עמוד 1 מתוך 1

חורבן מקדש שילה

פורסם: ד' דצמבר 19, 2012 12:36 am
על ידי אTKH
ובנימין בכה על צוארו (ויגש)
פירש"י, והוא ממגילה טז, על משכן שילה שיהיה בחלקו של יוסף שיחרב.
האם אכן משכן שילה נחרב? היכן ניתן לעיין על כך (בנביא, בגמ').
(ועי' במהר"צ חיות מגילה שם שהק' ג"כ דהמשכן היה רק זמני ומה יש לבכות על חורבנו, ושב הביא הגמ' יומא ? )

Re: חורבן מקדש שילה

פורסם: ד' דצמבר 19, 2012 1:09 am
על ידי הכהן
ירמיהו ז יב כתב:כִּי לְכוּ נָא אֶל מְקוֹמִי אֲשֶׁר בְּשִׁילוֹ אֲשֶׁר שִׁכַּנְתִּי שְׁמִי שָׁם בָּרִאשׁוֹנָה וּרְאוּ אֵת אֲשֶׁר עָשִׂיתִי לוֹ מִפְּנֵי רָעַת עַמִּי יִשְׂרָאֵל:


תהילים עח נט-סא כתב:שָׁמַע אֱלֹהִים וַיִּתְעַבָּר וַיִּמְאַס מְאֹד בְּיִשְׂרָאֵל: וַיִּטֹּשׁ מִשְׁכַּן שִׁלוֹ אֹהֶל שִׁכֵּן בָּאָדָם: וַיִּתֵּן לַשְּׁבִי עֻזּוֹ וְתִפְאַרְתּוֹ בְיַד צָר:

Re: חורבן מקדש שילה

פורסם: ד' דצמבר 19, 2012 8:35 am
על ידי בברכה המשולשת
וכמובן תחילת ספר שמואל

Re: חורבן מקדש שילה

פורסם: ד' דצמבר 19, 2012 9:00 am
על ידי הכהן
שם כתוב שנשבה הארון, ולא נאמר שחרבה שילה!

Re: חורבן מקדש שילה

פורסם: ד' דצמבר 19, 2012 9:19 am
על ידי בברכה המשולשת
יעויין במפרשים שם.

Re: חורבן מקדש שילה

פורסם: ד' דצמבר 19, 2012 9:53 am
על ידי וילימסבורג
גמ' יומא ט' מפני מה חרבה שילה וכו', זבחים קי"ב, כשמת עלי הכהן חרבה שילה ובאו לנוב. בחת"ס (יו"ד רס"ד) אכן כתב כי לא מצינו בכתובים שנחרב שילה, אלא מיד שבאו בה פלשתים נתחלל, ושוב הותר לכל לנתץ חומותיה ולשברם. אולם החזו"א (זבחים קמא סימן מ"א סי"ח) כתב דלא מצינו בכתוב שחרבה שילה, אלא נראה שאחר מיתת עלי הועתק המשכן משילה ע"פ ה'.

Re: חורבן מקדש שילה

פורסם: ד' דצמבר 19, 2012 2:05 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
וילימסבורג כתב:גמ' יומא ט' מפני מה חרבה שילה וכו', זבחים קי"ב, כשמת עלי הכהן חרבה שילה ובאו לנוב. בחת"ס (יו"ד רס"ד) אכן כתב כי לא מצינו בכתובים שנחרב שילה, אלא מיד שבאו בה פלשתים נתחלל, ושוב הותר לכל לנתץ חומותיה ולשברם. אולם החזו"א (זבחים קמא סימן מ"א סי"ח) כתב דלא מצינו בכתוב שחרבה שילה, אלא נראה שאחר מיתת עלי הועתק המשכן משילה ע"פ ה'.


ואיך יפרנס החזו"א דברי ירמיהו?

