסם: ב' אוקטובר 29, 2012 11:12 pm
על ידי אTKH
ידוע שמרן הסטייפלער זצוק"ל היה מקפיד ע"כ. (אולי מקורו ממשפ' החסידית).

Re: שילוב אצבעות הידיים

פורסם: ב' אוקטובר 29, 2012 11:36 pm
על ידי יאיר
קבלתי:
יסוד ושורש העבודה כתב לאיסור
[דרך אגב הוא למד אצל בעל הפרדס, שכותב ע"ע שקיבל את תורת הנסתר איש מפי איש, עד האר"י -ולא מספרים]

בשו"ת ישכיל עבדי נשאל על מנהג לוב לשלב את אצבעות הידים מאחור בשעת התפילה
ופסק להיתר דרך הכנעה

החלבן [הובא בספרי הרב שיינפלד -אוסרי לגפן -חלקם באוצה"ח]
אמר שאין חילוק בין שילוב ידו הימנית עם שמאל שלו או של אחר

בחוברת הספד על הגרי"א וינטרויב נאמר בשמו
[איני זוכר אם במפורש - עכ"פ בע"פ שמעתי מתלמידיו במפורש על ענין זה]
שאין לנו לחוש לזה
כי אין מעשינו פועלים כ"כ בשמים

Re: שילוב אצבעות הידיים

פורסם: ג' אוקטובר 30, 2012 12:26 am
על ידי למאי_נמ?
הרב 'אוצר החכמה' כתב:כמדומני שהרב אלישיב לא הקפיד בזה.

כבר דנו בזה במקום אחר (וע"ש בהמשך הדברים בשני העמ').

Re: שילוב אצבעות הידיים

פורסם: ג' אוקטובר 30, 2012 7:03 am
על ידי בברכה המשולשת
על ידיים מאחורי הגב יש תשובה בצי"א, למיטב זכרוני.

Re: שילוב אצבעות הידיים

פורסם: ד' אוקטובר 31, 2012 1:58 pm
על ידי תוכן
המקור לאיסור שילוב האצבעות הוא באר היטב או"ח סימן צ"ה סק"ו. אלא שזה תלוי בפירוש פיכור ידים, וכמו שפירשו בערוך הקצר. ומדברי רש"י שבת י' ע"א משמע שאין איסור בשילוב אצבעות, אלא בהנחת ידים זו על גבי זו, ודבריו נראין עיקר, וכתבתי מריהטא.

Re: שילוב אצבעות הידיים

פורסם: ה' נובמבר 01, 2012 11:12 pm
על ידי הדעה והדבור
יאיר כתב:ברצוני לדעת מהו המקור לשילוב אצבעות הידיים. רוב ככל האנשים מקפידים בזה אך אינם יודעים הסיבה האמיתית לכך.
(אני בעצמי שמעתי על לפחות 3 סיבות שונות).

אשמח למ"מ בנושא.


זהו לשון הט"ז (אורח חיים סימן צ"ה ס"ק ג): "וחלילה לפכר ידיו בעת שלום כי הוא מוריד דין על עצמו בזה ח"ו, כידוע".

ויעויין עוד:
זהר ח''ג דף כד ע''א.
באר היטב או"ח סי' צה – ט"ז שם סק"ג.
יסוד ושורש העבודה שער הכולל פרק י''ט.
כתבי האריז"ל שער המצוות פרשת עקב. – שער הגלגולים הקדמה לט – שער הכוונות ענין יוצר וק"ש.
אמרי שמאי ח''ב עמ' קפ.
אוצר טעמי המנהגים ח''ב עמ' תב.
מעבר יבק שפתי צדק פט"ו
ספר זכירה (מהדו' תשנט עמ' עדר)
שו"ע הרב.
אז נדברו חי"ב סי' כה.

אוצר החכמה כתב:כמדומני שהרב אלישיב לא הקפיד בזה.

בדעתו של הרב אלישיב נכתב כבר בב"ח.

