עמוד 1 מתוך 1

רב בקעא מצא וגדר בה גדר

פורסם: ג' אוקטובר 30, 2012 4:57 pm
על ידי בית שביעי
האיך נדע על כל המצוות דרבנן אם אינו נכנס בגדר זה

למשל רבנן דרבן גמליאל במשנה ראשונה בברכות, ומה שאמרו חכמים עד חצות להרחיק מן העבירה

בודאי יש דוגמאות רבות

ובאמת גם יש שרצו לומר שרב יהודה שאמר העולה לארץ ישראל עובר בעשה גם נכנס בגדר זה, כי הנשים עקשניות ולא הלכו אחרי הבעלים ונשארו עגונות

אתר יפה שמפריס מפה על כל סוגיות הש"ס ובתוכם גם רב בקעה מצא וגדר בה גדר

Re: רב בקעא מצא וגדר בה גדר

פורסם: ג' אוקטובר 30, 2012 5:16 pm
על ידי אוצר החכמה
המשנה בברכות הוא גזירה כללית על כל ישראל ולכל גזירות חז"ל יש טעם.

ובכלל מה נקודת הדיון למצוא רק טעם לסברא? או שאם נעמיד שזה רק בקעה, יהיה מותר חס ושלום האיסור למי שחושב שאצלו אין את הבעייה וכעניין שלמה המלך?
ולעצם העניין למה לומר שרב יהודה לא סבר כמו שהגמרא מסבירה אותו ולמצא טעם אחר, יש סברא בראשונים שונה מהגמרא? מעבר לזה שהסבר זה שנתת לא הבנתי אותו ואת השייכות שלו לבקעה מצא, בקעה מצא זה גדר הלכתי שאע"פ שהדבר מותר כיוון שהם עמי הארץ ויבואו להכשל אסר להם, אבל ההסבר שאתה מציע הוא הסבר סוציאלי, שבגלל שהיו מריבות בין הגברים לנשים, פסק רב יהודה דין שאינו נכון. איפה נשמע דבר כזה. ומה היה החשש להיראות לפני רב יהודה לעולה לא"י אם כל דינו סתם מסיבות חברתיות, לא מתקבל על הדעת כל הרעיון הזה.

Re: רב בקעא מצא וגדר בה גדר

פורסם: ג' אוקטובר 30, 2012 5:42 pm
על ידי בית שביעי
גם מצאתי להגה"ק ר' יצחק אלחנן ספקטור זצ"ל שהסכים מלהמנע מלקיים מצות עשה בשביל סיבה צדדית

אנכי כבר סייעתי הרבה בענין התכלת כי כתבתי לק"ק זאמושטץ דיפעשע שהחיוב לקבור בתכלת מי שהלך בתכלת בחייו. וכפלתי וכתבתי להם הדברים במכתב מיוחד על הבי דואר ובזה הראיתי גילוי דעת מפורש שדעתי
מסכמת לקיים המצוה. דאי לא אחזיק התכלת למצוה לא הייתי מכניס עצמי כלל בזה. ורק אני בעצמי יש לי מונעים מבחוץ אשר לא אוכל לקיים המצוה
, כי יודע אני שדעת הרבה מההולכים לרוח העת לא יהיה רוחם נוחה ממני בזה ויביטו עלי בפנים נזעמים, ואם כי בדבר מצוה אין להתבייש ולירא מהמתלוצצין, אבל אנכי עוסק כעת בדבר מצוה הנוגע לפיקוח נפש כלל ישראל ולהפיק זממי מוברח אני להראות פנים שוחקות ומסבירות לכל המפלגות, כדי שיהיו דברי נשמעים אצלם ולא יעמדו לשטן נגדי, ובענין זה שאני עוסק בו לא יעמוד נגדי אפילו חילול שבת וכ״ש ביטול מ׳׳ע. עכ״ל.
http://www.hebrewbooks.org/pagefeed/heb ... 722_46.pdf

ובאנקטודה בצדה, כי הגילוי דעת היא "לא הייתי מכניס עצמי כלל בזה", האם כשהעלתי טענה כזאת לאחד מן המתנגדים, היה לי אפי' אחוז אחד שישמעו טענותיי?? אבל הוא כתב את זה בעצמו, ומזה ילמדו גם על דרך גדולי ישראל איך לומדים ממעשיהם לטב ולמוטב

Re: רב בקעא מצא וגדר בה גדר

פורסם: ג' אוקטובר 30, 2012 5:47 pm
על ידי אוצר החכמה
אינו דומה קביעת דין לעשיית מצווה בפועל שיכול להמנע מחמת איזה סיבה, עיין בגמרא בתענית בההוא שומר בית האסורים שהלך בלא ציצית.