Re: חורבן מקדש שילה

פורסם: ד' דצמבר 19, 2012 3:32 pm
על ידי לייטנר
אכן, מלבד:
הכהן כתב:
ירמיהו ז יב כתב:כִּי לְכוּ נָא אֶל מְקוֹמִי אֲשֶׁר בְּשִׁילוֹ אֲשֶׁר שִׁכַּנְתִּי שְׁמִי שָׁם בָּרִאשׁוֹנָה וּרְאוּ אֵת אֲשֶׁר עָשִׂיתִי לוֹ מִפְּנֵי רָעַת עַמִּי יִשְׂרָאֵל:


תהילים עח נט-סא כתב:שָׁמַע אֱלֹהִים וַיִּתְעַבָּר וַיִּמְאַס מְאֹד בְּיִשְׂרָאֵל: וַיִּטֹּשׁ מִשְׁכַּן שִׁלוֹ אֹהֶל שִׁכֵּן בָּאָדָם: וַיִּתֵּן לַשְּׁבִי עֻזּוֹ וְתִפְאַרְתּוֹ בְיַד צָר:


ופסוק נוסף בירמיה: "כשילה יהיה הבית הזה"

אין מקור נוסף לחורבן שילה.
אפרקסתא דעניא כתב:
וילימסבורג כתב:גמ' יומא ט' מפני מה חרבה שילה וכו', זבחים קי"ב, כשמת עלי הכהן חרבה שילה ובאו לנוב. בחת"ס (יו"ד רס"ד) אכן כתב כי לא מצינו בכתובים שנחרב שילה, אלא מיד שבאו בה פלשתים נתחלל, ושוב הותר לכל לנתץ חומותיה ולשברם. אולם החזו"א (זבחים קמא סימן מ"א סי"ח) כתב דלא מצינו בכתוב שחרבה שילה, אלא נראה שאחר מיתת עלי הועתק המשכן משילה ע"פ ה'.


ואיך יפרנס החזו"א דברי ירמיהו?


לכן, החזו"א אינו צריך לפרנס את דברי ירמיה, אלא יש להבין שהחזו"א חולק על ההבנה מתוך הפסוקים הנ"ל ששילה נחרבה.

Re: חורבן מקדש שילה

פורסם: ד' דצמבר 19, 2012 7:16 pm
על ידי בית שביעי
ובאמת גם מקדש ה' שעל הר המוריה לא נחרב אלא הועתק למשכן עליון, ולכן אין עכשיו חלות קדושה לגבי טומאה(ולכן עלה שם הרמב"ם) על המקום כבשילה, אלא שונה היא משילה שקדושתו במקום הר המוריה קידשה לעולמי עד, ולכן כשיבנה מחיצותיו מחדש יתחדש קדושתו הראשונה כבתחילה.


מקורות לכך יובאו אי"ה בהמשך.

Re: חורבן מקדש שילה

פורסם: ה' דצמבר 20, 2012 4:14 pm
על ידי שפופרת של ביצה
כתב הרמב"ם בפ"א מהל' בית הבחירה:

א מצות עשה לעשות בית לה' מוכן להיות מקריבים בו הקרבנות, וחוגגין אליו שלוש פעמים בשנה שנאמר ועשו לי מקדש וכבר נתפרש בתורה משכן שעשה משה רבנו והיה לפי שעה שנאמר כי לא באתם עד עתה.
ב כיון שנכנסו לארץ העמידו המשכן בגלגל ארבע עשרה שנה שכבשו ושחלקו ומשם באו לשילה ובנו שם בית של אבנים ופרסו יריעות המשכן עליו ולא הייתה שם תקרה ושלוש מאות ותשע ושישים שנה עמד מקדש שילה וכשמת עלי חרב ובאו לנוב ובנו שם מקדש וכשמת שמואל חרב ובאו לגבעון ובנו שם מקדש ומגבעון באו לבית העולמים וימי נוב וגבעון שבע וחמישים שנה.