Re: שילוב אצבעות הידיים

פורסם: ה' נובמבר 01, 2012 11:22 pm
על ידי מורה צדק
שאלתי לבקי בענין ושלח לי את זה

אזהרה שמענו מהמקובלים ז"ל דהמשלב ידו בחברתה, דהיינו שכופה ידו אחת בחברתה, מעורר עליו הדינין, ולכן יש לישמר ולהזהר בזה ובפרט לחולה ב"מ, וכי קאמר בלבבך איכה אודע חושי האצבעות לך נא להרב רבינו בחיי סדר שמיני וצו ויע"ש דברי קדשו. דבק מא"ח מע' א' אות כ"ד. וכ"כ בנגיד ומצוה דכתבו גורי האר"י ז"ל שלא ישלב אצבעות יד ימין עם יד שמאל. ובזה"ק סדר ויקרא דף כד ע"א איתא ואי לא תב ואי אוסיף למיחטי אוסיף דרגא על דרגא עד דאשלים לחמשה דרגין, כיון דאתתקן ימינא לקבליה ואסתכם עליה הא שמאלא זמינא לאסכמא בימינא ולאתכללא ביה כיון דשמאלא אסתכם בימינא כדין לא תליא בתשובה והא אוקמוה וכדין כלא אסתכמו עליה בדינא ודינא שריא עליה, וכד דינא אשתלים ושריא עליה דב"נ כדין אסתיים ואתתקנו אצבען חמש בגו חמש ימינא בשמאלא לאחזאה דהא כלא אסתכמו עליה בההוא דינא, וידוי מתישרן לאחזאה מלה בלא כוונה דב"נ ולא יתכוון ביה, ועל דא כתיב [שמות ט"ו ו'] ימינך ה' נאדרי בכח ימינך ה' תרעץ אויב לאתכללא שמאלא בימינא ואשלים דינא וכדין הוא קיימא דכלא ועל דא כד בעא קודשא בריך הוא לקיימא כלא כתיב [ישעיה סב ח] נשבע יי' בימינו ובזרוע עזו וגו'. ע"כ. וכתב מהרח"פ בנפש כל חי מע' א' אות לח דלפ"ז הזה"ק האלו נראה דאם אירע לאדם שעשה כן בלא מתכוין הוא מורה כי הוא מתחייב בדין בבית דין של מעלה על עוונותיו וצריך שיזדרז לשוב בתשובה שלימה. וזה מש"נ [ישעיה נט ג] כי בפיכם נגואלו בדם ואצבעותיכם בעון, דמשילוב האצבעות ניכר שיש בכם עון. וכ"כ בשם מוהר"א אזולאי ז"ל בספר אור החמה דף כא ע"ג שכתב וידוי מתקשרן הכונה שאדם בלא כונה ידיו הם מתקשרות זה בזה ע"י אצבעותיו אלו בתוך אלו, וכן ראיתי זקנים מוחים בדבר הזה שלא יקשר אצבעותיו אלו עם אלו, ע"כ. ועי' כה"ח סי' צא ס"ק כח.

Re: שילוב אצבעות הידיים

פורסם: ה' נובמבר 01, 2012 11:24 pm
על ידי יאיר
יישר כח עצום!
[מצחיק שבצעירותי שמעתי "טעם" שזה משום שיוצר צורת צלב ע"י האצבעות (גם אז לא כ"כ הבנתי...) ו"טעם" אחר משום ד'קשה לשכחה'...].

Re: שילוב אצבעות הידיים

פורסם: ש' נובמבר 03, 2012 6:58 pm
על ידי לייטנר
יאיר כתב:יישר כח עצום!
[מצחיק שבצעירותי שמעתי "טעם" שזה משום שיוצר צורת צלב ע"י האצבעות (גם אז לא כ"כ הבנתי...) ו"טעם" אחר משום ד'קשה לשכחה'...].


יצירת הצלב ע"י האצבעות היא אולי אסורה (משום חוקות הגויים וכו'), אבל זו לא הצורה של שילוב אצבעות שתי הידיים, אלא הנחת האמה מעל האצבע באותה יד.