אגב המדובר שם הוא לגבי התכלת של הראדזינער לא כך? כך שלפי הבנת כל מומחי התכלת של היום בעצם לא היה בזה שום מצווה?

Re: רב בקעא מצא וגדר בה גדר

פורסם: ג' אוקטובר 30, 2012 5:51 pm
על ידי בית שביעי
אוצר החכמה כתב:המשנה בברכות הוא גזירה כללית על כל ישראל ולכל גזירות חז"ל יש טעם.

ובכלל מה נקודת הדיון למצוא רק טעם לסברא? או שאם נעמיד שזה רק בקעה, יהיה מותר חס ושלום האיסור למי שחושב שאצלו אין את הבעייה וכעניין שלמה המלך?
ולעצם העניין למה לומר שרב יהודה לא סבר כמו שהגמרא מסבירה אותו ולמצא טעם אחר, יש סברא בראשונים שונה מהגמרא?

אולי תסביר איך מתיר החזו"א מצוות לקט שכחה ופאה על סברה בלבד?? ומה הסברא, כי המצווה ניתן להיעזר לעניים, וכהיום שאין העניים הולכים בשדות נתבטל צורת המצוה ורק לעבוד מול עדשת המחשב וליתן מעשר מההכנסה לעני.

אוצר החכמה כתב:מעבר לזה שהסבר זה שנתת לא הבנתי אותו ואת השייכות שלו לבקעה מצא, בקעה מצא זה גדר הלכתי שאע"פ שהדבר מותר כיוון שהם עמי הארץ ויבואו להכשל אסר להם, אבל ההסבר שאתה מציע הוא הסבר סוציאלי, שבגלל שהיו מריבות בין הגברים לנשים, פסק רב יהודה דין שאינו נכון. איפה נשמע דבר כזה. ומה היה החשש להיראות לפני רב יהודה לעולה לא"י אם כל דינו סתם מסיבות חברתיות, לא מתקבל על הדעת כל הרעיון הזה.

מה נעשה שלרבים זה מאד מתקבל על הדעת, ולדוגמא גם הרב מסאטמאר זצ"ל המציא דינים חדשים, והכל בשביל להתרחק מרשעים, וזה עושין גדולי הדור בכל דור ודור, ובעצם תפתח ספרים הקדושים בית יוסף החדש, ושמרו משפט ותראה כי גם בימיו היתה זו עיקר הבעיה שלא רצו עם ישראל לעלות לארץ הקדושה, אבל בודאי האנשים שהתחמקו מלעלות לא"י העטיפו את זה בלבוש צדקות כאילו בא"י א"א להיות יהודי כשר, ועוד ועוד, שכבר האוהח"ק אמר עליהם כי הם רשעים מוציאי דבת הארץ.

Re: רב בקעא מצא וגדר בה גדר

פורסם: ג' אוקטובר 30, 2012 5:53 pm
על ידי אוצר החכמה
אולי תסביר איך מתיר החזו"א מצוות לקט שכחה ופאה על סברה בלבד?? ומה הסברא, כי המצווה ניתן להיעזר לעניים, וכהיום שאין העניים הולכים בשדות נתבטל צורת המצוה ורק לעבוד מול עדשת המחשב וליתן מעשר מההכנסה לעני.


השתגעת? החזון איש לא ביטל מצווה מסברא בלבד, זה על יסוד הדין המפורש לעני ולגר תעזוב ולא לעורבים.

Re: רב בקעא מצא וגדר בה גדר

פורסם: ג' אוקטובר 30, 2012 5:53 pm
על ידי בית שביעי
אוצר החכמה כתב:אינו דומה קביעת דין לעשיית מצווה בפועל שיכול להמנע מחמת איזה סיבה, עיין בגמרא בתענית בההוא שומר בית האסורים שהלך בלא ציצית.

אגב המדובר שם הוא לגבי התכלת של הראדזינער לא כך? כך שלפי הבנת כל מומחי התכלת של היום בעצם לא היה בזה שום מצווה?