Re: חורבן מקדש שילה

פורסם: ה' דצמבר 20, 2012 6:46 pm
על ידי אTKH
ראיתי במשמר הלוי מגילה שיש שם סימן שלם על כך.
בין היתר מובא שם דעת החזו"א שמשכן שילה לא חרב אלא פורק. ועיי"ש שדן בדברים בארוכה.

Re: חורבן מקדש שילה

פורסם: ב' ינואר 07, 2013 4:41 pm
על ידי בית שביעי
ועכשיו לעניין
הפרק החסר בתנ"ך: כך נחרבה שילה?
ממצא החדש הכולל קנקן שפת צווארון שבור ושכבת אפר שריפה מתקופת ההתנחלות, שנמצא לאחרונה בשילה הקדומה פותר תעלומה תנ"כית ועשוי להשלים את הסיפור של חורבן שילה הקדומה.

מעולם הארכילוגי

Re: חורבן מקדש שילה

פורסם: ב' ינואר 07, 2013 5:19 pm
על ידי הכהן
בית שביעי כתב:הפרק החסר בתנ"ך: כך נחרבה שילה?

אין עוד 'פרקים חסרים'? התנ"ך אינו ספר היסטוריה, ומה שאין בו לימוד לדורות לא נכתב!
ואחרי שמצאת גיסטרא בחולות, אמונתך בתנ"ך תפחה/צמקה? ומה שלא מצאת?

Re: חורבן מקדש שילה

פורסם: ב' ינואר 07, 2013 5:21 pm
על ידי לייטנר
באמת ההתרגשות גדלה מעבר למה שהיתה צריכה להיות, כולל הכותרת הבומבסטית (אך אינה שונה מביטויים כמו 'לא בא עוד כבושם הזה'. האמנם?!). הממצא חשוב, אך לא יכול להוכיח הרבה מעבר לכך שאי פעם היתה שרפה בשילה.

Re: חורבן מקדש שילה

פורסם: ב' ינואר 07, 2013 8:08 pm
על ידי בית שביעי
כותרות בומסטית?! אולי.

אבל הכותרות של כל העיתונים כשמוצאים משהו תגלית אגרת או כוס או משהו כזה מאדמור"י החסידות, זה מצדיקים, ובכלל לא יודעים שמצדיקים את זה אלא זה ממש נטרלי כזה שזה משהו בומבסטי, אבל תגלית מתקופת התנ"ך משהו "מזרחי" חילוני בזה, וצריכים להסתייג מזה.

דע לכם! כי הע"ז של העגל הציוני לא גדול מע"ז של ימינו! רואים גושים של חרדים עוזבים התורה ויראתו יתברך באיצטלה של מפלגה חסידות ישיבות... לא פחות ממה שנסחפו להציונות!

אפשר לאחוז בכנפי שניהם הן במפלגות הגדולות של היום, והן בחביבות לציון, וגם להיות ירא שמים באמת, וזה תפקידנו, ונא אל תבלבלו מוחות.

אם מרגישים שאי אפשר להיות יהודי וגם לאהוב א"י אז תעזבו, אבל גם המפלגה שאתה הולך אחריה בתמימות לא יעזור לך

Re: חורבן מקדש שילה

פורסם: ב' ינואר 07, 2013 10:20 pm
על ידי לייטנר
בית שביעי כתב:כותרות בומסטית?! אולי.

אבל הכותרות של כל העיתונים כשמוצאים משהו תגלית אגרת או כוס או משהו כזה מאדמור"י החסידות, זה מצדיקים, ובכלל לא יודעים שמצדיקים את זה אלא זה ממש נטרלי כזה שזה משהו בומבסטי, אבל תגלית מתקופת התנ"ך משהו "מזרחי" חילוני בזה, וצריכים להסתייג מזה.

דע לכם! כי הע"ז של העגל הציוני לא גדול מע"ז של ימינו! רואים גושים של חרדים עוזבים התורה ויראתו יתברך באיצטלה של מפלגה חסידות ישיבות... לא פחות ממה שנסחפו להציונות!

