עמוד 1 מתוך 1

משנה הבריות

פורסם: ה' יולי 29, 2010 9:25 pm
על ידי בורגני
לא הבנתי מדוע על פיל מברכים "משנה הבריות" הרי ישנם הרבה חיות משונות ?
http://www.jerusalemzoo.org.il/var/360/ ... GP2360.JPG
וכי קנגורו אינו משונה?
http://www.jerusalemzoo.org.il/var/360/ ... %D7%95.jpg
וקרנף ?
http://www.jerusalemzoo.org.il/var/360/53113-rhino.jpg

Re: משנה הבריות

פורסם: ה' יולי 29, 2010 9:30 pm
על ידי חכם באשי
במלאכת שלמה על המשניות, כדומני במסכת כלאים, כתב,
שהסיבה שאומרים 'משנה הבריות' על פיל וקוף בדווקא, משום שבדור הפלגה נהפכו חלק מהאנשים שבנו את המגדל לקופים ופילים.
אלא שבמקור הענין, בפרק חלק בסנהדרין, איתא, שחלק מהאנשים נהפכו לקופים, וליתא 'פילים'!
וכבר הערתי על כך במקום אחר.

Re: משנה הבריות

פורסם: ה' יולי 29, 2010 9:33 pm
על ידי בורגני
ומה זה "קפוף"?
זה אולי? http://www.jerusalemzoo.org.il/var/360/ ... monkey.jpg
גם קוף וגם "כפוף"...

Re: משנה הבריות

פורסם: ה' יולי 29, 2010 10:09 pm
על ידי חכם באשי
אם כוונתך ל"קפוף" המוזכר במסכת ברכות בנוגע ל'משנה הבריות', מדוע שלא תעיין שם ברש"י?
לזכרוני, הוא כותב שזה מין עוף שפניו משונים, כינשוף.

Re: משנה הבריות

פורסם: ה' יולי 29, 2010 10:32 pm
על ידי בורגני
נו!!!
התכוונתי ברצינות, פשוט אני מושפע מחוויות...

Re: משנה הבריות

פורסם: ה' יולי 29, 2010 10:46 pm
על ידי חכם באשי
אהההה, אני מבין,
נטלת את הילדים ל'גן החיות'...
אין צורך להתבייש בכך, גם החיד"א ביקר בגן החיות בעיר לונדון, כפי שהוא סיפר ביומנו 'מעגל טוב'.

Re: משנה הבריות

פורסם: ה' יולי 29, 2010 10:48 pm
על ידי בורגני
וגם אני :lol:

Re: משנה הבריות

פורסם: ה' יולי 29, 2010 11:19 pm
על ידי בורגני
למי שאין מכבודו להגיב ב"אשכול גן חיות" יכול לשלוח באישי, או לפתוח אשכול חדש. :ugeek:

Re: משנה הבריות

פורסם: ה' יולי 29, 2010 11:24 pm
על ידי מנחם

Re: משנה הבריות

פורסם: ו' יולי 30, 2010 12:22 am
על ידי מגיב ומניב
דוקא מכבודי להשיב כאן, אבל דומה כי דיון כזה מקומו במטפחת סופרים ועיטור סופרים...

אם מגמה זו תמשך, אזי יכולני ב"ה להמשיך לפרסם את הגיגי (הארוכים?) בהנ"ל כאשר היתה באמנה איתי, הלא כן, ר' בורגני?

Re: משנה הבריות

פורסם: ו' יולי 30, 2010 12:23 am
על ידי גלילי
מגיב ומניב כתב:דוקא מכבודי להשיב כאן, אבל דומה כי דיון כזה מקומו במטפחת סופרים ועיטור סופרים...

אם מגמה זו תמשך, אזי יכולני ב"ה להמשיך לפרסם את הגיגי (הארוכים?) בהנ"ל כאשר היתה באמנה איתי, הלא כן, ר' בורגני?