Re: שילוב אצבעות הידיים

פורסם: א' נובמבר 04, 2012 1:02 am
על ידי רחמים
לייטנר כתב:יצירת הצלב ע"י האצבעות היא אולי אסורה (משום חוקות הגויים וכו'), אבל זו לא הצורה של שילוב אצבעות שתי הידיים, אלא הנחת האמה מעל האצבע באותה יד.


אתה מתכוון למה שנקרא 'להחזיק אצבעות' ?

Re: שילוב אצבעות הידיים

פורסם: א' נובמבר 04, 2012 1:10 am
על ידי לא ידען
מה שהביאו מתמונות מגדולי ישראל ומאדמו"ר. זה יפה ביותר. אך אין להביא ראיה מהתמונה הראשונה בה נראה הב"י, מחזיק אצבעותיו יחד. זה לא נראה משהו יציב כמו בשתי התמונות התחתונות, הרבי מסטמר והגרי"ש אלישיב, זה נראה יותר כגירוד או עיקצוץ. עלינו לזכור שתמונה מנציחה חלקיק רגע, אלא שבב' התמונות האחרונות ניכר בבירור שזה שילוב האצבעות.

זקינו השפת אמת, אף פעם גער בנכד החזיק כך את אצבעותיו, ונתן לו טפיחה עליהם בכדי להפרידם.

Re: שילוב אצבעות הידיים

פורסם: א' נובמבר 04, 2012 7:24 am
על ידי בברכה המשולשת
רחמים כתב:
לייטנר כתב:יצירת הצלב ע"י האצבעות היא אולי אסורה (משום חוקות הגויים וכו'), אבל זו לא הצורה של שילוב אצבעות שתי הידיים, אלא הנחת האמה מעל האצבע באותה יד.


אתה מתכוון למה שנקרא 'להחזיק אצבעות' ?


כן. (אגב, באנגלית קוראים לזה להחזיק את האצבעות בצלב)

Re: שילוב אצבעות הידיים

פורסם: ה' נובמבר 08, 2012 12:15 am
על ידי הפלס
יאיר כתב:ברצוני לדעת מהו המקור לשילוב אצבעות הידיים. רוב ככל האנשים מקפידים בזה אך אינם יודעים הסיבה האמיתית לכך.
(אני בעצמי שמעתי על לפחות 3 סיבות שונות).

אשמח למ"מ בנושא.

שמעתי שע"פ האר"י ז"ל זה מעורר את מידת הדין על האדם שעושה כך עם הידים.

Re: שילוב אצבעות הידיים

פורסם: ה' נובמבר 08, 2012 7:15 am
על ידי אוצר החכמה
ראה למעלה הובאו המקורות לזה מהאריז"ל.

Re: שילוב אצבעות הידיים

פורסם: ה' נובמבר 08, 2012 6:07 pm
על ידי מורה צדק
לא ידען כתב:מה שהביאו מתמונות מגדולי ישראל ומאדמו"ר. זה יפה ביותר. אך אין להביא ראיה מהתמונה הראשונה בה נראה הב"י, מחזיק אצבעותיו יחד. זה לא נראה משהו יציב כמו בשתי התמונות התחתונות, הרבי מסטמר והגרי"ש אלישיב, זה נראה יותר כגירוד או עיקצוץ. עלינו לזכור שתמונה מנציחה חלקיק רגע, אלא שבב' התמונות האחרונות ניכר בבירור שזה שילוב האצבעות.

זקינו השפת אמת, אף פעם גער בנכד החזיק כך את אצבעותיו, ונתן לו טפיחה עליהם בכדי להפרידם.


הגרי"ש אלישיב היה ידוע בו שהיה משלב את האצבעות פעמים רבות, הראו לי תמונה שלו מהחתונה שלי שישב כך, אבל כעת אני לא מוצא אותה.