אפשר לאחוז בכנפי שניהם הן במפלגות הגדולות של היום, והן בחביבות לציון, וגם להיות ירא שמים באמת, וזה תפקידנו, ונא אל תבלבלו מוחות.

אם מרגישים שאי אפשר להיות יהודי וגם לאהוב א"י אז תעזבו, אבל גם המפלגה שאתה הולך אחריה בתמימות לא יעזור לך


ידידי, גם כותרות בומבסטיות על הכוס ממנה שתה הבעש"ט בילדותו שוות אותו דבר בעיני. השאלה היא מה זה מקדם.
אם החרס שנמצא היה מאשר בצורה חד משמעית את סופה של שילה (ומניין שזה ע"י הפלישתים?), הייתי מתרשם.

Re: חורבן מקדש שילה

פורסם: ב' ינואר 07, 2013 10:49 pm
על ידי בית שביעי
לייטנר כתב:אם החרס שנמצא היה מאשר בצורה חד משמעית את סופה של שילה (ומניין שזה ע"י הפלישתים?), הייתי מתרשם.

לדאבונינו אין יהודים רבים חרדים מתמחים בהסוגיא, ואפי' כותבי ועורכי העיתונות, וברוב תמצאם במקורות לא טהורים, ונקווה שבקרוב יתרבה יראי ה' שיתעסקו בזה, ויוכלו להסביר איך מוכיחים העניינים.

ואיננו מקבל כסף לכתוב כאן, ואיננו מתיימר להיות מומחה בכתיבה.
אבל אם תברר לבד תבין שאינם משקרים. ויש גם כמה יראי ה' שיודעים מזה.
ראה למשל הארגון הנפלא מטמוני ארץ
http://www.matmoney-eretz.org/

Re: חורבן מקדש שילה

פורסם: ד' מאי 13, 2015 5:26 pm
על ידי איש גלילי
אפרקסתא דעניא כתב:
וילימסבורג כתב:גמ' יומא ט' מפני מה חרבה שילה וכו', זבחים קי"ב, כשמת עלי הכהן חרבה שילה ובאו לנוב. בחת"ס (יו"ד רס"ד) אכן כתב כי לא מצינו בכתובים שנחרב שילה, אלא מיד שבאו בה פלשתים נתחלל, ושוב הותר לכל לנתץ חומותיה ולשברם. אולם החזו"א (זבחים קמא סימן מ"א סי"ח) כתב דלא מצינו בכתוב שחרבה שילה, אלא נראה שאחר מיתת עלי הועתק המשכן משילה ע"פ ה'.


ואיך יפרנס החזו"א דברי ירמיהו?

יתכן מאד, ששילה חרבה במובן הפיזי בימי מלכי אשור, ולפי זה יובנו טוב יותר דברי ירמיהו (מפי ידידי הרב יאיר שלו משילה).

Re: חורבן מקדש שילה

פורסם: ג' ינואר 07, 2020 12:29 am
על ידי עושה חדשות
ומה בנוגע לביאור של המהרצ"ח?

מהרצ''ח מגילה טז - חורבן שילה.png
מהרצ''ח מגילה טז - חורבן שילה.png (77 KiB) נצפה 10632 פעמים

Re: חורבן מקדש שילה

פורסם: ג' ינואר 07, 2020 1:22 am
על ידי אוצר בלוס
איש גלילי כתב:
אפרקסתא דעניא כתב:
וילימסבורג כתב:גמ' יומא ט' מפני מה חרבה שילה וכו', זבחים קי"ב, כשמת עלי הכהן חרבה שילה ובאו לנוב. בחת"ס (יו"ד רס"ד) אכן כתב כי לא מצינו בכתובים שנחרב שילה, אלא מיד שבאו בה פלשתים נתחלל, ושוב הותר לכל לנתץ חומותיה ולשברם. אולם החזו"א (זבחים קמא סימן מ"א סי"ח) כתב דלא מצינו בכתוב שחרבה שילה, אלא נראה שאחר מיתת עלי הועתק המשכן משילה ע"פ ה'.