קודם כל דווח לו על העבר, לפני שאתה מתריעו על העתיד, והלוא מחדש ומקרוב בא - - -

Re: משנה הבריות

פורסם: ב' אוגוסט 21, 2017 1:22 pm
על ידי עושה חדשות
האם כל חיה מצריכה ברכה נפרדת? כגון אם בירך ליד הכלוב של הפיל, ואח"כ הגיע ליד הכלוב של הקופים, מברך שוב? ומה הדין בזנים שונים של קוף? האם נוהגים לברך ברכה זו? (בעקבות 'מעגל טוב' שעשיתי לאחרונה...)

Re: משנה הבריות

פורסם: ב' אוגוסט 21, 2017 1:29 pm
על ידי קראקובער
עושה חדשות כתב: ומה הדין בזנים שונים של קוף? האם נוהגים לברך ברכה זו? (בעקבות 'מעגל טוב' שעשיתי לאחרונה...)

ומה הדין בראה כושי מאריתריאה ואח"כ סודני האם לברך בנפרד?

Re: משנה הבריות

פורסם: ב' אוגוסט 21, 2017 1:57 pm
על ידי קמצן_קדוש
חכם באשי כתב:במלאכת שלמה על המשניות, כדומני במסכת כלאים, כתב,
שהסיבה שאומרים 'משנה הבריות' על פיל וקוף בדווקא, משום שבדור הפלגה נהפכו חלק מהאנשים שבנו את המגדל לקופים ופילים.
אלא שבמקור הענין, בפרק חלק בסנהדרין, איתא, שחלק מהאנשים נהפכו לקופים, וליתא 'פילים'!
וכבר הערתי על כך במקום אחר.

עוד בטרם היותי לאיש הקשיתי על מדרש זה לפי מה שכתב בעל הטורים עה"ת שכשנח לקח אוכל לחיות בתיבה הוא לקח "זמורות לפילים".
(ולפי המדרש הנ"ל עדיין לא היו פילים.. ושמא יש לומר שהיו פילים ורק דור הפלגה הפכו גם הם לפילים? ולפי"ז אי"צ לברך על פילים שהרי לא כל הפילים הם מדור הפלגה. וצ"ע).

Re: משנה הבריות

פורסם: ב' אוגוסט 21, 2017 7:42 pm
על ידי עקביה
קראקובער כתב:
עושה חדשות כתב: ומה הדין בזנים שונים של קוף? האם נוהגים לברך ברכה זו? (בעקבות 'מעגל טוב' שעשיתי לאחרונה...)

ומה הדין בראה כושי מאריתריאה ואח"כ סודני האם לברך בנפרד?

המאמר מרדכי מביא בשם שו"ת הלכות קטנות (ח"א סי' רמ) שרק על כושי הנולד להורים לבנים מברך משנה הבריות.

Re: משנה הבריות

פורסם: ב' אוגוסט 21, 2017 7:56 pm
על ידי קראקובער
לפי"ז ה"ה ללבן שנולד להורים שחורים אם כן למאי נקט כושי?
ואולי מפני שזה לא יתכן במציאות.
(לפי דבריו פרה שילדה כעין חמור גם מברכים?)

Re: משנה הבריות

פורסם: ב' אוגוסט 21, 2017 9:44 pm
על ידי הגיונות
קמצן_קדוש כתב:עוד בטרם היותי לאיש הקשיתי על מדרש זה לפי מה שכתב בעל הטורים עה"ת שכשנח לקח אוכל לחיות בתיבה הוא לקח "זמורות לפילים".
(ולפי המדרש הנ"ל עדיין לא היו פילים.. ושמא יש לומר שהיו פילים ורק דור הפלגה הפכו גם הם לפילים? ולפי"ז אי"צ לברך על פילים שהרי לא כל הפילים הם מדור הפלגה. וצ"ע).


ונראה שההסבר לכך שיש לברך על כל הפילים והקופים, הוא מפני שאין אנו מברכים על פיל זה או קוף זה שנהפך לבעל חי אלא על כך שהקב"ה שינה בדור הפלגה בריות והפכם לפילים וקופים, ועצע"ק.

אגב, גם הגאון ממונקאטש שהיה בברלין ביקר בגן המלך שבו היו פילים וקופים.

Re: משנה הבריות

פורסם: ב' אוגוסט 21, 2017 9:49 pm
על ידי הגיונות
עושה חדשות כתב:האם כל חיה מצריכה ברכה נפרדת? כגון אם בירך ליד הכלוב של הפיל, ואח"כ הגיע ליד הכלוב של הקופים, מברך שוב?

