עמוד 1 מתוך 1

אליעזר הוא עוג

פורסם: ג' נובמבר 13, 2012 8:08 am
על ידי יאיר
מובא במס' סופרים וכן בפרקי דר"א שאליעזר עבד אברהם הוא עוג מלך הבשן. מי מכיר פירוש למאמר זה?

Re: אליעזר הוא עוג

פורסם: ג' נובמבר 13, 2012 8:38 am
על ידי עשוי לנחת
יאיר כתב:מובא במס' סופרים וכן בפרקי דר"א שאליעזר עבד אברהם הוא עוג מלך הבשן. מי מכיר פירוש למאמר זה?

עפ"י פשט [וורטים יש לרוב] מה פירוש חסר מאמר זה?

Re: אליעזר הוא עוג

פורסם: ג' נובמבר 13, 2012 8:42 am
על ידי יאיר
אם יש וורטים אשמח לשמוע, איני מכיר.

Re: אליעזר הוא עוג

פורסם: ג' נובמבר 13, 2012 8:48 am
על ידי עשוי לנחת
יאיר כתב:אם יש וורטים אשמח לשמוע, איני מכיר.

בעיקר דנו במה שהכה אותו והפיל את שינו כמבואר בחז"ל, שבזה יצא לחירות, וא"כ איך קנה את שינו לעשות כסא וכהנה וכהנה,
עי' למשל בטעמא דקרא בפרשות אלו [נראה לי בחיי שרה].
ועשה חיפוש באויצר כמובן.

Re: אליעזר הוא עוג

פורסם: ג' נובמבר 13, 2012 8:54 am
על ידי יאיר
אה..על זה דוקא שמעתי.
התכוונתי יותר למשהו שמסביר את המאמר.

אנסה לחפש באוצר ובכ"ז אשמח אם מישהו מכיר משהו מעניין.

מישהו שם לב למשל לעובדה ש'ויבא הפליט' הוא עוג ואח"כ יצא אברהם עם אליעזר להציל את לוט?

Re: אליעזר הוא עוג

פורסם: ג' נובמבר 13, 2012 9:18 am
על ידי יאיר

Re: אליעזר הוא עוג

פורסם: ג' נובמבר 13, 2012 11:30 pm
על ידי ארי שבחבורה
כמדומני שבעלי התוספות כותבים במקום כלשהו (אולי על התורה) שתרי עוג הוו.
ומדרשן אחד שמעתי לבאר שכל המהות של אליעזר היתה חיקוי של אברהם ותו לא ולכן לאחר פטירת אברהם הוא החל התדרדר עד שהפך לעוג מלך הבשן.

Re: אליעזר הוא עוג

פורסם: ג' נובמבר 13, 2012 11:44 pm
על ידי יאיר

Re: אליעזר הוא עוג

פורסם: ד' נובמבר 14, 2012 12:31 am
על ידי למאי_נמ?
האם הדברים עולים בקנה אחד עם דחז"ל (ב"ר נט, ט; שם ס, ז; ויקרא רבה יז, ה; ילקו"ש חיי שרה רמז קז וקט, והושע רמז תקכח) שאליעזר הוא כנען?

Re: אליעזר הוא עוג

פורסם: ד' נובמבר 14, 2012 12:41 am
על ידי בית שביעי
ובקנה אחד שהוא בנו של נמרוד

Re: אליעזר הוא עוג

פורסם: ד' נובמבר 14, 2012 12:53 am
על ידי יאיר
בית שביעי כתב:ובקנה אחד שהוא בנו של נמרוד

אינך מתבלבל עם עבדו? (יש מקור?)

Re: אליעזר הוא עוג

פורסם: ד' נובמבר 14, 2012 8:00 am
על ידי ר_חיים_הקטן
יאיר כתב:
בית שביעי כתב:ובקנה אחד שהוא בנו של נמרוד

אינך מתבלבל עם עבדו? (יש מקור?)

כן כתוב בתרגום יונתן בראשית יד:יג

מש"כ שיש ב' עוג כ"כ בדעת זקנים פ' חיי שרה

והנה לך ווארט בענין זה:
איך אמרינן (פדר"א פט"ז) דאאע"ה הוציאו לחירות לאחר שקיים שליחותו אם כבר יצא בראשי אברים כשנפלו ממנו שיניו? יש לדחוק דשאני קודם מתן תורה. ואפ' אם אמרינן דאאע"ה קיים כל התורה כולו ואפ' דיני ממנות י"ל ע"פ דברי רש"י (קידושין כד:) דהוא מפחד את עצמו ואין המעשה מיוחס לאאע"ה כלל וכלל ולכן לא יצא אז אליעזר לחירות. אך קשה לדברי הריטב"א שם שכ' דהיזק ע"י פחד פטור משום דהוי רק גרמא בעלמא מבואר דחייב בדיני שמים וא"כ למ"ד דמהני תפיסה אם חייב בדיני שמים היה יכול אליעזר לתפוס את עצמו וליוצא לחירות? ואפשר לדחוק דאליעזר לא רצה להוציא את עצמו לחירות ולכן לא תפס עצמו. א"נ י"ל ע"פ הרש"ש שם דהא דגרמא חייב בדיני שמים הוא רק קנס ולא מעיקר הדין ולכן אין העבד יוצל"ח ע"י גרמא ותפיסה. וע' בקה"י שם (ס' כ"ח) דלהוציא עבד לחירות בעינן ממש מעשה ע"י בראשי אברים של העבד ולא מהני מעשה גרוע של גרמא שהוא רק מיוחס לאדון אבל באמת האדון לא ממש עשה המעשה. ודו"ק כי קצרתי.

