עמוד 1 מתוך 1

אין בכל המופתים כפלא הזה

פורסם: א' ינואר 20, 2013 12:50 am
על ידי גאולה בקרוב
כתב אדוננו הרמב"ן (שמות פרק יד ד):
"הנני מחזק את לב מצרים ויבאו אחריהם- כי בראותם שנקרע הים לפני בני ישראל והם הולכים ביבשה בתוכו איך ימלאם לבם לבא אחריהם להרע להם, ואין בכל המופתים כפלא הזה, וזה באמת שגעון להם, אבל סכל עצתם וחזק את לבם ליכנס בים".
ונראה לומר שאינו סתם שגעון, אלא המצריים עדיין אחזו שהכל "מקרה", וכדברי הראב"ע נגד הטוענים שפל וגיאות, וממילא מדוע שלא יכנסו אף הם.
אלא שזה גופא רחוק מהשכל, ולכן הוא בגדר "שגעון".

[ומש"כ שאין בכל המופתים, נראה שהוא בגלל שינוי ב"מדבר", שיותר ניסי מאשר שינוי בדצ"ח, ואכמ"ל].

Re: אין בכל המופתים כפלא הזה

פורסם: א' ינואר 20, 2013 1:29 am
על ידי יאיר
הגר"א מביא מהמדרש דנידמה להם כארץ אחרת ולא ראו כלל את הים והוא מידה כנגד מידה (מכ"מ) שרימו את בנ"י בהתחלת השעבוד שגם פרעה עצמו עבד וכו' (ושבט לוי לא התפתה והמשיך ללמוד ולכן גם אח"כ היה פטור משעבוד כידוע והראיה ממשה ואהרן) ומשום כך נאמר לפרעה נלכה שלשת ימים בדרך רמאות (שהרי לא התכוונו באמת לחזור) ולכן המצרים גם לא ראו את הים והכל מכ"מ.

Re: אין בכל המופתים כפלא הזה

פורסם: ב' ינואר 21, 2013 7:29 am
על ידי גאולה בקרוב
ומסתמא זאת היתה הסיבה לטעות חלק מישראל באותו הדור, שאע"פ שראו בחוש נס שאין כדוגמתו, בכל אופן "המרו באותה שעה ואמרו: כשם שאנו עולין מצד אחד - כך מצריים עולים מצד אחר",
והיינו שיש עדיין אפשרות להתעקש שאינו "נס" אלא דרך "מקרה".

Re: אין בכל המופתים כפלא הזה

פורסם: ב' ינואר 21, 2013 7:37 am
על ידי רחמים
גאולה בקרוב כתב:ומסתמא זאת היתה הסיבה לטעות חלק מישראל באותו הדור, שאע"פ שראו בחוש נס שאין כדוגמתו, בכל אופן "המרו באותה שעה ואמרו: כשם שאנו עולין מצד אחד - כך מצריים עולים מצד אחר",
והיינו שיש עדיין אפשרות להתעקש שאינו "נס" אלא דרך "מקרה".


ובפרט לפי האברבנאל המובא כאן:
viewtopic.php?f=17&t=12444#p116399

הרי שיש הרבה מקום לטעות למי שאין לבו נקי.

Re: אין בכל המופתים כפלא הזה

פורסם: ה' ינואר 24, 2013 10:36 pm
על ידי צh33
אבל עשרה נסים נעשו על הים ואיך כולם נתלו במקרה?
ע"ש במשנה