ראה בהליכות שלמה ח"א עמ' רצ הע' 145.

Re: משנה הבריות

פורסם: ב' אוגוסט 21, 2017 10:41 pm
על ידי שערי חכמה
בורגני כתב:לא הבנתי מדוע על פיל מברכים "משנה הבריות" הרי ישנם הרבה חיות משונות ?
וכי קנגורו אינו משונה?
וקרנף ?

לא כל שינוי מחייב ברכה, רק חיה המשונה בגודלה, או קוף דדמי לאדם.
אלא דאכתי קשה מקרנף, ונראה שהקרנף לא היה מצוי בזמן חז"ל במקומות היישוב ולא הכירוהו כלל, משא"כ הפיל שהיה ידוע ושימושי ביותר כנודע, ולפי"ז גם על הקרנף יש לברך. וכמובן זה להלכה ולא למעשה, ולמעשה אפשר לברך עליו בלי שם ומלכות.

Re: משנה הבריות

פורסם: ב' אוגוסט 21, 2017 10:43 pm
על ידי הגיונות
ולא ראיתי שציינו לכאן לדברים שכתב המאירי בברכות (נח, ב), ולפי מה שכתב שם אתי שפיר.

Re: משנה הבריות

פורסם: ב' אוגוסט 21, 2017 10:47 pm
על ידי שערי חכמה
וז"ל המאירי: הרואה פיל קוף קיפוף הואיל ודומים לאדם במקצת דברים מברך עליהם ברוך משנה הבריות. ע"כ.
וכל הרואה יתמה במה דומה הפיל לאדם, וע"כ צ"ל דסו"ד המאירי באו ליישב רק קוף וקיפוף שאינם משונים בגודלם וצורתם, אבל בפיל שהוא משונה בהם לא הוקשה לו כלל, והם הם הדברים שכתבתי.
ולפי"ז ההערה בענין הקרנף במקומה עומדת, ונראה שמעיקר הדין יש לברך עליו.

Re: משנה הבריות

פורסם: ב' אוגוסט 21, 2017 10:57 pm
על ידי הגיונות
ובמקו"א ראיתי שמביאים שהפיל חריג בין החיות בכך שעורו חלק ללא שערות, והוא משתמש בחדקו כמו ביד, כאדם (ולדידי פשיטא שאלו ביאורים שלאחר מעשה).

Re: משנה הבריות

פורסם: ג' אוגוסט 22, 2017 11:13 am
על ידי עקביה
קראקובער כתב:לפי"ז ה"ה ללבן שנולד להורים שחורים אם כן למאי נקט כושי?
ואולי מפני שזה לא יתכן במציאות.
(לפי דבריו פרה שילדה כעין חמור גם מברכים?)

שו"ת הלכות קטנות חלק א סימן רמ
שאלה הא דרואה כושי מברך מהו: תשובה נראה דהיינו א' שנולד כושי ואביו ואמו לבנים אבל על בני כושים נראה דאין לברך על הראשונים אנו מצטערים אבל אח"כ מנהגו של עולם הוא דכושי יוליד כושי: ואם הם כושים וילדו לבן כההוא מלך הערב (תנחומא פ' נשא) אפשר לומר ברוך הטוב:

נראה מדבריו שרק על שינוי שיש בו טעם לפגם מברכים.

Re: משנה הבריות

פורסם: ג' אוגוסט 22, 2017 12:01 pm
על ידי אלכסנדר וימפן
חכם באשי כתב:במלאכת שלמה על המשניות, כדומני במסכת כלאים, כתב,
שהסיבה שאומרים 'משנה הבריות' על פיל וקוף בדווקא, משום שבדור הפלגה נהפכו חלק מהאנשים שבנו את המגדל לקופים ופילים.
אלא שבמקור הענין, בפרק חלק בסנהדרין, איתא, שחלק מהאנשים נהפכו לקופים, וליתא 'פילים'!
וכבר הערתי על כך במקום אחר.

viewtopic.php?f=7&t=1071&p=186238&hilit=%D7%9C%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%9F#p186238

Re: משנה הבריות

פורסם: ו' אוגוסט 14, 2020 12:26 pm
על ידי עקביה
האם ברכת "משנה הבריות" היא ברכת השבח? אם כן, על מה השבח?

