עמוד 1 מתוך 1

להרוויח על חשבון המצוות

פורסם: ג' פברואר 26, 2013 2:10 am
על ידי מפנה קופות לאוצר
האם שייך שאדם ירוויח על חשבון אי קיום מצווה, למשל, אדם מבטל מצוות עשה [כמו ציצית או קריאת שמע לדוגמא] ועל חשבון זה חושב להרוויח - האם ירוויח מכך?
וכן האם שייך שאדם ירוויח על חשבון שעובר עבירה. למשל, אדם גזל עט וכתב בו חידושי תורה האם יש ברכה בזה?

(הנה בחז"ל יש דוגמאות לכאן ולכאן) היש תשובה בהירה לכך?

Re: להרוויח על חשבון המצוות

פורסם: ג' פברואר 26, 2013 8:30 am
על ידי עשוי לנחת
מפנה קופות לאוצר כתב:האם שייך שאדם ירוויח על חשבון אי קיום מצווה, למשל, אדם מבטל מצוות עשה [כמו ציצית או קריאת שמע לדוגמא] ועל חשבון זה חושב להרוויח - האם ירוויח מכך?
וכן האם שייך שאדם ירוויח על חשבון שעובר עבירה. למשל, אדם גזל עט וכתב בו חידושי תורה האם יש ברכה בזה?

(הנה בחז"ל יש דוגמאות לכאן ולכאן) היש תשובה בהירה לכך?

ידועים דברי המדרש (דבר"ר ד ה):
"אמר הקדוש ברוך הוא שמעו לי שאין אדם שומע לי ומפסיד".
ומופיע רבות בספרי מוסר שאין רווח מהיפך רצון ה' [פלא יועץ ועוד, בוודאי יש קדומים יותר].

Re: להרוויח על חשבון המצוות

פורסם: ג' פברואר 26, 2013 9:30 am
על ידי ההוא תלמידא
אין תשובה בהירה לזה מכיוון שהמושג של ריווח והפסד הוא סובייקטיבי.
אכן מה שניתן לומר בוודאות, שלפי אמיתתן של דברים, אין ספק שהעושה מצווה
ירוויח והעושה עבירה יפסיד.

ועי' במ"ב (סי' צ ס"ק כט) שכתב עובדא מעניינת בשם המגן גיבורים, וז"ל:

אבל משום מניעת ריוח לא ימנע מלהתפלל עם הצבור דחילוק יש בין מניעת ריוח
לבין הפסד מכיסו. וכ"כ בשם יעקב והעיד על הגאון מוה' זלמן מירל"ש אב"ד דק"ק
האמבורג שפעם אחת הלך לבהכ"נ מעוטף בטלית ותפילין כדרכו ופגע בו אדם אחד
שהיה לו למכור אבנים טובות ורצה שילך עמו לביתו והגאון השיב לו שימתין עד שיבוא
מבהכנ"ס ובתוך כך מכרן לאחר והאחר הרויח בהם כמה אלפים ר"ט ושמח הגאון
שמחה גדולה שהשליך מנגד ממון רב עבור תפלת צבור.

Re: להרוויח על חשבון המצוות

פורסם: ד' פברואר 27, 2013 7:13 pm
על ידי מפנה קופות לאוצר
תשובות יפות
ניתן לומר על שתי התשובות של הרבנים הנ"ל: "מזה ומזה על תנח ידך".