ואיך יפרנס החזו"א דברי ירמיהו?

יתכן מאד, ששילה חרבה במובן הפיזי בימי מלכי אשור, ולפי זה יובנו טוב יותר דברי ירמיהו (מפי ידידי הרב יאיר שלו משילה).


סברא מוזרה
אם לא חרבה למה באו לנוב?
ואיזה עונש זה שעשיתי למקומי הראשון שכבר פקעה קדושתו מזמן

וודאי דברי החזו"א תמוהים מאוד, מלשונות הפסוקים בירמיהו
ואיני יודע מה שייך לפרש בהם אחרת

Re: חורבן מקדש שילה

פורסם: ג' ינואר 07, 2020 1:24 am
על ידי קו ירוק
תמיה לי תמיהתו של מהריץ חיות טובא (viewtopic.php?f=17&t=12087&p=594036#p594021)
אין קשר בין מה שעתידה ירשלים להיות בית לשכינה, למה שחורבן שילה קודם זמנו שזה מצב של בכיה,
משום שהוא מצב של ירידה שהותרו הבמות ואין מנוחה לשכינה בתוכינו, במשך נ"ז שנה.
ולא עוד אלא אף הארון נשבה לבין הפלשתים. ולא היה במקומות בזמן הקטרה לפני ולפנים.
ואילו לא היה נחרב משכן שילה בידי פלשתים לא היה מצב של בכיה, אלא כמו שדוד העלה הארון מקרית יערים לירושלים.

ומש"כ מהרץ"ח שנענשו שנחרבה שילה משום שלא נזדרזו לבנות בית המקדש בירושלים, לא ידעתי מאין הוציא זה.
והרי עד שלא הניח ה' מכל האויבים א"א לבנות בית המקדש, בלתי אם נצטוו, ואף דוד לא הורשה לבנות הבית.

ולגבי החזו"א, ראה פה והלאה (ואפשר לאחד את שני האשכולות)
viewtopic.php?f=46&t=27130&p=277659#p277659

Re: חורבן מקדש שילה

פורסם: ג' ינואר 07, 2020 1:29 am
על ידי אוצר בלוס
לא הבנתי מה תמה ועל מי

Re: חורבן מקדש שילה

פורסם: ג' ינואר 07, 2020 9:55 am
על ידי בברכה המשולשת
קו ירוק כתב:תמיה לי תמיהתו של מהריץ חיות טובא (viewtopic.php?f=17&t=12087&p=594036#p594021)
אין קשר בין מה שעתידה ירשלים להיות בית לשכינה, למה שחורבן שילה קודם זמנו של מצב של בכיה,
משום שהוא מצב של ירידה שהותרו הבמות ואין מנוחה לשכינה בתוכינו, במשך נ"ב שנה.
ולא עוד אלא אף הארון נשבה לבין הפלשתים. ולא היה במקומות בזמן הקטרה לפני ולפנים.
ואילו לא היה נחרב משכן שילה בידי פלשתים לא היה מצב של בכיה, אלא כמו שדוד העלה הארון מקרית יערים לירושלים.

ומש"כ מהרץ"ח שנענשו שנחרבה שילה משום שלא נזדרזו לבנות בית המקדש בירושלים, לא ידעתי מאין הוציא זה.
והרי עד שלא הניח ה' מכל האויבים א"א לבנות בית המקדש, בלתי אם נצטוו, ואף דוד לא הורשה לבנות הבית.

ולגבי החזו"א, ראה פה והלאה (ואפשר לאחד את שני האשכולות)
viewtopic.php?f=46&t=27130&p=277659#p277659


הרמב"ן כותב במפורש, ע"פ המדרש, שאכן הייתה זו עבירה שלא בנו לפני כן.