Re: משנה הבריות

פורסם: ו' אוגוסט 14, 2020 12:41 pm
על ידי נוטר הכרמים
עקביה כתב:האם ברכת "משנה הבריות" היא ברכת השבח? אם כן, על מה השבח?

בעשירות וגיוון הבריות יש משום נפלאות הבריאה, וכל שינוי זו בעצם בריאה חדשה ולא יצירה מקולקלת,
לא בהכרח שלראות ננס או לווקן זה משמח, זה עצוב,
זה לא ברכה על הנאה, אלא שבח על עוד גילוי של נפלאות ד'.

Re: משנה הבריות

פורסם: ו' אוגוסט 14, 2020 1:35 pm
על ידי עקביה
נוטר הכרמים כתב:
עקביה כתב:האם ברכת "משנה הבריות" היא ברכת השבח? אם כן, על מה השבח?

בעשירות וגיוון הבריות יש משום נפלאות הבריאה, וכל שינוי זו בעצם בריאה חדשה ולא יצירה מקולקלת,
לא בהכרח שלראות ננס או לווקן זה משמח, זה עצוב,
זה לא ברכה על הנאה, אלא שבח על עוד גילוי של נפלאות ד'.

מגוון של בעלי חיים וצמחים, נופים ואקלימים, נתפס כנפלאות הבריאה,
אבל אנשים מסכנים עם מום מולד בגופם, זה נתפס יותר כ"פגם בייצור", ולא כמשהו המעורר את הנפש לשבח את היוצר.

דווקא בויקיפדיה https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7 ... 7%95%D7%AA מצאתי משהו:
"הברכה מביעה את ההכרה שהעולם כולו על כל גווניו הוא יציר כפיו של הקדוש ברוך הוא, והוא שעשה את בני האדם ושאר היצורים שונים זה מזה".

ואולי זה העניין, שלא נחשוב שקרתה כאן איזו תקלה חלילה, אלא הכל נעשה בכוונת מכוון על ידו יתברך.

Re: משנה הבריות

פורסם: א' אוגוסט 16, 2020 4:15 am
על ידי צורב מתחיל
אגב ענין משנה הבריות.
הסתפקתי על שינוי אבר, כגון הנולד עם ו' או ד' אצבעות, מברכים? (לכאו' אי"ז בריה משונה אלא איבר משונה בבריה רגילה)

Re: משנה הבריות

פורסם: א' אוגוסט 16, 2020 10:22 am
על ידי יורנו בדרך
א. בשו"ת ראב"י אב"ד (סימן פה) כתב להדי', דשפיר יש לברך משנה הבריות על אדם שיש לו אצבע יתירה, וה"ה לענין שאר המשונים הנזכרים בבכורות (מג. מד.).
ב. וכ"כ במקור חיים לבעל חוו"י (סימן רכה), שיש לברך עליו משנה הבריות, והוסיף לדייק כן בדברי הרמב"ם (פ"י מהל' ברכות הי"ב) שכ' 'הרואה סומא או קיטע וכיוצא בהן'.
ג. וכ"כ במור וקציעה להיעב"ץ (סימן רכה), דאף על שאר משונים שלא נזכרו בדברי חז"ל, יש לברך משנה הבריות, וכגון על אדם ענק וכיו"ב.
ד. וכ"כ בשו"ת שבות יעקב (ח"א סימן ד') שיש לברך משנה הבריות על תאומי סיאם, ושאר משונים אע"פ שלא נזכרו בדברי חז"ל.
ה. וכ"כ במגן גבורים (רכה,טו), וכ"ה בספרו שו"ת שואל ומשיב (מהדו' שתיתאה סימן טו ד"ה והנה ע"ד) בתוה"ד.