Re: אליעזר הוא עוג

פורסם: ד' נובמבר 14, 2012 8:22 am
על ידי יאיר
ר_חיים_הקטן כתב:
יאיר כתב:
בית שביעי כתב:ובקנה אחד שהוא בנו של נמרוד

אינך מתבלבל עם עבדו? (יש מקור?)

כן כתוב בתרגום יונתן בראשית יד:יג

ישר כח. (חשבתי שכוונתו לעוג).

והוא באונקלוס פס' יד':

Re: אליעזר הוא עוג

פורסם: ה' נובמבר 15, 2012 10:02 pm
על ידי רחמים
עיין בשער הפסוקים (פרשת חיי שרה) לרבינו האר"י וז"ל: ויאמר בא ברוך ה' ‏וגו': אמרו רז"ל, כי אליעזר עבד אברהם היה עבד כנעני, הנקרא ארור, ‏ויצא מכלל ארור ונעשה ברוך וגו'. כבר הודעתיך בפ' בראשית, בענין ‏חטאו של אדם הראשון, כי אז נתערבו נשמות הטובות של הקדושה ‏בקליפות, ונפלו שם, והם מתבררות בכל יום ויום. והנה אליעזר עבד ‏אברהם, היתה נשמה קדושה, שנתערבה בקליפה של כנען הארור, ונתנה ‏לאליעזר הנז'. ולכן נקרא דמשק אליעזר, שהיה דולה ומשקה מתורת רבו ‏לאחרים. המושל בכל אשר לו, שליט ביצרו הוה, והיה חכם גדול וחסיד ‏כנודע, ועי"כ יצא מכלל ארור ונעשה ברוך על ידי אברהם:‏
והענין הוא, כי הנה אברהם הוא בחי' ה' חסדים שבז"א, כמו שביארנו ‏בפרשת לך לך מארצך. ואליעזר עבדו זכה להתקן, עד שהוא עצמו העלה ‏את חמש גבורות דמ"ן שבנוקבא, כנגד ה' חסדים שבדכורא. ונמצא, כי ע"י ‏אברהם שהם החסדים, נתקן ואז נקרא ברוך, כנודע כי מלת ברוך, הוא ‏בבחי' היסוד, או בדכורא, או בנוקבא, ואח"כ נתקן יותר, ונתגלגל בכלב ‏בן יפונה, והוא בגימטריא ב"ן, שהיא הוי"ה דההי"ן, שהוא סוד ההוא רוחא ‏דשדי בה בגווה שבמלכות, אשר על ידו עולים המ"ן, מהנוקבא לגבי ‏דכורא כנודע, וז"ס כל"ב. והשלים מה שהתחיל אליעזר לתקן כנזכר:‏
וז"ס מ"ש חז"ל, כי כלב, נקרא בדברי הימים אשחור, ע"ש שהשחירו פניו, ‏על ידי תעניותיו. וסבת תעניותיו היו, לתקן עצמו, לצאת מכלל הקליפה ‏שהיתה בו, הנקראת ארור כנזכר. וזהו ג"כ ענין טעם, מש"ה, (במדבר י"ג כ"ב) ‏ויבא עד חברון. וארז"ל זה כלב, שהלך להשתטח על קברי האבות. והענין ‏הוא, כי הלך להתפלל על קבר אברהם, שיעזרהו לצאת מכלל ארור, ולא ‏יטעה אחר המרגלים, כמו שעזרו בתחלה בחייו, כנז"ל, שעל ידו נכנס ‏לכלל ברוך, כשהיה עבד שלו, בגלגול אליעזר: (הגהה, א"ש, ק"ל טובא, כי הפסוק הזה ‏נאמר מפי לבן, שא"ל בא ברוך ה', ולא נאמר מפי אברהם. האמנם אפשר לומר, כי מאחר שאברהם אע"ה, עשה עיקר ‏השליחות, ומתוך כך נתגלגל הדבר, שלבן ברוח נבואה א"ל בא ברוך ה', הוה ליה כאלו אברהם עצמו הוציאו מכלל ‏ארור ונעשה ברוך, כנלע"ד:) עכ"ל האר"י ז"ל.‏

Re: אליעזר הוא עוג

פורסם: ה' נובמבר 15, 2012 10:53 pm
על ידי הדעה והדבור
עוד על אליעזר ראה כאן - http://www.daat.ac.il/encyclopedia/value.asp?id1=3892
בילק"ש בראשית רמז עו נאמר על אליעזר נאמר שנכנס לגן עדן בעודו חי לעומת זאת במסכת סופרים פכ"א ה"ט נאמר שאליעזר הוא עוג מלך הבשן אותו הרג משה רבינו ע"ה, על סתירה זו כבר עמד המהרח"ו בשער מט פס' ט' עיי"ש.