בודאי היה מצוה, בזכות השתדלותן זכו היום להתכלת האמיתי, האם מי שחוקר הלכה ולא ירד לסוף הדעת אינו מקבל שכר? צריכים לעשות בכל דור כפי שהיד מגעת.

על זה גם בזמן שביהמ"ק קיים אם הורו שלא כדת, יש על מצווה בתורה להביא קרבן חטאת, אבל להימנע בכלל ממצוה כי שמא אין זה הנכון, אז אולי גם ה'אלף' לא נתחיל

Re: רב בקעא מצא וגדר בה גדר

פורסם: ג' אוקטובר 30, 2012 5:55 pm
על ידי בית שביעי
אוצר החכמה כתב:
אולי תסביר איך מתיר החזו"א מצוות לקט שכחה ופאה על סברה בלבד?? ומה הסברא, כי המצווה ניתן להיעזר לעניים, וכהיום שאין העניים הולכים בשדות נתבטל צורת המצוה ורק לעבוד מול עדשת המחשב וליתן מעשר מההכנסה לעני.


השתגעת? החזון איש לא ביטל מצווה מסברא בלבד, זה על יסוד הדין המפורש לעני ולגר תעזוב ולא לעורבים.

אבל איך עוקרים צורת המצוה לגמרי?? אולי כהיום אם יכריזו כי מניחים לקט שכחה ופאה, יבואו העניים לקחתן.

וידוע דברי הגר"א בזה על טעם אביו ואמו עצבין.

Re: רב בקעא מצא וגדר בה גדר

פורסם: ג' אוקטובר 30, 2012 6:02 pm
על ידי אוצר החכמה
מה נעשה שלרבים זה מאד מתקבל על הדעת, ולדוגמא גם הרב מסאטמאר זצ"ל המציא דינים חדשים, והכל בשביל להתרחק מרשעים, וזה עושין גדולי הדור בכל דור ודור, ובעצם תפתח ספרים הקדושים בית יוסף החדש, ושמרו משפט ותראה כי גם בימיו היתה זו עיקר הבעיה שלא רצו עם ישראל לעלות לארץ הקדושה, אבל בודאי האנשים שהתחמקו מלעלות לא"י העטיפו את זה בלבוש צדקות כאילו בא"י א"א להיות יהודי כשר, ועוד ועוד, שכבר האוהח"ק אמר עליהם כי הם רשעים מוציאי דבת הארץ.


הרבי מסאטמאר אמר שהוא ממציא דינים בשביל להתרחק מהרשעים? או שהוא סבר שכך הדין רק אתה חולק עליו
מי הוא זה שאומר את הטעם שזה היה בגלל הנשים העגונות?

Re: רב בקעא מצא וגדר בה גדר

פורסם: ג' אוקטובר 30, 2012 6:04 pm
על ידי אוצר החכמה
בית שביעי כתב:
אוצר החכמה כתב:
אולי תסביר איך מתיר החזו"א מצוות לקט שכחה ופאה על סברה בלבד?? ומה הסברא, כי המצווה ניתן להיעזר לעניים, וכהיום שאין העניים הולכים בשדות נתבטל צורת המצוה ורק לעבוד מול עדשת המחשב וליתן מעשר מההכנסה לעני.


השתגעת? החזון איש לא ביטל מצווה מסברא בלבד, זה על יסוד הדין המפורש לעני ולגר תעזוב ולא לעורבים.

אבל איך עוקרים צורת המצוה לגמרי?? אולי כהיום אם יכריזו כי מניחים לקט שכחה ופאה, יבואו העניים לקחתן.

וידוע דברי הגר"א בזה על טעם אביו ואמו עצבין.


זה בדיוק ההבדל שכאן יש דין לעני ולגר ובמילה לא, וזה מוכיח על ההבדל בין מקום שזה מן הדין כמו בלקו"ש לבין מקום שזה מטעם המצווה
אני לא חושב שאם יכריזו יגיעו העניים.

Re: רב בקעא מצא וגדר בה גדר

פורסם: ג' אוקטובר 30, 2012 6:31 pm
על ידי בית שביעי
אוצר החכמה כתב:
הרבי מסאטמאר אמר שהוא ממציא דינים בשביל להתרחק מהרשעים? או שהוא סבר שכך הדין רק אתה חולק עליו
ח"ו איננו חולק עליו, אבל במציאות נתחדש דינים לגבי הרבה דברים שנוגעים לחילונים, וכהיום מרחיקים לכת בכל מה שקשור לציון אפי' לטוב, ממש עיורון יכסה פנינו כשמדברים אודות ארץ ישראל וכל המשתמע מזה
אוצר החכמה כתב:
מי הוא זה שאומר את הטעם שזה היה בגלל הנשים העגונות?