Re: משנה הבריות

פורסם: א' אוגוסט 16, 2020 11:14 am
על ידי נוריאל עזרא
יורנו בדרך כתב:א. בשו"ת ראב"י אב"ד (סימן פה) כתב להדי', דשפיר יש לברך משנה הבריות על אדם שיש לו אצבע יתירה, וה"ה לענין שאר המשונים הנזכרים בבכורות (מג. מד.).
ב. וכ"כ במקור חיים לבעל חוו"י (סימן רכה), שיש לברך עליו משנה הבריות, והוסיף לדייק כן בדברי הרמב"ם (פ"י מהל' ברכות הי"ב) שכ' 'הרואה סומא או קיטע וכיוצא בהן'.
ג. וכ"כ במור וקציעה להיעב"ץ (סימן רכה), דאף על שאר משונים שלא נזכרו בדברי חז"ל, יש לברך משנה הבריות, וכגון על אדם ענק וכיו"ב.
ד. וכ"כ בשו"ת שבות יעקב (ח"א סימן ד') שיש לברך משנה הבריות על תאומי סיאם, ושאר משונים אע"פ שלא נזכרו בדברי חז"ל.
ה. וכ"כ במגן גבורים (רכה,טו), וכ"ה בספרו שו"ת שואל ומשיב (מהדו' שתיתאה סימן טו ד"ה והנה ע"ד) בתוה"ד.

חזק וברוך!

Re: משנה הבריות

פורסם: א' אוגוסט 16, 2020 11:24 am
על ידי עקביה
עקביה כתב:דווקא בויקיפדיה https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7 ... 7%95%D7%AA מצאתי משהו:
"הברכה מביעה את ההכרה שהעולם כולו על כל גווניו הוא יציר כפיו של הקדוש ברוך הוא, והוא שעשה את בני האדם ושאר היצורים שונים זה מזה".

ואולי זה העניין, שלא נחשוב שקרתה כאן איזו תקלה חלילה, אלא הכל נעשה בכוונת מכוון על ידו יתברך.

אף כי זה לא מסביר מדוע מברכים על פיל, קוף וקיפוף.

Re: משנה הבריות

פורסם: א' אוגוסט 16, 2020 12:02 pm
על ידי נוריאל עזרא
עקביה כתב:
עקביה כתב:דווקא בויקיפדיה https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7 ... 7%95%D7%AA מצאתי משהו:
"הברכה מביעה את ההכרה שהעולם כולו על כל גווניו הוא יציר כפיו של הקדוש ברוך הוא, והוא שעשה את בני האדם ושאר היצורים שונים זה מזה".

ואולי זה העניין, שלא נחשוב שקרתה כאן איזו תקלה חלילה, אלא הכל נעשה בכוונת מכוון על ידו יתברך.

אף כי זה לא מסביר מדוע מברכים על פיל, קוף וקיפוף.

ראה מה שכתבתי כאן:
viewtopic.php?f=17&t=44415&start=720

אני אצטט:
ezranuriel כתב:
לבי במערב כתב:'גם' ד' המאירי צריכים הבנה. וכי פילים "דומים לאדם"?!

אכן דבריו צריכים יישוב.
רק לחדד שהוא לא אמר שפילים "דומים לאדם" אלא ש"דומים לאדם במקצת דברים" וזה הבדל משמעותי ראה מה שכתוב בויקי על התנהגותם:
"התנהגות פולחנית אצל בעלי חיים אחרים
רונלד ק' סיגל חקר את מבשרי האמונה הדתית בפילים אפריקאים והסיק כי "פילים מודעים למחזורי הטבע, שכן הם מבצעים 'פולחן ירח', שבו הם מנופפים בענפים אל מול הירח המתמלא ומתעסקים בטבילה טקסית במים כשהירח הופך למלא".[7] גם פליניוס הזקן ציין בתצפיותיו שנראה כאילו הפילים חולקים כבוד לגופים השמימיים.[8]

טקסי הלוויה אצל בעלי חיים
בעוד שצער נפוץ בקרב בעלי חיים רבים, הרי שטקסי הלוויה אצלם נדירים למדי. עם זאת, הם קיימים ומתועדים היטב אצל הפילים האפריקאים.[9]