Re: חורבן מקדש שילה

פורסם: ג' ינואר 07, 2020 10:44 am
על ידי פילווישוק
לכאורה דברי החתם סופר והחזון איש שלא היה חורבן בפועל בשילה מבוססים על המבואר בסוטה ט ע"א 'משה ודוד שלא שלטו שונאיהם במעשיהם וכו', משה - דאמר מר משנבנה מקדש ראשון נגנז אהל מועד קרשיו קרסיו ובריחיו ועמודיו ואדניו'.
ועדיין יש לומר שנחרב החלק הבנוי לבד, אך לפני בוא הפלישתים הספיקו לפרק את היריעות וכיסוי המשכן.

Re: חורבן מקדש שילה

פורסם: ג' ינואר 07, 2020 12:29 pm
על ידי קו ירוק
בברכה המשולשת כתב:הרמב"ן כותב במפורש, ע"פ המדרש, שאכן הייתה זו עבירה שלא בנו לפני כן.

היכן?
בר מין דין, גם על יהושע היתה קפידא שלא ביטל יצרא דע"ז, האם משו"כ הוא ועם ישראל נענשו בעונש נורא כזה?

Re: חורבן מקדש שילה

פורסם: ג' ינואר 07, 2020 12:44 pm
על ידי בברכה המשולשת
במדבר ט"ז כ"א (וטעיתי. הוא לא מביא את המדרש אלא כותב זאת מסברתו):