Re: שילוב אצבעות הידיים

פורסם: ה' נובמבר 08, 2012 7:42 pm
על ידי יאיר
מה שהביאו מתמונות מגדולי ישראל ומאדמו"ר. זה יפה ביותר. אך אין להביא ראיה מהתמונה הראשונה בה נראה הב"י, מחזיק אצבעותיו יחד. זה לא נראה משהו יציב כמו בשתי התמונות התחתונות, הרבי מסטמר והגרי"ש אלישיב, זה נראה יותר כגירוד או עיקצוץ. עלינו לזכור שתמונה מנציחה חלקיק רגע, אלא שבב' התמונות האחרונות ניכר בבירור שזה שילוב האצבעות.

זקינו השפת אמת, אף פעם גער בנכד החזיק כך את אצבעותיו, ונתן לו טפיחה עליהם בכדי להפרידם.


הגרי"ש אלישיב היה ידוע בו שהיה משלב את האצבעות פעמים רבות, הראו לי תמונה שלו מהחתונה שלי שישב כך, אבל כעת אני לא מוצא אותה.

viewtopic.php?f=17&t=11572#p109414
חבל שאנשים מגיבים טרם עברו על האשכול משום שהדבר גורם לכפילויות מיותרות.

Re: שילוב אצבעות הידיים

פורסם: ה' נובמבר 08, 2012 10:23 pm
על ידי מורה צדק
יאיר כתב:
מה שהביאו מתמונות מגדולי ישראל ומאדמו"ר. זה יפה ביותר. אך אין להביא ראיה מהתמונה הראשונה בה נראה הב"י, מחזיק אצבעותיו יחד. זה לא נראה משהו יציב כמו בשתי התמונות התחתונות, הרבי מסטמר והגרי"ש אלישיב, זה נראה יותר כגירוד או עיקצוץ. עלינו לזכור שתמונה מנציחה חלקיק רגע, אלא שבב' התמונות האחרונות ניכר בבירור שזה שילוב האצבעות.

זקינו השפת אמת, אף פעם גער בנכד החזיק כך את אצבעותיו, ונתן לו טפיחה עליהם בכדי להפרידם.


הגרי"ש אלישיב היה ידוע בו שהיה משלב את האצבעות פעמים רבות, הראו לי תמונה שלו מהחתונה שלי שישב כך, אבל כעת אני לא מוצא אותה.

viewtopic.php?f=17&t=11572#p109414
חבל שאנשים מגיבים טרם עברו על האשכול משום שהדבר גורם לכפילויות מיותרות.


ידעתי גם ידעתי על מה שכתוב לעיל, אך מחמת הערעור ראיתי לחזור ולכתוב זאת.

Re: שילוב אצבעות הידיים

פורסם: ג' נובמבר 12, 2013 6:37 pm
על ידי חיס
מעשה רב ראה התמונה של הגאון רבי איסר זלמן מלצר זצ"ל "עם שילוב אצבעות הידיים"

Re: שילוב אצבעות הידיים

פורסם: ג' נובמבר 12, 2013 7:46 pm
על ידי פנימי
היא שיחתי כתב:שמעתי ואיני זוכר בדיוק, שהבעיה היא רק בשעת התפילה (ואולי להיפך שאז אין בעיה). ואולי יש ט"ז בעניין?


הט"ז (אורח חיים סימן צ"ה ס"ק ג' שהביא הרב גולדשמיד) כותב שהבעיה היא בתפילה, שהוא משבר את ידיו כאילו יש עליו מידת הדין

Re: שילוב אצבעות הידיים

פורסם: ד' נובמבר 13, 2013 12:13 pm
על ידי אוהב אוצר
למה הנושא נדוש ללא שום טעם?
בקיצור, יש מחכמי אשכנז שלא חששו להרבה עניינים ע"פ הקבלה וזהו.
לא קשור למעשה רב כזה או אחר.

Re: שילוב אצבעות הידיים

פורסם: ד' נובמבר 13, 2013 1:08 pm
על ידי תוכן
כל בעיית שילוב הידים הוא משום פיכור ידים כן נראה לענ"ד, והמקור שפיכור ידים הוא שילוב אצבעות הוא בערוך הקצר. ולי הקטן והשפל נראה שזה אחיזת יד אחד בשני כדוגמת מבקש בקשה כדמשמע ברש"י בשבת, ואם כן אין בעיה כלל בשילוב אצבעות.

