עמוד 1 מתוך 1

האם לאה נהגה כראוי?

פורסם: ה' נובמבר 22, 2012 10:05 pm
על ידי יאיר
האם לאה נהגה כראוי בזה שלא התנגדה להכנס לחופת יעקב? האם היתה חייבת בכיבוד הורים? פקו"נ?
(וכמדומני שמצינו במדרש שאמר לה יעקב רמאית בת רמאי וכו' אך לכאורה אין זה עונה על השאלה).

Re: האם לאה נהגה כראוי?

פורסם: ה' נובמבר 22, 2012 10:59 pm
על ידי אוהב אוצר
רעיון מוסרי בלבד: ללמדך שבמצוות אדם צריך לחשוב על עצמו קודם לזולתו.

Re: האם לאה נהגה כראוי?

פורסם: ו' נובמבר 23, 2012 7:52 am
על ידי אישאחד
אולי היה כאן צד של פיקוח נפש, שחששה לאה שלבן ירצח אותה על רקע מה שמכונה בימינו "כבוד המשפחה", ראה "לֹא יֵעָשֶׂה כֵן בִּמְקוֹמֵנוּ לָתֵת הַצְּעִירָה לִפְנֵי הַבְּכִירָה" (בראשית כט, כו).

Re: האם לאה נהגה כראוי?

פורסם: ש' נובמבר 24, 2012 7:02 pm
על ידי לייטנר
לי פשוט (למרות דברי חז"ל: "רמאית בת רמאי") כי לא ללאה ולא לרחל היה צד של החלטה בעניין, ולכן לא בא אליהן יעקב בטענות (שאם לא כן, מדוע לא פנה אל רחל בטענה: "מדוע מסרת את הסימנים לאחותך?"). ההפתעה אצל רבקה, כשעבד אברהם מבקש: "אל תאחרו אותי", ולבן אומר: "נקרא לנערה ונשאלה את פיה".

Re: האם לאה נהגה כראוי?

פורסם: ש' נובמבר 24, 2012 7:50 pm
על ידי יאיר
לייטנר כתב:לי פשוט (למרות דברי חז"ל: "רמאית בת רמאי") כי לא ללאה ולא לרחל היה צד של החלטה בעניין, ולכן לא בא אליהן יעקב בטענות (שאם לא כן, מדוע לא פנה אל רחל בטענה: "מדוע מסרת את הסימנים לאחותך?"). ההפתעה אצל רבקה, כשעבד אברהם מבקש: "אל תאחרו אותי", ולבן אומר: "נקרא לנערה ונשאלה את פיה".

כי הוא ידע שעשתה זאת לש"ש ומ"מ הרי לאה יכלה להתנגד.

Re: האם לאה נהגה כראוי?

פורסם: ש' נובמבר 24, 2012 11:36 pm
על ידי אוהב אוצר
אוהב אוצר כתב:רעיון מוסרי בלבד: ללמדך שבמצוות אדם צריך לחשוב על עצמו קודם לזולתו.


בשבת עיינתי וראיתי שבערך כיוונתי לדברי ה'מעם לועז' שכתב שאמרה לו 'וכי לא לקחת את הברכות במרמה מעשיו'? גם אני וכו'

Re: האם לאה נהגה כראוי?

פורסם: ש' נובמבר 24, 2012 11:38 pm
על ידי יאיר
הוא המדרש שרמזתי אליו.

Re: האם לאה נהגה כראוי?

פורסם: ב' נובמבר 26, 2012 7:35 pm
על ידי יגדיל תורה
יתכן שהטענה של 'לא ייעשה כן במקומנו היא אכן טענה חזקה וזכותה להינשא לו לפני רחל.

Re: האם לאה נהגה כראוי?

פורסם: ש' דצמבר 01, 2012 10:35 pm
על ידי רחמים
יש המפרשים שהסימנים שבין רחל ללאה היו הלכות של חלה נידה והדלקת הנר , ורחל פשוט לימדה את ההלכות האלו את לאה ולאה כלל לא ידע שאלו סימנים וכלל לא ידעה שרחל עושה איתה איזה חסד אלא חשבה שכך סוכם מראש שהיא נשאת ליעקב, ולכן גם אמרה המעט קחתך את אישי ולקחת גם את דודאי בני.

Re: האם לאה נהגה כראוי?

פורסם: ש' דצמבר 01, 2012 11:08 pm
על ידי יאיר
רחמים כתב:יש המפרשים שהסימנים שבין רחל ללאה היו הלכות של חלה נידה והדלקת הנר , ורחל פשוט לימדה את ההלכות האלו את לאה ולאה כלל לא ידע שאלו סימנים וכלל לא ידעה שרחל עושה איתה איזה חסד אלא חשבה שכך סוכם מראש שהיא נשאת ליעקב, ולכן גם אמרה המעט קחתך את אישי ולקחת גם את דודאי בני.

כבר הוזכר באשכול אחר, מ"מ וכי לאה לא ידעה שההסכם היה על נישואי רחל?!

Re: האם לאה נהגה כראוי?

פורסם: ב' נובמבר 17, 2014 2:10 am
על ידי שש משזר
יאיר כתב:
לייטנר כתב:לי פשוט (למרות דברי חז"ל: "רמאית בת רמאי") כי לא ללאה ולא לרחל היה צד של החלטה בעניין, ולכן לא בא אליהן יעקב בטענות (שאם לא כן, מדוע לא פנה אל רחל בטענה: "מדוע מסרת את הסימנים לאחותך?"). ההפתעה אצל רבקה, כשעבד אברהם מבקש: "אל תאחרו אותי", ולבן אומר: "נקרא לנערה ונשאלה את פיה".

כי הוא ידע שעשתה זאת לש"ש ומ"מ הרי לאה יכלה להתנגד.

לא הבנתי.
הכי חשב שלאה לא עשתה זאת לש"ש? הרי ידע שגם לאה לא נתכוונה אלא שלא להינשא לאותו רשע - עשיו!

Re: האם לאה נהגה כראוי?

פורסם: ב' נובמבר 17, 2014 7:27 am
על ידי רחמים
יאיר כתב:מ"מ וכי לאה לא ידעה שההסכם היה על נישואי רחל?!

מנין לה לדעת מה סיכם יעקב עם לבן, הרי נחשבו לו *כנוכריות, וכלל לא שאל את דעתן לפני שסיכם עם יעקב שיתן לו את בתו. ואדרבא מסתבר שנתן את הבכירה לפני הצעירה.

*בראשית פרק לא, טו: הלוא נכריות נחשבנו לו כי מכרנו ויאכל גם אכול את כספנו:

Re: האם לאה נהגה כראוי?

פורסם: ב' נובמבר 17, 2014 8:56 pm
על ידי סגי נהור
עיקר השאלה על רחל שמסרה הסימנים, ולכאורה הֵפֵרָה בזה את אמון יעקב.

Re: האם לאה נהגה כראוי?

פורסם: ג' נובמבר 18, 2014 8:44 am
על ידי המתלמד לפני רבו
ראה

Re: האם לאה נהגה כראוי?

פורסם: ג' נובמבר 18, 2014 8:48 am
על ידי המתלמד לפני רבו
לות