"הבדלו מתוך העדה הזאת" - יש לשאול אם ישראל לא חטאו ולא מרדו ברבם למה היה הקצף עליהם לאמר ואכלה אותם כרגע ואם גם הם מרדו כקרח וכעדתו איך יאמרו משה ואהרן האיש אחד יחטא ועל כל העדה תקצוף וכתב רבינו חננאל הבדלו מתוך העדה הזאת עדת קרח ולא עדת בני ישראל ויאמרו אלהי הרוחות לכל בשר וגו' מיד הודיע הקב"ה למשה כי לא כל עדת בני ישראל בקש לכלות אבל עדת קרח בלבד לפיכך פירש לו זה שאמרתי "הבדלו" העלו מסביב למשכן קרח דתן ואבירם הוא שאמרתי לך הזכיר להם "העלו מסביב" אולי כשיראו קרח ועדתו ישובו אלו דבריו ואינם נכונים כי לא היה ראוי לומר על קרח דתן ואבירם שלשה אנשים " הבדלו מתוך העדה " כי אינם עדה ואין ישראל בתוכם ואהרן עם עדת מקריבי הקטורת היה בתוכם בבואם ועוד כי " הבדלו " רמז למשה ואהרן בלבד כמו הרומו (להלן יז י) וכן ואכלה אותם כרגע רמז למגפה שתכלה עם רב ועצום כרגע וחלילה שלא יבין משה נבואתו ויטעה בה אבל הטעם כי מתחלה היה לב העם אחרי משה ואהרן וכאשר לקחו קרח ועדתו איש מחתתו וישימו עליהם קטרת ועמדו פתח אהל מועד עם משה ואהרן אז קרא קרח לכל העדה ואמר להם כי בכבוד כולם הוא מקנא וייטב הדבר בעיניהם ונקהלו כלם לראות אולי יישר בעיני האלהים ותשוב העבודה לבכוריהם וזה טעם ויקהל עליהם קרח את כל העדה (פסוק יט) והנה נתחייבו כליה שהיו מהרהרים אחרי רבם והם כמהרהרים אחרי השכינה ומוותרים על נבואת נביא בלבם וחייבין מיתה בידי שמים ומשה ואהרן למדו עליהם זכות שלא חטא במעשה אלא קרח והוא הגורם והוא המפתה אותם וראוי הוא שימות לבדו לפרסם ולהודיע ענשו לרבים וזו דרך מבקשי רחמים שיקלו החטא מעל העם ונותנין אותו על היחיד הגורם מפני שהוא חייב על כל פנים וכן אמר דוד (כד יז) הנה אנכי חטאתי ואנכי העויתי ואלה הצאן מה עשו תהי נא ידך בי ובבית אבי והיה העונש ההוא על העם גם בחטאם שהיה להם לתת השקלים מעצמם אם העונש ההוא על זה כדברי רבותינו (ברכות סב) כי לא צוה אותם המלך שלא יתנו השקלים כי הוא לדעת המנין בלבד היה חפץ וענשם וענשו בזה שוה הוא ועוד כי מלבד המנין היה עונש על העם מתחלת דבר כדכתיב (כד א) ויוסף אף ה' לחרות בישראל ויסת את דוד בהם וכתב שם רש"י לא ידעתי על מה ואני אומר בדרך סברא שהיה עונש על ישראל בהתאחר בנין בית הבחירה שהיה הארון הולך מאהל אל אהל כגר בארץ ואין השבטים מתעוררים לאמר נדרוש את ה' ונבנה הבית לשמו כענין שנאמר (דברים יב ה) לשכנו תדרשו ובאת שמה עד שנתעורר דוד לדבר מימים רבים ולזמן ארוך שנאמר (ש"ב ז א ב) ויהי כי ישב המלך בביתו וה' הניח לו מסביב מכל אויביו ויאמר המלך אל נתן הנביא אנכי יושב בבית ארזים וארון האלהים יושב בתוך היריעה והנה דוד מנעו השם יתברך מפני שאמר (דברי הימים א כב ח) כי דמים רבים שפכת ארצה לפני ונתאחר עוד הבנין עד מלוך שלמה ואלו היו ישראל חפצים בדבר ונתעוררו בו מתחלה היה נעשה בימי אחד מהשופטים או בימי שאול או גם בימי דוד כי אם שבטי ישראל היו מתעוררים בדבר לא היה הוא הבונה אבל ישראל הם היו הבונים אבל כאשר העם לא השגיחו ודוד הוא המשגיח והמתעורר והוא אשר הכין הכל היה הוא הבונה והוא איש משפט ומחזיק במדת הדין ולא הוכשר בבית הרחמים ועל כן נתאחר הבנין כל ימי דוד בפשיעת ישראל ועל כן היה הקצף עליהם ועל כן היה המקום אשר יבחר ה' לשום שמו שם נודע בענשם ובמגפתם והכתוב ירמוז כל זה שנאמר (ש"ב ז ו ז) כי לא ישבתי בבית למיום העלותי את בני ישראל ממצרים ועד היום הזה ואהיה מתהלך וגו' בכל אשר התהלכתי בכל בני ישראל הדבר דברתי את אחד שבטי ישראל אשר צויתי לרעות את עמי את ישראל לאמר למה לא בניתם לי בית ארזים הרי יאשים הכתוב כי השכינה מתהלכת בכל ישראל מאהל אל אהל וממשכן אל משכן ולא היה אחד בכל שופטי ישראל הרועים אותם מתעורר בדבר ואמר הכתוב עוד כי גם השם רחק מהם ולא דבר לאחד מכולם לבנות הבית רק עתה שנתעוררת הטיבות כי היה עם לבבך ואצוה עתה לבנותו על יד שלמה בנך שיהיה איש שלום

Re: חורבן מקדש שילה

פורסם: ג' ינואר 07, 2020 1:07 pm
על ידי קו ירוק
ובכל זאת לא תלה הרמב"ן שזו הסיבה שחרבה שילה.
וקשה לומר דבר כזה מלבד, בו בזמן שהנביא מעיד שזה בחטא בני עלי.