רונלד ק' סיגל כותב: "... אי אפשר להתעלם מהתנהגות הקבורה המתוחכמת של הפילים כסימן דומה להתנהגות פולחנית או דתית במין זה. כאשר פילים פוגשים חיות מתות, הם לעיתים קרובות קוברים אותם עם בוץ, אדמה ועלים. בעלי חיים שידוע כי נקברו על ידי פילים כוללים קרנפים, בופאלו, פרות, עגלים ואפילו בני אדם, בנוסף לפילים עצמם. פילים נצפו קוברים את מתיהם עם כמויות גדולות של פירות מזון, פרחים ועלים צבעוניים".[10]".
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7 ... 7%99%D7%9D

Re: משנה הבריות

פורסם: א' אוגוסט 16, 2020 12:25 pm
על ידי עקביה
ייש"כ!

מעניין מאד. אבל האם מטרת העלאת דמיון זה כדי לומר שמוצא הפילים מבני האדם, ולכן הם כבני אדם מסכנים בעלי מום מולד?
אם כן, זה נ"ל יותר מדי רחוק. (אא"כ נמצא פילים השומרים על אי אילו מנהגים יהודיים, כמו נרות שבת או תפילין וכיו"ב, ונוכל לומר שהם צאצאים של שבטים יהודיים נידחים שהתגלגלו לאפריקה..).

(למנהלים, אפשר לאחד את מה שנמצא באשכול ההוא עם אשכול זה).

Re: משנה הבריות

פורסם: א' אוגוסט 16, 2020 12:30 pm
על ידי נוריאל עזרא
עקביה כתב:ייש"כ!

מעניין מאד. אבל האם מטרת העלאת דמיון זה כדי לומר שמוצא הפילים מבני האדם, ולכן הם כבני אדם מסכנים בעלי מום מולד?
אם כן, זה נ"ל יותר מדי רחוק. (אא"כ נמצא פילים השומרים על אי אילו מנהגים יהודיים, כמו נרות שבת או תפילין וכיו"ב, ונוכל לומר שהם צאצאים של שבטים יהודיים נידחים שהתגלגלו לאפריקה..).

(למנהלים, אפשר לאחד את מה שנמצא באשכול ההוא עם אשכול זה).

בעקרון כפי שהביאו שם וכאן לפי דעת המלאכת שלמה מברכים על קופים ופילים כי דור הפלגה נהפכו לחיות כאלו.
ולמרות שלא מופיע כן בגמרא רק על קופים רוח הים ועוד משהו אפשר להניח שכן היה באיזה מדרש לפניו.
המאירי הסביר שלגבי פיל קוף קיפוף מברכים כי דומים לאדם במקצת דברים.
קוף ידוע, פיל זו שאלה והבאתי מה שהבאתי.

לגבי הבקשה לאיחוד הדברים גם אני הצעתי את זה שם ואני מצטרף לדבריך כמובן.

Re: משנה הבריות

פורסם: ב' אוגוסט 17, 2020 11:54 pm
על ידי צורב מתחיל
יורנו בדרך כתב:א. בשו"ת ראב"י אב"ד (סימן פה) כתב להדי', דשפיר יש לברך משנה הבריות על אדם שיש לו אצבע יתירה, וה"ה לענין שאר המשונים הנזכרים בבכורות (מג. מד.).
ב. וכ"כ במקור חיים לבעל חוו"י (סימן רכה), שיש לברך עליו משנה הבריות, והוסיף לדייק כן בדברי הרמב"ם (פ"י מהל' ברכות הי"ב) שכ' 'הרואה סומא או קיטע וכיוצא בהן'.
ג. וכ"כ במור וקציעה להיעב"ץ (סימן רכה), דאף על שאר משונים שלא נזכרו בדברי חז"ל, יש לברך משנה הבריות, וכגון על אדם ענק וכיו"ב.
ד. וכ"כ בשו"ת שבות יעקב (ח"א סימן ד') שיש לברך משנה הבריות על תאומי סיאם, ושאר משונים אע"פ שלא נזכרו בדברי חז"ל.
ה. וכ"כ במגן גבורים (רכה,טו), וכ"ה בספרו שו"ת שואל ומשיב (מהדו' שתיתאה סימן טו ד"ה והנה ע"ד) בתוה"ד.

יישר כח גדול