הוא לא מקובל במחנינו, וחבל על מחיקת האשכול, והאמת כבר ימצא דרכו

Re: רב בקעא מצא וגדר בה גדר

פורסם: ג' אוקטובר 30, 2012 8:24 pm
על ידי אוצר החכמה
חשבתי שמצאת את זה באחד הקדמונים ואם קבלה היא נקבל, אבל אם לא, לא בגלל שאינו מקובל במחנינו, אלא בגלל שזה רעיון זר ומוזר, רב יהודה דורש פסוק, ובא מישהו וממציא רעיון שהנשים היו עקשניות ולא רצו לעלות לארץ ישראל, מה חטאו ומה עוולו הנשים בשנאתו אותם, וממילא היו עגונות, צריך להניח שבשביל זה שגם היו אז הגברים עקשנים ועלו והשאירו אותם עגונות, ולכן בא רב יהודה והמציא דרשה בפסוק? מה רע לחשוב שרב יהודה דרש את הפסוק ומכוח זה אמר את דינו? ואיזה אמת יש בזה? ואיזה דרך הוא ימצא?

Re: רב בקעא מצא וגדר בה גדר

פורסם: ד' אוקטובר 31, 2012 5:24 am
על ידי בית שביעי
אוצר החכמה כתב:אני לא חושב שאם יכריזו יגיעו העניים.

אה אם היה לך חשש לחשוב שיגיעו העניים, אז "דרך" התורה יתקפל...
אז איזה סיכוי אתה נותן לך לחשוב ככה? אתמהה

מקודם נראה שנצליח להכות שרשים בלבנו שאכן דרך התורה אפשר להיות הזוי בעינינו, ובסוף בדרך התורה ישכון אור.

אבל לדאבונינו הרב, היהודים שממנו פחד הגה"ק ר' יצחק אלחנן לחוות דעת תורתו הק' חיים וקיימים עמנו, ואינך מתכחש או מתבייש לגלות בפומבי שהינך אחד מהם.

Re: רב בקעא מצא וגדר בה גדר

פורסם: ד' אוקטובר 31, 2012 7:03 am
על ידי אוצר החכמה
אם היהודים מהם חשש רי"א הם לדעתך החזון איש שאת פסיקתו אני מצדיק בויכוח, אני גאה להיות מהקבוצה שלו.

Re: רב בקעא מצא וגדר בה גדר

פורסם: ד' אוקטובר 31, 2012 4:45 pm
על ידי בית שביעי
אוצר החכמה כתב:אם היהודים מהם חשש רי"א הם לדעתך החזון איש שאת פסיקתו אני מצדיק בויכוח, אני גאה להיות מהקבוצה שלו.

אני גאה להיות מקבוצת שניהם, העובדה שנצמדים לסברה בלי התחשבות לשינוי המצבים, כמו שהחזו"א בעצמו עשה, היא הרעה,
ובעצם נניח שלהדין של לש"פ היו נצמדים פוליטיות כמו היתר מכירה או היה נוגע בישוב הישן ובהכוללים, לא היה החזו"א יכול לכתוב הדין בלי טרור מכל הצדדים

Re: רב בקעא מצא וגדר בה גדר

פורסם: ד' אוקטובר 31, 2012 6:22 pm
על ידי אוצר החכמה
לא נעים להגיד, אבל היחיד שמכניס "פוליטיקה" בפסק פשוט ומתקבל על הדעת של החזו"א הוא אתה, כמובן שלדעתו אם יחזור המצב לקדמותו מבחינה התנהלות העניים * יהיה הדין לתת לקשו"פ כך שאני באמת לא מבין מה מציק לך בדבריו.




*כמו שאינשטיין טען שמלחמת העולם הרביעית תהיה ברוגטקות כי האטום בשלישית ישמיד את כל הטכנולוגיות

Re: רב בקעא מצא וגדר בה גדר

פורסם: ד' נובמבר 14, 2012 4:19 pm
על ידי בית שביעי