Re: חורבן מקדש שילה

פורסם: ג' ינואר 07, 2020 1:13 pm
על ידי דרומי
יש להעיר בכל הענין גם מדברי רש"י בתחילת פ' פקודי שפירש "המשכן משכן" על שני בתי המקדשות שנתמשכנו בעוונותיהם של ישראל - ולא הזכיר את משכן שילה בהקשר זה

וראה בקובץ המצורף שדייק בזה וביאר שאכן משכן שילה לא נחרב בגלל "עוונותיהם של ישראל" אלא בגלל בני עלי, ולכן לא מכניסים אותו בענין זה

Re: חורבן מקדש שילה

פורסם: ג' ינואר 07, 2020 1:52 pm
על ידי קו ירוק
עכ"פ יש לחלק, שמקדשות נתמשכנו בעוונות אחרים
וכאן הטענה שנתמשכן בעוון עצמו שלא בקשו בית המקדש.

ואעפ"כ זה אינו, אלא בגלל חטא בני עלי.

Re: חורבן מקדש שילה

פורסם: ד' ינואר 08, 2020 9:49 am
על ידי בברכה המשולשת
היום פורסם קובץ פשטות המתחדשים ויש בו דיון ארוך על הנושא שעלה עכשיו באשכול
viewtopic.php?f=46&p=594334#p594334

Re: חורבן מקדש שילה

פורסם: ד' ינואר 08, 2020 3:31 pm
על ידי יואל שילה
בית שביעי כתב:ועכשיו לעניין
הפרק החסר בתנ"ך: כך נחרבה שילה?
ממצא החדש הכולל קנקן שפת צווארון שבור ושכבת אפר שריפה מתקופת ההתנחלות, שנמצא לאחרונה בשילה הקדומה פותר תעלומה תנ"כית ועשוי להשלים את הסיפור של חורבן שילה הקדומה.

מעולם הארכילוגי

רצ"ב מה שיש בקישור ההוא

Re: חורבן מקדש שילה

פורסם: ד' ינואר 08, 2020 8:20 pm
על ידי נוטר הכרמים
נוסח הכותרת 'הפרק החסר...' מקוממת כל לב מרגיש.

Re: חורבן מקדש שילה

פורסם: ד' ינואר 08, 2020 9:28 pm
על ידי קו ירוק
סגנון זול של עיתונאים דתיים למחצה וחילונים, ויתירה מכך - פרובוקטורי.

Re: חורבן מקדש שילה

פורסם: ו' ינואר 10, 2020 2:11 pm
על ידי עושה חדשות
ממש כעת הועתק המו"מ בענין זה בין הגרממ"ש זצ"ל להרב דומב, עי' כאן -
viewtopic.php?f=46&t=48876#p594334

Re: חורבן מקדש שילה

פורסם: ה' יוני 24, 2021 1:35 am
על ידי פולסברג
מה טיבו של שילה דהיום, שטוענים ששם היתה המשכן? היש סימוכין לכך או סתם דמיון?

אך זה ודאי - מעניין מאוד. הביהכ''נ דשם העשויה כתבנית המשכן - ולצפות בסרטון של עלי ובניו...

Re: חורבן מקדש שילה

פורסם: ש' יולי 10, 2021 9:29 pm
על ידי עושה חדשות
משנת רבי אליעזר, פרשה א - אמר להם, ראו שלשה מקדשות שחרבו, נוב ושילה וגבעון, הזהרו שלא יחרב אף זה.

גבעון נחרב?

Re: חורבן מקדש שילה

פורסם: ש' יולי 10, 2021 10:31 pm
על ידי בקרו טלה
עושה חדשות כתב:משנת רבי אליעזר, פרשה א - אמר להם, ראו שלשה מקדשות שחרבו, נוב ושילה וגבעון, הזהרו שלא יחרב אף זה.
גבעון נחרב?

viewtopic.php?f=7&t=7628&p=67586#p67586
נא לאחד אשכולות בענין שילה
viewtopic.php?f=46&t=27130&p=284218#p277656

Re: חורבן מקדש שילה

פורסם: ג' יולי 13, 2021 3:32 am
על ידי לייבעדיג יענקל
פולסברג כתב:מה טיבו של שילה דהיום, שטוענים ששם היתה המשכן? היש סימוכין לכך?[/size]

עיין בספר מקום בפרשה של ר"י אליצור, ותרו"צ.