Re: שילוב אצבעות הידיים

פורסם: ש' נובמבר 16, 2013 9:02 pm
על ידי מ.ל.
בעניין שילוב ידיים מאחורי הגב:

הב"י (או"ח סי' צה) כתב בשם מהר"י אבוהב, וז"ל: "שהכל כמנהג המקום... ויש מקומות משימים ידיהם לאחוריהם, וכן מנהג ישמעאל, ומכוונים לרמוז כאילו אין להם ידים, כלומר שאין להם יכולת זולתו".

ובעלון "עלים לתרופה" (גליון תתפ"ה, פלאות עדותיך) הובא מפירוש קדמון במחזור לראש השנה, שכאשר יצחק אבינו ע"ה התפלל, היה פושט ידיו לאחוריו, כדי להזכיר זכות העקידה, יעו"ש.

Re: שילוב אצבעות הידיים

פורסם: ד' נובמבר 20, 2013 8:50 pm
על ידי בנימין אריה
אינני יודע אם אפשר ללמוד ממעשיהם של צדיקים, כשיש דין למטה אין דין למעלה וכידוע מצדיקים ואפי' בחז"ל כאלו שקיללו, וידוע שהאיסור לקלל הוא על כל איש ישראל, וטעמם היה כנ"ל, ובכ"א בוודאי שאין מגלגלין חוב ע"י זכאי, ואנו פשוטי העם (עכ"פ אני) צריכים לעשות מה שהורונו, כנלענ"ד

Re: שילוב אצבעות הידיים

פורסם: ד' נובמבר 20, 2013 9:58 pm
על ידי יין המשמח
היימישער כתב:אאל"ט ראיתי פעם תמונה של הר"י לנדא רבה של בני ברק עם אצבעות משולבות, ותמהתי ע"כ מאוד מכיון שאצל חסידים הקפידו ע"כ, ועתה שנקראת לידי הזדמנות אשאל בזאת מאת היודעים: האם בחב"ד לא הקפידו על כך?


פעם היה צייר אחד בשם נוריאל שצייר את הרבי מליוובאוויטש עם שילוב אצבעות, והרבי אמר לו שהוא לא משלב את ידיו כך. (אינני זוכר את הטעם שאמר לו אז).

לשלב אצבעות

פורסם: א' אוגוסט 03, 2014 2:47 pm
על ידי בבא בתרא
האם יש מקור שאסור או שאין לשלב אצבעות שני הידיים זו בזו
כי שמתי לב בתמונות של מרן הרב אלישיב שלא הקפיד על זה

Re: לשלב אצבעות

פורסם: א' אוגוסט 03, 2014 4:01 pm
על ידי עשוי לנחת
בבא בתרא כתב:האם יש מקור שאסור או שאין לשלב אצבעות שני הידיים זו בזו
כי שמתי לב בתמונות של מרן הרב אלישיב שלא הקפיד על זה

אשכול ארוך בעניין
viewtopic.php?f=17&t=11572

Re: לשלב אצבעות

פורסם: א' אוגוסט 03, 2014 4:17 pm
על ידי בקרו טלה
מענינא דיומא

Re: לשלב אצבעות

פורסם: ב' אוגוסט 04, 2014 1:50 am
על ידי שומר-הגחלת
כמדומה שגם בתמונה המפורסמת של הגר"ח מבריסק נראה שלא הקפיד בזה
עכ"פ הבן איש חי כותב במפורש דיש להיזהר בזה

Re: לשלב אצבעות

פורסם: ב' אוגוסט 04, 2014 9:21 am
על ידי אוצר החכמה
האיסור הוא ע"פ קבלה ומקורו באריז"ל וכמובן הוא מידת חסידות. מי שלא נהגו במידת חסידות זו לא הקפידו בזה.